Allekirjoittaneen ajot toki vähäiset, mutta tuosta satasen alueesta ei samaa havaintoa, tai siis niin neutraali että yhtä hyvin voisin sanoa toisin päin. Hyvää tuuria.
Motarilla luulisi että entistä useampi ajelisi satasta (tai 80-90 riippuen meneekö raskaan vai bussiliikenteen tahtiin), sillä osalla automalleja kulutus alkaa kivuta motarivauhdeilla. Ei siinä isoihin tuntiansioihin pääse, mutta osa pitää autolla ajamisesta sen verran että muutama lisäeuro tuntuu hyvältä.
Patteriautolla hitaampi nopeus voi olla jopa matka-aikaa lyhentävä (nopeuttava) valinta.
Tuntipalkoille pääsemisestä, jos ajaa 120:n sijaan 100 km/h.
Valitaan matkaksi 100 km, koska kulutukset ovat ilmoitettu sille matkalle.
Matka-ajat:
120 km/h: 100 / 120 * 60 = 50 min
100 km/h: 60 min
Hitaampi tuhlasi aikaansa 10 min enemmän.
Mediaaniansio 3217 €/kk (v. 2020) -> marginaalivero 46,15 % (sis. pakolliset eläkevak. ja tvak.). Tällöin keskimmäistuloisen kaaharin tulee tienata lisää 1,86 €, jotta saa käteen euron, jolla ostaa ilmanvastukseen hassattua polttoainetta.
Eiliset keskihinnat Espoossa 95E10 2,492 €/l ja diesel 2,277 €/l.
Lähteenä kulutuksille TM 12/2018.
Bensat, normaali ja korkea henkilöauto:
Megane 130 Tce:
120 vs. 100, 7,9 l/100 km vs. 6,3 l/100 km (Huom! Nyt puhutaan todellisista lukemista, eikä mittarin kaunistelemista luvuista. Eikä valkata myötäistä ja unohdeta vastatuulipätkää.)
Paljonko 120 ajavan bruttotuntipalkan tulee olla, jotta voi ajoajassa säästämässään 10 minuutissa tienata nettoa, jolla kuitata suurempi polttoainelasku:
((7,9 - 6,3) * 2,492) / (1 - 0,4615) * 60 / 10 = 44,43 €/h (brutto)
Kadjar (korkea bensa) 130 Tce: 8,5 vs. 6,6 l/100 km --> 52,67 €/h (brutto)
Dieselit, matala ja korkea:
Skoda Superb 2.0 TDI 190 4x4: 6,8 vs. 5,65 l/100 km --> 29,18 €/h (brutto)
Kodiaq 2.0 TDI 190 4x4: 7,7 vs. 6,3 --> 35,52 €/h (brutto)
Premium-diesel, matala ja korkea:
BMW 520 d xDrive: 6,4 vs. 5,15 --> 31,72 €/h (brutto)
BMW X3 xDrive20d: 7,15 vs. 5,5 --> 41,87 €/h (brutto)
Kuten voidaan nähdä, tulee tuntipalkan olla aika kova, jotta nykyisillä polttoainehinnoilla kannattaa ajaa 100:n sijaan 120 km/h. Moni saattaa jättää laskemisen puolitiehen. Lasketaan, että ylimääräinen bensa/100 km maksaa vaikkapa 4 €. Sitten ajatellaan, että matkaan menee noin tunti, joten surkea tuntipalkka. Ubohdetaan, ettei kumpikaan sitä koko tuntia voi työskennellä (toivottavasti), vaan ero on teoriassakin korkeintaan matka-aikojen erotus, eli se 10 min. Tuossa ajassa pitäisi siis ehtiä tienaamaan bensaan mennyt ylimääräinen 4 €. Toinen unohdus on mediaanituloisenkin 46,15 % marginaalivero, eli ylimääräisestä bruttoeurosta menee veroihin ja maksuihin 46,15 snt.
Neljän euron bensojen kuittaamiseksi pitääkin tienata 7,43 € ja tähän on aikaa ruhtinaalliset 10 min, mikä juuri säästyi paahtamisen ansiosta.
Edit. Korjattu dieseleiden luvut, koska olin unohtanut kaavaan bensan hinnan.