Postin kulkemisen vaikeus

Mites onko kuinka normaalia, että lähetetystä paketista ei ole päivittynyt mitään tietoja kohta 4vrk? Maksettu siis itse etukäteen ja printattu pakettikortti päälle sekä toimitettu odottamaan noutoa.
 
Kuinkas porukalla on liikkuneet tullatut paketit? Nyt on taas maannut Postilla Vantaalla/Helsingissä kaksi pakettia jo 10 arkipäivää, jotka molemmat on tullin vapauttamat toimitukseen.

Oispa semmoista firmaa, jonka ydintehtävä olisi pakettien ja kirjeiden liikuttelu.
23.3 tullut Vantaalle, ja on siellä edelleen.
 
23.3 tullut Vantaalle, ja on siellä edelleen.
Itsellä oli yksi paketti mikä saapui briteistä Suomeen 28.3 tullattavaksi. Tullimaksut maksoin heti ja automaattisesti vapautui jonka jälkeen ei tapahtunut mitään. Parin postin aspaan soiton jälkeen sai pakettiin vauhtia ja lopulta 14.4. pääsi Vantaalta lähtemään eteenpäin

Syynä tosiaan oli jokin varaston muutto heillä, jonka takia ulkomailta tulevat paketit jäi seisomaan varastoon. Kun kysyin liittyykö tämä tähän uutisoituun ongelmaan tullattavissa paketeissa missä lentoyhtiöiden virheelliset merkinnät tms. aiheuttaa viiveitä niin ei kuulemma ainakaan omassa tapauksessa koska tullivapautus oli automaattinen.
 
Itsellä oli yksi paketti mikä saapui briteistä Suomeen 28.3 tullattavaksi. Tullimaksut maksoin heti ja automaattisesti vapautui jonka jälkeen ei tapahtunut mitään. Parin postin aspaan soiton jälkeen sai pakettiin vauhtia ja lopulta 14.4. pääsi Vantaalta lähtemään eteenpäin

Syynä tosiaan oli jokin varaston muutto heillä, jonka takia ulkomailta tulevat paketit jäi seisomaan varastoon. Kun kysyin liittyykö tämä tähän uutisoituun ongelmaan tullattavissa paketeissa missä lentoyhtiöiden virheelliset merkinnät tms. aiheuttaa viiveitä niin ei kuulemma ainakaan omassa tapauksessa koska tullivapautus oli automaattinen.
Emännällä on kanssa yksi paketti jumissa jossain Vantaalla. Tullut Saksasta Suomeen 17.4. eli ihan EU:n sisäinen paketti. Emäntä pisti eilen viestiä Postille ja vastasivat että "selvitellään" ja heti sen jälkeen kyllä tuli seurantaan yksi "Rekisteröity" -merkintä lisää. Kattoo kuin tuon kanssa käy...
 
Päivän Hesarissa juttua käytettyjen vaatteiden suosiosta. Mielenkiintoinen maininta artikkelissa: ”Postissa ilmiö näkyy, sillä käytettyjen tavaroiden pakettimäärä viisinkertaistui vuonna 2024 verrattuna edellisvuoteen”. En tiedä mistä ne tietää pakettien sisällön mutta aikamoista kasvua! Varsinkin kun ottaa huomioon koronavuodet jolloin myös oli kovaa kasvua.
 
Päivän Hesarissa juttua käytettyjen vaatteiden suosiosta. Mielenkiintoinen maininta artikkelissa: ”Postissa ilmiö näkyy, sillä käytettyjen tavaroiden pakettimäärä viisinkertaistui vuonna 2024 verrattuna edellisvuoteen”. En tiedä mistä ne tietää pakettien sisällön mutta aikamoista kasvua! Varsinkin kun ottaa huomioon koronavuodet jolloin myös oli kovaa kasvua.
Toridiili ja Vinted-kaupat jättää jälkensä systeemiin. Ja sit varmaan Emmyllä saattaa olla joku vastaava. Kaippa ne jotenkin noin sen laskee. Oikeestihan määrät ei varmaan noussu noin paljon mutta tilastointi lisääntyny noiden diilien ansiosta.
 
Liekkö kovinkin yleistä, että paketin tullaamisen jälkeen ei ihan hetkeen tapahdu mitään? Tilasin japanista thinkpadin trackpointin hattuja, saapumisilmoitus ja kehoitus tullata tuli 31.3. Kävi kuitenkin niin ikävästi, etten heti jaksanut sitä tehdä ja unohdin koko asian, kunnes lopulta tein tullauksen viestiin merkittynä palautuspäivänä joka sattui olemaan toinen pääsiäispäivä. Lähetysten seurantaan tuli kyllä ilmoitukset että lähetys on tullattu, käsittelymaksu maksettu ja lähetys on vapautettu toimitettavaksi.

Lähetys on ollut nyt viikon "kuljetuksessa" mutta mitään sen kummempaa edistystä ei ole tapahtunut. En tiedä onko koko paketti enää oikeasti edes suomessa kun ei sinne postin chattiinkaan kukaan vastannut, mutta täytynee huomenna kokeilla uudestaan paremmalla ajalla. Tullauksen olisi tietysti voinut hoitaa ihan itse ajallaan, mutta on tää ny perkele.
 
Liekkö kovinkin yleistä, että paketin tullaamisen jälkeen ei ihan hetkeen tapahdu mitään? Tilasin japanista thinkpadin trackpointin hattuja, saapumisilmoitus ja kehoitus tullata tuli 31.3. Kävi kuitenkin niin ikävästi, etten heti jaksanut sitä tehdä ja unohdin koko asian, kunnes lopulta tein tullauksen viestiin merkittynä palautuspäivänä joka sattui olemaan toinen pääsiäispäivä. Lähetysten seurantaan tuli kyllä ilmoitukset että lähetys on tullattu, käsittelymaksu maksettu ja lähetys on vapautettu toimitettavaksi.

Lähetys on ollut nyt viikon "kuljetuksessa" mutta mitään sen kummempaa edistystä ei ole tapahtunut. En tiedä onko koko paketti enää oikeasti edes suomessa kun ei sinne postin chattiinkaan kukaan vastannut, mutta täytynee huomenna kokeilla uudestaan paremmalla ajalla. Tullauksen olisi tietysti voinut hoitaa ihan itse ajallaan, mutta on tää ny perkele.
Mulla on viime aikoina tullut useampi paketti tullattavaksi.

Joka VITUN paketti on tullattu heti, paketti vapautettu, mutta silti aina kestää MONTA PÄIVÄÄ ennen kuin paketti saapuu perille.

Tyyliin jos vapautus maanantaina, niin AIKAIISINTAAN paketti on noudettavissa torstaina, usein voi mennä jopa seuraavan viikon maanantaille.

Suomen Posti on aivan VITUN paska laitos.

Luulen että sun paketti vielä saapuu.
 
Päivän Hesarissa juttua käytettyjen vaatteiden suosiosta. Mielenkiintoinen maininta artikkelissa: ”Postissa ilmiö näkyy, sillä käytettyjen tavaroiden pakettimäärä viisinkertaistui vuonna 2024 verrattuna edellisvuoteen”. En tiedä mistä ne tietää pakettien sisällön mutta aikamoista kasvua! Varsinkin kun ottaa huomioon koronavuodet jolloin myös oli kovaa kasvua.
Paketissa oleva(t) pakettikortti, paketointi yms kertovat aika paljon. Vai meinaatko että joku lähettää ristoranten pakastepizzan postilla? Tai pieni leivänpaahdin painaa alle kilon? Harvemmin yksityinen myy uutta tavaraa.
 
Paketissa oleva(t) pakettikortti, paketointi yms kertovat aika paljon.
En ole vuosiin kirjoittanut mitä paketti sisältää kun olen jotain lähettäny postilla (lähinnä pakettiautomaatilla). Is it just me?

Ei kai posti paketoinnin mukaan kerää mitään dataa?
Vai meinaatko että joku lähettää ristoranten pakastepizzan postilla? Tai pieni leivänpaahdin painaa alle kilon?
Miksi tällainen vittuilu? Mielestäni kysymykseni sivulauseessa oli asiallinen.

Kaikkea on tullut nähtyä niin ei toi ensimmäinenkään yllättäisi.
 
silti aina kestää MONTA PÄIVÄÄ ennen kuin paketti saapuu perille.

Tyyliin jos vapautus maanantaina, niin AIKAIISINTAAN paketti on noudettavissa torstaina,
Huutista mieslapseilulle. On kait siellä käsittelyssä muitakin kuin sinun lähetykset?prosessinomaisesti, tuohan menee jotenkin niin, että lähetys menee lajittelukoneen läpi, jos tuonti-ilmoitusta ei ole tehty ja IOSS yms puuttuu/vakavaiset -> lähetys ohjautuu johonkin tullivarastoyksikköön joka roudataan talon sisällä tullivarastoon, jossa on rajoitettu kulku jne. Sitten hoidat tuonti-ilmoituksen, yms. velvoitteet, se lähetys automaattisesti levitoi itsensä lajittelukoneelle? Jonkunhan noita on käytävä läpi manuaalisesti että mitkä kunnossa ja jos kunnossa -> lajittelukoneeseen ja lähetys ohjautuu postinumeron mukaan normaalisti, jos tiedot eivät kunnossa -> lisää lepoa tullivarastossa.

Ottaen volyymit huomioon, vastaanottaja jos saa maanantaina tehtyä omat toimensa, torstaihan on minusta hyvä suoritus.

Tämähän on Postille normaalin toiminnan ulkopuolella olevaa tekemistä minkä Tulli on ulkoistanut. Toinen vaihtoehto on palkata Tullille useampi sata työntekijää verovaroin ja lähetys voisi olla teoriassa päivän aiemmin perillä
 
Nykyään enemmän sääntö kun poikkeus. No, ei vielä kirvestä kaivoon, voi yllättää :D

Screenshot_20250428-093113.png
 
Onko mitään edullisempaa nykyään enää lähettää tuollaista kevyttä kirjettä?

Näillä hinnoilla jää SER jätteet laatikoiden perälle keräämään pölyä. Muuten ei suoranaisesti valittamista. Tuli vaan yllätyksenä lähetyksen hinta. Lähetin 2kpl kannettavan muistikampoja kirjeessä ja posti peri 5€ niiden lähettämisestä. Kirje painoi 74 grammaa

Tässä tämänhetkiset edullisimmat löytämäni lähetystavat:

1745832326541.png

Posti, Kirjehinnasto: Alkaen 50g 2,5€

1745832491992.png

Matkahuolto, XXS koon paketti: 5,80€

1745832498593.png

Posti, XXS Pikkupaketti: 5,90€

1745832711856.png

R-kioski, Ärräpussi tai Miniärräpaketti 5€ (pakkaustarvike aina pakko ostaa +1€?)
 
No eikös vitonen ole aika edullinen hinta? Ei juuri mitään voi yrityksestä riippumatta lähettää halvemmalla. Jos homman pitäisi olla kannattavaa, eihän tommoista vitosen lähetystä voi ihminen koskea kovin montaa sekuntia kun ottaa työnantajakulut huomioon.
 
No eikös vitonen ole aika edullinen hinta? Ei juuri mitään voi yrityksestä riippumatta lähettää halvemmalla. Jos homman pitäisi olla kannattavaa, eihän tommoista vitosen lähetystä voi ihminen koskea kovin montaa sekuntia kun ottaa työnantajakulut huomioon.
En siihen halunnut ottaa kantaa tai kritisoinut onko nuo kohtuullisia hintoja, vaan kysyin jos joku tietäisi halvemman tavan lähettää. Jos ei tiedä, niin sitten hintataso vaan on se mitä se nyt on. Mutta halvimpien tavaroiden lähettämisen järkevyyden nuo hinnat syövät
 
Onko mitään edullisempaa nykyään enää lähettää tuollaista kevyttä kirjettä?

Näillä hinnoilla jää SER jätteet laatikoiden perälle keräämään pölyä. Muuten ei suoranaisesti valittamista. Tuli vaan yllätyksenä lähetyksen hinta. Lähetin 2kpl kannettavan muistikampoja kirjeessä ja posti peri 5€ niiden lähettämisestä. Kirje painoi 74 grammaa

Tässä tämänhetkiset edullisimmat löytämäni lähetystavat:

1745832326541.png

Posti, Kirjehinnasto: Alkaen 50g 2,5€

1745832491992.png

Matkahuolto, XXS koon paketti: 5,80€

1745832498593.png

Posti, XXS Pikkupaketti: 5,90€

1745832711856.png

R-kioski, Ärräpussi tai Miniärräpaketti 5€ (pakkaustarvike aina pakko ostaa +1€?)
Helposti kuoret: https://shop.posti.fi/tuote/helposti-kuoret-20-kpl

Kannattaa ostaa nyt, posti nostaa lähipäivinä hintoja.
 
Minulle tuli hiljattain s-posti Postin tietosuojaselosteen muutoksista. Siinä oli sivuttu tuota Oma Noutopiste-palvelua. Eli tiivistettynä OmaPostista pitäisi jatkossa edelleen pystyä vaihtamaan toimituksen sijaintia. Aika vaan näyttää pitääkö sovelluksesta manuaalisesti vaihtaa joka kerta.

OmaPostin Oma noutopiste -toiminto poistuu 20.5.2025​


Tiistaina 20.5.2025 poistamme käytöstä Oma noutopiste -toiminnon, jonka on voinut valita OmaPostin (mobiilisovellus ja verkkoversio) asetuksissa. Kerromme tästä sinulle, koska olet käyttänyt tai käytät tällä hetkellä Omaa noutopistettä. Olemme vieneet pakettisi Omaan noutopisteeseen silloin, kun et ole valinnut sille noutopaikkaa. Jatkossa voit hyödyntää muita OmaPostin tarjoamia tapoja vaikuttaa paketin toimitukseen.


Miksi toiminto poistuu? Kehitämme OmaPostia niin, että se palvelee paketin vastaanottajia mahdollisimman hyvin. Koska Oma noutopiste on koskenut vain paketteja, joille ei ole valittu noutopaikkaa, se on ohjannut yhä pienempää osaa paketeista. Nykyään suurin osa asiakkaistamme valitsee haluamansa pakettiautomaatin tai palvelupisteen jo verkkokaupassa. Olemme myös kuunnelleet asiakkaiden palautetta Oma noutopiste -toiminnon haasteista.


Mitä jatkossa? Vaikka Oma noutopiste poistuu, OmaPostista löydät monia muita keinoja, joilla voit vaikuttaa paketin toimitukseen:


  • Voit vaihtaa paketin noutopaikkaa OmaPostissa, kun saat sovellukselta ilmoituksen matkalla olevasta paketista.

  • Näet samalla, kuinka täyttä muissa noutopisteissä on.

  • Voit myös tilata noudettavalle paketille kotiinkuljetuksen lisämaksusta.

Sinun ei tarvitse tehdä mitään. Jos kuitenkin haluat tehdä muutoksia Omaan noutopisteeseen ennen palvelun poistumista, löydät sen OmaPostin asetuksista.

Joo-o. En tiedä pitäisikö tätä pelätä vai ei. Tähänkin asti "joka toinen" postilähetys, jos ei erikseen ole automaattia valittu (kuten monissa ulkomaan tilauksissa ei ole mahdollista), on mennyt sujuvasti postinumeron mukaiseen noutopaikkaan (, jonne on mukavasti matkaa sen reilu 20km per siivu ja vielä suuntaan, johon ei ikinä ole muuten asiaa), eikä omapostissa valittuun kohteeseen. Aikani soittelin asiakaspalveluun joka kerta, mutta ei sitä jaksanut enää, kun niitä "lajitteluvirheitä" sattui jatkuvalla syötöllä.

Ehkä sitä nyt sitten menee paremmin, jos pääsee itse säätämään noutopaikkaa paketille heti kun tulee omapostiin ilmoitus.
 
Liekkö kovinkin yleistä, että paketin tullaamisen jälkeen ei ihan hetkeen tapahdu mitään? Tilasin japanista thinkpadin trackpointin hattuja, saapumisilmoitus ja kehoitus tullata tuli 31.3. Kävi kuitenkin niin ikävästi, etten heti jaksanut sitä tehdä ja unohdin koko asian, kunnes lopulta tein tullauksen viestiin merkittynä palautuspäivänä joka sattui olemaan toinen pääsiäispäivä. Lähetysten seurantaan tuli kyllä ilmoitukset että lähetys on tullattu, käsittelymaksu maksettu ja lähetys on vapautettu toimitettavaksi.

Lähetys on ollut nyt viikon "kuljetuksessa" mutta mitään sen kummempaa edistystä ei ole tapahtunut. En tiedä onko koko paketti enää oikeasti edes suomessa kun ei sinne postin chattiinkaan kukaan vastannut, mutta täytynee huomenna kokeilla uudestaan paremmalla ajalla. Tullauksen olisi tietysti voinut hoitaa ihan itse ajallaan, mutta on tää ny perkele.

Minulla on yksi paketti ollut Kuopiossa kohta kaksi viikkoa kuljetuksessa ja yksi kohta viikon. Perjantaina soitin postiin ja sanovat ettei vielä hätää. Huomenna lähtee uusiks puhelu. Ei nyt kahta viikkoa voi olla kuljetuksessa samassa kaupungissa, jossa asun.
 
Liekkö kovinkin yleistä, että paketin tullaamisen jälkeen ei ihan hetkeen tapahdu mitään? Tilasin japanista thinkpadin trackpointin hattuja, saapumisilmoitus ja kehoitus tullata tuli 31.3. Kävi kuitenkin niin ikävästi, etten heti jaksanut sitä tehdä ja unohdin koko asian, kunnes lopulta tein tullauksen viestiin merkittynä palautuspäivänä joka sattui olemaan toinen pääsiäispäivä. Lähetysten seurantaan tuli kyllä ilmoitukset että lähetys on tullattu, käsittelymaksu maksettu ja lähetys on vapautettu toimitettavaksi.

Lähetys on ollut nyt viikon "kuljetuksessa" mutta mitään sen kummempaa edistystä ei ole tapahtunut. En tiedä onko koko paketti enää oikeasti edes suomessa kun ei sinne postin chattiinkaan kukaan vastannut, mutta täytynee huomenna kokeilla uudestaan paremmalla ajalla. Tullauksen olisi tietysti voinut hoitaa ihan itse ajallaan, mutta on tää ny perkele.
4.4. vapautettua lähetystä odottelen edelleen...
 
Ei liity suoranaisesti Postiin, vaikka olivatkin viimeisenä lenkkinä kuljetusketjussa - amazon.de tuntuu välillä osaavan tulostaa pakettikorttiin puhnron ja välillä ei. Tekemätön paikka yrittää Postilta tiedustella ovikoodia soittamalla jos sitä numeroa ei lähetyksessä ole. Amazonin tsätistä valtavat pahoittelut inkkarilta ja 10€ lahjakortti. Amatsooneilla tuntuu olevan aika herkässään hyvitykset jos lähetyksessä on mitään vikaa, esim. pakkauksen kulma vaikka auki niin hyvitystä tulee.
 
Ei liity suoranaisesti Postiin, vaikka olivatkin viimeisenä lenkkinä kuljetusketjussa - amazon.de tuntuu välillä osaavan tulostaa pakettikorttiin puhnron ja välillä ei. Tekemätön paikka yrittää Postilta tiedustella ovikoodia soittamalla jos sitä numeroa ei lähetyksessä ole. Amazonin tsätistä valtavat pahoittelut inkkarilta ja 10€ lahjakortti. Amatsooneilla tuntuu olevan aika herkässään hyvitykset jos lähetyksessä on mitään vikaa, esim. pakkauksen kulma vaikka auki niin hyvitystä tulee.
Itse amazonin aspan kanssa kun juttelin, sain vinkin lisätä puhelinnumeron ja ovikoodin osoitekenttä 2 kohtaan, niin silloin se tulostuu myös osoitekortille se tieto, sit loppu on kuljettajasta kiinni katsooko sitä toimittaessaan pakettia. itsellä siis näin mun osoitetiedot tallennettuna

Näyttökuva 2025-04-30 112410.png
 
Minun Kuopion paketti näyttää olevan edelleen kuljetuksessa, vaikka tuossa se pöydällä on nyt.
Helsingissä mulla on neljä pakettia vielä kuljetuksessa oma postin mukaan, vaikka kaikki on ollut pöydällä jo pari viikkoa. Täytyy kai manuaalisesti poistaa.
Itse amazonin aspan kanssa kun juttelin, sain vinkin lisätä puhelinnumeron ja ovikoodin osoitekenttä 2 kohtaan, niin silloin se tulostuu myös osoitekortille se tieto, sit loppu on kuljettajasta kiinni katsooko sitä toimittaessaan pakettia. itsellä siis näin mun osoitetiedot tallennettuna
Mulla oli vuosikausia ovikoodi ja puhelinnumero amazonin osoiterivillä. Koskaan ei kuljettaja saanut pakettia ovesta sisään eikä soitettua. Ei ne kuulemma koskaan sitä pakettia kato, pelkkää päätettä.
 
Helsingissä mulla on neljä pakettia vielä kuljetuksessa oma postin mukaan, vaikka kaikki on ollut pöydällä jo pari viikkoa. Täytyy kai manuaalisesti poistaa.

Mulla oli vuosikausia ovikoodi ja puhelinnumero amazonin osoiterivillä. Koskaan ei kuljettaja saanut pakettia ovesta sisään eikä soitettua. Ei ne kuulemma koskaan sitä pakettia kato, pelkkää päätettä.
no tuolla tavalla itsellä loppui noutopisteestä hakeminen ja on nätisti tullut oven taakse.
 
En ole vuosiin kirjoittanut mitä paketti sisältää kun olen jotain lähettäny postilla (lähinnä pakettiautomaatilla). Is it just me?

Ei kai posti paketoinnin mukaan kerää mitään dataa?

Miksi tällainen vittuilu? Mielestäni kysymykseni sivulauseessa oli asiallinen.

Kaikkea on tullut nähtyä niin ei toi ensimmäinenkään yllättäisi.
Meinasin nyt tuolla et on pääteltävissä todella helposti onko lähetys yksityiseltä vai yritykseltä. Ja varmasti on jonkinlainen datankeräys siitäkin et onko b2b, b2c, c2b vai c2c lähetys. Paketoinnista kun pystyy kans päättelemään pitkälle onko kyseessä uusiokäytetty paketti vai ei, vielä kun opittaisiin sotkemaan ne vanhat kortit siitä pinnasta niin ei lähetykset pyöris siel sun täällä kun saattaa kone lukea vanhaa koodia ja sen mukaan ohjata.
 
Meinasin nyt tuolla et on pääteltävissä todella helposti onko lähetys yksityiseltä vai yritykseltä. Ja varmasti on jonkinlainen datankeräys siitäkin et onko b2b, b2c, c2b vai c2c lähetys. Paketoinnista kun pystyy kans päättelemään pitkälle onko kyseessä uusiokäytetty paketti vai ei, vielä kun opittaisiin sotkemaan ne vanhat kortit siitä pinnasta niin ei lähetykset pyöris siel sun täällä kun saattaa kone lukea vanhaa koodia ja sen mukaan ohjata.
No, sehän nyt on selvää että tuota dataa kerätään vain paketin sähköisistä tiedoista. Ei siellä Postilla kukaan kerkiä niitä miljoonia paketteja katselemaan millainen paketointi on tai onko paketti kymmeneen kertaan uusiokäytetty. Toki noista sähköisistä tiedositakin kyllä selviää mikä/kuka on lähettäjänä ja vastaanottajana, millaisella palvelulla on lähetetty, mahdollisesti mitat ja paino jne. Toki tuota tietoa saattaa hieman vääristää joissakin tapauksissa esimerkiksi se, että jotkut tilaavat pakettinsa työpaikan osoitteeseen jolloin vastaanottajana saattaa näkyä esimerkiksi kyseisen työpaikan tiedot tms.
 
Mielenkiintoinen maininta artikkelissa: ”Postissa ilmiö näkyy, sillä käytettyjen tavaroiden pakettimäärä viisinkertaistui vuonna 2024 verrattuna edellisvuoteen”. En tiedä mistä ne tietää pakettien sisällön mutta aikamoista kasvua! Varsinkin kun ottaa huomioon koronavuodet jolloin myös oli kovaa kasvua.

Mielenkiintoista myös on, että jatkuvaa postitushintojen nousua selitetään aina pienentyneellä kysynnällä, samalla ruuhkia ja hidasteita selitetään moninkertaisella pakettimäärällä. Kuten tuossakin esimerkissä, yksityisten lähettämä pakettimäärä lisääntyy koko ajan, samoin kuin verkkokauppa ja myös sitä kautta lähetysten määrä.
 
Mulla oli vuosikausia ovikoodi ja puhelinnumero amazonin osoiterivillä. Koskaan ei kuljettaja saanut pakettia ovesta sisään eikä soitettua. Ei ne kuulemma koskaan sitä pakettia kato, pelkkää päätettä.
Ei suurimpaan osaan lähetyksistä mitkään soittamiset kuulu. Jos Amazon lähetys on tarpeeksi pieni mahtuakseen postiluukusta, niin sitä ne kyllä sitä yrittää toimittaa. Ja siihen se osoitteen perään laitettu ovikoodi puree.

Koska jos palveluun ei kuulu soittaminen niin ei ne soita. Amazonin pienet lähetykset ovat noita entisiä maksikirjeitä. Niitä jakaa muitakin paketteja jakavat, ei tavalliset postinjakajat, niin täten niillä ei ole ovikoodeja. Mä olen ymmärtänyt ettei ne saa jakaa niitä koska tällöin postilaitos-posti antaisi kilpailuetua paketteja kuljettavalle postille. Pakettien jakaminen on kilpailtua. Kun taas se perinteinen postinjakelu on monopolilla osoitettu postille.
 
Pakettien jakaminen on kilpailtua. Kun taas se perinteinen postinjakelu on monopolilla osoitettu postille.
Ei pidä paikkansa. Myös kirjeitä jakavat Suomessa muutkin yritykset kuin Posti. Postilla ei ole monopoliasemaa, mutta sillä on velvollisuus tuottaa yleispalveluna välttämättömiksi katsottuja postipalveluja koko Suomessa. Yleispalveluun sisältyy osa kirje- ja pakettipalveluista.
 
Tietosuojavaltuutetun toimisto on ottanut arvioitavaksi Postin uudet menettelytavat, joissa Posti profiloi käyttäjiään suunnatakseen näille mainontaa. Apulaistietosuojavaltuutettu Heljä-Tuulia Pihamaa kertoo Tiville, että viranomainen on saanut useamman yhteydenoton Postin muuttuneen tietosuojaselosteen vuoksi.

Jos käyttäjä ei muuta asetuksiaan, Posti menettelee samoin kuin esimerkiksi Facebook, joka kerää profiloivia tietoja kysymättä, mutta antaa käyttäjälle mahdollisuuden rajoittaa niiden käyttöä mainostamisessa. Facebook tosin perii jälkimmäisestä kuukausimaksua.
 
Musiikkia sisältävä lähetys ollut nyt pari viikkoa Postin ja Tullin limbossa. Kun lähetyksen koittaa tullata, tulee ilmoitus ”Kuljetusyrityksen Tullille ilmoittama kuljetuksen MRN-numero tai sen tila on virheellinen.” Postin aspasta antavat vaan linkin tiedotteeseen ja käskevät odottamaan. Vituttaa suunnattomasti jos ko. lähetys lähtee takaisin Jenkkeihin! Ja tietenkin kaikilla hommassa mukana olevilla toimijoilla vastuuvapaus! :mad:
Laitetaas päivitystä eli 30.4. tuli vihdoin viesti tullattavasta paketista. Tullaus onnistui ilman virheitä ja paketti tuli noudettavaksi Postin toimipisteeseen tänään. Ei onneksi palautunut takaisin lähettäjälle vaikka aikavälin 21.3.-30.4. se pyöri limbossa Postilla/Tullilla. :thumbsup:
 
Täällä olis kanssa yksi paketti joka on tullut US ja maahan 2.4. eikä edelleenkään tullaus onnistu. Oon koittanu tota ratkoa mikä mättää kun samaan aikaan toinen US tullut paketti perille ilman ongelmia.

No, ensimmäisessä seurantakoodi on ollut lähtömaassa USPS 22 numeroinen koodi joka EU alueelle saavuttuaan on vaihdettu muotoon kirjain kirjain numeroita kirjain kirjain, kun toisessa (ja niinikään USPS paketti) oli koodi tuossa jälkimmäisessä muodossa alusta alkaen.
Se mikä tässä vituttaa on se että hommat ovat aiemmin toimineet, ja nyt varmaan tehty taas jotain feel good -säätöjä jonka jälkeen homma ei toimi:mad:

Ja mitä ilmeisimmin on vaan meidän ongelma koska kaveri Saksassa saa paketit normisti perille vaikka lähtötilanteet ovat samat kuin minulla.

Paskaa, niin paskaa
 
Postissa jumissa 10.4. saakka, tulli väittää että MRN numero virheellinen. Myyjä sanoo että (kiinan postin) logistiikkakeskus väittää uudestaan lähettäneen MRN numeron postille, mutta postilta ei mitään kommenttia.... Kuulemma ei voi varmistaa onko pakettia edes enää olemassa. Asiakaspalvelu vaan levittelee käsiä ja sanoo "nyt täytyy vaan oottaa".

Tää on varsinkin tosi kiva että ne laittaa näitä "Maksa nyt tullit ja käsittelymaksu" päivityksiä lähetys seurantaan niin paketin lähettäjä luulee että tämä on minun vikani. Tuntuisi tahalliselta, mutta varmaan juuri Hanlonin partaveitsi sopii tähänkin.

Myyjä nyt vihdoin lupasi että palauttaa rahat 15. päivä jos pakettia ei kuulu, mutta olis kiva saada tavara eikä rahoja.

1746902474993.png
 
Viimeksi muokattu:
Tuo lienee automatisoitu ilmoitus joka lähtee tietyn ajan jälkeen jos vastaanottaja ei ole tullausta tehnyt, itselle on tullut tuo sama tuosta limbossa olevasta paketista.
 
Kysytäämpä täältä onko joku ollut vastaavassa tilanteessa tai jos jollain olisi vinkkejä miten toimia. Myin Iphonen Swappielle, ja sain Swappielta palautuskoodin, jota käyttäen olen vienyt paketin postin lokeroon. Paketti löytyy seurantatunnuksella järjestelmästä, mutta on nyt mitä ilmeisemmin hukkunut matkalle. Onko tässä tapauksessa ongelma minun ja Postin välinen, vai Swappien ja Postin välinen? Lähinnä mietin että onko minulla mitään mahdollisuuksia saada puhelimen arvoa Swappielta?
 
Swappie on tuossa Postin asiakkaana joten heidän välinen ongelmahan tuo on.

Mututuntumalla katsoisin että Swappiella on tuossa tilanteessa vastuu ratkaista tapaus kun ovat kuljetuksen itse järjestäneet, mutta joku muu tuntenee kuluttajansuojalait paremmin ja osaa kertoa miten tuo menee.

Voithan sä itse kysellä sen paketin kuulumisia Postilta, onko siitä sitten mitään hyötyä, en tiedä.
 
Swappie on tuossa Postin asiakkaana joten heidän välinen ongelmahan tuo on.

Mututuntumalla katsoisin että Swappiella on tuossa tilanteessa vastuu ratkaista tapaus kun ovat kuljetuksen itse järjestäneet, mutta joku muu tuntenee kuluttajansuojalait paremmin ja osaa kertoa miten tuo menee.

Voithan sä itse kysellä sen paketin kuulumisia Postilta, onko siitä sitten mitään hyötyä, en tiedä.
Kiitos vastauksesta. Näin mä kanssa järkeilin, että tämä voisi olla Swappien ja Postin välinen asia, ja sitä kautta jotain toivoa voisi olla. Mikäli joku vielä osaisi vinkata miten tuo kuluttajansuoja tällaisessa tilanteessa menee ja mitä kautta kannattaa edetä, olisin kiitollinen.

Postilta olen asiaa tiedustellut ja ovat luvanneet "selvittää" asiaa ja palata jossain vaiheessa, joten usko asian ratkeamiseen sitä kautta on aika matalalla.
 
Kiitos vastauksesta. Näin mä kanssa järkeilin, että tämä voisi olla Swappien ja Postin välinen asia, ja sitä kautta jotain toivoa voisi olla. Mikäli joku vielä osaisi vinkata miten tuo kuluttajansuoja tällaisessa tilanteessa menee ja mitä kautta kannattaa edetä, olisin kiitollinen.

Postilta olen asiaa tiedustellut ja ovat luvanneet "selvittää" asiaa ja palata jossain vaiheessa, joten usko asian ratkeamiseen sitä kautta on aika matalalla.
Jos et ole ollut Swappieen vielä yhteydessä, niin tee se ensimmäiseksi. Vasta sen jälkeen, jos et saa sieltä tyydyttävää vastausta, tarvitsee alkaa selvittää lakipykäliä.
 
Onko kukaan maksanut postiennakkopakettia verkkopankin kautta nyt lähiaikoina? Mietin vaan, että onkohan Posti ottanut siihenkin jo jonkun Klarnan tai Neonomicsin tyyppisen ratkaisun nuuskimaan asiakkaan tilitietoja?

Itselleni on viimeksi tullut postiennakkopaketti vuonna 2021, ja Posti tietysti omin päin ohjasi sen automaattiin, ja tällöin ennakkosumma piti maksaa verkkopankilla ("maksupainikkeella"). No, silloin ei muistaakseni mitään välikäsiä siinä ollut, eli Posti oli kaiketi tehnyt sopparit suoraan pankkien kanssa. Pisteet siitä. Mutta miten nykyään?
 
Jahas, ovatkos ne tullipostipuuhissa saaneet rysät purettua? Paketti lähti liukkaasti eteenpäin saavuttuaan Suomeen. Eilen saapui Helsinki-Vantaalle, tänään lähti eteenpäin normaaliin postin toimitusputkeen, huomenna lienee jo noudettavissa. Tää oli näitä ennalta tullattuja. Mukavata!
 
En pidättele hengitystä, että tulisi ennen viikonloppua noudettavaksi.

Yleensä Posti on jättänyt nämä makaamaan omiin tiloihinsa moneksi päiväksi ennen kuin edes lähtee lajittelurumbaan.

posti.PNG
 
Taitaa olla tuurista kiinni mikä näiden pakettien kohtalo on. Toinen on IOSS-lähetys ja toinen on tullattava itse. Molemmat lähetetty Japanista. Tästä eteenpäin alkaa kyllä Postin palveluiden välttely, jos kyseessä on EU:n ulkopuolelta tuleva paketti.

1.png
2.png
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
287 402
Viestejä
4 929 421
Jäsenet
79 355
Uusin jäsen
Erkki69

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom