Postin kulkemisen vaikeus

Lähetin 1,5 viikkoa sitten paketin Viroon. Nouto pakettiautomaatista meni sutjakasti, mutta sen jälkeen homma onkin madellut. Lähtö Suomesta 2.6. saatesanoilla "Lähetys on matkalla kohdemaahan" ja tänään tuli seurantaan "Lähetys on lähtenyt lähtömaasta GERMANY". Onko tuo ihan normaalia että Viroon menevät paketit rahdataan Saksan kautta vai onko tämä nyt joku kesähessun erikoinen reititys?
 
Onko muilla ongelmia postin seurannan kanssa? Yli 24h näyttäny vaan "Lähetys ei ole vielä saapunut Postille, odotahan" vaikka lähettäjä laittanu eilen kahelta paketin postiin.
Tuli tääkin selvitettyä, eli tod.näk. tämän tietoliikennevian takia oli paketti (postitettu 8.6) jäänyt lojumaan toimipaikan hyllylle ilman rekisteröintiä Postin järjestelmään.
 
postii.png

välillä vaihteeks vähän limboa vantaalla. Mihinlie sit pyörähtäny piiloon, kun seuranta tyssäs.
 
Lähetin 1,5 viikkoa sitten paketin Viroon. Nouto pakettiautomaatista meni sutjakasti, mutta sen jälkeen homma onkin madellut. Lähtö Suomesta 2.6. saatesanoilla "Lähetys on matkalla kohdemaahan" ja tänään tuli seurantaan "Lähetys on lähtenyt lähtömaasta GERMANY". Onko tuo ihan normaalia että Viroon menevät paketit rahdataan Saksan kautta vai onko tämä nyt joku kesähessun erikoinen reititys?
Ei kuulosta normaalilta, mutta voi myös olla virheellinen seurantatieto.

Jos on nollalla alkava seurantanumero niin voi näkyä DHL:n seurannassa myös.
 
Lähetin 1,5 viikkoa sitten paketin Viroon. Nouto pakettiautomaatista meni sutjakasti, mutta sen jälkeen homma onkin madellut. Lähtö Suomesta 2.6. saatesanoilla "Lähetys on matkalla kohdemaahan" ja tänään tuli seurantaan "Lähetys on lähtenyt lähtömaasta GERMANY". Onko tuo ihan normaalia että Viroon menevät paketit rahdataan Saksan kautta vai onko tämä nyt joku kesähessun erikoinen reititys?

Eilen juuri lähetin Viroon paketin Postin kautta (Helposti-koodilla myös) ja siinä sitten ostaja kommentoi, että tänä vuonna on jo pari Suomesta lähetettyä Postin pakettia ottanut 2-3 viikon lisälenkin Saksan kautta syystä tai toisesta. Vaikuttaa aika yleiseltä ongelmalta jolle voisi varmaan tehdä jotain, ei oikein päde Postin 1-2 työpäivää Viroon toimitusaika tuossa.
 
Kyllä se näköjään muutkin osaa :facepalm:

1.6 tilasin paketi TNT-expressillä englannista (toimitusaika 1-3arkipäivää) Paketti kerkesi olla 2pvä liikenteessä kunnes TNT palautti sen lähtöpaikkaan ilman syytä? Siitä jäi yksi päivä väliin kunne saatiin uusi paketti matkaan, sitten se hävisi taas jonnekki, eilen 10.6 selvisi että se on saapunut 8.6 suomeen, mutta minulle ei ole ilmoitettu mitään, tein tänään tullauksen ja maksoin sen ja sovimme että noudan paketin että varmasti saan sen, mulle sanottiin että laitetaan noutoon odottamaan.

Menin hakemaan ja virkailija 15min kuluttua tulee takaisin että se on unohtunut tullialueelle ja täällä ei ole ketään kuka sinne saisi mennä joten menee maanantaille:facepalm:
 
Ei ole mikään iso homma mutta saksasta tulossa tilaus ja siellä päässä homman hoiti dhl ja täällä lykätty postille mutta syystä tai toisesta ei tullu omapostiin. Liekkö nimi uupuu vai mitenkä nuo paketit omapostiin päätyvätkään.
 
Saksasta tilattaessa kannattaa varmistua, että oma puhelinnumero ylipäänsä tulee merkittyä lähetykseen. Jotkut saksalaiset webbikaupat eivät nimen ja osoitteen lisäksi edes kysy asiakkaan puhelinnumeroa, ja sitten Suomeen saapuessa lähetys on paperisen saapumisilmoituksen varassa. Omaposti käyttää puhelinnumeroa tunnistukseen.
Tässä oli taustalla joku jännä kulttuuriero Suomen ja Saksan välillä, aikoinaan eBay-kaupan käynnistyttyä ja kännyköiden siinä samalla yleistyessä saksalaiset pitivät jonkinlaisena loukkauksena jo sitäkin, että suomalainen asiakas antaa julkeasti oman numeronsa. Kun myyjänkin sitten pitäisi kait antaa oma tarkoin varjeltu numeronsa...
 
Uskokaa jo, että näillä kiinannyssäköillä ei ole mitään sopimukseen kuuluvaa jakeluaikataulua ja monesti se on kiinni siitä miten jaksaa ottaa mukaan reitille tai tehdä saapumisilmoitusta noudosta.
 
Niin no nyt kun mun ensimmäinen paketti kiersi viron kautta ja oikaisi tulevat tullit, sekä oli valtavasti nopeampi, niin vähän mietityttää mikä tässä takana?
 
1623730493651.png


1623730517654.png


Ylempi on postin oma ja alempi lähtömaan postin seuranta. Jännästi lähetysmaa näyttää enemmän. Onkohan tuo menossa tulliin? Postinseuranta ei moisesta mainitse.
 
Aika rivakasti (~2 viikkossa) kyllä tulee nyt niin China Post Ordinary Small Packet Plus kuin myös Aliexpress Standard Shipping paketit.
Oikeastaan yks ePacket on vielä jossain Kiinan ja Suomen välillä tulossa enään, sit alkais olla kaikki tax free ostokset tullu ja seuraavista sitten joutuukin makselee verot... :(
 
Niin no nyt kun mun ensimmäinen paketti kiersi viron kautta ja oikaisi tulevat tullit, sekä oli valtavasti nopeampi, niin vähän mietityttää mikä tässä takana?
Kiinalainen koittaa huijata järjestelmää, mutta ei siinä pahemmin onnistu. Nythän niihin liimataan tarra merkiksi, että tullut EU:n ulkopuolelta, joten eiköhän niistä viron kautta kiertävistäkin paketeista joudu tulleja maksamaan.
 
Kiinalainen koittaa huijata järjestelmää, mutta ei siinä pahemmin onnistu. Nythän niihin liimataan tarra merkiksi, että tullut EU:n ulkopuolelta, joten eiköhän niistä viron kautta kiertävistäkin paketeista joudu tulleja maksamaan.
Ensimmäinen Tallinnan kautta tullut paketti vieraili jo tullissa.
 
Hyvä taas hoputtaa Postia, kun paketin kanssa vitkutellaan ton viimeisen 15km matkalla. Maanantaista asti paketti ollu Postin hallussa logistiikkakeskuksella, jolloin kertaalleen lajiteltu. Tiistaina lajiteltiin vielä uudestaan ja sitten ei mitään tapahtumaa. Ja kun näytti siltä, ettei tänäänkään ole liikahtamassa mihinkään, niin ei muuta kuin Omapostin kautta chatissa yhteyttä ja kyselemään paketin perään. Siellä lupailtiin, että huomiseksi pitäisi paketin viimein saapua ja lupasi vielä hoputtaa, että se tosiaan saadaan perille asti. Saa nähdä.

Maanantaina oli toinenkin paketti lajiteltu samoihin aikoihin, mutta sille ei tehty toista lajittelua ja se sentään tuli tiistaina perille, kuten oli odotettukkin. Kumma, ettei samaan kuormaan mahtunu. Välillä tuntuu, että logistiikalta puuttuu logiikka.
 
Viime torstaina tilasin Verkkiksestä pyykinpesukoneen kotiinkuljetettuna ja asennettuna. Perjantaina lähti kone matkaan Vantaalta kohti Tamperetta, vieläkään ei ole konetta kannettu kotiin. Eilen Verkkiksen aspasta kyselin, että missä kone viipyy. AIkoi hoputtaa postia, että saadaan kone pikaisesti paikoilleen. Mitään ei lähetyksen seurannassa tapahtunut, joten tänään menin postin aspaan kyselemään että missä se kone oikein on. Kertoi aspa sitten että kone odottaa asentajan yhteydenottoa minulle että voidaan sopia asennusaika. Eipä ole vielä soittoa kuulunut.

1623936276589.png

1623936329900.png

Pitäsköhän tästä jotaki korvauksia vaatia? Kummalta niitäkin sitten alkaa ruinaamaan, postilta vai verkkikseltä?
 
Viime torstaina tilasin Verkkiksestä pyykinpesukoneen kotiinkuljetettuna ja asennettuna. Perjantaina lähti kone matkaan Vantaalta kohti Tamperetta, vieläkään ei ole konetta kannettu kotiin. Eilen Verkkiksen aspasta kyselin, että missä kone viipyy. AIkoi hoputtaa postia, että saadaan kone pikaisesti paikoilleen. Mitään ei lähetyksen seurannassa tapahtunut, joten tänään menin postin aspaan kyselemään että missä se kone oikein on. Kertoi aspa sitten että kone odottaa asentajan yhteydenottoa minulle että voidaan sopia asennusaika. Eipä ole vielä soittoa kuulunut.

1623936276589.png

1623936329900.png

Pitäsköhän tästä jotaki korvauksia vaatia? Kummalta niitäkin sitten alkaa ruinaamaan, postilta vai verkkikseltä?
Verkkokaupalta. Verkkokauppa voi sitten halutessaan hakea postilta hyvitystä.
 
Välillä tuntuu, että logistiikalta puuttuu logiikka.
Näinhän se ainakin tuntuu asiaa tuntemattomalle. Meillekin firmaan tulee usein monta Postin autoa peräkkäin aamulla, ja välillä vielä niin että joku pienempi perälautapaku tuo montasataa kiloa painavat isot lähetykset, joten sinne autoon ei paljoa muuta mahdukaan, ja sitten joku isompi kuorma-auto tulee pihaan ja kuski kipittää jonkun kämmeneen sopivan pikkulähetyksen sisälle. Tuntuu vaan vähän tyhmältä. Firmalähetykset ovat kyllä toimineet aina tosi hyvin joten ihan sama millä autolla niitä tuovat, mutta jos siellä seassa on yksityistenkin paketteja niin ei ihme että toimii joskus vähän miten sattuu. Ja sitten monesti olen yrittänyt omia privapaketteja saada tuoduksi työpaikalle niin ne eivät koskaan tule noiden muiden mukana, vaan eri autolla.
 
Jaahas pari pakettia ollut näköjään saman kuorman kyydissä, kun seurannassa merkinnät samoihin aikoihin. Lähtenyt kuljetukseen lajittelukeskuksesta, mutta vietykin sitten illalla takas. Normaalisti noi tulee noudettavaksi ton jälkeen. Liekö kuskilla loppunut päivä tai sitten noutopiste on ollut taas täynnä paketteja ja käännytetty pois.

Toi noutopiste on Nesteen yhteydessä ja aivan perseestä, pari kertaa nähnyt kun työntekijät on sanonut kuskille, että sori ei voida ottaa paketteja kun täällä on täyttä. Muutenkin ihan kaaos koko paikka, kun ei noita työntekijöitä oo kunnolla koulutettu Postin hommiin. Ikävä on Postin omia toimipisteitä.
 
Näinhän se ainakin tuntuu asiaa tuntemattomalle. Meillekin firmaan tulee usein monta Postin autoa peräkkäin aamulla, ja välillä vielä niin että joku pienempi perälautapaku tuo montasataa kiloa painavat isot lähetykset, joten sinne autoon ei paljoa muuta mahdukaan, ja sitten joku isompi kuorma-auto tulee pihaan ja kuski kipittää jonkun kämmeneen sopivan pikkulähetyksen sisälle. Tuntuu vaan vähän tyhmältä. Firmalähetykset ovat kyllä toimineet aina tosi hyvin joten ihan sama millä autolla niitä tuovat, mutta jos siellä seassa on yksityistenkin paketteja niin ei ihme että toimii joskus vähän miten sattuu. Ja sitten monesti olen yrittänyt omia privapaketteja saada tuoduksi työpaikalle niin ne eivät koskaan tule noiden muiden mukana, vaan eri autolla.
Tuohon vaikuttaa monikin asia. Lavatavara vie usein paljon tilaa joten ne ajetaan jollain isommalla autolla. Sitten on näitä tiettyyn kellon aikaan mennessä jaettavia paketteja, joita suhaillaan ympäriinsä. Firmoilla on vielä mahdollisuus valita haluavatko he saapuvan ja lähtevän postinsa aamuisin vai iltaisin, vai haluavatko peräti kahdesti päivässä.
 
Kai se on tässä vaiheessa todettava, kun Postin viimeisin merkintä on edelleen tiistailta "Lähetys on lajiteltu", eikä esim. "kuljetuksessa", joka on se seuraava vaihe, joka pitäisi jo näkyä tässä vaiheessa päivää, niin paketti ei ole tänäänkään tulossa. On paketteja ajoittain lauantaisinkin tullu, mutta jotenkin tuntuu, että menee vähintään ensi viikkoon. Harmi, ettei semmoista vaihtoehtoa ole, että hakisin itse logistiikkakeskukselta tuon lähetyksen, kun Posti on kykenemätön toimittamaan pakettia perille säädyllisessä ajassa.
 
Pari pakettia jumiutu tilaan "lähetys on kuljetuksessa. Tänään sitten kun tarkastin jo viidettä päivää että onko edistynyt mitenkään niin molempiin oli päivitetty että luovutettu vastaanottajalle. Ainut vaan että minullehan asti nuo eivät ole tulleet..ulkomaalainen seuranta tosiaan tuntuu näyttävän tarkempia tietoja ja sieltä löytyy "Delivered posti kuljetus"

Pistin sitten omapostin chatin kautta selvitykseen lähetysten tilanteen. Saa nähdä mitä tulee, mutta vaikuttaa siltä että ovat merkanneet nuo toimitetuiksi sen takia että amazon olisi huomenna lähtenyt jo hyvittämään niistä sit rahat ja varmaan kyseleen postilta pakettien perään sit. Nyt kun on merkattu että toimitettu niin ei amazon rupee kyseleen tietysti..on kyllä aikamoista pelleilyä nyt. Yleensä posti kulkee kyllä hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Olkaahan sitten valmiina ensi kuussa tulevaan ALV muutokseen:

Tuolla osuu silmään kohta:

"Verkkokaupassa asioidessa kannattaa aina antaa oikea sähköpostiosoite ja matkapuhelinnumero. Me nimittäin lähetämme saapumisilmoitukset niihin osoitteisiin, jotka saamme verkkokaupoilta."

No tämähän ei tietenkään toimi näin helposti kun puhutaan ulkomailta tilaamisesta. Puhelinnumero varsinkin muuttuu järjestelmien välisessä keskustelussa usein väärään muotoon kun jokainen välikäsi tulkitsee ja muokkaa numeroa miten sattuu. Viime vuosina briteistä saapuvissa paketeissa ehkä yleisin puhelinnumeroni on ollut paketin tiedoissa joko +358000000000 tai +358400000000 eli tylysti vaan nollia täyteen, mutta muitakin variantteja löytyy, esim viimeisiä numeroita jätetty pois kun joku järjestelmä on sitä mieltä, että numero on liian pitkä tai 358 liitteitä lisätään eteen toinen mokoma, joskus jopa myyjän oman maan numero eli numeron alku onkin muodossa +44358. Toki niitä onnistumisiakin tulee, mutta ei siihen voi luottaa.

Sähköposti selviää paremmin, mutta sitä ei tunnuta niin yleisesti käytettävän lähettäjien toimesta eli kyllä se paperinen saapumis/tullausilmoitus on varmasti monelle paketille ehdottoman tärkeä ja sen olisi kyllä syytä tulla nykyistä noin 3-7 arkipäivää nopeammin. Tuo 7 arkipäivää kun osuu sopivasti johonkin vapun tienoille niin paketti on jo lähtenyt paluumatkalle ennenkö asialle voi tehdä mitään. Nyt kun kirjeetkin siirtyvät tullattavaksi niin ei niille usein mitään seurantakoodiakaan ole olemassa ennen postin kirjettä että niitä voisi yrittää tullata etukäteen.

Jännä nähdä miten homma lähtee toimimaan Suomessa ja tietty muuallakin Euroopassa, tuska ei ole yksin meidän. Pessimisti ei pety ja muita kliseitä. Hiukan harmittaa kun jatkossa EU:n ulkopuolelta ns. subscription mallisten tilauksien hinnat nousevat kohtuuttomasti kun jokainen lähetys pitää tullata erikseen eikä tuolla EU:n ulkopuolella useimmat firmat tule tarjoamaan etukäteen verojen maksamista.
 
No tämähän ei tietenkään toimi näin helposti kun puhutaan ulkomailta tilaamisesta. Puhelinnumero varsinkin muuttuu järjestelmien välisessä keskustelussa usein väärään muotoon kun jokainen välikäsi tulkitsee ja muokkaa numeroa miten sattuu. Viime vuosina briteistä saapuvissa paketeissa ehkä yleisin puhelinnumeroni on ollut paketin tiedoissa joko +358000000000 tai +358400000000 eli tylysti vaan nollia täyteen, mutta muitakin variantteja löytyy, esim viimeisiä numeroita jätetty pois kun joku järjestelmä on sitä mieltä, että numero on liian pitkä tai 358 liitteitä lisätään eteen toinen mokoma, joskus jopa myyjän oman maan numero eli numeron alku onkin muodossa +44358. Toki niitä onnistumisiakin tulee, mutta ei siihen voi luottaa.
Saksasta tuleva paketti ei ole vielä Suomessa, mutta pitää kommentoida tätä puhelinnumero asiaa tilaukseeni liittyen. Tilausvahvistuksessa näyttää puhelinnnumero ihan oikein, mutta Postin seurannassa lukee, että numero ei ole käytössä. Onneksi tuosta ei tässä tapauksessa ainakaan haittaa ole, kunhan Posti toimittaa lähetyksen tonne ärrälle, missä meillä on noutopiste.

Maanantaina pitänee taas ottaa yhteyttä Postin asiakaspalveluun, jos tuo maanantaista Postin hallussa oleva lähetys ei rupea liikkumaan.
 
Saksasta tuleva paketti ei ole vielä Suomessa, mutta pitää kommentoida tätä puhelinnumero asiaa tilaukseeni liittyen. Tilausvahvistuksessa näyttää puhelinnnumero ihan oikein, mutta Postin seurannassa lukee, että numero ei ole käytössä. Onneksi tuosta ei tässä tapauksessa ainakaan haittaa ole, kunhan Posti toimittaa lähetyksen tonne ärrälle, missä meillä on noutopiste.

Maanantaina pitänee taas ottaa yhteyttä Postin asiakaspalveluun, jos tuo maanantaista Postin hallussa oleva lähetys ei rupea liikkumaan.
Saksalaisilla on joku ihme aivopieru että eivät meinaa millään pistää tuota puhelinnumeroa lähetyksen tietoihin vaikka heillä se on tiedossa. Keskimäärin puolessa omista tilauksista tuo numero on vaan kadonnut matkalle vaikka takuulla kaikissa tapauksissa se on ollut lähettäjän tidossa.
 
Tuolla osuu silmään kohta:

"Verkkokaupassa asioidessa kannattaa aina antaa oikea sähköpostiosoite ja matkapuhelinnumero. Me nimittäin lähetämme saapumisilmoitukset niihin osoitteisiin, jotka saamme verkkokaupoilta."

No tämähän ei tietenkään toimi näin helposti kun puhutaan ulkomailta tilaamisesta. Puhelinnumero varsinkin muuttuu järjestelmien välisessä keskustelussa usein väärään muotoon kun jokainen välikäsi tulkitsee ja muokkaa numeroa miten sattuu. Viime vuosina briteistä saapuvissa paketeissa ehkä yleisin puhelinnumeroni on ollut paketin tiedoissa joko +358000000000 tai +358400000000 eli tylysti vaan nollia täyteen, mutta muitakin variantteja löytyy, esim viimeisiä numeroita jätetty pois kun joku järjestelmä on sitä mieltä, että numero on liian pitkä tai 358 liitteitä lisätään eteen toinen mokoma, joskus jopa myyjän oman maan numero eli numeron alku onkin muodossa +44358. Toki niitä onnistumisiakin tulee, mutta ei siihen voi luottaa.

Sähköposti selviää paremmin, mutta sitä ei tunnuta niin yleisesti käytettävän lähettäjien toimesta eli kyllä se paperinen saapumis/tullausilmoitus on varmasti monelle paketille ehdottoman tärkeä ja sen olisi kyllä syytä tulla nykyistä noin 3-7 arkipäivää nopeammin. Tuo 7 arkipäivää kun osuu sopivasti johonkin vapun tienoille niin paketti on jo lähtenyt paluumatkalle ennenkö asialle voi tehdä mitään. Nyt kun kirjeetkin siirtyvät tullattavaksi niin ei niille usein mitään seurantakoodiakaan ole olemassa ennen postin kirjettä että niitä voisi yrittää tullata etukäteen.

Jännä nähdä miten homma lähtee toimimaan Suomessa ja tietty muuallakin Euroopassa, tuska ei ole yksin meidän. Pessimisti ei pety ja muita kliseitä. Hiukan harmittaa kun jatkossa EU:n ulkopuolelta ns. subscription mallisten tilauksien hinnat nousevat kohtuuttomasti kun jokainen lähetys pitää tullata erikseen eikä tuolla EU:n ulkopuolella useimmat firmat tule tarjoamaan etukäteen verojen maksamista.

Sehän siinä on että vaikka itse pistää kaikki tiedot oikein, niin se on ihan lähettäjästä kiinni miten niitä käyttävät. Sitten posti vittuilee vastaanottajalle, että ei ole ilmoitettu tietoja oikein. Hauskaa toi että ongelmatilanteissa ei vastaanottaja kuitenkaan saa mitään palvelua postilta kun eivät ole "asiakas" vaan lähettäjä on, mutta samalla vastaanottajan hartioille koitetaan sälyttää vastuuta numeroista sun muista.
 
Tullista sanottu, että asiakkaat voi varautua kuukauden mittaisiin viiveisiin ALV-hässäkän takia. Mietin vaan, että miten tähän ei oo muka ollut aikaa varautua kunnolla?

Vielä on itellä pari kiinatilausta lähdössä, mutta eivät kyllä millään ehdi enää tässä kuussa maahan.
 
Kannattaa vaikka laittaa firman nimen kohdalle puhelinnumero. Tai muihinkin kohtiin. Tällöin yleensä mikään automaattijärjestelmä ei tuhoa numeroa. Lisäksi myyjälle voi viestikentässä laittaa toiveen, että numero kiitos osoitelappuun myös.
 
Kannattaa vaikka laittaa firman nimen kohdalle puhelinnumero. Tai muihinkin kohtiin. Tällöin yleensä mikään automaattijärjestelmä ei tuhoa numeroa.

Jos automaatti järjestelmä, jokin robotti, niin osaako ne parsia noista ne numerot ja tiedottaa siihen ? Jos kommentoit tuota että ilmoitus tulee tekstarila tai maililla, jos tiedot on.

Jos jokin kuriiria palvelu missä joku käsin parsiin , kaivelee nuemrotietokannosita numeroita ja soittelee, perään voi ehkä nähdä väärässä kentässä numero ja siihen reagoida, vai vaihtoehtoisesti jos itse ottaa asiakaspalveluun yhteyttä niin aspa voi nähdä ko kentän, tosin jälkimmäisessä on jo omatoimisesti oltu yhteydessä....
 
Postiin otettu taas yhteyttä ja tällä kertaa ei sentään ollu "joojoo, paketti tulee huomenna"-tyyppi, vaan (toivottavasti) lähtee syvällisemmin selvittämään missä mun paketti jumittaa. Ainakin otti sähköpostiosoitteen, johon ottaa yhteyttä kun jotain oikeasti selviää. Se on vaan tämän paketin kohdalla ikävää, että jos se ei löydy, niin edessä on mahdollisesti taas kuukausien odottelu uudelle lähetykselle, kun joutuu taas jonon hännille.
 
Edellinen kirje jonka sain oli leimattu maanantaina Helsingissä ja tuli Tampereella postiluukusta keskiviikkona. Nyt sain kirjeen joka on leimattu keskiviikkona Tampereella ja tuli luukusta Tampereella seuraavan viikon maanantaina. Aika monta arkipäivää jumitti leimauspäivän jälkeen ennen jakoa, vaikka jako samalle paikkakunnalle...
 
Miten Posti voi jälkikäteen laillisesti(?) laskuttaa tilaajalta tuon tullauksen 2,90e käsittelymaksun, kun ei muutkaan toimittajat (Fedex, DHL jne) voi mitään tullauspalvelumaksuja vaatia jos/kun ei ole tilaajan kanssa mitään tällaista sopimusta tehty?

 
Miten Posti voi jälkikäteen laillisesti(?) laskuttaa tilaajalta tuon tullauksen 2,90e käsittelymaksun, kun ei muutkaan toimittajat (Fedex, DHL jne) voi mitään tullauspalvelumaksuja vaatia jos/kun ei ole tilaajan kanssa mitään tällaista sopimusta tehty?

Ei tarvinnut maksaa, kun itse tullasi paketin ja laittoi tullin luovutus asiakirjan postin huolintaan. Kömpelö, hidas ja typerä systeemi.
 
Miten Posti voi jälkikäteen laillisesti(?) laskuttaa tilaajalta tuon tullauksen 2,90e käsittelymaksun, kun ei muutkaan toimittajat (Fedex, DHL jne) voi mitään tullauspalvelumaksuja vaatia jos/kun ei ole tilaajan kanssa mitään tällaista sopimusta tehty?

Pakettihan ei liiku ennenkuin tuo maksu on maksettu :P
 
Ei tarvinnut maksaa, kun itse tullasi paketin ja laittoi tullin luovutus asiakirjan postin huolintaan. Kömpelö, hidas ja typerä systeemi.
Eihän sitä tarvitse sinne manuaalisesti lähettää vaan posti saa sen automaattisesti tullilta. Oliko sulla joku tuote jonka arvo oli 0eur tai alle tuon 22euron rajan. Tällöinhän tuota käsittelymaksua ei tarivtse maksaa jos jostain syystä paketin joutuukin tullaamaan.
 
Pakettihan ei liiku ennenkuin tuo maksu on maksettu :p
Jälkikäteen = tilaaja on jo tilannut ja maksanut paketin toimittajalle. Ei Fedexille sun muillekkaan tarvi maksaa mitään palvelumaksuja jos olen tilannut EU:n ulkopuolelta paketin ja maksanut siitä jo toimituskulut sun muut, vaikka yrittävät kyllä tuollaisia laskuja tuputtaa. En ole tehnyt tilatessani sopimusta mistään palvelumaksusta, joten ei Fedex toi yksipuolisesti sellaista sopimusta jälkikäteen tehdä. Kysymys oli että miksi Posti sitten voi.
 
Jälkikäteen = tilaaja on jo tilannut ja maksanut paketin toimittajalle. Ei Fedexille sun muillekkaan tarvi maksaa mitään palvelumaksuja jos olen tilannut EU:n ulkopuolelta paketin ja maksanut siitä jo toimituskulut sun muut, vaikka yrittävät kyllä tuollaisia laskuja tuputtaa. En ole tehnyt tilatessani sopimusta mistään palvelumaksusta, joten ei Fedex toi yksipuolisesti sellaista sopimusta jälkikäteen tehdä. Kysymys oli että miksi Posti sitten voi.
Kyllä minä tämän tiedän, mutta tilanne nyt vaan tällä hetkellä on se että tuo maksu pitää maksaa jos paketin liikkeelle haluaa. Onhan tuosta jo tehty jotain kanteluita eli varmaan se tullaan käsittelemään samalla tavalla kuin DHL:n keississä käsiteltiin.

Kyllähän Fedex/DHL jne myös laskuttaa jos antaa niiden itse tehdä tullauksen.
 
Tullasin itse (ei maksettavaa) ja ilmoitin postille. En maksanut postin käsittelymaksua ja perille tuli.
 
Eihän sitä tarvitse sinne manuaalisesti lähettää vaan posti saa sen automaattisesti tullilta. Oliko sulla joku tuote jonka arvo oli 0eur tai alle tuon 22euron rajan. Tällöinhän tuota käsittelymaksua ei tarivtse maksaa jos jostain syystä paketin joutuukin tullaamaan.
Postin huolinta erikseen pyysi luovutustodistusta,kun tullauksen jälkeen verotettava arvo oli 0€ Muuten sen 2.90€ olisi joutunut maksamaan. Paketin arvo oli 5.39€
 
Tuli ilmoitus tekstiviestinä ja sähköpostiin lähikaupan lokeroon saapuneesta paketista jonka noudin. Kotona huomasin että paketti ei ollut nimelläni eikä sen lähettänyt yritys tuttu missään muodossa.
Kiikutin paketin samaan kauppaan josta sen hain ja siellä sanottottiin etteivät ota vastaan vaan se pitää viedä lähimpään postiin.

Viikon päästä vein paketin postiin kun oli sinnepäin asiaa ja matkan varrella. Siellä sanottiin että on todella epätavallista kun näin tapahtui. Sanoi myös että postin vakuutus olisi sen korvannut vaikka en olisi sitä palauttanut, eikä minulle olisi tullut mitään seuraamuksia. Kiitteli kovasti rehellisyydestä.
En tiedä miten tuollaisissa tapauksissa paketin jäljittäminen onnistuu.

Samalla viikolla minulle tuli useampia lähetyksiä ja vieläkin on pari pakettia tulematta. Toivon että tulossa olevat eivät liity tähän sekoiluun.
 
Tuli ilmoitus tekstiviestinä ja sähköpostiin lähikaupan lokeroon saapuneesta paketista jonka noudin. Kotona huomasin että paketti ei ollut nimelläni eikä sen lähettänyt yritys tuttu missään muodossa.
Kiikutin paketin samaan kauppaan josta sen hain ja siellä sanottottiin etteivät ota vastaan vaan se pitää viedä lähimpään postiin.

Viikon päästä vein paketin postiin kun oli sinnepäin asiaa ja matkan varrella. Siellä sanottiin että on todella epätavallista kun näin tapahtui. Sanoi myös että postin vakuutus olisi sen korvannut vaikka en olisi sitä palauttanut, eikä minulle olisi tullut mitään seuraamuksia. Kiitteli kovasti rehellisyydestä.
En tiedä miten tuollaisissa tapauksissa paketin jäljittäminen onnistuu.

Samalla viikolla minulle tuli useampia lähetyksiä ja vieläkin on pari pakettia tulematta. Toivon että tulossa olevat eivät liity tähän sekoiluun.
Jaa että todella epätavallista? Tämän vuoden puolella vastaava on käynyt jo kerran itselle ja kerran emännälle, lokerossa jonkun toisen paketti, tapauksilla väliä ehkä jokunen kuukausi. Emännän paketissa tajusin tuon virheen noin samalla sekunnilla kun oli lokeron jo paiskannut kiinni, paketti oli huomattavasti painavampi kuin olisi pitänyt sisällön perusteella olla joten rupesin siinä samantien tutkimaan tarkemmin. Saman tien soitin automaatin kyljessä olevaan numeroon ja totesivat vaan että jos lokero on jo kiinni niin raahaa lähimpään postiin, koitetaan etsiä oikea paketti jostain.

Oman paketin tapauksessa heti lokeron avauduttua näin että paketti ei ole sitä mitä piti joten jätin lokeron auki, soitin postin aspaan ja kun asia oli heillä tiedossa, käskivät jättää paketin lokeroon ja sulkea sen. Ja sitten muutaman päivän päästä löytyikin oikea paketti.

Jos jokaisesta Postin sekoilusta olisin saanut vaikka yhden euron niin kyllä tässä kohta alkaisi jo rikastumaan. Aina menee paketit minne sattuu, mystisesti paketti kiertää kunniakierroksia ympäri suomea, kirjeposti menee naapuriin tai jää tulematta jne...
 
Tuli ilmoitus tekstiviestinä ja sähköpostiin lähikaupan lokeroon saapuneesta paketista jonka noudin. Kotona huomasin että paketti ei ollut nimelläni eikä sen lähettänyt yritys tuttu missään muodossa.
Kiikutin paketin samaan kauppaan josta sen hain ja siellä sanottottiin etteivät ota vastaan vaan se pitää viedä lähimpään postiin.

Viikon päästä vein paketin postiin kun oli sinnepäin asiaa ja matkan varrella. Siellä sanottiin että on todella epätavallista kun näin tapahtui. Sanoi myös että postin vakuutus olisi sen korvannut vaikka en olisi sitä palauttanut, eikä minulle olisi tullut mitään seuraamuksia. Kiitteli kovasti rehellisyydestä.
En tiedä miten tuollaisissa tapauksissa paketin jäljittäminen onnistuu.

Samalla viikolla minulle tuli useampia lähetyksiä ja vieläkin on pari pakettia tulematta. Toivon että tulossa olevat eivät liity tähän sekoiluun.
Itse josku noudin postista paketin mutta se olikin ihan eri tyypin paketti. Ongelma muodostuu kun he uudelleen laputtavat noita paketteja, eli tehdään uusi osoitekortti yms siihen kun saapuu Suomeen. Sitten postin tyyppi iskee tarran väärään pakettiin. En ymmärrä miksi niiihin pitää tehdä uudet laput Suomen päässä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
288 860
Viestejä
4 951 055
Jäsenet
79 548
Uusin jäsen
SmuliPLS

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom