Pyöräily

Jep, IF:llä näyttää olevan selkeesti halvempi tuo erillinen vakuutus. Ellei sähkiksiin tule jotain lisää sieltäkin. Niissä menee kyllä helposti kalliimman puolelle.
Onko se aina oletus että sähköpyörään kalliimpi vakuutus? Luomu täpäri voi olla sähköpyörää ihan kevyeestikki kalliimpi. Oma canyon strive arvioisin kalliimmaks kun oma focus jam2 sähkö linttaa, vaikka sekään ei ole mikään hinnat alkaen malli.

Onko se aina oletus että sähköpyörään kalliimpi vakuutus? Luomu täpäri voi olla sähköpyörää ihan kevyeestikki kalliimpi. Oma canyon strive arvioisin kalliimmaks kun oma focus jam2 sähkö linttaa, vaikka sekään ei ole mikään hinnat alkaen malli.
Ei vaan toi yläraja mille tahansa pyörälle oli ainakin OP:ssa 5000e. Sen päälle turva maksaa suhteettoman paljon. Siis meillä vissiin kotivakuutus jotain 1000e luokkaa vuodessa ja se kattaa kaiken, koko ok-talon rakennus+irtaimisto, mutta pyörät vain 5te asti. Sitten ton ylimenevän 2te vakuuttaminen ois tehnyt 250e vuodessa lisää... Eli ei mitään järkeä.

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Ei, vaan noissa ylimenevissä osuuksissa oli selkeesti eroa, tuli vaan mieleen että johtuuko sähköistä jos riskiluokitus on määritelty korkeammaksi. Vaikkapa kovan pöllimiskiinnostuksen takia. Vakuutusyhtiöiden väliset erot tulee helpolla selville kun koittaa laittaa pikkasen tehokkaampa BMW: tä vakuutuksiin. Taitaa joissain olla sähkärit sitten tuon genren bemareita.

Edit: siis tuo ylimenevä osuus alkaa maksaa, voiko siinä siis olla vielä merkitys onko sähkö vai ei, vai ihan vaan muuten nuo erot.

Olisiko tässä hyvät kiekot maantie/hiekkatie ajeluihin? Ritchey WCS Zeta Disc Wheelset - Clincher / Tubeless - Centerlock - FW: 12x100mm | RW: 12x142mm - Shimano/SRAM HG
Vai kannattaisiko suosiolla hommata esim. DT Swissin ER1600 tai jotkut fulcrumit?

Nykyinen E1800 setti on muuten hyvä, mutta tuota 370 3pawlin rallatusta ei jaksa enää kuunnella. :D
Saavat jäädä varakiekoiksi.
Tilaa siihen tarkotettua dtswiss rasva ja laita sitä pikkasen, se vaimentaa sitä naputusta.

Olisiko tässä hyvät kiekot maantie/hiekkatie ajeluihin? Ritchey WCS Zeta Disc Wheelset - Clincher / Tubeless - Centerlock - FW: 12x100mm | RW: 12x142mm - Shimano/SRAM HG
Vai kannattaisiko suosiolla hommata esim. DT Swissin ER1600 tai jotkut fulcrumit?

Nykyinen E1800 setti on muuten hyvä, mutta tuota 370 3pawlin rallatusta ei jaksa enää kuunnella. :D
Saavat jäädä varakiekoiksi.
Ei se 1600 ainkaan hiljasempi oo ku E1800. Lisärasvalla saa kyllä hiljasemmaksi.

Itteä ei häiritse pätkääkään äänekäs vapari, vaan siitä on ennemminkin hyötyä. Ei tarvii soittokelloa, kun pyöritän kampia väärään suuntaan, jos edessä koiran ulkoiluttajaa tai 2 lenkkeilijää vierekkäin.

Itse ihmettelen, kun mun pyörää ei ole vieläkään nussittu. 2014 sen ostin, ja se on Helsingissäkin viettänyt yötä ulkona ym. Joku Cube Ltd jäykkäperä, maksoi 1400-1500€ uutena tms. Abuksen taittolukolla kiinni, kiekot on kiinni rungossa akselilukoilla. Ei se kai sit näytä niin menevältä, että sitä kukaan jaksais pölliä, vaikka väri on sini-limevihreä :zoom:

Itellä hajoaa kanssa pää jos vapari rääkyy.
En käsitä miten jotkut jaksaa kuunnella vaikka jotain industry9 vapareita kun koko metsä raikuu.

Sama maantiellä. Äänetön on paras.

Kautium

IOdootti
Maastopyörässä seisontstuki. :sysopwtf:
Saattaa tulla yllätyksenä, mutta maastopyörä on geometrialtaan aika täydellinen kaikkialle muuallekin kuin maastoon. Pitäisi varmaan muuttaa koko tuo termi, kun osa porukasta kuvittelee sen perusteella, että niillä voi ja pitää ajaa vain maastossa.

Saattaa tulla yllätyksenä, mutta maastopyörä on geometrialtaan aika täydellinen kaikkialle muuallekin kuin maastoon.
Tuo on ainakin mulle yllätys, täydellinen maasturi ei ole, tosin mun kokemus maastopyöristä on varsin vajavainen.

Helsingissä ihmiset alkoivat 90 luvulla maastureiden ensimmäisen aallon rauhoituttua ottamaan kellareista 80 luvun kilpureita ja huomasivat edun.
Myös uusien maantipyorien myynti alkoi elpyä.
Noh nykyään on jokaisen makuun gravel fitnes ja mitälie pyöriä.

Jos haluaa yleispyörän ainakin (kompromissi) rengas on valittava huolella.

Kautium

IOdootti
Jos haluaa yleispyörän ainakin (kompromissi) rengas on valittava huolella.
Joo, ei se karkein nappularengas ole kadulla paras, mutta hyvin rullaavia all-road-vaihtoehtojakin löytyy. Minulla on maasturissa Schwalben Big Applet, jotka eivät ole mitkään maastokumit, mutta ovat toimineet ihan riittävällä tasolla sielläkin.

Fillareita on joka lähtöön, mutta minä olen kokenut maasturin parhaaksi kaikkeen omaan liikkumiseen, josta varmaan 90% on asfaltilla ja loput sitten hairahtelua poluille. Varastossa on pari muutakin fillaria, mutta tuo maasturi sieltä käytännössä aina tulee valittua alle.

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Toisesta fillarissa Grand Canyonista taitaa puuttua jokin prikka tuosta välistä pikalinkku vs. taka-akseli, ihmettelin aiemmin kun ei mennyt takaa pienin (raskain) ratas päälle. Hiukan quick release akselia löysäämällä alkoi toimia, nyt lähti rengas irti joten piti kiristää. Huomasin samalla että kun laittaa kireelle niin painaa takahaarukkaa suppuun niin ettei vaihtaja ylety enää tuolle pienimmälle rattaalle.

Eli varmaan pikalinkkua purkaessa aiemmin jäänyt siittä joku prikka välistä?

InkedIMG_20210909_185656_LI.jpg

Toisesta fillarissa Grand Canyonista taitaa puuttua jokin prikka tuosta välistä pikalinkku vs. taka-akseli, ihmettelin aiemmin kun ei mennyt takaa pienin (raskain) ratas päälle. Hiukan quick release akselia löysäämällä alkoi toimia, nyt lähti rengas irti joten piti kiristää. Huomasin samalla että kun laittaa kireelle niin painaa takahaarukkaa suppuun niin ettei vaihtaja ylety enää tuolle pienimmälle rattaalle.

Eli varmaan pikalinkkua purkaessa aiemmin jäänyt siittä joku prikka välistä?

Ei siellä mitään prikkoja kuulu olla. Haarukka nyt vain saattaa oolla vähän leveä. Linkkun vetää sen kyllä oikeaan mittaan.

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Ei siellä mitään prikkoja kuulu olla. Haarukka nyt vain saattaa oolla vähän leveä. Linkkun vetää sen kyllä oikeaan mittaan.
Kun pikalinkun laittaa kunnolla kiinni niin puristaa haarukan niin suppuun ettei mene viiminen vaihde päälle. En aiemmin ole huomannut, siksi ihmetettyy että mikäs nyt on.

Tosin nyt siinä Thulen kärryadapterin pikalinkku, mutta samaa teki omalla keväällä.

Joo, ei se karkein nappularengas ole kadulla paras, mutta hyvin rullaavia all-road-vaihtoehtojakin löytyy. Minulla on maasturissa Schwalben Big Applet, jotka eivät ole mitkään maastokumit, mutta ovat toimineet ihan riittävällä tasolla sielläkin.

Fillareita on joka lähtöön, mutta minä olen kokenut maasturin parhaaksi kaikkeen omaan liikkumiseen, josta varmaan 90% on asfaltilla ja loput sitten hairahtelua poluille. Varastossa on pari muutakin fillaria, mutta tuo maasturi sieltä käytännössä aina tulee valittua alle.
Tämäkin on ihan minkä mieltää maastoksi.
Pururata tai latupohja ei ole mun mielestä maastoa.
Ainakaan siinä mielessä, että pyörään tarttis joustoa mihinkään päähän.
Sitten kun mennään sinne mun määritelmään maastosta niin big applella ei kyllä pärjätä.

Toki jos yksi ainoa pyörä pitäisi olla niin mielummin mä ajan maastopyörällä asfaltilla kuin kippurasarvella metsässä.
Sitä en allekirjoita, että maasturin geometria olisi jotenkin erityisen hyvä maantiellä.

Kun pikalinkun laittaa kunnolla kiinni niin puristaa haarukan niin suppuun ettei mene viiminen vaihde päälle. En aiemmin ole huomannut, siksi ihmetettyy että mikäs nyt on.

Tosin nyt siinä Thulen kärryadapterin pikalinkku, mutta samaa teki omalla keväällä.
Eihän toi ole mahdollista. Joku muu tossa nyt mättää. Tsekkaa rajoitinruuvi ja vaijerin kireys. Tai sitten on korvake vääntynyt.

Ruuvaa vaihtajan H ruuvia hieman auki ja katso sitten, ettei vaijeri kanna.

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Eihän toi ole mahdollista. Joku muu tossa nyt mättää. Tsekkaa rajoitinruuvi ja vaijerin kireys. Tai sitten on korvake vääntynyt.
Nuo kävin jo läpi aiemmin, rajoitin pitää vielä tarkistaa. korvake oli mun mielestä suora mutta näkeekö purkamatta edes kunnolla.

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Ruuvaa vaihtajan H ruuvia hieman auki ja katso sitten, ettei vaijeri kanna.
Vaijeria aikaisemmin jo kiristelin / löysäilin, mutta pitää vielä uudelleen kurkata rajoitin ruuvia.

Enemmän olisin veikannut että tuon akselin välistä jäi jotain pois kun aiemmin purkailin.

Sinne ei vaan mitä vaan rasvaa kannata tunkee.
Niin, mitähän sinne pitäis laittaa. Laitoin keväällä omaan maantiefillariini jotain yleisrasvaa, ja on se vielä ainakin pelannut. Oli kyllä vittumaista käsin yksitellen ne vapaarattaan 50 kuulaa asetella paikalleen... ei huvittais vaihtaa niitä rasvoja huvikseen toiste.

Tämäkin on ihan minkä mieltää maastoksi.
Pururata tai latupohja ei ole mun mielestä maastoa.
Ainakaan siinä mielessä, että pyörään tarttis joustoa mihinkään päähän.
Sitten kun mennään sinne mun määritelmään maastosta niin big applella ei kyllä pärjätä.

Toki jos yksi ainoa pyörä pitäisi olla niin mielummin mä ajan maastopyörällä asfaltilla kuin kippurasarvella metsässä.
Sitä en allekirjoita, että maasturin geometria olisi jotenkin erityisen hyvä maantiellä.
Ite tulee tolla gravelilla ajeltua myös helppoja polkuja, joissa vähän juuria ja kiviäkin löytyy. Ajot siis aika seikkailuhenkisiä. Noissa kyllä pääsis maasturilla kovempaa. Maasturissa on kakkoskiekoilla kesäsin Schwalben G-one Allround DD TLE 2,25" leveenä ja tubelessina.

Niillä taas on kiva ajella vähän kovempaa niitä seikkailureittien helppoja polkuja. Toki valtaosa ajasta sitten kunnon maastokumit alla ja sen mukasta ajoa myös. Aika-ajain vaan kiva lähtee vetelee ihan täällä kaupunkialueellaki vähä rajumpaa ajoa urbaanissa ympäristössä täpärillä ja siihe noi schwalbet tuntuu kivoilta kun rullaa hyvin.

Tälläsellä käytöllä maasturi kyllä venyy monipuolisempaan käyttöön, kuin käyräsarvinen graveli. En usko että gravelin maasto-ominaisuudet paljoo paranee, vaikka laittasin nykysten 40 millisten kumien tilalle jotain vähä rotevampaa 50-60mm kumia. Tekis kyllä mieli testaa kun haarukoissa ois tilaa. Esim Maxxis Pace 53-622 koossa (2,1") tai Ikon 57-622 koossa (2,2").

Viimeksi muokattu:
Niin, mitähän sinne pitäis laittaa. Laitoin keväällä omaan maantiefillariini jotain yleisrasvaa, ja on se vielä ainakin pelannut. Oli kyllä vittumaista käsin yksitellen ne vapaarattaan 50 kuulaa asetella paikalleen... ei huvittais vaihtaa niitä rasvoja huvikseen toiste.
Niihin kuuliin saa kyllä laittaa mitä parhaaks näkee. Ne hampaat, niihin kannattaa käyttää dt swissin omaa rasvaa. Laitoin ylempänä linkin siitä.

Viime talvi tuli ajettua ispeillä, tää vuos joutuu testaa 45NRTH Wrathchildit. Katotaan onko yhtään parempia. Ainakin hintansa puolesta tuplaten kalliimmat.

Viime talvi tuli ajettua ispeillä, tää vuos joutuu testaa 45NRTH Wrathchildit. Katotaan onko yhtään parempia. Ainakin hintansa puolesta tuplaten kalliimmat.
On paljon paremmat. Mulla oli viime talvena edessä Wratchild ja taka Isp. Isp:llä ei mitään jakoa pidon kanssa.

Itse kanssa paininut talvirenkaiden kanssa. Pitäs olla 2,6" levee. ISP:tä saa toki sitä 27,5" kokosessa, mutta ei 29". Mulletti rengastus siis pyörässä. Suomityres vastasi mulle maililla, että tuotanto on käynnissä piikkisioissa ja vastas myös facebookissa että tänä vuonna myös 27,5" kokosena. Taidan odottaa että saapuuu myyjien hyllyyn ja meen niillä. Jos ei ala kuulumaan ni sit taakse ISP 27,5x2,6 ja eteen wrathchild.

Mailista: "2,6” (65mm, tänä talvena oikean kokoinen) pitäisi kaupoissa olla kuukauden sisällä. Meiltä tehtaalta toimitukset ovat jo alkaneet, minne ne päätyvät ja milloin riippuu tukkuliikkeistä."

Facesta:
1631336058366.png

Viimeksi muokattu:
Arisunin 29x2.8 sharktootheilla mennyt nyt pari talvea.
Pidossa jäällä hävitään selkeästi esimerkiksi ispeille, mutta rullaa ihan pirusti paremmin.
Parhaiten rullaavat nastarenkaat millä olen ikinä ajanut.
Kokomerkintä on yläkanttiin ja oikea koko on lähempänä 2.6 tuumaista.
Karvan isompaa nappulaa toivoisin, mutta näillä mennään.
Ei tulis mieleenkään maksaa nastakumeista 200€ kpl, koska talvi on mun mielestä melko perseestä pyöräilyn kannalta.
Ja joo ymmärrän kyllä, että jotkut tykkää ja polut on "nopeita" sitten kun alusta kovettuu.

Olipa ihan onnistunut tuunaus vanhaan bansheen phantomiin.
Offset puslilla pitempi takapumppu runkoon ja ylimääräiset ~15mm joustoa.
Isomman iskarin isompi ilmatilavuus teki kyllä perästä vielä pehmeämmän.
Vielä kun saisi keulankin samanlaiseksi, mutta se maksaisikin sitten jo sen verran, ettei raatsi.

Saakelin pyörävarkaat. Laitoin aiemmin ostoilmoituksen nettiin spekseillä jotka liippaavat sopivan lähelle tuota omaa kadonnutta mankelia. Nyt enemmän tai vähemmän uskottavien myyjien lisäksi on tullut jo kaksi puhelua tullut vähintäänkin epäilyttävän kuuloisilta "harrastajilta" jotka kauppaavat kalliita maastopyöriä mutta eivät osaa lausua pyörän mallia oikein, eivät tiedä eroa napavaihteen ja ketjuvaihteen välillä ja laittavat luurin korvaan jos kysyy kuittien perään...

Harmillisesti kumpaakaan pyörää ei oltu mainittu ainakaan fillaritorin varastetut-palstalla eikä paikallisessa face-ryhmässä, niin vaikea tuossa on oikein oikeille omistajillekkaan pyöriä vinkata.

Ja sitten tällaisia ilmoituksia tori täynnä: Felt Seventy 26" Maastopyörä, Tampere

"Eirttäin laadukas" ja hintaa lasketaan satasella päivässä kunnes löytyy ostaja. Toki voi olla että ei vain ole kokenein kauppamies, mutta pistää miettimään...

Viimeksi muokattu:
Saakelin pyörävarkaat. Laitoin aiemmin ostoilmoituksen nettiin spekseillä jotka liippaavat sopivan lähelle tuota omaa kadonnutta mankelia. Nyt enemmän tai vähemmän uskottavien myyjien lisäksi on tullut jo kaksi puhelua tullut vähintäänkin epäilyttävän kuuloisilta "harrastajilta" jotka kauppaavat kalliita maastopyöriä mutta eivät osaa lausua pyörän mallia oikein, eivät tiedä eroa napavaihteen ja ketjuvaihteen välillä ja laittavat luurin korvaan jos kysyy kuittien perään...

Harmillisesti kumpaakaan pyörää ei oltu mainittu ainakaan fillaritorin varastetut-palstalla eikä paikallisessa face-ryhmässä, niin vaikea tuossa on oikein oikeille omistajillekkaan pyöriä vinkata.

Ja sitten tällaisia ilmoituksia tori täynnä: Felt Seventy 26" Maastopyörä, Tampere

"Eirttäin laadukas" ja hintaa lasketaan satasella päivässä kunnes löytyy ostaja. Toki voi olla että ei vain ole kokenein kauppamies, mutta pistää miettimään...
Näitähän tapauksia nykyään, missä fillari sijaitsee pyöräkellarissa ja pöllivät vasta sitten, kun ostaja ehdokas löytyy. Kysyppä kuvaa fillarista ja kato, saatko kuvan ilman lukkoa.

Ite kyllä preferoin valoa kypärässä, silloin se osottaa sinne minne pääkin. Sain kesällä hommattua jatkojohdon vanhaan magicshineen, nyt saa ison akun (4x18650) reppuun tai taskuun jos erehtyy pitemmälle lähteen. Vielä ei ole pimeässä päässyt ajamaan, vaan eiköhän tuo pimeys tänne pohjoiseenkin tule jos aikasempiin vuosiin on luottaminen :lol: (Gaisman mukaan tänään on 12 minuuttia pitempään valoa kuin Helsingissä)

Ite kyllä preferoin valoa kypärässä, silloin se osottaa sinne minne pääkin. Sain kesällä hommattua jatkojohdon vanhaan magicshineen, nyt saa ison akun (4x18650) reppuun tai taskuun jos erehtyy pitemmälle lähteen. Vielä ei ole pimeässä päässyt ajamaan, vaan eiköhän tuo pimeys tänne pohjoiseenkin tule jos aikasempiin vuosiin on luottaminen :lol: (Gaisman mukaan tänään on 12 minuuttia pitempään valoa kuin Helsingissä)
Itellä on stongassa magicshine mj902 "2000lm" lamppu diffuusorilla ja kypärässä joko ottalamppu tai "800lm" kiinteällä akulla oleva pyöränvalo.

Kävin eilisiltana kaupungilla lenkillä, tuli vastaan noin 15 pyöräilijää, enimmäkseen nuorisoa: vain yhdellä oli valot, hänelläkään ei takavaloa...

Minulla taas on sähkömaasturissani Lupine SL -etuvalo ja Lezyne-takavalo, näissä valoisassakin päivänvalot aina päällä. Itse ainakin haluan joka hetki liikenteessä tulla nähdyksi. Juoksuhommiinkin hankin valovyön, kun yhtenä iltana meinasin kahdesti joutua auton tönäisemäksi ihan kaupunkiliikenteessä.

Viimeksi muokattu:
Valothan on ihan selviö kun on hämärää saatikka pimeätä.
Täällä syrjemmässä ne on automaatio tai et itse näe mitään olit sitten hölkällä tai pyörällä.
Mutta kaupunkiliikenteessä on varmaan ihmisillä sitä ajatusta, että onhan täällä katuvalot joten kyllähän minä näyn.
Ja tietenkin siinä kokomustassa asussa.
Eilen pelästyin valotonta mopoa valaistulla parkkipaikalla kun tuntui, että tuli tyhjästä eteen.

Joo valottomuus siinäkin mielessä vaarallista hämärällä/pimeellä kun takana tulevien autojen valot peittää taakseen takaoikeella olevan valottoman pyöräilijän.

On saanu usiamman kerran ihimetellä kun tummissa vaatteissa iliman valoja ajetaan hämärällä pyörätiellä, ei kyllä taho erottua ennen ku nokan eessä, sama kun käveliällä on tummat vaatteet eikä mitään mikä heijastasi.
Minulla taas on sähkömaasturissani Lupine SL -etuvalo ja Lezyne-takavalo, näissä valoisassakin päivänvalot aina päällä. Itse ainakin haluan joka hetki liikenteessä tulla nähdyksi. Juoksuhommiinkin hankin valovyön, kun yhtenä iltana meinasin kahdesti joutua auton tönäisemäksi ihan kaupunkiliikenteessä.
On itelläki takavalo kans, on kyllä hasardia ilman polokia siirtymiä tienlaidassa.

On saanu usiamman kerran ihimetellä kun tummissa vaatteissa iliman valoja ajetaan hämärällä pyörätiellä, ei kyllä taho erottua ennen ku nokan eessä, sama kun käveliällä on tummat vaatteet eikä mitään mikä heijastasi.

On itelläki takavalo kans, on kyllä hasardia ilman polokia siirtymiä tienlaidassa.
Jep. Mitä enemmän on ikää tullut itselle, on entistä vakuuttuneempi omasta kuolevaisuudesta, siksi mulla onkin huomiovaljaat, etuvalo ja takavalo ihan päiväsaikaankin pyörällä lenkkeilessä. Niin moni vastaantulevan auton kuskin pää osoittaa syliin isommilla teillä, että jos jotenkin onnistuu kiinnittämään niiden huomion, on edes vähän enemmän turvassa

MkH

Vinkkinä vanhojen sisäkumien kierrätykseen: niistä saa erinomaisia kuminauhoja. Taannoin pähkäilin, että mistä saan hankittua vahvoja kuminauhoja, että saan pumpun kiinnitettyä pyörän runkoon. Ei löydy Biltemasta, Motonetistä, Etrasta, Prismasta... no, sitten kuulin että ennen aikaan ne valmistettiin pätkimällä sisureista ja liittämällä yhteen tarvittava määrä. Siitähän löytyi täydellinen ratkaisu ongelmaan.

Pyöräilijöiden pirkkaniksi-sukkahousut: vanha sisuri :lol:

Entisvanhaan kun tietsikoissa oli vielä pyörivät levyt niin niistä sai rouskutukset hyvin vaimennettua kun ripusti levyt roikkumaan sisureista leikatuilla kumisuikaleilla. :)

Hankin nautiluksen btl-05 ketjutyökalun. Laitteen takana lukee ”7 - 11 speed chains”, kai tällä availee mummopyörienkin ketjut?

nimim. ”Kyselenkö tyhmiä :D

Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
139 939
Jäsenet
52 389
Uusin jäsen
Hambbu

Hinta.fi

Ylös Bottom