Osinkoa jaetaan eri syistä. Omistajat usein haluavat sitä (mietipä mikä intressi esim. eläkerahastolla olisi pitää kovin paljon omistuksia mistä ei makseta osinkoa), mutta yksi syy on myös se, että yritys ei mielestään löydä tuottavaa investoitavaa jolloin se palauttaa pääomaa/tuottoja omistajalle.
Olen ollut matkalla deeptech startupin perustajana nyt jonkin aikaa.
Olen useita kertoja jo törmännyt kovan luokan tekijätohtoreihin data/AI jne. jotka ovat nostaneet kytkintä Suomesta, kun täällä ei ole ollut kysyntää (!). Sitten ovat työn perässä menneet kuka minnekin moninkertaisin palkoinmihin olisivat tyytyneet Suomessa, ja hyvinä arvostettuina työyhteisöjen jäseninä.
Kumpi on väärässä asiassa Suomi suuryritykset, vai kansainvälinen talous ja ne kovimmat osaajat?
Osingonhan voi jakaa niinkin, ettei tee koskaan voittoa investoiden kaiken aina. Ja hyvät investoinnit markkina palkitsee kurssinousulla, jonka osakkeenomistajat voivat rahastaa yhtälailla, kuin osingotkin.
Henkilökohtaisesti olen menettänyt kunnioituksen suomalaisiin suuryrityksiin. Täällä on joitain kovia pienempiä yrityksiä ihan sinne deep techiin asti. Sitten pienemmät yritykset ovat mitä ovat. Ei yrityksen, jolla on kymmenen rekkaa pidä miettiä jotain AI investointeja, joten toimivat kuten pitääkin.
Viimeksi muokattu: