Pyöräily

Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
637
Onko tässä pula-ajan saatavuudessa mitään mahdollisuutta saada isorunkoista, maantiepyörää muistuttavaa halpista 1000e hintaluokkaan. Vielä niin että pystyy ostamaan laskulle/klarnalle. Ei tarvitsisi olla kummoinen lenkkipyörä kunhan olisi mukava asento. Vai odotanko suosiolla ensi kevääseen. Käytettykin kelpaisi, kunhan liikkeen kautta osto koska tuo laskulle saaminen.

Kävin sovittamassa XXL:n tarjouskappaleen tuohon hintaan, niin runko tuntui liian pieneltä (58cm) ja laskurit suosittelee muutenkin 60+ omilla mitoilla.
Mites https://www.canyon.com/fi-fi/road-b...race-7/2942.html?dwvar_2942_pv_rahmenfarbe=BK

kuullu huhuja että näitä tulossa kohta saataville. vähän budjetti ylittyy mutta paljon pyörää tohon rahaan.

itsellä kiikarissa disc malli tuosta ja kahdella kiekkosetillä ajattelin pärjätä omat maantie/hiekkatie ajot.
 
Liittynyt
02.04.2020
Viestejä
254
Kaipa siihen tuon verran budjetti venyy jos pääsisi vielä ennen talvea ajelemaan, ajattelin että ei tule enää tänä vuonna lisää. Kiitos suosituksesta. :kahvi:
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 516
Miltä pyörä tuntui? Oliko outoa ajaa kippuralla vai joko aloit tottumaan siihen?
Ei mitää suurempaa. Vähän alkoi siinä ~28km kohdalla alaselässä tuntumaan. Ei kuitenkaan häirinnyt ja lieveni kun vähän nosti otetta ylämäissä enemmän, ei ajon jälkeen tuntunut missään mitään outoa. Muuten kyllä tuntuu ihan luonnoliseltä ja parissa reitin kivikkoisessa polkumaisessa alamäessäkin päästelin huoletta jarrut auki menemään perse irti penkistä ja kädet kahvoilla. Maastopyörä tausta tässä varmaan antaa itseluottamusta.

Pari kertaa meinasi mennä mutka pitkäksi kun alamäen lopun mutka osottautui luultua tiukemmaksi ja meinas eturengas lähtee alka ku kallistettuna vähä luisi mutasen penkereen puolelle. Ehkä toi kanttaaminen mutkissa eniten hirvittää ku ei oikee tiiä, missä tämmösten 40C renkaiden pitoraja menee.

Aattelin tässä koittaa seuraavalle lenkille vähä satulaa säätää taaksepäin jos auttas tohon selkään.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 068
Ei mitää suurempaa. Vähän alkoi siinä ~28km kohdalla alaselässä tuntumaan. Ei kuitenkaan häirinnyt ja lieveni kun vähän nosti otetta ylämäissä enemmän, ei ajon jälkeen tuntunut missään mitään outoa. Muuten kyllä tuntuu ihan luonnoliseltä ja parissa reitin kivikkoisessa polkumaisessa alamäessäkin päästelin huoletta jarrut auki menemään perse irti penkistä ja kädet kahvoilla. Maastopyörä tausta tässä varmaan antaa itseluottamusta.

Pari kertaa meinasi mennä mutka pitkäksi kun alamäen lopun mutka osottautui luultua tiukemmaksi ja meinas eturengas lähtee alka ku kallistettuna vähä luisi mutasen penkereen puolelle. Ehkä toi kanttaaminen mutkissa eniten hirvittää ku ei oikee tiiä, missä tämmösten 40C renkaiden pitoraja menee.

Aattelin tässä koittaa seuraavalle lenkille vähä satulaa säätää taaksepäin jos auttas tohon selkään.
Itellä grävel pyörässä meni selkä aivan jumiin ja siihen auttaa kun venyttelet lonkan koukistajia. Oot eri asennossa kun maasturissa.

Kippura tankoon tottuu todella nopeesti, mutta ne jarrut, niihin saa totutella, kun pyörä ei pysähdykkään niin nopeesti kun maasturi.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 516
Kyl ainaki nää grx hydrauliset tuntuu iha ok pysähtyvän.

Mutta niinku sanoin niin tosi minimaalista oli toi alaselän tunne, hädin tuskin voi kivuksi sanoa. Eikä siis tuntunu yhtää lenkin jälkeen ja lenkin aikanakin katos kun vaan vähä kiinnitin asentoon aika-ajoin huomiota.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 068
Kyl ainaki nää grx hydrauliset tuntuu iha ok pysähtyvän.

Mutta niinku sanoin niin tosi minimaalista oli toi alaselän tunne, hädin tuskin voi kivuksi sanoa. Eikä siis tuntunu yhtää lenkin jälkeen ja lenkin aikanakin katos kun vaan vähä kiinnitin asentoon aika-ajoin huomiota.
Jarrut itsessän on hyvä, tässä ennemminkin renkaat on se ongelma. Maasturiin kun tottu niin nää grävel renkast menee yli tuplasti pidemmän matka renkaat lukossa. Todella helppoa vetää pitkäks.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
657
Etupyörän laakerissa / navassa vaikuttaisi olevan väljää. Saako itse kiristettyä jotenkin vai meneekö osia uusiksi? Testattu rengas irti, että on väljää nimenomaan tuossa navassa. Paljon ei heilu, mutta huomaa kuitenkin kädellä ja jarrut pitävät meteliä ajossa kun levy pääsee heilumaan. Tuo linkku on kiristetty niin tiukalle kun käsin saa eikä sillä ole vaikutusta.

Jos onnistuu itse kiristää niin laitan kuntoon, muussa tapauksessa täytyy olla myyjäliikkeeseen yhteydessä takuun tiimoilta, kun pyörällä ajettu vasta reilu 1000km.

20210824_164405.jpg20210824_164423.jpg
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
41
Etupyörän laakerissa / navassa vaikuttaisi olevan väljää. Saako itse kiristettyä jotenkin vai meneekö osia uusiksi? Testattu rengas irti, että on väljää nimenomaan tuossa navassa. Paljon ei heilu, mutta huomaa kuitenkin kädellä ja jarrut pitävät meteliä ajossa kun levy pääsee heilumaan. Tuo linkku on kiristetty niin tiukalle kun käsin saa eikä sillä ole vaikutusta.

Jos onnistuu itse kiristää niin laitan kuntoon, muussa tapauksessa täytyy olla myyjäliikkeeseen yhteydessä takuun tiimoilta, kun pyörällä ajettu vasta reilu 1000km.

Onko tossa kuuden pultin jarrulevy jollain adapterilla?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 068
Etupyörän laakerissa / navassa vaikuttaisi olevan väljää. Saako itse kiristettyä jotenkin vai meneekö osia uusiksi? Testattu rengas irti, että on väljää nimenomaan tuossa navassa. Paljon ei heilu, mutta huomaa kuitenkin kädellä ja jarrut pitävät meteliä ajossa kun levy pääsee heilumaan. Tuo linkku on kiristetty niin tiukalle kun käsin saa eikä sillä ole vaikutusta.

Jos onnistuu itse kiristää niin laitan kuntoon, muussa tapauksessa täytyy olla myyjäliikkeeseen yhteydessä takuun tiimoilta, kun pyörällä ajettu vasta reilu 1000km.

Onko tossa kuuden pultin jarrulevy jollain adapterilla?
On kyllä jännä jos liikkeestä on tollein lähtösin. Eniten kuitenkin ihmetyttää että näkyykö levyn puolella laakeri? Yleensä se on suljettu.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 068
Itse laakerit on käsittääksen 6902RS eikä niitä saa kiristettyy, mutta ne ei taa pitäis tehä renkaasta väljän.
Erehdyin navasta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.12.2019
Viestejä
217
Aattelin tässä koittaa seuraavalle lenkille vähä satulaa säätää taaksepäin jos auttas tohon selkään.
Suosittelen säätäessä ainakin muutaman lenkin tekemistä, ennen seuraavaa muutosta. Ajan kanssa paikat kyllä tottuu muutoksiin, kuten aiemmin mainittiin. Varsinkin pitkällä lenkillä hyväkin ajoasento tietty puuduttaa, jos ei yhtään jakkaralta nouse. En kuitenkaan usko, että huonoon ajoasentoon voi täysin tottua, sillä vaikka selkäjumi häviäisi, siirtyy ongelma usein muualle -esim polviin.

Säädöissä myös pienet liikkeet tärkeitä. Satulan lisäksi helppo käännellä kippurasarvien kulmaa. Pienellä investoinnilla tangonkannattimen pituuteen voi vaikuttaa.

Alaselkäkivuissa yleensä ongelma lienee peräisin aiempaa matalammasta asennosta. Tässä siis pieniin lihaksiin venytystä ja lisääntynyttä voimankäyttöä ryhdin kannatteluun liittyen. Tästä syystä usein ongelmaa helpottaa satulan liikuttamisella eteenpäin, ohjainkannatinta lyhentämällä tai sarvia nostamalla, jolloin kurkottaminen vähenee ja ajoasento nousee. Muutoksia voi myöhemmin koittaa palauttaa, jotta saa taas aerodynaamisemman asennon :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
657
Fulcrumin kiekot tuossa omassa pyörässä tosiaan. Ja auki tuo pääty on aina ollut. Tuossa toisessa päässä väljää tuntuu selvästi enemmän. Heiluu akselin suuntaisesti ja myös ylös/alas (jos näin nyt voi ympyrästä sanoa).

Uskoisin, että tuossa on jonkinlainen sinetöity laakeri / sinetti kun ei tosiaan mitään suojaa muuten ole.
20210824_192725.jpg

Täytyy käyttää Bas Shopissa näytillä ja pyytää tuomio ja olla tarpeen mukaan myyjäliikkeeseen yhteydessä, jos korjaus kustantaa kovinkin paljon. Ei vaan jaksaisi kuljettaa pyörää keskustaan tätä varten ja yhteydenpito myyjäliikkeeseen muutenkin todella surkeaa.

Onko tossa kuuden pultin jarrulevy jollain adapterilla?
En osaa sanoa, tuollainen tuo on ollut ostamisesta saakka.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 068
Fulcrumin kiekot tuossa omassa pyörässä tosiaan. Ja auki tuo pääty on aina ollut. Tuossa toisessa päässä väljää tuntuu selvästi enemmän. Heiluu akselin suuntaisesti ja myös ylös/alas (jos näin nyt voi ympyrästä sanoa).

Uskoisin, että tuossa on jonkinlainen sinetöity laakeri / sinetti kun ei tosiaan mitään suojaa muuten ole.


Täytyy käyttää Bas Shopissa näytillä ja pyytää tuomio ja olla tarpeen mukaan myyjäliikkeeseen yhteydessä, jos korjaus kustantaa kovinkin paljon. Ei vaan jaksaisi kuljettaa pyörää keskustaan tätä varten ja yhteydenpito myyjäliikkeeseen muutenkin todella surkeaa.



En osaa sanoa, tuollainen tuo on ollut ostamisesta saakka.
Mutta tuntuuko väljys kun laitat renkaan paikalle? Eli sitten kun haatukka ja läpiakseli puristaa sivuttain?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
657
Mutta tuntuuko väljys kun laitat renkaan paikalle? Eli sitten kun haatukka ja läpiakseli puristaa sivuttain?
Tuntuu. Rengas heiluu hieman sivuttain. Ja kuten jo ensimmäisessä viestissä kirjoitin pitää myös jarru (oletettavasti tästä syystä) ääntä kun levy pääsee heilumaan tietysti samalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Nyt tullut maastopyöräiltyä tämä kesä jollain vanhalla en-edes-tiedä-mallilla jostain 2000-luvun alkuhämäristä. Sen verran laji alkanut viedä mennessään että täytynee varmaan panostaa kunnon pyörään seuraavaksi.

Spekseinä polkuajo sekä pyöräsuunnistus. Kuskilla kokoa 200cm ja painoa reilut 90kg, eli kohtuu iso runko saisi olla. Pyöristä tai niiden osien hienouksista en tiedä oikeastaan mitään, mutta ilmeisesti vaihtoehtona on hankkia joko valmis pyörä tai rakentaa osista. Kumpi lienee parempi vaihtoehto? Budjetti on liukuva 1000-2500€, tavoitteena mahdollisimman hyvä hinta-laatu ja pyörä jolla pärjäisi kohtuu pitkälle tulevaisuuteen. Myös käytetyt kiinnostavat, mutta fillaritorien ym. selaaminen on vähän haastavaa kun en oikein tiedä mitä minun kannattaisi haluta. Nykyisessä pyörässä on pelkät etujouset, mutta en tiedä olisiko täysjousitettu parempi.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 053
Nyt tullut maastopyöräiltyä tämä kesä jollain vanhalla en-edes-tiedä-mallilla jostain 2000-luvun alkuhämäristä. Sen verran laji alkanut viedä mennessään että täytynee varmaan panostaa kunnon pyörään seuraavaksi.

Spekseinä polkuajo sekä pyöräsuunnistus. Kuskilla kokoa 200cm ja painoa reilut 90kg, eli kohtuu iso runko saisi olla. Pyöristä tai niiden osien hienouksista en tiedä oikeastaan mitään, mutta ilmeisesti vaihtoehtona on hankkia joko valmis pyörä tai rakentaa osista. Kumpi lienee parempi vaihtoehto? Budjetti on liukuva 1000-2500€, tavoitteena mahdollisimman hyvä hinta-laatu ja pyörä jolla pärjäisi kohtuu pitkälle tulevaisuuteen. Myös käytetyt kiinnostavat, mutta fillaritorien ym. selaaminen on vähän haastavaa kun en oikein tiedä mitä minun kannattaisi haluta. Nykyisessä pyörässä on pelkät etujouset, mutta en tiedä olisiko täysjousitettu parempi.
Rakenteluun sen verran että itte kasasin talven / kevään aikana uuden mankelin omiin mieltymyksiin, siinä oppii samalla hyvin ja tulee huollot jne helpommiksi kun tietää jo miten osat on läjässä ja mitä sinne on itse tunkenut.

Tosin hinta / laatu ei tällä tyylillä varmaankaan ole parasta, vaikka osat tilaiskin Saksan isoista nettikaupoista. Mutta eipä ole sitten mitään bulkkikamaa seassa ja matalampi kynnys ehkä päivitellä osia jälkeen jos haluaa. Budjetti saattaa venähdellä...
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 176
Nyt tullut maastopyöräiltyä tämä kesä jollain vanhalla en-edes-tiedä-mallilla jostain 2000-luvun alkuhämäristä. Sen verran laji alkanut viedä mennessään että täytynee varmaan panostaa kunnon pyörään seuraavaksi.

Spekseinä polkuajo sekä pyöräsuunnistus. Kuskilla kokoa 200cm ja painoa reilut 90kg, eli kohtuu iso runko saisi olla. Pyöristä tai niiden osien hienouksista en tiedä oikeastaan mitään, mutta ilmeisesti vaihtoehtona on hankkia joko valmis pyörä tai rakentaa osista. Kumpi lienee parempi vaihtoehto? Budjetti on liukuva 1000-2500€, tavoitteena mahdollisimman hyvä hinta-laatu ja pyörä jolla pärjäisi kohtuu pitkälle tulevaisuuteen. Myös käytetyt kiinnostavat, mutta fillaritorien ym. selaaminen on vähän haastavaa kun en oikein tiedä mitä minun kannattaisi haluta. Nykyisessä pyörässä on pelkät etujouset, mutta en tiedä olisiko täysjousitettu parempi.
Vaatii sen fillaritorin ja nettikauppojen kyttäämisen, että itte kasaten jotain säästää.
Myös komponenttien yhteensopivuus ja osien termistö olis hyvä olla jotenkin hallussa niin ei tule hutiostoja.
Toisaalta jos pitää rakentelusta niin onhan siinä oma viehätyksensä.

Täysjousto on aina parempi.
Toinen asia onkin tartteeko sitä takajoustoa sitten oikeasti mihinkään.
Mutta vaikka ei tarvisi niin mukavuutta se tosin tuo.
Oikein budjettia nipistämällä rakensin vaimolle viime keväänä uuden jäykkäperän hissitolpalla siihen ~1200€.
Kiekot kasasin myös itse.
Omasta takaa pakettiin löytyi jarrut, sarvet, stemmi, satula ja polkimet, joten niitä ei ole hinnassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 068
Itse rakennettu tai osittan ite rakennettu tulee huomattavasti kalliimmaks. Lähinnä jos alotat nollista, sun pitää ostaa myös läjä työkaluja. Ite kun oon kasannu fillarin, ei ensimmäienä mitkään säästöt ollu mielesä, vaan ihan oma valintaiset osat.

Vaikka täpäri viehettää, mä suositteleisin ensimmäiseks pyöräks ht (hard tail), se antaa maatoon paremman tuntuman. Jos meet täpärillä, siinäkin on vaihtoehtoja laidasta laitaan. Jos erehdyt alkaa ajaa trailien lisäks parkeissa, silloin enska millä mennään, mutta jos pelkkää polkuajoa, silloin traili pyörä.
Ite tykkään pyöristä jossa muuttuva geometria, eli yt jeffsy edellinen ja nyt canyon strive.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 068
Sitten rengas koossa on todella suuri merkitys ja se on täysin mielipide kysymys. Edellinen 27.5 ja nykynen 29. Ite tykkään 27.5 paljon enemmä, se on huomattavast parempi hallita.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 516
Suosittelen säätäessä ainakin muutaman lenkin tekemistä, ennen seuraavaa muutosta. Ajan kanssa paikat kyllä tottuu muutoksiin, kuten aiemmin mainittiin. Varsinkin pitkällä lenkillä hyväkin ajoasento tietty puuduttaa, jos ei yhtään jakkaralta nouse. En kuitenkaan usko, että huonoon ajoasentoon voi täysin tottua, sillä vaikka selkäjumi häviäisi, siirtyy ongelma usein muualle -esim polviin.

Säädöissä myös pienet liikkeet tärkeitä. Satulan lisäksi helppo käännellä kippurasarvien kulmaa. Pienellä investoinnilla tangonkannattimen pituuteen voi vaikuttaa.

Alaselkäkivuissa yleensä ongelma lienee peräisin aiempaa matalammasta asennosta. Tässä siis pieniin lihaksiin venytystä ja lisääntynyttä voimankäyttöä ryhdin kannatteluun liittyen. Tästä syystä usein ongelmaa helpottaa satulan liikuttamisella eteenpäin, ohjainkannatinta lyhentämällä tai sarvia nostamalla, jolloin kurkottaminen vähenee ja ajoasento nousee. Muutoksia voi myöhemmin koittaa palauttaa, jotta saa taas aerodynaamisemman asennon :)
Ohjaamon lyhentäminen ei ainakaan tule kysymykseen, koska nyt nytkin alaotteella tuntuu vähän ahtaalta ja että joudun vähän selkää koukistamaan kun ei mahdu suoraksi alaotteella. Siksi koitan satulaa vähän taaksepäin ja myös pidempi stemmi tässä harkinnassa.

Nyt tullut maastopyöräiltyä tämä kesä jollain vanhalla en-edes-tiedä-mallilla jostain 2000-luvun alkuhämäristä. Sen verran laji alkanut viedä mennessään että täytynee varmaan panostaa kunnon pyörään seuraavaksi.

Spekseinä polkuajo sekä pyöräsuunnistus. Kuskilla kokoa 200cm ja painoa reilut 90kg, eli kohtuu iso runko saisi olla. Pyöristä tai niiden osien hienouksista en tiedä oikeastaan mitään, mutta ilmeisesti vaihtoehtona on hankkia joko valmis pyörä tai rakentaa osista. Kumpi lienee parempi vaihtoehto? Budjetti on liukuva 1000-2500€, tavoitteena mahdollisimman hyvä hinta-laatu ja pyörä jolla pärjäisi kohtuu pitkälle tulevaisuuteen. Myös käytetyt kiinnostavat, mutta fillaritorien ym. selaaminen on vähän haastavaa kun en oikein tiedä mitä minun kannattaisi haluta. Nykyisessä pyörässä on pelkät etujouset, mutta en tiedä olisiko täysjousitettu parempi.
Maastopyörässä nyt ainakin hyvä olla boost mitoituksen haarukat, eli edessä 15x110mm ja takana 12x148mm. Keulakulmaa rungossa vähän menon mukaan, eli kärjistäen mitä kovempaa halutaan mennä alamäkeen, niin sitä loivemmaksi sitä kulmaa halutaan. Sanoisin että 66-68 asteen keulakulma sopii oikeastaan kaikkeen käyttöön, ylös ja alas. Sitten voimansiirrossa hyvä olla 1x10/11/12 vaihteet, eli yksi ratas edessä ja monta sitten takana. Maastossa tota eturattaan pelailua vähän hankala harrastaa ja ketjukin pysyy paremmin 1x seteissä paikoillaan. Täysjousto ei ole mitenkään pakollinen asia, mutta toki etenemiskykyä rankassa maastossa se tuo. Perus trailipyörässä mielellään 29" kiekot/renkaat, mutta ei mikään lakipykälä, eli jos tykkää 27,5" niin ei siinä mitään, kovaa ajoa. Vanteet pitäisi joka tapauksessa olla tubeless yhteensopivat jos siihen joskus lähtee. Hissitolppakin mielestäni kuuluu tossa hintaluokassa varustukseen.

Itsekasaamalla ei varmasti rahaa säästä
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
Etupyörän laakerissa / navassa vaikuttaisi olevan väljää. Saako itse kiristettyä jotenkin vai meneekö osia uusiksi? Testattu rengas irti, että on väljää nimenomaan tuossa navassa. Paljon ei heilu, mutta huomaa kuitenkin kädellä ja jarrut pitävät meteliä ajossa kun levy pääsee heilumaan. Tuo linkku on kiristetty niin tiukalle kun käsin saa eikä sillä ole vaikutusta.

Jos onnistuu itse kiristää niin laitan kuntoon, muussa tapauksessa täytyy olla myyjäliikkeeseen yhteydessä takuun tiimoilta, kun pyörällä ajettu vasta reilu 1000km.

Tässä kuvasssa näkyy pieni pultti, joka näyttää siltä että tuolla holkilla säätyisi päittäisvälys. Oletko kokeillut avata ruuvin ja kiertää tuota holkkia myötäpäivään? En tunne täsmälleen tuon navan rakennetta, mutta jos jotenkin säätyy niin tuosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Rakenteluun sen verran että itte kasasin talven / kevään aikana uuden mankelin omiin mieltymyksiin, siinä oppii samalla hyvin ja tulee huollot jne helpommiksi kun tietää jo miten osat on läjässä ja mitä sinne on itse tunkenut.

Tosin hinta / laatu ei tällä tyylillä varmaankaan ole parasta, vaikka osat tilaiskin Saksan isoista nettikaupoista. Mutta eipä ole sitten mitään bulkkikamaa seassa ja matalampi kynnys ehkä päivitellä osia jälkeen jos haluaa. Budjetti saattaa venähdellä...
Vaatii sen fillaritorin ja nettikauppojen kyttäämisen, että itte kasaten jotain säästää.
Myös komponenttien yhteensopivuus ja osien termistö olis hyvä olla jotenkin hallussa niin ei tule hutiostoja.
Toisaalta jos pitää rakentelusta niin onhan siinä oma viehätyksensä.

Täysjousto on aina parempi.
Toinen asia onkin tartteeko sitä takajoustoa sitten oikeasti mihinkään.
Mutta vaikka ei tarvisi niin mukavuutta se tosin tuo.
Oikein budjettia nipistämällä rakensin vaimolle viime keväänä uuden jäykkäperän hissitolpalla siihen ~1200€.
Kiekot kasasin myös itse.
Omasta takaa pakettiin löytyi jarrut, sarvet, stemmi, satula ja polkimet, joten niitä ei ole hinnassa.
Itse rakennettu tai osittan ite rakennettu tulee huomattavasti kalliimmaks. Lähinnä jos alotat nollista, sun pitää ostaa myös läjä työkaluja. Ite kun oon kasannu fillarin, ei ensimmäienä mitkään säästöt ollu mielesä, vaan ihan oma valintaiset osat.

Vaikka täpäri viehettää, mä suositteleisin ensimmäiseks pyöräks ht (hard tail), se antaa maatoon paremman tuntuman. Jos meet täpärillä, siinäkin on vaihtoehtoja laidasta laitaan. Jos erehdyt alkaa ajaa trailien lisäks parkeissa, silloin enska millä mennään, mutta jos pelkkää polkuajoa, silloin traili pyörä.
Ite tykkään pyöristä jossa muuttuva geometria, eli yt jeffsy edellinen ja nyt canyon strive.
Sitten rengas koossa on todella suuri merkitys ja se on täysin mielipide kysymys. Edellinen 27.5 ja nykynen 29. Ite tykkään 27.5 paljon enemmä, se on huomattavast parempi hallita.
Ohjaamon lyhentäminen ei ainakaan tule kysymykseen, koska nyt nytkin alaotteella tuntuu vähän ahtaalta ja että joudun vähän selkää koukistamaan kun ei mahdu suoraksi alaotteella. Siksi koitan satulaa vähän taaksepäin ja myös pidempi stemmi tässä harkinnassa.



Maastopyörässä nyt ainakin hyvä olla boost mitoituksen haarukat, eli edessä 15x110mm ja takana 12x148mm. Keulakulmaa rungossa vähän menon mukaan, eli kärjistäen mitä kovempaa halutaan mennä alamäkeen, niin sitä loivemmaksi sitä kulmaa halutaan. Sanoisin että 66-68 asteen keulakulma sopii oikeastaan kaikkeen käyttöön, ylös ja alas. Sitten voimansiirrossa hyvä olla 1x10/11/12 vaihteet, eli yksi ratas edessä ja monta sitten takana. Maastossa tota eturattaan pelailua vähän hankala harrastaa ja ketjukin pysyy paremmin 1x seteissä paikoillaan. Täysjousto ei ole mitenkään pakollinen asia, mutta toki etenemiskykyä rankassa maastossa se tuo. Perus trailipyörässä mielellään 29" kiekot/renkaat, mutta ei mikään lakipykälä, eli jos tykkää 27,5" niin ei siinä mitään, kovaa ajoa. Vanteet pitäisi joka tapauksessa olla tubeless yhteensopivat jos siihen joskus lähtee. Hissitolppakin mielestäni kuuluu tossa hintaluokassa varustukseen.

Itsekasaamalla ei varmasti rahaa säästä
Kuulostaa siltä että jätän ehkä rakentelun ainakin tällä erää viisaammille, ei ole oikein työkaluja ja pyöräilyssä kiinnostaa muutenkin enemmän itse ajaminen kuin pyörän viilaaminen. Kiitos kuitenkin vinkeistä!

Tuleeko näillä spekseillä mieleen valmiita pyöriä mitkä sopisivat omaan käyttöön ja missä olisi kohtuullinen hintalaatu? Vai onko koronan takia kaikkien saatavuus mallia näytönohjain?

Ainakaan toistaiseksi park-ajo ei ole oikein innostanut, vaan polkuja tullut ajettua.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 068
Kuulostaa siltä että jätän ehkä rakentelun ainakin tällä erää viisaammille, ei ole oikein työkaluja ja pyöräilyssä kiinnostaa muutenkin enemmän itse ajaminen kuin pyörän viilaaminen. Kiitos kuitenkin vinkeistä!

Tuleeko näillä spekseillä mieleen valmiita pyöriä mitkä sopisivat omaan käyttöön ja missä olisi kohtuullinen hintalaatu? Vai onko koronan takia kaikkien saatavuus mallia näytönohjain?
Kaikki aikalailla ennakkotilattu tai loppuunmyyty. Fillari osissakin on pulaa. Ite jouduin metsästää Reverb AXS 170mm dropperia muutman kuukauden. Jos käytetty kiinnostaa, niin tuolta kattelee ja pitää silmiä auki Fillaritori.com
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 176
Kuulostaa siltä että jätän ehkä rakentelun ainakin tällä erää viisaammille, ei ole oikein työkaluja ja pyöräilyssä kiinnostaa muutenkin enemmän itse ajaminen kuin pyörän viilaaminen. Kiitos kuitenkin vinkeistä!

Tuleeko näillä spekseillä mieleen valmiita pyöriä mitkä sopisivat omaan käyttöön ja missä olisi kohtuullinen hintalaatu? Vai onko koronan takia kaikkien saatavuus mallia näytönohjain?

Ainakaan toistaiseksi park-ajo ei ole oikein innostanut, vaan polkuja tullut ajettua.
Jollei talviajo kiinnosta niin melkein vartoisin kevääseen.
Todella huonosti saa nyt liikkeistä ja pyynnit vanhoista suolaisia.
Hinta laadussa merkkejä voisi olla canyon, polygon, dartmoor ja pakko se on cube mainita myös.

Todella nopealla vilkaisulla tuossa esimerkiksi ihan järkihintainen mankeli.
Fillaritori.com
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 516
Kuulostaa siltä että jätän ehkä rakentelun ainakin tällä erää viisaammille, ei ole oikein työkaluja ja pyöräilyssä kiinnostaa muutenkin enemmän itse ajaminen kuin pyörän viilaaminen. Kiitos kuitenkin vinkeistä!

Tuleeko näillä spekseillä mieleen valmiita pyöriä mitkä sopisivat omaan käyttöön ja missä olisi kohtuullinen hintalaatu? Vai onko koronan takia kaikkien saatavuus mallia näytönohjain?

Ainakaan toistaiseksi park-ajo ei ole oikein innostanut, vaan polkuja tullut ajettua.
Tässä olisi yksi ehdokas hintahaarukassa. XL kokoa suoraan varastossa.


Boostihaarukat
Hissitolppa
OK geometria
Tubeless kiekot
OK keula, voi joskus tulevaisuudessa päivittää.
Voimansiirto hyväks todettu deore 12s
Jäykkäperässä mukavuutta tuovat 2,8" kumit

En toho hintaan nää syytä moittia kyseistä laitetta. Jarrut ehkä, mutta edelleen tolla hinnalla minusta laatu kohallaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
657
Tässä kuvasssa näkyy pieni pultti, joka näyttää siltä että tuolla holkilla säätyisi päittäisvälys. Oletko kokeillut avata ruuvin ja kiertää tuota holkkia myötäpäivään? En tunne täsmälleen tuon navan rakennetta, mutta jos jotenkin säätyy niin tuosta.
Kokeilin myös tätä. Ei vaikutusta välykseen. Holkin takana näkyi vastaava sininen laakeri kuin toisella puolella. Kovin kireälle tuota ei saanut sormin pyöritettyä, kun akselia ei saanut pidettyä kunnolla vastaan millään. En usko, että tuolla on muuta virkaa tuossa kuin suoja.

Sovittiin, että käytän pyörän näytillä Bas Shopissa niin antavat kustannusarvion / näkemyksen mitä tälle on tehtävissä. Tältä pohjalta sitten päätökset annanko heidän hoitaa vai olenko yhteydessä myyjäliikkeeseen takuun tiimoilta.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 516
Jollei talviajo kiinnosta niin melkein vartoisin kevääseen.
Todella huonosti saa nyt liikkeistä ja pyynnit vanhoista suolaisia.
Hinta laadussa merkkejä voisi olla canyon, polygon, dartmoor ja pakko se on cube mainita myös.

Todella nopealla vilkaisulla tuossa esimerkiksi ihan järkihintainen mankeli.
Fillaritori.com
Kattelin yks päivä samaa pyörää että on kyllä hyvään hintaa järkipeli.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
80
Kuulostaa siltä että jätän ehkä rakentelun ainakin tällä erää viisaammille, ei ole oikein työkaluja ja pyöräilyssä kiinnostaa muutenkin enemmän itse ajaminen kuin pyörän viilaaminen. Kiitos kuitenkin vinkeistä!

Tuleeko näillä spekseillä mieleen valmiita pyöriä mitkä sopisivat omaan käyttöön ja missä olisi kohtuullinen hintalaatu? Vai onko koronan takia kaikkien saatavuus mallia näytönohjain?

Ainakaan toistaiseksi park-ajo ei ole oikein innostanut, vaan polkuja tullut ajettua.
Vaihtoehdoksi Carlosin linkkaamalla Big Honzolle. XL kokoa löytyy suoraan varastosta.

Orbea Laufey H10

Muutaman satasen kalliimpi, mutta hieman paremmat osat ja 29" kiekot 27.5" kiekkojen sijaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Tässä olisi yksi ehdokas hintahaarukassa. XL kokoa suoraan varastossa.


Boostihaarukat
Hissitolppa
OK geometria
Tubeless kiekot
OK keula, voi joskus tulevaisuudessa päivittää.
Voimansiirto hyväks todettu deore 12s
Jäykkäperässä mukavuutta tuovat 2,8" kumit

En toho hintaan nää syytä moittia kyseistä laitetta. Jarrut ehkä, mutta edelleen tolla hinnalla minusta laatu kohallaan.
Vaihtoehdoksi Carlosin linkkaamalla Big Honzolle. XL kokoa löytyy suoraan varastosta.

Orbea Laufey H10

Muutaman satasen kalliimpi, mutta hieman paremmat osat ja 29" kiekot 27.5" kiekkojen sijaan.
Kiitos poiminnoista. Fillaritorin malli olisi kiinnostava ja kukkaroystävällinen, mutta vähän väärällä puolella Suomea. Paljonko näissä uusien hinnoissa on ns. koronalisää, jos lainkaan? Periaatteessa voisin odotella kevääseenkin jos sillä säästää selvästi.

Toki pieni roadtrip on aina vaihtoehto... Jos verrataan ihan pyörinä, niin kuinka tuo fillaritorin käytetty vertautuisi näihin kahteen?
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
637
Kiitos poiminnoista. Fillaritorin malli olisi kiinnostava ja kukkaroystävällinen, mutta vähän väärällä puolella Suomea. Paljonko näissä uusien hinnoissa on ns. koronalisää, jos lainkaan? Periaatteessa voisin odotella kevääseenkin jos sillä säästää selvästi.

Toki pieni roadtrip on aina vaihtoehto... Jos verrataan ihan pyörinä, niin kuinka tuo fillaritorin käytetty vertautuisi näihin kahteen?
Ainakin Shimano oli jo kasvattanut omaa komponenttituotantoaan, mutta silti on spekuloitu että vallitseva tilanne jatkuu ainakin vielä ensi vuoden.

En usko että vähään aikaan tullaan näkemään kummosia fillaritarjouksia missään.
Vaikka saatavuus jossain vaiheessa normalisoituu, niin tippuuko hinnat epidemiaa edeltävälle tasolle? En usko.

Toki sitten kun pyöriä alkaa taas olemaan varastossa, niin rupee syys/kevät poistoja löytymään uusien tieltä.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 176
Toki pieni roadtrip on aina vaihtoehto... Jos verrataan ihan pyörinä, niin kuinka tuo fillaritorin käytetty vertautuisi näihin kahteen?
Käytetyssä vähän halvempi keula kuin noissa parissa muussa.
Jarrut samat kuin konassa eli vähän huonommat kuin orbeassa.
Runko käytetyssä pidempi kuin noissa uusissa, joka nyt ei välttämättä ole huono asia kun olet pituuden puolesta aika ääripäässä sitä osaa minkä pituisille pyöriä yleensäkin tehdään.
Muuten suurin piirtein samankaltaista settiä.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
570
Rakenteluun sen verran että itte kasasin talven / kevään aikana uuden mankelin omiin mieltymyksiin, siinä oppii samalla hyvin ja tulee huollot jne helpommiksi kun tietää jo miten osat on läjässä ja mitä sinne on itse tunkenut.

Tosin hinta / laatu ei tällä tyylillä varmaankaan ole parasta, vaikka osat tilaiskin Saksan isoista nettikaupoista. Mutta eipä ole sitten mitään bulkkikamaa seassa ja matalampi kynnys ehkä päivitellä osia jälkeen jos haluaa. Budjetti saattaa venähdellä...
Itse varustelin Tunturi e290 -sähkömaasturista mieleisen pyörän arki- ja retkeilykäyttöön. Varusteluun kului reilut 1000 euroa, josta 400 euroa meni Lupinen valoihin. Pyörien erikoistyökaluihin ja varaosiin upposi 500 euroa, suurin menoerä oli momenttiavain pienille momenteille.

Nyt sain omiin tarpeisiini sopivan pyörän, ja tyytyväinen olen ollut. Toinen tuunaamisen ja työkalujen hankinnan pointti oli se, että opin huoltamaan pyörän kaikki itse huollettavissa olevat kohteet kotona ja reissussakin. Ja kaiken varustelun tein kunnon tuotekehittelyn ehdoilla, mitään teippi- tai purkkavirityksiä ei hyväksytty:)
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 053
Itse varustelin Tunturi e290 -sähkömaasturista mieleisen pyörän arki- ja retkeilykäyttöön. Varusteluun kului reilut 1000 euroa, josta 400 euroa meni Lupinen valoihin. Pyörien erikoistyökaluihin ja varaosiin upposi 500 euroa, suurin menoerä oli momenttiavain pienille momenteille.

Nyt sain omiin tarpeisiini sopivan pyörän, ja tyytyväinen olen ollut. Toinen tuunaamisen ja työkalujen hankinnan pointti oli se, että opin huoltamaan pyörän kaikki itse huollettavissa olevat kohteet kotona ja reissussakin. Ja kaiken varustelun tein kunnon tuotekehittelyn ehdoilla, mitään teippi- tai purkkavirityksiä ei hyväksytty:)
Just näin, parempi jos on huoltojen suhteen omavarainen niin pyörä pysyy kunnossa kun ei tarvi siitä maksaa ja varailla aikoja. Pinnojen kiristely taitaa vielä jäädä liikkeen hommiksi omalta osin. Eikä kakkospyörään oikein viitseis ostella taas uusia työkaluja kun eri pakat, keskiöt jne.
 
Liittynyt
18.11.2018
Viestejä
14
Joku aivopieru kävi ja väänsin maastopyörän takanavasta kierteet paskaksi, pyörii vaan tyhjää (kuvassa punaisen nuolen osoittama mutteri). Ei varmaan muuta vaihtoehtoa kuin ostaa uusi napa ja vaihattaa se? Shimano FH-MT410-B (28 pinnaa) on alkuperäinen muttei ole saatavilla mistään, joten kaippa tollanen FH-M8110-B sopii siihen myös.
takanapa.png
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 176
Joku aivopieru kävi ja väänsin maastopyörän takanavasta kierteet paskaksi, pyörii vaan tyhjää (kuvassa punaisen nuolen osoittama mutteri). Ei varmaan muuta vaihtoehtoa kuin ostaa uusi napa ja vaihattaa se? Shimano FH-MT410-B (28 pinnaa) on alkuperäinen muttei ole saatavilla mistään, joten kaippa tollanen FH-M8110-B sopii siihen myös.
En ihan ymmärrä miten siitä kierteet saa menemään, mutta joo.
Vaihtoehtona on vain uusi napa ja tuo XT napa menee tilalle kyllä.
Tai jos tuuri käy niin, että kierteet on mennyt vain tuosta nuolen osoittamasta osasta niin ottaa vain sen siitä uudesta navasta jos saattuu olemaan saman mittainen.

Edittiä eli Shimano on näköjään luopunut kartiolaakereista noissa uusissa microspline navoissa, mikä tuli mulle yllärinä.
Eli laakerivälyksiä ei enää edes voi säätää, joten voihan sitä kokeilla paikalleen ihan noinkin ja katsoa klappaako.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 068
Joku aivopieru kävi ja väänsin maastopyörän takanavasta kierteet paskaksi, pyörii vaan tyhjää (kuvassa punaisen nuolen osoittama mutteri). Ei varmaan muuta vaihtoehtoa kuin ostaa uusi napa ja vaihattaa se? Shimano FH-MT410-B (28 pinnaa) on alkuperäinen muttei ole saatavilla mistään, joten kaippa tollanen FH-M8110-B sopii siihen myös.
Onko noilla kierteillä edes väliä? Kasaan ja fillariin kiinni. Ei se lähe tosta minnekkään. Toihan on läpiakseli, se kiristyy joka tapauksessa tohon prikkaan.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 176
Mitenkäs tuollaisen neliskanttisen keskiölaakerin irroitus kannattaa hoitaa kun nuo hampaat joihin työkalun pitäisi tarrata on rikki? Kyseessä siis 90 luvun Tunturi.

Neliskanttinen laakeri heh...
No ei mutta tosissaan vanha venäläinen konsti, eli taltan tapainen ja vasara.
Saisko sillä naputeltua auki kehältä?
Onko siis molemmat puolet kalvettu hajalle?
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
59
Joskus itselläni oli muoviset keskiöt hampaat, mitkä tottakai hajosivat ennen kuin mikään liikahtikaan, niin itse etsin sopivan pultin ja prikan kampien koloon, pulttasin työkalun tiukasti kiinni, niin sai käytettyä vähän voimaakin, ilman että se työkalu putoili kokoajan.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 516
Eilen Finlandia MTB reittiä ajelemassa ennen aamulla enne kisan alkua. Oli kyllä mainio reitti. Joiltain osin poikkesin enemmän polun pulella kun tuossa reitissä on noita soratiepätkiä vähän turhan paljon omaan lenkkiajoon, mutta kisassa varmaan ihan paikallaan. Mutta esim tiirismaan reititys osunut järjestäjillä aika hyvin nappiin kun siinä on sitä samaa pätkää pitkälti mitä itsekkin tykkään ajella, vaikka en täysin kaikkea alueesta tiedä kun vain ajoittain pääsee mökkireissujen yhteydessä ajelemaan.

1630303765196.png


Myös viikonloppuna mielenkiintoinen vertailu tuli tehtyä luomu gravelin ja sähkömaasturin eroihin "kuntoilukäytössä".

Lauantaina helppoja polkuja/sorateitä about 20/80% 35,55km, 395 nousumetriä, 19,8km/h avg, 1156 cal
Sunnuntaina emtb poluilla/sorateillä about 90/10% 28,70km, 420 nousumetriä, 16,5km/h avg, 1101 cal

Molempien lenkkien aikana 1 about 10min välipala/fiilistelytauko.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 176
Eilen Finlandia MTB reittiä ajelemassa ennen aamulla enne kisan alkua. Oli kyllä mainio reitti. Joiltain osin poikkesin enemmän polun pulella kun tuossa reitissä on noita soratiepätkiä vähän turhan paljon omaan lenkkiajoon, mutta kisassa varmaan ihan paikallaan. Mutta esim tiirismaan reititys osunut järjestäjillä aika hyvin nappiin kun siinä on sitä samaa pätkää pitkälti mitä itsekkin tykkään ajella, vaikka en täysin kaikkea alueesta tiedä kun vain ajoittain pääsee mökkireissujen yhteydessä ajelemaan.



Myös viikonloppuna mielenkiintoinen vertailu tuli tehtyä luomu gravelin ja sähkömaasturin eroihin "kuntoilukäytössä".

Lauantaina helppoja polkuja/sorateitä about 20/80% 35,55km, 395 nousumetriä, 19,8km/h avg, 1156 cal
Sunnuntaina emtb poluilla/sorateillä about 90/10% 28,70km, 420 nousumetriä, 16,5km/h avg, 1101 cal

Molempien lenkkien aikana 1 about 10min välipala/fiilistelytauko.
Veikkaan emtb:en yläkantissa olevan kalorimäärän johtuvan siitä, että sykkeet kyllä nousee vaikka työtä ei niin tehtäisikään.

Ei sillä softalla ihan hirveästi dataa kropasta ole millä se yrittää arvata noita lukemia.

Mullakin nousee syke ja tulee jopa hiki kun ajan rallia simulaattorilla, mutta tuskin mun kunto siitä nousee.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 678
Viestejä
4 208 069
Jäsenet
70 934
Uusin jäsen
pite

Hinta.fi

Ylös Bottom