Polttoaineen hinta

Olen välillä aiemminkin ajellut moottoritietä rekan perässä ~200 metrin päässä (ei imussa, mutta ei myöskään ilmapyörteissä), jos ei ole ollut mihinkään kiire ja ollut kuunneltavana joku mielenkiintoinen podcasti verkkaisesti matkaa taittaessa. Tuollainen nutailu ei ketään muuta häiritse, koska siinä on joka tapauksessa se rekka ohitettavana.

Viikko sitten seurasin tarkemmin polttoaineenkulutusta eri ajonopeudella mennessä ja tullessa. Mennessä vakkariin 109 km/h (todellinen nopeus 106~107 km/h), jolloin bensankulutus oli 7,4 l/100 km ajotietokoneen mukaan. Takaisin tullessa vakkariin 95 km/h (todellinen nopeus 92~93 km/h), jolloin bensankulutus oli 6,0 l/100 km ajotietokoneen mukaan. En ole mitannut todellista bensankulutusta, mutta voidaan olettaa että tuo kulutuksen heitto on about samaa luokkaa molemmilla nopeuksilla.

Tästä voidaan laskea että 100 kilometrin matkalla (bensanhinta 2,20 €/l) vakkarissa nopeuden tiputtaminen (109 km/h –> 95 km/h) pidensi matka-aikaa noin 8 minuutilla, mutta säästöä tuli noin 3,10 euroa. Laskennalliseksi säästöksi muutettuna 22,80 euroa tunnilta. Jos ottaisi vielä huomioon että rahat ”hurjasteluun” pitäisi tienata ~50 % marginaaliveroprosentilla nykyisten tulojen päälle, pitäisi tuntipalkkan olla 45,60 euroa tunnilta, jotta 8 minuutin lisätyöllä saisi rahaa saman verran kun kuluu 8 minuutin säästöön autonratissa.

Viimeinen kappale oli kirjoitettu kieliposkella mutta todettakoon, että viikko sitten 120 kilometrin matkalla mennessä minä ohitin autoista 9/10, ja 1/10 ohitti minut, kun taas tullessa suhdeluku oli päinvastainen. Takaisin tullessa vähän ennen matkan loppua perässäni oli ~100 metrin turvaväleillä kymmenisen henkilöautoa; osa ehkä haki säästöä polttoainelaskuun, mutta toki osa varmaan jäi jonon jatkoksi laumakäyttäytymisen vuoksi (”mitäs täällä tapahtuu?” ”onkohan liukasta?”).

P.S. Itsellä tosiaan bensa-auto, ja jokainen bensalitra sisältää vähintään 90 % fossiilista polttoainetta, josta raha päätyy merkittäviltä osin johonkin muualle kuin Suomeen. Hesarin uutisessa (Norja | ”Tilanne on absurdi” – Norja rikastuu nyt tahtomattaankin johtuen Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan) kerrottiin Norjan ennakoineen valtion öljy- ja kaasutulojen olevan tänä vuonna 28 miljardia euroa, mutta nyt jopa 177 miljardia euroa; erotuksella maksaisi Suomen valtion velan! Norja vielä ihan mielekäs maa kipata rahaa, mutta nämä muut öljyn nettoviejät arabit ja venäläiset eivät ollenkaan. Kannatan raskaalle liikenteelle ammattidieseliä ja vähäisessä määrin kohdennettuja toimia polttoainekulujen pienentämiseen niitä kipeästi tarvitseville (pienipalkkaiset, joille auto välttämätön, ja jotka eivät välttämättä asu edes maalla halvempien asuntomenojen alueilla), mutta isossa kuvassa vastustan ajatusta että nyt kun öljyn maailmanmarkkina on noussut, niin yhteiskunnan pitäisi ampua itseään jalkaan pienentämällä polttoaineiden verotusta KAIKILLE, jotta rahan lappaamista voidaan jatkaa ulkomaille. Samasta syystä vastustan jakeluvelvoitteen tilapäistä alentamista (eri asia on korotustahti), koska biopolttoaineisiin investointi laskee niiden tuotantohintoja, ja vähentää rahan lappamista OPEC-maihin. Ruotsin tukiaisia sotkee siellä syksyllä lähestyvät parlamenttivaalit (”wappusatanen”), ja entisissä neuvostomaissa (Puola yms.) se polttoaine on ollut kalliimpaa tuloihin nähden jo aiemmin kuin meillä. Ymmärrän myös että sähköautojen nykyisissä akkuteknologioissa on raaka-aineiden suhteen ongelmaa, mutta sehän on selvää että investoinnit akkuteknologioiden tuotekehitykseen poimii varmemmin tulosta kuin se, että rahaa kannetaan Euroopasta öljyä vastaan jatkuvasti muualle, ja polttomoottoreiden kulutuksessa saatavat säästöt voi olla ihan täysin nollasummapeliä, koska öljyntuottajat voivat nostaa hintaa kulutuksen vähentyessä (kuten tekevät jo nytkin!).
 
Olen välillä aiemminkin ajellut moottoritietä rekan perässä ~200 metrin päässä (ei imussa, mutta ei myöskään ilmapyörteissä), jos ei ole ollut mihinkään kiire ja ollut kuunneltavana joku mielenkiintoinen podcasti verkkaisesti matkaa taittaessa. Tuollainen nutailu ei ketään muuta häiritse, koska siinä on joka tapauksessa se rekka ohitettavana.

Viikko sitten seurasin tarkemmin polttoaineenkulutusta eri ajonopeudella mennessä ja tullessa. Mennessä vakkariin 109 km/h (todellinen nopeus 106~107 km/h), jolloin bensankulutus oli 7,4 l/100 km ajotietokoneen mukaan. Takaisin tullessa vakkariin 95 km/h (todellinen nopeus 92~93 km/h), jolloin bensankulutus oli 6,0 l/100 km ajotietokoneen mukaan. En ole mitannut todellista bensankulutusta, mutta voidaan olettaa että tuo kulutuksen heitto on about samaa luokkaa molemmilla nopeuksilla.

Tästä voidaan laskea että 100 kilometrin matkalla (bensanhinta 2,20 €/l) vakkarissa nopeuden tiputtaminen (109 km/h –> 95 km/h) pidensi matka-aikaa noin 8 minuutilla, mutta säästöä tuli noin 3,10 euroa. Laskennalliseksi säästöksi muutettuna 22,80 euroa tunnilta. Jos ottaisi vielä huomioon että rahat ”hurjasteluun” pitäisi tienata ~50 % marginaaliveroprosentilla nykyisten tulojen päälle, pitäisi tuntipalkkan olla 45,60 euroa tunnilta, jotta 8 minuutin lisätyöllä saisi rahaa saman verran kun kuluu 8 minuutin säästöön autonratissa.

Viimeinen kappale oli kirjoitettu kieliposkella mutta todettakoon, että viikko sitten 120 kilometrin matkalla mennessä minä ohitin autoista 9/10, ja 1/10 ohitti minut, kun taas tullessa suhdeluku oli päinvastainen. Takaisin tullessa vähän ennen matkan loppua perässäni oli ~100 metrin turvaväleillä kymmenisen henkilöautoa; osa ehkä haki säästöä polttoainelaskuun, mutta toki osa varmaan jäi jonon jatkoksi laumakäyttäytymisen vuoksi (”mitäs täällä tapahtuu?” ”onkohan liukasta?”).

Monesti automatkoilla mietin, miksi en itse halua ajaa hiljaa, vaikka se tuon laskuesimerkkisi mukaankin olisi järkevää. Keksin muutamia syitä:

- Ykkösauton täysautoedulla (muuttuvat) polttoainekulut 0 € /100 km joten verotusarvolle saa eniten vastinetta ajamalla reippaasti

- Kakkosautolla (diesel) lukemat ajotietokoneen mukaan ehkä 5,5 ja 4,5 l/100 km (ja todelliset varmaankin puoli litraa enemmän) joten siinäkään ero ei ole niin suuri

- Autossa harvoin vain yksi ihminen, joten kyytiläisten yhteenlaskettu ajansäästö maksaa henkeä kohden vähemmän kuin säästyneen ajan työmarkkinahinnan

- Hiljaa ajaminen on mielestäni kurjaa ja urheilullisesti ajaminen kivaa, joten hiljaa ajamalla en menetä hauskaa aikaa vain matka-aikojen erotuksen verran vaan koko matka-ajan

- Vakituisessa työsuhteesa olevat yleensä arvostavat enemmän aikaa kuin rahaa ja pitävät mielellään esim. lomarahat vapaana. Reilua vauhtia ajaminen on rahan muuttamista ajaksi eli tavallaan lomarahojen pitämistä vapaana sekin

- Lyhyen matkan jaksaa ajaa hiljaa, mutta yli 300 km matkalla alkaa ratissa istuminen väsyttää ja jurppia. Korostuneesti tämän näkee siinä, että maantiellä kiilaa aina kolmion takaa eteen joku maajussi, joka ei viitsi kiihdyttää maantienopeuteen, kun sinne kirkolle on vaan pari kilsaa. Sitten kun se maajussi on kääntynyt pois edestä, niin eteen kiilaa uusi maajussi joka ei kiihdytä rajoituksen sallimaan nopeuteen, koska ajaa vaan parin kilsan pätkän. Mutta kun itsellä niitä parin kilsan pätkiä on yli sata edessä, niin alinopeuden ajaminen alkaa vähitellen vi.. harmittaa. Mitä pidempään on ajanut, sen enemmän miettii että eikö tämä matka koskaan lopu ja nopeus nousee loppua kohden

- Edelliseen liittyen koska se väsyminen ja jurppiminen ei riipu kilometrimäärästä vaan ajasta, niin reippaasti ajamalla voi pitää yhden tauon vähemmän. Itse ajan esim. toisinaan 350 km pätkän, joka menee reippaasti ajamalla ilman taukoja. Jos ajaa hiljaa, niin matka-aika on puoli tuntia enemmän ja joutuu lisäksi pitämään tauon, jolloin aikaero kasvaakin jo kolmeen varttiin

- Ihmiset ajavat vammaisesti vaihdellen päättömästi nopeutta ja ohitetuksi tultuaan moni provosoituu ja alkaa roikkua puskurissa. Vaihtoehdoiksi jää irrationaalinen nopeuden vaihtelu edellä ajavan mukaan tai ohitus ja reilu ajonopeus, joista valitsen jälkimmäisen

- Minulla ei autoiluun vaikuta polttoainekustannukset, mutta en toki turhaan halua tukea Venäjän hyökkäyssotaa enkä saastuttaa. Siksi vältän autoilua taajamassa jossa kulutus on korkea ja menen mieluummin polkupyörällä. Mutta silloin harvoin kun ajan autolla niin tykkään ajaa reippaasti. Taloudellinen dieselini kuluttaa kuitenkin urheilullisesti ajamallakin vähemmän kuin keskimääräisen suomalaisen auto hissukseen ajamalla
 
Lentomatkustamisen verottaminen vähentäisi päästöjä huomattavasti, lisäisi verotuloja ja lisäisi kotimaan matkailua.
Eurooppaan pääsee halvalla lentämään ja saa kohdattua ihmisiä joiden elämänrytmi on paljon rennompi, kuin suomessa. Mikäli on asunut suomessa vuosikymmeniä niin sitä haluaa vaihtelua, ei se suomi ole nyt niin hauska kohde matkailla.

Kesällä voi olla ihan hauskaa käydä hetki mökillä mutta ei se mökki siitä muutu muuksi. Lisäksi suomessa osataan nyhtää ihan kaikesta, oluesta joutuu pulittamaan jopa 10e/tuoppi ja ravintolasta ei saa edes hyviä ruokia kahdellakympillä.
 
Monesti automatkoilla mietin, miksi en itse halua ajaa hiljaa, vaikka se tuon laskuesimerkkisi mukaankin olisi järkevää. Keksin muutamia syitä:

- Ykkösauton täysautoedulla (muuttuvat) polttoainekulut 0 € /100 km joten verotusarvolle saa eniten vastinetta ajamalla reippaasti

- Ihmiset ajavat vammaisesti vaihdellen päättömästi nopeutta ja ohitetuksi tultuaan moni provosoituu ja alkaa roikkua puskurissa. Vaihtoehdoiksi jää irrationaalinen nopeuden vaihtelu edellä ajavan mukaan tai ohitus ja reilu ajonopeus, joista valitsen jälkimmäisen

- Minulla ei autoiluun vaikuta polttoainekustannukset, mutta en toki turhaan halua tukea Venäjän hyökkäyssotaa enkä saastuttaa. Siksi vältän autoilua taajamassa jossa kulutus on korkea ja menen mieluummin polkupyörällä.
Hyviä huomioita. Se, että sinulla on vapaa käyttöetu, kielii että kuulut yhteiskunnan hyväosaisiin. Fyffee tulee sen verran paljon, että pelkällä rahalla ajamiseesi ei oikein voi vaikuttaa ;-)

Polttoaineen korkea hinta on ongelma niille pieni- ja keskituloisille joilla on pitkä työmatka ja vähän mahdollisuuksi vaatia työnantajalta palkankorotusta kasvaneiden polttoainekulujen kompensoimiseksi.

Mitä tulee irrationaalisiin nopeudenvaihtelijoihin, lääke on keksitty ja se on adaptiivinen vakkari säädettynä GPS:n mukaisesesti nopeusrajoituksen mukaan. Sitten voi rentoutua ja olla aika lailla piittaamatta edellä ja takana kulkevista nopeuden pumppaajista.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Hyviä huomioita. Se, että sinulla on vapaa käyttöetu, kielii että kuulut yhteiskunnan hyväosaisiin. Fyffee tulee sen verran paljon, että pelkällä rahalla ajamiseesi ei oikein voi vaikuttaa ;-)

Polttoaineen korkea hinta on ongelma niille pieni- ja keskituloisille joilla on pitkä työmatka ja vähän mahdollisuuksi vaatia työnantajalta palkankorotusta kasvaneiden polttoainekulujen kompensoimiseksi.

Mitä tulee irrationaalisiin nopeudenvaihtelijoihin, lääke on keksitty ja se on adaptiivinen vakkari säädettynä GPS:n mukaisesesti nopeusrajoituksen mukaan. Sitten voi rentoutua ja olla aika lailla piittaamatta edellä ja takana kulkevista nopeuden pumppaajista.

En ole koskaan adaptiivista vakkaria käyttänyt, mutta eipä ole ongelmana myöskään adblueta saatavuuden kanssa tai pakkasilla.
Tuo puskurissa ajaminen ja järjetön pumppailu nopeuden suhteen sekä kiirehtiminen on kyllä aika monella ongelmana. Paljon vähemmmällä pääsee kun ajelee sen kulutusmittarin mukaan, ja välttelee turhia ajoja. Ei vaan tästä enää pysty nipistään, kun ajat 2 tonnia vuoteen ja maksat ajoneuvoveroa muutamaa euroa vailla tonnin vuoteen. Missä se oikeus? Olisiko se ympäristön kannalta parempi jos jo valmistettu auto, jolla ajetaan 20tonnia 10 vuoteen paalattaisiin ja ostaisin tilalle sähköauton, johon saisin huonolla tuurilla alkuperäisen akuston sijaan 10 vuodessa laittaa toisen akuston sijaan myös kolmannen? Kuulostaa hyvältä ympäristölle kun ottaa huomioon autonvalmistuksen aiheuttaman ympäristökuorman. Ai niin, mutta eihän sitä lasketa kun viherpiiperrys.
Rehellisyyden nimissä toki myönnän että todennäköisesti kaksi akkusarjaa riittäisi.
Mutta se on niin kiva lypsää sellaista lehmää mistä saat verotuloja, toisin kuin tehdä asioille jotain sellaisissa paikoissa, jotka niitä päästöjä oikeasti luovat. Mutta tämä hallitus on ottanut silmätikukseen myös teollisuuden, tehdään ekotekoja kuten Nesteen jalostamon muualle "osana vihreää siirtymää" :)
Niin, eihän niitä yritysten päästöjä lasketa jos ei ne tule meidän rajojen sisäpuolelta.

Tekovihreys ja ilmastoahdistus, oi että kun on nannaa.
 
- Autossa harvoin vain yksi ihminen, joten kyytiläisten yhteenlaskettu ajansäästö maksaa henkeä kohden vähemmän kuin säästyneen ajan työmarkkinahinnan
Nippelitietona: Suomessa on keskimäärin henkilöautossa 1,4 henkilöä. Ts. suurimmassa osassa matkoista henkilöautossa on vain yksi henkilö.
 
Nyt oli sitten usealla asemalla bensa alle kaksi euroa ja jonoa riitti siihen malliin, että olisi ollut isokin alennus :D
 
Nyt oli sitten usealla asemalla bensa alle kaksi euroa ja jonoa riitti siihen malliin, että olisi ollut isokin alennus :D
Se on varmaan uusi normaali tuo pari euroa litralta. Toivottavasti kuitenkaan ei. 2,1 euroa näky olevan länsi-lapissa tännään, eikä ole diesel enään kalleinta, inasen halvempaa ko 98.
 
Laskisi nyt sinne 1,8e tienoille diesel vielä, mutta pelkäänpä myös "uutta normaalia" tuosta n. 2e litrasta..
 
On kyllä taas halpaa. Olin jo varautunut, että hinta olisi 3€/l kesällä ja venejakajilla kauempana mantereesta 4€/.l.
 
Nippelitietona: Suomessa on keskimäärin henkilöautossa 1,4 henkilöä. Ts. suurimmassa osassa matkoista henkilöautossa on vain yksi henkilö.
Lisähuomiona lisäksi että monesti tai jopa yleensä tuo henkilö on kuski. Tesloista en tiedä.

Myönnän tuon ylläolevan nippelin olevan totta minunkin kohdallani. Suurimman osan ajasta ajan autollamme yksin koska vaimolla ei ole asiaa Porvooseen missä käyn töissä, kun hänen työpaikkansa on toisella suunnalla, Espoossa.

Monesti myös käyn työmatkalla yms. automarketissa yksin ruokaostoksilla, sen sijaan että hakisin vaimon ja muksut kotoa kyytiin ja mennään yhdessä ruokaostoksille. Olen järkeillyt tuon sillä tavalla että jos kävisin hakemassa koko perheen kyytiin vain saadakseni yllämainittua keskimääräistä henkilömäärää ylös tilastoja varten, on kuitenkin luonnon kannalta parempi etten näin tee koska vaimo ja muksut kuitenkin painavat yhteensä melko paljon, ja se lisäisi auton kulutusta aivan turhaan.

Teen siis ympäristöteon ajelemalla yksinäni. Joskus joudun tästä poikkeamaan, kerran tai pari viikossa käymme yhdessä asioilla tai vierailuilla siten että autossa on muitakin minun lisäkseni, mutta kosmisessa mittakaavassa se on kuin hyttysen pieru valtameressä.
 
Lopultakin päätöksiä jakeluvelvoitteen alentamisesta (7,5% lasku nykyiseen), mutta samaan hengenvetoon todetaan että päätös ei tule laskemaan polttoaineen hintaa :kippis:

Lintilän mukaan tämä ei tarkoita, että korkeiden hintojen kausi olisi päättymässä.
– Valitettavasti ei ole näkyvissä sellaista kuvaa, että polttoaineiden hinnat tulisivat lähiaikoina laskemaan – arvioiden mukaan ne tulevat nousemaan. Nyt haettiin toimenpiteitä, joilla pystytään vähän hillitsemään tätä nousua.

 
Lopultakin päätöksiä jakeluvelvoitteen alentamisesta (7,5% lasku nykyiseen), mutta samaan hengenvetoon todetaan että päätös ei tule laskemaan polttoaineen hintaa :kippis:





Crude Oil Price Today | BRENT OIL PRICE CHART | OIL PRICE PER BARREL | Markets Insider kyllä meitä kustaan silmään kun pumpulla hinta vaan nousee ja barrelin hinta laskee :facepalm:
 
Miten muuten on mahollista, että Lintilä sanoi tuon jakeluvelvoitteen laskun johtavan noin 12snt/l alempaan hintaan. Kuitenkin tuossa vuoden vaihteessa dieselin jakeluvelvoitetta nostettiin 1.5%, jonka vaikutus pumppuhintaan oli noin 7snt/l. En tiedä mikä matikka tossa on takana mutta joku ei ihan täsmää...
 
Lopultakin päätöksiä jakeluvelvoitteen alentamisesta (7,5% lasku nykyiseen), mutta samaan hengenvetoon todetaan että päätös ei tule laskemaan polttoaineen hintaa :kippis:





Myös alennuksen tarkasta ajankohdasta on epävarmuutta. Muutos saattaa näkyä tankkauspaikoilla vasta loppukesästä, koska sitä ennen lakimuutos on valmisteltava, ja se käy myös lausuntokierroksella.

Lain kaatuminenkaan ei ole ihan poissuljettua. Aika paljon voi ehtiä tapahtua siihen mennessä kun laki saadaan eduskunnalle asti.

Parhaimmillaan käy niin, että laki saadaan vasta syksyllä voimaan, jolloin loppuvuosi ajellaan melkein nollan jakeluvelvoitteella. Siinä nyt ei olisi oikein järkeä...
 
Tulikohan tästä ~2,2€/litra uusi normaali? Veikkaisin että ei laske enää alle 2 euron vaikka sota loppuisi jne.
 
Mitä kauemmin Venäjä jatkaa hyökkäystä - > sitä kauemmin sodan päättymisen jälkeen kestää, että EU alkaa edes varovaisesti purkamaan rajoitteita, jos edes alkaa. Eli kyllä korkea hinta taitaa olla yhtä väliaikainen kuin Suomen autovero.
 
Mitä kauemmin Venäjä jatkaa hyökkäystä - > sitä kauemmin sodan päättymisen jälkeen kestää, että EU alkaa edes varovaisesti purkamaan rajoitteita, jos edes alkaa. Eli kyllä korkea hinta taitaa olla yhtä väliaikainen kuin Suomen autovero.
Varmaan käy niin että pakotteet kestävät kauemmin kuin autojen sähköistyminen kestää ja 2030 luvulla bensa/diesel on enää ehkä raskaan liikenteen ym erikoisajoneuvojen juttu ja kuluttajille myydään 10€/litra kannussa jos tarvitsee. Varmaan jotain raippaveroa tulee enne sitä ja 2030 mennessä 5€/litra pumpulta ja sitten ei saa enää ollenkaan.
 
Tulikohan tästä ~2,2€/litra uusi normaali? Veikkaisin että ei laske enää alle 2 euron vaikka sota loppuisi jne.



Wendover:lla oli ihan mielenkiintoinen katsaus/analyysi bensan hinnasta nyt ja tulevaisuudessa.

TL;DR: ei laske, koska kartelli ottaa auringonlaskun markkinoista kaikki saatavilla olevat mehut irti myymällä kontrolloidusti niukkuutta.
 
Ehkä mielenkiintoisempi kysymys on se, että seuraako etanolin hinta hamaan tappiin asti bensan hintaa?
 
Tässähän tämä itteänikin ihmetyttänyt asia. :D Onko vain Suomessa kun tuo etanoli nousee vai muuallakin sama ilmiö? En vain ymmärrä mitä tekemistä viinalla on dieseliin ja bensaan nähden. Muuta kuin etteä varmistellaan ettei kukaan varmasti pääse "säästämään" autoilusta.

Kauppiaalle on aina järkevää myydä sillä hinnalla millä kaikki tavara menee kaupaksi. Nyt marginaalit ovat varmasti aika mukavat, mikä varmasti houkuttelee alalle lisää valmistajia ja hinnat ehkä jollain aikavälillä alkaa erottua. Ehkä.
 
Tulikohan tästä ~2,2€/litra uusi normaali? Veikkaisin että ei laske enää alle 2 euron vaikka sota loppuisi jne.
Ite kans uumoilen että näin on ja siksi laitoinkin vetämään sähköautotilauksen. Toki onhan sillä takaisinmaksuaikaa, mutta kun Hyundai ei ole vielä ehtinyt korottaa hintojaan niin totesin että ehkä nyt on hyvä hetki siirtyä patteriautoiluun.
 
Barrelin hintoja en ole seurannut, vähän tuntuu että kartellia taitaa olla suomen pumpuilla.
 
Aidosti yhtään vittuilematta. Tulee kyllä mieleen että tuli tuo 7.5-8l/100km 98:a syövä kippo vaihdettua sähköön enemmän kuin hyvään aikaan. Tuli aika pirun kalliiksi tuo bensa jo siinä vaiheessa. 10e joka päivä, vähintään, monesti tuplat. Tuntuu että KERRANKIN tuli tehtyä "järkevä" autonvaihto pelkän tunteen mukana menon sijaan.
Sama täällä, omani vei vaan 12-13L satasella nurkka-ajossa. Nyt mennään sähköllä ja vielä kun on saanut huomata, että vanhemmista enemmän ajetuista pyydetään nyt jo enemmän hintaa niin ei voi olla kuin tyytyväinen. Jos joskus joutuu hieman odottelemaan pitkällä reissulla akun täyttymistä niin kyllä siinä tuntipalkoille pääsee :-)
 
Ite kans uumoilen että näin on ja siksi laitoinkin vetämään sähköautotilauksen. Toki onhan sillä takaisinmaksuaikaa, mutta kun Hyundai ei ole vielä ehtinyt korottaa hintojaan niin totesin että ehkä nyt on hyvä hetki siirtyä patteriautoiluun.
Vaikka sota loppuisi niin tuskin painuu alle 2€/L, Venäjän öljystä luopuminen ja ilmastotavoitteet varmistaa sen. Tosin sähkönhintakin on noussut ja tuskin laskee, mutta ajaminen sähköautolla pysyy vielä edullisena. Enemmän huolettaa talojen lämmityskustannusten nousu, kun pakkasilla sitä sähköä tuntuu menevän. Omakin sopimus katkeaa syksyllä ja näillä hinnoilla näyttää, että myyntihinta kolminkertaistuu. Jos tammikuun energialasku oli 100€ niin vuoden päästä se on 300€, se jo tuntuu!
Perheelle olen antanut jo holotnavaroituksen ensi talveksi :)
 
Kipukynnystä ei tulla saavuttamaan pitkään aikaan on hinta mikä tahansa. Kumarretaan kimpassa.
Ratkeaa sitten kunnolla laajemmalti.
Eikä näy kipukynnys tien päällä, yhtään ei nopeutta hillitse. Taidetaan ajaa firmojen autoilla? Nopeusrajoituksia rikotaan aika rankasti. Taloudellisesta ajosta tietoakaan.
 
Vaikka sota loppuisi niin tuskin painuu alle 2€/L, Venäjän öljystä luopuminen ja ilmastotavoitteet varmistaa sen.

Totta. Ei ole enää paluuta alle kahden euron hintoihin. Vähenee monelta ajelut.

Perheelle olen antanut jo holotnavaroituksen ensi talveksi :)

Oikein! 17 astetta on riittävä lämpötila ja se on itseasiassa terveellinen kun se lisää ruskean rasvan määrää kehossa. Ja paremmin saa nukuttua viileässä. Meidät on turhaan totutettu että talvellakin pitää olla sisällä 20-24 astetta.
 
Oletko seurannut barrelin hintaa euroissa? Öljykauppaa käydään USD:lla ja se on viimeisen vuoden aikana vahvistunut päälle 10% vs euro

Kylläpäs kirjoitin typerästi. En ole seurannut € tai USD. Jotain vaan lukenut otsikoista että barrelin hinta laskenut, ei näy pumpuilla. Sitten joku IS uutinen missä suomi taas vaihteeksi maailman 7. kallein maa, mukana myös EU ulkopuoliset maat.

Kunhan mietin mikä tässä mättää, no verottaja tietenkin eikä täällä hölmölässä hallitus saa mitään aikaan taaskaan, hinnat vaan nousee vähän joka alalla.
 
Kunhan mietin mikä tässä mättää, no verottaja tietenkin eikä täällä hölmölässä hallitus saa mitään aikaan taaskaan, hinnat vaan nousee vähän joka alalla.

Pitäähän ne hoitajien palkankorotusrahat jostain raapia vaikka lopulta ostovoima taitaa kärsiä enemmän kuin on keskimääräinen palkankorotus.

Ja ihan aiheeseen, saa nyt nähdä vaikuttaako se mahdollinen jakeluvelvoitteen tiputtaminen noihin hintoihin mitenkään vai veteleekö öljy-yhtiöt vaan voitot välistä... Ja kiva nähdä kohta kun siirrytään kesälaadun dieseliin, että tippuuko sen aineen hinta noin 3-5snt mitä kuulema nuo talvidieselin lisäaineet hintaan tuo lisää. Mutta tuskin tässä tosiaan kannattaa toivoa että alta 2e litrahintoihin enää päästään.

Kohtahan se jo kannattaa kaljalastin mukana tuoda parisataa litraa bensaakin virosta, siinä jo jotain säästää jos sinnepäin on asiaa :D
 


Wendover:lla oli ihan mielenkiintoinen katsaus/analyysi bensan hinnasta nyt ja tulevaisuudessa.

TL;DR: ei laske, koska kartelli ottaa auringonlaskun markkinoista kaikki saatavilla olevat mehut irti myymällä kontrolloidusti niukkuutta.


Tuntuu erittäin lyhytnäköiseltä strategialta, nythän uusia polttomoottoriautoja ei myydä sitä vähääkään mitä vielä joku vuosi sitten ennustettiin. Luulisi, että nyt kannattaisi tingata katteista eikä nostaa niitä.
 
Tuntuu erittäin lyhytnäköiseltä strategialta, nythän uusia polttomoottoriautoja ei myydä sitä vähääkään mitä vielä joku vuosi sitten ennustettiin. Luulisi, että nyt kannattaisi tingata katteista eikä nostaa niitä.

Ongelma lienee, että muutos tapahtuisi ainakin rikkaissa länsimaissa vaikka hinnat painettaisiin vaikka kuinka alas. Hidastava vaikutus sillä varmasti olisi, mutta lopputulos sama. Siksi lienee kivempi vetää nyt tulevat 20 vuotta mielettömät katteet, vielä kun se on tällä mittakaavalla mahdollista.
 
Tuntuu erittäin lyhytnäköiseltä strategialta, nythän uusia polttomoottoriautoja ei myydä sitä vähääkään mitä vielä joku vuosi sitten ennustettiin. Luulisi, että nyt kannattaisi tingata katteista eikä nostaa niitä.
Kyllä polttoaine kaupaksi käy vielä vuosikymmeniä. Toki jossain kohtaa volyymit alkaa laskea. Vaikka jossain rikkaissa maissa siirryttäisiin tänään vain sähköautoiluun niin kestää aika kauan, että kaikki kiinat ja afrikat kulkee sähköllä.
 
Eikä näy kipukynnys tien päällä, yhtään ei nopeutta hillitse. Taidetaan ajaa firmojen autoilla? Nopeusrajoituksia rikotaan aika rankasti. Taloudellisesta ajosta tietoakaan.
Viikonloppuna todella moni ajoi hitaammin kuin 120km/h rajoitus.
 
Kyllä polttoaine kaupaksi käy vielä vuosikymmeniä. Toki jossain kohtaa volyymit alkaa laskea. Vaikka jossain rikkaissa maissa siirryttäisiin tänään vain sähköautoiluun niin kestää aika kauan, että kaikki kiinat ja afrikat kulkee sähköllä.
Eikö Kiinassakin myydä ihan hyvä osuus jo sähköautoja? Mutta joo, hyviä pointteja.
 
Jooh, tankatessa tänään huomasin, että mittari näytti 98:lle hintaa 2.45€/l ja työmatkaa kesätyöpaikalle se ~100km suuntaansa. Aloin miettimään tosissaan soitanko esimiehelle, että lopetan työt kun ei tässä työmatkan ajossa ole enää mitään järkeä kun melkein 30% palkasta menee pelkkään bensaan ja muut kulut päälle.
 
Jooh, tankatessa tänään huomasin, että mittari näytti 98:lle hintaa 2.45€/l ja työmatkaa kesätyöpaikalle se ~100km suuntaansa. Aloin miettimään tosissaan soitanko esimiehelle, että lopetan työt kun ei tässä työmatkan ajossa ole enää mitään järkeä kun melkein 30% palkasta menee pelkkään bensaan ja muut kulut päälle.
Onnistuuko majoittuminen työmaan päässä jotenkin? Olisi varmaan järkevämpää sopia jos tekisi viikossa vaikka 4x10h päivät ja olisi pidennetyn viikonlopun kotona. Ei tietysti joka työpaikalla ihan käytännönsyistäkään onnistu ja majoittuminen alle polttoainekulujen voi olla hankalaa löytää.
 
Ei onnistu majoittuminen muussa kuin korkeintaan sissiteltassa jossain parkkipaikan kulmassa kuusen alla. Nykyisessä kämpässä loppuu määräaikanen vuokrasopimus heinäkuussa, eli tuolloin saisi aikaisintaan muuttaa pois jos haluaa takuuvuokrat saada itselleen, niin sekin jarruttaa tuota muuttamista. Tuota 10h päivä systeemiä olen myös miettinyt ja varmaan pitäisi ottaa töissä puheeksi, johan tuossakin säästäisi 4 * 12l * 2.45€/l ~118€/kk
 
Saksa alentaa bensaveroa kesäkuukausiksi eli polttoaineen hinta palaa sille tasolle jossa se oli ennen Ukrainan kriisiä.
Suomessa tuskin nähdään sellaisia älyttömyyksiä kuten veron alentaminen.

 
Täällä varmaan korotetaan polttoaineveroja, että saadaan kompensoitua Saksan polttoaineenverojen alentamisen vaikutukset maailman päästöihin. T: Jykylässä tänään ABC:llä 98 2.56€/l, oli mukava tankata.
 
Eipä noilla määräaikaisilla alennuksilla ole kovin isoa merkitystä. Syksyksi hinnat pomppaavat takaisin ja kaikilla on entistä pahempi mieli.
 
Eipä noilla määräaikaisilla alennuksilla ole kovin isoa merkitystä. Syksyksi hinnat pomppaavat takaisin ja kaikilla on entistä pahempi mieli.
Olisi kevyempi ajella suomen kesässä mutta näillä bensan hinnoilla viemme rahat vaikka Tukholmaan.
 
Olisi kevyempi ajella suomen kesässä mutta näillä bensan hinnoilla viemme rahat vaikka Tukholmaan.

Varmasti näin. Saksalla taitaa olla vähän enemmän muskelia toteuttaa tuollainen kesäkampanja. Lähinnä mietin että minkälainen rekyyli tuosta tulee syksyllä.
 
Ajattelin ensin ajaa vähän enemmän, bensan hinnan kohta tuplaannuttua ajattelenkin ajaa vähän vähemmän.

Turha markkinahäiriöistä on jotain veron osuutta syyttää. Jos nyt tähän päivään mennessä ei ole tullut selväksi, että välillä tulee lama jolloin rikkaat ja köyhät köyhtyy mutta vain köyhillä se oikeasti tuntuu, niin kohta tulee.

Sama ulina oli täällä päällä ihan normitilanteessa kun bensa maksoi 1,65 litralta. Bensa oli silloinkin liian kallista ja poliitikot perseestä.
 
Suurin osa ajaa sen mitä on pakko, että pääsee töihin ja kauppaan jne. Kun polttoaineen hinta nousee niin sitten vaan vähennetään muuta kulutusta. Tietysti ikävä nyt kun kaikki hinnat nousee niin pitää säästää vähän joka paikasta. Aika iso vaikutus jokatapauksessa talouteen kun kysyntä laskee hintojen noustessa.
 
Ajattelin ensin ajaa vähän enemmän, bensan hinnan kohta tuplaannuttua ajattelenkin ajaa vähän vähemmän.

Turha markkinahäiriöistä on jotain veron osuutta syyttää. Jos nyt tähän päivään mennessä ei ole tullut selväksi, että välillä tulee lama jolloin rikkaat ja köyhät köyhtyy mutta vain köyhillä se oikeasti tuntuu, niin kohta tulee.

Sama ulina oli täällä päällä ihan normitilanteessa kun bensa maksoi 1,65 litralta. Bensa oli silloinkin liian kallista ja poliitikot perseestä.
Osannet sitten varmaan myös selittää, mikä polttoaineen hinnannouusn selittää? Öljynhinnan kehitys ei sitä selitä. Kuva kehityksestä liitteessä, lähde: https://fi.calcprofi.com/Wti-hinnat.html EDIT: Minulle tuntemattomasta syystä oikean kuvan lataaminen kyseiseltä sivustolta latasi kuitenkin väärän kuvan, joten tässä parempi linkki: Crude Oil Prices - 70 Year Historical Chart

Suomalaisilta autoilijoilta kerättiin veroa jo vuonna 2020 yhteensä 8 miljardia: Liikenne on valtiolle 8 miljardin euron rahasampo – eikä valtio aio siitä luopua

1.11.2021 teiden korjausvelka oli jo 2,9 miljardia euroa: Tiestö uhkaa rapautua, ellei rahaa tule lisää

Mikä siis selittää polttoaineen hinnanousun ja mihin autoilijoilta kerätyt rahat käytetään? En löytänyt lakia googlella, mutta autokoulussa minulle opetettiin, että lain mukaan autoilijoilta kerättävät maksut pitää käyttää liikenteen hyväksi.

Osaatko samaan syssyyn selittää, miksi sähkönhinta on ollut naurettavan kallista jo puoli vuotta ja entisestään nousi venäjän tuonnin loputtua? Tuontihan oli näin kesäkeleillä 10% ja talviaikaan 20-30%.

Entä kaasun hinta? Hinta on noussut jo 400% lyhyessä ajassa ja venäjän tuonnin osuus oli vain 5%. Siitä huolimatta Ylen studiossa asiantuntija sanoi, että kaasun hinta nousee paljon.

Puun hinnasta näin metsä-Suomessa on aivan liian absurdia edes puhua.

Mihin nämä kaikki rahat törsätään, kun valtion velkaakin Marin otti vuonna 2020 19 miljardia (https://www.vtv.fi/julkaisut/valtion-velanhaHlinta-2/) ollen silti 15 miljardia alijäämäinen (Analyysi: Marinin hallitus pyyhki kehysriihessä pöytää taloustavoitteillaan) ja 2021 lisävelkaa otettiin 12 miljardia (Hallitus antoi esityksen vuoden neljännestä lisäbudjetista – valtion nettolainanoton tarve vähenee yli kahdella miljardilla)

Johonkin totisesti törsätään, sillä julkinen terveydenhuoltokin on vaarassa romahtaa ensivuonna rahan puutteen vuoksi.

Kysyn nämä kaikki kysymykset sinulta silti, että vaikutat olevan onnellinen veronmaksaja ja tunnut myös tietävän, mihin kaikki kerätyt verot menevät ja siten selittävät laman.
 

Liitteet

  • Wti-prices.png
    Wti-prices.png
    27,9 KB · Luettu: 80
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 889
Viestejä
4 559 924
Jäsenet
75 059
Uusin jäsen
EugeN

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom