Postin kulkemisen vaikeus

Ilmoitushan tulee aina myös mailiin ja omapostiin, eibioe vain puh.numerosta kiinni (eikä puh ole kaikissa verkkokaupoissa edes pakollinen tieto.
Omapostiin tieto tulee puhelinnumeron perusteella, ja suuri osa verkkokaupoista ei välitä Postille sähköpostitietoa, joka ei ole pakollinen.
 
Tuossa viime kuun lopussa OmaPostiin ilmestyi ao. mysteerilähetys, mistä ei ole pienintäkään käsitystä mikä se voisi olla. Se merkkautui sitten toimitetuksi ilman, että minä näin tai kuulin paketista sovellusta lukuun ottamatta mitenkään. Pitäiskö tästä olla huolissaan? :D -Esim. tehdä Postille selvityspyyntö?

Screenshot_20220505-173111_OmaPosti.jpg

Mitään lähetyksiä en tuona aikana odottanut. Muutamia Torin kautta myytyjä tavaroita lähetellyt viime aikoina, mutten tiedä miksi ne näkyisivät tuon näköisinä OmaPostissani DHL Freight -nimellä. Mielestäni nuo seurantatiedot erosi selvästi muista tavallisista lähettämistäni paketeista.

muoks: Tämä selvisi Postin chatista. Alla aspan vastaus:

"Lähetys on ollut menossa yritysvastaanottajalle. Lähetyksen tietoihin on ilmeisesti merkattu väärä puhelinnumero, joka oli sattumalta sinun numerosi. Tämän vuoksi Omaposti on luullut, että lähetys on ollut tulossa sinulle."
 
Viimeksi muokattu:
Sanoi että pitää tehdä lomakkeen kautta rahojen palautuspyyntö
Eihän se nyt näin voi olla. Kyllä firman täytyy osata pitää kirjaa asiakkailta tulevista yli- ja virhesuorituksista ja etenkin niiden johtuessa firman omista(tai yhteistyökumppanin) paskoista järjestelmistä hyvin aktiivisesti ja oma-aloitteisesti hyvittää rahat.

En minäkään voi yksityishenkilönä saati firmani lukuun vaan pitää tileille silloin tällöin aiheettomasti saapuneita rahoja. Käsittääkseni sellainen on kavallus aina jos se ei ole vahinko ja helposti joskus silloinkin kun se on oikeasti vahinko. Tavallisen kuolevaisen on hiljainen pakko hoitaa tällaisten asioiden oikaisu ihan itse, ellei joku muu taho ensin huomaa.

Siispä jollekin de facto virkakyöstille tuossa tapauksessa vastaisin vain, että virheen korjaaminen on hänen edustamansa yhtiön eikä minun tehtäväni ja olen ilmoittanut riittävät tiedot(mikäli näin on). Mikäli asiaa ei hoideta, rikosilmoitus.
 
Kerrotaan nyt, että E-Villestä tein tilauksen tiistai-iltana ja se tuli torstaina noin klo 14 perille R-kioskille. Matkahuolto kuljetti sitä Mäntsälä-Vantaa-Hämeenlinna-X, joka ei ollut ollenkaan lyhin reitti. Olen tyytyväinen kerrankin "postin" kulkuun.

Off toipc: Pakettia avatessa meinasin pudottaa koko homman lattialle, jolloin se olisi mennyt varmaankin rikki. Sain jotenkin jalalla kuoletettua kovimman kolahduksen ja vempele on edelleen ehjä.
 
Eihän se nyt näin voi olla. Kyllä firman täytyy osata pitää kirjaa asiakkailta tulevista yli- ja virhesuorituksista ja etenkin niiden johtuessa firman omista(tai yhteistyökumppanin) paskoista järjestelmistä hyvin aktiivisesti ja oma-aloitteisesti hyvittää rahat.

En minäkään voi yksityishenkilönä saati firmani lukuun vaan pitää tileille silloin tällöin aiheettomasti saapuneita rahoja. Käsittääkseni sellainen on kavallus aina jos se ei ole vahinko ja helposti joskus silloinkin kun se on oikeasti vahinko. Tavallisen kuolevaisen on hiljainen pakko hoitaa tällaisten asioiden oikaisu ihan itse, ellei joku muu taho ensin huomaa.

Siispä jollekin de facto virkakyöstille tuossa tapauksessa vastaisin vain, että virheen korjaaminen on hänen edustamansa yhtiön eikä minun tehtäväni ja olen ilmoittanut riittävät tiedot(mikäli näin on). Mikäli asiaa ei hoideta, rikosilmoitus.

Tarina jatkuu postin säätämisellä. Täytin siis lomakkeen heti asiakaspalvelusta ohjeen saatuani. Reilu vuorokausi meni ja otettiin yhteyttä ja pyydettiin tilinumeroa rahojen palautusta varten.
Ilmaisin tässä ihmetykseni koska ei ole mihinkään muuhun yritykseen tarvinnut tilinumeroa toimittaa korttimaksun peruutuksessa, laitoin kuitenkin tilinumeron kun ajattelin ettei tarvitse enää sen jälkeen käyttää asiaan aikaa. Tämän jälkeen pyydettiin kortin 4 viimeistä numeroa koska ei löydä tilausta nimellä?, löytää myöhemmin illalla tehdyn tilauksen kyllä.
Tässä vaiheessa aloin olemaan jo hieman ärtynyt, ilmoitin heillä olevan jo tarvittavat tiedot asian selvittämiseksi ja käyttäneeni jo ihan riittävästi omaa aikaani veloituksetta. Katsotaan nyt alkuviikkoon jos onnistuisivat palauttamaan rahan.

Rikosilmoitus nyt varmaankin aika turha kapine tälläisen asian hoitoon, hoitaisikohan kkv?
 
Lähdin hakemaan "postista" pakettia, tarkistin vielä ennen lähtöä postin nettisivuilta, että en ole tätä kyseistä pakettia hakenut, koska melkein joka päivä postissa käyn hakemassa tai viemässä.
Postissa sanottiinkin, että tämähän on jo noudettu. Katsoin kotona uudestaan seurannasta, tässä siitä kuvakaappaus. Olisi näköjään pitänyt lukea alemmaksi ja tarkemmin, eikä pelkästään uskoa yläreunan isoa tekstiä "NOUDETTAVISSA", "LÄHETYKSEN VOI HAKEA"
Tähän asti siinä on kyllä lukenut noudon jälkeen "Lähetys on luovutettu"
 

Liitteet

  • noudettupakettiwtf.jpg
    noudettupakettiwtf.jpg
    114,5 KB · Luettu: 256
Lähdin hakemaan "postista" pakettia, tarkistin vielä ennen lähtöä postin nettisivuilta, että en ole tätä kyseistä pakettia hakenut, koska melkein joka päivä postissa käyn hakemassa tai viemässä.
Postissa sanottiinkin, että tämähän on jo noudettu. Katsoin kotona uudestaan seurannasta, tässä siitä kuvakaappaus. Olisi näköjään pitänyt lukea alemmaksi ja tarkemmin, eikä pelkästään uskoa yläreunan isoa tekstiä "NOUDETTAVISSA", "LÄHETYKSEN VOI HAKEA"
Tähän asti siinä on kyllä lukenut noudon jälkeen "Lähetys on luovutettu"

Lähetys luovutettu 3. päivä, seuraavana päivänä puhelimella jtn yritetty tavoitella (puh. numero ei käytössä) :hmm:

Onkohan luovutettu väärälle ja yritetty oikeaan vastaanottajaan saada yhteyttä?
 
Pitäisikö tässä nyt itkeä vai nauraa?
 

Liitteet

  • 0619CF23-1F33-41AC-AB96-1C1B12083B06.jpeg
    0619CF23-1F33-41AC-AB96-1C1B12083B06.jpeg
    46,7 KB · Luettu: 302
Lähetys luovutettu 3. päivä, seuraavana päivänä puhelimella jtn yritetty tavoitella (puh. numero ei käytössä) :hmm:

Onkohan luovutettu väärälle ja yritetty oikeaan vastaanottajaan saada yhteyttä?

Kertomuksen perusteella kyse oli kyllä siitä, että asentaja1 oli noutanut paketin muttei muistanut sitä, koska käy postissa lähes päivittäin. Nopeasti vilkaistu seuranta vain johti harhaan ja tuli turha reissu.
 
Posti lopettanut pakettien lauantaijakelun? Kolmas lauantai putkeen kun lähetys on kuljetettu perjantaina pääkaupunkiseudulta Tampereelle eikä lähe jakeluun. Vielä alkuvuodesta tuli sukkana paketit lauantaisin jos vaan perjantaina lähti kohti Tamperetta.
 
Posti lopettanut pakettien lauantaijakelun? Kolmas lauantai putkeen kun lähetys on kuljetettu perjantaina pääkaupunkiseudulta Tampereelle eikä lähe jakeluun. Vielä alkuvuodesta tuli sukkana paketit lauantaisin jos vaan perjantaina lähti kohti Tamperetta.
Aiemmin täällä Oulussakin paketit jaettii sekä automaatteihin ja asiamiesposteihin myös lauanataina vastaavissa tapaukisssa käytännössä aina. Nyt viimeisestä neljästä paketista jotka tullut tuohon tyyliin yksi jaettu automaattiin lauantaina. Eli eivät ole lopettaneet, mutta jotaki tapahtunut.
 
Varmaan sen verran koronan takia poissaoloja että normi postitkin tulee vähän miten sattuu.
 
Posti lopettanut pakettien lauantaijakelun? Kolmas lauantai putkeen kun lähetys on kuljetettu perjantaina pääkaupunkiseudulta Tampereelle eikä lähe jakeluun. Vielä alkuvuodesta tuli sukkana paketit lauantaisin jos vaan perjantaina lähti kohti Tamperetta.

Se on käytössä vain ruuhka-aikoina ilmeisesti (joita ei tietysti missään ole ilmoitettu). Eli jos maanantaille ei ennusteta hirveätä pakettimäärää niin varmaan skipataan lauantain toimitukset automaatteihin/asiamiehill. La 19.2. tullut Turussa viimeksi todistetuksi omalla kohdalla kun sattunut paketti sopivasti.
 
Taas posti osaa,paketti lähetetty perjantaina 6.5.22.
Ei ole vieläkään tullu vastaanottajalle.
Tiedoissa lukee vaan kuljetuksessa / matkalla,mutta missä??
Kävin jo chatissakin vinkumassa,siellä taas vaihteeksi pahoiteltiin asiaa.
Sanottiin,että lähipäivinä pitäis tulla.
Onkohan taas pudonnut autonkyydistä,kuten edellinen paketti.:poop:

@ Tuli tänään 17.5.22 Kävin äsken noutamassa.
Missähän oli taas paketti seikkaillut.
Kuseeko siellä kuljetus,lajittelu vai mikä. :darra: :wtf:
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa tehtyä kämmi, muutin uudelle paikkakunnalle ja omapostista unohtui vaihtaa oma toimipiste uudelle paikkakunnalle.

Huomasin tämän vasta kun sovellukseen tuli ilmoitus paketista, joka on matkalla 450km päähän :cigarbeye:
Tuon huomattuani vaihdoin toimipisteen asetuksista ja seuraavat paketit ovat tulossa sinne minne pitääkin.

Mutta mitenkä mahtaa olla, onko tuolle yhdelle tilaukselle mitään tehtävissä?
 
Tulipa tehtyä kämmi, muutin uudelle paikkakunnalle ja omapostista unohtui vaihtaa oma toimipiste uudelle paikkakunnalle.

Huomasin tämän vasta kun sovellukseen tuli ilmoitus paketista, joka on matkalla 450km päähän :cigarbeye:
Tuon huomattuani vaihdoin toimipisteen asetuksista ja seuraavat paketit ovat tulossa sinne minne pitääkin.

Mutta mitenkä mahtaa olla, onko tuolle yhdelle tilaukselle mitään tehtävissä?
Laita itellan chattiin viestiä
 
Chatistähän tuo selvisi :tup:

Pitäisi tehdä palvelunmuutos, hinta 15,08€+alv/muutos :cigarbeye:

En ole tekemässä, kun kympin kikkareesta kyse.
 
Tulipa tehtyä kämmi, muutin uudelle paikkakunnalle ja omapostista unohtui vaihtaa oma toimipiste uudelle paikkakunnalle.

Huomasin tämän vasta kun sovellukseen tuli ilmoitus paketista, joka on matkalla 450km päähän :cigarbeye:
Tuon huomattuani vaihdoin toimipisteen asetuksista ja seuraavat paketit ovat tulossa sinne minne pitääkin.

Mutta mitenkä mahtaa olla, onko tuolle yhdelle tilaukselle mitään tehtävissä?
Siis miten tuo on edes mahdollista, että paketti tulisi jotenkin eri toimipaikkaan kuin mihin se on tilattu? En ole koskaan ymmärtänyt tuon "oman toimipisteen" tarkoitusta. Paketithan tilataan verkosta osoitteeseen x (ja yleensä vielä automaattiin y) jonne ne toimitetaan riippumatta siitä missä itse asuu. Vai onko tässä nyt kyse siitä, että joku yksityishenkilö on lähettänyt sulle paketin pelkän nimen ja osoitteen perusteella, etkä ollut tehnyt muuttoilmoitusta?
 
Siis miten tuo on edes mahdollista, että paketti tulisi jotenkin eri toimipaikkaan kuin mihin se on tilattu? En ole koskaan ymmärtänyt tuon "oman toimipisteen" tarkoitusta. Paketithan tilataan verkosta osoitteeseen x (ja yleensä vielä automaattiin y) jonne ne toimitetaan riippumatta siitä missä itse asuu. Vai onko tässä nyt kyse siitä, että joku yksityishenkilö on lähettänyt sulle paketin pelkän nimen ja osoitteen perusteella, etkä ollut tehnyt muuttoilmoitusta?
Omaposti -> Asetukset -> Oma noutopiste.

Jos oma noutopiste ei ole käytössä, silloin paketit ohjautuvat postiosoitteen mukaan.


Mikä on noutopiste?

Valitsemalla oman noutopisteen, voit ohjata katuosoitteeseen tulevat paketit haluamaasi noutopisteeseen.

Katuosoitteen lisäksi paketin digitaalisissa lähetystiedoissa pitää olla myös puhelinnumerosi.

Paketti ei ohjaudu omaan noutopisteeseen, mikäli valitset verkkokaupassa toimituspaikaksi pakettiautomaatin.

Jos lähetystä ei voida jostain syystä toimittaa valitsemaasi noutopisteeseen, se ohjataan lähimpään noutopisteeseen.

Omaan noutopisteeseen voidaan toimittaa Postin kuljettamat paketit.
 
OK, no eipä tuolla ole ollut itselle merkitystä, koska kaikki tulee poikkeuksetta automaattiin.
 
Siis miten tuo on edes mahdollista, että paketti tulisi jotenkin eri toimipaikkaan kuin mihin se on tilattu? En ole koskaan ymmärtänyt tuon "oman toimipisteen" tarkoitusta. Paketithan tilataan verkosta osoitteeseen x (ja yleensä vielä automaattiin y) jonne ne toimitetaan riippumatta siitä missä itse asuu. Vai onko tässä nyt kyse siitä, että joku yksityishenkilö on lähettänyt sulle paketin pelkän nimen ja osoitteen perusteella, etkä ollut tehnyt muuttoilmoitusta?
Hieman kyllä hämmästelin itsekkin asiaa, koska pari ulkomailta tilattua pakettia on tulleet perille ihan normaalisti postin lähitoimipisteeseen. Kotimaasta tämä oli ensimmäinen tilaus uudessa osoitteessa.

Verkkokauppa.comista nyt tämä paketti tilattu, normaalisti kotiosoitteeni tiedoilla, muuttoilmoitukset jne tehtynä.
Omapostiin oli vain unohtunut tuo noutopiste vanhalle asuinpaikkakunnalle.

Tuon oman noutopisteen tarkoitus on siis keskittää pakettiesi toimitus haluamallesi toimipisteelle, sen sijaan että posti arpoo lähimmän viiden toimipisteen väliltä heidän mielestä parhaan paikan.

Tilaus sisälsi kolme tuotetta, jostain syystä nämä kaikki tulevat omana pakettinaan. Tuo paketti jonka tilasin sisältää polkupyörän jarrupalat, jonka pitäisi kyllä mahtua ihan postilaatikkoonkin, mutta VK:n varastorobotti varmaan paketoi sen omalla tavallaan tai jtn.
 
Tilasin isäni autoon pari pikkuosaa Skruvatilta. Merkitsin toimitusosoitteeksi hänen osoitteensa mutta jätin oman puhelinnumeroni, kun 79v ei oikein lue tekstiviestejä tai vastaile outoihin numeroihin.

No, tänään tuli ilmoitus että lähetys on noudettavissa. Minun lähipostistani. Ei siis tuolta 90km päästä missä se merkitty toimitusosoite on :facepalm:
 
Tilasin isäni autoon pari pikkuosaa Skruvatilta. Merkitsin toimitusosoitteeksi hänen osoitteensa mutta jätin oman puhelinnumeroni, kun 79v ei oikein lue tekstiviestejä tai vastaile outoihin numeroihin.

No, tänään tuli ilmoitus että lähetys on noudettavissa. Minun lähipostistani. Ei siis tuolta 90km päästä missä se merkitty toimitusosoite on :facepalm:

olisiko syynä tämä?


2. Oma noutopiste
Toimitamme pakettisi OmaPostissa valittuun Omaan noutopisteeseen, jos et ole valinnut verkkokaupassa noutopistettä, vaan paketti on tulossa katuosoitteeseen. Lähetyksen tiedoissa pitää olla myös puhelinnumerosi.

Jos tilaat paketin mihin tahansa katuosoitteeseen (esimerkiksi kesämökille tai kaverille lahjaksi) etkä tiettyyn noutopisteeseen ja tilauksen tiedoissa on puhelinnumerosi, se ohjautuu valitsemaasi Omaan noutopisteeseen. Muista siis tarvittaessa muuttaa Omaa noutopistettä tai valitse oston yhteydessä tietty noutopaikka.


Jos olet valinnut pakettiautomaatin Omaksi noutopisteeksi ja se on täynnä, viemme paketin lähistöllä olevaan vapaaseen noutopaikkaan.
 
Varmasti. Tuo vain on ihan uskomattoman typerää toimintaa, että paketti ei mene siihen osoitteeseen mikä on merkitty toimitusosoitteeksi, vaan pelkän puhelinnumeron perusteella ihan muualle.

Uskon että tuo on tehty noin, että OmaPostiin määritelty oma noutopiste kumoaa tilauksessa määritellyn noutopaikan, koska se tilauksessa määritelty on Postin näkökulmasta lähettäjän eikä vastaanottajan määrittelemä. Voidaan siis ajatella, että vastaanottaja tietää lähettäjää paremmin, että mistä on paras noutaa. (käytännössä tietysti nettikaupoissa asiakas saa usein päättää sen itse, mutta se ei ole itsestäänselvää eikä universaalia)

Eli sikäli ymmärrän tuota systeemiä.
 
Voihan s-tana! Uudessa postin hinnastossa on näköjään paketin maksimipainoa pudotettu kymmenen kiloa pienemmäksi! "Postin" tiskille maksaen pystyisi edelleen lähettämään myös normaalin 35kg paketin, mutta se tiskille maksaminen tarkoittaa yli tuplahintaa.
 
Posti taas "kadottanut" paketin. Eilen ollut kuljetuksessa noutopisteeseen ja sen jälkeen ei mitään tietoa. Postin aspa lupaili selvittää mutta eipä ole mitään kuulunut. Samassa kuljetuksessa ollut toinen paketti löysi tänään lähiärrälle noudettavaksi mutta tämä tärkeämpi paketti on edellen jossain.

Onneksi huomenna on pyhä, joten eipä varmaan tarvitse tätä enää tällä viikolla odotella.
 
Tilasin vanhuksille television kotiinkuljetuksella ja asennuksella, paketti oli liikkeellä 14.5.

En etukäteen tajunnut tutkia että miten haja-asutusalueelle on saatavissa myytyä palvelua ja myöhemmin tutkittaessa selvisi että asennuspalvelu on käytössä peräti keskiviikkoisin. 19.5. paketti vihdoin rekisteröityi määränpääpaikkakunnalle mutta sen jälkeen ei ole kuulunut sen enempää toimitusvalintatekstiviestiä kuin päivitystä seurantaankaan. Kerran jo postin chatista tuota kysyin ja vakuuteltiin että kyllä se tekstiviesti sieltä tulee. Koska viestiä ei tähän päivään mennessä tullut, ilmeisesti asennus ei ole sopinut aikatauluun ja siirtyy ensi viikolle. Postin seurannassa lukee tyylikkäästi että toimitusvalintaikkuna aukeaa aikaisintaan 17.5. mutta ei kerrassa mitään muuta.

Tässä tapauksessa posti varmaankin säilyttää pakettia niin kauan että myyty palvelu pystytään toimittamaan, asiakkaalla tuossa ei ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa asiaan kun mitään päivitystä sivuille ei tule. Voisihan tuon haluta vaikka hakea itse terminaalista ja viedä paikalleen kun ei reilua sataa kilometriä pidempi välimatka ole, vaan kun palvelun kerran pystyi ostamaan niin jotenkin oletti että se myös pystytään toimittamaan.
 
Varmasti. Tuo vain on ihan uskomattoman typerää toimintaa, että paketti ei mene siihen osoitteeseen mikä on merkitty toimitusosoitteeksi, vaan pelkän puhelinnumeron perusteella ihan muualle.

Oliko siis vastaanottajana sun isäsi?

Itse olen kanssa jotain epämääräisyyksiä nähnyt noissa paketeissa jotka omalla kohdalla tarkoittaa että osa tulee sinne postiin mihin haluan, osa tulee mun osoiteen ja erityisesti postinumeron mukaiseen "väärään" postiin, joka on about saman etäisyyden päässä mutta suunnalla jossa harvemmin liikun. Taitaa just johtua puhelinnumerosta, ettei ne täsmää noita nimen ja osoitteen mukaan vaan jonkun puhelinnumeron. Ja mulla voi olla eri puhelinnumero osassa paikoissa mikä on just että häh.
 
Oliko siis vastaanottajana sun isäsi?
Jep.

Postin mukaan tän voisi kiertää siten, että verkkokaupassa valitsee noutopisteeksi muun kuin sen oman oletuspisteen, mutta mun mielestä Skruvatilla ei moista valintaa näkynyt. En tiedä sitten auttaisiko se, että OmaPostissa kääntää noutopisteen pois päältä.

Mutta kyllä mun mielestä lähtökohtana pitäisi olla se, että paketti menee siihen merkittyyn toimitusosoitteeseen tai sitä lähimpänä olevaan noutopisteeseen.
 
Tuo Postin Omaposti-noutopistesysteemi on kyllä hyvin epäselvästi selitetty systeemi, jos ei erikseen mitään tiettyä toimituspistettä määrittele tilausvaiheessa (ja läheskään kaikissa ei voi määritellä kuin kotiosoitteen) niin paketin pitäisi ohjautua puhelinnumeron perusteella Omapostissa määriteltyyn paikkaan vaikka osoite olisi mikä tahansa. Todellisuudessa tuokaan ei toimi niinkuin pitää. Ainakaan itselleni ei tullut kuin yksi (1) paketti monen vuoden aikana määrittelemääni noutopaikkaan vaan paketit ohjautuivat ihan satunnaisesti johonkin lähialueen noutopisteeseen. Nyt kun tuohon lähemmäksi tuli yksi noutopiste niin siirsin omapostissakin lähetykset siihen ja nyt on suurin osa tullutkin siihen mutta ne on pääsääntöisesti muutenkin tilauksen yhteydessä siihen määritelty tulemaan.

Tuon omapostitoimipistejutun toimintaan kyllä pitäisi saada joku tolkku, vaikkapa joku override-mahdollisuus jollekin tietylle paketille että eivät Postin päässä kääntele noita ihan randomilla minne sattuu. Toki omasta mielestä koko Postin toiminta pitäisi rakentaa alusta asti uusiksi, nykyisellään tuntuu olevan niin paljon ongelmia ja virheitä että niitä tuskin saa korjattua ihan vaan pikkuhiljaa toimintaa ohjailemalla.
 
Hieman provoava kysymys, mutta mikä järki tai hyöty on ylipäätänsä tuossa koko omaposti apissa? Yksi turha appi pyörimässä taustalla (olen toki muutenkin sitä vastaan, että "joka" asialla pitäisi olla oma appinsa). Jos on paketti tulossa, minulle tulee nyt txt-viesti kun sen voin hakea. Mitä parempaa saisin omapostin kautta? Lukemani perusteella ei ainakaan sekoilujen määrä vähene sillä.
 
Mitä parempaa saisin omapostin kautta?
Noin yleisesti ottaen se kyllä on kohtuullisen fiksu. Mulle tulee sinne mm. sellaiset laskut, joita ei syystä tai toisesta saa e-laskuina verkkopankkiin. Ne pystyy myös maksamaan OmaPostin kautta.

On paperipostin määrä vähentynyt muutamaa kertaluokkaa pienemmäksi.
 
Hieman provoava kysymys, mutta mikä järki tai hyöty on ylipäätänsä tuossa koko omaposti apissa? Yksi turha appi pyörimässä taustalla (olen toki muutenkin sitä vastaan, että "joka" asialla pitäisi olla oma appinsa). Jos on paketti tulossa, minulle tulee nyt txt-viesti kun sen voin hakea. Mitä parempaa saisin omapostin kautta? Lukemani perusteella ei ainakaan sekoilujen määrä vähene sillä.

On se sikälikin näppärä että kaikki seurantakoodilliset lähetykset (sekä saapuvat että itse lähetetyt) ilmestyy sinne itsestään, mikä on monin tavoin kätevää.

Ja appinahan sitä ei ole mikään pakko käyttää vaan voi myös käyttää pelkästään nettisivuna, oma.posti.fi. Enemmän käytän sitä itsekin nettisivun kuin appin kautta; appia käytän lähinnä pakettien noutamiseen tiskiltä QR-koodilla.
 
Noin yleisesti ottaen se kyllä on kohtuullisen fiksu. Mulle tulee sinne mm. sellaiset laskut, joita ei syystä tai toisesta saa e-laskuina verkkopankkiin. Ne pystyy myös maksamaan OmaPostin kautta.

On paperipostin määrä vähentynyt muutamaa kertaluokkaa pienemmäksi.
Juu, itsekin kyllä muuten tykkään tuosta omaposti-sovelluksesta, juurikin sen takia että kaikki paketit tulevat sinne automaattisesti ja about kaikki kirjeposti mikä muuten tulisi paperisena tulee sinne pdf-muodossa. Ei nykypäivänä juurikaan postiluukusta tule mitään muuta kuin satunnaisia karvakäsipizzerioiden mainoksia kun eivät osaa lukea "Ei mainoksia" -lappua. No, jotain virallista virkapostia tulee vielä paperisena mutta reilusti yli 90% tulee nykyään vain omapostiin digitaalisena.
 
Varsinainen suunnittelun kukkanen muuten esimerkiksi postin ulkomaankirjeen rekisteröinnistä saatava tulostettava cn22 tarra, kiusantekoa suorastaan. Se on a4 kokoinen .pdf jossa kulmassa se oleellinen tarraosa. Kyllä savu nousee joka kerta kun on tehtävä leikkaa-liimaa operaatio, ennen kuin sen pääsee ampumaan tarratulostimelle.
Sama juttu on postipaketin osoitekortin kanssa, paitsi että siinä on vielä huonompi tilanne, kun on mittasuhteet ihan pielessä. Ei riitä pelkkä leikkaa-liimaa, vaan on myös kavennettava. Ja jos tulostaisi ihan pelkälle paperille, hirveä haaskuu kun voisi suoraan tulostaa vaikka a6 kokoon ilman noita ylimääräisi härpättimiä tuossa osoitekortissa reunoilla.
 

Liitteet

  • a4_osoitekortti.jpg
    a4_osoitekortti.jpg
    33,1 KB · Luettu: 91
  • a4_cn22.jpg
    a4_cn22.jpg
    12,4 KB · Luettu: 90
Mutta kyllä mun mielestä lähtökohtana pitäisi olla se, että paketti menee siihen merkittyyn toimitusosoitteeseen tai sitä lähimpänä olevaan noutopisteeseen.

Silloinhan koko oma noutopaikka asetuksella ja palvelulla ei ole merkitystä? Jos mieluiten paranneltaisiin systeemiä eikä poistettaisi sitä. Katselin juuri mitä tuolla postissa näkyy. Siellä tosiaan saisi olla selitettynä tarkemmin mihin se uudelleenohjaus perustuu.

Perustuuko se vain puhelinnumeroon, en usko. Mulla on tuolla ykkösnumero mutta esim Proshopin paketit ovat tulleet oikein tuonne määriteltyyn postiin, vaikka Proshop tietää mun kakkosnumeron. Tuolla postilla saisi olla mahdollisuus syöttää useampi puhelinnumero. Mutta noi on mätsätty nimen ja osoitteen perusteella.

Ilman tuota noutopistettä mun osoitteen mukainen posti on toinen posti joka postinumeron perusteella on "lähempänä", sinne on esim. menneet sellaiset lähetykset joita on yritetty tai "yritetty" toimittaa ensin kotiin, mikä on hölmö systeemi koska sen pitäisi olla systemaattista. Mutta noissa kirjeissä ja laskuissa on enemmän sattumanvaraisuutta, osa tulee tuonne osa ei, en ole vielä keksinyt logiikkaa.

Sen verran olen ymmärtänyt että on turha laittaa noutopisteeksi pakettiautomaattia jos millään pystyy välttämään, sitten ne tulee enemmän mihin sattuu. Koska just esim. noi Proshopin lähetykset täytyy aina henkilökohtaisesti kuitata, niin ne menee postiin.


Hieman provoava kysymys, mutta mikä järki tai hyöty on ylipäätänsä tuossa koko omaposti apissa? Yksi turha appi pyörimässä taustalla (olen toki muutenkin sitä vastaan, että "joka" asialla pitäisi olla oma appinsa). Jos on paketti tulossa, minulle tulee nyt txt-viesti kun sen voin hakea. Mitä parempaa saisin omapostin kautta? Lukemani perusteella ei ainakaan sekoilujen määrä vähene sillä.

Käytä jos haluat. Mä käytän tuota vaan netissä, joka on enemmän tyyliin kerran säätää, ja sitten antaa olla. Mutta teknisesti joskus sinne ilmestyy lasku tai jotain seurantajuttuja nopeammin kuin muualle, toki tilaan kaikki mahdolliset sitten tulemaan e-laskuina mutta yksittäiset ja ekat voivat tulla tuonne. Mutta tosiaan kaikki ei ilmesty tuonne koska siellä on mahdollisuus vaan yhdelle puhelinnumerolle.

Toi postin appi ei toimi edes mun puhelimella, tarkastin juuri. En muista toimiko se aiemmin.
 
Silloinhan koko oma noutopaikka asetuksella ja palvelulla ei ole merkitystä?
Njoo. Tarkoitin, että näissä tapauksissa, joissa vastaanottajaksi on merkitty eri henkilö ja toimitusosoite on täysin eri kaupungissa. Vähän huonommalla tuurilla olisin joutunut raahaamaan isäni paikalle vajaan sadan kilsan päästä kuittaamaan paketin ulos, tai vähintäänkin sähläämään valtakirjojen kanssa. Nythän tässä kävi niin, että sain Postista ulos paketin joka ei ollut sinne tullut minun nimelläni ja osoitteellani.

Ei sekään ihan oikein ole.
 
Njoo. Tarkoitin, että näissä tapauksissa, joissa vastaanottajaksi on merkitty eri henkilö ja toimitusosoite on täysin eri kaupungissa. Vähän huonommalla tuurilla olisin joutunut raahaamaan isäni paikalle vajaan sadan kilsan päästä kuittaamaan paketin ulos, tai vähintäänkin sähläämään valtakirjojen kanssa. Nythän tässä kävi niin, että sain Postista ulos paketin joka ei ollut sinne tullut minun nimelläni ja osoitteellani.

Ei sekään ihan oikein ole.
Ennen noita paketteja noutaessa sentään oltiin vähän tarkempia, nykyään paikallisesta asiamiespostista hakiessa noin 90% paketeista saa ihan vaan OmaPosti-sovelluksen viivakoodia näyttämällä, ei kysytä nimeä, henkkareita tai mitään muutakaan. Ja tosiaan se OmaPosti-sovellus ei sovellu tunnistautumiseen kun siihen voi kuka tahansa lisätä minkä tahansa seurantakoodin ja se näkyy ihan kuin olisi suoraan sovellukseen automaattisesti tullut.

Ennen koronaa tosiaan kun emännän paketteja joskus hain niin kysyttiin henkkarit ja kysyivät kenen nimellä paketti on, nykyään kun näyttää QR-koodia niin ei kysellä yleensä yhtään mitään.
 
Ennen noita paketteja noutaessa sentään oltiin vähän tarkempia, nykyään paikallisesta asiamiespostista hakiessa noin 90% paketeista saa ihan vaan OmaPosti-sovelluksen viivakoodia näyttämällä, ei kysytä nimeä, henkkareita tai mitään muutakaan. Ja tosiaan se OmaPosti-sovellus ei sovellu tunnistautumiseen kun siihen voi kuka tahansa lisätä minkä tahansa seurantakoodin ja se näkyy ihan kuin olisi suoraan sovellukseen automaattisesti tullut.

Ennen koronaa tosiaan kun emännän paketteja joskus hain niin kysyttiin henkkarit ja kysyivät kenen nimellä paketti on, nykyään kun näyttää QR-koodia niin ei kysellä yleensä yhtään mitään.
Kuulostaa paikalliselta erolta. Itse en ole huomannut 10 vuoden aikana mitään muutosta näissä. Esim. jos on kyseessä Postipaketti, kysytään aina henkkarit, jos kirjaamaton kirjelähetys (esim. M-, L- tai U-alkuinen seurantatunnus) niin ei kysytä. Näin sen myös pitäisikin Postin ohjeiden mukaan toimia.
 
Kuulostaa paikalliselta erolta. Itse en ole huomannut 10 vuoden aikana mitään muutosta näissä. Esim. jos on kyseessä Postipaketti, kysytään aina henkkarit, jos kirjaamaton kirjelähetys (esim. M-, L- tai U-alkuinen seurantatunnus) niin ei kysytä. Näin sen myös pitäisikin Postin ohjeiden mukaan toimia.
Juuri näin. Mikään ei ole muuttunut. Kysytäänkö henkkarit vai ei, riippuu postituotteesta.
 
Fedexillä jotain merkittävää menossa kun tuntuu että mikään ei toimi? Työpaikalla kaikki fedexin lähetykset jumissa ja nyt myös yksi oma paketti jumittaa. Pariin kertaan mennyt belgia-vantaa-belgia väliä, taas on Belgiassa.

Tullin sivulla kun yrittää lähetystä tullata niin kehuu että ei saa yhteyttä fedexin palvelimeen....

Melko mairittelevia asiakaskokemuksia:

 
Hieman provoava kysymys, mutta mikä järki tai hyöty on ylipäätänsä tuossa koko omaposti apissa? Yksi turha appi pyörimässä taustalla (olen toki muutenkin sitä vastaan, että "joka" asialla pitäisi olla oma appinsa). Jos on paketti tulossa, minulle tulee nyt txt-viesti kun sen voin hakea. Mitä parempaa saisin omapostin kautta? Lukemani perusteella ei ainakaan sekoilujen määrä vähene sillä.
Tuskin siitä paljon on iloa muutaman paketin osalta. Itse pidän että kaikki in samassa apissa. Vuosittain 100-200 lähetystä vastaanotetuissa. Voihan sillä lisäksi sopia päivän ja aikahaarukan toimitukselle + seurata vaikka kartalta jamalin ajelua ja eksymistä.
 
Onko kellään kokemusta Expres-kirjeistä ulkomaille? Saksaan olisi matkalla suht tärkeä dokumentti, lähtenyt maasta 20.5. ja ei oo vielä kuulunut mitään. Seuranta päättyy Suomeen, niin ei mitään hajua missä menee vai meneekö.

Kannattaisko suoraan maksaa DHL:lle seuraavaksi, jos toi katoaa? Hankala hommata uutta kopiota dokumentista.
 
Kuriirilähetys on aina kuriirilähetys, just lähetin thaikkuihin tärkeitä papereita jotka olivat jo maksaneetkin pari sataa yhteensä laillistamisineen yms., nopeaahan se oli, perjantaina kello 14 DHL:n nettisivulla tilaus kuntoon, kuski haki vartin päästä lähetyksen, sunnuntaina Thaimaassa ja maanantaina jako vastaanottajalle. Hinta rapeat 140e (sisälsi tosiaan noudon himasta + vakuutuksen (400e jos häviää). Postilta olisi saanut EMS -lähetyksen noin. 40 eurolla mutta sillä on niin monta random tahoa käsittelemässä lähetystä ulkomailla+ vajaa seuranta joten ei kiitos.
 
Onko kellään kokemusta Expres-kirjeistä ulkomaille? Saksaan olisi matkalla suht tärkeä dokumentti, lähtenyt maasta 20.5. ja ei oo vielä kuulunut mitään. Seuranta päättyy Suomeen, niin ei mitään hajua missä menee vai meneekö.

Kannattaisko suoraan maksaa DHL:lle seuraavaksi, jos toi katoaa? Hankala hommata uutta kopiota dokumentista.
Pitäisi kyllä näkyä DHL:n seurannassa, mutta jos ei näy niin katso myös Deutsche Postin seuranta.

Menee kyllä tavallisesti perille Saksaan viikossa tai alle, mutta tavallisten ulkomaan kirjeiden tavoin voi joskus olla viikkojakin myöhässä (ei ole kyllä itselle Saksan kohdalla osunut koskaan noin pitkää viivettä).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 302
Viestejä
4 867 758
Jäsenet
78 630
Uusin jäsen
Nafu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom