Pirun hyvännäköstä leipää. Tai siis ainakin toi kuohkeus. Omaan makuun kuori sais olla snadisti paksumpi, mutta siinä useesti käy niin että se menee niin saatanan sitkeeks kun liinan alla jälkikypykseen unohtuu.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pirun hyvännäköstä leipää. Tai siis ainakin toi kuohkeus. Omaan makuun kuori sais olla snadisti paksumpi, mutta siinä useesti käy niin että se menee niin saatanan sitkeeks kun liinan alla jälkikypykseen unohtuu.
Joo, joskus tulee paksumpaa kuorta, nyt ei ihan niin paksua, mutta rapsakkaa ainakin noin tuoreeltaan.Pirun hyvännäköstä leipää. Tai siis ainakin toi kuohkeus. Omaan makuun kuori sais olla snadisti paksumpi, mutta siinä useesti käy niin että se menee niin saatanan sitkeeks kun liinan alla jälkikypykseen unohtuu.
Pastramille speksejä tai linkkiä? Kaikessa yksinkertaisuudessaan jotenkin erittäin hyvän näköinen setti kyllä.Perunoita, vihreitä papuja, sipulia ja pastramia pannulla lämpenemässä. Tosi helppoa ja maukasta. Ensin potut,sitten pavut jonka jälkeen sipulit ja pastramit viimeisenä pannulle. Kypsyy tuossa järjestyksessä mun makuun sopivaksi. Karvan päälle puol tuntia menee ton väsäämiseen. Lähinnä tarvii odotella, että kamat kypsyy pannulla.
Pastramille speksejä tai linkkiä? Kaikessa yksinkertaisuudessaan jotenkin erittäin hyvän näköinen setti kyllä.
Lähes vastaavaa settiä tein tämän innostamana. Erehdyksissäni laitoin purkkipapuja, mitkä ei ollut kyllä mistään kotoisin. Pitää korjata seuraavalla kerralla... Lihaksi porsaan savustettua minipotkaa silputtuna. Tästä hieman muokaamalla saa kyllä hyvät ruuatPerunoita, vihreitä papuja, sipulia ja pastramia pannulla lämpenemässä. Tosi helppoa ja maukasta. Ensin potut,sitten pavut jonka jälkeen sipulit ja pastramit viimeisenä pannulle. Kypsyy tuossa järjestyksessä mun makuun sopivaksi. Karvan päälle puol tuntia menee ton väsäämiseen. Lähinnä tarvii odotella, että kamat kypsyy pannulla.
Juuri sitä.Waguy?
Njam.
Ei sillä ulkonäöllä oo väliä jos maistuu millainen resepti? En oo koskaan kokeillut tehdä, voisi olla mielenkiintoista. Nuo vissiin pitää uppopaistaa rasvassa? (ja tuo vaihe eniten mietityttää kun ei oo oikeen kokemusta, joskus munkkien paistossa ollut apupoikana)
Jauho vesi juuri suola vaivaus ja kylmäkohotus, noi mulla käytössäSaan siskolta hapanjuuren. Onko tässä jotain kikkojan miten saada paras leipä. Itse yleensä vaan nakannut vehnäjauhoa, hiivaa ja suolaa, kohottanut ja nakannut uuniin? Mutta nyt vähän ymmärsin, että tämä ei ole tuon kanssa oikea tapa toimia.
Vai olenko tuhoon tuomittu?
Olen tuhoon tuomittu: Nata kertoo totuuden somen hittileivästä - tämä sinun tulisi tietää hapanjuurileipomisesta
Mulla meinaa jäädä hapanleipä hyvinkin tiiviiksi. Kohoaa kyllä viimeistään uunissa ja muoto on hyvä, mutta todella tuhtia tavaraa.Hapanjuurikokeilut jatkuu, nyt n. 100% hydrataatio ja kohotus öljytyssä uunivuuassa jääkaapissa yön yli. N. Tuplakokoon kohosi. Aamulla vuuasta pöydälle, puoliksi, puolikkaat taitoin kaksinkerroin itsensä päälle että ei ihan pannukakkuja tule. Lopputulemana kohonnutta ja ilmavaa leipää.
Nesteen lisääminenkin varmaan auttaa, mulla on pelkässä perus vehnäjauhossa 75% vettä. Se mikä periaatteessa voi jotain vaikuttaa ainakin siihen homogeenisuuteen eli tasakokoisia kuplia ympäriinsä on varmaan tuo taikinan käsittelytyyli. Vaivaan taikinan yleensä muutamaan otteeseen nostelemalla neljä kertaa 90 asteen käännöksillä taikinaa kulhon reunalta ja venytän sen muun taikinan päälle eli sama mitä noissa tubevideoissa paljon näkee.Mulla meinaa jäädä hapanleipä hyvinkin tiiviiksi. Kohoaa kyllä viimeistään uunissa ja muoto on hyvä, mutta todella tuhtia tavaraa.
Onko tuossa taikana lisätä nesteen määrää? Juuret kuplii kyllä hyvin. Muistiinpanojen mukaan on vaaleassa leivässä ollut nestettä 65% ja ruisleivässä 76.5% jauhoihin verrattuna.
Aika lailla samat käsittelyt teen itsekin. Kun taikina on vaivattu yleiskoneella koukun avulla tasaiseksi ja sitkoa löytyy (ruisleipätaikinan teen käsin kun ei siihen oikeastaan muodostu sitkoa), pistän huilimaan tunniksi. Sitten kippaus pöydälle, taikinan venyttely tasaiseksi, kääntö alhaalta puolet, ylhäältä loput äsken käännetyn päälle, oikealta puolet taikinasta päälle ja lopuksi vasemmalta loput päälle. Laatikkoon, puolisen tuntia huilia ja saman toisto. Teen yleensä kolme taittelua. Sitten takaisin laatikkoon ja saa olla noin vuorokauden jääkaapissa. Ennen paistoa en kohota ollenkaan vaan kippaan taikinan pöydälle, muotoilen leivät ja uuniin. Olisiko tuossa fiksumpi ottaa taikina huoneenlämpöön vaikka jo aamulla jos paisto tapahtuu illalla? Massaahan tuossa on aika paljon, 1,25 kiloa jauhoa kuitenkin.Nesteen lisääminenkin varmaan auttaa, mulla on pelkässä perus vehnäjauhossa 75% vettä. Se mikä periaatteessa voi jotain vaikuttaa ainakin siihen homogeenisuuteen eli tasakokoisia kuplia ympäriinsä on varmaan tuo taikinan käsittelytyyli. Vaivaan taikinan yleensä muutamaan otteeseen nostelemalla neljä kertaa 90 asteen käännöksillä taikinaa kulhon reunalta ja venytän sen muun taikinan päälle eli sama mitä noissa tubevideoissa paljon näkee.
Mun perus taikinan käsittelyrutiini on sellanen, että teen parin leivän taikinat yhdessä kulhossa, teen aina niin että otan kylmän juuren jääkaapista ja tuplaan purkkiin sen juuren jauho ja vesimäärän yleensä ihan kädenlämpöisellä vedellä ja sekoitan. Tuosta dumppaan suoraan puolet ilman mitään ennakko odottelua jauhojen, veden ja suolan sekaan, sekoitan ja annan olla joku 30min. Sitten vaivaan venyttelemällä, siihen menee yleensä joku 1,5h aikaa, mutta yksittäinen venyttely ottaa muutaman minsan. Sitten yleensä annan taikinan kohota pari tuntia huoneenlämmössä ja sitten dumppaan kevyesti jauhotetulle työtasolle. Siitä vaan kahteen (tai monta leipää tekeekään) osaan ja sitten vaan venyttelen taikinan palloksi kääntämällä jauhottomat osat keskelle ja sitten vähän venytän taikinapallon pintaa sinne "solmukohtaan" ja lopuksi puristelen kiinni niin ettei pääse enää purkautumaan auki päin ja toi taikinapallo sitte tollaseen kohotuskoriin, joskin ne tuli vasta myöhemmin käyttöön ja langan leivotut on laitettu leivontakulhoon jonne dumpattu jauhotettu keittiöpyyhe. Sitten vaan peittää muovipussilla, kelmulla, foliolla tms ja nakkaa yön yli jääkaappiin ja seuraavana aamuna uuniin.
Eli ei ole käytössä mitään amerikan temppuja eikä edes juurta koiteta mitenkään aktiivisimmassa vaiheessa lisäillä vaan pidetään huoli, että kohoaa huoneenlämmössä riittävästi ja sitten sellasella käsittelyllä ettei kuplat karkaa niin palloiksi ja kylmäkohoamaan. Juuren kunto varmaan vaikuttaa tuohon, itse leivon viikoittain, joten juuri on varmaan suht elinvoimaista, mutta jos leipoisin harvemmin niin ruokkisin varmaan juurta yhden syklin verran. Juurta mulla menee esim 600g jauhomäärään sellanen n. parisataa grammaa.
Se voi olla, että leipien muotoilu kohotuksen jälkeen aiheuttaa sitä, että tulet vaivanneeksi ilmaa ulos taikinasta. Parempi kohottaa leivät yksitellen ja kipata suoraan leipä paistoon kohotusastiasta. Sen takia on tollanen jauhotettu pyyhe, että voi kipata leivän suoraan kohotuksesta pellille/pizzalapiolle tms miten sen uuniin sitten saattaakaan.Aika lailla samat käsittelyt teen itsekin. Kun taikina on vaivattu yleiskoneella koukun avulla tasaiseksi ja sitkoa löytyy (ruisleipätaikinan teen käsin kun ei siihen oikeastaan muodostu sitkoa), pistän huilimaan tunniksi. Sitten kippaus pöydälle, taikinan venyttely tasaiseksi, kääntö alhaalta puolet, ylhäältä loput äsken käännetyn päälle, oikealta puolet taikinasta päälle ja lopuksi vasemmalta loput päälle. Laatikkoon, puolisen tuntia huilia ja saman toisto. Teen yleensä kolme taittelua. Sitten takaisin laatikkoon ja saa olla noin vuorokauden jääkaapissa. Ennen paistoa en kohota ollenkaan vaan kippaan taikinan pöydälle, muotoilen leivät ja uuniin. Olisiko tuossa fiksumpi ottaa taikina huoneenlämpöön vaikka jo aamulla jos paisto tapahtuu illalla? Massaahan tuossa on aika paljon, 1,25 kiloa jauhoa kuitenkin.
Juurta säilytän pakastimessa, heräilee ja elpyy pöhiseväksi muutamassa päivässä. Ruokinnat vedän aika hatusta sen perusteella miltä rakenne ja aktiivisuus vaikuttaa. Kunhan on täysi lasipurkki ennen leivontaa niin riittää taikinaan. Käyttämässäni vaalean leivän ohjeessa menee juurta 35% eli vajaat puoli kiloa tarvii olla juurtakin.
Hyvän näköistä. Miten teet? Ja mitä laitat sisälle?
Hyvän näköistä. Miten teet? Ja mitä laitat sisälle?
Itse olen tehnyt jo pitkään grillissä täytettyä sisäfilettä niin että avaan sitä pitkittäin ja tungen jotein tuorejuustoa sisälle. Sit esim coctail-tikuilla kiinni (en käytä pekonia päälle). Sit asetetaan ensin grilliin tuo viiltopuoli alas (täytteet tahtoo hieman valua mut osin sen takia laitan tuon puolen ensin että siihen saa värin). Sen jälkeen paistelen grillissä ~25min välillä vähän käännellen, sitten folioon n 5min ajaksi ja sen jälkeen leikkelee.. toimii!
Ostin viikonloppuna naudan maksaa, kun keltainen lappu oli. Palasiksi, pannulla paistelin, sipulit pannulle, sinappi myös, ruisjauhoja, vettä ja kermaa. Mausteeksi sitten suolaa ja valkopippuria. Lisukkeena Lapin puikulaa, puolukkahilloa ja ohkasia suolakurkku siivuja, kun sattu olemaan.
Oli kyllä niin hyvää, että piti nuolla loput soosit lautaselta ja pannulta En kyllä välitä suolakurkusta, mutta tuollasina ohkasina siivuina ne menee mainiosti. Vähän sama kun juustossa, siivuina ei maistu, mutta rasteena menee. Mistäkhään johtuu?
Paljos maksaa?Kokeilkaa vielä hirven maksaa viipaileina ja mediumina....ai että...! Jotka syöneet, tietävät.
En tiedä, en ole koskaan ostanut vaan aina saanut ilmaiseksi.Paljos maksaa?
Häätyypä kokkeilla.Ah , maksaa, toimii aina.
Jos kiinnostaa niin kokeiles miten maistuu jos paistat pannulla jotta on punertava vielä sisältä, reilulla suolalla ja mustapippurilla.
offtopiccina minne se maan maksa menee? Kun tuntuu ettei siitä kukaan tykkää ja kuitenkin kilohinta on muutaman euron enemmän kuin pitäisi.
Omille maille muiden ampumia, jolloin sieltä on ilmaista hirveä luvassa perinteen mukaan, itse metsästettyä? Tietysti muitakin tapoja voi löytyä, mutta tilanne on kuitenkin hyvä, kun ei tarvi maksaa maksaa.En tiedä, en ole koskaan ostanut vaan aina saanut ilmaiseksi.
Jos haluu laihtua niin kannattaa syödä myös hiilareita. Suosittelen itse seuraavaa hyväksitodettua ateriakokonaisuutta:Nyt alkoi dieetti! Loppuu paskan syöminen ja kaljan juonti ainakin vähäksi aikaa. Siinä 250 grammaa kanan rintaa + kreikkalainen salaatti. Oli ihan suht ok makuista ja nälkäkin lähti mutta kylläiseksi tuosta ei tullut. Mutta ei mahda mitään, no pain no gain. Pitää vähän kehitellä tuota marinointia jotta saisi paremman makuista. Nyt heittelin vähän sitä sun tätä.