Vanha Yaris hybridi (2017) perhepiirissä omistuksessa muutaman vuoden (5), rauhallinen kuski. Valot ja poppi päällä, kyydissä 200-400 kg, ilmastointi 19 asteessa.
Pääasiassa ydinkeskustan ja kehä kolmosen välissä ajettu keskustaa, taajamaa, kehiä ja Länsiväylää, mutta välillä ajoa 100 km säteellä. 4,26litraa sadalla, tankattu täyteen neljä tankillista, uudelleen täyteen samassa paikassa. Toukokuu..
Juurikin paljon järkeä 22 k€:n autossa ostoajankohta huomioiden. Bonuksena erittäin luotettava tekniikka. Raskaassa käytössä 124 tkm aikana on mennyt takuuseen takapyörän laakeri ja lisäksi on vaihdettu itse muutamat pyyhkijänsulat, pari kertaa avaimen paristo, polttimot ja renkaat. Talvella lumihanki irrotti pohjamuovista kaksi lukituskorkkia. Ostin 11 eurolla 4 kpl lisää. Takuu merkkiliikkessä huollettuna 10 v/160 tkm (kts. Toyota Relax ja klikkaa plussat auki:
Toyota Relax -turvaan kuuluvat kohteet) ja ajoakulle vielä parempi 10 v/350 tkm.
Toki parempi on ollut toinen pieni auto Mii Electric 04/2020. Kulutus ajotietokoneen mukaan uudesta asti 15500 km matkalla 12,1 kWh/100 km, eli kulutusmittarivirhe ja lataushäviöt huomioiden voisi laskea 15 kWh/100 km. Latauskulut:
Maksuton asiointilataus 8 tkm, 0 €
Motosaldo 660 km, 9,84 €
ABC Hyvinkää pikalataus 35 km, 1,99 €
Kotilataus 3900 km, maksettu 50 €, mutta todellisuudessa sisässä jo 88 €
Mökkilataus 2600 km, 43 €
Sukulaiset/kaverit 300 km, 0 €
Yht. 143 €/15 500 km. (Summalla saisi 1-2 tankillista bensaa).
Vielä parempi diili Miistä tulee, kun ajattelee jälleenmyyntiarvoa. Hankintahinta käytettävyys- ja mukavuuspaketeilla sekä Type 2 kaapelilla + suko-laturilla oli 16 250 €. Nokian R3-kitkat peltivanteilla maksoivat 560 €. Nyt Nettiautossa pyydetään vastaavilla kilsoilla 7 k€ enemmän. Ihan jepa, kun on saanut omistaa 25 kk ja ajaa 15 500 km, ja arvonnousu kuittaisi energiat, verot, vakuutukset, pesut, huollon (157 €, 30 000 km/2 v välein + raitisilma 14,80 € minuutin työllä ilman tarvetta työkaluille) ja jäisi ylimääräistäkin monta tonnia.
Edit.
@satakunta mitä tarkoitat erittäin monimutkaisella tekniikalla?
Yaris hybrid 2017:
-ei kuluvaa/rikkoutuvaa turboa
-matalaviritteinen, suuri iskutilavuus ja pieni teho
-ei suorasuihkutuksen ongelmia vaan perinteinen imusarjasuihkutus
-ei kallista kaksoismassavauhtipyörää
-ei minkäänlaista kytkintä, kuten kaksoiskytkintä/momentinmuunninta/poljettavaa ravistinta
-starttimoottori ns. järeä 60 kW sähkömoottori (josta tosin otetaan maks. 21 kW) vs. normaali muutaman kilowatin rikkoutuva rimpulastartti
-ei kuluvaa/kärähtävää rimpulalaturia vaan järeä 60 kW generaattori
-ei ollenkaan rispaantuvaa/vikisevää apulaitehihnaa (ilmastointikin on sähkömoottorilla)
-riittävästi mitoitettu jakoketju vs. pöljästi öljynpaineviiveellä kiristyvä "fillarinketju" tai lyhytikäinen kumihihna
-ei vaihdelaatikkoa, vain planeettapyörästö, jossa mikään hammaskosketus ei koskaan irtoa -> paljon vähäisempi kuluminen ja rikkoutumismahdollisuudet
Minusta Toyotan hybrideistä puuttuu kokonaan monia kalliita vikakohteita (joista useampi kohta on osunut omallekin kohdalle edellisellä perinnepolttiksella). Toki löytyy invertteriä, sähkömoottoria ja akkua, mutta näihinkin osiin pätevät nuo 10 v/160 tkm ja 10 v/350 tkm.
@Ho Lee Fuk en tiedä mistään edullisista Volvoista. Vastasin vain uusimpaan viestiin satakunnalle, kun hän piti 27 k€:n hybridiä huonona. Käytin esimerkissä sitä halvempia autoja (enkä tietenkään tarkoita, että pitäisi ostaa molemmat). Miin otin esille vain siksi, että se olisi ollut liki ainoa järkevämpi auto 2017 Yariksen tilalle ajoon, jossa ajetaan raskasta nurkka-ajoa 124 tkm viidessä vuodessa. Miitä ei tosin ollut viisi vuotta sitten edes saatavilla.
Aikamoinen kontrasti, toinen ei nähnyt parin päivän perusteella "mitään järkeä" Yaris hybridissä, kun taas meille se oli näin 5 vuoden jälkeenkin aikansa paras ratkaisu. Ei se huono ole nytkään, mutta Mii on ylivoimainen näillä polttoaineen hinnoilla.