Oikeus linjasi näin sumutteen käyttämisestä ja varmaan jatkossa tätä keinoa ei enää käytetä. Olen samaa mieltä, mutta ymmärrän kyllä näitä muitakin kommentteja. Paljon taitaa näkemykset riippua siitä, minkä ikäisiä lapsia kommentoijilla on tai onko itse nuorena ajellut viritetyllä mopottimella. Tai onko pienet lapset meinannu jäädä mopojonnejen kaahailujen alle tai kärsinyt niiden aiheuttamasta häiriöstä.
Oli mopo, tuli sillä perseiltyäkin mutta ei käyny mielessäkään karkuun lähtiä. Selkärankaa jne. Putkassa on tullu oltua ja maijalla kotiin muutenkin, ei jäänyt poliisin pelkoa tahi traumoja. Niskaperseelläkin on tullut liidettyä.
On lapsia itsellä ja jos on niin idiootti että lähtee poliisia karkuun niin sietääkin saada sumutteesta. Tai ainakin mieluummin se kuin kiilaaminen.
Ja kyllä, ajan nykyäänkin säännöllisesti ylinopeutta jne. Vieläkään ei tulisi mieleen lähteä karkuun vaikka olisi mahdollisuus. Tosin mulla on ollu niin hullun tuuri etten ole sakkoja koskaan saanut, autolla siis.
On myös kokemusta kun mopojonne ajaa mautolla kylkeen. Ja jonnen vika siis.
Mun mielestä on hieman omituista, että perustella karkuun lähtöä sillä, ettei jonne/jonnetar osaisi ajatella loogisesti tilanteessa eikä voisi vaatia nuorelta vastuunkantoa omista perseilyistään mutta kuitenkin ollaan valmiita antamaan heille käyttöön väline, jolla voi pahimmillaan tappaa jonkun liikenteessä. (viritetyllä mautolla ainakin onnistuu, traktoreista ja tulevista "kuristetuista" autoista puhumattakaan)
Itse olen kyllä sitä mieltä silti, että 15v on sopiva ikä mopo nuorelle antaa, mutta jos lähdet poliisia karkuun tai työnnät sillä jonkun alle jne. niin se on ihan oma syy. Toki poliisin täytyy lähteä lievimmistä keinoista liikkeelle mutta en pidä pahana että pysäytetään rajumminkin ellei totella.
Menee vähän offtopikiksi, mutta on se saatana kun nykyään ei voi edes ylä-aste ikäisiä päästää mihinkään ilman aikuisen valvontaa keskenään ilman että jonnet laittaa paikat paskaksi ja se on sitten sen aikuisen syy joka on luottanut kullanmurut olemaan ilman valvontaa 30min. Viittaan tällä erääseen tapaukseen, jossa puolituttu opettaja päästi oppilaat 30min aikaisessa tunnilta, sattui ja tapahtui, jonnet ei saanu edes puhuttelua mutta opettajalle sangollinen paskaa niskaan.
Ihan vitusta että pidetään noita junnuja ihan kykenemättöminä kantamaan mitään vastuuta. Mistään.