Postin kulkemisen vaikeus

Olettaisin, että jos paketti ilmestyy automaattisesti OmaPostin saapuvien lähetysten listalle, sähköiset tiedot pitäisi olla kunnossa. Ilman puhelinnumeroa tulevista tulee paperinen saapumisilmoitus kotiin / pitää käsin lisätä seurantakoodi OmaPostiin.
Olet oikeassa. Hiukan outoa että muut tilaukset (samasta paikasta) näkyvät OmaPostissa, mutta tämä yksi on tullut ilman puhelinnumeroa (lähetetty ehkä erillisestä varastosta). Nyt pitää sitten odottaa että kaikki paketit on samassa paikassa, ennen kun lähtee hakemaan.
 
Ja näinhän tässä kävi, melkein 2kk maassa, ja vaikka minulle vakuutettiin ettei käsittelyssä olevaa lähetystä palauteta niin sinnehän se silti meni (ja syykoodi aika asiakasta syyllistävä, ihan kun olisi minun vika):

1744039684998.png
Sama homma. Amazonin paketti (3. osapuolen myymä ja lähettämä) oli reilun 1,5kk postissa jumissa ja tänään palautettiin lähettäjälle. Täysin sama syykoodi tuli.
 
8 päivää kesti postilla niin nyt on ruvennut paketti liikkumaan mikä oli lentokentällä jumittamassa ja kaikki tullaukset ja käsittelymaksut oli suoritettuna postin toimesta jo 8 päivää sitten.
 
Jollain RNG:llä näyttää posti valitsevan paketit jotka matkaa jatkaa. Itellä tuli jo pe noudettavaksi 8. päivä "vapautettu" lähetys, mutta edelleen 7. ja 8. päivä vapautetut seisoo paikallaan.
 
Jollain RNG:llä näyttää posti valitsevan paketit jotka matkaa jatkaa. Itellä tuli jo pe noudettavaksi 8. päivä "vapautettu" lähetys, mutta edelleen 7. ja 8. päivä vapautetut seisoo paikallaan.
Täällä näyttäisi 4 paketin jälkeen olevan joka toinen. Eli 5. paketti varmaan sitten logistiikkakeskuksen hoiviin 😂
 
Oma 7. päivä vapautettu paketti vieläkin liikkumattomana. Myöskään Postin seuranta ei näytä toimivan kunnolla, toisen tulossa olevan paketin viimeisin päivitys 10. päivä vaikka muut seurantapalvelut näyttävät paketin saapuneen Suomeen eilen.
 
Kukakohan noi postin palvelupisteet maalaa pensselillä karttaan? En tajua vieläkään miksi omani on yli kilometrin pitemmällä kahdesta lähimmästä vaihtoehdostani.
Taas tuli lappu postiluukusta että pitää lähteä hakemaan postia lähes 3km päästä koska haista vittu vitun idiootti, miksi me toimitettaisiin, kun sä ite tuut hakee omilla rahoillasi itse maksamasi lähetyksen?
Vituttaa maksaa sporasta että pääsee hakemaan paketin keskellä Helsinkiä.
Meillä täällä Pohjois-Espoossa oli sellainen tilanne että postit jota ei saanut lähiautomaatteihin menivät Ison Omenan postikonttoriin. Eli 24 km reissu eestaas. Hae siinä sitten kirjeitä bussilla, 45 minuuttia suuntaansa.

Hupaisa sikäli, kun meidän lähin postikonttori on tuossa kivenheiton (1.6km) päässä, jossa käyn lähes joka päivä.

Mutta sinne ei voida kirjeitä lähettää koska se on eri postinumeroalueella. Eli byrokraatin rautaesirippu estää sujuvan toiminnan.

Vuoden verran (16kk) posti asiaa voivotteli, että onpa hankalaa kun ei voi tehdä postikonttoria Espoon tiheimmin asutulle alueelle tai korjata järjestelmiä nykyajan mukaiseksi. Valitin kuluttaja-asiamiehelle yms enkä varmaan ollut ainoa, koska nyt tänne lähiseudun K-Marketiin tuli kirjeiden vastaanottopiste.
 
Toi on kyllä tylsää tuo Oma Noutopisteen poistuminen. Nyt lähes kaikki ulkomailta tulevat lähetykset, alkavat taas mennä postinumeron mukaiseen postiin, jossa ei kiinnostaisi ylimääräistä käydä, kun kuljen keskustan postin vierestä lähes joka päivä.

Toivottavasti tuo korvaava toiminnallisuus toimisi yhtä hyvin.

Eipä kai, ei tässä viime aikoina tule mitään negatiivista postista tai muista mieleen. Positiivisena huomasin että tuolla omaposti sovelluksella jota nyt uudella kännykällä käytin, saa jonkun spesiaalikoodin jota käyttäessä ei tarvitse ottaa henkilöllisyystodistusta mukaan.(voi olla hyvin vanha juttu mutta mulle uusi)
 
Toi on kyllä tylsää tuo Oma Noutopisteen poistuminen. Nyt lähes kaikki ulkomailta tulevat lähetykset, alkavat taas mennä postinumeron mukaiseen postiin, jossa ei kiinnostaisi ylimääräistä käydä, kun kuljen keskustan postin vierestä lähes joka päivä.

Toivottavasti tuo korvaava toiminnallisuus toimisi yhtä hyvin.

Eipä kai, ei tässä viime aikoina tule mitään negatiivista postista tai muista mieleen. Positiivisena huomasin että tuolla omaposti sovelluksella jota nyt uudella kännykällä käytin, saa jonkun spesiaalikoodin jota käyttäessä ei tarvitse ottaa henkilöllisyystodistusta mukaan.(voi olla hyvin vanha juttu mutta mulle uusi)
Saa nähdä juu kuinka tuo lähtee toimimaan. Itselläni lähin noutopiste on alle puolen kilsan päässä ja yleensä tulee paketit käytyä hakemassa ihan kävelylenkin ohessa ellei ole joku todella iso tai painava paketti kyseessä. Jostain syystä silti jotkut satunnaiset paketit ovat menneet jonnekin muualle ja tietty jouluna sun muina ruuhka-aikoina minne sattuu. Kirjatut kirjeet(?) tai jotkut ihmeellisemmät toimitukset ovat sitten menneet jostain syystä reilun 2km päähän. Toivottavasti nuo paikat eivät vaihdu, nykyisellään olen varsin tyytyväinen noihin omiin noutopisteisiini.

Ilmeisesti Postilla suunnitelmat muuttuivat jossain vaiheessa, olikohan vuosi-pari sitten kun jossain mainitsivat että tuo Oma Noutopiste -juttu tulee muuttumaan niin että sinne olisi voinut listata muutaman noutopisteen joihin paketteja toimitettaisiin listan järjestyksessä. Ilmeisesti tuo idea sitten kuitenkin kuopattiin hiljaisuudessa ja nyt sitten jotkut saattavat joutua joka paketin kohdalla kääntelemään niitä eri noutopisteisiin. Ainakaan se ei ole toteutunut että verkkokaupoissa voisi suoraan valita halutun noutopisteen (joka mainittiin tuossa omanoutopiste-toiminnon lopetustiedotteessa), aika monesta tuo valinta puuttui ainakin joku aika sitten ja paketti tuli osoitteen tai Oma Noutopiste -valinnan perusteella.
 
Kirjatut kirjeet(?) tai jotkut ihmeellisemmät toimitukset ovat sitten menneet jostain syystä reilun 2km päähän.
Kirjattuja kirjeitä (ja monia ulkomailta tulevia seurannalla olevia pieniä lähetyksiä, yleensä RR tai RE-seurantakoodilla) voi noutaa vain täyden palvelun posteista, joiden määrää on karsittu viime vuosina. Moni aiempi posti on nykyisin vain pakettien nouto ja jättöpiste.
 
Juuri tuollainen posti on mulla toiminut hyvin omana noutopisteena, kun ensin pari pientä pakettia jouduin hakemaan toisesta postista joka määräytyi postinumeron perusteella. Amazon, Proshop, ehkä Aliexpress paketit ovat sinne menneet.
 
Kirjattuja kirjeitä (ja monia ulkomailta tulevia seurannalla olevia pieniä lähetyksiä, yleensä RR tai RE-seurantakoodilla) voi noutaa vain täyden palvelun posteista, joiden määrää on karsittu viime vuosina. Moni aiempi posti on nykyisin vain pakettien nouto ja jättöpiste.
Jotain tuollaista ajattelinkin tuossa olevan takana. Onneksi noita lähetyksiä tulee ehkä noin 1kpl vuodessa, loput päätyvät tuohon lähinoutopisteeseen. Ei tuo parin kilsan päässäkään oleva nyt niin paha paikka ole noutaa mutta kun on ison kaupan yhteydessä niin siellä on välillä melkoinen ruuhka.
 
Toi on kyllä tylsää tuo Oma Noutopisteen poistuminen. Nyt lähes kaikki ulkomailta tulevat lähetykset, alkavat taas mennä postinumeron mukaiseen postiin, jossa ei kiinnostaisi ylimääräistä käydä, kun kuljen keskustan postin vierestä lähes joka päivä.

Toivottavasti tuo korvaava toiminnallisuus toimisi yhtä hyvin.

Eipä kai, ei tässä viime aikoina tule mitään negatiivista postista tai muista mieleen. Positiivisena huomasin että tuolla omaposti sovelluksella jota nyt uudella kännykällä käytin, saa jonkun spesiaalikoodin jota käyttäessä ei tarvitse ottaa henkilöllisyystodistusta mukaan.(voi olla hyvin vanha juttu mutta mulle uusi)

Saa nähdä juu kuinka tuo lähtee toimimaan. Itselläni lähin noutopiste on alle puolen kilsan päässä ja yleensä tulee paketit käytyä hakemassa ihan kävelylenkin ohessa ellei ole joku todella iso tai painava paketti kyseessä. Jostain syystä silti jotkut satunnaiset paketit ovat menneet jonnekin muualle ja tietty jouluna sun muina ruuhka-aikoina minne sattuu. Kirjatut kirjeet(?) tai jotkut ihmeellisemmät toimitukset ovat sitten menneet jostain syystä reilun 2km päähän. Toivottavasti nuo paikat eivät vaihdu, nykyisellään olen varsin tyytyväinen noihin omiin noutopisteisiini.

Ilmeisesti Postilla suunnitelmat muuttuivat jossain vaiheessa, olikohan vuosi-pari sitten kun jossain mainitsivat että tuo Oma Noutopiste -juttu tulee muuttumaan niin että sinne olisi voinut listata muutaman noutopisteen joihin paketteja toimitettaisiin listan järjestyksessä. Ilmeisesti tuo idea sitten kuitenkin kuopattiin hiljaisuudessa ja nyt sitten jotkut saattavat joutua joka paketin kohdalla kääntelemään niitä eri noutopisteisiin. Ainakaan se ei ole toteutunut että verkkokaupoissa voisi suoraan valita halutun noutopisteen (joka mainittiin tuossa omanoutopiste-toiminnon lopetustiedotteessa), aika monesta tuo valinta puuttui ainakin joku aika sitten ja paketti tuli osoitteen tai Oma Noutopiste -valinnan perusteella.
Minulle tuli hiljattain s-posti Postin tietosuojaselosteen muutoksista. Siinä oli sivuttu tuota Oma Noutopiste-palvelua. Eli tiivistettynä OmaPostista pitäisi jatkossa edelleen pystyä vaihtamaan toimituksen sijaintia. Aika vaan näyttää pitääkö sovelluksesta manuaalisesti vaihtaa joka kerta.

OmaPostin Oma noutopiste -toiminto poistuu 20.5.2025​


Tiistaina 20.5.2025 poistamme käytöstä Oma noutopiste -toiminnon, jonka on voinut valita OmaPostin (mobiilisovellus ja verkkoversio) asetuksissa. Kerromme tästä sinulle, koska olet käyttänyt tai käytät tällä hetkellä Omaa noutopistettä. Olemme vieneet pakettisi Omaan noutopisteeseen silloin, kun et ole valinnut sille noutopaikkaa. Jatkossa voit hyödyntää muita OmaPostin tarjoamia tapoja vaikuttaa paketin toimitukseen.


Miksi toiminto poistuu? Kehitämme OmaPostia niin, että se palvelee paketin vastaanottajia mahdollisimman hyvin. Koska Oma noutopiste on koskenut vain paketteja, joille ei ole valittu noutopaikkaa, se on ohjannut yhä pienempää osaa paketeista. Nykyään suurin osa asiakkaistamme valitsee haluamansa pakettiautomaatin tai palvelupisteen jo verkkokaupassa. Olemme myös kuunnelleet asiakkaiden palautetta Oma noutopiste -toiminnon haasteista.


Mitä jatkossa? Vaikka Oma noutopiste poistuu, OmaPostista löydät monia muita keinoja, joilla voit vaikuttaa paketin toimitukseen:


  • Voit vaihtaa paketin noutopaikkaa OmaPostissa, kun saat sovellukselta ilmoituksen matkalla olevasta paketista.

  • Näet samalla, kuinka täyttä muissa noutopisteissä on.

  • Voit myös tilata noudettavalle paketille kotiinkuljetuksen lisämaksusta.

Sinun ei tarvitse tehdä mitään. Jos kuitenkin haluat tehdä muutoksia Omaan noutopisteeseen ennen palvelun poistumista, löydät sen OmaPostin asetuksista.
 
Heh.. Liekö sattumaa vai ei, mutta tänään paketin noudettuani Oma Posti kyseli palautetta kuinka paketin kulku meni, niin annoin alimman arvosanan ja avauduin siitä, miten kesti viikon kulkea Vantaan sisällä ja vielä meni aivan väärään noutopaikkaankin, sekä kahdesta muusta paketista, jotka olivat 7. ja 11. päivä "vapautettuna" edelleen jumissa kentällä, niin ei mennyt kuin pari tuntia ja jälkimmäinen paketeista nytkähti liikkeelle ja 22:05 päivitty aiemmin jumahtanut paketti kuljetukseen, arvioitu toimitusaika tänään. :D
 
Tullaushaaste (vastaava oikea keissi mutta yksinkertaistin numerot):

Tilaan nettikaupasta
- tavaran tullinimikkeellä X hintaan 50e
- tavaran tullinimikkeellä Y hintaan 50e
- Postikulut 20e
- Tarjouskoodi -10e

Commercial invoice:
- X = 50e
- Y = 50e
- Subtotal 90e
- Shipping 20e
- total declared value 110e

Tullissa aina kysytään tavaroiden "arvoa", mutta mitä tämä nyt sitten tarkoittaa? Kauppa on sen tyylinen että tarjoilee alennuskoodeja jatkuvasti, eli nämä alennukset on käytännössä leivottu tuotteen hintoihin. Tällöin tavaroiden X ja Y hinnat ovat käytännössä 45e ja 45e. Ei kyllä tuntuisi reilulta joutua maksamaan veroja 100e edestä kun oikeasti maksoin tavaroista 90e. Toisaalta tässä tulee vielä postikulut, eli olisiko oikeampi vähentää tuo tarjous koko lähetyksen hinnasta? Mistä tiedän koskeeko tarjouskoodi vain itse tavaroita vai koko tilausta postikuluineen?

Entä mitä tapahtuu jos laitan tulliin että tavaroiden arvo ilman kuljetuskuluja on 90e (subtotal), ja sitten ilmoitan että minulla on kaksi 50e arvoista tavaraa eli yhteensä enemmän kuin mitä lähetyksen arvo on? Laskeeko tulli sitten jotenkin automaattisesti verot niin kuin tavarat olisivat olleet 45e/kpl vai maksanko ylimääräisiä veroja, vai kelpaako tuollainen ylipäätään?

Ja laitoin nämä X ja Y tavarat erikseen esimerkkiin siksi että jos tilauksessa on sekaisin monenlaista ja monen hintaista tavaraa niin joutuu laskemaan jokaisen tuotteen hinnan uudestaan että summa täsmää subtotalin kanssa.

---

Niin ja on minulla ennen ollut free shipping -kuponki, mutta invoicessa silti kerrottiin kuljetuskulujen arvo. Ilmoitin tullille kuljetuskuluiksi 0 koska en tosiasiassa maksanut kuljetuksesta. Toisaalta oikeasti kuljetus ei tietenkään ole ilmainen vaan se on leivottu kaupan bisnesmalliin.
 
Heh, Kiinasta Suomeen tulliin ja tullista läpi kestää vähemmän aikaa kuin Helsinki-Vantaalta Espooseen. Tässähän ei nyt ole tullausongelmasta ymmärtääkseni kyse: lähetys on vapautettu kuljetukseen.

Parina päivänä nyt chattiin jonotellut, kunnes on ollut pakko tehdä jotain normaalia perheellisen ihmisen hommaa. Missähän luuraa?

Screenshot_20250416-124044.png
 
Tullaushaaste (vastaava oikea keissi mutta yksinkertaistin numerot):

Tilaan nettikaupasta
- tavaran tullinimikkeellä X hintaan 50e
- tavaran tullinimikkeellä Y hintaan 50e
- Postikulut 20e
- Tarjouskoodi -10e

Commercial invoice:
- X = 50e
- Y = 50e
- Subtotal 90e
- Shipping 20e
- total declared value 110e

Tullissa aina kysytään tavaroiden "arvoa", mutta mitä tämä nyt sitten tarkoittaa? Kauppa on sen tyylinen että tarjoilee alennuskoodeja jatkuvasti, eli nämä alennukset on käytännössä leivottu tuotteen hintoihin. Tällöin tavaroiden X ja Y hinnat ovat käytännössä 45e ja 45e. Ei kyllä tuntuisi reilulta joutua maksamaan veroja 100e edestä kun oikeasti maksoin tavaroista 90e. Toisaalta tässä tulee vielä postikulut, eli olisiko oikeampi vähentää tuo tarjous koko lähetyksen hinnasta? Mistä tiedän koskeeko tarjouskoodi vain itse tavaroita vai koko tilausta postikuluineen?

Entä mitä tapahtuu jos laitan tulliin että tavaroiden arvo ilman kuljetuskuluja on 90e (subtotal), ja sitten ilmoitan että minulla on kaksi 50e arvoista tavaraa eli yhteensä enemmän kuin mitä lähetyksen arvo on? Laskeeko tulli sitten jotenkin automaattisesti verot niin kuin tavarat olisivat olleet 45e/kpl vai maksanko ylimääräisiä veroja, vai kelpaako tuollainen ylipäätään?

Ja laitoin nämä X ja Y tavarat erikseen esimerkkiin siksi että jos tilauksessa on sekaisin monenlaista ja monen hintaista tavaraa niin joutuu laskemaan jokaisen tuotteen hinnan uudestaan että summa täsmää subtotalin kanssa.

---

Niin ja on minulla ennen ollut free shipping -kuponki, mutta invoicessa silti kerrottiin kuljetuskulujen arvo. Ilmoitin tullille kuljetuskuluiksi 0 koska en tosiasiassa maksanut kuljetuksesta. Toisaalta oikeasti kuljetus ei tietenkään ole ilmainen vaan se on leivottu kaupan bisnesmalliin.
No, ensinnäkin niistä toimituskuluista maksetaan sama arvonlisävero kuin tuotteistakin (varmaankin sen vuoksi, ettei kukaan pääse kikkailemaan siirtämällä tuotteen hintaa toimituskuluihin).
Lisäksi havaintojeni mukaan toimituskulujen alvit jyvitetään tullattaessa eri verokantojen tuotteille niiden suhteellisten hintojen mukaan.
Siis jos paketissani on ollut 40 euron kirja ja 60 euron lautapeli, niin toimituskuluista on 40 prosentista peritty kirjojen alempaa alvia ja 60 prosentista perus-alvia.

Ja sitä lienee ihan turha miettiä, miten alennuskupongit on "leivottu kaupan bisnesmalliin". Käytännössä ne alennuksethan ovat sitten tuotteiden hinnoissa, eli maksat kalliimpaa hintaa tuotteesta (tai ostat enemmän tuotteita), ja maksat sen mukaan alvit Suomen valtiolle.

Perusperiaatteena kannattanee tullauksessa ilmoittaa semmoiset summat, että loppusumma on täsmälleen sellainen mitä tilausvahvistuksessa ja omalla luottokortilla näkyy. Tuollaiset koko tilausta koskevat kiinteän rahasumman alennukset olen vähentänyt toimituskuluista. En tosin tiedä mitä tekisin siinä teoreettisessa tilanteessa, jossa tarjouskoodi olisi isompi kuin toimituskulut.
 
Heh, Kiinasta Suomeen tulliin ja tullista läpi kestää vähemmän aikaa kuin Helsinki-Vantaalta Espooseen. Tässähän ei nyt ole tullausongelmasta ymmärtääkseni kyse: lähetys on vapautettu kuljetukseen.

Parina päivänä nyt chattiin jonotellut, kunnes on ollut pakko tehdä jotain normaalia perheellisen ihmisen hommaa. Missähän luuraa?

Screenshot_20250416-124044.png
Odota kyllä se tulee sieltä. Ovat ruuhkautuneet pahasti. Mulla kesti 8 päivää tulla noudettavaksi.
 
Odota kyllä se tulee sieltä. Ovat ruuhkautuneet pahasti. Mulla kesti 8 päivää tulla noudettavaksi.
No hyvä tietää. Olen lukenut uutisointia vähän silmäillen ja olin siinä käsityksessä, että tulli on tukossa. No, kaipa se ruuhka näkyy tullin jälkeenkin ketjussa. Onneksi ei ole tärkeä paketti, yhdet korvanapit korvanappikasaan :D
 
1744912582141.png


"Lähetyksen vastaanottajaa on tavoiteltu uudelleen"

Asia kunnossa, kiitos kun tavoittelette asiakasta paketin kanssa joka on jumissa ja jolle ei voi mitään tehdä. Toki täytyy myös mainita, että ei mitenkään ole tavoiteltu. Huonoltahan tuo näyttää ja todennäköisesti paketti lähtee pian takaisin.
 
Pikakirje Latviasta. Kulki tilauksesta kahdessa päivässä Suomeen ja sen jälkeen jämähtikin paikoilleen (Lähetys rekisteröity). Sitten kahden viikon jälkeen asiasta puhelimella tiedusteluani postin täti kertoi, että "kirje on tullin käsittelyssä"... Tästä kyselystä aiheutui sitten seurantaan välittömästi puhelun jälkeen uusi "Lähetys on rekisteröity" kirjaus. Tästä meni sitten vielä 1,5 viikkoa, että pikakirje kolahti postilaatikkoon. Pehmustettu kirjekuori oli avaamaton, mutta kirjekuoren "kyljissä" oli useita repeämiä, jotka oli paikattu läpinäkyvällä teipillä. (Kirjeessä oli sisällä 3 kpl omalla painatuksella teetettyjä avainkaulanauhoja).

Eli kyllä ne EU maasta toiseenkin kulkevat pikakirjeet posti osaa sössiä. Neljä viikkoa matkalla ja Suomessa seurannassa kaksi rekisteröintiä, eikä sen jälkeen mitään.

Onneksi en ole rekisteröitynyt postin asiakkaaksi niin ei tarvitse kannattaa näitä postin uusia bisnesideoita, joissa myydään asiakasdataa eniten tarjoaville. Eivät osaa sitä omaa perustoimintaakaan, niin todenäköisesti toi asiakasdata päättyy heti ekassa tilaisuudessa huijareille...
 
Kannattaa käydä klikkaamassa "Minulle saa lähettää Postin markkinointiviestejä sähköpostilla" täppä pois jos ette halua saada Postilta sähköpostimarkkinointia.

posti.PNG
 
Mitenkäs pakettien nouto onnistuu nykyisin ilman henkilökorttia/ajokorttia? Joku mainos aikaisemmin vilahti jossa tätä hehkutettiin, mutta meni valtaosin ohitse.
( siis kyse niistä paketeista jotka vaativat, valtaosahan ei vaadi mutta jotkut kyllä )
 
Mitenkäs pakettien nouto onnistuu nykyisin ilman henkilökorttia/ajokorttia? Joku mainos aikaisemmin vilahti jossa tätä hehkutettiin, mutta meni valtaosin ohitse.
( siis kyse niistä paketeista jotka vaativat, valtaosahan ei vaadi mutta jotkut kyllä )
Yli vuosi sitten vanhentunutta henkilöpaperia eivät enää hyväksy.
 
Viimeksi muokattu:
On tämä posti edelleen vaan kusinen katiska. 9.4 tilattu tuote, joka lähti Tampereelta 9.4 ja 10.4 saapunut Vantaalle. Nyt se on viikko maannut Vantaalla, ja vähän väliä rekisteröity/lajiteltu siellä. Alkuperäinen toimituspäivä oli ilmoitettu 11.4.

Kaikki valtion omistama, on kyllä täyttä kuraa.
 
Mikä tuossa harmitti erityisesti?
Omalta kohdalta ainakin se, että kyseessä on valtiollinen toimija, jonka palveluita ei yksityishenkilö voi olla käytännössä käyttämättä, niin heidän mainosspammista ja/tai profiloinnista täytyy ymmärtää erikseen kieltäytyä, ja mistä sitä silti tietää mihin omat tiedot lopulta päätyy, kun Posti keksii lisätä voittojaan myymällä noita tietoja ties minne.


Pitää varmaan pyytää GDPR:n mukainen tietojen poisto esim. kerran kuussa, niin eipä jää paljon myytävää (jos edes moista pyyntöä kokevat velvollisuudekseen noudattaa).
 
Mikä tuossa harmitti erityisesti?
Tietojen profilointi menee päälle, jos ei erikseen kiellä ettei saa näin tehdä. Jos se tehtäisiin opt-in tyyliin, niin ok.

E: Iltalehtikin teki jutun, eiköhän tästä vielä paketti osu turbiiniin…
 
Viimeksi muokattu:
Tietojen profilointi menee päälle, jos ei erikseen kiellä ettei saa näin tehdä. Jos se tehtäisiin opt-in tyyliin, niin ok.
Juu, tuo automaattinen profilointi ellei erikseen käy kieltämässä tuossa itseänikin ärsytti. Vähemmän yllättäen tuli käytyä laittamassa tuo pois päältä. Tuntuu että nykyään joka ikinen firma minkä kanssa olet mitenkään tekemisissä, yrittää väkisin kerätä kaiken mahdollisen tiedon ja nyt kun on vähän väliä raportoitu kaikenlaisista tietovuodoista niin itse ainakin koitan blokkailla noita parhaani mukaan.
 
Ehkä ennemmin näin päin: Oliko tuossa mielestäsi joku kohta, jonka voisi sanoa olevan hyvien bisneskäytäntöjen mukaista? Etenkin kun otetaan huomioon, että kyseessä on yksi valtion monopolifirmoista jonka boikotointi on käytännössä mahdotonta, jos haluaa elää normaalia elämää.
Kiellon kautta kuten yleensäkin.

Ei minua harmita jos saavat tulovirtaa myös tuosta. Enemmän tilittävät valtiolle tuhlattavaksi joka vuosi eikä heitä tarvitse verovaroin tukea lisää. Itselle nuo käytetyt infot eivät ole mitenkään merkityksellisiä.

Appi ei iOS puolella vakoile mitään kun asetuksista oletuksena offilla ja kun kysyy, valitsee no trackingin. Tilastot mitä tulee käytännön elämästä lähetysten määrän yms. suhteen yhtä tyhjän kanssa ja ne pystyy tosiaan kieltämään.
 
Toimiiko muilla omaposti?

Äsken juuri tuli ilmoitus saapuvasta paketista, mutta ilmoitusta painamalla appi kertoi "istunto on vanhentunut. Kirjaudu ulos ja uudelleen sisään". Nyt ei suostu kirjautumaan enää sisään. Virheilmoitus vaihtelee

1745306583418.png
 
Viimeksi muokattu:
Toimiiko muilla omaposti?

Äsken juuri tuli ilmoitus saapuvasta paketista, mutta ilmoitusta painamalla appi kertoi "istunto on vanhentunut. Kirjaudu ulos ja uudelleen sisään". Nyt ei suostu kirjautumaan enää sisään. Virheilmoitus vaihtelee

1745306583418.png
Itselläni OmaPosti-sovellus kyllä käynnistyy mutta tulee alavalikkoa lukuunottamatta tyhjä sivu. Eli ilmeisesti Postilla on taas jotain vikaa järjestelmässä.
 
Toimiiko muilla omaposti?

Äsken juuri tuli ilmoitus saapuvasta paketista, mutta ilmoitusta painamalla appi kertoi "istunto on vanhentunut. Kirjaudu ulos ja uudelleen sisään". Nyt ei suostu kirjautumaan enää sisään. Virheilmoitus vaihtelee

1745306583418.png
Joo minulle tuli ihan vastaava virhe ja ilmoitus.
 
Toimiiko muilla omaposti?

Äsken juuri tuli ilmoitus saapuvasta paketista, mutta ilmoitusta painamalla appi kertoi "istunto on vanhentunut. Kirjaudu ulos ja uudelleen sisään". Nyt ei suostu kirjautumaan enää sisään. Virheilmoitus vaihtelee

1745306583418.png

Screenshot_20250422-114033.png

Mykkä on. Tällaista se on tarjonnut nyt tunnin verran, kun olen yrittänyt.
 
Kannattaa kokeilla käynnistää äppi uusiksi, lähti vähän aikaa sitten toimimaan taas minulla.
Joo. Nyt onnistui kirjautuminen. Mutta ei siellä mitään saapuvaa lähetystä ollut. Kuten ei pitänytkään olla, mutta erikoista rumba lähti ilmoituksesta, että sellainen olisi tulossa :D
 
Joo. Nyt onnistui kirjautuminen. Mutta ei siellä mitään saapuvaa lähetystä ollut. Kuten ei pitänytkään olla, mutta erikoista rumba lähti ilmoituksesta, että sellainen olisi tulossa :D
Sama homma täällä. Ensin oli ilmoituksen mukaan otettu paketti kuljetukseen ja sitten piti kirjautua tunnistautumista myöten uudestaan, mutta palvelu ei sitten toiminut. Nyt alkoi spontaanisti toimia.

Alkoi tietenkin ahdistamaan, että mikä se tunnistautumista vaatinut uudelleenkirjautuminen oli, ja hakkeroitiinko Posti just ja tyhjeneekö tili.
 
Sama homma täällä. Ensin oli ilmoituksen mukaan otettu paketti kuljetukseen ja sitten piti kirjautua tunnistautumista myöten uudestaan, mutta palvelu ei sitten toiminut. Nyt alkoi spontaanisti toimia.

Alkoi tietenkin ahdistamaan, että mikä se tunnistautumista vaatinut uudelleenkirjautuminen oli, ja hakkeroitiinko Posti just ja tyhjeneekö tili.
Itsellä riitti kirjautuminen vanhoilla tunnareilla. Tuo on kyllä erikoista, jos piti oikein tunnistautua
 
Mulle tuli kans randomisti tänään kolme notifikaatiota, taas tulossa postin "pikkupaketti" ja samantien et on jaettu postilaatikkoon. Paketti tosin lähti aamulla vasta saksasta tulemaan. sit ku yritin mennä omapostiin katsomaan, aukes vaan valkosta sivua. pari kertaa kun sulki ja käynnisti niin alko toimimaan mut ei siel mitään pakettia ollu.
 
Jännää, ei kelvannut paketti kyytiin Suomen päässä.

Screenshot 2025-04-22 at 13-05-10 Tracking.png
Onko Postin seurantakoodilla? Itellä tuli vastaava ilmotus Matkahuollon koodilla olevasta paketista, mutta mitään mainintaa siitä ei MH:n seurannan puolella ole, "odottaa pakettia" vaan..
 
Minkäänlaista tiedotetta en asiasta löytänyt. Ei varmaan olla ihan ainoita, jolla palvelut ovat sekoilleet ja ehkä muutama on aspaankin ehtinyt soittaa. Joku siellä nyt tilttas kunnolla.
 
Minkäänlaista tiedotetta en asiasta löytänyt. Ei varmaan olla ihan ainoita, jolla palvelut ovat sekoilleet ja ehkä muutama on aspaankin ehtinyt soittaa. Joku siellä nyt tilttas kunnolla.
Juu, ei löytynyt edes Postin häiriötiedotesivulta mainintaa häiriöstä mutta tämmöinen oli etusivulla:
1745346982017.png

en sitten tiedä vaikuttaisikohan tuo ettei mikään toimi :D
 
Onko Postin seurantakoodilla? Itellä tuli vastaava ilmotus Matkahuollon koodilla olevasta paketista, mutta mitään mainintaa siitä ei MH:n seurannan puolella ole, "odottaa pakettia" vaan..
Joo, Matkahuollon kautta se on kai tulossa. Ja voi olla että ei ole vielä Suomessa vaikka Alin seuranta väittää sen olevan kohdemaassa. Oletin että tinan jouksute ei kemikaalina päässyt kyytiin, mutta saattaakin olla jotain muuta säätöä.
 
Joo, Matkahuollon kautta se on kai tulossa. Ja voi olla että ei ole vielä Suomessa vaikka Alin seuranta väittää sen olevan kohdemaassa. Oletin että tinan jouksute ei kemikaalina päässyt kyytiin, mutta saattaakin olla jotain muuta säätöä.
Jotain säätöä jossain on, kun itellä labravirtalähde matkalla ja siinä nyt ei ainakaan mitään kuljetusrajoitusten alaista sisällä ole. :hmm:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 435
Viestejä
4 888 531
Jäsenet
78 806
Uusin jäsen
Emppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom