Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Viime viikkojen hinnan nousu on taas merkillinen juttu. Sodan alettua 95 hinta tasaantui 2,10€ tienoille, mutta miten se nyt taas halpana tankkauspäivänä oli tänään 2,35€? Huomenna sitten noustaan lähelle 2,50€.
Voihan sitä lentää Ryanairin halvoilla lennoilla eurooppaan. Menopaluut saa helposti satkulla.Eikait tuossa hinnassa ja sen nousussa ole mittään ihmeteltävää? Kaupaksi käy näilläki hinnoilla niin miksi laskea?
edit: Kesäloma edessä ja kotona ollaan, koska ei tässä raski euroja tienpäälle polttaa. Noh, sepä on säästöä ko ei törsätä erinäisiin palveluihin tuota vakiota kesälomabudjettia noin neljäätuhatta euroa. Istutaan kotona ja katellaan vaikka kukkien kasvamista...Paskaa joo, mutta minkäs teet.
Käsi pystyyn joka vielä luulee näkevänsä suomessa alle kahden euron litrahintoja. Toivon toki olevani väärässä.
Nojoo, tuoki on totta. Jostain hesasta saa nuo menoopaluut varmaan tuolla hintaa, kittilästä tuskin... Elämä on valintoja, mutta onko lie väärin avautua että lappilaisena hieman vituttaa tämä kulkemisen kalleus nykyään...Voihan sitä lentää Ryanairin halvoilla lennoilla eurooppaan. Menopaluut saa helposti satkulla.
Maailmantalous sukeltaa. Ensin korona toimi pari vuotta käsijarruna, nyt sota siihen päälle, niin maailmantalouden 6% kasvuennusteet (2021) ovat vaihtuneet 3%:iin (2022) ja puolen vuoden päästä tilanne on taas nykyisiä arvioita pahempi. Kärsimme komponenttipulasta ja ruokakriisi uhkaa, inflaatio laukkaa.Osannet sitten varmaan myös selittää, mikä polttoaineen hinnannouusn selittää?
Kysyn nämä kaikki kysymykset sinulta silti, että vaikutat olevan onnellinen veronmaksaja ja tunnut myös tietävän, mihin kaikki kerätyt verot menevät ja siten selittävät laman.
Näinhän se on. Tietysti voi laskea, että asunnon hinnassa Lappi vs Helsinki on eroa helposti useampi satatonninen. Sillä tankkaa sitä autoa ja maksaa lentolippujen hintaeroa aika pitkään.Nojoo, tuoki on totta. Jostain hesasta saa nuo menoopaluut varmaan tuolla hintaa, kittilästä tuskin...
Kyllä. Polttoaineiden hintaan ei voida vaikuttaa ja olennaisintahan nyt onkin, että kuinka paljon se kulkine sitä kuluttaa. Jos kulkine vie 4-5l/100km niin vielä ollaan ihan kohtuullisissa kustannuksissa. 10-15 litraa kuluttavilla täytyy jo alkaa miettiä, että mikä ajo on järkevää. Itse ajattelen niin, että mieluummin maksan kiinteää rahoituserää pienempi kulutteisesta kulkineesta kuin heiluvahintaista kallista polttoainekustannusta/kk. Eli lähdin ajattelemaan, että mitä sen 100km matka maksaa minulle. Kuitenkin tykkään joskus käydä ajelemassa vähän huruakin kesäisin.Maailmantalous sukeltaa. Ensin korona toimi pari vuotta käsijarruna, nyt sota siihen päälle, niin maailmantalouden 6% kasvuennusteet (2021) ovat vaihtuneet 3%:iin (2022) ja puolen vuoden päästä tilanne on taas nykyisiä arvioita pahempi. Kärsimme komponenttipulasta ja ruokakriisi uhkaa, inflaatio laukkaa.
Jos näissä olosuhteissa energian hinta ei raketoisi, niin puhuttaisiin suunnilleen jeesuksen ylösnousemukseen verrattavasta ihmeestä.
Kannattaa minusta kuitenkin yrittää suhtautua maailmaan positiivisesti ja murehtia enimmäkseen asioista joihin voi itse vaikuttaa. Vaikka materiaalisesta hyvinvoinnista leikattaisiin 4/5, se ei uhkaa mun henkilökohtaista hyvinvointia joka ei perustu kesälomareissuihin ja kuluttamiseen. Lännessä kuulemma aina aliarvioidaan kauanko Venäjällä jaksetaan syödä kaalia. Näytetäänhän nyt hammasta puremalla ettei täälläkään olla eilisen teeren poikia.
Tai voihan sitä velloa pahassa mielessä muita siitä syytellen.
Itse olen ajatellut jo vuosia, että valtateillä kannattaa ajaa kesät-talvet samaa kuin rekat, jotka hakkaa sitä 89 km/h rajoitintaan vasten on rajoitus sitten 80 tai 100. Siinä säästyy yllättävän paljon polttoainetta johtuen sekä hyötysuhteesta, tasaisesta ajonopeudesta että omien ohittamistarpeiden poistumisesta lähes kokonaan. Muut toki sitten ohittelevat niin minua kuin rekkoja. Mutta polttoainetta säästyy kivasti.Kyllä. Polttoaineiden hintaan ei voida vaikuttaa ja olennaisintahan nyt onkin, että kuinka paljon se kulkine sitä kuluttaa. Jos kulkine vie 4-5l/100km niin vielä ollaan ihan kohtuullisissa kustannuksissa. 10-15 litraa kuluttavilla täytyy jo alkaa miettiä, että mikä ajo on järkevää. Itse ajattelen niin, että mieluummin maksan kiinteää rahoituserää pienempi kulutteisesta kulkineesta kuin heiluvahintaista kallista polttoainekustannusta/kk. Eli lähdin ajattelemaan, että mitä sen 100km matka maksaa minulle. Kuitenkin tykkään joskus käydä ajelemassa vähän huruakin kesäisin.
Näinhän se on. Ruokakin on niin halpaa, että suomalaisilla on varaa heittää sitä roskiin reilu toistakymmentä kiloa vuodessa.Eikait tuossa hinnassa ja sen nousussa ole mittään ihmeteltävää? Kaupaksi käy näilläki hinnoilla niin miksi laskea?
Et silti osannut kertoa alkuunkaan, että mihin kaikki törsätään. Puhumasi ennuste on myös aina ennuste, eikä tämän hetkinen tilanne.Maailmantalous sukeltaa. Ensin korona toimi pari vuotta käsijarruna, nyt sota siihen päälle, niin maailmantalouden 6% kasvuennusteet (2021) ovat vaihtuneet 3%:iin (2022) ja puolen vuoden päästä tilanne on taas nykyisiä arvioita pahempi. Kärsimme komponenttipulasta ja ruokakriisi uhkaa, inflaatio laukkaa.
Jos näissä olosuhteissa energian hinta ei raketoisi, niin puhuttaisiin suunnilleen jeesuksen ylösnousemukseen verrattavasta ihmeestä.
Kannattaa minusta kuitenkin yrittää suhtautua maailmaan positiivisesti ja murehtia enimmäkseen asioista joihin voi itse vaikuttaa. Vaikka materiaalisesta hyvinvoinnista leikattaisiin 4/5, se ei uhkaa mun henkilökohtaista hyvinvointia joka ei perustu kesälomareissuihin ja kuluttamiseen. Lännessä kuulemma aina aliarvioidaan kauanko Venäjällä jaksetaan syödä kaalia. Näytetäänhän nyt hammasta puremalla ettei täälläkään olla eilisen teeren poikia.
Tai voihan sitä velloa pahassa mielessä muita siitä syytellen.
Korjaan vain virheelliset väittämät: Polttoaineveroa korotettiin tällä hallituskaudella kuitenkin vain indeksin verran, aivan kuten on tehty ja tehdään jokaisella hallituskaudella.Et silti osannut kertoa alkuunkaan, että mihin kaikki törsätään. Puhumasi ennuste on myös aina ennuste, eikä tämän hetkinen tilanne.
Sen verran vähän mitä uutisia olen lukenut, niin polttoaineen hinnannousun syy on jakeluvelvoitteessa sekä vihreästä siirtymästä johtuva polttoaineverojen korotus. Valtio keräsi ennätyspotin polttoaineista ja edes teiden korjausvelkaan saati hoitoalan kuluihin ei riitä rahaa edes romahduksen estämiseksi. Huoltovarmuudesta ja maanviljelystäkään ei niin väliä, nehän ovat kepulaisia ne maanviljelijät.
Kaikki ennusteet osuvat kuluttajan kukkaroon myös sillon, kun kyse on veroista, vaikka alennuspotentiaalikin olisi. Sun mielestä valtio saa täysin vapaasti törsätä kaikki verotulot EU:n korkeimpaan tai toisiksi korkeimpaan julkiseen talouteen sekä Afrikan kehitysapuun ja vihreään siirtymään ilman leikkauksia. Kaikesta muusta mielestäsi saa leikata - eniten kuluttajan elintasosta ja samaan aikaan kerätä ennätysverotulot usealla sektorilla.
Ihan mielenkiinnosta, minkä puolueen äänestäjä olet?
Brent-laadun hinta: Brent-öljyfutuurit Hinta - Investing.comKorjaan vain virheelliset väittämät: Polttoaineveroa korotettiin tällä hallituskaudella kuitenkin vain indeksin verran, aivan kuten on tehty ja tehdään jokaisella hallituskaudella.
Jakeluvelvoitteen jo voimassa olevat nostotkin on sieltä edellisen hallituksen (keskusta, kokoomus, perussuomalaiset) ajalta; nykyhallituksen päätökset kohdistuivat tulevaisuuteen ja nyt jakeluvelvoitteen osalta niitä jopa siirrettiin eteenpäin.
Poliittisista asioista kannattaa varmaan jatkaa politiikka-alueella, esim.
Kotimaan politiikka
Eduskunta ei mittään, hallitus ei mittään, kunnanvaltuustot ei mittään... Tänne keskustelut hallituksen ja eduskunnan toimista, puolueista, ym.bbs.io-tech.fi
Polttoaineen hinnan osalta kannattaa ottaa huomioon se, että kun meidän suurin jalostaja ja jakelija siirtyy pois halvasta venäläisestä öljystä selvästi tyyriimpää Brent-laatuun, näkyy se väistämättä myös pumppuhinnoissa silti, vaikka siellä vähän leikattaisiin katteistakin.
Brent-laadun hinta: Brent-öljyfutuurit Hinta - Investing.com
Eli ennätyskallis polttoaine siis selittyy öljy-yhtöiden korottamilla katteilla? No johan on, ei kotimaisillekaan yrityksille ilmeisesti mikään riitä.
Nesteen Q1 2022 liikevoitto päälle 750 miljoonaa euroa, on tuossa "hieman" varaa katteissa...Sekin voi vaikuttaa, että siinä missä venäjän urals-laatu on tullut tänne ns. kivenheittämän päästä, niin brent kärrätään ihan merkittävästi kauempaa. Nesteen jalostamot on myös optimoitu nimenomaan tuon uralsin jalostamiseen. Kyllä siellä brenttiäkin voi keitellä, mutta ei taida olla ihan yhtä hyvät marginaalit siinä.
Ei ole olemassa lakia että autoilijoilta kerätyt veroeurot korvamerkittäisiin ja käytettäisiin liikenteeseen. Niillä maksetaan ihan samoja valtion maksuja kuin muillakin veroilla.Osannet sitten varmaan myös selittää, mikä polttoaineen hinnannouusn selittää? Öljynhinnan kehitys ei sitä selitä. Kuva kehityksestä liitteessä, lähde: https://fi.calcprofi.com/Wti-hinnat.html EDIT: Minulle tuntemattomasta syystä oikean kuvan lataaminen kyseiseltä sivustolta latasi kuitenkin väärän kuvan, joten tässä parempi linkki: Crude Oil Prices - 70 Year Historical Chart
Suomalaisilta autoilijoilta kerättiin veroa jo vuonna 2020 yhteensä 8 miljardia: Liikenne on valtiolle 8 miljardin euron rahasampo – eikä valtio aio siitä luopua
1.11.2021 teiden korjausvelka oli jo 2,9 miljardia euroa: Tiestö uhkaa rapautua, ellei rahaa tule lisää
Mikä siis selittää polttoaineen hinnanousun ja mihin autoilijoilta kerätyt rahat käytetään? En löytänyt lakia googlella, mutta autokoulussa minulle opetettiin, että lain mukaan autoilijoilta kerättävät maksut pitää käyttää liikenteen hyväksi.
Osaatko samaan syssyyn selittää, miksi sähkönhinta on ollut naurettavan kallista jo puoli vuotta ja entisestään nousi venäjän tuonnin loputtua? Tuontihan oli näin kesäkeleillä 10% ja talviaikaan 20-30%.
Entä kaasun hinta? Hinta on noussut jo 400% lyhyessä ajassa ja venäjän tuonnin osuus oli vain 5%. Siitä huolimatta Ylen studiossa asiantuntija sanoi, että kaasun hinta nousee paljon.
Puun hinnasta näin metsä-Suomessa on aivan liian absurdia edes puhua.
Mihin nämä kaikki rahat törsätään, kun valtion velkaakin Marin otti vuonna 2020 19 miljardia (https://www.vtv.fi/julkaisut/valtion-velanhaHlinta-2/) ollen silti 15 miljardia alijäämäinen (Analyysi: Marinin hallitus pyyhki kehysriihessä pöytää taloustavoitteillaan) ja 2021 lisävelkaa otettiin 12 miljardia (Hallitus antoi esityksen vuoden neljännestä lisäbudjetista – valtion nettolainanoton tarve vähenee yli kahdella miljardilla)
Johonkin totisesti törsätään, sillä julkinen terveydenhuoltokin on vaarassa romahtaa ensivuonna rahan puutteen vuoksi.
Kysyn nämä kaikki kysymykset sinulta silti, että vaikutat olevan onnellinen veronmaksaja ja tunnut myös tietävän, mihin kaikki kerätyt verot menevät ja siten selittävät laman.
Nesteen Q1 2022 liikevoitto päälle 750 miljoonaa euroa, on tuossa "hieman" varaa katteissa...
Ei, mutta se kertoo että huomattava osa maantieliikenteen aiheuttamista kustannuksista johtuu veroista.Ei ole olemassa lakia että autoilijoilta kerätyt veroeurot korvamerkittäisiin ja käytettäisiin liikenteeseen. Niillä maksetaan ihan samoja valtion maksuja kuin muillakin veroilla.
Neste on tehnyt rahansa historiallisella asemallaan ja itäraaka-aineilla. Mutta ei ole jäänyt lepäileen siihen, vaan on ottanut riskiä ja lähetenyt ajoissa kehittään uusiatuotteita, joilla se tänäpäivänä tekee rahansa.Jos halutaan, että täällä on tulevaisuudessakin uskottava pörssinoteerattu öljy-yhtiö, niin katteista ei parane alkaa tinkiä. Noita masseja kuitenkin tarvitaan sitä varten, että liiketoimintaa on vielä fossiilistenkin jälkeen.
Raakaöljynhinta vaikuttaa polttoaineiden hintaan, mutta polttoaineilla on myös markkinahinta.Osannet sitten varmaan myös selittää, mikä polttoaineen hinnannouusn selittää? Öljynhinnan kehitys ei sitä selitä.
Nesteen tulos on jo useamman vuoden tulkut uusiutuvista. Fossiilisten jalostaminen on vielä ollut valtaosa liikevaihdosta, mutta voitto on tehty uusiutuvilla.Jos halutaan, että täällä on tulevaisuudessakin uskottava pörssinoteerattu öljy-yhtiö, niin katteista ei parane alkaa tinkiä. Noita masseja kuitenkin tarvitaan sitä varten, että liiketoimintaa on vielä fossiilistenkin jälkeen.
"Julkisen talouden kannalta jakeluvelvoitteen alentaminen on kuitenkin Kurrosen mukaan parempi toimi kuin polttoaineveron alentaminen, koska verotulot eivät tällöin laske."
Siis mitvit? Saa korjata jos olen väärässä, mutta jakeluvelvoitteen nosto nostaa pumppuhintaa joka taas nostaa verotuloja. Miten sen alentaminen ei sitte vaikuta verotuloihin alentavasti? Olen hämmentynyt.
edit: Siitä bio-osasta ei valtio saa verotuloja? Eikait se nyt noin mene?
Jos valmisteveroja allennetaan, niin se on pois verotuloista."Julkisen talouden kannalta jakeluvelvoitteen alentaminen on kuitenkin Kurrosen mukaan parempi toimi kuin polttoaineveron alentaminen, koska verotulot eivät tällöin laske."
Siis mitvit? Saa korjata jos olen väärässä, mutta jakeluvelvoitteen nosto nostaa pumppuhintaa joka taas nostaa verotuloja. Miten sen alentaminen ei sitte vaikuta verotuloihin alentavasti? Olen hämmentynyt.
edit: Siitä bio-osasta ei valtio saa verotuloja? Eikait se nyt noin mene?
Nyt vähän kärjistä, voi tuollaisen ajatuksen toki vääntää, en nyt muista kuka hallituksesta tuohon tyyliin perustelu miksi veroja ei kannata alentaa (Vihreät vai Vasemmistoliitto).Polttoaineveroa ei voi alentaa, tai muuten pienituloiset sponssaavat keskituloisten ajelun.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008842376.html
Jos valmisteveroja allennetaan, niin se on pois verotuloista.
Jos bio-osuutta alennetaan, niin se alentaan polttoaineen verotonta hintaa ja pummpu hintaa. (oletus että kilpailu toimii)
Jos mietit kuluttajan maksamaa ALVIa, niin sen euromääräinen summa pienenee jos pumppu hinta laskee, mutta se ei suoraan johda koko summalla pienempää verokiertymää, vaan se siirtyy enemmän tai vähemmän johonkin toiseen kulutukseen.
Polttoaineen verotus nimenomaan on euromääräinen eikä prosenttiosuus. Alv tietysti prosenttiosuus, mutta vaikutus on aika pieni verrattuna polttoaineveroon, jos polttoaineen hinta laskee 10 snt/litra niin alv:n määrä ei kauheasti laske.Totta, mutta ehkä se pointti, minkä huonosti toin esille on se, että jos pumppuhinta laskee, niin laskee verotulotki. Toki eri suhteessa riippuen toimenpiteestä, eli siis alennetaako polttoaineen verotusta, vai jakeluvelvoitetta. Mutta minusta ihan idioottia väittää että verotulot ei laske jos jakeluvelvotetta lasketaan. Tietääkseni polttoaineen verotus ei ole euromääräistä vaan lasketaan prosenteissa. Mutta väliäkö sillä sinänsä, kyllä kansa maksaa...
Eiköhän VM ole simuloinut vaikutukset. Pitää huomata, että polttoainevero koostuu energiasisältöverosta, hiilidioksidiverosta ja huoltovarmuusmaksusta. Lopputulemana biokomponentti on fossiilista jaeta kevyemmin verotettu (vaikka on huomattavasti kalliimpaa tavaraa).Totta, mutta ehkä se pointti, minkä huonosti toin esille on se, että jos pumppuhinta laskee, niin laskee verotulotki. Toki eri suhteessa riippuen toimenpiteestä, eli siis alennetaako polttoaineen verotusta, vai jakeluvelvoitetta. Mutta minusta ihan idioottia väittää että verotulot ei laske jos jakeluvelvotetta lasketaan. Tietääkseni polttoaineen verotus ei ole euromääräistä vaan lasketaan prosenteissa. Mutta väliäkö sillä sinänsä, kyllä kansa maksaa...
Polttoaineet eri valmisteverot on euromääräisiä. Joten sillä on väliä. ALV on prosentti ja se on kulutusvero, joten se osittain siirtyy johonkin muuhun kulutukseen, ja sitä ei pitäisi laskea tähän kuvioon.Tietääkseni polttoaineen verotus ei ole euromääräistä vaan lasketaan prosenteissa. Mutta väliäkö sillä sinänsä, kyllä kansa maksaa...
Totta, mutta ehkä se pointti, minkä huonosti toin esille on se, että jos pumppuhinta laskee, niin laskee verotulotki. Toki eri suhteessa riippuen toimenpiteestä, eli siis alennetaako polttoaineen verotusta, vai jakeluvelvoitetta. Mutta minusta ihan idioottia väittää että verotulot ei laske jos jakeluvelvotetta lasketaan.
Mietihän uudestaan. Sehän nyt vasta täysin sietämättömän katastrofin aiheuttaisikin, jos polttoaineen verot tulisivat prosentteina. Hintaheilahteluille herkässä ja lähes jokaiselle välttämättömässä(muidenkin elämään vaikuttavassa) tuotteessa siis olisi käytännössä ~200 prosentin arvonlisävero. Jopa nykyinen tilanne on hyvin vakaa ja turvattu siihen verrattuna.Ok, kiitos selvennyksestä, en ole niin jaksanu perehtyä tuohon polttoaineen verotukseen, tuntuu kyllä hullulta että se on euromääräistä, eikä prosentuaalista.
Mutta olisko se kuitenki reilumpaa, ja perustuis johonki todelliseen tilanteeseen, eikä vain arvioon? Sen prosenttimäärän vois määritellä alhasemmaksi, mutta sehän ei toki käy koska silloin olis vaarana ihmismäisen hintanen liikkuminen.Mietihän uudestaan. Sehän nyt vasta täysin sietämättömän katastrofin aiheuttaisikin, jos polttoaineen verot tulisivat prosentteina. Hintaheilahteluille herkässä ja lähes jokaiselle välttämättömässä(muidenkin elämään vaikuttavassa) tuotteessa siis olisi käytännössä ~200 prosentin arvonlisävero. Jopa nykyinen tilanne on hyvin vakaa ja turvattu siihen verrattuna.
Onko muuten mitään paikkaa mistä näkis suomen liikennepolttoaineitten kulutuksen isommassa mittakaavassa, tyyliin maanlaajuisesti ja pitkällä aikavälillä? Siis tyyliin edes sinnepäin?
Se polttoaineverotus nykyisin nimenomaan perustuu todelliseen tilanteeseen, eli valtion tulo- ja menoarvioon, jossa päätetään, paljonko on tavoite kerätä, ja mitä kerätyillä veropotilla on tarkoitus rahoittaa.Mutta olisko se kuitenki reilumpaa, ja perustuis johonki todelliseen tilanteeseen, eikä vain arvioon? Sen prosenttimäärän vois määritellä alhasemmaksi, mutta sehän ei toki käy koska silloin olis vaarana ihmismäisen hintanen liikkuminen
Näinhän juuri on toimittu - ottamatta kantaa siihen, onko se edes järkevää tai hyödyllistä. Kaikkea ajamisen veroa ei kerätä polttonesteestä vaan osa muita reittejä siten, että suositaan sellaisia nusuja koppimopoja, jotka kuluttavat vähemmän polttoainetta. Jos haluaa ostaa auton isolla V8-moottorilla, pitää sitä sitten tallissa tai ajaa pirusti, maksaa kuitenkin ylimääräistä veroa muutenkin kuin kulutuksen kautta.edit. Mikäli kansaa haluttaisiin ohjata käyttämään vähemmän fossiilisia, niin olisko tuo juuriki se tie, minkä vähemmän käytätte, sen halvempaa se on? On joo kaukaa haettua ja koska valtion tulot siinä tippuu niin sehän ei käy.
Jep, ja tästä johtuen on aivan turha puhua että hankkimalla pienikulutuksisia (fossiilisia) autoja pääset halvemmalla.
Se polttoaineverotus nykyisin nimenomaan perustuu todelliseen tilanteeseen, eli valtion tulo- ja menoarvioon, jossa päätetään, paljonko on tavoite kerätä, ja mitä kerätyillä veropotilla on tarkoitus rahoittaa.
Nykyinen verojärjestelmä siis on kerännyt suurin piirtein saman summan valtiolle vuosittain siitä lähtien, kun Sipilän hallitus (Kepu, Kok, Pers) sen kerättävän tavoitteen määritteli aiempaa hieman suuremmaksi vuodesta 2016 alkaen.
Mutta kun asia on pääsääntöisesti tähän äärimmäiseen poikkeukseen saakka ollut niin. Ensinnäkin osa ajaa edelleen paljon kuluttavilla autoilla. Toiseksi ainetta kuluu muuhunkin kuin meidän köyhien kauppakasseihin. Lisäksi vielä mikään tai kukaan ei sano, etteivätkö ne muut ihmiset, vaikka ajaisivat jatkossa myös pienemmällä kulutuksella, ajaisi enemmän.Jep, ja tästä johtuen on aivan turha puhua että hankkimalla pienikulutuksisia (fossiilisia) autoja pääset halvemmalla.
Niihän se tieten on ollut, miten lie tästä eespäin. Ken elää se näkee. Ja mitä ajomääriin tulee, niitähän pystyis seuraamaan, toki paljon ajavana (+40k/vuosi) en usko että sillä systeemillä voittajaksi pääsisin. Noh. eihän se auta ko kuluttaa muualla sitte vähemmän ja koittaa niellä vitutuksensa.Mutta kun asia on pääsääntöisesti tähän äärimmäiseen poikkeukseen saakka ollut niin.
Vähäpäästöisellä ja pienikulutuksisella pääsee tietenkin käyttökustannuksiltaan halvemmalla kuin suurempipäästöisellä ja suurikulutuksellisella (mikäli ei satu lisäkustannuksia aiheuttavia vikaantumisia tai ole merkittävästi lyhyemmät huoltovälit). Sekä polttoaineeseen että ajoneuvoveroon kun menee vähemmän euroja.Jep, ja tästä johtuen on aivan turha puhua että hankkimalla pienikulutuksisia (fossiilisia) autoja pääset halvemmalla.
Niin, toistaiseksi pääsee halvemmalla. Sitten kun ne pikkuruokaset on kaikilla niin mistäs ne verotulot valtio sitte ottaa?Vähäpäästöisellä ja pienikulutuksisella pääsee tietenkin käyttökustannuksiltaan halvemmalla kuin suurempipäästöisellä ja suurikulutuksellisella (mikäli ei satu lisäkustannuksia aiheuttavia vikaantumisia tai ole merkittävästi lyhyemmät huoltovälit). Sekä polttoaineeseen että ajoneuvoveroon kun menee vähemmän euroja.
Eiköhän poliitot (tai no, ekonomistit) keksi. Eikä se välttämättä tarkoita ikuisesti juuri liikenteestä tai pelkästään liikenteestä. Mutta meiltä kaikilta kuitenkin. Yhteiskunnan kuitenkin pitää pyöriä vielä sittenkin, kun fossiilisista on menty eteenpäin.Niin, toistaiseksi pääsee halvemmalla. Sitten kun ne pikkuruokaset on kaikilla niin mistäs ne verotulot valtio sitte ottaa?
Varmaan valvonnan halun näkökulmasta muutakaan vaihtoehtoa ei ole. Mikään vapaan yhteiskunnan hyväksymä järkiargumentti taas ei sitä salli. Odotetaan kauhulla. Tuskin se koskee muita kuin niitä, joiden pitää jatkossakin päästä joka paikkaan uudella Skoda Superbilla tai Tesla Model Halvalla. Foliohattumiehet ajavat jatkossa autolla vähän vähemmän ja liikkuvat aina tilaisuuden tullen mopolla tai vanhalla traktorilla, joita moiset systeemit eivät koske.Joku kilometriperusteinen vero sieltä on ihan varmasti tulossa. Muutakaan vaihtoehtoa ei ole.
Huomioiden kaiken liikkumisesta rankaisevan veron määrän nylyisellään, sen lisääminen entisestään samalla verukkeella kuin ennenkin; naurettavaa keppihevostelua.Joku kilometriperusteinen vero sieltä on ihan varmasti tulossa. Muutakaan vaihtoehtoa ei ole.
Päästöjä lisäävällä lakimuutoksella yritetään laskea väliaikaisesti polttoaineiden pumppuhintoja – ministeriöillä eriävät näkemykset
Lakiesitys polttoaineiden jakeluvelvoitteen väliaikaisesta laskemisesta lähti eduskuntaan kuluneella viikolla. Ministeriöt ovat erimielisiä hyödyistä ja haitoista.yle.fi
Vähän kuluttavat autot ovat niin kalliita ettei monellakaan ole varaa ostaa sellaista. Ratkaisu on tietysti antaa keppiä jolloin se on vielä vaikeampaa.Mutta kun asia on pääsääntöisesti tähän äärimmäiseen poikkeukseen saakka ollut niin. Ensinnäkin osa ajaa edelleen paljon kuluttavilla autoilla. Toiseksi ainetta kuluu muuhunkin kuin meidän köyhien kauppakasseihin. Lisäksi vielä mikään tai kukaan ei sano, etteivätkö ne muut ihmiset, vaikka ajaisivat jatkossa myös pienemmällä kulutuksella, ajaisi enemmän.
Esimerkiksi minulla meni melkein pari vuosikymmentä sitten auton polttoaineeseen noin 12€/100km ja ennen pandemiaa meni 10€/100km. Nyt toki menee 15 ja kaksi vuotta sitten kului vain noin 8 euroa. Se 12 euroa oli ihan rahaa silloin toisin kuin nyt.
Kaikki on suhteellista. Esim. meillä töissä näkyy yllättävän paljon vanhoja Volvoja ja samat ihmiset valittavat kun ajaminen maksaa. Se 2.5 bensa turbo automaatilla ei tunnu menevän alle 10 l/100km edes maantiepainotteisessa ajossa, yllättyneitä olivat?Vähän kuluttavat autot ovat niin kalliita ettei monellakaan ole varaa ostaa sellaista. Ratkaisu on tietysti antaa keppiä jolloin se on vielä vaikeampaa.