Polttoaineen hinta

Jos meinaa sähköautoa laittaa niin kannattaa toimia heti. Esimerkiksi nikkeli noussut jotain 250% kuukaudessa, pelkästään tämän on pakko näkyä uuden auton hinnassa jossain vaiheessa. Lisäksi tämä ei ole ainoa raaka-aine joka on noussut sod…öö erikoisoperaation seurauksena.
Kannattaa sitten ostaa LFP-akullinen sähkytin, esim. Tesla Model 3 SR+. Niiden akuissa ei muistaakseni tarvita nikkeliä, eikä myöskään kobolttia.

Jopa litiumille kaavaillaan vaihtoehtoja, esim. natrium (jota on maapallolla 1000x litiumin verran, eikä edes litium ole vielä pitkään aikaan loppumassa, jossain oli arvio että riittäisi 500 vuotta litiumia ainakin vuoden 2017 käyttötasolla), mutta ne eivät ole yhtä pitkällä vielä kuin nikkelin ja koboltin jättäminen pois, mikä on jo todellisuutta.

Mutta tämä sähköautoista, jatketaan toisaalla...
 
monikohan diesel autoilija on jo miettinyt korvikepolttoaineen ostamista (rypsi/rapsi/auringonkukka jne öljy) ja sen sekoittamista esim 50/50 normi löpön kanssa eli säästöä tulisi kun puolet polttonesteestä olisi halvempaa...
siksi nuo öljyt kun ne on ainakin kaupasta ostettuna puhdasta ja vieläpä suht edullista..
esim Auringonkukkaöljy 1 l 2.09e / litra
myytinmurtajathan kokeilivat tuota ja diesel autohan toimi hienosti pelkällä ko öljylläkin :D
 
Viimeksi muokattu:
monikohan diesel autoilija on jo miettinyt korvikepolttoaineen ostamista (rypsi/rapsi/auringonkukka jne öljy) ja sen sekoittamista esim 50/50 normi löpön kanssa eli säästöä tulisi kun puolet polttonesteestä olisi halvempaa...
siksi nuo öljyt kun ne on ainakin kaupasta ostettuna puhdasta ja vieläpä suht edullista..
esim Auringonkukkaöljy 1 l 2.09e / litra
toivottavasti ei kukaan ainakaan käytännön asteelle ole vienyt...
 
monikohan diesel autoilija on jo miettinyt korvikepolttoaineen ostamista (rypsi/rapsi/auringonkukka jne öljy) ja sen sekoittamista esim 50/50 normi löpön kanssa eli säästöä tulisi kun puolet polttonesteestä olisi halvempaa...
siksi nuo öljyt kun ne on ainakin kaupasta ostettuna puhdasta ja vieläpä suht edullista..
esim Auringonkukkaöljy 1 l 2.09e / litra
myytinmurtajathan kokeilivat tuota ja diesel autohan toimi hienosti pelkällä ko öljylläkin :D
Taitaa olla laitonta, mutta käytännössä mahdotonta jäädä kiinni. Moottori myös karstoittuu enemmän.
 
monikohan diesel autoilija on jo miettinyt korvikepolttoaineen ostamista (rypsi/rapsi/auringonkukka jne öljy) ja sen sekoittamista esim 50/50 normi löpön kanssa eli säästöä tulisi kun puolet polttonesteestä olisi halvempaa...
siksi nuo öljyt kun ne on ainakin kaupasta ostettuna puhdasta ja vieläpä suht edullista..
esim Auringonkukkaöljy 1 l 2.09e / litra
myytinmurtajathan kokeilivat tuota ja diesel autohan toimi hienosti pelkällä ko öljylläkin :D
tai oikeastaanhan tässähän on sellainen aivopieru että säästöähän ei tule yhtään jos dieseli maksaa esim saman verran tai alle tuon 2.09e/l mutta jos dieseli on kalliimpaa niin tällöin sitä voi lantrata vaikka noilla korvikeöljyilläkin :)
 
Saattaisi moni nykyauto yskiä sen verran kalliin moottoririkon tai ainakin suutinhuollon, että ei taloudellisesti mitään järkeä riskeerata, mutta jokin vanha esikammio mersu vaarmaan kulkiisi pitkäänkin rapsiöljyillä.
 
Sillioin kun itellä oli vielä dieseli, välillä kävi mielessä ostaa löpöä kanisteriin ja pistää dieselin sekaan. Käytännössä en tiedä tai tunne ensimmäistäkään tapausta että kukaan olisi jäänyt siitä kiinni. En siis koskaan toteuttanut, mutta diesel olikin silloin vielä inhimillisissä hinnoissa.

Suomen Tulli sarjassa vuosia sitten näytettiin että ratsioita olisi niin merellä kun maallakin. Sitten jos kakka iskee tulettimeen, niin luvassa olisi toki melkoiset sanktiot.
 
Sillioin kun itellä oli vielä dieseli, välillä kävi mielessä ostaa löpöä kanisteriin ja pistää dieselin sekaan. Käytännössä en tiedä tai tunne ensimmäistäkään tapausta että kukaan olisi jäänyt siitä kiinni.
Esson baarissa kuullut, että joskus joku olisi kuorma-autoon tankannut moottoripolttoöljyä, jolloin toinen autoilija olisi soittanut poliisille/tullille.
Tankattu kuorma-auto olikin rekisteröity moottorityökoneeksi, jolloin löpön käyttö oli ok, kunhan päiväraha maksettu.

Tietysti sinun ajatus kanisteriin tankkaamisesta on eri, kun ei suoraan tankkiin tankata.
Voisiko nytkin joku esim. maanrakennusfirman pakettiauto hakea löpöä 400l säiliön täyteen ja sitten tankata sillä kuorma-autoja, eikä kaivinkoneita/muita työkoneita?
Kuulostaisi näillä hinnoilla aika houkuttelevalta.

Eikä oman 10vuotiaan uran sora-autonkuljettajan aikana ole kukaan tullut tarkistamaan, mitä ainetta on tankissa.
Sitä nähnyt usein, että tarkistettu dumppereiden päivärahamaksuja.
 
Esson baarissa kuullut, että joskus joku olisi kuorma-autoon tankannut moottoripolttoöljyä, jolloin toinen autoilija olisi soittanut poliisille/tullille.
Tankattu kuorma-auto olikin rekisteröity moottorityökoneeksi, jolloin löpön käyttö oli ok, kunhan päiväraha maksettu.

Tietysti sinun ajatus kanisteriin tankkaamisesta on eri, kun ei suoraan tankkiin tankata.
Voisiko nytkin joku esim. maanrakennusfirman pakettiauto hakea löpöä 400l säiliön täyteen ja sitten tankata sillä kuorma-autoja, eikä kaivinkoneita/muita työkoneita?
Kuulostaisi näillä hinnoilla aika houkuttelevalta.

Eikä oman 10vuotiaan uran sora-autonkuljettajan aikana ole kukaan tullut tarkistamaan, mitä ainetta on tankissa.
Sitä nähnyt usein, että tarkistettu dumppereiden päivärahamaksuja.

Ei se ero mikään niin iso ole, että polttoöljy kovin houkutteleva vaihtoehto olisi. Viime viikolla pahimmassa hintapiikissä lämmitysöljykin maksoi 1000L kerralla tilattuna yli 2e / litra, joten polttoöljyn hinnannousu on ollu prosenteissä dieseliäkin rajumpaa.
 
Ei se ero mikään niin iso ole, että polttoöljy kovin houkutteleva vaihtoehto olisi. Viime viikolla pahimmassa hintapiikissä lämmitysöljykin maksoi 1000L kerralla tilattuna yli 2e / litra, joten polttoöljyn hinnannousu on ollu prosenteissä dieseliäkin rajumpaa.
Jaa, mitä mahtaa olla yrityskortilla mittarilta olla?
Mikään ihme nyt, että tilattuna siellä 2e/l ollaan, kun se kuljetuskalusto, jolla se öljy sinne kotiin/tilattuun osoitteeseen tuodaan vie myös polttoainetta.
 
Hyvä tietää että naftawebastoa ajetaan kohta jollain muulla kun naftalla. Jäteöljyäkin ois tallissa...
 
Mä olen tuhansia kilometrejä ajanut grillien vanhoilla paistinrasvoilla tekemättä niille mitään. Keväällä ja syksyllä on enemmän suhteessa dieseliä tankissa. Dieselin määrää osaa lisätä sitä mukaa kun auton suorituskyky alkaa laskemaan viileillä keleillä. Ainoa mikä muuttuu niin haju takana. Tähän aikaan vuodesta en silti lisäisi käsittelemätöntä kasvisöljyä tankkiin. Mutta älkää te muut laittako kun teidän autoissanne on vähän liian hienot sähköohjatut suuttimet ja ei taida kauheasti olla kokemustietoa että kuinka hyvin ne kestävät jöötimpää tavaraa.
 
Mitä tähän hintojen laskuun tulee, niin kannattaa varautua uuteen hintatasoon.
Muutamia huomioita asiasta.
Raakaöljyn hinnan lasku näkyy mittarilla todella pitkällä viiveellä jos ollenkaan. Nousu kyllä näkyy päivän tai parin viiveellä.
Kun öljyn hinta lähti nyt nousuun, uutisissa sanottiin (Hinta on ollut näin korkealla viimeksi 2014). Maksoiko bensa silloin 2€+? Ei maksanut.
Kun korona iski maailmaan raakaöljyä jaettiin ilmaiseksi. Mittarilla 98 oli n.1.4€/L.
Biodieselissä ei ole öljyä... se maksaa kuitenkin saman kuin öljypohjainen diesel.
RE85 hinta nousee samaa tahtia bensan kanssa vaikka siinä on vain 15% bensaa.
 
Jos moottori kestää, niin (käytettyä) kasviöljyä ja metanolia miksaamalla voi tehdä ns. 1st gen biodieseliä, eli FAMEa. Kannattaa vaan tarkistaa moottorin soveltuvuus ko. aineelle ja onko homma sitten laillista tieliikennekäytössä, niin siitä en osaa sanoa.
 
Mitä tähän hintojen laskuun tulee, niin kannattaa varautua uuteen hintatasoon.
Muutamia huomioita asiasta.
Raakaöljyn hinnan lasku näkyy mittarilla todella pitkällä viiveellä jos ollenkaan. Nousu kyllä näkyy päivän tai parin viiveellä.
Joo ei todennäköisesti tarvitse nähdä enää alle 2e pumppuhintoja millekään laadulle. Nyt on kuitenkin huomattu, että kyllä ihminen maksaa vaikka tuo polttoaine maksaisikin yli 2e/l. Asia nyt vaan on niin, että siellä hierotaan yhtiöissä käsiä yhteen komeiden bonuksien toivossa kun saadaan käärittyä paljon suuremmat voitot mitä on ollut budjetoituna.

Tuota mä oon henkkoht miettiny aina että kuinka on mahdollista, että öljyn markkinahintojen äkkinäinen nousu nostaa hinnat pumpuilla pilviin sekunneissa mutta vaikka sitä raakaöljyä saisi ilmaiseksi eivät ne pumppuhinnat mihinkään laske. Ei noilla polttoainejakelijoiden ahneudella ole mitään rajaa...
 
Jos moottori kestää, niin (käytettyä) kasviöljyä ja metanolia miksaamalla voi tehdä ns. 1st gen biodieseliä, eli FAMEa. Kannattaa vaan tarkistaa moottorin soveltuvuus ko. aineelle ja onko homma sitten laillista tieliikennekäytössä, niin siitä en osaa sanoa.
Ei ole mitään epäselvää - laitonta on, ellet ole maajussi ja käytä sitä polttoainetta omassa traktorissa. Kaikille muille se on laitonta.

Se mistä en osaa varmaksi sanoa on esim. lämmitysöljynä ja / tai dieselgeneraattorin polttoaineena käyttö. Todennäköisesti halvoissa hinnat-alkaen generaattoreissa ei ole hienoja moottorinohjauksia jotka osaisivat kompensoida erilaista palamista, joten tulokset voivat sitten olla epämääräisiä.
 
Ei ole mitään epäselvää - laitonta on, ellet ole maajussi ja käytä sitä polttoainetta omassa traktorissa. Kaikille muille se on laitonta.

Se mistä en osaa varmaksi sanoa on esim. lämmitysöljynä ja / tai dieselgeneraattorin polttoaineena käyttö. Todennäköisesti halvoissa hinnat-alkaen generaattoreissa ei ole hienoja moottorinohjauksia jotka osaisivat kompensoida erilaista palamista, joten tulokset voivat sitten olla epämääräisiä.
Mulla on tommonen 5kw kiinawebasto. Youtubessa ainakin ovat ajelleet jäteöljyllä ja muulla tota.

Mitähän se sanoisi rapsiöljyyn tai teräketjuöljyyn? Houkuttaisi kanssa ens talvena kokeilla noita vanhoja moottoriöljyjä mutta en tiedä muuttuvatko liian jähmeiksi?
 
Viime viikolla diesel oli pahimmillaan 2,35€. Alkuviikosta 2,25€ ja tänään jo alle 2,15€. Näyttää se tulevan alaspäinkin.
 
Saahan nuo ureahommat fiksattua pois päältä jotenkin. Laillistahan se ei ole, ja katsastuksessa pomppaa päästöistä, mutta tuleeko hylky vai huomautus?

Vanhempaan kalustoon ei onneksi vaikuta.
Hylky, sekä raskastakalustoa poliisi valvoo usein ihan "tienvarsi katsastuksillakin".
Vaikuttaa taas kovin ammattiautoihin, kun monesti(melkein aina) pitää tietty euro luokitus olla autossa, että saa ajoja.
 
Hylky, sekä raskastakalustoa poliisi valvoo usein ihan "tienvarsi katsastuksillakin".
Vaikuttaa taas kovin ammattiautoihin, kun monesti(melkein aina) pitää tietty euro luokitus olla autossa, että saa ajoja.

Yrityskäytössä vielä voi käydä liikenneluvan päälle adbluen kiertäminen. Samaten kun yhtä kuolinpesän autoa myytiin liikkeelle mistä oli urea pois kytketty niin syntyki aikamoinen soppa kun autoa ei saa myydä eteenpäin kun ei ole tieliikennekelpoinen.
 
Joo ei todennäköisesti tarvitse nähdä enää alle 2e pumppuhintoja millekään laadulle. Nyt on kuitenkin huomattu, että kyllä ihminen maksaa vaikka tuo polttoaine maksaisikin yli 2e/l. Asia nyt vaan on niin, että siellä hierotaan yhtiöissä käsiä yhteen komeiden bonuksien toivossa kun saadaan käärittyä paljon suuremmat voitot mitä on ollut budjetoituna.

Tuota mä oon henkkoht miettiny aina että kuinka on mahdollista, että öljyn markkinahintojen äkkinäinen nousu nostaa hinnat pumpuilla pilviin sekunneissa mutta vaikka sitä raakaöljyä saisi ilmaiseksi eivät ne pumppuhinnat mihinkään laske. Ei noilla polttoainejakelijoiden ahneudella ole mitään rajaa...

Veikkaan ettei tarvitse odottaa kuin ensi maanantaihin niin ollaan alle 2€. Tänään jo 2,06 ja on kallis keskiviikkohinta.
 
Onko kellään käytännön tietoa onko tuo Adblue jo loppumassa mittareilta? Jos se oikeasti loppuu, sehän tarkoittaa melkein kaiken rekkaliikenteen loppumista hyvinkin nopeasti.
 
Onhan noita ureavehkeitä poisteltu käytöstä paljonki, hiukkassuodattimet samalla ja hyvin tulee leima. Toki pitää tehä niin että jälkiä ei jää, mutta ei kyllä pitäs savutustestissä jäähä siitä kiinni. Ainakaan vielä.
 
Teboil on lanseerannut asemajakeluun uuden polttoaineen – hinta 1,79 euroa per litra
kyse on siis jäte- ja tähderaaka-aineista valmistetusta alemman verokannan tuotteesta jota voi käyttää esimerkiksi työkoneissa.
Teknisesti Green+ vastaa pitkälti jätteestä valmistettua dieseliä, mutta sitä ei saa käyttää tieliikenteessä.
Väärinkäytön ehkäisemiseksi tuote on muiden moottoripolttoöljyjen tapaan värjättyä.
 
2017 mallinen a6. Ohjelmasta tyypiloiset egr,dpf ja kusilaitteet pois. Turbo vaihdettu sisuksiltaan notkeampaan. Tehon nosto. Pakoputki Laitilasta (martelius) oli alun alkaen monivammaisena ostettu. Imusarjan täynnä paskaa, turbo ottanut osumaa. Ja putkisto zuodattimien osalta osittain tukossa.
 
Viime viikolla diesel oli pahimmillaan 2,35€. Alkuviikosta 2,25€ ja tänään jo alle 2,15€. Näyttää se tulevan alaspäinkin.
Hyvä tietää, että hinnat jossakin jo laskee.
Aamulla töihin tullessa 98 oli Teboililla 2.330€ ja ABC:llä 2.303€, eli täällä ei vielä ole juurikaan hinnat tippunu.
 
Hyvä tietää, että hinnat jossakin jo laskee.
Aamulla töihin tullessa 98 oli Teboililla 2.330€ ja ABC:llä 2.303€, eli täällä ei vielä ole juurikaan hinnat tippunu.
Nyt jo diesel tuossa lähellä 2,08€. Alas tulee pikkuhiljaa. On se melkein 30 senttiä laskenut viikossa.
Tosin en tiedä onko suunta taas hieman ylöspäin, voi olla.
 
Onhan noita ureavehkeitä poisteltu käytöstä paljonki, hiukkassuodattimet samalla ja hyvin tulee leima. Toki pitää tehä niin että jälkiä ei jää, mutta ei kyllä pitäs savutustestissä jäähä siitä kiinni. Ainakaan vielä.

Myöskään katalysaattorin poisto tuollaisesta ~20 vuotta vanhasta dieselvehkeestä ei vaikuta yhtään mitenkään K-arvoon, menee edelleen kirkkaasti läpi. Ko. autossa ei tietysti ole ollutkaan mitään dpf-suodattimia tai ureavehkeitä alunperinkään.
 
Myöskään katalysaattorin poisto tuollaisesta ~20 vuotta vanhasta dieselvehkeestä ei vaikuta yhtään mitenkään K-arvoon, menee edelleen kirkkaasti läpi. Ko. autossa ei tietysti ole ollutkaan mitään dpf-suodattimia tai ureavehkeitä alunperinkään.

Katalysaattorista sentään on hyötyäkin, sitä en lähtisi poistamaan.

Juuri katsastin oman v. 2006 turbodieselin (Euro 4 standardi) jossa ei enää dpf:ää + softa: K-arvo 0,09 ekalla polkaisulla (raja 1,5). Seuraavalla viikolla vuorossa emännän v. 2018 turbodiesel, jossa dpf ja muutenkin vakio ja ~sama kone päivitettynä (Euro 6 standardi) K-arvo 0,8 (raja 0,7)ja joutui käyttämään uusintaleimalla kun oli ensin laittanut diesel cleanerit tankkiin ja ajanut motarilla 50km 5k kierroksilla - sitten tuli jo K-arvoksi 0,4.

Tuo savutusmittaus on ehkä huuhain virallinen mittaus mitä on keksitty. Onneksi vielä uudemmista (Euro 6) dieseleistä luetaan vain bensa-autojen tapaan vikakoodit OBD-väylästä eikä ryntäytetä.
 
Katalysaattorista sentään on hyötyäkin, sitä en lähtisi poistamaan.

Toki, ei (toimivan) katin poistolla olekaan mitään järkeä, kunhan vaan totesin että näillä nykyisillä katsastuksissa dieseleille tehtävillä testeillä ei pystytä poimimaan ainuttakaan viripeliä / ranetusta pois liikenteestä, olettaen siis että laite näyttää ulkoisesti katsurin silmiin vakiolta. Savutusarvo pysyy hienosti rajojen sisällä vaikka olisi suora putki pakosarjalta ulkomaailmaan, olettaen että moottorinohjaimella on syöttökartat edes etäisesti järkeviä ilman ja polttoaineen suhteen.
 
Onko kellään käytännön tietoa onko tuo Adblue jo loppumassa mittareilta? Jos se oikeasti loppuu, sehän tarkoittaa melkein kaiken rekkaliikenteen loppumista hyvinkin nopeasti.

Tampereella ainakin mittareista loppunut ja myös kanisteritavara myyty loppuun kaupoista. Tutut ostanut tori.fi:stä törkyhintaan ja täytyy varmaan itsekin ostaa. Ellei jollain ole hyvää vinkkiä mistä tuota saisi?

Nimim. Auto ei käynnisty 120km päästä.
 
Tampereella ainakin mittareista loppunut ja myös kanisteritavara myyty loppuun kaupoista. Tutut ostanut tori.fi:stä törkyhintaan ja täytyy varmaan itsekin ostaa. Ellei jollain ole hyvää vinkkiä mistä tuota saisi?

Nimim. Auto ei käynnisty 120km päästä.
Moni on Saksan Amazonista ja eBaysta tilannut, joten niistä saattaisi löytyä.
 
Joensuussa myös pumpuista loppunut. Onneksi löytyi muutama pönttö, muuten jäisi traktorilla työnteko siihen. Pitkälle tuo ei riitä mutta toivotaan että tilanne palautuu normaaliksi.
 
Tampereella ainakin mittareista loppunut ja myös kanisteritavara myyty loppuun kaupoista. Tutut ostanut tori.fi:stä törkyhintaan ja täytyy varmaan itsekin ostaa. Ellei jollain ole hyvää vinkkiä mistä tuota saisi?

Nimim. Auto ei käynnisty 120km päästä.
Eilen oli ainakin linnakallion nesteellä pumpussa, kun työkaverille vinkkasin.




Ja mitä tuohon saatavuuteen tulee, niin kyllä sitä lisää tulee. Tässä on käynyt taas vessapaperit. Useampia havaintoja lähipiiristä, kun papat on raahannu useita kanistereja adbluee kaupoista. Se on kiva sille papalle, että on tallissa viiden vuoden adbluet jemmassa.
 
Eilen oli ainakin linnakallion nesteellä pumpussa, kun työkaverille vinkkasin.




Ja mitä tuohon saatavuuteen tulee, niin kyllä sitä lisää tulee. Tässä on käynyt taas vessapaperit. Useampia havaintoja lähipiiristä, kun papat on raahannu useita kanistereja adbluee kaupoista. Se on kiva sille papalle, että on tallissa viiden vuoden adbluet jemmassa.

Kävin eilen Linnakalliossa eikä pumpusta tullut mitään. Hinta näkyi kyllä taulussa.. Tämä siis joskus 17 aikaan.

Lielahdestakin loppunut.
 
Kävin eilen Linnakalliossa eikä pumpusta tullut mitään. Hinta näkyi kyllä taulussa.. Tämä siis joskus 17 aikaan.

Lielahdestakin loppunut.
No joo työkaveri kävi joskus 16 nurkilla. Vähissä varmaan jo sillon sitten. Oma auto ei onneksi adbluee tarvi. Vaimon mersu sen sijaan tarvii, eikä siinä ole mitään muuta indikaattoria määrälle, kuin "nyt se on vähissä" ilmoitus.
 
No joo työkaveri kävi joskus 16 nurkilla. Vähissä varmaan jo sillon sitten. Oma auto ei onneksi adbluee tarvi. Vaimon mersu sen sijaan tarvii, eikä siinä ole mitään muuta indikaattoria määrälle, kuin "nyt se on vähissä" ilmoitus.

Henkilöautojen adblue täyteen tankattuna ajaa jopa 15 tkm
 
Henkilöautojen adblue täyteen tankattuna ajaa jopa 15 tkm
Niin tuossa mersussa on kaiken lisäksi isompi 24,5 litrainen adblue tankki. Ongelma vaan on, että ei ole mitään tietoa paljonko siellä sitä lurua on. Se kertoo sen vasta sitten loppupuolella ja antaa jonkun tuhannen kilsaa aikaa täyttää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 771
Viestejä
4 498 586
Jäsenet
74 281
Uusin jäsen
staffanjohansson34

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom