Postin kulkemisen vaikeus

Siis miten tuo on edes mahdollista, että paketti tulisi jotenkin eri toimipaikkaan kuin mihin se on tilattu? En ole koskaan ymmärtänyt tuon "oman toimipisteen" tarkoitusta. Paketithan tilataan verkosta osoitteeseen x (ja yleensä vielä automaattiin y) jonne ne toimitetaan riippumatta siitä missä itse asuu. Vai onko tässä nyt kyse siitä, että joku yksityishenkilö on lähettänyt sulle paketin pelkän nimen ja osoitteen perusteella, etkä ollut tehnyt muuttoilmoitusta?
Hieman kyllä hämmästelin itsekkin asiaa, koska pari ulkomailta tilattua pakettia on tulleet perille ihan normaalisti postin lähitoimipisteeseen. Kotimaasta tämä oli ensimmäinen tilaus uudessa osoitteessa.

Verkkokauppa.comista nyt tämä paketti tilattu, normaalisti kotiosoitteeni tiedoilla, muuttoilmoitukset jne tehtynä.
Omapostiin oli vain unohtunut tuo noutopiste vanhalle asuinpaikkakunnalle.

Tuon oman noutopisteen tarkoitus on siis keskittää pakettiesi toimitus haluamallesi toimipisteelle, sen sijaan että posti arpoo lähimmän viiden toimipisteen väliltä heidän mielestä parhaan paikan.

Tilaus sisälsi kolme tuotetta, jostain syystä nämä kaikki tulevat omana pakettinaan. Tuo paketti jonka tilasin sisältää polkupyörän jarrupalat, jonka pitäisi kyllä mahtua ihan postilaatikkoonkin, mutta VK:n varastorobotti varmaan paketoi sen omalla tavallaan tai jtn.
 
Tilasin isäni autoon pari pikkuosaa Skruvatilta. Merkitsin toimitusosoitteeksi hänen osoitteensa mutta jätin oman puhelinnumeroni, kun 79v ei oikein lue tekstiviestejä tai vastaile outoihin numeroihin.

No, tänään tuli ilmoitus että lähetys on noudettavissa. Minun lähipostistani. Ei siis tuolta 90km päästä missä se merkitty toimitusosoite on :facepalm:
 
Tilasin isäni autoon pari pikkuosaa Skruvatilta. Merkitsin toimitusosoitteeksi hänen osoitteensa mutta jätin oman puhelinnumeroni, kun 79v ei oikein lue tekstiviestejä tai vastaile outoihin numeroihin.

No, tänään tuli ilmoitus että lähetys on noudettavissa. Minun lähipostistani. Ei siis tuolta 90km päästä missä se merkitty toimitusosoite on :facepalm:

olisiko syynä tämä?


2. Oma noutopiste
Toimitamme pakettisi OmaPostissa valittuun Omaan noutopisteeseen, jos et ole valinnut verkkokaupassa noutopistettä, vaan paketti on tulossa katuosoitteeseen. Lähetyksen tiedoissa pitää olla myös puhelinnumerosi.

Jos tilaat paketin mihin tahansa katuosoitteeseen (esimerkiksi kesämökille tai kaverille lahjaksi) etkä tiettyyn noutopisteeseen ja tilauksen tiedoissa on puhelinnumerosi, se ohjautuu valitsemaasi Omaan noutopisteeseen. Muista siis tarvittaessa muuttaa Omaa noutopistettä tai valitse oston yhteydessä tietty noutopaikka.


Jos olet valinnut pakettiautomaatin Omaksi noutopisteeksi ja se on täynnä, viemme paketin lähistöllä olevaan vapaaseen noutopaikkaan.
 
Varmasti. Tuo vain on ihan uskomattoman typerää toimintaa, että paketti ei mene siihen osoitteeseen mikä on merkitty toimitusosoitteeksi, vaan pelkän puhelinnumeron perusteella ihan muualle.

Uskon että tuo on tehty noin, että OmaPostiin määritelty oma noutopiste kumoaa tilauksessa määritellyn noutopaikan, koska se tilauksessa määritelty on Postin näkökulmasta lähettäjän eikä vastaanottajan määrittelemä. Voidaan siis ajatella, että vastaanottaja tietää lähettäjää paremmin, että mistä on paras noutaa. (käytännössä tietysti nettikaupoissa asiakas saa usein päättää sen itse, mutta se ei ole itsestäänselvää eikä universaalia)

Eli sikäli ymmärrän tuota systeemiä.
 
Voihan s-tana! Uudessa postin hinnastossa on näköjään paketin maksimipainoa pudotettu kymmenen kiloa pienemmäksi! "Postin" tiskille maksaen pystyisi edelleen lähettämään myös normaalin 35kg paketin, mutta se tiskille maksaminen tarkoittaa yli tuplahintaa.
 
Posti taas "kadottanut" paketin. Eilen ollut kuljetuksessa noutopisteeseen ja sen jälkeen ei mitään tietoa. Postin aspa lupaili selvittää mutta eipä ole mitään kuulunut. Samassa kuljetuksessa ollut toinen paketti löysi tänään lähiärrälle noudettavaksi mutta tämä tärkeämpi paketti on edellen jossain.

Onneksi huomenna on pyhä, joten eipä varmaan tarvitse tätä enää tällä viikolla odotella.
 
Tilasin vanhuksille television kotiinkuljetuksella ja asennuksella, paketti oli liikkeellä 14.5.

En etukäteen tajunnut tutkia että miten haja-asutusalueelle on saatavissa myytyä palvelua ja myöhemmin tutkittaessa selvisi että asennuspalvelu on käytössä peräti keskiviikkoisin. 19.5. paketti vihdoin rekisteröityi määränpääpaikkakunnalle mutta sen jälkeen ei ole kuulunut sen enempää toimitusvalintatekstiviestiä kuin päivitystä seurantaankaan. Kerran jo postin chatista tuota kysyin ja vakuuteltiin että kyllä se tekstiviesti sieltä tulee. Koska viestiä ei tähän päivään mennessä tullut, ilmeisesti asennus ei ole sopinut aikatauluun ja siirtyy ensi viikolle. Postin seurannassa lukee tyylikkäästi että toimitusvalintaikkuna aukeaa aikaisintaan 17.5. mutta ei kerrassa mitään muuta.

Tässä tapauksessa posti varmaankin säilyttää pakettia niin kauan että myyty palvelu pystytään toimittamaan, asiakkaalla tuossa ei ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa asiaan kun mitään päivitystä sivuille ei tule. Voisihan tuon haluta vaikka hakea itse terminaalista ja viedä paikalleen kun ei reilua sataa kilometriä pidempi välimatka ole, vaan kun palvelun kerran pystyi ostamaan niin jotenkin oletti että se myös pystytään toimittamaan.
 
Varmasti. Tuo vain on ihan uskomattoman typerää toimintaa, että paketti ei mene siihen osoitteeseen mikä on merkitty toimitusosoitteeksi, vaan pelkän puhelinnumeron perusteella ihan muualle.

Oliko siis vastaanottajana sun isäsi?

Itse olen kanssa jotain epämääräisyyksiä nähnyt noissa paketeissa jotka omalla kohdalla tarkoittaa että osa tulee sinne postiin mihin haluan, osa tulee mun osoiteen ja erityisesti postinumeron mukaiseen "väärään" postiin, joka on about saman etäisyyden päässä mutta suunnalla jossa harvemmin liikun. Taitaa just johtua puhelinnumerosta, ettei ne täsmää noita nimen ja osoitteen mukaan vaan jonkun puhelinnumeron. Ja mulla voi olla eri puhelinnumero osassa paikoissa mikä on just että häh.
 
Oliko siis vastaanottajana sun isäsi?
Jep.

Postin mukaan tän voisi kiertää siten, että verkkokaupassa valitsee noutopisteeksi muun kuin sen oman oletuspisteen, mutta mun mielestä Skruvatilla ei moista valintaa näkynyt. En tiedä sitten auttaisiko se, että OmaPostissa kääntää noutopisteen pois päältä.

Mutta kyllä mun mielestä lähtökohtana pitäisi olla se, että paketti menee siihen merkittyyn toimitusosoitteeseen tai sitä lähimpänä olevaan noutopisteeseen.
 
Tuo Postin Omaposti-noutopistesysteemi on kyllä hyvin epäselvästi selitetty systeemi, jos ei erikseen mitään tiettyä toimituspistettä määrittele tilausvaiheessa (ja läheskään kaikissa ei voi määritellä kuin kotiosoitteen) niin paketin pitäisi ohjautua puhelinnumeron perusteella Omapostissa määriteltyyn paikkaan vaikka osoite olisi mikä tahansa. Todellisuudessa tuokaan ei toimi niinkuin pitää. Ainakaan itselleni ei tullut kuin yksi (1) paketti monen vuoden aikana määrittelemääni noutopaikkaan vaan paketit ohjautuivat ihan satunnaisesti johonkin lähialueen noutopisteeseen. Nyt kun tuohon lähemmäksi tuli yksi noutopiste niin siirsin omapostissakin lähetykset siihen ja nyt on suurin osa tullutkin siihen mutta ne on pääsääntöisesti muutenkin tilauksen yhteydessä siihen määritelty tulemaan.

Tuon omapostitoimipistejutun toimintaan kyllä pitäisi saada joku tolkku, vaikkapa joku override-mahdollisuus jollekin tietylle paketille että eivät Postin päässä kääntele noita ihan randomilla minne sattuu. Toki omasta mielestä koko Postin toiminta pitäisi rakentaa alusta asti uusiksi, nykyisellään tuntuu olevan niin paljon ongelmia ja virheitä että niitä tuskin saa korjattua ihan vaan pikkuhiljaa toimintaa ohjailemalla.
 
Hieman provoava kysymys, mutta mikä järki tai hyöty on ylipäätänsä tuossa koko omaposti apissa? Yksi turha appi pyörimässä taustalla (olen toki muutenkin sitä vastaan, että "joka" asialla pitäisi olla oma appinsa). Jos on paketti tulossa, minulle tulee nyt txt-viesti kun sen voin hakea. Mitä parempaa saisin omapostin kautta? Lukemani perusteella ei ainakaan sekoilujen määrä vähene sillä.
 
Mitä parempaa saisin omapostin kautta?
Noin yleisesti ottaen se kyllä on kohtuullisen fiksu. Mulle tulee sinne mm. sellaiset laskut, joita ei syystä tai toisesta saa e-laskuina verkkopankkiin. Ne pystyy myös maksamaan OmaPostin kautta.

On paperipostin määrä vähentynyt muutamaa kertaluokkaa pienemmäksi.
 
Hieman provoava kysymys, mutta mikä järki tai hyöty on ylipäätänsä tuossa koko omaposti apissa? Yksi turha appi pyörimässä taustalla (olen toki muutenkin sitä vastaan, että "joka" asialla pitäisi olla oma appinsa). Jos on paketti tulossa, minulle tulee nyt txt-viesti kun sen voin hakea. Mitä parempaa saisin omapostin kautta? Lukemani perusteella ei ainakaan sekoilujen määrä vähene sillä.

On se sikälikin näppärä että kaikki seurantakoodilliset lähetykset (sekä saapuvat että itse lähetetyt) ilmestyy sinne itsestään, mikä on monin tavoin kätevää.

Ja appinahan sitä ei ole mikään pakko käyttää vaan voi myös käyttää pelkästään nettisivuna, oma.posti.fi. Enemmän käytän sitä itsekin nettisivun kuin appin kautta; appia käytän lähinnä pakettien noutamiseen tiskiltä QR-koodilla.
 
Noin yleisesti ottaen se kyllä on kohtuullisen fiksu. Mulle tulee sinne mm. sellaiset laskut, joita ei syystä tai toisesta saa e-laskuina verkkopankkiin. Ne pystyy myös maksamaan OmaPostin kautta.

On paperipostin määrä vähentynyt muutamaa kertaluokkaa pienemmäksi.
Juu, itsekin kyllä muuten tykkään tuosta omaposti-sovelluksesta, juurikin sen takia että kaikki paketit tulevat sinne automaattisesti ja about kaikki kirjeposti mikä muuten tulisi paperisena tulee sinne pdf-muodossa. Ei nykypäivänä juurikaan postiluukusta tule mitään muuta kuin satunnaisia karvakäsipizzerioiden mainoksia kun eivät osaa lukea "Ei mainoksia" -lappua. No, jotain virallista virkapostia tulee vielä paperisena mutta reilusti yli 90% tulee nykyään vain omapostiin digitaalisena.
 
Varsinainen suunnittelun kukkanen muuten esimerkiksi postin ulkomaankirjeen rekisteröinnistä saatava tulostettava cn22 tarra, kiusantekoa suorastaan. Se on a4 kokoinen .pdf jossa kulmassa se oleellinen tarraosa. Kyllä savu nousee joka kerta kun on tehtävä leikkaa-liimaa operaatio, ennen kuin sen pääsee ampumaan tarratulostimelle.
Sama juttu on postipaketin osoitekortin kanssa, paitsi että siinä on vielä huonompi tilanne, kun on mittasuhteet ihan pielessä. Ei riitä pelkkä leikkaa-liimaa, vaan on myös kavennettava. Ja jos tulostaisi ihan pelkälle paperille, hirveä haaskuu kun voisi suoraan tulostaa vaikka a6 kokoon ilman noita ylimääräisi härpättimiä tuossa osoitekortissa reunoilla.
 

Liitteet

  • a4_osoitekortti.jpg
    a4_osoitekortti.jpg
    33,1 KB · Luettu: 85
  • a4_cn22.jpg
    a4_cn22.jpg
    12,4 KB · Luettu: 84
Mutta kyllä mun mielestä lähtökohtana pitäisi olla se, että paketti menee siihen merkittyyn toimitusosoitteeseen tai sitä lähimpänä olevaan noutopisteeseen.

Silloinhan koko oma noutopaikka asetuksella ja palvelulla ei ole merkitystä? Jos mieluiten paranneltaisiin systeemiä eikä poistettaisi sitä. Katselin juuri mitä tuolla postissa näkyy. Siellä tosiaan saisi olla selitettynä tarkemmin mihin se uudelleenohjaus perustuu.

Perustuuko se vain puhelinnumeroon, en usko. Mulla on tuolla ykkösnumero mutta esim Proshopin paketit ovat tulleet oikein tuonne määriteltyyn postiin, vaikka Proshop tietää mun kakkosnumeron. Tuolla postilla saisi olla mahdollisuus syöttää useampi puhelinnumero. Mutta noi on mätsätty nimen ja osoitteen perusteella.

Ilman tuota noutopistettä mun osoitteen mukainen posti on toinen posti joka postinumeron perusteella on "lähempänä", sinne on esim. menneet sellaiset lähetykset joita on yritetty tai "yritetty" toimittaa ensin kotiin, mikä on hölmö systeemi koska sen pitäisi olla systemaattista. Mutta noissa kirjeissä ja laskuissa on enemmän sattumanvaraisuutta, osa tulee tuonne osa ei, en ole vielä keksinyt logiikkaa.

Sen verran olen ymmärtänyt että on turha laittaa noutopisteeksi pakettiautomaattia jos millään pystyy välttämään, sitten ne tulee enemmän mihin sattuu. Koska just esim. noi Proshopin lähetykset täytyy aina henkilökohtaisesti kuitata, niin ne menee postiin.


Hieman provoava kysymys, mutta mikä järki tai hyöty on ylipäätänsä tuossa koko omaposti apissa? Yksi turha appi pyörimässä taustalla (olen toki muutenkin sitä vastaan, että "joka" asialla pitäisi olla oma appinsa). Jos on paketti tulossa, minulle tulee nyt txt-viesti kun sen voin hakea. Mitä parempaa saisin omapostin kautta? Lukemani perusteella ei ainakaan sekoilujen määrä vähene sillä.

Käytä jos haluat. Mä käytän tuota vaan netissä, joka on enemmän tyyliin kerran säätää, ja sitten antaa olla. Mutta teknisesti joskus sinne ilmestyy lasku tai jotain seurantajuttuja nopeammin kuin muualle, toki tilaan kaikki mahdolliset sitten tulemaan e-laskuina mutta yksittäiset ja ekat voivat tulla tuonne. Mutta tosiaan kaikki ei ilmesty tuonne koska siellä on mahdollisuus vaan yhdelle puhelinnumerolle.

Toi postin appi ei toimi edes mun puhelimella, tarkastin juuri. En muista toimiko se aiemmin.
 
Silloinhan koko oma noutopaikka asetuksella ja palvelulla ei ole merkitystä?
Njoo. Tarkoitin, että näissä tapauksissa, joissa vastaanottajaksi on merkitty eri henkilö ja toimitusosoite on täysin eri kaupungissa. Vähän huonommalla tuurilla olisin joutunut raahaamaan isäni paikalle vajaan sadan kilsan päästä kuittaamaan paketin ulos, tai vähintäänkin sähläämään valtakirjojen kanssa. Nythän tässä kävi niin, että sain Postista ulos paketin joka ei ollut sinne tullut minun nimelläni ja osoitteellani.

Ei sekään ihan oikein ole.
 
Njoo. Tarkoitin, että näissä tapauksissa, joissa vastaanottajaksi on merkitty eri henkilö ja toimitusosoite on täysin eri kaupungissa. Vähän huonommalla tuurilla olisin joutunut raahaamaan isäni paikalle vajaan sadan kilsan päästä kuittaamaan paketin ulos, tai vähintäänkin sähläämään valtakirjojen kanssa. Nythän tässä kävi niin, että sain Postista ulos paketin joka ei ollut sinne tullut minun nimelläni ja osoitteellani.

Ei sekään ihan oikein ole.
Ennen noita paketteja noutaessa sentään oltiin vähän tarkempia, nykyään paikallisesta asiamiespostista hakiessa noin 90% paketeista saa ihan vaan OmaPosti-sovelluksen viivakoodia näyttämällä, ei kysytä nimeä, henkkareita tai mitään muutakaan. Ja tosiaan se OmaPosti-sovellus ei sovellu tunnistautumiseen kun siihen voi kuka tahansa lisätä minkä tahansa seurantakoodin ja se näkyy ihan kuin olisi suoraan sovellukseen automaattisesti tullut.

Ennen koronaa tosiaan kun emännän paketteja joskus hain niin kysyttiin henkkarit ja kysyivät kenen nimellä paketti on, nykyään kun näyttää QR-koodia niin ei kysellä yleensä yhtään mitään.
 
Ennen noita paketteja noutaessa sentään oltiin vähän tarkempia, nykyään paikallisesta asiamiespostista hakiessa noin 90% paketeista saa ihan vaan OmaPosti-sovelluksen viivakoodia näyttämällä, ei kysytä nimeä, henkkareita tai mitään muutakaan. Ja tosiaan se OmaPosti-sovellus ei sovellu tunnistautumiseen kun siihen voi kuka tahansa lisätä minkä tahansa seurantakoodin ja se näkyy ihan kuin olisi suoraan sovellukseen automaattisesti tullut.

Ennen koronaa tosiaan kun emännän paketteja joskus hain niin kysyttiin henkkarit ja kysyivät kenen nimellä paketti on, nykyään kun näyttää QR-koodia niin ei kysellä yleensä yhtään mitään.
Kuulostaa paikalliselta erolta. Itse en ole huomannut 10 vuoden aikana mitään muutosta näissä. Esim. jos on kyseessä Postipaketti, kysytään aina henkkarit, jos kirjaamaton kirjelähetys (esim. M-, L- tai U-alkuinen seurantatunnus) niin ei kysytä. Näin sen myös pitäisikin Postin ohjeiden mukaan toimia.
 
Kuulostaa paikalliselta erolta. Itse en ole huomannut 10 vuoden aikana mitään muutosta näissä. Esim. jos on kyseessä Postipaketti, kysytään aina henkkarit, jos kirjaamaton kirjelähetys (esim. M-, L- tai U-alkuinen seurantatunnus) niin ei kysytä. Näin sen myös pitäisikin Postin ohjeiden mukaan toimia.
Juuri näin. Mikään ei ole muuttunut. Kysytäänkö henkkarit vai ei, riippuu postituotteesta.
 
Fedexillä jotain merkittävää menossa kun tuntuu että mikään ei toimi? Työpaikalla kaikki fedexin lähetykset jumissa ja nyt myös yksi oma paketti jumittaa. Pariin kertaan mennyt belgia-vantaa-belgia väliä, taas on Belgiassa.

Tullin sivulla kun yrittää lähetystä tullata niin kehuu että ei saa yhteyttä fedexin palvelimeen....

Melko mairittelevia asiakaskokemuksia:

 
Hieman provoava kysymys, mutta mikä järki tai hyöty on ylipäätänsä tuossa koko omaposti apissa? Yksi turha appi pyörimässä taustalla (olen toki muutenkin sitä vastaan, että "joka" asialla pitäisi olla oma appinsa). Jos on paketti tulossa, minulle tulee nyt txt-viesti kun sen voin hakea. Mitä parempaa saisin omapostin kautta? Lukemani perusteella ei ainakaan sekoilujen määrä vähene sillä.
Tuskin siitä paljon on iloa muutaman paketin osalta. Itse pidän että kaikki in samassa apissa. Vuosittain 100-200 lähetystä vastaanotetuissa. Voihan sillä lisäksi sopia päivän ja aikahaarukan toimitukselle + seurata vaikka kartalta jamalin ajelua ja eksymistä.
 
Onko kellään kokemusta Expres-kirjeistä ulkomaille? Saksaan olisi matkalla suht tärkeä dokumentti, lähtenyt maasta 20.5. ja ei oo vielä kuulunut mitään. Seuranta päättyy Suomeen, niin ei mitään hajua missä menee vai meneekö.

Kannattaisko suoraan maksaa DHL:lle seuraavaksi, jos toi katoaa? Hankala hommata uutta kopiota dokumentista.
 
Kuriirilähetys on aina kuriirilähetys, just lähetin thaikkuihin tärkeitä papereita jotka olivat jo maksaneetkin pari sataa yhteensä laillistamisineen yms., nopeaahan se oli, perjantaina kello 14 DHL:n nettisivulla tilaus kuntoon, kuski haki vartin päästä lähetyksen, sunnuntaina Thaimaassa ja maanantaina jako vastaanottajalle. Hinta rapeat 140e (sisälsi tosiaan noudon himasta + vakuutuksen (400e jos häviää). Postilta olisi saanut EMS -lähetyksen noin. 40 eurolla mutta sillä on niin monta random tahoa käsittelemässä lähetystä ulkomailla+ vajaa seuranta joten ei kiitos.
 
Onko kellään kokemusta Expres-kirjeistä ulkomaille? Saksaan olisi matkalla suht tärkeä dokumentti, lähtenyt maasta 20.5. ja ei oo vielä kuulunut mitään. Seuranta päättyy Suomeen, niin ei mitään hajua missä menee vai meneekö.

Kannattaisko suoraan maksaa DHL:lle seuraavaksi, jos toi katoaa? Hankala hommata uutta kopiota dokumentista.
Pitäisi kyllä näkyä DHL:n seurannassa, mutta jos ei näy niin katso myös Deutsche Postin seuranta.

Menee kyllä tavallisesti perille Saksaan viikossa tai alle, mutta tavallisten ulkomaan kirjeiden tavoin voi joskus olla viikkojakin myöhässä (ei ole kyllä itselle Saksan kohdalla osunut koskaan noin pitkää viivettä).
 
Kuriirilähetys on aina kuriirilähetys, just lähetin thaikkuihin tärkeitä papereita jotka olivat jo maksaneetkin pari sataa yhteensä laillistamisineen yms., nopeaahan se oli, perjantaina kello 14 DHL:n nettisivulla tilaus kuntoon, kuski haki vartin päästä lähetyksen, sunnuntaina Thaimaassa ja maanantaina jako vastaanottajalle. Hinta rapeat 140e (sisälsi tosiaan noudon himasta + vakuutuksen (400e jos häviää). Postilta olisi saanut EMS -lähetyksen noin. 40 eurolla mutta sillä on niin monta random tahoa käsittelemässä lähetystä ulkomailla+ vajaa seuranta joten ei kiitos.
140e siitä että lähettää fyysisiä papereita pallon toiselle puolelle v. 2022 :facepalm: Eikö sielläpäin olla kuultu sähköpostista?
 
140e siitä että lähettää fyysisiä papereita pallon toiselle puolelle v. 2022 :facepalm: Eikö sielläpäin olla kuultu sähköpostista?

Valitettavasti kaikki paperit ei ole kelvollisia sähköpostilla. Vanhassa duunipaikassa lähetettiin monesti työntekijä paperien kanssa kun oli nopeinta.
 
140e siitä että lähettää fyysisiä papereita pallon toiselle puolelle v. 2022 :facepalm: Eikö sielläpäin olla kuultu sähköpostista?

Yllättävänkin moni (ulkomaalainen) firma lähettää sähköpostilla tilausvahvistuksen, joka sitten pitää allekirjoittaa ja faxata heille takaisin ;)

Edit: Yritysten välistä kauppaa. Ehkä paremmin sopimusvahvistuksen tjsp.
 
140e siitä että lähettää fyysisiä papereita pallon toiselle puolelle v. 2022 :facepalm: Eikö sielläpäin olla kuultu sähköpostista?

sähköposti ei ole yhtä kuin asiakirja. Postauksessani oli myös maininta laillistettu, eli käytännössä Ulkoministeriön leimat, että kyseessä olivat oikeat dokumentit laillisilta tahoilta. Lopullinen kohde ei myöskään ollut Thaimaa vaan siitä vielä pidemmälle, joka on vielä kauempana digilisaatiosta. Hyvä osa maailman maista luottaa enemmän leimoihin ja allekirjoituksiin, kuin sertifikaatteihin. Näinpä kuriirilähetykselle oli paikkansa.
 
Fedexillä jotain merkittävää menossa kun tuntuu että mikään ei toimi? Työpaikalla kaikki fedexin lähetykset jumissa ja nyt myös yksi oma paketti jumittaa. Pariin kertaan mennyt belgia-vantaa-belgia väliä, taas on Belgiassa.

Tullin sivulla kun yrittää lähetystä tullata niin kehuu että ei saa yhteyttä fedexin palvelimeen....

Melko mairittelevia asiakaskokemuksia:

Saman huomannut. Olen tilannut pariin otteeseen Cmsnl:tä moottoripyörän moottorinosia ja kestänyt tolkuttoman kauan tulla. Tänään tuli aamulla sähköposti jossa luvattiin toimitus kuudeksi, nyt iltapäivällä sähköposti jossa ilmoitettiin: delayed. Vielä pitäisi kolmas paketti tilata (ostellut sitä mukaa kun ollut varaa...). Suunnitelmissa oli saada pyörä kasaan ennen lomia ja ajella euroopassa. Ei taida onnistua, ellei sitten hollantilaiset suostu vaihtaan dhl:n. Vituttaa...
 
Tänään taas pääsee ihmettelemään, missä on pakettini. Tilasin ruotsalaisesta kynäkaupasta pari kynää ja kirjoitusalustan. Ne lähetettiin Bringillä jota siis Suomen päässä jakaa Posti. Paketti lähti kahdessa osassa, jotka tulivat kiltisti seurannassa melko yhtä matkaa siihen asti, että ne olivat kuljetuksessa kait noutopisteeseen. Isommasta osasta tuli eilen noutoilmoitus, mutta pienemmässä viimeinen seurannan merkintä on tuo kevytkuljetus. Kävin tänään hakemassa toisen ja eivät tienneet pienemmästä mitään ja eivät voi kuulemma sitä sieltä etsiäkään, kun paketteja on niin paljon. Arveli, että se voi olla menossa automaattiin, mitä kyllä vahvasti epäilen, koska Bringin paketit eivät ole sinne koskaan menneet. Kuulemma ei auta kuin odotella, toivottavasti se jostain putkahtaisi ihmisten ilmoille.
 
sähköposti ei ole yhtä kuin asiakirja. Postauksessani oli myös maininta laillistettu, eli käytännössä Ulkoministeriön leimat, että kyseessä olivat oikeat dokumentit laillisilta tahoilta. Lopullinen kohde ei myöskään ollut Thaimaa vaan siitä vielä pidemmälle, joka on vielä kauempana digilisaatiosta. Hyvä osa maailman maista luottaa enemmän leimoihin ja allekirjoituksiin, kuin sertifikaatteihin. Näinpä kuriirilähetykselle oli paikkansa.
Sähkösposti on keino välittää se asiakirja perille siinä missä etanapostikin. En edelleenkään näe mitään ongelmaa siinä, miksei sitä leimattua, allekirjoitettua aanelosta voi vaan skannata ja mailata osoiteeseen X. Sekunneissa perillä ja ympäristökin kiittää.
 
Sähkösposti on keino välittää se asiakirja perille siinä missä etanapostikin. En edelleenkään näe mitään ongelmaa siinä, miksei sitä leimattua, allekirjoitettua aanelosta voi vaan skannata ja mailata osoiteeseen X. Sekunneissa perillä ja ympäristökin kiittää.
Vaan asian voi tajuta tai olla tajuamatta, sehän on aivan yksi ja sama jos et näe ongelmaa sähköpostissa jos se ei vastaanottavalle viranomaistaholle käy. Tässä tapauksessa muu kuin laillistettu orkkis UM: n leimalla ei edes pääse byrokratian rattaisiin koska paikallinen viranomaistaho ei hyväksy kuin tuossa muodossa papereita. Aivdn sama mitä mieltä itse tai joku muu on aiheesta Suomessa. Tottakai minäkin olisin mielelläni lähettänyt sähköisenä jos se vain olisi mahdollista.
 
140e siitä että lähettää fyysisiä papereita pallon toiselle puolelle v. 2022 :facepalm: Eikö sielläpäin olla kuultu sähköpostista?

Esim Suomen Digi ja väestörekisterikeskus (ent.maistraatti) ei hyväksy virallisia asiakirjoja muuta kuin alkuperäisinä, laillistettuina, notaarin hyväksyminä sekä apostilleina, kun ne lähetetään vaikka thaikuista suomeen. Viestin tulevasta asiakirjasta ottavat vastaan vaikka s-postina, mutta eivät ala toimenpiteisiin ennenkuin alkuperäiset Viralliset asiakirjat ovat perillä.
 
Postilta olisi saanut EMS -lähetyksen noin. 40 eurolla mutta sillä on niin monta random tahoa käsittelemässä lähetystä ulkomailla+ vajaa seuranta joten ei kiitos.

EMS kulki yllättävän luotettavasti Suomen ja erään Thaimaan naapurimaan välillä 10-20 vuotta sitten kun siellä päin asuin. Monet kerrat kulki juurikin kaikenlaisia leimoilla varustettuja papereita ja passeja yms. molempiin suuntiin, eikä koskaan hukkunut mitään. Toimitusaika oli 1-2 viikkoa. Tuoreita kokemuksia ei kyllä ole.

Päädyin tuolloin EMS:in käyttäjäksi, koska asuinpaikallani ei ollut varsinaista osoitetta, se ei ollut useimpien kansainvälisten kuriirifirmojen jakelualueella, enkä ollut siellä välttämättä paikalla. Niinpä vuokrasin paikallisesta postitoimistosta postilokeron, jonne toimittaminen vaati joka tapauksessa sen, että kuljetuksen hoitaa paikallinen postilaitos. Joten EMS oli looginen ratkaisu. Tavallisista tavaralähetyksistä paikallisen postitoimiston päällikölle piti antaa aina pieni "teeraha" lähetysten turvaamiseksi, ja niitä silti hukkui välillä, mutta EMS-asiakirjalähetyksiin liittyen eivät kaivanneet edes lahjuksia.
 
EMS kulki yllättävän luotettavasti Suomen ja erään Thaimaan naapurimaan välillä 10-20 vuotta sitten kun siellä päin asuin. Monet kerrat kulki juurikin kaikenlaisia leimoilla varustettuja papereita ja passeja yms. molempiin suuntiin, eikä koskaan hukkunut mitään. Toimitusaika oli 1-2 viikkoa. Tuoreita kokemuksia ei kyllä ole.

Päädyin tuolloin EMS:in käyttäjäksi, koska asuinpaikallani ei ollut varsinaista osoitetta, se ei ollut useimpien kansainvälisten kuriirifirmojen jakelualueella, enkä ollut siellä välttämättä paikalla. Niinpä vuokrasin paikallisesta postitoimistosta postilokeron, jonne toimittaminen vaati joka tapauksessa sen, että kuljetuksen hoitaa paikallinen postilaitos. Joten EMS oli looginen ratkaisu. Tavaralähetyksistä paikallisen postitoimiston päällikölle piti antaa aina pieni "teeraha" lähetysten turvaamiseksi, mutta EMS-asiakirjalähetyksiin liittyen eivät kaivanneet edes lahjuksia.
Kolme Priority-pakettia (eli ei EMS) on tullut lähetettyä Thaimaaseen viimeisen 2 vuoden aikana ja kaikki ovat menneet 4-5 arkipäivässä perille, eli sinnepäin tuntuu pelaavan postiyhteys ainakin pakettien osalta hyvin verrattuna moniin muihin maihin. Naapurimaista ei kokemusta.
 
Esim Suomen Digi ja väestörekisterikeskus (ent.maistraatti) ei hyväksy virallisia asiakirjoja muuta kuin alkuperäisinä, laillistettuina, notaarin hyväksyminä sekä apostilleina, kun ne lähetetään vaikka thaikuista suomeen. Viestin tulevasta asiakirjasta ottavat vastaan vaikka s-postina, mutta eivät ala toimenpiteisiin ennenkuin alkuperäiset Viralliset asiakirjat ovat perillä.

Näin juuri ja sama maailmalla kun viet suomalaisia papereita kun haluat tehdä jotain virallisempaa oli se sitten hakemus kansalaisuuteen, yrityksen ostoon, adoptioon, avioliiton virallistamiseen tms. Sitä ei suomalainen helpolla edes usko mitä kaikkea paperia pitää 2022 hankkia paperimuodossa. Itsellä on mm ollut todistus että ei ole hiviä, elefanttitautia, ruttoa, olen hengissä, olen syntynyt, vanhempien papereita, verotus- ja tulotietoja esim pankin tilikoosteet puolen vuoden ajalta jokainen lippu pankin leimaamina. Asiat eivät etene laisinkaan ilman orkkispapereits ja ne leimat… tuo 140e:n lähetys sisälsi papereita jotka olivat jo maksaneet muutaman satasen + noin 20h duunia niiden hankkimiseksi.
Vähän taas ketjun aihetta liipaten, en ollut yllättynyt, että UPS kusi toimituksen tälle päivälle. Saas nähdä huomenna mikä on meriselitys, ehkä en ollut kotona tms jotta voivat viedä johonkin persläpeen noudettavaksi. Tuntuu että ainostaan paskimmat etniset kioskit kelpaavat heille toimijoiksi. Tällä viikolla Posti sen sijaan sai neljä lähetystä sovittuna hetkenä kotiovelle tuotua:p
 
Näin juuri ja sama maailmalla kun viet suomalaisia papereita kun haluat tehdä jotain virallisempaa oli se sitten hakemus kansalaisuuteen, yrityksen ostoon, adoptioon, avioliiton virallistamiseen tms. Sitä ei suomalainen helpolla edes usko mitä kaikkea paperia pitää 2022 hankkia paperimuodossa. Itsellä on mm ollut todistus että ei ole hiviä, elefanttitautia, ruttoa, olen hengissä, olen syntynyt, vanhempien papereita, verotus- ja tulotietoja esim pankin tilikoosteet puolen vuoden ajalta jokainen lippu pankin leimaamina. Asiat eivät etene laisinkaan ilman orkkispapereits ja ne leimat… tuo 140e:n lähetys sisälsi papereita jotka olivat jo maksaneet muutaman satasen + noin 20h duunia niiden hankkimiseksi.
Vähän taas ketjun aihetta liipaten, en ollut yllättynyt, että UPS kusi toimituksen tälle päivälle. Saas nähdä huomenna mikä on meriselitys, ehkä en ollut kotona tms jotta voivat viedä johonkin persläpeen noudettavaksi. Tuntuu että ainostaan paskimmat etniset kioskit kelpaavat heille toimijoiksi. Tällä viikolla Posti sen sijaan sai neljä lähetystä sovittuna hetkenä kotiovelle tuotua:p

Mä oon alkanut Postin kohdalla tehdä sitä, että jos yrittävät kusettaa että "yritettiin toimittaa" kun oon ollut himassa etätöissä, niin soitan niiden aspaan ja laitan ne toimittamaan sen paketin uudelleen vaikka ovat sen jo vieneet jonnekin noudettavaksi. Jos pakettituotteeseen kuuluu yksi toimitusyritys, niin sitten jumaliste yritetään eikä koiteta kusettaa etten ollut muka kotona. Jotenkin tuntuu että se on saattanut jopa tehota. :D UPS:n kohdalla oon jo vähän luovuttanut, pitäisi varmaan tehdä samaa, mutta ei onneksi oo hetkeen heidän kauttaan tullutkaan mitään.
 
Mä oon alkanut Postin kohdalla tehdä sitä, että jos yrittävät kusettaa että "yritettiin toimittaa" kun oon ollut himassa etätöissä, niin soitan niiden aspaan ja laitan ne toimittamaan sen paketin uudelleen vaikka ovat sen jo vieneet jonnekin noudettavaksi. Jos pakettituotteeseen kuuluu yksi toimitusyritys, niin sitten jumaliste yritetään eikä koiteta kusettaa etten ollut muka kotona. Jotenkin tuntuu että se on saattanut jopa tehota. :D UPS:n kohdalla oon jo vähän luovuttanut, pitäisi varmaan tehdä samaa, mutta ei onneksi oo hetkeen heidän kauttaan tullutkaan mitään.
Minulle tuli UPS:lla tässä toissa viikolla neljä lähetystä ja todellakin soitin aspaan ensimmäisen jälkeen kun muka ei oltu kotona. Alkuvuodesta väittivät samaa niin paloi hihat asian kanssa ja mainitsin puhelussa tästäkin. Vähemmän yllättäen loput kolme pakettia tulivat perille kotiin.
Eli kannattaa ehdottomasti soittaa ja valittaa. Postilla ja DHL:llä toimitukset taas ovat toimineet täällä aina erinomaisesti.
 
Pitäisi kyllä näkyä DHL:n seurannassa, mutta jos ei näy niin katso myös Deutsche Postin seuranta.

Menee kyllä tavallisesti perille Saksaan viikossa tai alle, mutta tavallisten ulkomaan kirjeiden tavoin voi joskus olla viikkojakin myöhässä (ei ole kyllä itselle Saksan kohdalla osunut koskaan noin pitkää viivettä).
Joo tuo DHL:n seuranta antaa saman minkä Posti. 20.5. lähtenyt maasta, sen jälkeen ei mitään. Menee kyllä aivan vitun hankalaksi nyt ruveta hankkimaan uutta kopiota tosta paperista.
 
Kun puhutaan varmoista ja nopeista toimituksista tärkeistä virallisista laillistetuista dokumenteista, niin dhl express (ei siis normi dhl) vaan express..Etelä-afrikasta, Johannesburg kautta Kapkaupunki, notaarin vahvistamat asiakirjat Suomeen lähetys ma, lähetti toi asiakirjat käteen to. aamupäivällä, samana päivänä itse toimitus maistraattiin..asia ok pe. iltapäivänä...Makso kylläkin rahaa, mutta alle 150€.
Ei tarvinnut odottaa kahta viikkoa. Tämä kokemus siis minulla.
 
Kun puhutaan varmoista ja nopeista toimituksista tärkeistä virallisista laillistetuista dokumenteista, niin dhl express (ei siis normi dhl) vaan express..Etelä-afrikasta, Johannesburg kautta Kapkaupunki, notaarin vahvistamat asiakirjat Suomeen lähetys ma, lähetti toi asiakirjat käteen to. aamupäivällä, samana päivänä itse toimitus maistraattiin..asia ok pe. iltapäivänä...Makso kylläkin rahaa, mutta alle 150€.
Ei tarvinnut odottaa kahta viikkoa. Tämä kokemus siis minulla.
Itse olen käyttäny Suomesta ja Suomeen kiireellisissä asiakirjalähetyksissä UPS Express Saver Docsia shipit.fi:n kautta, se on yleensä merkittävästi halvempi kuin esim. DHL Express ja yhtä nopea. Esim. tuo mainittu Etelä-Afrikka => Suomi -väli on vain 31,86 €.
 
Postilla tuli ennen paketit aika luotettavasti estimaatin mukaan kunhan Suomeen saakka pääsivät. Nykyisin meno on aika vakio "arvioitu toimitusaika 12.5. päivän loppuun mennessä" vielä 14.5. kunnes ennuste muuttuu vain tyyliin viive - emme enää viitsi edes vedättää, loppuajaksi toimitusta. Paketti vaan seisoo "lajiteltavana".
 
Kun puhutaan varmoista ja nopeista toimituksista tärkeistä virallisista laillistetuista dokumenteista, niin dhl express (ei siis normi dhl) vaan express..Etelä-afrikasta, Johannesburg kautta Kapkaupunki, notaarin vahvistamat asiakirjat Suomeen lähetys ma, lähetti toi asiakirjat käteen to. aamupäivällä, samana päivänä itse toimitus maistraattiin..asia ok pe. iltapäivänä...Makso kylläkin rahaa, mutta alle 150€.
Ei tarvinnut odottaa kahta viikkoa. Tämä kokemus siis minulla.
Joo, äkkiä katoin että ois kuitenkin vain n.50e maksanut lähettää tuo Expressinä. Toisaalta toi Postin haistapaska-kirje maksoi sekin 20e, joten eipä tossa juuri mitään säästänyt. Helvetinmoinen päänvaiva vaan tästäkin tuli.
 
Tänään taas pääsee ihmettelemään, missä on pakettini. Tilasin ruotsalaisesta kynäkaupasta pari kynää ja kirjoitusalustan. Ne lähetettiin Bringillä jota siis Suomen päässä jakaa Posti. Paketti lähti kahdessa osassa, jotka tulivat kiltisti seurannassa melko yhtä matkaa siihen asti, että ne olivat kuljetuksessa kait noutopisteeseen. Isommasta osasta tuli eilen noutoilmoitus, mutta pienemmässä viimeinen seurannan merkintä on tuo kevytkuljetus. Kävin tänään hakemassa toisen ja eivät tienneet pienemmästä mitään ja eivät voi kuulemma sitä sieltä etsiäkään, kun paketteja on niin paljon. Arveli, että se voi olla menossa automaattiin, mitä kyllä vahvasti epäilen, koska Bringin paketit eivät ole sinne koskaan menneet. Kuulemma ei auta kuin odotella, toivottavasti se jostain putkahtaisi ihmisten ilmoille.
Tästä paketista tuli juuri noutoilmoitus, joten lienee löytynyt kumminkin oletettavasti sieltä Postista, kun eivät sunnuntaisin ruukaa mitään kuljetella. Onneksi ei ollut mitään niin kiireellistä ja neuvo odotella tässä oli ihan pätevä. Huomenna varmaan tosin olisin alkanut soittelemaan aspaan tästä.
 
^tai sitten ei ikinä ollut edes hävinnyt , ehkä yksinkertaisesti vain rullakko tullut täyteen pakatessa ja toinen lähetyksistä mennyt seuraavaan rullakkoon ja se toimitettiin eri aikaan noutopisteeseen esim eilen lauantaina ja kerkesivät tänään sen vasta hyllyttämään jolloin tulee päivitys järjestelmään? Laittaisin itse fyrkat tälle vaihtoehdolle.
 
^tai sitten ei ikinä ollut edes hävinnyt , ehkä yksinkertaisesti vain rullakko tullut täyteen pakatessa ja toinen lähetyksistä mennyt seuraavaan rullakkoon ja se toimitettiin eri aikaan noutopisteeseen esim eilen lauantaina ja kerkesivät tänään sen vasta hyllyttämään jolloin tulee päivitys järjestelmään? Laittaisin itse fyrkat tälle vaihtoehdolle.
Eli käytännössä seuranta voi sanoa, että paketti on kuljetuksessa, vaikka se ei ole kuljetuksessa? Mielenkiintoista. Tässä tapauksessa paketin piti tulla keskiviikkona, joten jos se on torstain ja perjantain vain odotellut siellä niin ei sekään kovin hyvältä toiminnalta vaikuta. Itselle tulee aika paljon paketteja ja koskaan ei ole Postiin mennessä käynyt niin, että sitä ei olisi hyllytetty samana päivänä tosin aika vaihtelee sen mukaan, miten on ruuhkaista. En kuitenkaan usko, että olisi yli päivää Postissa odotellut tarkoituksella. Joskus paketit on myöhästynyt päivällä, kun ei ole oletettavasti mahtunut, mutta silloin myös seurannassa ollut kuljetuksessa vasta seuraavana päivänä, joten ei kyllä tällainen vaihtoehto tullut mieleenkään, mutta kaikki on mahdollista!

edit: Hain paketin ja sielläkin todettiin vain, että johonkin siihen prosessiin se oli jäänyt jumiin ja joskus niitä voi sitten tulla sunnuntainakin. Toisaalta ottaen huomioon tosiaan sen, että yleensä ovat todella hyviä hyllyttämään paketit pikaisesti ja 95% paketeista tulee priimasti niin en tiedä, mutta paketti on kotona, joten ongelma ratkesi. Sanottaakoon vielä, että perjantaina tullut Ikean lava tuli todella nätisti Postilla. Aamulla soittivat, että sopiiko tulla tietyllä välillä ja toivat lavan niin lähelle ovea kuin mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 470
Viestejä
4 497 476
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom