Postin kulkemisen vaikeus

Ja jos siis sulla on paketti limbossa, ts. tullut maahan seurannan mukaan mutta sitten ei kuulu mitään niin ei auta kuin odottaa. Oma pakettini briteistä viime kuussa makasi kolme viikkoa limbossa ennen etenemistä ja sillä aikaa pingailu ja ihmettely ei auttanut yhtään mitään.
 
No näköjään noi ohjeistukset vähän miten sattuu ollu. Postilta tuli saapumis ilmoitus kirje. Jossa ohjeet jos paketti alle 22 niin meiliä lentoposti@tulli.fi vapautuspyyntöä varten. Kun odottelin sitä sitten, mut sieltä ei mitään kuulu. Postin aspa ohjeistisamaa. Viimein sain tullinkiinni, ni se sitte ohjeisti että sen voikin tullata normaalillatapaa vaikka ei mene arvolisäveroa. Enkä sitten itsekkää ollu tajunnu kattoo voikositä tullata. Kun ennekin on tulluvastaan noit et on laitettu meilii vaan tohon lentopostiin vapautusta varten ja on samanapäivänä vapautunut.
 
Onko tuo kännykän (Android) OmaPosti sovellus kaikilla noin hidas vai onko vika minun puhelimessa? Kun sen avaa (jos sen lopettaa taustalta) näkyy vain pinkki Posti teksti vihreällä taustalla (ihan kuin se olisi jumissa) ja lopulta jotain tapahtuu. Joskus taas tulee sovelluksen oman ilmoitussivu yhteysvirheestä yritä uudelleen kehoitteella.

Jos tulee ilmoitus paketin muuttuneesta tilasta ja sitä klikkaa, niin jopas on taas jähmeää, se "rengas" mikä siinä pyörii on ihan tahmassa ja kaikki muukin. Miten tuosta on saatu noin hirveä vai onko vika minulla? Aika sama tuntuma kuin Windows koneessa jossa muisti lopussa ja se swappaa mekaaniselle kiintolevylle...

Tietokoneella web-sivun kautta OmaPosti toimii paljon paremmin.
 
Onko tuo kännykän (Android) OmaPosti sovellus kaikilla noin hidas vai onko vika minun puhelimessa? Kun sen avaa (jos sen lopettaa taustalta) näkyy vain pinkki Posti teksti vihreällä taustalla (ihan kuin se olisi jumissa) ja lopulta jotain tapahtuu. Joskus taas tulee sovelluksen oman ilmoitussivu yhteysvirheestä yritä uudelleen kehoitteella.

Jos tulee ilmoitus paketin muuttuneesta tilasta ja sitä klikkaa, niin jopas on taas jähmeää, se "rengas" mikä siinä pyörii on ihan tahmassa ja kaikki muukin. Miten tuosta on saatu noin hirveä vai onko vika minulla? Aika sama tuntuma kuin Windows koneessa jossa muisti lopussa ja se swappaa mekaaniselle kiintolevylle...

Tietokoneella web-sivun kautta OmaPosti toimii paljon paremmin.

Ihan vikkelästi tuo on yleensä toiminut, ja niin näyttää toimivan nytkin. Ajoittain on sitten ollut ihan täydellistä toimimattomuutta, esim. tuon viimeisimmän WebView-päivityksen jälkeen ennen kuin Posti sai äppinsä taas korjattua.
 
Onko tuo kännykän (Android) OmaPosti sovellus kaikilla noin hidas vai onko vika minun puhelimessa? Kun sen avaa (jos sen lopettaa taustalta) näkyy vain pinkki Posti teksti vihreällä taustalla (ihan kuin se olisi jumissa) ja lopulta jotain tapahtuu. Joskus taas tulee sovelluksen oman ilmoitussivu yhteysvirheestä yritä uudelleen kehoitteella.

Jos tulee ilmoitus paketin muuttuneesta tilasta ja sitä klikkaa, niin jopas on taas jähmeää, se "rengas" mikä siinä pyörii on ihan tahmassa ja kaikki muukin. Miten tuosta on saatu noin hirveä vai onko vika minulla? Aika sama tuntuma kuin Windows koneessa jossa muisti lopussa ja se swappaa mekaaniselle kiintolevylle...

Tietokoneella web-sivun kautta OmaPosti toimii paljon paremmin.
Mulla on toiminut koko ajan, ei ole webview-päivitys rikkonut tuota mutta välillä on todella hitaalla ja välillä antaa jotain virhettä josta painamalla "yritä uudelleen" toimii yleensä melko nopeasti. Joka tapauksessa tämä uusi omaposti on ainakin minulla huomattavasti hitaampi kuin se vanha versio.
 
Tuollaista se nyt enimmäkseen vaan näyttää, välillä toimii:
OmaPosti.jpg
 
Serverit juntturassa tai nettiyhteys pätkii?

Kuva on kyllä hyvä ja kertoo Postin touhuista yleisesti tällä hetkellä.
 
Serverit juntturassa tai nettiyhteys pätkii?

Kuva on kyllä hyvä ja kertoo Postin touhuista yleisesti tällä hetkellä.
Katselin Play-kaupasta tuon käyttäjäpalautteita enkä ole ainoa joka hitauden on huomannut. Ilmeisesti 4. versio oli hyvä, mutta sitten oli ihan pakko uudistaa...
 
Katselin Play-kaupasta tuon käyttäjäpalautteita enkä ole ainoa joka hitauden on huomannut. Ilmeisesti 4. versio oli hyvä, mutta sitten oli ihan pakko uudistaa...

Ilmatieteen laitos teki kai saman joskus. Vanha softa toimi niin, että koko viikon sään näki kun vaan pyyhki alaspäin. Uusi softa on hidas ja nykii ainakin Oneplus 8T:llä, ja siinä pitäis jotenkin sivuttaissuunnassa pyyhkiä ruutua, ja sää näkyy jotenkin pienesti ja epäselvästi siinä. Laitoin vanhan softan sitten takaisin suosiolla, kun näemmä sekin saa edelleen säätiedot haettua.
 
Itellä luurina OnePlus 3T eli vähän vanhempaa rautaa, ja on kyllä todella laginen softa. Pelkkä appin käynnistys kestää usein 10sec ja joskus päättyy odottamattomiin ongelmiin. Myös jos pitää postin tiskillä useammasta paketista näyttää QR-koodi niin menee tovi kun rullailee hyrrää joka käänteessä. Ei paljoa huonompi käyttökokemus voi puhelinsovelluksella olla, tulee mieleen Symbian-ajat kun puhelimissa oli se 8MB RAMia eikä 6-12GB.
 
Oma kotimaanpaketti Espoosta Turkuun on nyt viime viikon maanantaista 26.4. pyörinyt Vantaan logistiikkakeskuksen karusellissa. Välillä alkoi jo toivoa olla, kun kolmen päivän jälkeen oli lajiteltu, mutta palasi pyöriin rekisteröitäväksi.

Eipä ollut tietoa tästä Vantaan logistiikkakeskuksen laajemmasta ruuhkasta niin olen nyt neljänä peräkkäisenä päivänä soittanut Postin aspaan, että joskus edes tekisivät jotakin. Kolme kertaa sanottiin laitettavan ilmoitusta menemään selvitykseen. Tänään sit aspa kuitenkin sanoi, etteivät ole saaneet laittaa hetkeen mitään uutta ilmoitusta selvityskeskukseen, koska tilanne on hyvin ruuhkautunut ja haluavat purkaa ensin ruuhkan pois. Joko hyvä valehtelija, mutta sanoi kuulemma siitä huolimatta laittavan tämän mun paketin sinne ja otti itelleen seurantaan ja soittelee mulle jos etenee. Veikkasi, että todennäköisesti tämänkään viikon aikana ei tule tapahtumaan mitään edistystä. Hienoa asiakaspalvelua, jos aspaa ohjeistettu kusettamaan näillä "laitetaan ilmoitusta eteenpäin", kun todellisuudessa he eivät saa tehdä ilmoituksia eteenpäin.

Tietenkin sen oikeasti kiireellisen paketin piti jumiutua tuonne. Oli tulossa käytetty tuote, mutta pakottaa ostamaan turhaan uuden tilalle ja toimitus Schenkerillä kerran tuon rumban päättymisestä ei ole mitään tietoa. Toisella Belgiasta tulevalla paketilla varmaan sama Postin käsittely, kun 2-3 päivän toimitusajan paketti on 1,5 viikkoa matkalla ja viimeisin merkintä poistuminen maasta. Kuitenkin lojuu jossakin Postin rullakossa kuittaamatta.

26.04.2021 23:58
Lähetys on rekisteröity.
Posti Logistiikkakeskus

26.04.2021 22:54
Lähetys on rekisteröity.
Posti Logistiikkakeskus

Jne...

Tuo Postin sovellus on äärimmäisen hidas omassakin joitakin vuosia vanhassa luurissa 8 gb RAMilla. Vaatii yhden epäonnistuneen käynnistämisen ja sivun uudelleen lataamisen. Aikaisempi versio toimi täysin ilman ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään onnistuin tuontitullaamaan Ali-kaupasta tulleen paketin, vielä eilen ei Tullin nettilaskuri millään suostunut hyväksymään Postin saapumisilmoituksessa ollutta seurantanumeroa. Näyttää siltä, että nykyään joutuu tuontitullauksen yhteydessä lisäksi ruksaamaan joitakin vaihtoehtoja: "Kyseessä ei ole kaksikäyttötuote (tms. jännätermi) eli sitä ei voi käyttää joukkotuhoaseiden valmistukseen" ja "Lähetyksen alkuperämaa ei ole Iran". Samaten piti vakuuttaa, että "Olen yksityishenkilö, jos tilaan kasvihuonekaasuja (tms.)". Olisi pitänyt ottaa screenshotit noista... Ehkä noi on niitä uusia turvatietoja, joiden takia "muutamien" pakettien tuontitullaus on hieman kuss... ^H^H^H^H viivästynyt :)
 
Tilasin äsken alle 22 euron tavaraa AliExpress Standard Shippingillä. Ennen ovat tulleet Postin .fi-päätteellä, mutta nyt kuljetus Viron .ee-palvelun kautta. Ovatkohan jo Alillakin kyllästyneet Postin takkuiluihin...
 
Onko kukaan törmännyt vastaavaan? Briteistä tulossa kirjattu kirje.

18.04.2021 04:32
Lähetys on lähtenyt lähtömaasta
Skannaus ulkomailla IPS

Royal Mailinkin seuranta näyttää että ovat lähettäneet Suomeen. En ole saanut postilta vielä vastausta.

Liekö kadonnut matkalla vai onko jumissa jossain tullin varastossa?
 
Tilasin äsken alle 22 euron tavaraa AliExpress Standard Shippingillä. Ennen ovat tulleet Postin .fi-päätteellä, mutta nyt kuljetus Viron .ee-palvelun kautta. Ovatkohan jo Alillakin kyllästyneet Postin takkuiluihin...
Noin noita mullekin on lähtenyt eli ROxxxxxxxxEE mutta parin päivän päästä on tullut uusi seurantatunnus muotoa SPxxxxxxxxFI noille paketeille.
 
Onko kukaan törmännyt vastaavaan? Briteistä tulossa kirjattu kirje.

18.04.2021 04:32
Lähetys on lähtenyt lähtömaasta
Skannaus ulkomailla IPS

Royal Mailinkin seuranta näyttää että ovat lähettäneet Suomeen. En ole saanut postilta vielä vastausta.

Liekö kadonnut matkalla vai onko jumissa jossain tullin varastossa?
Täysin normaalia koronan aikana että lähetyksellä voi kestää viikkoja Briteistä Suomeen. Kyllä se tuon perusteella on vielä matkalla eikä tullissa tai Postin käsittelyssä.
 
Ei voi kyllä kuin kehua tätä Postin toimintaa. Paketti tuli Jenkeistä pitkän odottelun jälkeen 14.4. maahan. Meni melkein pari viikkoa ja sitten päätyi tulliin, jotka hoidettu Postin kuluineen 28.4.. Nyt taas mennyt kohta viikko ja paketti odottelee edelleen liikkumatta. Tuleepa taas mieleen, että jos kuitenkin olisi säästänyt sen reilun kympin ja ostanut tuotteen Suomesta. Joskohan tässä menee vielä kuukausi rikki, kun odottelee kotimaan sisällä liikkuvaa pakettia.
 
Just katselin omien pakettien seurannat taas läpi ja näyttäisi että tosiaan suuri osa paketeista on jumissa suomen puolella, osa tietty on ollut jossain kirgisiassa seurannan mukaan jumissa jo viikkoja. Suurin osa tietty on Aliexpressin pikkunyssäköitä mutta esim virosta, briteistä, saksasta ja tsekeistä tulevat paketitkin mitkä postin kautta tulevat ovat kaikki tilassa "Sent out from transit hub", "Arrived at destination country" tai muuta vastaavaa. Eli seuranta on kivasti seurannut pakettia siihen asti kunnes se pitäisi kirjata suomen puolella seuraavan kerran.

Muutama EU:n sisältä tuleva paketti on tosin jotenkin onnistunut tuon tukoksen läpi navigoimaan ja saapunut perille noin viikon päästä lähetyksestä mutta käytännössä kaikki EU:n ulkopuoliset paketit tuntuvat jämähtävän johokin konttiin postikeskuksen pihalle tms.

Pitäisiköhän tuon postin vaikka palkata pari ihmistä lisää pyörittelemään noita paketteja että tämä suma saataisiin edes joskus purettua. Ainiinjuu, mutta sehän maksaa ja on herrojen bonuksista pois... Vähän alkaa turhauttaa tämä postin toiminta eikä läheskään kaikkia paketteja saa muuten kuin postin kautta tulemaan, ainakaan ilman tolkutonta lisähintaa. Voi kun kaiken saisikin esim DHL:n kautta edes lähes samaan hintaan, niillä paketti kulkee sentään maahantulon jälkeen päivässä-parissa perille.
 
Posti kehui alkuvuoden tulostaan ja kertoi asiakastyytyväisyyden olevan 4.5/5. Keneltähän on kysytty, ja mitä on kysytty, ja mitkä ovat olleet mittareita...

Varmaan kysytty sitä, että oletko tyytyväinen siihen, että Posti on Posti eikä Itella?
 
Onko kukaan törmännyt vastaavaan? Briteistä tulossa kirjattu kirje.

18.04.2021 04:32
Lähetys on lähtenyt lähtömaasta
Skannaus ulkomailla IPS

Royal Mailinkin seuranta näyttää että ovat lähettäneet Suomeen. En ole saanut postilta vielä vastausta.

Normisettiä. Voi kestää helposti jopa kuukauden. Todennäköisesti ilmestyy sieltä vielä, mutta kuten sanottua, postin kautta ei voi tällä hetkellä pistää mitään millä on mikään kiire.
 
Oma kotimaanpaketti Espoosta Turkuun on nyt viime viikon maanantaista 26.4. pyörinyt Vantaan logistiikkakeskuksen karusellissa. Välillä alkoi jo toivoa olla, kun kolmen päivän jälkeen oli lajiteltu, mutta palasi pyöriin rekisteröitäväksi.

Eipä ollut tietoa tästä Vantaan logistiikkakeskuksen laajemmasta ruuhkasta niin olen nyt neljänä peräkkäisenä päivänä soittanut Postin aspaan, että joskus edes tekisivät jotakin. Kolme kertaa sanottiin laitettavan ilmoitusta menemään selvitykseen. Tänään sit aspa kuitenkin sanoi, etteivät ole saaneet laittaa hetkeen mitään uutta ilmoitusta selvityskeskukseen, koska tilanne on hyvin ruuhkautunut ja haluavat purkaa ensin ruuhkan pois. Joko hyvä valehtelija, mutta sanoi kuulemma siitä huolimatta laittavan tämän mun paketin sinne ja otti itelleen seurantaan ja soittelee mulle jos etenee. Veikkasi, että todennäköisesti tämänkään viikon aikana ei tule tapahtumaan mitään edistystä. Hienoa asiakaspalvelua, jos aspaa ohjeistettu kusettamaan näillä "laitetaan ilmoitusta eteenpäin", kun todellisuudessa he eivät saa tehdä ilmoituksia eteenpäin.

Tietenkin sen oikeasti kiireellisen paketin piti jumiutua tuonne. Oli tulossa käytetty tuote, mutta pakottaa ostamaan turhaan uuden tilalle ja toimitus Schenkerillä kerran tuon rumban päättymisestä ei ole mitään tietoa. Toisella Belgiasta tulevalla paketilla varmaan sama Postin käsittely, kun 2-3 päivän toimitusajan paketti on 1,5 viikkoa matkalla ja viimeisin merkintä poistuminen maasta. Kuitenkin lojuu jossakin Postin rullakossa kuittaamatta.

26.04.2021 23:58
Lähetys on rekisteröity.
Posti Logistiikkakeskus

26.04.2021 22:54
Lähetys on rekisteröity.
Posti Logistiikkakeskus

Jne...

Tuo Postin sovellus on äärimmäisen hidas omassakin joitakin vuosia vanhassa luurissa 8 gb RAMilla. Vaatii yhden epäonnistuneen käynnistämisen ja sivun uudelleen lataamisen. Aikaisempi versio toimi täysin ilman ongelmia.

Paskapuhetta tuo Vantaan "ruuhkaisuus" myös Postilta - tai no kyllä siellä varmaan pakettia liikkuu ennätystahtiin, mutta mistään ruuhkasta joka oikeuttaisi tuollaiseen myöhästymiseen ei ole. Omat ja firman paketit tulleet koko alkuvuoden ihan normaalisti omalle paikkakunnalle aina seuraavana päivänä Vantaan lajittelun jälkeen, eli kun Vantaalla lajiteltu esim. klo 18 paketti on Liedossa illan/yön aikana ja jaossa aamupäivällä Turun naapurikunnassa.
 
Posti kehui alkuvuoden tulostaan ja kertoi asiakastyytyväisyyden olevan 4.5/5. Keneltähän on kysytty, ja mitä on kysytty, ja mitkä ovat olleet mittareita...

Varmaan kysytty sitä, että oletko tyytyväinen siihen, että Posti on Posti eikä Itella?
Varmaan laskettu negatiivisen palautteen määrää verrattuna pakettien (ei edes välttämättä toimitettujen) määrään tms. Tosin, eihän postille meinaa saada edes palautetta lähetettyä kun yksitellen ovat poistaneet kaikki palautekanavat käytöstä. No, ehkä ovat todenneet että homma toimii paremmin kun ei ole suotta negapalautetta pahoittamassa mieltä.
 
Me ei enää viitsitä ottaa paketteja vastaan, kun niitä on muutenkin liikaa. Tässä rojunne takaisin!

AliBack.JPG


Oudoksi on Postin hommat menneet, jos seurannan tiedot oikein...
 
Viimeksi muokattu:
Kohtalaisen varma veikkaus on, että Postin seuranta näyttää jotain höpöhöpöä. Luultavasti tuo viimeisin tapahtuma on todellisuudessa tapahtunut aikaisemmin mutta se vaan on tullut muutaman päivän myöhässä väärällä aikaleimalla järjestelmään.
 
Ei hitto. Haluaisin tietää mitä ihmettä siellä Postissa oikein tapahtuu mutta alkaa jo ahdistamaan koko prosessiketjun rikkinäisyys ja suoranainen epäloogisuus jos tästä häröpallosta lähden edes kyselemään.

Paketti saapu kuukausi sitten Suomeen, pitäisi tulla Turkuun. Se kävi kerran jo Liedossa, mutta lähti takaisin Vantaalle, koska vissiin unohtivat saapumisilmoituksen lähettää ennen pakettia. Vantaalla se ollaan lajiteltu kahdeksan kertaa yhteensä. Neljä kertaa ennen Liedon reissua ja neljä kertaa sen jälkeen. Nähtävästi Postin asiakaspalvelulle valittaminen auttoi, tänään ensinmäistä kertaa yli viikkoon paketille tapahtui jotain. Se rekisteröitiin Helsingissä, ja kymmenen minuuttia myöhemmin lajiteltiin kahdeksanteen kertaan Vantaalla.
 
Pahoin pelkään että tämä on vasta jäävuoren huippu ja koko touhu räjähtää kunnolla joskus juhannuksen tienoilla. Syyksi sanotaan nopealla aikataululla tullutta sitä ja tätä ja koronaa ja kylmää ilmastoa ja pitkiä etäisyyksiä.


Posti kehui alkuvuoden tulostaan ja kertoi asiakastyytyväisyyden olevan 4.5/5. Keneltähän on kysytty, ja mitä on kysytty, ja mitkä ovat olleet mittareita...

Varmaan kysytty sitä, että oletko tyytyväinen siihen, että Posti on Posti eikä Itella?
Feikkiarvosteluille aika tyypillinen pistemäärä. Ei herätä epäilyksiä ja on silti korkea. Villi veikkaus että johdon tulospalkkiokriteereissä toi tunnuslukun on pikkasen tuon alle. Sillä voi olla ylemmän johtoportaan henkilölle joku 10k- 100k €uron merkitys onko tuo luku 3.5 vai 4.5.
 
Sain lähetyksen Keravalle matkahuollon toimipisteeseen ja tilasin perjantaina kotiinkuljetuksen sille toiselle puolen Keravaa. Vieläkään ei ole soitettu sopiaksemme milloin voisi toimittaa.. Pakun vuokraus ei olis paljoa enempää kustantanu.. ens kerralla haen itse.
 

Liitteet

  • Näyttökuva 2021-5-4 kello 16.03.36.png
    Näyttökuva 2021-5-4 kello 16.03.36.png
    136,9 KB · Luettu: 93
Posti kehui alkuvuoden tulostaan ja kertoi asiakastyytyväisyyden olevan 4.5/5. Keneltähän on kysytty, ja mitä on kysytty, ja mitkä ovat olleet mittareita...

Varmaan kysytty sitä, että oletko tyytyväinen siihen, että Posti on Posti eikä Itella?
Mulla ainakin kännykän Omaposti-sovellus on pari kertaa tarjonnut mahdollisuuden antaa palautetta Postin toiminnasta. Nämä paketit on kyllä molemmat tulleet sutjakasti kotimaan sisäisesti. Hitaista ei ole paljoa kyselty, mutta ne onkin enimmäkseen ulkomailta tulleita.
 
Mitä tekisitte kun paketti on selkeästi mennyt hukkaan jo kuukausi sitten?

1620149260171.png

Varmaankin Alista saa rahat takaisin, mutta olisihan tuo kiva saadakin.

70 dollarin arvoinen kotelo kyseessä.
 
Mitä tekisitte kun paketti on selkeästi mennyt hukkaan jo kuukausi sitten?

Varmaankin Alista saa rahat takaisin, mutta olisihan tuo kiva saadakin.

70 dollarin arvoinen kotelo kyseessä.

Et ajatellu esim. postin aspasta kysäistä? Täältä tuskin irtoaa yhtään sen valistuneempaa arvausta paketin sijainnista.
Alista saat rahat takaisin kun teet disputen toimitukselle asetetun määräajan loputtua olettaen että sitä ei siihen mennessä ole sinulle saatu toimitettua.
 
Et ajatellu esim. postin aspasta kysäistä? Täältä tuskin irtoaa yhtään sen valistuneempaa arvausta paketin sijainnista.
Alista saat rahat takaisin kun teet disputen toimitukselle asetetun määräajan loputtua olettaen että sitä ei siihen mennessä ole sinulle saatu toimitettua.
Kysytty jo, ei ne siellä sen enempää tiedä. Selvityslomake on vain lähettäjälle. Ihan vain kyselin jos samaan jamaan olisi joku joutunut.
 
Postin oireet viittaa ihan tyypilliseen romahtavaan firmaan, eli ongelmat kukkii yhä pahemmin yksittäisissä pisteissä. Tulipalon sammutuksella on tähän asti pärjätty mutta selkeästi alkaa vaahtosammuttimet loppua uusien pesäkkeidein kohdalla.

Meillä oli alueella hyvä vanhanajan postinjaka töissä kunnes pääsi noin 1½vuotta sitten eläkkeelle, haki heti varhennettua kun suinkin oli pitkillä virkavuosilla mahdollista. Totesi että jos ei olisi ollut tuota varhennettua tulossa niin olisi lähtenyt kävelemään jo muutama vuosi aiemmin. Oli vain vanhana valtionvirkauralaisena liian hyvä eläke-etu tulossa niin päätti kärsiä ns. loppuun asti. Sitä mitä hänen kanssaan juttelin niin koko posti alkoi siirtyä toimivasta virastosta kafkamaiseksi palkanpolkemiseksi ja joukkolähtöjen paikaksi noin itella-sekoilun alkuaikoina. Tässä on vain se fakta että koko maan kattava toimiva postijärjestelmä ei täkäläisellä harvaan-asutulla maalla onnistu mitenkään päin tulosta tavoittelevana firmana. Asian on tunnustanut jo noin muut pohjoismaat ja postin toiminta on siirretty takaisin valtion virastoksi. Lisäksi selkeä logistiikka eli pakettien jako on rajattu ulos toiminnasta ainakin tiheämmin asutuilla alueilla missä se toimiikin kaupallisesti.

Joten peruspostin jako suurempien kaupunkien ulkopuolella on kaupallisesti tappiollista, teet mitä teet. Valtiovallan pitää vain päättää että onko täällä kokomaan kattavaa postipalvelua vai ei. Nyt heilutaan tuossa välimaastossa ja lopputulos on että riippuen siitä mitä reittiä postilähetys kulkee niin se joko menee perille tai sitten ei. Joten sotku itsessään ei ole postin syy, poliittisen hyväveliverkoston kultaiset kädenpuristukset&bonukset on maan tapa ja lopulinen syntipukki kummallekkin on oikeasti valtio-omistajan osaamattomuus tehdä päätöstä mitä halutaan.

Tuo LovelyWhore arvio juhannuksesta voi osua hyvinkin paikoilleen. Taannoinen postin lakko siirti isoja toimijoita pois postista ja nyt sitten kun toiminta ei ole edes nolla-katteista vaan kunnolla tappiolista niin homma alkaa romahtaa omaan mahdottomuuteensa. Tuloksen saa aina plussalle kun potkii väen pellolle mutta seuraavaa toimitusta ei enää tulekkaan. Viimeiset niitit taitaa olla logistiikkakeskuksen it-fiasko ja tullaussääntöjen muutos. Ainoa ratkaisu on että valtio ottaa oikeasti homman joko haltuun tai sitten hylkää koko kotimaisen postijärjestelmän.
 
Mulla ainakin kännykän Omaposti-sovellus on pari kertaa tarjonnut mahdollisuuden antaa palautetta Postin toiminnasta. Nämä paketit on kyllä molemmat tulleet sutjakasti kotimaan sisäisesti. Hitaista ei ole paljoa kyselty, mutta ne onkin enimmäkseen ulkomailta tulleita.

Asiakaskysely on satunnaistettu = kysytään randomilla heiltä joiden lähetys on tullut arvioidussa toimitusaikataulussa.

Ja onhan se ihan perusteltua että selkeät virheet karsitaan kyselystä pois ja tämänhän tunnistaa helposti siitä kun paketti ei tule viikossa perille.

Kyllä tuo kelpaa poliittisesti valitun johtoportaan bonusperusteeksi. Lisäksi tosiaan väännetään tulos väkisin plussalle potkimalla riittävästi väkeä pellolle. Seuraavan vuoden bonus on kuitenkin jo niin epävarma kun homma on lahomassa alta jokatapauksessa ja potkut tulossa..
 
Paskapuhetta tuo Vantaan "ruuhkaisuus" myös Postilta - tai no kyllä siellä varmaan pakettia liikkuu ennätystahtiin, mutta mistään ruuhkasta joka oikeuttaisi tuollaiseen myöhästymiseen ei ole. Omat ja firman paketit tulleet koko alkuvuoden ihan normaalisti omalle paikkakunnalle aina seuraavana päivänä Vantaan lajittelun jälkeen, eli kun Vantaalla lajiteltu esim. klo 18 paketti on Liedossa illan/yön aikana ja jaossa aamupäivällä Turun naapurikunnassa.
Joo täyttä paskaahan noi tuolla aspassa puhuvat, että saavat puhelun päätettyä nopeasti. Mahdotonta sanoa mikä on totuus, kun Postin tiedotus ongelmista on olematonta.

Tämän paketin yhteydessä neljä kertaa ollut postiin yhteydessä ja nää aspan vastaukset voisi olla tosielämän Cluedo:

1. puhelu: laitan "kiireellisyysmerkinnän" toimitukselle
2. puhelu: kiireellisyysmerkintää ei ole saatavilla paketeille. Laitan selvityspyynnön
3. puhelu: laitan selvityspyynnön
4. puhelu: meillä on jo jonkun aikaa ollut kielto uusille selvityspyynnöille. Testaan kuitenkin poikkeuksellisesti laittaa tämän selvityspyyntöihin ja otan henkilökohtaiseen seurantaan ja soittelen jos tulee jotakin... :) Tuskin kuitenkaan viikkoon tapahtuu mitään.

Eniten tässä Postin toiminnassa vituttaa tämä aspan epäselvyys ja tietämättömyys millä aikavälillä ratkaisua voisi odottaa tai ylipäätään onko asia asialle edes yritetty tehdä jotakin. Jos olisin tiennyt viikko sitten, että tämä homma venyy edes mahdollisesti näin pitkälle, niin olisin tehnyt uuden tilauksen, kuin kuluttanut viikkokaupalla aikaa. Varsinkin, kun olen selvästi ilmoittanut jokaisessa yhteydenotossa, että tällä paketilla on oikeasti kiire ja haluan vain tietää onko tämä edennyt mihinkään vai teenkö suosiolla uuden tilauksen. Huomenna täytyy laittaa 50 € kankkulan kaivoon, jotta perjantaiksi saisi ainakin jommankumman toimituksen ja hommat etenemään.
 
Viimeksi muokattu:
Tuntuu ettei aspa osaa muutakuin katsoa seurantanumerolla saman minkä itsekkin näkee katsoa
 

Paketti on aina lähettäjän vastuulla, kunnes vastaanottaja on saanut paketin haltuunsa. Tässä tapauksessa siis anastettujen pakettien lähettäjät voivat vaatia tapauksessa korvauksia tekijältä, kertoo Postin turvallisuuspäällikkö Heikki Horn.

Horn kertoo, että pakettien lähettäjille lähetetään tieto murrosta.

Varmaan todella kivaa saada viesti, että Posti on kadottanut pakettisi ja vastuu on sinulla. Voit hakea korvauksia murron tekijältä, mutta ei todellakaan Postilta. Vastuu on kaikkialla muualla, paitsi Postilla itsellään.
 



Varmaan todella kivaa saada viesti, että Posti on kadottanut pakettisi ja vastuu on sinulla. Voit hakea korvauksia murron tekijältä, mutta ei todellakaan Postilta. Vastuu on kaikkialla muualla, paitsi Postilla itsellään.
Usein sanotaan että jos annetaan vastuu, sitten pitää antaa myös valta jotta vastuun voi kantaa ja hoitaa. Mitähän valtaa nyt lähettäjälle annetaan Postin toimesta?

Voiko lähettäjä seurata livenä missä kuski menee paketin kanssa?

Noh saivartelu sikseen, nykyinen käytäntö on ihan älytön ja päästää Postin aina kuin koira veräjästä. Jos vastuu on aina muualla niin eihän heillä mikään parane ja kehity.

Mihin tuo kommentti perustuu että vastuu on aina lähettäjälle vaikka lähettäjä on jättänyt sen SmartPostiin lukitun luukun taakse?
 
Eipä ne kirjeetkään suomen sisällä tunnu kovi hyvi liikkuva.. melkee pari viikkoa sitte lähetetty kirje, ja ei vieläkää perillä..
 
Eipä ne kirjeetkään suomen sisällä tunnu kovi hyvi liikkuva.. melkee pari viikkoa sitte lähetetty kirje, ja ei vieläkää perillä..
Sain 29.4 laskun joka oli lähetetty kirjeenä 8.4. 5 km päästä oli lähtenyt. Onneksi lasku oli tullut myös sähköisenä ja oli jo maksettu. Ja Posti siis jakelijana.
 
Mihin tuo kommentti perustuu että vastuu on aina lähettäjälle vaikka lähettäjä on jättänyt sen SmartPostiin lukitun luukun taakse?

Sinulla on hirveän ruusuinen kuva, että siellä on vaan samana päivänä Smartpostilla lähetettyjä käyttäjien viemiä paketteja..

Esim1. Posti on saanut 1900€ näytönohjaimen Jimm'siltä, mutta se ei mahtunut lähikaupan Smartpostiin, niin se on uudellenohjattu tuonne ja käyttäjä ei ole vielä ehtinyt hakea. Posti sanoo, että Jimm's ottaa nyt itse kiinni sen murtovarkaan ja palauttaa sillä välin näytönohjaimen hintaan 900€ tilanneelle rahat. Näytönohjaimen tilaajakin suuttuu, kun ei saa "alihintaan" tilattua tuotetta.

Esim2. Postin lähetti toimittanut mummon neuloman villapaidan vähän myöhässä pakettiautomaattiin ja sitä ei ehditty hakea. Murtovaras heittää paidan roskiin ja jäätyään kiinni toteaa sen rahalliseksi arvoksi 5€. Sillä välin mummo kuolee ja se olisi viimeinen muisto hänestä.

Sitten Posti jakaa tutkintamateriaalin vaan poliisille ja poliisi tutkii, jos ehtii. Lähettäjillä ei ole mitään keinoa auttaa tutkinnassa, eikä osallistua siihen. Voi resurssit mennä vaikka vartioimaan VOK:eja, joissa rikotaan karanteenia. Posti sanoo vaan "not my problem". Tämän juuri pitäisi olla kuljetusyhtiön ongelma ja paketin pitäisi olla heidän vastuullaan - mutta jotenkin tässä on käynyt näin ja ei-niin-halvat hinnat on kompensoitu huonolla palvelulla ja heikolla turvalla.
 
Tämän juuri pitäisi olla kuljetusyhtiön ongelma ja paketin pitäisi olla heidän vastuullaan - mutta jotenkin tässä on käynyt näin ja ei-niin-halvat hinnat on kompensoitu huonolla palvelulla ja heikolla turvalla.
Hauskaahan tässä onkin että joltakin voittoa tuottamattomalta kuljetuspalvelulta voisi vielä jotenkin hyväksyä tuollaisen suhtautumisen kun ei vaan ole resursseja satsata turvallisuuteen.

Mutta Postin hinnoittelulla noi paketit pitäis melkeinpä kulkea lähettäjän kädestä vastaanottajan käteen jossain turvamiesten saattueessa panssariautossa. Nyt ne kuskataan jonnekinpäin Suomea, sitten kun huvittaa, jos huvittaa, jos muistetaan ja dumpataan johonkin satunnaiseen laatikkoon mistä tavaran tilannut voi kristallipalloa hierottuaan ja paikan sekä saapumisajankohdan selvitettyään käydä sen noutamassa koska saapumisilmoitusta ei välttämättä tule. Tai ainakin yrittämässä koska koodi ei välttämättä kelpaa, tai joku nistikööri on sen automaatin jo niistänyt.

Viimeksi paikallisen kauppakeskuksen automaatista lähetystä noutaessani katselin että siinä oli pari ovea irti saranoiltaan ja selvät vääntöraudan jäljet reunassa, en sitten tiedä onko postin hemmo joutunut murtamaan ne vai joku ulkopuolinen. Kuitenkin kameravalvottu alue.
 
Itse olen kyllä sillä puolella että ei noilla postin hinnoilla oikeasti hirveitä voi edes olettaa saavansa. Aika halpoja kyllä osa jos oikeasti suhteuttaa suomen yleiseen hintatasoon. Kiina on oma lukunsa, mutta silti.

Mutta en sitä kiellä että itsekin odottaisin että hinnoittelu on sillä tasolla että palvelu toimii ja on turvallinen. Eli pasketta myydään alihintaan...
 
Itselläni ei kauheasti ole huonoa sanottavaa postin toiminnasta ainakaan kotimaan pakettien suhteen, viimeisin tilaukseni jonka Jimm's postitti eilen Turusta oli jo tänään iltapäivästä noudettavissa pakettiautomaatista Leppävaarassa.
 
Jahas... Tänään sitten alkoi mullakin OmaPosti kännykässä jumittelemaan. Itse sovellus kyllä aukeaa mutta kun koittaa minkä tahansa paketin tilaa katsoa niin tulee vain "Lataus epäonnistui, Yritä uudelleen". VMP.

edit:
Taisi kaatua koko postin seuranta, ei pääse edes tietokoneella selaimella seuraamaan paketteja.
 
Viimeksi muokattu:
22.4 lähetetty paketti saapunee vihdoin perille 7.5.
Tein tuosta jo selvityspyynnön, kun yli viikkoon ei ollut seurannan mukaan liikkunut pakettiautomaatista.
Tänään Postin aspa soitti ja kertoi, että paketissa oli ollut vanha viivakoodi, joka oli ohjannut lähetyksen väärin.
En voi vastaankaan väittää, mutta tapanani on ollut poistaa vanhat viivakoodit yms. Ilmeisesti tuosta on jäänyt joku poistamatta.
 
Posti kehui alkuvuoden tulostaan ja kertoi asiakastyytyväisyyden olevan 4.5/5. Keneltähän on kysytty, ja mitä on kysytty, ja mitkä ovat olleet mittareita...

Varmaan kysytty sitä, että oletko tyytyväinen siihen, että Posti on Posti eikä Itella?
Mistäköhän tämä tyytyväisyyskysely on tilattu. Soiteltu mummoille kysellen tuleeko ne postikortit perille varmaankin.:rofl: :sclap:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 293
Viestejä
4 489 707
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom