Postin kulkemisen vaikeus

Mites kun tulee paketti jenkeistä ja USPS sanoo sen olevan kohdemaassa, mutta Posti ainoastaan et on lähtenyt jenkkilästä. Eli onko se nyt Suomessa ja pitääkö mun jotenkin se tullata ilman mitään tietoa pl. seurantanumero vai tuleeko Postin tms. kautta joku ilmoitus aiheesta?
Voi olla Suomessa tai ei, veikkaan että on ellei ole pitkä aika ko. merkinnästä. Ei pidä tullata, tulee Postin seurantaan merkintä että pitää tullata, ja myös ilmoitus tulee sen jälkeen applikaatioon/SMS:nä/sähköpostina/kirjeenä.
 
Voi olla Suomessa tai ei, veikkaan että on ellei ole pitkä aika ko. merkinnästä. Ei pidä tullata, tulee Postin seurantaan merkintä että pitää tullata, ja myös ilmoitus tulee sen jälkeen applikaatioon/SMS:nä/sähköpostina/kirjeenä.

Tattista. Yleensä kaikki jenkkikama tullut DHL/Fedex linjalla, niin tullaukset menneet helposti, kun taas USPS ei hirveän tuttu laitos ole. Kiitoksia :tup:
 
Huoh.
Saas nähdä ajoitettu toimitus FedExin mukaan tänään klo 18 mennessä, mutta vasta aamulla klo 4:50 lähti saksan lajittelukeskuksen tiloista eteenpäin.

Kyseessä 21 päivä briteistä lähtenyt huollossa käynyt kone, ensimmäisellä kerralla huolto sössi jotain ja piti lähettää uudestaan takaisin.
Silloin kävi perinteisesti eli "olin muualla" kun paketti tuli perille.
Mahtaako sama valhe toistua tänäänkin klo 18 koittaessa.
 
Tänään piti tulla paketti kotiovelle, olin laittanut myös että saa jättää ilman kuittausta oven taakse. Eipä näkynyt autoa eikä kuskia ja tuli vain ilmoitus että noudettavista jostain noutopisteeltä. Otiin asiakaschattiin yhteyttä ja lupasivat laittaa viestiä että paketti pitäisi viedä perille asti. Saapa nähdä kauanko kestää vai tuleeko ikinä. Noutopiste ei ole mahdottoman kaukana mutta ihan periaatteesta en ajele sinne sitä hakemaan kun on maksettu kotiinkuljetuksesta.

Ei ole Posti itsellä kyseessä vaan PostNord joka on myös tehnyt ninjatoimituksen eilen ja merkinnyt että alaovi lukossa. Muuten hyvä mutta aikaleima on vaille kolme iltapäivällä ja alaovi menee lukkoon vasta 20:00.

Ja täsmälleen sama periaate, nettikauppa pakotti ottamaan kotiin toimituksen ja automaattiin ei voinut tilata. Kotiin se paketti siis myös tulee vaikka olisi kuinka vaikeaa kuriirifirmalle.
 
Ei ole Posti itsellä kyseessä vaan PostNord joka on myös tehnyt ninjatoimituksen eilen ja merkinnyt että alaovi lukossa. Muuten hyvä mutta aikaleima on vaille kolme iltapäivällä ja alaovi menee lukkoon vasta 20:00.

Ja täsmälleen sama periaate, nettikauppa pakotti ottamaan kotiin toimituksen ja automaattiin ei voinut tilata. Kotiin se paketti siis myös tulee vaikka olisi kuinka vaikeaa kuriirifirmalle.
Yllätyin suuresti kun paketti olikin tänään ilmestynyt oven taakse. Oli kyllä melkoinen ninja tällä kertaa kun onnistui hiipimään niin etteivät koiratkaan huomanneet. Mutta on se vähän ihmeellistä että pitää valittaa aspaan että viitsivät tuoda paketin perille asti, ehkä sitten suurin osa ei jaksa nähdä vaivaa ja menevät hammasta kiristellen noutamaan niitä paketteja ties mistä hevon kuusesta.
 
Yllätyin suuresti kun paketti olikin tänään ilmestynyt oven taakse. Oli kyllä melkoinen ninja tällä kertaa kun onnistui hiipimään niin etteivät koiratkaan huomanneet. Mutta on se vähän ihmeellistä että pitää valittaa aspaan että viitsivät tuoda paketin perille asti, ehkä sitten suurin osa ei jaksa nähdä vaivaa ja menevät hammasta kiristellen noutamaan niitä paketteja ties mistä hevon kuusesta.

Aspaan en päässyt aamulla läpi kun olisin kysynyt että minkähän oven takana sitä oikein on käyty kun ei ainakaan tuo ovi ole siihen aikaan lukossa. Laitoin whatsapp-viestin johon ei ole vaivauduttu vastaamaan koko päivänä.

Yhteensä kolme pakettia piti tulla tänään, kaksi niistä ns. ensiyrityksellä. Ne tulivat tuossa puolen maissa mutta tätä ninjapakettia ei ole seurannan mukaan edes lähdetty yrittämään tänään. Maallikkona olisi toki voinut kuvitella että se olisi tuossa samalla kulkeutunut perille mutta ei.

Itsekin olen kieltämättä melko monesti toiminut juuri samalla tavalla eli käynyt itse hakemassa paketin kun toimitus on näyttänyt kovin tuskaiselta. Mutta tällä kertaa en aio tehdä sitä, Zalandolta tulossa tennarit, eivätkä tennarikelit näytä olevan vielä lähelläkään. Joutaa siis hyvin käymään keskustelua aspan kanssa niin kauan että paketti tulee ovelle. :D

e. Soitin uudemman kerran aspaan ja vastasikin melko nopeasti. Siinä kun vähän selviteltiin, niin Zalandolta oli mappautunut pelkkä asunnon numero osoitekenttään. Ymmärrettävästi pakettia on hitusen hankala toimittaa tuon tiedon perusteella joten aspa päivitti osoitteen kuntoon ja laittoi kuljettajalle soittopyynnön. Jospa tämä homma tällä menisi maaliin.

Taitaapa kyllä olla ensimmäinen kerta kun osoite ja mitä ilmeisimmin puhelinnumerokin jää mappautumatta. Mutta onhan tuo toki nykyaikana mahdollista kun softat päivittyvät ilman sen suurempia ilmoituksia.
 
Viimeksi muokattu:
Aspaan en päässyt aamulla läpi kun olisin kysynyt että minkähän oven takana sitä oikein on käyty kun ei ainakaan tuo ovi ole siihen aikaan lukossa. Laitoin whatsapp-viestin johon ei ole vaivauduttu vastaamaan koko päivänä.

Yhteensä kolme pakettia piti tulla tänään, kaksi niistä ns. ensiyrityksellä. Ne tulivat tuossa puolen maissa mutta tätä ninjapakettia ei ole seurannan mukaan edes lähdetty yrittämään tänään. Maallikkona olisi toki voinut kuvitella että se olisi tuossa samalla kulkeutunut perille mutta ei.

Itsekin olen kieltämättä melko monesti toiminut juuri samalla tavalla eli käynyt itse hakemassa paketin kun toimitus on näyttänyt kovin tuskaiselta. Mutta tällä kertaa en aio tehdä sitä, Zalandolta tulossa tennarit, eivätkä tennarikelit näytä olevan vielä lähelläkään. Joutaa siis hyvin käymään keskustelua aspan kanssa niin kauan että paketti tulee ovelle. :D
Juu, ehdottomasti palautetta että kotiintoimitus onkin mennyt noutopisteeseen. Täälläkin muutama vuosi sitten ninjailivat kaikki paketit jonnekin noutopisteeseen mutta kun niistä ahkerasti reklamoi niin nykyään ainakin Postin paketit tulevat jo kiltisti ovelle asti.

Jotkut kuriirit vielä koittavat ninjailla mutta nyt etätöissä olevana olen takuulla ollut "yritetyn" toimituksen aikana kotona, alaovi ei lukossa, ovikello on toiminut jne eli mitään oikeaa syytä ei ole voinut olla.

Vielä kun joskus saisivat nuo pakettiautomaattiin tai asiamiespostiin tulevat paketit niin että eivät menisi ihan randomilla johonkin noin kymmenestä paikasta, välillä vähän syö miestä käydä poimimassa niitä ties mistä. Taas on yksi paketti tulossa joka on ihan oikeasti päätymässä linnuntietä noin kilometrin päässä olevaan automaattiin (eli teoriassa lähelle) mutta autolla sinne onkin jo matkaa liki 5km eikä kävellen ole montaa sataa metriä lyhyempi matka. En edes viitsi miettiä miten tuohon noutopisteeseen pääsisi julkisilla, varmaankin vaatisi ainakin yhden vaihdon matkalla tms.
 
Jotkut kuriirit vielä koittavat ninjailla mutta nyt etätöissä olevana olen takuulla ollut "yritetyn" toimituksen aikana kotona, alaovi ei lukossa, ovikello on toiminut jne eli mitään oikeaa syytä ei ole voinut olla.

Minullakin käynyt joskus noin, tuotu salaa lappu että et ollut kotona vaikka varmasti olin.

Joillain kuskeilla ei ole edes puhelinta työn puolesta joten eivät voi soittaa että ovat tulossa tai heitä ei saa kiinni. Tätä se on kun kilpailutetaan liikaa?
 
Kaikki kirjeet keski-eurooppaan ja sieltä tänne tuntuu kulkevan todella hitaasti. Postin kirjelaskurit antaa priority-kirjeelle Saksaan 3-4 työpäivää, mutta käytännössä 10 työpäivää ei riitä. Asiakaspalvelusta sanottiin, että laskurien arviot on ajalta ennen koronaa - no kiva! Mitä niitä päivittelemään. Kiva myydä verkossa tavaraa ulkomaille ja sitten selitellä perään, kun alkuperäiset arviot toimitusajasta ei pidä paikkaansa alkuunkaan.
 
Kaikki kirjeet keski-eurooppaan ja sieltä tänne tuntuu kulkevan todella hitaasti. Postin kirjelaskurit antaa priority-kirjeelle Saksaan 3-4 työpäivää, mutta käytännössä 10 työpäivää ei riitä. Asiakaspalvelusta sanottiin, että laskurien arviot on ajalta ennen koronaa - no kiva! Mitä niitä päivittelemään. Kiva myydä verkossa tavaraa ulkomaille ja sitten selitellä perään, kun alkuperäiset arviot toimitusajasta ei pidä paikkaansa alkuunkaan.
Tuolta löytyy sivulta 5 vuoden 2021 mitatut kirjeiden toimitusajat Suomesta Eurooppaan (ja muutkin välit), vasemmalla puolellä lähetysmaa, ylhäällä vastaanottomaa:


J+3 = prosenttia perillä 3 arkipäivässä,
J+5 = prosenttia perillä 5 arkipäivässä,
Days = keskimääräinen toimitusaika arkipäivissä
 
Viimeksi muokattu:
Paketti tuli kuin tulikin tänään. Huvittavaa tuossa oli se, että kuriiri oli kirjoittanut selvitykseen että "kapulassa ei osoitetta". Osoite sen sijaan oli paketin päällä lapussa, kuten myös puhelinnumero. Ehkä kuriiri ei sitten voi kirjata osoitetta kapulaan tai toimitusta valmiiksi vajailla tiedoilla tai jotain. :hmm:
 
Ei Posti ole kyseessä, vaan DPD/Postnord. Olin viime sunnuntaina tilannut humalia viikonlopun panosessiota varten Viron Pruulmeistridiltä (muuten olisin Suomesta, mutta kyseiset lajikkeet olivat loppu täkäläisistä liikkeistä). Samaan tilaukseen laitoin myös pullot edellisen erän pullottamista varten. Maltaat ja hiivat tilasin suomalaisesta kaupasta ja ne saapuivatkin ajoissa Matkahuollolla.

Maanantaina 7:30 aamusta ilmoitti Pruulmeistrid, että tilaus on käsitelty ja tässä seurantakoodi. Hienoa, ajattelin: varmasti ehtii sitten viikonlopuksi tänne. Maanantai meni, tilaus yhä samassa tilassa: "Tilaustiedot on lähetetty DPD:lle". Tiistai, ei muutosta ja alkoi vähän huoli nousta. Keskiviikkokin meni: "Tilaustiedot on lähetetty DPD:lle". Silloin laitoin kyselyä DPD:lle, että mikä mättää. Tänään sitten tuli aamulla Postnordilta tekstari, että toimitus on tulossa huomenna 1.4. kello 16:een mennessä. Huokaisin helpotuksesta: viikonloppu pelastettu. Tunnin päästä siitä ilmestyi Postnordin kuriiri ovelle kyseisen toimituksen kanssa. Vähän myöhemmin vastasi DPD sähköpostilla eiliseen tiedusteluuni, että myyjä ei ole antanut tarvikkeita heille toimitettavaksi ja että minun pitäisi olla myyjään yhteydessä. DPD:n sivuilla tilaus on yhä tässä tilassa:

1648742583066.png
 
Viimeksi muokattu:
Katsotaas miten pitkään postilla kestää saada tullattu paketti liikkeelle. Eilen tullasin ja aamulla näkyi merkintä, että olisi vapautettu ja käsittelymaksu maksettu. No en maksanut käsittelymaksua kun ei veroakaan tarvinnut maksaa.
 
Meni kyllä taas helvetin hienosti Postin toiminta. Saapumisilmoitus tavaralle tuli toissapäivänä postilaatikkoon. Sen kummemmin sitä katsomatta menin tänään hakemaan tullutta tavaraa postista ja sieltä sanottiin, että se on jo valitettavasti jo mennyt umpeen, kirje tullut minulle liian myöhään ja tavara on tänään aamulla palautettu lähettäjälle, kun siinä ei ole ollut puhelinnumeroa = eivät ole voineet minua tavoittaa (Nimi, osoite yms. kyllä oli). Noh asiasta suivaantuneena soittelin Postille ja sieltä pahoiteltiin kovasti asiaa ja aiottiin selvittää, missä paketti on menossa ja josko se ei olisi kerennyt vielä lähteä. Hetken päästä tuli puhelu takaisin ja sanottiin, että valitettavasti paketti oli kerennyt lähteä takaisin klo 17:15 ja nyt ei olisi oikein mitään tehtävissä. Totesin, että mielenkiintoista, kun satuin juuri tuohon aikaan (tai oikeastaan hieman ennen, klo 17 jälkeen kumminkin) olemaan siellä postin tiskillä tavaraa kyselemässä ja minulle väitettiin ihan muuta. Nyt siellä selvittelevät, että voiko pakettia saada peruutettua ja todennäköisesti ei ja alkuperäinen lähettäjä joutuu sen käsittelemään ja toimittamaan uudelleen. Ihan järkyttävän huonoa toimintaa Postilta.
 
Ja osaa ne postissa tehdä päinvastoinkin. Itselle tuli eilen saapumisilmoitus, jossa luki että noudettavissa 31.3. kello 17 jälkeen. Kävin tänään aamuna postissa kysymässä, niin ei kuulemma ole vielä tullut sinne.

Jos postilla on ollut pyrkimyksenä kansainvälinen taso niin siinä ollaan aika hyvin onnistuttu. Vuoden 2020 luoettavuusmittaus (tummanvihreä on paras, tummanpunainen huonoin)
1648809477708.png


Seuran lisäksi huomionarvoista on kehityssuunta. Esim. Virolla ja Thaimaalla paranee, Suomella huononee. Numerot on siis suhteessa parhaaseen (Sveitsi), jonka pisteet on 100.
1648809669576.png
.
 
Viimeksi muokattu:
Ja osaa ne postissa tehdä päinvastoinkin. Itselle tuli eilen saapumisilmoitus, jossa luki että noudettavissa 31.3. kello 17 jälkeen. Kävin tänään aamuna postissa kysymässä, niin ei kuulemma ole vielä tullut sinne.

Jos postilla on ollut pyrkimyksenä kansainvälinen taso niin siinä ollaan aika hyvin onnistuttu. Vuoden 2020 luoettavuusmittaus (tummanvihreä on paras, tummanpunainen huonoin)
1648809477708.png


Seuran lisäksi huomionarvoista on kehityssuunta. Esim. Virolla ja Thaimaalla paranee, Suomella huononee. Numerot on siis suhteessa parhaaseen (Sveitsi), jonka pisteet on 100.
1648809669576.png
.

Mielenkiintoinen listaus, pienellä googletuksella löytyi 2021 tilasto ja siinä oltiin tiputtu jo sijalle 34. Itse näkisin suorituksen aika heikoksi, kun monia kehittyvissä maissakin tilanne on parempi.
 
Mitä tapahtuu jos lähetys tullut jenkeistä, saapunut Suomeen, jäänyt tulliin, olet maksanut digitullauksen OmaPostissa, lähetys vapautettu kuljetukseen, mutta lähetys katoaa tuon jälkeen matkalla eikä saavu perille?

Myyjähän ei tuota tulli/alv maksua palauta, ei heidän ongelma.

Ja kun maksoin OmaPostista tullauksen, pitääkö tullausrahat pyytää takaisin Postilta vai suoraan Tullilta jotenkin?

Joo voisin kysyä Postilta mutta kun ei vittu pääse niiden aspaan kiinni koskaan.

Hyvin hoidettu tämä episodi heidän toimesta.
 
Mitä tapahtuu jos lähetys tullut jenkeistä, saapunut Suomeen, jäänyt tulliin, olet maksanut digitullauksen OmaPostissa, lähetys vapautettu kuljetukseen, mutta lähetys katoaa tuon jälkeen matkalla eikä saavu perille?

Myyjähän ei tuota tulli/alv maksua palauta, ei heidän ongelma.

Ja kun maksoin OmaPostista tullauksen, pitääkö tullausrahat pyytää takaisin Postilta vai suoraan Tullilta jotenkin?

Joo voisin kysyä Postilta mutta kun ei vittu pääse niiden aspaan kiinni koskaan.

Hyvin hoidettu tämä episodi heidän toimesta.

Olettaisin että Postilta jos Posti sen kerran on hukannutkin, tosin totuus voi tässä olla tarua ihmeellisempi..

Omapostissa on chat, jolla oman kokemuksen mukaan saa nopeammin yhteyden aspaan jos tarvis on.
 
18.03. tullasin ja maksoin lähetyksen käsittelymaksun ennakkoon, ennen kuin oli saapunut Suomeen ja nyt lähetys ei tunnu liikkuvan kunnolla mihinkään.

lähetyksen-vaiheet.JPG
 
Minulla ainakin on tiistaina VPD pelikauppa paketin lähettänyt ja piti olla torstaina perillä posti seurannan mukaan mutta kahtena päivänä seurannassa ilmoitetaan ,että on kuljetuksessa.Ehkä maanantaina saapuu perille :confused2:
 
Onko kokemusta tai tuskin on mitän merkitystä, kun varmaan samassa autossa kulkevat, mutta kuitenkin.

Paketti tulossa ”pääpostiin”, joka on suuren ruokakaupan infossa. Kannattaako vaihtaa pakettiautomaattiin nopeuden takia?

edit: tarkoittamani pakettiautomaatti samalla paikkakunnalla, kuin tuo ”pääposti”
 
Viimeksi muokattu:
Jos se on jo matkalla, niin en hämmästyisi mikäli vaihtamisesta tulisi päivä pari lisäviivettä.
 
Matkalla DHL:n kyydissä, mutta ei vielä suomessa.
Teenpä siis testin. Toiseen vaihdettu noutopaikka ja toinen menkööt defaulttiinsa.
 
Ärsyttää kyllä taas suunnattomasti tää postin toiminta ja totaalinen logiikan puute. Eilen piti paketti tulla lähikaupan automaattiin ja vähemmän yllättäen automaatissa ei ollut tilaa, mutta tästä se erikoisuus vasta alkaakin. Samassa kaupassa on kuitenkin 10m päässä postin toimipiste johon paketin olisi voinut jättää, tai tien toisella puolella toisessa liikkeessä toinen rivi automaatteja,. Nähtävästi postipaten mielestä kuitenkin parempi kiikuttaa paketti uudestaan lajitteluun 150km päähän ja taas alkuviikosta uusi yritys? :facepalm:

Yleensä ovat sentään olleet sen verran järkeviä että jättäneet lähimpään automaattiin/toimipisteeseen josta tilaa löytynyt. Mutta nyt ollut kyllä joku penaalin terävin kynä automaatteja täyttämässä :mad:
 
Viimeksi muokattu:
Nojoo opastus siellä on mitä on noitten kanssa mihin kuskataan mitäkin, itsellä yksi paketti vastikään meni kaupungin postille vaikka kylällä on omansa ja itsekkin kun niitä hommia alkuun tein niin vein vahingossa kaupungille asti.
 
Ei saatana tätä Postin pelleilyä. 2 kertaa jo yrittänyt saada pakettiani Citymarkerin automaatista mutta ei luukku aukea. Kerran jo koodin vaihtoivat mutta ei aukea. Sama lokero vieläkin. Seurantakoodilla kun katsoo niin taas lukee että "lähetys on luovutettu vastaanottajalle".

En tilaa noihin vammaisiin automaatteihin joissa joka luukussa tuo numeronäppämistö enää ikinä. Niin vitun paskoja. Miksi niitä vanhoja kosketusnäytöllisiä automaatteja piti korvata noilla vammaisilla numeronäppäimistö automaateilla?
 
Ei saatana tätä Postin pelleilyä. 2 kertaa jo yrittänyt saada pakettiani Citymarkerin automaatista mutta ei luukku aukea. Kerran jo koodin vaihtoivat mutta ei aukea. Sama lokero vieläkin. Seurantakoodilla kun katsoo niin taas lukee että "lähetys on luovutettu vastaanottajalle".

En tilaa noihin vammaisiin automaatteihin joissa joka luukussa tuo numeronäppämistö enää ikinä. Niin vitun paskoja. Miksi niitä vanhoja kosketusnäytöllisiä automaatteja piti korvata noilla vammaisilla numeronäppäimistö automaateilla?
Ite sain postin aspan luvalla hakata sitä luukkua ihan huolella, jotta paketti menee vähän oven edestä kauemmas. Muistaakseni aspa anto uuden koodin ja sillä sitten aukes.
 
En tilaa noihin vammaisiin automaatteihin joissa joka luukussa tuo numeronäppämistö enää ikinä. Niin vitun paskoja. Miksi niitä vanhoja kosketusnäytöllisiä automaatteja piti korvata noilla vammaisilla numeronäppäimistö automaateilla?

Ei todellakaan ole herkkua sen kosketusnäytönkään kanssa. Aina on suunnaton lagi ennen kuin monitori herää lepotilasta, (jos ei sitä joku juuri ole käyttänyt), usein on myös kosketusnäyttö jumissa, vaikka kuinka sitä tökkii, niin tulee vain satunnaisia rekisteröintejä painalluksesta. Kosketusnäytössä on kyllä se hyvä puoli, että se on yleensä paremmalla korkeudella taistella, ei tarvitse ährätä siellä alhaalla kyykyssä jossa näppäimistö on siellä luukun ovessa. On tullut myös vastaan automaatteja, joissa aurinko pääsee paistamaan suoraan siihen ruutuun, niin että siitä ei näe yhtään mitään. Voi kun joku osaisi rakentaa sellaisen toimivan automaatin, missä on keskellä pieni monitori ja sen alapuolella oikea fyysinen näppäimistö joka toimii myös vaikka kuivilla sormilla tai hanskat kädessä. Vielä parempi jos ei ole näyttöäkään, vaan pelkkä led numeronäyttö tms osittamassa toimintoja. Tuollaisen laitteen pitäisi olla enemmän "työkalumainen", funktionaalisuus ennen kaikkea muuta.
 
Ei todellakaan ole herkkua sen kosketusnäytönkään kanssa. Aina on suunnaton lagi ennen kuin monitori herää lepotilasta, (jos ei sitä joku juuri ole käyttänyt), usein on myös kosketusnäyttö jumissa, vaikka kuinka sitä tökkii, niin tulee vain satunnaisia rekisteröintejä painalluksesta. Kosketusnäytössä on kyllä se hyvä puoli, että se on yleensä paremmalla korkeudella taistella, ei tarvitse ährätä siellä alhaalla kyykyssä jossa näppäimistö on siellä luukun ovessa. On tullut myös vastaan automaatteja, joissa aurinko pääsee paistamaan suoraan siihen ruutuun, niin että siitä ei näe yhtään mitään. Voi kun joku osaisi rakentaa sellaisen toimivan automaatin, missä on keskellä pieni monitori ja sen alapuolella oikea fyysinen näppäimistö joka toimii myös vaikka kuivilla sormilla tai hanskat kädessä. Vielä parempi jos ei ole näyttöäkään, vaan pelkkä led numeronäyttö tms osittamassa toimintoja. Tuollaisen laitteen pitäisi olla enemmän "työkalumainen", funktionaalisuus ennen kaikkea muuta.
Juu, nuo kosketusnäytöllisetkin on kyllä ihan hanurista, melkeinpä itse tykkään enemmän noista luukuista joissa on oma numeronäppis joka luukussa. Tosin, kosketusnäyttömallissa on se hyvä puoli että jos kosketusnäyttö ei toimi niin voi soittaa siihen automaatisa olevaan numeroon niin avaavat luukun etänä (jos vaan yhteys toimii), vissiin 3 kertaa on tullut soitettua.
 
Kaikkein paras ois, että lisäisivät ominaisuuden nykyiseen että sais OmaPosti apista klikattua "Avaa luukku" ja sen jälkeen aukeisi (koodin lisäksi siis)
 
Automaattien kanssa on ollut parin vuoden aikana liikaa ongelmia ja nykyisin noudan paketit mieluummin toimipisteestä. Laitoin useamman palauteviestin aiheesta postille ja vastaukset olivat tyyliin "Voi voi, ehkä me voitaisiin uudistaa automaatteja joskus". :mad:

Lisäksi Omapostissa olevalla noutopisteellä ei näytä olevan mitään virkaa. Paketit eivät mene koskaan sinne, vaan kaukana olevaan toimipisteeseen.
 
Kaikkein paras ois, että lisäisivät ominaisuuden nykyiseen että sais OmaPosti apista klikattua "Avaa luukku" ja sen jälkeen aukeisi (koodin lisäksi siis)

Äkkisilteen ajatellen tuohan olisi toimiva systeemi, kehitysideaa postille vaan.

Nyt sitten @Matkatavara paljasti postin mielenkiinnon mihinkään uudistuksiin joten se siitä sitten.

Ja niin, niin mullehan tuli perintäfirman kirje laskusta mitä en oo ikinä saanutkaan, eli käsittääkseni maksumuistutus on jossain kohtaa hävinnyt. E-laskuna näistä syistä tavalliset laskut ja muut systeemit omapostissa.

Mitähän jos tekisi rikosilmoituksen siitä että kirjeitä katoilee postin toimesta? Lukittu laatikko kuitenkin niin ei niitä kukaan sieltä pölli ainakaan. Tässä nyt ollut kaikenlaista harmia ja ylimääräisiä kuluja.
 
Joo suomessa pitäisi lainsäädäntö saada ajan tasalle. Nykyinen lainsäädäntö lähtee esim. juuri laskujen suhteen siitä, että jos lasku on laitettu postiin, niin se menee perille ja näinhän ei yhä useammin ole.
 
Kyllä nyt on taas legendaarinen vauhti:
Kuljetuksessa
19.04.2022 13:42
Lähetys on lajiteltu.
Pakettilähetykset toimitetaan pääsääntöisesti lajittelusta seuraavana työpäivänä vastaanottajalle. Joillakin yhteysväleillä lähetykset lajitellaan kuitenkin useammin ja toimitusaika on pidempi. Seurattavien kirjeiden toimitusaika riippuu valitusta palvelusta.
No ehkä se joskus tulee, ehkä ei. Mut en tiedä pitäskö itkeä vai nauraa. Aika uskomaton suoritus, että Vantaalta Helsinkiin vähän kestää.
 
Joo suomessa pitäisi lainsäädäntö saada ajan tasalle. Nykyinen lainsäädäntö lähtee esim. juuri laskujen suhteen siitä, että jos lasku on laitettu postiin, niin se menee perille ja näinhän ei yhä useammin ole.

Tämä on totta. Useita kertoja vuodessa jää lasku matkalle ja vasta perintätoimistolta tulee kirje perille. Ulkomaan lähetykset vasta huonosti perille meneekin, yli 40% lähettämistäni ulkomaankirjeistä katoaa matkalla, kaikki kadonneet tosin ei välttämättä mene suomen postin piikkiin, mutta ne kirjeet missä on ollut seuranta, on kaikki kadonneet suomessa ja on syytä kyllä olettaa että sama trendi on niissä seuraamattomissakin.
 
Pakettia ei näkynyt postin seurannassa muutamaan päivään.
Tässä selitys.Ajavatko postin jakeluautot avoimin ovin,
että paketit putoilee teiden varsille. :darra::interested:

posti.PNG
 
Kyselin torstaina peketin perään ja samoin perjantaina ja launtaina sain postilta spostia
Mutta ei ole taas maanantaina liikkunut mihinkään

Moikka,

seurantaan on tullut tänään klo 23.4 merkintä Vantaan logistiikkakeskuksen lajittelusta ja sen toimitus on alkuviikosta.

Pahoittelut pitkästä viivästymisestä ja mukavaa päivää!
 

Liitteet

  • Screenshot_20220425-191418.jpg
    Screenshot_20220425-191418.jpg
    136,5 KB · Luettu: 109
Pitkästä aikaa tuli taas englannista tilattua autonosia ja viikossa tuli englannista suomeen, tullaus meni automaagilla mutta sen jälkeen meni 3- viikkoa ennen kuin paketti oli täällä. Vaihteli tilaansa lajittelussa, kuljetuksessa, lajittelussa kunnes päivitykset loppuivat kokonaan, kunnes yhtä äkkiä laatikossa.
 
Postilla kesti ison verkkiksen kotiinkuljetuksella tilatun paketin toimittamisessa puolitoista viikkoa. Seurantasivu sanoi että olisi jo viime viikon keskiviikkona pitänyt olla perillä. Vaikka tuo aika ylittyi, arvio ei päivittynyt.

No lopulta se paketti sitten tuli. Jakelija soitti ja oli tuomassa pakettia rapun ovelle. Sanoin että kai tuo sen asunnon ovelle koska tilasin kotiinkuljetuksella. Alkoi urputtaan että ei ole tilattu erikseen "kotiinkantoa". Verkkiksen sivulta ei ainakaan edes pysty valitseen tuollaista palvelua. Jakelija kuitenkin lopulta auttoi paketin hissiin asti. Puolittain oli vedellyt pitkin soraa, tuota pakettia kun on hankala kantaa yksin.

Kyllä mulla on kaikki muut paketit tullu aina asunnon ovelle asti. Vain tämä yksi nyt ei ollut tulossa, varmaan koska niin iso. Mutta eihän sen asiakkaan ongelma tulisi olla.

Onko tästä jotain faktaa kirjoitettu jonnekin miten asia oikeasti tulisi olla? Koitin googlettaa ja Postin sivuja lukea. Siellä lukee "kuljetettuna kotiovelle". Onko se sitten tulkintakysymys mikä on "kotiovi"?

EDIT: Verkkiksen sivuilta löytyi infoa:

Poikkeustilanteen aikana tuotteiden jakelu tapahtuu vastaanottajan ovelle, ei huoneistoon asti.

"Vastaanottajan ovi". Mitä tarkoittaa? Minusta asunnon ovea. Ei rapun ovi. Ja eikö koronan poikkeustilanteet pitäisi olla aika lailla ohi? Maskisuositustakaan ei enää ole. Eikä ollut lähetilläkään. Ja miksi sitten niitä pienempiä paketteja ei jätetty rapun ovelle?
 
Viimeksi muokattu:
Mutta eikö koronan poikkeustilanteet pitäisi olla aika lailla ohi? Maskisuositustakaan ei enää ole. Eikä ollut lähetilläkään. Ja miksi sitten niitä pienempiä paketteja ei jätetty rapun ovelle?
Kannattaa varmaan kysellä verkkikselte että kauanko toi "poikkeustilanne" kestää.

Jossain verkkokaupassa (en valitettavasti nyt muista missä) oli fiksusti toimitustapavalinnat kerrottu selkeästi tyyliin
o Toimitus valittuun postitoimipaikkaan tai pakettiautomattiin (jos pakettiautomaatti on täynnä, saattaa paketti siirtyä toiseen noutopisteeseen)
o Rakennuksen ulko-oven eteen tai lähimpään paikkaan johon pystyy ajamaan kuorma-autolla.
o Kotiin sisälle asti

Kaikilla kaupoilla soisi olevan yhtä selkeät.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa varmaan kysellä verkkikselte että kauanko toi "poikkeustilanne" kestää.

Jossain verkkokaupassa (en valitettavasti nyt muista missä) oli fiksusti toimitustapavalinnat kerrottu selkeästi tyyliin
o Toimitus valittuun postitoimipaikkaan tai pakettiautomattiin (jos pakettiautomaatti on täynnä, saattaa paketti siirtyä toiseen noutopisteeseen)
o Paketti ulko-oven eteen
o Paketti kotiin sisälle asti

Kaikilla kaupoilla soisi olevan yhtä selkeät.
Ei tuokaan ole minusta selkeä. Minusta minun asunnon (kerrostalossa) ulko-ovi on asunnon ovi. Ei käy järkeen että ne jättäis paketin tuonne pihalle rapun ovelle.
 
Postilla kesti ison verkkiksen kotiinkuljetuksella tilatun paketin toimittamisessa puolitoista viikkoa. Seurantasivu sanoi että olisi jo viime viikon keskiviikkona pitänyt olla perillä. Vaikka tuo aika ylittyi, arvio ei päivittynyt.

No lopulta se paketti sitten tuli. Jakelija soitti ja oli tuomassa pakettia rapun ovelle. Sanoin että kai tuo sen asunnon ovelle koska tilasin kotiinkuljetuksella. Alkoi urputtaan että ei ole tilattu erikseen "kotiinkantoa". Verkkiksen sivulta ei ainakaan edes pysty valitseen tuollaista palvelua. Jakelija kuitenkin lopulta auttoi paketin hissiin asti. Puolittain oli vedellyt pitkin soraa, tuota pakettia kun on hankala kantaa yksin.

Kyllä mulla on kaikki muut paketit tullu aina asunnon ovelle asti. Vain tämä yksi nyt ei ollut tulossa, varmaan koska niin iso. Mutta eihän sen asiakkaan ongelma tulisi olla.

Onko tästä jotain faktaa kirjoitettu jonnekin miten asia oikeasti tulisi olla? Koitin googlettaa ja Postin sivuja lukea. Siellä lukee "kuljetettuna kotiovelle". Onko se sitten tulkintakysymys mikä on "kotiovi"?

EDIT: Verkkiksen sivuilta löytyi infoa:



"Vastaanottajan ovi". Mitä tarkoittaa? Minusta asunnon ovea. Ei rapun ovi. Ja eikö koronan poikkeustilanteet pitäisi olla aika lailla ohi? Maskisuositustakaan ei enää ole. Eikä ollut lähetilläkään. Ja miksi sitten niitä pienempiä paketteja ei jätetty rapun ovelle?
Kävin saman keskustelun kuskin kanssa ja sanoi juurikin tuosta kotiinkannosta ja jättävänsä paketin alaovelle. Totesin, että" nyt haukkasit veli hopeeta. En asu rappukäytävässä, joten kuskaat sen kotiovelle. Sen oven taakse voit jättää, koska tarkoittaa teidän palvelukuvaus asiakkaan kotiovea, ei rappukäytävän ovea, joten tsupitsupi toimintaa" Eka kerta, kuin tuollaista käynyt. Aina ovat tuoneet kotiovelle kotiinkuljetuksena tilatut paketit.
 
Ei tuokaan ole minusta selkeä. Minusta minun asunnon (kerrostalossa) ulko-ovi on asunnon ovi. Ei käy järkeen että ne jättäis paketin tuonne pihalle rapun ovelle.
No siis eihän tuossa puhuttu missään asunnosta, mutta korjasin nyt tuohon listaani vielä selkeämmäksi.

Ihan kaikkea tavaraa en välttämättä edes haluaisi yritettävän tuoda rakennuksen sisälle.
 
Onko tästä jotain faktaa kirjoitettu jonnekin miten asia oikeasti tulisi olla? Koitin googlettaa ja Postin sivuja lukea. Siellä lukee "kuljetettuna kotiovelle". Onko se sitten tulkintakysymys mikä on "kotiovi"?
Postin ehdot yritysasiakkaille ovat täällä:

- https://www.posti.fi/mzj3zpe8qb7p/2...n-tuote-ehdot-sopimusasiakkaille-20220401.pdf
- https://www.posti.fi/mzj3zpe8qb7p/7...posti-lisapalvelujen-tuote-ehdot-20220401.pdf
- https://www.posti.fi/mzj3zpe8qb7p/7...eb20b152/posti-rahti-tuote-ehdot-20211101.pdf
- https://www.posti.fi/mzj3zpe8qb7p/3...luiden-tuote-ehdot-rahtipalvelut-20211101.pdf

tl;dr on, jos tulkitsin oikein:
- Kotipaketti: Toimitetaan kotiovelle jos yksi henkilö pystyy sen nokkakärryllä tekemään, muutoin toimitus Postin ajoneuvon välittömään läheisyyteen.
- Express-paketti: Toimitetaan kotiovelle. Täsmäpaikkajakelu-lisäpalvelulla suoraan määrättyyn huoneeseen.
- Express-rahti: Ajoneuvon välittömään läheisyyteen. Sisäänkanto-lisäpalvelulla ovelle/sisälle.

Sanoit paketin olevan "iso", joten kyseessä oli mahdollisesti tuo Express-rahti, ilmeisesti ilman Sisäänkanto-lisäpalvelua.

Ja mielestäni myyjän pitäisi kyllä mainita jos kotiintoimitus ei olekaan kotiovelle asti, eli myyjän pitäisi tilata sisäänkanto ellei ole erikseen sanottu ettei ole sisäänkantoa.

Sopimuksesi on myyjän kanssa, joten ensisijaisesti kannattaa valittaa sinne.
 
Viimeksi muokattu:
Niin siis itse kuuluttaisin sitä että verkkokauppa kertoisi kuluttajalle selkeästi, mitä mikäkin kuljetusvaihtoehto tarkoittaa. Eli esim. jos verkkokauppa tietää että tavara vaatii rahtikuljetuksen, niin tulisi esimerkiksi nuo pari viestiä ylempänä listaamani toimitusvaihtoehdot. Ei ole kaupan asiakkaan asia selvittää, mitä esim. "Express-rahti" tarkoittaa. Kuitenkin monissa verkkokaupoissa kerrotaan vaan rahdinkuljettajan tuotenimillä.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä ei näytä tulevan ikinä perille :(

posti.JPG
Olet toivottavasti ollut yhteydessä postiin.

Itselläni oli paketti jumissa samassa kohdassa kuin sinulla, tullauksen jälkeen jumitti Vantaalla lajiteltuna kolmisen viikkoa.

Olin postiin yhteydessä 4 kertaa tuona aikana, ja helvetin vihainen lopuksi. Lopulta paketti liikahti kotiin.

USKOMATON KASA MÄTÄPASKAA tuo postin toiminta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 825
Viestejä
4 558 517
Jäsenet
75 056
Uusin jäsen
TPKFi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom