Postin kulkemisen vaikeus

Pikaisesti googlea vilkaisemalla (197341 post office) tuolta postinumeroalueelta löytyy kolme eri postitoimistoa. Kuten jo aikaisemmassa viestissä viittasin, niin postinumeron jatkeena voisi olla myös konttorin numero, mutta jos tarkenne puuttuu, niin se voi olla missä tahansa noista. Onkohan näitä kaikkia vaihtoehtoja edes kokeiltu? Jos paketti odottelee naapuritoimistossa, eikä kukaan sitä sieltä kysele, niin takaisinhan se lähtee. Outoa, jos ei postissakaan ole noutajalle tästä mahdollisuudesta vihjaistu tai paikallinen ei sitä itse hoksaa.

Jep. Jotenkin vaikea kuvitella, että sitä pakettia ei olisi sieltä löytynyt. Aika selkeästi tuo seuranta näyttää siltä, että se on 30p ollut konttorissa hakematta ja sen jälkeen lähtenyt takaisin. En tiedä Venäjän tulleista sun muista, mutta eiköhän niitäkin joudu maksamaan siinä missä täälläkin. Voi olla, että tuli yllärinä ostajalle ja jätti sen takia hakematta. Paska homma vaan mun kannalta. Eikä mitään hajua miten tää prosessi menee näin päin kun myyjänä kuitenkin 300€ maksellut palkkioita ja posteja. Nyt paypallissa -1500€ saldo... Oletettavasti menee viikko pari ennenkuin paketti on edes tullut takaisin.
 
Jep. Jotenkin vaikea kuvitella, että sitä pakettia ei olisi sieltä löytynyt. Aika selkeästi tuo seuranta näyttää siltä, että se on 30p ollut konttorissa hakematta ja sen jälkeen lähtenyt takaisin. En tiedä Venäjän tulleista sun muista, mutta eiköhän niitäkin joudu maksamaan siinä missä täälläkin. Voi olla, että tuli yllärinä ostajalle ja jätti sen takia hakematta. Paska homma vaan mun kannalta. Eikä mitään hajua miten tää prosessi menee näin päin kun myyjänä kuitenkin 300€ maksellut palkkioita ja posteja. Nyt paypallissa -1500€ saldo... Oletettavasti menee viikko pari ennenkuin paketti on edes tullut takaisin.
Onko missään teidän keskinäisissä viesteissä tullut ilmi, onko toisesta postitoimistosta kyselty tai ehdotitko sinä kenties sellaista ihan itsekin? Itse ainakin haluaisin tarkan vastauksen, missä toimistossa on käyty ja miksi toista ei ole kokeiltu.
Samalla kenties vähän selvenee tuon noutamattomuuden tahallisuuden aste. Ei se enää vahinkoa korjaa, kun paketti ehti jo lähteä paluumatkalle, mutta yleensä epämääräisyys on sitä hankalinta käsiteltävää. Mutuilen, että myös käyttämäsi kauppa-alusta (Ebay?) suhtautuu asioihin eri tavalla, jos kyse on tilanteesta, missä ostaja on muuttanut mielensä. Nythän disputea kai haetaan perusteella, ettei tavaraa ole toimitettu. Suosittelen edelleen jonkun Googlen kääntäjää paremman tulkin käyttöä välissä.
 
Yksi kohtuu tärkeä kirje jäi tulematta, ja siinä oli selviteltävää, koska olisi pitänyt tulla omapostiin, vaan eipä ole ikinä näkynyt. Vittuako lähettävät paperikirjeitä, vai onko kyse omaamattomuudesta lähettäjällä. Sitten samaan asiaan liittyen tuli paperikirje, omapostista ei mitään. Tuo paperikirje matkasi 10 kilometrin matkaa kymmenen päivää. :facepalm: Jos vantaalta on tullut jotain pakettia, niin vuorokaudessa on perillä, ja matkaa on pikkusen enemmän.
 
Ei ole mitään väliä milloin paketti on lähetetty. Jos se saapuu suomeen 1.7 tai sen jälkeen paketti on tullattava.
Et nyt tainnut ihan ymmärtää. Jos paketti on seurannan mukaan saapunut suomeen ennen 1.7.

Siis tuleeko seuraantaan Item arrived in the destination country -tägi siinä vaiheessa kun paketti on käynyt tullissa vai ei. Jos posti ja lennätinlaitos munii sitä pakettia suomen maaperällä jossain rng "säiltyksessä" että tulli kerkeää sen "tullaamaan" ja silti paketti kirjataan tägillä "Item arrived in the destination country" vaikuttaisi aika epämääriseltä. Tähän kysymykseen hain selvyyttä jos jollain sattuisi olemaan vastaus. Geneerinen captain obvious vastaus nyt ei anna mitään ratkaisua tähän.
 
Et nyt tainnut ihan ymmärtää. Jos paketti on seurannan mukaan saapunut suomeen ennen 1.7.

Siis tuleeko seuraantaan Item arrived in the destination country -tägi siinä vaiheessa kun paketti on käynyt tullissa vai ei. Jos posti ja lennätinlaitos munii sitä pakettia suomen maaperällä jossain rng "säiltyksessä" että tulli kerkeää sen "tullaamaan" ja silti paketti kirjataan tägillä "Item arrived in the destination country" vaikuttaisi aika epämääriseltä. Tähän kysymykseen hain selvyyttä jos jollain sattuisi olemaan vastaus. Geneerinen captain obvious vastaus nyt ei anna mitään ratkaisua tähän.
Ainakin noissa Aliexpressin paketeissa tuo "Arrived to destination country" ei välttämättä edes tarkoita että paketti on suomessa. Lähtökohtaisesti jos paketti käsitellään ennen 1.7 suomessa niin ei pitäisi mennä tulliin, mutta jos se on saapunut ennen 1.7 ja sitä ei käsitellä ennen niin luultavasti joudut sen tullaamaan kun/jos pakettia aletaan käsitellä 1.7 tai sen jälkeen. Oli se nyt miten "captain obvious" vastaus tai ei.

Ei tuohon pysty suoraan vastamaan kukaan muu kuin tulli eli voit ihan ottaa sinne yhteyttä ja kysyä.
 
Ei saakeli. Nyt joku järki tähän Postin kommunikatioon.

Tuli paketti Portugalista. Sain tekstarina ilmoituksen että on noudettavissa, sain sähköpostiin ilmoituksen että paketti on noudettavissa, sain Oma Posti sovelluksesta push ilmoituksen että paketti on noudettavissa. Kävin hakemassa paketin. Sain yöllä push ilmoituksen että minulle on tulossa kirje, sain sähköpostin että minulle on tulossa kirje. Kirje tuli seuraavana päivänä ilman kuorta. Tänään tuli sitten toinen kirje kuoressa joka on vähän erinäköinen kuin eilen tullut.

Yhdestä paketista 7 ilmoitusta joista 4 tuli sen jälkeen kun olin jo noutanut paketin.



:facepalm:
 
Arvotaan tänne. Postin äppiin tuli ilmoitus, että lähetys on matkalla ja jotain että voit vielä vaihtaa toimitustapaa. Vakiona mielestäni oli toimitus postiin, mutta sai laitettua että toimitus kotiin.

Meilistä löytyy sen jälkeen ”Toimitus on nyt vahvistettu, lähetys toimitaan seuraavasti: noutopaikla”

Meili tullut myös, varmaan samaan aikaan kuin ilmotus äppiin
”Voit vielä muuttaa lähetyksen toimitustapaa: Jakelu.posti.fi/xxxx”

Josta linkistä nyt löytyy ”Valmista tuli. Toimitus kotiin”

Eli odotellaan, mihin tulee :)
Paypal disputet valmiina..kotiin piti suoraan tulla.
 
Lähetin 1,5 viikkoa sitten paketin Viroon. Nouto pakettiautomaatista meni sutjakasti, mutta sen jälkeen homma onkin madellut. Lähtö Suomesta 2.6. saatesanoilla "Lähetys on matkalla kohdemaahan" ja tänään tuli seurantaan "Lähetys on lähtenyt lähtömaasta GERMANY". Onko tuo ihan normaalia että Viroon menevät paketit rahdataan Saksan kautta vai onko tämä nyt joku kesähessun erikoinen reititys?
 
Onko muilla ongelmia postin seurannan kanssa? Yli 24h näyttäny vaan "Lähetys ei ole vielä saapunut Postille, odotahan" vaikka lähettäjä laittanu eilen kahelta paketin postiin.
Tuli tääkin selvitettyä, eli tod.näk. tämän tietoliikennevian takia oli paketti (postitettu 8.6) jäänyt lojumaan toimipaikan hyllylle ilman rekisteröintiä Postin järjestelmään.
 
postii.png

välillä vaihteeks vähän limboa vantaalla. Mihinlie sit pyörähtäny piiloon, kun seuranta tyssäs.
 
Lähetin 1,5 viikkoa sitten paketin Viroon. Nouto pakettiautomaatista meni sutjakasti, mutta sen jälkeen homma onkin madellut. Lähtö Suomesta 2.6. saatesanoilla "Lähetys on matkalla kohdemaahan" ja tänään tuli seurantaan "Lähetys on lähtenyt lähtömaasta GERMANY". Onko tuo ihan normaalia että Viroon menevät paketit rahdataan Saksan kautta vai onko tämä nyt joku kesähessun erikoinen reititys?
Ei kuulosta normaalilta, mutta voi myös olla virheellinen seurantatieto.

Jos on nollalla alkava seurantanumero niin voi näkyä DHL:n seurannassa myös.
 
Lähetin 1,5 viikkoa sitten paketin Viroon. Nouto pakettiautomaatista meni sutjakasti, mutta sen jälkeen homma onkin madellut. Lähtö Suomesta 2.6. saatesanoilla "Lähetys on matkalla kohdemaahan" ja tänään tuli seurantaan "Lähetys on lähtenyt lähtömaasta GERMANY". Onko tuo ihan normaalia että Viroon menevät paketit rahdataan Saksan kautta vai onko tämä nyt joku kesähessun erikoinen reititys?

Eilen juuri lähetin Viroon paketin Postin kautta (Helposti-koodilla myös) ja siinä sitten ostaja kommentoi, että tänä vuonna on jo pari Suomesta lähetettyä Postin pakettia ottanut 2-3 viikon lisälenkin Saksan kautta syystä tai toisesta. Vaikuttaa aika yleiseltä ongelmalta jolle voisi varmaan tehdä jotain, ei oikein päde Postin 1-2 työpäivää Viroon toimitusaika tuossa.
 
Kyllä se näköjään muutkin osaa :facepalm:

1.6 tilasin paketi TNT-expressillä englannista (toimitusaika 1-3arkipäivää) Paketti kerkesi olla 2pvä liikenteessä kunnes TNT palautti sen lähtöpaikkaan ilman syytä? Siitä jäi yksi päivä väliin kunne saatiin uusi paketti matkaan, sitten se hävisi taas jonnekki, eilen 10.6 selvisi että se on saapunut 8.6 suomeen, mutta minulle ei ole ilmoitettu mitään, tein tänään tullauksen ja maksoin sen ja sovimme että noudan paketin että varmasti saan sen, mulle sanottiin että laitetaan noutoon odottamaan.

Menin hakemaan ja virkailija 15min kuluttua tulee takaisin että se on unohtunut tullialueelle ja täällä ei ole ketään kuka sinne saisi mennä joten menee maanantaille:facepalm:
 
Ei ole mikään iso homma mutta saksasta tulossa tilaus ja siellä päässä homman hoiti dhl ja täällä lykätty postille mutta syystä tai toisesta ei tullu omapostiin. Liekkö nimi uupuu vai mitenkä nuo paketit omapostiin päätyvätkään.
 
Saksasta tilattaessa kannattaa varmistua, että oma puhelinnumero ylipäänsä tulee merkittyä lähetykseen. Jotkut saksalaiset webbikaupat eivät nimen ja osoitteen lisäksi edes kysy asiakkaan puhelinnumeroa, ja sitten Suomeen saapuessa lähetys on paperisen saapumisilmoituksen varassa. Omaposti käyttää puhelinnumeroa tunnistukseen.
Tässä oli taustalla joku jännä kulttuuriero Suomen ja Saksan välillä, aikoinaan eBay-kaupan käynnistyttyä ja kännyköiden siinä samalla yleistyessä saksalaiset pitivät jonkinlaisena loukkauksena jo sitäkin, että suomalainen asiakas antaa julkeasti oman numeronsa. Kun myyjänkin sitten pitäisi kait antaa oma tarkoin varjeltu numeronsa...
 
Uskokaa jo, että näillä kiinannyssäköillä ei ole mitään sopimukseen kuuluvaa jakeluaikataulua ja monesti se on kiinni siitä miten jaksaa ottaa mukaan reitille tai tehdä saapumisilmoitusta noudosta.
 
Niin no nyt kun mun ensimmäinen paketti kiersi viron kautta ja oikaisi tulevat tullit, sekä oli valtavasti nopeampi, niin vähän mietityttää mikä tässä takana?
 
1623730493651.png


1623730517654.png


Ylempi on postin oma ja alempi lähtömaan postin seuranta. Jännästi lähetysmaa näyttää enemmän. Onkohan tuo menossa tulliin? Postinseuranta ei moisesta mainitse.
 
Aika rivakasti (~2 viikkossa) kyllä tulee nyt niin China Post Ordinary Small Packet Plus kuin myös Aliexpress Standard Shipping paketit.
Oikeastaan yks ePacket on vielä jossain Kiinan ja Suomen välillä tulossa enään, sit alkais olla kaikki tax free ostokset tullu ja seuraavista sitten joutuukin makselee verot... :(
 
Niin no nyt kun mun ensimmäinen paketti kiersi viron kautta ja oikaisi tulevat tullit, sekä oli valtavasti nopeampi, niin vähän mietityttää mikä tässä takana?
Kiinalainen koittaa huijata järjestelmää, mutta ei siinä pahemmin onnistu. Nythän niihin liimataan tarra merkiksi, että tullut EU:n ulkopuolelta, joten eiköhän niistä viron kautta kiertävistäkin paketeista joudu tulleja maksamaan.
 
Kiinalainen koittaa huijata järjestelmää, mutta ei siinä pahemmin onnistu. Nythän niihin liimataan tarra merkiksi, että tullut EU:n ulkopuolelta, joten eiköhän niistä viron kautta kiertävistäkin paketeista joudu tulleja maksamaan.
Ensimmäinen Tallinnan kautta tullut paketti vieraili jo tullissa.
 
Hyvä taas hoputtaa Postia, kun paketin kanssa vitkutellaan ton viimeisen 15km matkalla. Maanantaista asti paketti ollu Postin hallussa logistiikkakeskuksella, jolloin kertaalleen lajiteltu. Tiistaina lajiteltiin vielä uudestaan ja sitten ei mitään tapahtumaa. Ja kun näytti siltä, ettei tänäänkään ole liikahtamassa mihinkään, niin ei muuta kuin Omapostin kautta chatissa yhteyttä ja kyselemään paketin perään. Siellä lupailtiin, että huomiseksi pitäisi paketin viimein saapua ja lupasi vielä hoputtaa, että se tosiaan saadaan perille asti. Saa nähdä.

Maanantaina oli toinenkin paketti lajiteltu samoihin aikoihin, mutta sille ei tehty toista lajittelua ja se sentään tuli tiistaina perille, kuten oli odotettukkin. Kumma, ettei samaan kuormaan mahtunu. Välillä tuntuu, että logistiikalta puuttuu logiikka.
 
Viime torstaina tilasin Verkkiksestä pyykinpesukoneen kotiinkuljetettuna ja asennettuna. Perjantaina lähti kone matkaan Vantaalta kohti Tamperetta, vieläkään ei ole konetta kannettu kotiin. Eilen Verkkiksen aspasta kyselin, että missä kone viipyy. AIkoi hoputtaa postia, että saadaan kone pikaisesti paikoilleen. Mitään ei lähetyksen seurannassa tapahtunut, joten tänään menin postin aspaan kyselemään että missä se kone oikein on. Kertoi aspa sitten että kone odottaa asentajan yhteydenottoa minulle että voidaan sopia asennusaika. Eipä ole vielä soittoa kuulunut.

1623936276589.png

1623936329900.png

Pitäsköhän tästä jotaki korvauksia vaatia? Kummalta niitäkin sitten alkaa ruinaamaan, postilta vai verkkikseltä?
 
Viime torstaina tilasin Verkkiksestä pyykinpesukoneen kotiinkuljetettuna ja asennettuna. Perjantaina lähti kone matkaan Vantaalta kohti Tamperetta, vieläkään ei ole konetta kannettu kotiin. Eilen Verkkiksen aspasta kyselin, että missä kone viipyy. AIkoi hoputtaa postia, että saadaan kone pikaisesti paikoilleen. Mitään ei lähetyksen seurannassa tapahtunut, joten tänään menin postin aspaan kyselemään että missä se kone oikein on. Kertoi aspa sitten että kone odottaa asentajan yhteydenottoa minulle että voidaan sopia asennusaika. Eipä ole vielä soittoa kuulunut.

1623936276589.png

1623936329900.png

Pitäsköhän tästä jotaki korvauksia vaatia? Kummalta niitäkin sitten alkaa ruinaamaan, postilta vai verkkikseltä?
Verkkokaupalta. Verkkokauppa voi sitten halutessaan hakea postilta hyvitystä.
 
Välillä tuntuu, että logistiikalta puuttuu logiikka.
Näinhän se ainakin tuntuu asiaa tuntemattomalle. Meillekin firmaan tulee usein monta Postin autoa peräkkäin aamulla, ja välillä vielä niin että joku pienempi perälautapaku tuo montasataa kiloa painavat isot lähetykset, joten sinne autoon ei paljoa muuta mahdukaan, ja sitten joku isompi kuorma-auto tulee pihaan ja kuski kipittää jonkun kämmeneen sopivan pikkulähetyksen sisälle. Tuntuu vaan vähän tyhmältä. Firmalähetykset ovat kyllä toimineet aina tosi hyvin joten ihan sama millä autolla niitä tuovat, mutta jos siellä seassa on yksityistenkin paketteja niin ei ihme että toimii joskus vähän miten sattuu. Ja sitten monesti olen yrittänyt omia privapaketteja saada tuoduksi työpaikalle niin ne eivät koskaan tule noiden muiden mukana, vaan eri autolla.
 
Jaahas pari pakettia ollut näköjään saman kuorman kyydissä, kun seurannassa merkinnät samoihin aikoihin. Lähtenyt kuljetukseen lajittelukeskuksesta, mutta vietykin sitten illalla takas. Normaalisti noi tulee noudettavaksi ton jälkeen. Liekö kuskilla loppunut päivä tai sitten noutopiste on ollut taas täynnä paketteja ja käännytetty pois.

Toi noutopiste on Nesteen yhteydessä ja aivan perseestä, pari kertaa nähnyt kun työntekijät on sanonut kuskille, että sori ei voida ottaa paketteja kun täällä on täyttä. Muutenkin ihan kaaos koko paikka, kun ei noita työntekijöitä oo kunnolla koulutettu Postin hommiin. Ikävä on Postin omia toimipisteitä.
 
Näinhän se ainakin tuntuu asiaa tuntemattomalle. Meillekin firmaan tulee usein monta Postin autoa peräkkäin aamulla, ja välillä vielä niin että joku pienempi perälautapaku tuo montasataa kiloa painavat isot lähetykset, joten sinne autoon ei paljoa muuta mahdukaan, ja sitten joku isompi kuorma-auto tulee pihaan ja kuski kipittää jonkun kämmeneen sopivan pikkulähetyksen sisälle. Tuntuu vaan vähän tyhmältä. Firmalähetykset ovat kyllä toimineet aina tosi hyvin joten ihan sama millä autolla niitä tuovat, mutta jos siellä seassa on yksityistenkin paketteja niin ei ihme että toimii joskus vähän miten sattuu. Ja sitten monesti olen yrittänyt omia privapaketteja saada tuoduksi työpaikalle niin ne eivät koskaan tule noiden muiden mukana, vaan eri autolla.
Tuohon vaikuttaa monikin asia. Lavatavara vie usein paljon tilaa joten ne ajetaan jollain isommalla autolla. Sitten on näitä tiettyyn kellon aikaan mennessä jaettavia paketteja, joita suhaillaan ympäriinsä. Firmoilla on vielä mahdollisuus valita haluavatko he saapuvan ja lähtevän postinsa aamuisin vai iltaisin, vai haluavatko peräti kahdesti päivässä.
 
Kai se on tässä vaiheessa todettava, kun Postin viimeisin merkintä on edelleen tiistailta "Lähetys on lajiteltu", eikä esim. "kuljetuksessa", joka on se seuraava vaihe, joka pitäisi jo näkyä tässä vaiheessa päivää, niin paketti ei ole tänäänkään tulossa. On paketteja ajoittain lauantaisinkin tullu, mutta jotenkin tuntuu, että menee vähintään ensi viikkoon. Harmi, ettei semmoista vaihtoehtoa ole, että hakisin itse logistiikkakeskukselta tuon lähetyksen, kun Posti on kykenemätön toimittamaan pakettia perille säädyllisessä ajassa.
 
Pari pakettia jumiutu tilaan "lähetys on kuljetuksessa. Tänään sitten kun tarkastin jo viidettä päivää että onko edistynyt mitenkään niin molempiin oli päivitetty että luovutettu vastaanottajalle. Ainut vaan että minullehan asti nuo eivät ole tulleet..ulkomaalainen seuranta tosiaan tuntuu näyttävän tarkempia tietoja ja sieltä löytyy "Delivered posti kuljetus"

Pistin sitten omapostin chatin kautta selvitykseen lähetysten tilanteen. Saa nähdä mitä tulee, mutta vaikuttaa siltä että ovat merkanneet nuo toimitetuiksi sen takia että amazon olisi huomenna lähtenyt jo hyvittämään niistä sit rahat ja varmaan kyseleen postilta pakettien perään sit. Nyt kun on merkattu että toimitettu niin ei amazon rupee kyseleen tietysti..on kyllä aikamoista pelleilyä nyt. Yleensä posti kulkee kyllä hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Olkaahan sitten valmiina ensi kuussa tulevaan ALV muutokseen:

Tuolla osuu silmään kohta:

"Verkkokaupassa asioidessa kannattaa aina antaa oikea sähköpostiosoite ja matkapuhelinnumero. Me nimittäin lähetämme saapumisilmoitukset niihin osoitteisiin, jotka saamme verkkokaupoilta."

No tämähän ei tietenkään toimi näin helposti kun puhutaan ulkomailta tilaamisesta. Puhelinnumero varsinkin muuttuu järjestelmien välisessä keskustelussa usein väärään muotoon kun jokainen välikäsi tulkitsee ja muokkaa numeroa miten sattuu. Viime vuosina briteistä saapuvissa paketeissa ehkä yleisin puhelinnumeroni on ollut paketin tiedoissa joko +358000000000 tai +358400000000 eli tylysti vaan nollia täyteen, mutta muitakin variantteja löytyy, esim viimeisiä numeroita jätetty pois kun joku järjestelmä on sitä mieltä, että numero on liian pitkä tai 358 liitteitä lisätään eteen toinen mokoma, joskus jopa myyjän oman maan numero eli numeron alku onkin muodossa +44358. Toki niitä onnistumisiakin tulee, mutta ei siihen voi luottaa.

Sähköposti selviää paremmin, mutta sitä ei tunnuta niin yleisesti käytettävän lähettäjien toimesta eli kyllä se paperinen saapumis/tullausilmoitus on varmasti monelle paketille ehdottoman tärkeä ja sen olisi kyllä syytä tulla nykyistä noin 3-7 arkipäivää nopeammin. Tuo 7 arkipäivää kun osuu sopivasti johonkin vapun tienoille niin paketti on jo lähtenyt paluumatkalle ennenkö asialle voi tehdä mitään. Nyt kun kirjeetkin siirtyvät tullattavaksi niin ei niille usein mitään seurantakoodiakaan ole olemassa ennen postin kirjettä että niitä voisi yrittää tullata etukäteen.

Jännä nähdä miten homma lähtee toimimaan Suomessa ja tietty muuallakin Euroopassa, tuska ei ole yksin meidän. Pessimisti ei pety ja muita kliseitä. Hiukan harmittaa kun jatkossa EU:n ulkopuolelta ns. subscription mallisten tilauksien hinnat nousevat kohtuuttomasti kun jokainen lähetys pitää tullata erikseen eikä tuolla EU:n ulkopuolella useimmat firmat tule tarjoamaan etukäteen verojen maksamista.
 
No tämähän ei tietenkään toimi näin helposti kun puhutaan ulkomailta tilaamisesta. Puhelinnumero varsinkin muuttuu järjestelmien välisessä keskustelussa usein väärään muotoon kun jokainen välikäsi tulkitsee ja muokkaa numeroa miten sattuu. Viime vuosina briteistä saapuvissa paketeissa ehkä yleisin puhelinnumeroni on ollut paketin tiedoissa joko +358000000000 tai +358400000000 eli tylysti vaan nollia täyteen, mutta muitakin variantteja löytyy, esim viimeisiä numeroita jätetty pois kun joku järjestelmä on sitä mieltä, että numero on liian pitkä tai 358 liitteitä lisätään eteen toinen mokoma, joskus jopa myyjän oman maan numero eli numeron alku onkin muodossa +44358. Toki niitä onnistumisiakin tulee, mutta ei siihen voi luottaa.
Saksasta tuleva paketti ei ole vielä Suomessa, mutta pitää kommentoida tätä puhelinnumero asiaa tilaukseeni liittyen. Tilausvahvistuksessa näyttää puhelinnnumero ihan oikein, mutta Postin seurannassa lukee, että numero ei ole käytössä. Onneksi tuosta ei tässä tapauksessa ainakaan haittaa ole, kunhan Posti toimittaa lähetyksen tonne ärrälle, missä meillä on noutopiste.

Maanantaina pitänee taas ottaa yhteyttä Postin asiakaspalveluun, jos tuo maanantaista Postin hallussa oleva lähetys ei rupea liikkumaan.
 
Saksasta tuleva paketti ei ole vielä Suomessa, mutta pitää kommentoida tätä puhelinnumero asiaa tilaukseeni liittyen. Tilausvahvistuksessa näyttää puhelinnnumero ihan oikein, mutta Postin seurannassa lukee, että numero ei ole käytössä. Onneksi tuosta ei tässä tapauksessa ainakaan haittaa ole, kunhan Posti toimittaa lähetyksen tonne ärrälle, missä meillä on noutopiste.

Maanantaina pitänee taas ottaa yhteyttä Postin asiakaspalveluun, jos tuo maanantaista Postin hallussa oleva lähetys ei rupea liikkumaan.
Saksalaisilla on joku ihme aivopieru että eivät meinaa millään pistää tuota puhelinnumeroa lähetyksen tietoihin vaikka heillä se on tiedossa. Keskimäärin puolessa omista tilauksista tuo numero on vaan kadonnut matkalle vaikka takuulla kaikissa tapauksissa se on ollut lähettäjän tidossa.
 
Tuolla osuu silmään kohta:

"Verkkokaupassa asioidessa kannattaa aina antaa oikea sähköpostiosoite ja matkapuhelinnumero. Me nimittäin lähetämme saapumisilmoitukset niihin osoitteisiin, jotka saamme verkkokaupoilta."

No tämähän ei tietenkään toimi näin helposti kun puhutaan ulkomailta tilaamisesta. Puhelinnumero varsinkin muuttuu järjestelmien välisessä keskustelussa usein väärään muotoon kun jokainen välikäsi tulkitsee ja muokkaa numeroa miten sattuu. Viime vuosina briteistä saapuvissa paketeissa ehkä yleisin puhelinnumeroni on ollut paketin tiedoissa joko +358000000000 tai +358400000000 eli tylysti vaan nollia täyteen, mutta muitakin variantteja löytyy, esim viimeisiä numeroita jätetty pois kun joku järjestelmä on sitä mieltä, että numero on liian pitkä tai 358 liitteitä lisätään eteen toinen mokoma, joskus jopa myyjän oman maan numero eli numeron alku onkin muodossa +44358. Toki niitä onnistumisiakin tulee, mutta ei siihen voi luottaa.

Sähköposti selviää paremmin, mutta sitä ei tunnuta niin yleisesti käytettävän lähettäjien toimesta eli kyllä se paperinen saapumis/tullausilmoitus on varmasti monelle paketille ehdottoman tärkeä ja sen olisi kyllä syytä tulla nykyistä noin 3-7 arkipäivää nopeammin. Tuo 7 arkipäivää kun osuu sopivasti johonkin vapun tienoille niin paketti on jo lähtenyt paluumatkalle ennenkö asialle voi tehdä mitään. Nyt kun kirjeetkin siirtyvät tullattavaksi niin ei niille usein mitään seurantakoodiakaan ole olemassa ennen postin kirjettä että niitä voisi yrittää tullata etukäteen.

Jännä nähdä miten homma lähtee toimimaan Suomessa ja tietty muuallakin Euroopassa, tuska ei ole yksin meidän. Pessimisti ei pety ja muita kliseitä. Hiukan harmittaa kun jatkossa EU:n ulkopuolelta ns. subscription mallisten tilauksien hinnat nousevat kohtuuttomasti kun jokainen lähetys pitää tullata erikseen eikä tuolla EU:n ulkopuolella useimmat firmat tule tarjoamaan etukäteen verojen maksamista.

Sehän siinä on että vaikka itse pistää kaikki tiedot oikein, niin se on ihan lähettäjästä kiinni miten niitä käyttävät. Sitten posti vittuilee vastaanottajalle, että ei ole ilmoitettu tietoja oikein. Hauskaa toi että ongelmatilanteissa ei vastaanottaja kuitenkaan saa mitään palvelua postilta kun eivät ole "asiakas" vaan lähettäjä on, mutta samalla vastaanottajan hartioille koitetaan sälyttää vastuuta numeroista sun muista.
 
Tullista sanottu, että asiakkaat voi varautua kuukauden mittaisiin viiveisiin ALV-hässäkän takia. Mietin vaan, että miten tähän ei oo muka ollut aikaa varautua kunnolla?

Vielä on itellä pari kiinatilausta lähdössä, mutta eivät kyllä millään ehdi enää tässä kuussa maahan.
 
Kannattaa vaikka laittaa firman nimen kohdalle puhelinnumero. Tai muihinkin kohtiin. Tällöin yleensä mikään automaattijärjestelmä ei tuhoa numeroa. Lisäksi myyjälle voi viestikentässä laittaa toiveen, että numero kiitos osoitelappuun myös.
 
Kannattaa vaikka laittaa firman nimen kohdalle puhelinnumero. Tai muihinkin kohtiin. Tällöin yleensä mikään automaattijärjestelmä ei tuhoa numeroa.

Jos automaatti järjestelmä, jokin robotti, niin osaako ne parsia noista ne numerot ja tiedottaa siihen ? Jos kommentoit tuota että ilmoitus tulee tekstarila tai maililla, jos tiedot on.

Jos jokin kuriiria palvelu missä joku käsin parsiin , kaivelee nuemrotietokannosita numeroita ja soittelee, perään voi ehkä nähdä väärässä kentässä numero ja siihen reagoida, vai vaihtoehtoisesti jos itse ottaa asiakaspalveluun yhteyttä niin aspa voi nähdä ko kentän, tosin jälkimmäisessä on jo omatoimisesti oltu yhteydessä....
 
Postiin otettu taas yhteyttä ja tällä kertaa ei sentään ollu "joojoo, paketti tulee huomenna"-tyyppi, vaan (toivottavasti) lähtee syvällisemmin selvittämään missä mun paketti jumittaa. Ainakin otti sähköpostiosoitteen, johon ottaa yhteyttä kun jotain oikeasti selviää. Se on vaan tämän paketin kohdalla ikävää, että jos se ei löydy, niin edessä on mahdollisesti taas kuukausien odottelu uudelle lähetykselle, kun joutuu taas jonon hännille.
 
Edellinen kirje jonka sain oli leimattu maanantaina Helsingissä ja tuli Tampereella postiluukusta keskiviikkona. Nyt sain kirjeen joka on leimattu keskiviikkona Tampereella ja tuli luukusta Tampereella seuraavan viikon maanantaina. Aika monta arkipäivää jumitti leimauspäivän jälkeen ennen jakoa, vaikka jako samalle paikkakunnalle...
 
Miten Posti voi jälkikäteen laillisesti(?) laskuttaa tilaajalta tuon tullauksen 2,90e käsittelymaksun, kun ei muutkaan toimittajat (Fedex, DHL jne) voi mitään tullauspalvelumaksuja vaatia jos/kun ei ole tilaajan kanssa mitään tällaista sopimusta tehty?

 
Miten Posti voi jälkikäteen laillisesti(?) laskuttaa tilaajalta tuon tullauksen 2,90e käsittelymaksun, kun ei muutkaan toimittajat (Fedex, DHL jne) voi mitään tullauspalvelumaksuja vaatia jos/kun ei ole tilaajan kanssa mitään tällaista sopimusta tehty?

Ei tarvinnut maksaa, kun itse tullasi paketin ja laittoi tullin luovutus asiakirjan postin huolintaan. Kömpelö, hidas ja typerä systeemi.
 
Miten Posti voi jälkikäteen laillisesti(?) laskuttaa tilaajalta tuon tullauksen 2,90e käsittelymaksun, kun ei muutkaan toimittajat (Fedex, DHL jne) voi mitään tullauspalvelumaksuja vaatia jos/kun ei ole tilaajan kanssa mitään tällaista sopimusta tehty?

Pakettihan ei liiku ennenkuin tuo maksu on maksettu :P
 
Ei tarvinnut maksaa, kun itse tullasi paketin ja laittoi tullin luovutus asiakirjan postin huolintaan. Kömpelö, hidas ja typerä systeemi.
Eihän sitä tarvitse sinne manuaalisesti lähettää vaan posti saa sen automaattisesti tullilta. Oliko sulla joku tuote jonka arvo oli 0eur tai alle tuon 22euron rajan. Tällöinhän tuota käsittelymaksua ei tarivtse maksaa jos jostain syystä paketin joutuukin tullaamaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 176
Viestejä
4 861 632
Jäsenet
78 630
Uusin jäsen
Nafu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom