Postin kulkemisen vaikeus

Itselläni taas ihmetyttää kun tilaa jotain ulkomailta niin paketti saapuu helsinkiin noin 3 päivässä mutta helsingistä noin 200km päähän kestää tulla sen 1,5 viikkoa.
 
V***n posti taas. Kaksi pakettia olisi tulossa kotiinkuljetuksella tänään, joita olen odotellut. Nyt seurantaan tulee, että vastaanottajan luona on ollut este ja menevät noudettavaksi. Mikä hemmetin este voi olla, kun paketit on luvattu jättää ovellekin, jos ketään ei ole kotona ja asunto on luhtitalon alakerrassa eli ovelle asti pääsee kyllä, kunhan vaivautuu tulemaan paikalle. Ketään ole täällä käynytkään.
Ei muuta kuin korvausta hakemaan! Itse olen näitä tämäntapaisissa tilanteissa hakenut ja saanut, 10..20 €.

Korvausperusteet - Asiakastuki - Posti
 
V***n posti taas. Kaksi pakettia olisi tulossa kotiinkuljetuksella tänään, joita olen odotellut. Nyt seurantaan tulee, että vastaanottajan luona on ollut este ja menevät noudettavaksi. Mikä hemmetin este voi olla, kun paketit on luvattu jättää ovellekin, jos ketään ei ole kotona ja asunto on luhtitalon alakerrassa eli ovelle asti pääsee kyllä, kunhan vaivautuu tulemaan paikalle. Ketään ole täällä käynytkään.
Soitin aspaan ja jonotuksen jälkeen lupasivat, että tulee kyllä kotiin ja soittavat minulle. Ei mitään selitystä antanut asialle. No nyt toinen paketti on postissa haettavissa ja toisen seurannassa ei mitään päivitystä. Jos toinen tulee ovelle ja toinen menee postiin niin on kyllä melkoinen naamapalmu, mutta odotellaan.
 
Itselläni taas ihmetyttää kun tilaa jotain ulkomailta niin paketti saapuu helsinkiin noin 3 päivässä mutta helsingistä noin 200km päähän kestää tulla sen 1,5 viikkoa.
Jotain ulkomailta, senverran leveä juttu että en tiedä onko ihmeteltävää.

Pkaetti juituissa, jos paketin lähettää isotoimija, niin siellä päässä ketju tehokasta ja optimoitua pakkaamisesta eteenpäin.
Puolet ajassa menee viimeisiin veiheisiin.

Oma ääripäänsä on sitten kiinan postipussukat/kirjeet, joissa vimeiseen päähän tulee vaikeutta kertaluokaa enemmän ja liki kaikki työ tehdään loppupäässä, jos vielä prioriteetiltään halvin(hitain), niin muut menee ohi.
 
Mites kellään kokemusta tämmösestä.
Tilasin paketin euroopasta, toimitus dhl. Puh.numeron yhteydessä joko minä tai myyjän kauppa kämmäsi ja puhelinnumerosta puuttuu + ennen maatunnusta. No täten ei mulle puhelimeen tullut mitään ilmoitusta paketista, eikä kummallisesti myöskään sähköpostiin vaikka kaikki kuitit yms. tuli kyllä mailiin.
Kaivelin seurantanumerolla dhl ja postin sivuilta että paketti on mennyt postin toimipisteeseen viime torstaina. Mulla ei ole kuitenkaan ole mitään noutoilmoitusta tai vastaavaa paperisena tai sähköisenä. Postin sivujen kautta näyttää että paketti on noudettavissa ja että mua on yritetty tavoitella sähköpostitse.
Odottelen tässä ihan rauhassa että josko tulisi noutoilmoitus paperisena, mutta mikäli ei muutaman päivän sisällä näy niin mitäs sitten? Ei nuo varmaan tota pakettia ilman mitään dokumenttia luovuta tuolta postin pisteestä?
Onko eBay.de:n paketti mahdollisesti kyseessä?
 
Mites kellään kokemusta tämmösestä.
Tilasin paketin euroopasta, toimitus dhl. Puh.numeron yhteydessä joko minä tai myyjän kauppa kämmäsi ja puhelinnumerosta puuttuu + ennen maatunnusta. No täten ei mulle puhelimeen tullut mitään ilmoitusta paketista, eikä kummallisesti myöskään sähköpostiin vaikka kaikki kuitit yms. tuli kyllä mailiin.
Kaivelin seurantanumerolla dhl ja postin sivuilta että paketti on mennyt postin toimipisteeseen viime torstaina. Mulla ei ole kuitenkaan ole mitään noutoilmoitusta tai vastaavaa paperisena tai sähköisenä. Postin sivujen kautta näyttää että paketti on noudettavissa ja että mua on yritetty tavoitella sähköpostitse.
Odottelen tässä ihan rauhassa että josko tulisi noutoilmoitus paperisena, mutta mikäli ei muutaman päivän sisällä näy niin mitäs sitten? Ei nuo varmaan tota pakettia ilman mitään dokumenttia luovuta tuolta postin pisteestä?

Omalla kohdalla, kk sitten, ei myöskään s-posti ilmoitusta. Oma posti -sovelluksesta näin, et paketti tullut ja yritetty yhteyttä minuun. Pitkällisen selvittelyn tuloksena syyksi kerrottiin ongelmat @icloud.com osoitteiden kanssa. Noutopisteenä asiamiesposti, johon marssittuani en suostunut poistumaan ilman pakettia. Esimiehen tultua selvittelemään, hän sitten etsi paketin nimeni perusteella ja sain sen mukaani.
 
Huoh, alle 22e ukrainan kama jäi tullii jumii. Onko tuo joku satunnais homma, vai rupeeko ne jo pyytää todisteita kaikista pienistäkin tuotteista
 
Tuli tuosta tulliin jäämisestä mieleen, että mites silloin hoidetaan tullaus jos paketti sisältää monenlaista eri tuotetta.

Pari vuotta sitten tuli tilattua pelien soundtrack levyjä play-asiasta ja noita tullatessani huomasin, että ainakin silloin sai valita vain yhden kategorian paketin sisältämille tuotteille, joka ei nyt ollut ongelma kun kaikki oli cd levyjä.
Mutta mitäs sitten jos ostan vaikka pari switchin peliä, karkkia, paidan ja pari cd levyä.
 
Ymmärsin että artikkelissa käsiteltiin postin omaa alihankintaa ei suoraan kilpailevia kuriiri toimijoita. Meni ilmeisesti siis vähän itseltä ohi tuo. Kun artikkelissa puhuttiin "Postinjakelusta" eikä suoraan kuriiri/lähetti toiminnasta.
OK, varsin ymmärrettävää. Tuo on ihan virallisestikin kuitenkin "postitoimintaa", eli ei ollut artikkelin keksimä termi: Postitoimintarekisteri | Traficom
 
Tuli tuosta tulliin jäämisestä mieleen, että mites silloin hoidetaan tullaus jos paketti sisältää monenlaista eri tuotetta.

Pari vuotta sitten tuli tilattua pelien soundtrack levyjä play-asiasta ja noita tullatessani huomasin, että ainakin silloin sai valita vain yhden kategorian paketin sisältämille tuotteille, joka ei nyt ollut ongelma kun kaikki oli cd levyjä.
Mutta mitäs sitten jos ostan vaikka pari switchin peliä, karkkia, paidan ja pari cd levyä.
Kyllä siellä on aina jo nettituontipalvelun aloittamisesta 2011 lähtien pystynyt laittamaan usean tavaran samalle tulli-ilmoitukselle. Eli kuulostaa siltä että oikea nappi on jäänyt huomaamatta :)
 
Aika huonolta näyttää tällä hetkellä tilanne, useampi tullattava paketti vetänyt täällä jo rallia useamman viikon Vantaa-Lieto-välillä:

posti.JPG
 
Aika huonolta näyttää tällä hetkellä tilanne, useampi tullattava paketti vetänyt täällä jo rallia useamman viikon Vantaa-Lieto-välillä:
Tämähän nyt valitettavasti näyttää harvinaisen tutulta. Päivämääriä ja aikoja kun vertailee niin on omakin paketti todennäköisesti samalla kyydillä palloillut Vantaa-Lieto rallissa, ainakin tullaukseen asti.
 
Taitaa olla eka kertaa ikinä paketti hukassa (oon kuitenkin vähintään 15 vuotta käyttäny viikottain Postia joko lähettäen tai vastaanottaen). Tai ainakin eka kertaa paketti rehdisti myöhässä enemmän kuin päivän. Hyvä tuurihan mulla on käynyt kun lukee tätäkin topicia. Enivei, viime viikon maanantaina lajiteltu Vantaalla, tiistaina samassa mestassa lajittelu uudestaan, sit keskiviikkona kuljetuksessa ja samaisen päivän iltana lajiteltu Treellä. Normistihan se olis noudettavissa ollut sit torstaina mut mitään ei kuulunut ja perjantaina sit ilmoitettiin viiveestä. Sen koomin ollut sit hiljasta.

Ei tässä vielä hätää tietty ole mut jossain välissä täytys varmaan alkaa kyselee jos ei tän viikon aikana ala kuulumaan. Lienee kuitenkin noi Postin chätit ja puhelinvaihteet lopulta aika turhia yhden pienen vaatepaketin kyselyjen suhteen? Ei oo moisista kokemusta. Pakettihan voi lojua jossain Ärrän takahuoneessakin, nykyisin kun ei läheskään aina tuu tuota lajittelukeskus-noutopaikka kuittausta et olis kuljetuksessa sillä välillä.
 
Vieläkään ei ole posti saanut väliaikaisvarastotaan toimimaan. 09.04.2021 saapunutta pakettia ei voi vieläkään tullata, koska posti. Ei auta soittaminen, eikä anelu. 18 päivää kulunut ja homma seisoo.

Onko muilla vielä paketteja kiinni tullin välivaraston ongelmissa niin , että pakettia ei voi tullata lainkaan (käsittelymaksun maksu Postille kyllä onnistuu)?

Itselleni on tullut useita paketteja tuon 9.4. saapuneen jälkeen ja niiden tullaus ja käsittely kyllä on onnistunut. Mutta tuo 9.4. ei vain onnistu....
 
Vieläkään ei ole posti saanut väliaikaisvarastotaan toimimaan. 09.04.2021 saapunutta pakettia ei voi vieläkään tullata, koska posti. Ei auta soittaminen, eikä anelu. 18 päivää kulunut ja homma seisoo.

Onko muilla vielä paketteja kiinni tullin välivaraston ongelmissa niin , että pakettia ei voi tullata lainkaan (käsittelymaksun maksu Postille kyllä onnistuu)?

Itselleni on tullut useita paketteja tuon 9.4. saapuneen jälkeen ja niiden tullaus ja käsittely kyllä on onnistunut. Mutta tuo 9.4. ei vain onnistu....
Vähän sama tilanne. 10.4 maahan saapunut lähetys on käynyt 6 kertaa tuon lajittelun läpi. Ei oo auttanut yhteydenotot. 22.04 maahan saapunut lähetys taas meni parissa päivässä tullattavaksi ja lopulta perille. En oo sittemmin uskaltanut tilata mitään kun ei näytä selviävän toi tilanne. Ei oo asiasta uutisoitukaan kohta pariin viikkoon.
 
Vähän sama tilanne. 10.4 maahan saapunut lähetys on käynyt 6 kertaa tuon lajittelun läpi. Ei oo auttanut yhteydenotot. 22.04 maahan saapunut lähetys taas meni parissa päivässä tullattavaksi ja lopulta perille. En oo sittemmin uskaltanut tilata mitään kun ei näytä selviävän toi tilanne. Ei oo asiasta uutisoitukaan kohta pariin viikkoon.

Soitinpa tästä välivarasto-ongelmsta vielä Postiin ja jätin kyselyn:

1) Mikä on tilanne? Kuinka paljon vielä purkamatta näitä ongelmapaketteja?
2) Onko jotain arvioita, million paketit vapautuvat (edes viikon tarkkuudella)?
3) Kuinka kauan paketteja säilytetään ylimääräistä maassa ja lasketaanko tämä maahantulosta vai siitä, kun paketit ovat oikeasti tullattavissa?

Luonnollisesti Postin aspa ei osannut vastata, mutta lupasivat selvittää ja palata asiaan myöhemmin.
 
Miten näkyi seurannassa tuo viivästys? Mulla on yksi 11.3. lähetetty eCommerce lähetys ollut nyt kaksi viikkoa tilassa "06:19 Paikallinen aika | DEPARTED FROM LOCAL DISTRIBUTION CENTER, Hamburg, DE ". Onkohan kyse tästä tullausongelmasta?

Tämä samainen 11. maaliskuuta USA:sta lähtenyt ja 23. maaliskuuta Saksasta matkaansa jatkanut paketti vihdoin päätynyt tulliin asti. Kauankohan menee vielä aikaa, ennen kuin paketti on noudettavissa? Olisi hauskaa tietää missä tuo paketti on seissyt.

1619518807656.png
 
Parin oman paketin kohdalla näyttää lupaavalta, niitä on nyt lajiteltu muutamankin kerran vantaalla ja tänään on molempiin tullut pari "kuljetuksessa" -leimausta jotan ovat ehkä jo tuurilla päässeet pakettiruletista pois... Eivät tosin ole vielä minun käsiini päässeet mutta edes jotain muutakin leimaa kuin ainaista "lajiteltu" -merkintää.
 
Niinpä niin.. Tänään piti olla toimitus pakettimaattiin "klo 19:00 mennessä" ja vähemmän yllättäen äsken päivittyi seurantaan "Tuotantomme on tilapäisesti ruuhkaantunut. Lähetys voi viivästyä työpäivällä." :asif:
 
Joskus jotain hyvääkin, äskeinen Postin kotiintoimitus meni ihan nappiin. Ja osattiin soittaa, että saa ovikoodin.
 
Oma paketti vietiin johonkin yli 10km päähän. Julkisilla noutamiseen olis mennyt 2,5h. Autolla selvisi jopa alle tunnissa. Postin chätissä vaan pahoitellaan, että lähiposti oli täynnä. No, minunko se pitää mennä sinne lähipostiin rakentamaan lisää varastotilaa? Ihan ihme perseilyä postilta.

Itsellä yksi paketti saapunut 30 km päähän ja itsellä ei mitään asiaa siihen suuntaan. Lähetyksen arvo n.20 Euroa. En luultavasti tule noutamaan. Kummallista on että pitäisi löytyä ainakin 50 eri postitoimipistettä tätä lähempää.
 
Postin aspa soitti ja sanoi, että omat kaksi pakettia, jotka olisi eilen pitänyt toimittaa kotiin ja joista silloin soitin, ovat menneet kuitenkin noudettavaksi postiin. Huomautin, että toisesta ei ainakaan ole edes tullut noutoilmoitusta, että se olisi postissa. Tässä vaiheessa aspa sanoi, että ei yhtään osaa sanoa, mikä on mennyt pieleen, mutta voivat huomenna keskiviikkona toimittaa paketit minulle. Pari tuntia tästä toisestakin paketista tuli noutoilmoitus, että en tiedä, missä lie se seikkaillut. Odottelen nyt jännityksellä huomista, että tulevatko ne oikeasti viimein.
 
Hiphei, yksi paketti joka aamulla pääsi lajitteluruletista pois päätyi jo perille! Toinen mikä tänään sieltä postikeskukselta lähti liikkeelle on vielä jäänyt jonnekin matkalle. Kaipa sekin kohta tulee sieltä. Pariin viikkoon ei ole oikein paketit kulkeneetkaan... Tuli juuri se paketti jota olen pitkään vähän odotellutkin vaiikei sillä mikään varsinainen kiire ollutkaan, saa vaan nyt yhden pitkään pysähdyksissä olleen projektin viimein loppuun.

Vielä on monta kiinapakettia matkalla, kiertelevät mitä ihmeellisimmissä paikoissa matkalla mutta melkein kaikki paketit sentään liikkuvat eteenpäin.
 
Soitinpa tästä välivarasto-ongelmsta vielä Postiin ja jätin kyselyn:

1) Mikä on tilanne? Kuinka paljon vielä purkamatta näitä ongelmapaketteja?
2) Onko jotain arvioita, million paketit vapautuvat (edes viikon tarkkuudella)?
3) Kuinka kauan paketteja säilytetään ylimääräistä maassa ja lasketaanko tämä maahantulosta vai siitä, kun paketit ovat oikeasti tullattavissa?

Luonnollisesti Postin aspa ei osannut vastata, mutta lupasivat selvittää ja palata asiaan myöhemmin.

Päivitys ja tiedot Postilta:

eivät tiedä mitään, eivät lupaa mitään, kokeile joka päivä tullata.

On tämä aika farssia, mutta ainakin olivat rehellisiä - eivät tiedä mitään ;)
 
Tuli saapumisilmoitus, lähdössä sit pakettia hakemaan, onneksi tuli katsottua viesti uudestaan. Toimitettu orimattilaan, jonne matkaa linnuntietä 119km... Vahvaa suorittamista taas suomen parhaalta postilta. Milloinkahan tonkin paketin saa perille...? :)
 
Siis miksi tästä pitää tuhat viestiä kirjoittaa, että on jumissa, on ne jumissa kun posti on itsekkin myöntänyt jo että jumittaa.
 
Posti on kyllä hieno laitos 26 päivä ennen 17.00 jätetty paketti on liikkunut nyt 28 päivä jo 20km helsingistä oulua kohti... Tällä vauhilla voi hetken kestää.
 
Sattuisiko kukaan tietämään, onko tällä SSI-merkinnällä jokin merkitys? Paketti tosiaan jo jumittanut useamman päivän, eikä tunni liikkuvan enää..

65759CC2-E619-4493-9ACB-CA80D5B7D97A.png
 
Taitaa olla eka kertaa ikinä paketti hukassa (oon kuitenkin vähintään 15 vuotta käyttäny viikottain Postia joko lähettäen tai vastaanottaen). Tai ainakin eka kertaa paketti rehdisti myöhässä enemmän kuin päivän. Hyvä tuurihan mulla on käynyt kun lukee tätäkin topicia. Enivei, viime viikon maanantaina lajiteltu Vantaalla, tiistaina samassa mestassa lajittelu uudestaan, sit keskiviikkona kuljetuksessa ja samaisen päivän iltana lajiteltu Treellä. Normistihan se olis noudettavissa ollut sit torstaina mut mitään ei kuulunut ja perjantaina sit ilmoitettiin viiveestä. Sen koomin ollut sit hiljasta.

Ei tässä vielä hätää tietty ole mut jossain välissä täytys varmaan alkaa kyselee jos ei tän viikon aikana ala kuulumaan. Lienee kuitenkin noi Postin chätit ja puhelinvaihteet lopulta aika turhia yhden pienen vaatepaketin kyselyjen suhteen? Ei oo moisista kokemusta. Pakettihan voi lojua jossain Ärrän takahuoneessakin, nykyisin kun ei läheskään aina tuu tuota lajittelukeskus-noutopaikka kuittausta et olis kuljetuksessa sillä välillä.

Tää homma selvis Postin chätin avulla. Olivat R-Kioskilla vahingossa hyllytyslaitteella napannu Alankomaiden viivakoodin joten OmaPostiin se ei päätyny noudettavaks. Chätistä sain hyllypaikan jonka avulla sen käyn tänään noutamassa.
 
Tavallinen DHL paketti tulossa Saksasta. Saksan seuranta näyttää sen tulleen eilen Suomeen ja antaa linkin Postin seurantaan. Mutta eipä sitä löydy seurannasta. Kuitenkin Saksan seuranta näyttää sille kaksi merkintää kohdemaassa. Onko kokemusta vastaavasta? Kyllä nuo ennen ovat tulleet heti Postin seurantaankin näkyviin.
 
Tavallinen DHL paketti tulossa Saksasta. Saksan seuranta näyttää sen tulleen eilen Suomeen ja antaa linkin Postin seurantaan. Mutta eipä sitä löydy seurannasta. Kuitenkin Saksan seuranta näyttää sille kaksi merkintää kohdemaassa. Onko kokemusta vastaavasta? Kyllä nuo ennen ovat tulleet heti Postin seurantaankin näkyviin.

Sama tilanne Briteistä tilatussa paketissa. Myyjän kautta saatu koodi näyttää, että paketti on lähtenyt Englannista ja on nyt jo Suomessa. Siellä on myös linkki Postin sivuille ja paketti näkyy Suomessa. Mutta jos kirjaudun OmaPostiin ja koitan etsiä pakettia tuolla tunnuksella, niin mitään ei löydy.
 
Kannattaa kokeilla myös muiden kuriirien seurantoja jos sen jakelu on ulkoistettu.
Jep, postin seurannasta on vissiin taas siivottu osa merkinnöistä pois kun siellä ei näy kaikkia tapahtumia mitä esimerkiksi 17track tai PostalNinja näyttävät ihan postin jostain apista(?) saavansa. Nuo pari seurantasivua ovat muutenkin mukavia kun lähes pakettia kuin pakettia pystyy noiden kautta seuraamaan lähettäjästä ja kuljetusfirmasta välittämättä.
 
Tavallinen DHL paketti tulossa Saksasta. Saksan seuranta näyttää sen tulleen eilen Suomeen ja antaa linkin Postin seurantaan. Mutta eipä sitä löydy seurannasta. Kuitenkin Saksan seuranta näyttää sille kaksi merkintää kohdemaassa. Onko kokemusta vastaavasta? Kyllä nuo ennen ovat tulleet heti Postin seurantaankin näkyviin.
Joo saman huomasin pari viikkoa sitten että Saksan 12-numeroinen seurantanumero ei enää toiminut Postin seurannassa kuten aiemmin, ainoastaan Postin CNnnnnnnnnnXX -muotoinen koodi toimi.
Tuo Postin koodi näkyi onneksi DHL:n seurannassa lisätiedoissa.
 
Jep, postin seurannasta on vissiin taas siivottu osa merkinnöistä pois kun siellä ei näy kaikkia tapahtumia mitä esimerkiksi 17track tai PostalNinja näyttävät ihan postin jostain apista(?) saavansa. Nuo pari seurantasivua ovat muutenkin mukavia kun lähes pakettia kuin pakettia pystyy noiden kautta seuraamaan lähettäjästä ja kuljetusfirmasta välittämättä.

Juu. Ainakin Amazonilta tulevissa paketeissa näkyy Amazonin seurannassa ja esim. Postal Ninjassa muutama skannaus enemmän kuin Postilla itsellään. En ymmärrä logiikkaa miksi kuluttajainterfacesta siivottu nuo.
 
Postin aspa soitti ja sanoi, että omat kaksi pakettia, jotka olisi eilen pitänyt toimittaa kotiin ja joista silloin soitin, ovat menneet kuitenkin noudettavaksi postiin. Huomautin, että toisesta ei ainakaan ole edes tullut noutoilmoitusta, että se olisi postissa. Tässä vaiheessa aspa sanoi, että ei yhtään osaa sanoa, mikä on mennyt pieleen, mutta voivat huomenna keskiviikkona toimittaa paketit minulle. Pari tuntia tästä toisestakin paketista tuli noutoilmoitus, että en tiedä, missä lie se seikkaillut. Odottelen nyt jännityksellä huomista, että tulevatko ne oikeasti viimein.
Pakettisaagani jatkuu. Paketeista tuli vain toinen. Tuoja oli joku alihankkija varmasti ja osasi vain sanoa, että hänelle annettiin postista tämä paketti ja muuta hän ei tiedä. Soitin aspaan ja taas vaihteeksi pahoiteltiin kovasti ja asiaa ei kummemmin osattu selittää. Soittavat ja sopivat sitten tämän toisen paketin kotiinkuljetuksesta kuulemma. En enää tiedä, mikä tässä voisi mennä paljon pahemmin pieleen.
 
Juu. Ainakin Amazonilta tulevissa paketeissa näkyy Amazonin seurannassa ja esim. Postal Ninjassa muutama skannaus enemmän kuin Postilla itsellään. En ymmärrä logiikkaa miksi kuluttajainterfacesta siivottu nuo.
Ennenhän postin kuluttajapuolen seurannasta oli siivottu noita "ylimääräisiä" merkintöjä pois kun taas yrityspuolen pakettiseurannassa ne näkyivät. Sitten tuo muuttui niin että molemmissa näkyi samat leimat ja nyt taas on näköjään piilotettu osa tapahtumista. Ihmeellistä soutamista ja huopaamista, kuitenkin ulkopuoliset palvelut jotenkin saa nuo tiedot postin järjestelmistä. No, onhan postin kaikki mahdolliset palautekanavatkin koitettu tukkia ettei kukaan vahingossakaan voisi kertoa heille että homma ei toimi.
 
Nyt olen kaksi kertaa postin kuljetustilausten kanssa keskustellut ja ilmeisesti se toinen paketti oli maagisesti jäänyt postiin tosiaan, joten ei voi enää tänään toimittaa. Tulee huomenna klo 17-21 välillä eli sitä odotellessa...
 
Sain postilta todella hyödyllisen kirjeen äskeittäin.

Kyse on saapumisilmoituksesta, pakettiin, jonka palautuspäivä oli 16.3. Paketin maahansaapumispäivä taasen oli 24.2. Onneksi paketti itsessään on minulle saapunut ilman sen kummempia draamoja, en osaa toki sanoa että miten tää nyt näin toimi. Kyllä tämä nyt silti vähän kysymyksiä herättää että uskaltaakohan Postin kautta oikeastaan mitään kirjeitä oikein lähetellä, kun tuntuu hieman satunnaisarvonnalta tämä touhu nyt taas välillä, jos ne Postin omatkaan kirjeet ei tunnu kulkevan.
 
Sain postilta todella hyödyllisen kirjeen äskeittäin.

Kyse on saapumisilmoituksesta, pakettiin, jonka palautuspäivä oli 16.3. Paketin maahansaapumispäivä taasen oli 24.2. Onneksi paketti itsessään on minulle saapunut ilman sen kummempia draamoja, en osaa toki sanoa että miten tää nyt näin toimi. Kyllä tämä nyt silti vähän kysymyksiä herättää että uskaltaakohan Postin kautta oikeastaan mitään kirjeitä oikein lähetellä, kun tuntuu hieman satunnaisarvonnalta tämä touhu nyt taas välillä, jos ne Postin omatkaan kirjeet ei tunnu kulkevan.
Jos Postilla on ollut tulostimesta paperi loppu ja nyt joku laittoi lisää ja tulostusjono alkoi purkautua...
 
Saksasta tilattu parkkitutkan anturit, postnordilta tuli saapumisilmoitus ja pyyntö sopia toimitusaika. Tein toimitusajan sopimisen seuraavalle päivälle ja tämän jälkeen postnord on hukannut paketin. Nyt odotellaan pari viikkoa että postnord etsii pakettia mistä se löytyisi... Aiemmat kokemukset postnordista myös melko heikkoja. Kokonaisuudessaan siis suosittelen välttämään puljua niin pitkään kuin pystyy, mutta valitettavasti ei koskaan voi tietää kuka näitä paketteja aina täällä suomen päässä jakelee. Tällä kertaa paketti on siis lähtenyt DPD:llä ulkomailta eteenpäin ja suomessa tuon jakelu postnordilla.
 
Sain postilta todella hyödyllisen kirjeen äskeittäin.

Kyse on saapumisilmoituksesta, pakettiin, jonka palautuspäivä oli 16.3. Paketin maahansaapumispäivä taasen oli 24.2. Onneksi paketti itsessään on minulle saapunut ilman sen kummempia draamoja, en osaa toki sanoa että miten tää nyt näin toimi. Kyllä tämä nyt silti vähän kysymyksiä herättää että uskaltaakohan Postin kautta oikeastaan mitään kirjeitä oikein lähetellä, kun tuntuu hieman satunnaisarvonnalta tämä touhu nyt taas välillä, jos ne Postin omatkaan kirjeet ei tunnu kulkevan.
Nuo on kivoja ylläreitä. Aikanaan yksi paperinen saapumisilmoitus tuli noin viikon päästä siitä kun olin jo hakenut paketin. Eihän siinä muuta mutta kun tulin töistä ja asunnon oven avattuani katsoin "Kato, saapumisilmoitus, lähenpä samantien hakemaan kun on ulkovaatteet vielä päällä" ja eikun autoon. Autossa sitten katselin että kummasta asiamiespostista tällä kertaa pitää hakea ja totesin että sehän on se paketti jonka mä hain jo ajat sitten. Olisi saattanut postissa v*tuttaa jos olisi sinne asti ehtinyt ja vasta luukulla olisi tajunnut tuon.
 
Joo saman huomasin pari viikkoa sitten että Saksan 12-numeroinen seurantanumero ei enää toiminut Postin seurannassa kuten aiemmin, ainoastaan Postin CNnnnnnnnnnXX -muotoinen koodi toimi.
Tuo Postin koodi näkyi onneksi DHL:n seurannassa lisätiedoissa.
Ei sitä näkynyt DHL:n lisätiedoissa, siellä näkyy tuo sama numero. Mutta Postin chatista sain selville CN...XX koodin. Ei ne sitä sielläkään suoraa nähneet mutta osoitteen perusteella se löytyi. Kuljetuksessa näyttää olevan, ehkä huomenna täällä (tai jossain...). "Global Courier" kuljetuspalvelu, mikähän se on?
 
Ilmeisesti eivät lue enää sähköposteja jakaan. Noist kun tavara jää aiheettomasti tulliin ja lähetät lentoposti@ vapautuspyynnön. Mitään ei tapahdu
 
Posti Groupilta tuli viikko sitten uusi tiedote liittyen 1.7.2021 tuonti-ALV-muutoksiin, jossa on vähän tarkemmin kerrottu tämänhetkisiä suunnitelmia:
Jäi aiemmin huomaamatta kun se oli tuolla Posti Groupin puolella eikä Postin asiakastiedotteissa.

Eli ALV ja käsittelymaksut menevät jatkossa seuraavasti alle 150 euron lähetyksille:

(a) Maksetaan jo kassalla verkkokaupalle jos verkkokauppa on IOSS-systeemissä (esim. Amazon ja eBay tulevat olemaan) eli tuonnin erityisjärjestelmässä. *Ei käsittelymaksua* (tätä ei tainnut olla aiemmin vahvistettu).
(b) "Digitaalinen tullauspalvelu" jos paketin ennakkotiedot ovat kunnossa, 0,90€ + lähetyksen ALV maksetaan Postille, voi tehdä etukäteen, ei asiointia Tullin kanssa (ALV-direktiivin uusi "tuonnin arvonlisäveron maksamisen erityisjärjestely").
(c) Tavallinen tullaus Tullin nettituontipalvelussa nykyisine käsittelymaksuineen (2,90€).


Veikkaan itse että (a)-kohdan kanssa tulee olemaan ainakin aluksi ongelmia, eikä vain Suomessa, mm. sen vuoksi että tuo vaatii sen myyjän/kauppapaikan IOSS-numeron välittymistä Postille ja Tullille, ja siinä on joskus aika monta tietojärjestelmää välissä, tai esim. eBay-myyjä jonka pitäisi välittää eBaylta saatu IOSS-numero kuljetusfirmalle...

edit: Tuossa tiedotteessa oli myös linkattu uusi ohjesivu: Tullaus 1.7.2021 alkaen - Paketin tullaus ja käsittelymaksu - Lähetyksen seuranta ja hakeminen - Paketit ja seuranta - Henkilöille - Posti
 

Statistiikka

Viestiketjuista
288 784
Viestejä
4 948 798
Jäsenet
79 543
Uusin jäsen
mkilpe22

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom