Postin kulkemisen vaikeus

On se tuo suomen posti jälleen yllättänyt, dna tilaus ollut jo viime maanantaista asti tulossa eli 17.5.2021 ja postin sivulla lukee että arvioitu saapuminen keskiviikko 19.5.2021 ja lähetystähän ei ole kuulunut.

Aina on Dna lähetykset tulleet parissa päivässä.
Käsittämätöntä hitautta, onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa lähiaikoina postin kanssa?
Ihan normaalia toimintaa heiltä. Tulee kun tulee.

posti.jpg
 
Ilmeisesti Vantaan lajittelussa jotain häikkää? Kaksi pakettia istuu siellä. Toinen ollut 20.5 asti.

Tosin perjantaina UPSilta sinne kiikutettu paketti tuli eilen eli ihan oikein meni.
 
Ilmeisesti Vantaan lajittelussa jotain häikkää? Kaksi pakettia istuu siellä. Toinen ollut 20.5 asti.

Tosin perjantaina UPSilta sinne kiikutettu paketti tuli eilen eli ihan oikein meni.
Kauan on ongelmia ollut, viime viikosta asti lukee että lähetys viivästynyt mutta tulee 1-2 päivän kuluessa, vuosiluvustahan ei tosin mainittu niin jospa se ens vuonna tulis viimestään.
Yritin viestiä laittaa ja tiedustella facebook yksityisviestillä niin oli suljettu mahdollisuus yksityisviesteihin.
Taitaa oikeasti olla suomen posti aikansa elänyt, voi kun olisi vaihtoehtoja.
 
Tätä keskustelua pari sivua kun lukee taaksepäin niin ainakin PK-seudulla asuvien kannattaa toistaiseksi vältellä postia näköjään.

Paketit tulee tuolta Vantaan lajittelusta kun tulee. Omaan tahtiin kivasti.
 
Yksi kirjattu kirje (oikeasti pieni paketti) on ollut postilla jumissa jo huhtikuun puolesta välistä saakka (kadonnut?). Kaikki muut paketit ovat liikkuneet kohtuudella. Tilailen paljon tavaraa muualta EU:sta ja kiinasta.

Viime viikolla UPS lähetti yllättäen paketin suomen puolella postin kautta, eli UPS:lla on varmaan kapasiteettiongelmia. Kertoivat minulle sähköpostitse vasta jälkikäteen, kun olin jo paketin hakenut.
 
Venäjän postilaitoksesta kokemuksia? Oma paketti ollut kuun alusta kurriiri firmalla (venäjän postissa), mutta ei ole sieltä liikkunut ostajalle. Itse jos yritän ottaa yhteyttä sähköpostilla niin tulee joku automaatti lomake vastaus, että älä kysele meiltä me palvellaan vaan ryssiä. Postin chätistä kyselin niin kädet ilmaan, että voidaan avata kansainvälinen kysely, mutta niissä kestää ikuisuus. Paras olisi kuulemma jos paketin saaja tiedustelisi itse sen perään. Jotain on kysellyt ilmeisesti, mutta joka viestissä lukee vaan, että kurriiri firma ei ole vieläkään soitellut hänelle. Enkä tiiä toimitetaanko se edes kotiin asti. Paremmalla postilla lähetin eli EMS:llä, mutta ilmeisesti olisi pitänyt ottaa joku UPS tai vastaava. Tai jättää vaan lähettämättä Venäjälle.

Jos se nyt sattuu hukkumaan(joku kääntää sen ryssän postissa) niin korvaako posti mitään? 1500€ siihen laitoin siihen arvoksi kyllä. Tosta vaan tulee äkkiä sellanen reilun 3k€ tappio kun menettää tuotteen ja joutuu palauttamaan rahat. Sitten saat tapella ebay feen takaisin ja paypal feetä tuskin edes saa.
 
Viimeksi muokattu:
Venäjän postilaitoksesta kokemuksia? Oma paketti ollut kuun alusta kurriiri firmalla (venäjän postissa), mutta ei ole sieltä liikkunut ostajalle. Itse jos yritän ottaa yhteyttä sähköpostilla niin tulee joku automaatti lomake vastaus, että älä kysele meiltä me palvellaan vaan ryssiä. Postin chätistä kyselin niin kädet ilmaan, että voidaan avata kansainvälinen kysely, mutta niissä kestää ikuisuus. Paras olisi kuulemma jos paketin saaja tiedustelisi itse sen perään. Jotain on kysellyt ilmeisesti, mutta joka viestissä lukee vaan, että kurriiri firma ei ole vieläkään soitellut hänelle. Enkä tiiä toimitetaanko se edes kotiin asti. Paremmalla postilla lähetin eli EMS:llä, mutta ilmeisesti olisi pitänyt ottaa joku UPS tai vastaava. Tai jättää vaan lähettämättä Venäjälle.

Jos se nyt sattuu hukkumaan(joku kääntää sen ryssän postissa) niin korvaako posti mitään? 1500€ siihen laitoin siihen arvoksi kyllä. Tosta vaan tulee äkkiä sellanen reilun 3k€ tappio kun menettää tuotteen ja joutuu palauttamaan rahat. Sitten saat tapella ebay feen takaisin ja paypal feetä tuskin edes saa.

Siis suomen postin kautta lähetit? Ne käsittääkseni korvaa hävinneen lähetyksen painon mukaan (muutaman euron per kilo) ellei ole ottanut lähetykselle erillistä vakuutusta.
Itse tuskin uskaltaisin yksityishenkilönä myydä mitään eu-alueen ulkopuolelle, etenkään mihinkään kehitysmaihin. Ja vielä kun mukaan otetaan suomen posti säheltämään niin riskit kasvavat toiseen potenssiin.
 
Siis suomen postin kautta lähetit? Ne käsittääkseni korvaa hävinneen lähetyksen painon mukaan (muutaman euron per kilo) ellei ole ottanut lähetykselle erillistä vakuutusta.
Itse tuskin uskaltaisin yksityishenkilönä myydä mitään eu-alueen ulkopuolelle, etenkään mihinkään kehitysmaihin. Ja vielä kun mukaan otetaan suomen posti säheltämään niin riskit kasvavat toiseen potenssiin.

Juu postin kautta. Pari vuotta takaperin lähetin ja vastaanotin myös postin kautta venäjältä paketin. Ihan ok meni.
 
Venäjän postilaitoksesta kokemuksia? Oma paketti ollut kuun alusta kurriiri firmalla (venäjän postissa), mutta ei ole sieltä liikkunut ostajalle. Itse jos yritän ottaa yhteyttä sähköpostilla niin tulee joku automaatti lomake vastaus, että älä kysele meiltä me palvellaan vaan ryssiä. Postin chätistä kyselin niin kädet ilmaan, että voidaan avata kansainvälinen kysely, mutta niissä kestää ikuisuus. Paras olisi kuulemma jos paketin saaja tiedustelisi itse sen perään. Jotain on kysellyt ilmeisesti, mutta joka viestissä lukee vaan, että kurriiri firma ei ole vieläkään soitellut hänelle. Enkä tiiä toimitetaanko se edes kotiin asti. Paremmalla postilla lähetin eli EMS:llä, mutta ilmeisesti olisi pitänyt ottaa joku UPS tai vastaava. Tai jättää vaan lähettämättä Venäjälle.

Jos se nyt sattuu hukkumaan(joku kääntää sen ryssän postissa) niin korvaako posti mitään? 1500€ siihen laitoin siihen arvoksi kyllä. Tosta vaan tulee äkkiä sellanen reilun 3k€ tappio kun menettää tuotteen ja joutuu palauttamaan rahat. Sitten saat tapella ebay feen takaisin ja paypal feetä tuskin edes saa.
Omat kokemukset Venäjän postista ovat vähäisiä ja satunnaisia, mutta tähän mennessä kaikki ovat tulleet lopulta perille. Hitautta on kyllä ilmennyt ja lähetys saattaa pysähtyä missä vaiheessa tahansa minkä tahansa papereiden merkintäepäselvyyden vuoksi. Tästä hautomisvaiheesta se sitten jatkaa lopulta eteenpäin tai taaksepäin lähettäjälleen. Voi siis olla että lähetyslapusta puuttuu joku rasti ja muuten lähetys palaisi takaisin, mutta lähettäjän ollessa ulkomainen paketti jääkin ikiluuppiin.
Seurannassahan tuo on ja lokaatio kutakuinkin selvillä? Jos saisit jonkun tulkin selvittämään tuota asiaa vaikkapa sen vastaanottajan kanssa, kun viestistäsi aavistelen teilläkin olevan haasteita keskinäisessä kommunikaatiossa.
 
Postin toiminta on kyllä jännää. Tilasin paketin ihan normaalisti lähimpään postiin. Siis ihan postiin ei lootaan. Eilen paketti sitten saapui ja innoissani olin menossa postiin. Onneksi huomasin tarkistaa vielä paketin. Se olikin mennyt lähimpään pakettimaattiin.

Ei siinä. Se on lähempänä kuin posti, mutta millä logiikalla Postin toimipiste on täynnä ja pakettiautomaatissa on tilaa?

Yleensä se menee niin että 90% ajasta pakettiautomaatti on täynnä ja menee konttoriin. Mystisiä ovat Postin tiet
 
Postin toiminta on kyllä jännää. Tilasin paketin ihan normaalisti lähimpään postiin. Siis ihan postiin ei lootaan. Eilen paketti sitten saapui ja innoissani olin menossa postiin. Onneksi huomasin tarkistaa vielä paketin. Se olikin mennyt lähimpään pakettimaattiin.

Ei siinä. Se on lähempänä kuin posti, mutta millä logiikalla Postin toimipiste on täynnä ja pakettiautomaatissa on tilaa?

Yleensä se menee niin että 90% ajasta pakettiautomaatti on täynnä ja menee konttoriin. Mystisiä ovat Postin tiet

Onko sulla määritetty Omapostissa se automaatti omaksi noutopisteeksi?
 
Omat kokemukset Venäjän postista ovat vähäisiä ja satunnaisia, mutta tähän mennessä kaikki ovat tulleet lopulta perille. Hitautta on kyllä ilmennyt ja lähetys saattaa pysähtyä missä vaiheessa tahansa minkä tahansa papereiden merkintäepäselvyyden vuoksi. Tästä hautomisvaiheesta se sitten jatkaa lopulta eteenpäin tai taaksepäin lähettäjälleen. Voi siis olla että lähetyslapusta puuttuu joku rasti ja muuten lähetys palaisi takaisin, mutta lähettäjän ollessa ulkomainen paketti jääkin ikiluuppiin.
Seurannassahan tuo on ja lokaatio kutakuinkin selvillä? Jos saisit jonkun tulkin selvittämään tuota asiaa vaikkapa sen vastaanottajan kanssa, kun viestistäsi aavistelen teilläkin olevan haasteita keskinäisessä kommunikaatiossa.


Seuranta näyttää tältä:

Apr 7, 2021 9:51 PMArrived at export officeHelsinki (Helsingfors)
Apr 7, 2021 9:51 PMDeparted from export officeHelsinki (Helsingfors)
Apr 23, 2021 10:33 AMArrived at destination import officeSaint Petersburg (ex Leningrad)
May 1, 2021 3:05 PMPresented to import customs190974
May 1, 2021 3:47 PMReleased from import customs190974
May 1, 2021 11:04 PMDeparted from destination import officeSaint Petersburg (ex Leningrad)
May 3, 2021 2:47 AMArrived at post office197790
May 4, 2021 8:03 AMArrived at post office197341

Tuon jälkeen ei mitään. Ja tuo post office ei ilmeisesti ole mikään post office vaan joku jakeluterminaali. Olin vähän hoo moilasena kun tää kyseli multa vasta, että missä paketti kun se oli 2vk maanntu tuossa pisteessä. Ilmeisesti ei niin kovin kiinnosta saada tuotetta. Ja siten pyysi muo kyselemään. Yritin selittää, että hänen on varmaan natiivina helpompi kysellä itse ja nyt ilmeisesti on saantu kysyttyä. Aivan uskomattoman hidasta toimintaa kyllä postittaa tavara tohon muutaman sadan kilometrin päähän. En ymmärrä missä tää paketti seiso 7 - 23.4 välinkin.
 
Seuranta näyttää tältä:

Apr 7, 2021 9:51 PMArrived at export officeHelsinki (Helsingfors)
Apr 7, 2021 9:51 PMDeparted from export officeHelsinki (Helsingfors)
Apr 23, 2021 10:33 AMArrived at destination import officeSaint Petersburg (ex Leningrad)
May 1, 2021 3:05 PMPresented to import customs190974
May 1, 2021 3:47 PMReleased from import customs190974
May 1, 2021 11:04 PMDeparted from destination import officeSaint Petersburg (ex Leningrad)
May 3, 2021 2:47 AMArrived at post office197790
May 4, 2021 8:03 AMArrived at post office197341

Tuon jälkeen ei mitään. Ja tuo post office ei ilmeisesti ole mikään post office vaan joku jakeluterminaali. Olin vähän hoo moilasena kun tää kyseli multa vasta, että missä paketti kun se oli 2vk maanntu tuossa pisteessä. Ilmeisesti ei niin kovin kiinnosta saada tuotetta. Ja siten pyysi muo kyselemään. Yritin selittää, että hänen on varmaan natiivina helpompi kysellä itse ja nyt ilmeisesti on saantu kysyttyä. Aivan uskomattoman hidasta toimintaa kyllä postittaa tavara tohon muutaman sadan kilometrin päähän. En ymmärrä missä tää paketti seiso 7 - 23.4 välinkin.
Kyllä tuo viimeinen ihan Pietarin postinumeroalue on ja väittäisin sen olevan paikallisessa postitoimistossa. Tuon numeron jatkona voisi olla vielä tarkentava konttorin numero, jos alueella on monta palvelupistettä, mutta ei siellä nyt kovin monta vaihtoehtoa pitäisi olla. Kunhan marsii paikanpäälle (jonottamaan) ja hakee pakettinsa pois.
 
Aika jänniä nämä seurannat välillä... Näytti jo välillä että olisi lähtenyt palautuksena takaisin mutta ilmeisesti tuolla oli joku sekoilu tuon seurantanumeron kanssa.

May 4, 2021 17:44 / 4PX Express / Shipment information received
May 7, 2021 01:06 / Aliexpress-Cainiao / Accepted by carrier
May 7, 2021 01:36 / Aliexpress-Cainiao / Inbound in sorting center
May 7, 2021 01:36 / 4PX Express / Deep East Fenggang Cang, Shipment arrived at facility and measured
May 7, 2021 01:36 / 4PX Express / Deep East Fenggang Cang, 4PX picked up shipment
May 7, 2021 02:28 / Aliexpress-Cainiao / Outbound in sorting center
May 7, 2021 08:31 / 4PX Express / Deep East Fenggang Cang, Depart from facility to service provider
May 7, 2021 11:14 / OTX Logistics / Shenzhen Warehouse, Received
May 7, 2021 11:14 / Aliexpress-Cainiao / Shenzhen, Received in
May 9, 2021 06:51 / Aliexpress-Cainiao / Hand over to airline
May 9, 2021 06:51 / 4PX Express / CHINA, Hand over to airline
May 9, 2021 14:51 / OTX Logistics / Hangzhou, Handover to Airline
May 10, 2021 10:19 / Aliexpress-Cainiao / Export clearance success
May 11, 2021 08:08 / Post11 / Hong Kong SAR, Parcel info received
May 11, 2021 09:44 / OTX Logistics / Hangzhou, Departed
May 11, 2021 09:44 / Aliexpress-Cainiao / Hangzhou, Shipped by air
May 11, 2021 22:45 / OTX Logistics / Tallinn, Arrival at airport
May 11, 2021 22:45 / Aliexpress-Cainiao / Arrive at destination
May 19, 2021 12:01 / Meest Express / Hong Kong, CHINA, Designed to be dispatched
May 20, 2021 14:51 / Meest Express / Lviv, UKRAINE, Arrived at the return unit. Into the city at the MMPO compartment
May 20, 2021 14:51 / Meest Express / Lviv, UKRAINE, Arrived at international sorting center
May 21, 2021 14:00 / Meest Express / Lviv, UKRAINE, Departure is returned to the sender
May 25, 2021 07:26 / Aliexpress-Cainiao / Arrive at transit country or district
May 25, 2021 07:26 / Aliexpress-Cainiao / Post office collection
May 25, 2021 07:26 / Post11 / Tallinn, Estonia, Arrived at transit hub

edit:
Ja heti kun tuota ihmetteli niin tuokin paketti putkahti näköjään Matkahuollon seurantaan. Näköjään kaikki paketit tulee nykyään Matkahuollolla Postin sijaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ja heti kun tuota ihmetteli niin tuokin paketti putkahti näköjään Matkahuollon seurantaan. Näköjään kaikki paketit tulee nykyään Matkahuollolla Postin sijaan.
ROXXXXXEE muodossa olevat seurantakoodit tulevat Viron kautta ja Matkahuollolla loput.
 
ROXXXXXEE muodossa olevat seurantakoodit tulevat Viron kautta ja Matkahuollolla loput.
Niin näyttävät nykyään tulevan. Vielä pari-kolme kuukautta sitten osa noista ROxxxxEE -paketeista sai matkan varrella SPxxxxFI -tunnuksen ja tulivat postilla, nyt ehkä noin viimeisen kuukauden aikana ovat kaikki ruvenneet tulemaan matkahuollolla.
 
Siis suomen postin kautta lähetit? Ne käsittääkseni korvaa hävinneen lähetyksen painon mukaan (muutaman euron per kilo) ellei ole ottanut lähetykselle erillistä vakuutusta.
Itse tuskin uskaltaisin yksityishenkilönä myydä mitään eu-alueen ulkopuolelle, etenkään mihinkään kehitysmaihin. Ja vielä kun mukaan otetaan suomen posti säheltämään niin riskit kasvavat toiseen potenssiin.
Toisin kuin kotimaan paketeissa, ulkomaan lähetyksissä Postilla ei ole missään lähetystyypissä käytössä painoperusteinen korvaus.

elmon käyttämässä EMS-paketissa maksimikorvaus on 500 euroa.

 
En tiedä onko kuinka kauan ollut näin, mutta enää eivät tuhlaa yhtä työpäivää jos automaatti on täynnä. Tosi hyvä juttu ainakin omasta mielestä että tietää etukäteen automaatin tilanteen :D :thumbsup:


1622137454918.png
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän tässä taas maksaa Suomen postin kanssa kun Englannista kirjattu paketti matkannut Suomeen jo yli 10 vuorokautta?

Seuranta_UK.gif


Palveluna vielä joku Royal Mail AirSure, jolla pitäisi paketin kulku olla normaalia nopeampaa sekä Englannissa, että Suomen päässä UK:n postin mukaan.

Tiedä sitten miten hidasta se normaalina pakettina olisi jos tuokin on noin hidas. Joululahjat pitäisi tilata viimeistään juhannuksena että ehtisi jouluksi perille UK:sta Suomeen?
 
Mikähän tässä taas maksaa Suomen postin kanssa kun Englannista kirjattu paketti matkannut Suomeen jo yli 10 vuorokautta?

Seuranta_UK.gif


Palveluna vielä joku Royal Mail AirSure, jolla pitäisi paketin kulku olla normaalia nopeampaa sekä Englannissa, että Suomen päässä UK:n postin mukaan.

Tiedä sitten miten hidasta se normaalina pakettina olisi jos tuokin on noin hidas. Joululahjat pitäisi tilata viimeistään juhannuksena että ehtisi jouluksi perille UK:sta Suomeen?
Brexit vissiin sulle tuntematon? Sen jälkeen paketit on kulkeneet tuolta hitaasti. Suomen postilla ole asian kanssa mitään tekemistä.
 
Mikähän tässä taas maksaa Suomen postin kanssa kun Englannista kirjattu paketti matkannut Suomeen jo yli 10 vuorokautta?

Seuranta_UK.gif


Palveluna vielä joku Royal Mail AirSure, jolla pitäisi paketin kulku olla normaalia nopeampaa sekä Englannissa, että Suomen päässä UK:n postin mukaan.

Tiedä sitten miten hidasta se normaalina pakettina olisi jos tuokin on noin hidas. Joululahjat pitäisi tilata viimeistään juhannuksena että ehtisi jouluksi perille UK:sta Suomeen?

Uusi normaali. 18.4 oli merkattu oma paketti lähetetyksi briteistä. 5.5 tuli tullista ilmoitus että voi tullata. 12.5 oli paketti kädessä.
 
Mikähän tässä taas maksaa Suomen postin kanssa kun Englannista kirjattu paketti matkannut Suomeen jo yli 10 vuorokautta?
Jos lähetystä ei ole kirjattu saapuneeksi kohdemaahan, on se edelleen lähtömaan postin vastuulla eikä suomen Postilla ole mitään osaa tai arpaa sen kuljetuksessa. Vastuunjako kansainvälisessä postiliikenteessä on siis se että lähtömaan posti huolehtii kuljetuksen kohdemaan rajojen sisäpuolelle ja sisäisen jakelun hoitaa sitten paikallinen posti.
 
Huoh.

Capture.PNG


"Lähetyksen vastaanottajan puhelinnumeroa ei ole saatu" siis mitä kosmista v*ttua?
Kyllä mun puhelin ja muutkin yhteystiedot on omapostissa, johon mulle tuli viestiä tullata kyseinen lähetys ja maksaa taas yksi postin kiristysmaksu. Saa nähdä mitä hauskaa tuostakin seuraa, jos paketti mihinkään edes liikkuu tällä viikolla.
 
Välillä tuntuu että Postilla (tai muillakaan Suomen pään kuriireilla) ei ole silmiä päässä. Aina joskus tulee noita "ei puhelinnumeroa" vaikka esim OmaPostissa on se numero ja paketin päältäkin ainakin itse olen sen pystynyt lukemaan. Tosin, välillä tuo puhelinnumerotieto tuntuu joillakin lähettäjilläkin katoavan johonkin vaikka se takuulla on heillä tiedossa.
 
Noissa on jotain erikoisuuksia sääntöjen suhteen, esim postille et voi ilmoittaa esim numeroasi lähetykseen liittyen, vaan ainoastaan lähettäjä voi tehdä muutoksia, kenties liittyy jotenkin siihen ettei lähetyksiä voi "kaapata" välistä tms. Esim postilla on sähköisiin ennakkotietoihin liittyen mahdollisuus ohjata saapuvat paketit johonkin toiseen toimipisteeseen puhelinnumeron perusteella, mutta ohjaus ei ole mahdollista, mikäli lähettäjä ei näitä ennakkotietoja tue tai toimita.

Koitin selvitellä asiaa, sillä omassa keississäni lähi asiamiespostin sulkemisen jälkeen ensin siirtyi (pkseudulla) lähiposti naapurikuntaan, vaikka lähempänä olisi ollut toinen asiamiesposti ja lopulta sitten sen lopettaessa tuon lähimmän asiamiespostin suuntaan tuplasti kauemmas isompaan postiin. En pitänyt ajatuksesta, että julkisilla (töiden takia AB vyöhykelippu) joutuisin hakemaan pakettia ekan muutoksen jälkeen C vyöhykkeeltä ja jo tällöin ohjeistettiin tuo omapostin ohjaus, mutta se toimii käytännössä vain suomesta lähetetyillä paketeilla.

Tuo ohjaus puhelinnumeron (heidän ilmoittamansa asia) tai ihan vaan sähköisillä ennakkotiedoilla perustuu siihen, että postin järjestelmässä on ennakkoon tieto lähetystunnusta skannatessa, joka uudelleenohjaa paketin, sillä normaalitilanteessa paketti ohjataan postinumeron perusteella.

Ehdottelin postille, että voisiko sinne omapostiin lisätä toiminnallisuuden, jossa voisin esimerkiksi ennakkoon ilmoittaa ulkomailta tulevan paketin koodin ja sitten se ohjautuisi mun tiedoilla, koska pakettia luovutettaessahan katsotaan että nimi paketissa vastaa mun henkkareita, mutta tuo ei ollut mahdollista eikä ole vieläkään.

Monella kuriirilla sentään ovikoodia tai numeroa voi ilmoitella, mutta monesti tuolloin paketti tuleekin kotiovelle eikä sitä kuitenkaan saa muu kuin nimetty vastaanottaja. Paljon olisi kehitettävää systeemeissä kyllä.
 
Noissa on jotain erikoisuuksia sääntöjen suhteen, esim postille et voi ilmoittaa esim numeroasi lähetykseen liittyen, vaan ainoastaan lähettäjä voi tehdä muutoksia, kenties liittyy jotenkin siihen ettei lähetyksiä voi "kaapata" välistä tms. Esim postilla on sähköisiin ennakkotietoihin liittyen mahdollisuus ohjata saapuvat paketit johonkin toiseen toimipisteeseen puhelinnumeron perusteella, mutta ohjaus ei ole mahdollista, mikäli lähettäjä ei näitä ennakkotietoja tue tai toimita.

Koitin selvitellä asiaa, sillä omassa keississäni lähi asiamiespostin sulkemisen jälkeen ensin siirtyi (pkseudulla) lähiposti naapurikuntaan, vaikka lähempänä olisi ollut toinen asiamiesposti ja lopulta sitten sen lopettaessa tuon lähimmän asiamiespostin suuntaan tuplasti kauemmas isompaan postiin. En pitänyt ajatuksesta, että julkisilla (töiden takia AB vyöhykelippu) joutuisin hakemaan pakettia ekan muutoksen jälkeen C vyöhykkeeltä ja jo tällöin ohjeistettiin tuo omapostin ohjaus, mutta se toimii käytännössä vain suomesta lähetetyillä paketeilla.

Tuo ohjaus puhelinnumeron (heidän ilmoittamansa asia) tai ihan vaan sähköisillä ennakkotiedoilla perustuu siihen, että postin järjestelmässä on ennakkoon tieto lähetystunnusta skannatessa, joka uudelleenohjaa paketin, sillä normaalitilanteessa paketti ohjataan postinumeron perusteella.

Ehdottelin postille, että voisiko sinne omapostiin lisätä toiminnallisuuden, jossa voisin esimerkiksi ennakkoon ilmoittaa ulkomailta tulevan paketin koodin ja sitten se ohjautuisi mun tiedoilla, koska pakettia luovutettaessahan katsotaan että nimi paketissa vastaa mun henkkareita, mutta tuo ei ollut mahdollista eikä ole vieläkään.

Monella kuriirilla sentään ovikoodia tai numeroa voi ilmoitella, mutta monesti tuolloin paketti tuleekin kotiovelle eikä sitä kuitenkaan saa muu kuin nimetty vastaanottaja. Paljon olisi kehitettävää systeemeissä kyllä.
Loppujen lopuksi ihmeen vähän kysytään tietoja, esim. tuon puhelin numeron muuttamiseen, jotka jopa vastaanottaja yleensä tietää. Liekkö miten varmistavat tuon loppupeleissä...
 
Neljän viikon sisällä viisi lähetystä mennyt väärään paikkaan. Samana aikana ainoastaan yksi tullut oikeaan paikkaan. Kolme pakettia on ohjattu muutaman kilometrin päähän, koska oma pakettiautomaattini on muka täynnä. R-kioskin myyjä tiennyt kuitenkin kertoa, että sadasta lokerosta on n. 25% jatkuvasti tyhjänä. Myös niinä kertoina, kun se on muka ollut täynnä.

Yksi paketti paineli kokonaan toiselle postinumeroalueelle. Chatissa selvittivät kuitenkin nopeasti.

Viime viikolla tilattu lähetys meni lähes 20km päähän naapurikaupunkiin, tämä siis pk-seudulla. Ei riittänyt yksi yhteydenotto aspaan, vasta toisella yrityksellä saatiin paketti tulemaan oikeaan suuntaan. Nyt vaan jännätään minne lähetys seuraavaksi matkaa.

Aiemmin postin kanssa ollut lähinnä satunnaisesti ongelmia, mutta nyt lähetykset menevät arvalla aivan minne sattuu. Vituttaahan se, että on maksetuu palvelusta ja saa itse nähdä koko ajan vaivaa saadakseen maksetun tavaran perille.
 
2021-05-29 16:10
Arrived at Sort Facility.
2021-05-29 16:04
Custom clearance completed
2021-05-29 06:27
Arrived at AIRPORT of Destination
2021-05-28 07:43
Departed from AIRPORT of Origin
2021-05-26 23:30
Arrive at international airport to abroad
2021-05-26 14:30
Departed Facility In processing center
2021-05-25 09:51
SHENZHEN, Departed Facility in SHENZHEN
2021-05-25 06:36
SHENZHEN, Arrived at Sort Facility SHENZHEN
2021-05-24 10:17
Shipment information received

Postiin ei kumminkaan ole ilmestynyt mitään muuta merkintää kuin se EDI-Sanoma 25.5 (Lähetys ei ole vielä saapunut Postille, odotathan ) . Mut toi 17track seuranta antais ymmärtää et onjo tullikin läpästy.
 
2021-05-29 16:10
Arrived at Sort Facility.
2021-05-29 16:04
Custom clearance completed
2021-05-29 06:27
Arrived at AIRPORT of Destination
2021-05-28 07:43
Departed from AIRPORT of Origin
2021-05-26 23:30
Arrive at international airport to abroad
2021-05-26 14:30
Departed Facility In processing center
2021-05-25 09:51
SHENZHEN, Departed Facility in SHENZHEN
2021-05-25 06:36
SHENZHEN, Arrived at Sort Facility SHENZHEN
2021-05-24 10:17
Shipment information received

Postiin ei kumminkaan ole ilmestynyt mitään muuta merkintää kuin se EDI-Sanoma 25.5 (Lähetys ei ole vielä saapunut Postille, odotathan ) . Mut toi 17track seuranta antais ymmärtää et onjo tullikin läpästy.

Se on vielä matkalla. Viimeisin oma kiinapaketti istui tuossa Arrived vaiheessa 4kk ennenkuin ilmestyi Suomeen ja Postin seuranta päivittyi.
 
Neljän viikon sisällä viisi lähetystä mennyt väärään paikkaan. Samana aikana ainoastaan yksi tullut oikeaan paikkaan. Kolme pakettia on ohjattu muutaman kilometrin päähän, koska oma pakettiautomaattini on muka täynnä. R-kioskin myyjä tiennyt kuitenkin kertoa, että sadasta lokerosta on n. 25% jatkuvasti tyhjänä. Myös niinä kertoina, kun se on muka ollut täynnä.

Yksi paketti paineli kokonaan toiselle postinumeroalueelle. Chatissa selvittivät kuitenkin nopeasti.

Viime viikolla tilattu lähetys meni lähes 20km päähän naapurikaupunkiin, tämä siis pk-seudulla. Ei riittänyt yksi yhteydenotto aspaan, vasta toisella yrityksellä saatiin paketti tulemaan oikeaan suuntaan. Nyt vaan jännätään minne lähetys seuraavaksi matkaa.

Aiemmin postin kanssa ollut lähinnä satunnaisesti ongelmia, mutta nyt lähetykset menevät arvalla aivan minne sattuu. Vituttaahan se, että on maksetuu palvelusta ja saa itse nähdä koko ajan vaivaa saadakseen maksetun tavaran perille.
Onhan tuo jo uskomatonta töhöilyä. Viime vuonna oma paketti oli seurantakoodin mukaan paikallisessa kuljetuksessa melkein viikon, piti kysyä paikallisesta postista, ettivät ja löysivät. Jos edes paketin sijaintia ei välttämättä päivitetä postin toimesta, mutta Italiasta saa paketin kotiovelle seuraavana päivänä niin onhan siinä hieman putiikeissa eroa.
 
Lisää postin töhöilystä. Ei mitään kriittistä, mutta lähinnä vaan sopii tähän yleiseen sähläyksen kuvaan. Kahdesta paketista tällä viikolla tuli viesti että toimitustapaa voi muuttaa. Ne olivat siis menossa lähimpään Postiin. Laitoin molemmista että no pistetäänpä pakettiautomaattiin joka on vähän lähempänä. Jo pelkästään se automaattinen ilmoitus kertoi minuutin päästä valinnasta että paketit menevät sinne postiin mihin oli alunperinkin menossa. Miksi ihmeessä antaa edes vaihtoehto johonkin muuhun jos se paketti joka tapauksessa menee sinne alkuperäiseen pisteeseen. Paketit ovat vielä matkalla, Saksassa, niin tässä vaiheessa ei Posti edes voi tietää onko loppuviikosta tai ensi viikon alusta ne maatit täynnä, joten todellisudessa minulla ei ollut edes vaihtoehtoa muuttaa toimituspaikkaa vaikka Posti antoi niin ymmärtää.
 
Nuo ongelmat on selkeästi pahentuneet korona-aikana, mikä on ymmärrettävää, kun hulluna tilataan netistä ja pakettien hakemista viivytetään kauppareissun yhteyteen, joten automaattien kapasiteetti paljolti tapissa.

Ennen viime vuoden kevättä oli korkeintaan joskus jouluruuhkissa jäänyt paketti menemättä valittuun automaattiin minun kohdallani, kun taas korona-aikana se on ollut enemmän sääntö kuin poikkeus.
 
Lisää postin töhöilystä. Ei mitään kriittistä, mutta lähinnä vaan sopii tähän yleiseen sähläyksen kuvaan. Kahdesta paketista tällä viikolla tuli viesti että toimitustapaa voi muuttaa. Ne olivat siis menossa lähimpään Postiin. Laitoin molemmista että no pistetäänpä pakettiautomaattiin joka on vähän lähempänä. Jo pelkästään se automaattinen ilmoitus kertoi minuutin päästä valinnasta että paketit menevät sinne postiin mihin oli alunperinkin menossa. Miksi ihmeessä antaa edes vaihtoehto johonkin muuhun jos se paketti joka tapauksessa menee sinne alkuperäiseen pisteeseen. Paketit ovat vielä matkalla, Saksassa, niin tässä vaiheessa ei Posti edes voi tietää onko loppuviikosta tai ensi viikon alusta ne maatit täynnä, joten todellisudessa minulla ei ollut edes vaihtoehtoa muuttaa toimituspaikkaa vaikka Posti antoi niin ymmärtää.

Sama kävi itsellä. Nyt seurantaan oli ilmestynyt "Lähetys ohjataan Postin toimipisteeseen henkilökohtaista luovutusta varten" eli on joku kirjattu paketti tms. eli todellisuudessa ei voi edes automaattiin laittaa?

Normi DHL:n paketti tulossa siis Postin kautta jotka aiemmin onnistuneesti menneet automaattiin.
 
Ei tartte enää ikinä ottaa postin kotiinkuljetuksella mitään, ellei oo pakko, tänään aamulla klo. 7 tuli viesti että lähetys tulossa, oli siis saapunut tuohon n. 7km päähän kotia, mutta toimitusaikaa valitessa, ei ollut mahdollista saada tälle päivälle ollenkaan kuljetusta, viime kerralla sama juttu, mutta en sitä muistanut enää kun valitsin kotiinkuljetuksen, aikasemmin on aina saanut valittua samalle päivälle mutta näköjään ei enää ja tästä sitten maksoin tuplat enemmän kun normi paketista, minkä olisi saanut jo tänään. :facepalm:
 
Ei tartte enää ikinä ottaa postin kotiinkuljetuksella mitään, ellei oo pakko, tänään aamulla klo. 7 tuli viesti että lähetys tulossa, oli siis saapunut tuohon n. 7km päähän kotia, mutta toimitusaikaa valitessa, ei ollut mahdollista saada tälle päivälle ollenkaan kuljetusta, viime kerralla sama juttu, mutta en sitä muistanut enää kun valitsin kotiinkuljetuksen, aikasemmin on aina saanut valittua samalle päivälle mutta näköjään ei enää ja tästä sitten maksoin tuplat enemmän kun normi paketista, minkä olisi saanut jo tänään. :facepalm:
Samalle päivälle kotiinkuljetusta ei ole saanut enää pitkään aikaan...

Omalla kohdalla Posti toimii täällä Keski-Suomessa erittäin hyvin, tilaus torstai ilta/yö (Verkkokauppa), paketti lähti perjantaina ja maanantaina sai hakea.
 
Ei tartte enää ikinä ottaa postin kotiinkuljetuksella mitään, ellei oo pakko, tänään aamulla klo. 7 tuli viesti että lähetys tulossa, oli siis saapunut tuohon n. 7km päähän kotia, mutta toimitusaikaa valitessa, ei ollut mahdollista saada tälle päivälle ollenkaan kuljetusta, viime kerralla sama juttu, mutta en sitä muistanut enää kun valitsin kotiinkuljetuksen, aikasemmin on aina saanut valittua samalle päivälle mutta näköjään ei enää ja tästä sitten maksoin tuplat enemmän kun normi paketista, minkä olisi saanut jo tänään. :facepalm:

Ainakin Jyväskylän seudulla myös Postnord (tai heidän paikallinen toimija) on siirtynyt vastaavaan päivän lisäviiveeseen. Eli jos paketti saapuu paikalliseen terminaaliin vaikka keskiviikkona kello 15:00, et voi tehdä mitään valintaa ennenkuin seuraavana päivänä siinä 10:00 aikoihin jolloin voit valita kotiinkuljetuksen aikaisintaan seuraavalle päivälle, eli perjantaille. Vaihtoehtoisesti joskus tarjotaan noutoa terminaalista heti (eli torstaina, vuorokausi paketin saapumisen jälkeen), mutta tätä vaihtoehtoa ei ole usein tarjolla.

Eipä tuo päivä nyt maailmaa kaada, mutta outoon suuntaan mennyt logistiikka kun toimitukset hidastuvat toiminnan kehittyessä.
 
Taas meni paketti läheiseen etnomarkettiin.. En minä siitä välitä, että siellä on mamuja, vaan siitä, että heillä ei ole siellä pakettiautomaattia. Sitten paketin käsittelyssä menee taas 5min, kun etsivät paketin ja syöttävät tietoni järjestelmään ja taas haluavat henkkarini. Niinkuin vaihtoehtona käyn pakettiautomaatilla, näpyttelen koodin ja homma on ohi 10 sekunnissa. Ja se on afrikkalais-iranilainen mesta ja minusta tuntuu, että vain ne iranilaiset omistajat käsittelevät noita postilähetyksiä.

..ja viimeeksi pitkän mainospuheen jälkeen sanoin, että ostan ehkä seuraavalla kerralla afrikkalaista olutta ja nyt pitäisi lunastaa omat lupaukset.. Ostan Guinnessia, jos se ei ole tällä kertaa myyty loppuun.
 
2021-05-29 16:10
Arrived at Sort Facility.
2021-05-29 16:04
Custom clearance completed
2021-05-29 06:27
Arrived at AIRPORT of Destination
2021-05-28 07:43
Departed from AIRPORT of Origin
2021-05-26 23:30
Arrive at international airport to abroad
2021-05-26 14:30
Departed Facility In processing center
2021-05-25 09:51
SHENZHEN, Departed Facility in SHENZHEN
2021-05-25 06:36
SHENZHEN, Arrived at Sort Facility SHENZHEN
2021-05-24 10:17
Shipment information received

Postiin ei kumminkaan ole ilmestynyt mitään muuta merkintää kuin se EDI-Sanoma 25.5 (Lähetys ei ole vielä saapunut Postille, odotathan ) . Mut toi 17track seuranta antais ymmärtää et onjo tullikin läpästy.

Lie postinkoneet ollu jumissa. Ilmesty näkyviin postinseurantaa ja olikin sitten täällä samantien haettavissa tänään
 
Mulla on tulossa paketti Kanadasta, paketti on nyt lojunut yli kuukauden jossain postin varastossa, ulkopuolisten seuranta palvelujen ja asikaspalvelun mukaan paketti on matkalla tullaukseen, mutta ei oli vielä kirjautunut tullinjärjestelmään. Onkohan paketti hukkunut johonkin, kun on mennyt jo näin pitkään vai onko siellä vaan niin paljon ruuhkaa.

1622648815470.png
 
Mulla on tulossa paketti Kanadasta, paketti on nyt lojunut yli kuukauden jossain postin varastossa, ulkopuolisten seuranta palvelujen ja asikaspalvelun mukaan paketti on matkalla tullaukseen, mutta ei oli vielä kirjautunut tullinjärjestelmään. Onkohan paketti hukkunut johonkin, kun on mennyt jo näin pitkään vai onko siellä vaan niin paljon ruuhkaa.

1622648815470.png
FedEx:llä taitaa homma kussa vielä lahjakkaammin, kun kukaan ei meinaa saada paketteja, homma käytännössä jumissa.
 
Matkahuollon kautta vissiin nykyään kulkee nämä aliexpress standard shipping paketit?

2 pakettia tulossa ja molempiin jo päivittynyt alin omaan seurantaan että on saapunut maahan ja toisessa lukee jopa toimituksessa muttei siltikään koodi toimi matkahuollon sivulla. Koodit siis ROxxxxxxxxxEE tyyliin.
 
Matkahuollon kautta vissiin nykyään kulkee nämä aliexpress standard shipping paketit?

2 pakettia tulossa ja molempiin jo päivittynyt alin omaan seurantaan että on saapunut maahan ja toisessa lukee jopa toimituksessa muttei siltikään koodi toimi matkahuollon sivulla. Koodit siis ROxxxxxxxxxEE tyyliin.

Jep, eli itselleni ainakin tuli ROxxxxxxxxEE paketti aliexpressistä ensin Viron post11:n kautta Suomeen. Sen jälkeen matkahuolto toimitti perille.
 
Jep, eli itselleni ainakin tuli ROxxxxxxxxEE paketti aliexpressistä ensin Viron post11:n kautta Suomeen. Sen jälkeen matkahuolto toimitti perille.

Joo, toinen noista toimiikin jo post11 sivulla, olin kokeillut väärälle sivulle koodeja.
 
Eipä tuo päivä nyt maailmaa kaada, mutta outoon suuntaan mennyt logistiikka kun toimitukset hidastuvat toiminnan kehittyessä.

Postin osalta kannattaa muistaa se, että kehitystä voi tapahtua molempiin suuntiin.
 
Matkahuollon kautta vissiin nykyään kulkee nämä aliexpress standard shipping paketit?

2 pakettia tulossa ja molempiin jo päivittynyt alin omaan seurantaan että on saapunut maahan ja toisessa lukee jopa toimituksessa muttei siltikään koodi toimi matkahuollon sivulla. Koodit siis ROxxxxxxxxxEE tyyliin.
Joo sieltä tulee järkiää. Pari pakettia nyt siirtynyt postnl kautta kootusti ja ohjaantunut postin toimitettavaksi. Mutta viro on mitä ilmeisemmin edelleen se välikulkumaa jonka kautta tulevat ja matkahuoltoon ohjautuvat.
 
Jaa, nyt on tainnut kadota jonnekin matkalle yksi Aliexpressin paketti, muutenkin kyseinen paketti on liikkunut epänormaalin hitaasti vaikka on Aliexpress Standard Shipping. Huhtikuun puolessa välissä kyllä liikkui hyvinkin vikkelään eli päivittäin tuli useampi leima mutta yhtäkkiä jäi ensin pariksi viikoksi johonkin jumiin ja sitten tasan kuukausi sitten yhtäkkiä sai pari leimaa että oli liikahtanut mutta sen jälkeen ei ole mitään seurantatietoa päivittynyt. No, vissiin vajaan parin viikon jälkeen saa disputea pistää perään. Paketin arvohan ei ole iso, jotain kolmisen euroa posteineen mutta vastaava tavara olisi kotimaan kaupoissa useita kymppejä plus postit.

Kyllähän tuo ärsyttää että välillä paketit jumittavat mutta nuo vähänkin erikoisemmat nippelit vaan maksaa paikallisissa kaupoissa ihan tähtitieteellisiä hintoja niin mieluummin odotan pari kuukautta 3e hintaan kuin maksan ehkäpä 40-50e + postit (~10e) kotimaiselta myyjältä sellaisesta tavarasta jossa EI VOI OLLA hintaeron selittävää laatu- tai muuta eroa.
 
Tilasin Unkarista mausteita ja paketti on maanantaina saapunut vantaalle.
Ja sen jälkeen ei mitään. Oisko voinut mennä tulliin?
Ja ihan oikeesti paketissa on vain mausteita.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 311
Viestejä
4 490 714
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom