Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Voimakeinojen totaalikielto kaikkia kaksipyöräisiä kohtaan olisi aika huono signaali
”Oc-sumutteen käyttäminen mopon kuljettajaa kohti olisi voinut sokaista hänet niin, että hän olisi menettänyt välittömästi näkökykynsä ja kykynsä ohjata mopoa kyseisellä yleisellä tiellä Risuniityntiellä. Mopon kuljettaja olisi voinut ajautua vastaantulevien kaistalle, suistua ulos Risuniityntieltä tai vaikka kaatua tielle”, käräjäoikeus toteaa tuomiossa.
No aivan varmasti, mutta se että edes nostettiin syyte ja se menestyi käräjillä on jo _iso_ juttu, ei tapahdu ihan joka päivä - olen aidosti yllättynyt .[/QUOTE]Eiköhän tuota vielä lähdetä korkeampiin asteisiin puimaan.
No nykyinen laki ja asetus on aika selvä, ihmetyttää vain miksi tässä korruptittomuus-kehdossa tähänkän touhuun ei ole aiemmin puututtu, toisin sanoen poliisin annetaan yleisesti ottaen spedeillä hyvin leväperäisesti ja kenelläkään ei ole tahtotilaa puuttua siihen.Jotain linjavetoa olisi hyvä saada, että voidaanko mopourpot pysäyttää vai pitääkö kaikki päästää karkuun jos eivät pelkällä vilkulla ja huutamisella pysähdy.
Poliisi palvelee valtiota joka säätää lait/asetukset, jos asiaan jotain muutosta haluaa niin se onnistuu ihan tuota kautta ilman että tarvitsee hakea mitään tulkintoja mistään.Toivottavasti järki voittaa korkeammissa asteissa ja todetaan syyttömiksi. Voimakeinojen totaalikielto kaikkia kaksipyöräisiä kohtaan olisi aika huono signaali kaikille urpoilijoille kun tietäisivät, että haneen pääsee aina kun vaan ajaa tarpeeksi reikä päässä. Voisi jo valmiiksi kotoa lähtiessä ottaa kilvet irti pyörästä niin on hankalampi löytää, sitten jos poliisi huomaa niin aina voi lähteä vetämään vaikka leikkikentän läpi karkuun kuntopoluille.
Lisäksi huomoitavaa:"Käräjäoikeus katsoi tytön syyllistyneen liikenneturvallisuuden vaarantamiseen nuorena henkilönä"
Eli tyttöä ei tuomittu pakenemisesta, pysähtymättä jättämisestä, ei törkeästä liikenteen vaarantamisesta eikä hänellä olettavasti ollut siis repussa myöskään 2 kiloa kokkelia tai irtopäätä eikä hän myöskään kuulunut mihinkään kansainväliseen rikollisryhmittymään tai terroristiorganisaatioon (jotka siis kaikki kuuluvat "kirjeessä" mainittuun syyttömyysolettamaan eli pysäytystä sen takia saa väkisin yrittää että "josko tästä jutusta kuitenkin löytyisi jotain muutakin").
Et ilmiselvästi ole koskaan lukenut oikeuden perusteluja (tai ainakaan kovin montaa), etkä ymmärrä miksi ohjeita/lakeja asetetaan.
Sitä voimankäyttöä rajoitetaan ohjeissä ja laiessa juurikin sen potentiaalisuuden takia.
Tottakai on tilanteita joissa nämä potentiaalit eivät realisoidu, mutta tämä ei ole asian ydin.
Tarkoitus ei ole, että poliisi tekee jotain ja sitten jos jokin realisoituu niin rangaistaan, jos ei niin sitten ei niin väliä.
Ei tietenkään, kyse on ennaltaehkäisystä ja minimoinnista.
Mitä jos poliisi aina vaikka yrittäisi heti ensitöikseen ampua auton kumin puhki. Jos ei tapahdu mitään niin avot, jos taas vaikka luoti kimpoaa
tai sattuu jotain muuta niin sitten vasta rangaistaan, ei se nyt tietenkään noin mene.
Et vissiin lukenut tänne linkattua sisäministeriön asetusta ja saatekirjettä koskien takaa-ajoa. Noinhan siellä nimenomaan asia on esitetty kun yllä kuvailet, tosin hieman eri twistillä eli tässä mopon tapauksessa olisi pitänyt koittaa pysäyttää valoilla ja mahdollisesti ajamalla rinnalle (tämäkin ohjeen mukaan vähän kyseenalaista, voidaan ehkä tulkita tulkita ajoneuvolla uhkaamiseksi, jonka käyttämista asetuksessa käsitellään erikseen, uskoisin että varmasti ok niin kauan kuin ollaan omilla kaistoilla) ja huutamalla. Koska pysäytyksen syy oli vähäpätöinen muodollinen liikenteenvaarantaminen olettavasti typötyhjällä tiellä niin asetuksen&kirjeen mukaan takaa-ajosta olisi pitänyt luopua (tai vähintään tyytyä seuraamaan kulkuneuvoa etäältä (jos tilanne ei eskaloidu niin seuraamista voi jatkaa)) ja siirtää asia tutkintaan jotta konstaapeleilla työpöytänsäkin takana on jotain tekemistä.Ihan yhtähyvin voidaan perustella, että:
Ei pidä lähteä perään, koska seurattava voi ajaa karkuun nopeutta, jolla ei pystykään hallitsemaan kulkuneuvoaan, joten hän voi joutua onnettomuuteen.
Tämä on otettu huomioon jo tuossa tuomiossa ja päätelmä oli että kyseessä on perusmuotoinen vaarantaminen. Olettavasti päätöksessä on myös huomioitu se että polulle mentiin vasta kun oltiin saatu kaasut 2 kertaa silmille (olettavasti jo jonkinlaisessa paniikissa) eli sinne ei ole heti aluksi ajettu kahva pohjassa ajatuksena karistaa poliisit siellä helposti muista kulkijoista välittämättä. Lisäksi vastaajan toiminnan moitittavuuden ja vakavuuden arviointiin vaikuttaa _se nimenomainen tilanne_ ei niinkä se mitä _olisi voinut_ käydä ihan toisessa tilanteessa. Eli jos paikalla ei ollut kävelijää niin siellä polulla ajelu _tässä tapauksessa_ on paljonkin lievempi asia kuin jos se olisi ollut täynnä kävelijöitä vaikka kummassakaan tapauksessa osumaa ei olisi tullut, lisäksi jos tulisi osuma niin se tekisi tilanteesta heti vakavamman.Oltaisiin myös voitu todeta, että mopoilija olisi voinut ajaa lenkkeilijän päälle viritetyllä, heikkojarruisella pyörällään, joka olisi voinut jopa kuolla, joten siitä lisää sakkoja pakenijalle.
Tämä on ihan peruscase ja näin menetellään aina, kannattaa ehkä avata lakikirja ja/tai tutustua oikeuskäytäntöön eikä heitellä mutua. Toinen vaihtoehto on muuttaa lakia jos nykykäytäntö tuntuu järjettömältä. Tästä casesta oli jo etukäteen pääteltävissä että näin tulee käymään, koska sakkoja oli olettavasti tulossa ihan max 60kpl a 6e == 360e ja tytön vammat suhteellisen vakavat kun 2 vuoden aikana ei ole saatu kinttua täysin kuntoon (uutisessa oli maininta että just ennen rosista ollut (taas) leikkauksessa asian tiimoilta).Varsin erikoista sekin, että oikeus jätti tytön rangaistuksetta loukkaantumisen takia, sillä ei pitäisi olla mitään merkitystä oikeusprosessin kannalta.
Tämä on ihan peruscase ja näin menetellään aina, kannattaa ehkä avata lakikirja ja/tai tutustua oikeuskäytäntöön eikä heitellä mutua. Toinen vaihtoehto on muuttaa lakia jos nykykäytäntö tuntuu järjettömältä. Tästä casesta oli jo etukäteen pääteltävissä että näin tulee käymään, koska sakkoja oli olettavasti tulossa ihan max 60kpl a 6e == 360e ja tytön vammat suhteellisen vakavat kun 2 vuoden aikana ei ole saatu kinttua täysin kuntoon (uutisessa oli maininta että just ennen rosista ollut (taas) leikkauksessa asian tiimoilta).
Mielenkiintoista olisi ollut tietää minkämoinen sakko tuosta olisi tullut jos olisi ollut tullakseen, ilmeisesti vain luokkaa 20 päiväsakkoa kun perusmuotoisesta vaarantamisesta kyse tai jopa vain rikesakko. Tässä threadissa ollut poika sai 60 päiväsakkoa kun vedettiin kirjaimellisesti kahva auki karkuun, jota tyttö ei ilmeisesti tehnyt vaan lähinnä ei vain pysähtynyt.
Aiemmissa uutisissa oli mainittu tyttöä syytettävän nuorena henkilönä tehdystä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Muista rikoksista (kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta, ajoneuvorikkomus) ei ollut silloinkaan mainittu mitään, joten niistä ei liene syytetty.Toisaalta jos kerran vauhtia oli 70km/h niin trafin/oikeuden raja kevarille taitaapi olla 65km/h niin joko syyttäjä on sössinyt tai uutisesta on jäänyt jotain pois, sillä tuostahan olisi pitänyt tulla tuomio lisäksi kortitta ajosta ja myös kevarista verot maksuun - kaikki ei nyt täsmää...
Miksi pitää olkiukkoilla eikä argumentoida rehellisesti ?
Ei kukaan ole esittänyt voimakeinojen totaalikieltoa kaikkia kaksipyöräisiä vastaan eikä tämä tuomio tarkoita sitä.
Tuossa ajatusmallissa yksi ongelma on siinä, että kuvittelet "rationaalisen järjenkäytön" olevan sama asia kuin mielipiteesi.Tämä on sitä rationaalista järjenkäyttöä jonka jokaisen tulisi ymmärtää.
Aina pitää edetä lievimmän pakkokeinon kautta ja jos vaihtoehdot ovat sormen heristäminen ja ojaan/seinään kiilaaminen, niin ei voi mitään jos jotain sattuu.LISÄKSI jos poliisille jätetään keinoksi seuraaminen (sitäkään kun ei voi sanoa, kuka on kuski, jos on kypärä päässä), niin tällöin vaarannetaan TÖRKEÄSTI täysin sivullisten henki, kun takaa-ajo pitkittyy. Kyllä poliisin pitää pysäyttää karkuunlähtenyt mahdollisimman nopeasti, olipa kyseessä mikä tahansa moottoriajoneuvo.
Sitten kun sattuu onnettomuus (kyllä se sattuu, ihan varmasti). Niin sitten taas suojellaan rikollisia ja todetaan, ettei saa lähteä perään!
Poliisilla on PAKKO olla voimankäyttökeinoja tuollaisen pysäyttämiseen. Jos ei kaasuttaminen käy, niin sitten pitäisi kiilata tieltä tai puhkoa renkaat jollain keinolla.
Omalta kohdalta voin todeta, että on lapsia ja on myös kohtuullisen laajasti kokemusta kaiken kokoisista kaksipyöräisistä. On mahdollista, että joskus teininä on näkynyt sinisiä valojakin.Oikeus linjasi näin sumutteen käyttämisestä ja varmaan jatkossa tätä keinoa ei enää käytetä. Olen samaa mieltä, mutta ymmärrän kyllä näitä muitakin kommentteja. Paljon taitaa näkemykset riippua siitä, minkä ikäisiä lapsia kommentoijilla on tai onko itse nuorena ajellut viritetyllä mopottimella. Tai onko pienet lapset meinannu jäädä mopojonnejen kaahailujen alle tai kärsinyt niiden aiheuttamasta häiriöstä.
Noin parikymmentä vuotta sitten kun olin mopojonne ja tuli useammin kuin kerran ajettua poliisia viritetyllä pv:llä (lähes) onnistuneesti karkuun, oli virkavalta useimmiten kotipihan läheisyydessä odottelemassa, kun jossain vaiheessa luopuivat takaa-ajosta. Nykypoliisi ei ilmeisesti omaa moista järjenkäyttöä.mielessä, että jos poliisi ei olisi tehnyt mitä teki, olisi karkuri todennäköisesti päässyt kuin koira veräjästä, eikä ole oikein sekään.
Oikeus linjasi näin sumutteen käyttämisestä ja varmaan jatkossa tätä keinoa ei enää käytetä. Olen samaa mieltä, mutta ymmärrän kyllä näitä muitakin kommentteja. Paljon taitaa näkemykset riippua siitä, minkä ikäisiä lapsia kommentoijilla on tai onko itse nuorena ajellut viritetyllä mopottimella. Tai onko pienet lapset meinannu jäädä mopojonnejen kaahailujen alle tai kärsinyt niiden aiheuttamasta häiriöstä.
Noin parikymmentä vuotta sitten kun olin mopojonne ja tuli useammin kuin kerran ajettua poliisia viritetyllä pv:llä (lähes) onnistuneesti karkuun, oli virkavalta useimmiten kotipihan läheisyydessä odottelemassa, kun jossain vaiheessa luopuivat takaa-ajosta. Nykypoliisi ei ilmeisesti omaa moista järjenkäyttöä.
Noin parikymmentä vuotta sitten kun olin mopojonne ja tuli useammin kuin kerran ajettua poliisia viritetyllä pv:llä (lähes) onnistuneesti karkuun, oli virkavalta useimmiten kotipihan läheisyydessä odottelemassa, kun jossain vaiheessa luopuivat takaa-ajosta. Nykypoliisi ei ilmeisesti omaa moista järjenkäyttöä.
Oikeuttaako lista mielestäsi nuoren tytön altistamisen vakavalle vammalle, jopa kuolemalle poliisin toimesta ?
Sokeana ja naama tulessa vaihtoehtoja ei taida hirveästi olla kuin pöpelikkö? Vois kuvitella että ajoon keskittyminen ja turvallinen pysähtyminen ei ole korkeimmalla prioriteetilla enää siinä vaiheessa.
Niinpä niin. Vika on taas ihan muualla. Rekisteriotteen teholukemilla voi perinteisesti pyyhkiä peppua, vai väitätkö oikeasti ettei pyöräsi olisi kulkenut kovempaa?Hyvää spekulointia täällä. Mulla on omakohtainen kokemus, kun siviilipoliisi lähtee kuumottamaan kun olin prätkällä liikenteessä. Tuli parin metrin päähän takarenkaasta 50km/h alueella. Annoin vähän lisää kaasua ja poliisi kiihdyttää välimatkan umpeen. Sitten loppumatka 80km/h seuraaviin valoihin, jossa poliisi laittaa hälytysvalot päälle. Tuon tiepätkän pituus on noin 2km. Ei kamerakuvaa, ei tutkalukemaa ja autossa oli vain yksi poliisi. Väitti että ajoi mittarin mukaan 150km/h ja ei saanut kiinni. Kolme todistajaa kertoi miten lähellä poliisi oli ajanut minua ilman hälytys- tai pysäytysvaloja. Vein oikeuteen myös pyörän rekisteriotteen ja sen (tehojen) mukaan kyseinen pyörä ei mene edes yli 140km/h. Oikeuden mukaan poliisi toimi täysin oikein, todistajilla ei ollut mitään merkitystä ja olin ajanut 125km/h ja poliisi 150km/h ja välimatka kasvoi. Aivan, korkeasti koulutettu tuomari vai mikä lienee, oli sitä mieltä että pääsen kovempaa kuin poliisi, vaikka poliisi ajaa minua kovempaa.
Kyseessä perjantai/lauantai-ilta ja kello noin 23.00. Vitustako minä tiedän että onko siellä mustassa Golfissa rattijuoppo vai siviilipoliisi. Ei kelvannut oikeudessa, kun vetosin että koin olevani vaarassa takana tulevan auton takia.
Eli ajoit 60% ylinopeutta jo omien sanojesikin mukaan. Kukahan se olikaan tarinan rikollinen?Hyvää spekulointia täällä. Mulla on omakohtainen kokemus, kun siviilipoliisi lähtee kuumottamaan kun olin prätkällä liikenteessä. Tuli parin metrin päähän takarenkaasta 50km/h alueella. Annoin vähän lisää kaasua ja poliisi kiihdyttää välimatkan umpeen. Sitten loppumatka 80km/h seuraaviin valoihin, jossa poliisi laittaa hälytysvalot päälle. Tuon tiepätkän pituus on noin 2km. Ei kamerakuvaa, ei tutkalukemaa ja autossa oli vain yksi poliisi. Väitti että ajoi mittarin mukaan 150km/h ja ei saanut kiinni. Kolme todistajaa kertoi miten lähellä poliisi oli ajanut minua ilman hälytys- tai pysäytysvaloja. Vein oikeuteen myös pyörän rekisteriotteen ja sen (tehojen) mukaan kyseinen pyörä ei mene edes yli 140km/h. Oikeuden mukaan poliisi toimi täysin oikein, todistajilla ei ollut mitään merkitystä ja olin ajanut 125km/h ja poliisi 150km/h ja välimatka kasvoi. Aivan, korkeasti koulutettu tuomari vai mikä lienee, oli sitä mieltä että pääsen kovempaa kuin poliisi, vaikka poliisi ajaa minua kovempaa.
Kyseessä perjantai/lauantai-ilta ja kello noin 23.00. Vitustako minä tiedän että onko siellä mustassa Golfissa rattijuoppo vai siviilipoliisi. Ei kelvannut oikeudessa, kun vetosin että koin olevani vaarassa takana tulevan auton takia.
Ei varmaan yhtään ollut liioiteltu tuo kertomus.Voishan ne kytätkin noudattaa liikennesääntöjä, kun kerran ei ollut hälytysajossa, eikä provosoida tuolla tavalla.
Vain Esson baarin jutuissa.No tuo on kyllä ihan normaali poliisitaktiikka provota edellä ajavia, usein juuri motoristeja, ja katsoa onko rikollisia taipumuksia.
Ei varmaan yhtään ollut liioiteltu tuo kertomus.
Sitä paitsi poliisit saavat mm. ajaa virkatehtävillään ylinopeutta ilman hälytysvalojakin.
Millaiset fiilikset teille tulisi, jos saisitte 90 päiväsakkoa ilman mitään todisteita, vaikka teillä olisi selvät todisteet syyttömyyden eteen?
Edit: Elikkäs pieni selvennys. Minä ja kolme todistajaa kerroimme, että poliisi tuli erittäin lähellä minun pyörääni (2-5m). Todistajat myös kertoivat, että vauhtia oli ollut sivusta arvioiden max. 100km/h. Ja luonnollisesti yksittäisen poliisin kertomus oli oikeuden mielestä luotettavampi. Todistajien lausunnot sivuutettiin oikeudessa täysin, eivät kuulemma olleet luotettavia.
Sehän siinä onkin jännä, miten näitä juttuja tuntuu liikkuvan, mutta kukaan ei ole ilmeisesti koskaan kyennyt todistamaan, että väitettyä tarkoituksellista provosointia ja/tai valehtelemista olisi tapahtunut. Hmmm, mistäköhän mahtaa johtua...?Onneksi nykyään olemassa GPS nopeusmittareilla varustettuja koetaulukameroita.
Olisi aika kiva tunne kun tuollaisessa tilanteessa koko homma olisi tallentunut tuollaiseen kameraan. Oikeuteen saakka sitä piilottelisi ja useampaan kertaan kyselisi todistajana olevalta poliisilta, että oletteko nyt aivan varma ja muistuttaisi että todistatte nyt oikeudessa viran puolesta.
Sen jälkeen toimittaisi oikeudelle sen tallenteen koko tapahtumasta ja tekisi poliisille rikosilmoituksen väärästä todistuksesta oikeudessa. Taitaitaisi olla entinen poliisi sen jälkeen.
Itsellä on ollut ne parit sakot mitä olen saanut ihan asiallisia. Lähipiiriin on tullut joskus aiheettomat sakot. Eipä sille mitään ole voinut kun poliisi sanonut että näin se oli kun sakkolappua kirjoittanut, niin sille ei voi yhtään mitään ellei itsellä ole tallenteena koko hommaa.
Silloin poliisilla ei ollut maastokelpoisia välineitä ottaa kiinni, eikä toki ole nykyäänkään, jos ei poliisi satu olemaan endurolla liikenteessä. Lisäksi nykyään on muitakin keinoja, joita tosin ollaan tämän viimeisimmän kohun jälkimainingeissa ottamassa osittain pois.Kovin on ajat muuttuneet.
Reilu 20 vuotta sitten omassa moponuoruudessa poliisit saattoi lähteä perään, jos oikein hölmöili, mutta ei ne montaa kilsaa kehdanneet ajaa perässä, kun kääntyi jonnekkin metsään tai lenkkipolulle.
Nyt ajetaan perässä ja jahdataan viimeiseen asti. Sillon mentiin kotia ja laitettiin mopo piiloon ja muutamaan päivään ei ajeltu, että pahimmat kuumotukset lähti.
Saattoivat joskus tulla jälkeenpäin sanomaan, että jättäkää hölmöilyt vähemmälle ja olkaa ihmisiksi.
No jos et poliisitoiminnasta Esson baaria enempää tiedä, niin ei varmaan kannata enempää mutuilla.Vain Esson baarin jutuissa.
Älä viitsi. Mm. juuri sinä mainostit miten on mukamas "normaalia poliisitoimintaa" hiillostaa muita puskurissa roikkumalla, jotta saisi jotain tapahtumia aikaiseksi. Tuo on ihan paskapuhetta, eli siis juuri sitä mitä amisviikset väpättäen jonnet toisilleen faktoina höpöttävät.No jos et poliisitoiminnasta Esson baaria enempää tiedä, niin ei varmaan kannata enempää mutuilla.
Ethän sinä syytön ollut, ja itsekin sen myönsit. Jos näillä sivullisilla todistajilla ei ollut tutkaa tai muuta mittaria niin niiden sana nopeudestasi on arvoton.
Sillä tekikö poliisi oikein vai ei, ei ole mitään väliä. Sinä ajoit ylinopeutta joten sakko on aiheellinen.
Tuo on sinun sanojesi mukaan jo vakava ylinopeus. Satku olisi törkeä, ja sen mukaan sait sakot?Niih, mutta mulle annettiin kovemman nopeuden mukaan sakot. Ylinopeuden myönsin, eli tässä tapauksessa 50km/h alueella 80km/h. Yritin kumota tuota poliisin väittämää +150km/h. Onko vaikea tajuta? 90 päiväsakkoa siitä että ajaa 50km/h alueella 80km/h, on melko rajua.
Sen jälkeen toimittaisi oikeudelle sen tallenteen koko tapahtumasta ja tekisi poliisille rikosilmoituksen väärästä todistuksesta oikeudessa. Taitaitaisi olla entinen poliisi sen jälkeen.
Tuo on sinun sanojesi mukaan jo vakava ylinopeus. Satku olisi törkeä, ja sen mukaan sait sakot?
Edelleen se syyllinen sinun ylinopeuteesi löytyy sieltä oman kypäräsi sisältä. Kannattaa ajaa ensikerralla traktorimönkijällä, niin pysyy nopeudet aisoissa viidenkympin alueella
Olen itse ajanut joitain satoja tuhansia kilometrejä, niukasti alle puoli miljoonaa kuitenkin, enkä ole koskaan kokenut poliisilta negatiivista käyttäytymistä. Mopolla olen saanut sakot kun hain postin maaseudulla ilman kypärää ja sattui poliisi ajamaan ohi. Toinen on tullut kameratolpasta rikesakkona.
Menikö sulta nyt jotain ohi? Se syy ylinopeuteen löytyy siitä poliisista, joka lähti vaarantamaan henkeäni. Olisin jatkanut sitä viidenkympin nopeutta, jos olisin saanut suorittaa sitä rauhassa. Jokaisella on oma kokemus poliisista ja oikeudesta, joten turhaan tulet neitseellisenä ihmisenä kertomaan että "olet syyllinen ja sait ansioisi mukaan, koska oma kokemukseni kertoo ettei mitään pahaa voi tapahtua jos käyttäytyy oikein".
Miksi muuten et vain päästänyt takana tullutta autoa ohi vaan jatkoit kiihdyttämistä?
Olisi ollut mielenkiintoista nähdä mitä se sinua ylinopeuteen houkutteleva poliisi olisi tehnyt jos olisit vaikka pysähtynyt tienposkeen ja päästänyt hänet ohi tai vain vaihtanut kaistaa ja päästänyt hänet ohi tietysti riippuen tilanteesta.
Menikö sulta nyt jotain ohi? Se syy ylinopeuteen löytyy siitä poliisista, joka lähti vaarantamaan henkeäni. Olisin jatkanut sitä viidenkympin nopeutta, jos olisin saanut suorittaa sitä rauhassa. Jokaisella on oma kokemus poliisista ja oikeudesta, joten turhaan tulet neitseellisenä ihmisenä kertomaan että "olet syyllinen ja sait ansioisi mukaan, koska oma kokemukseni kertoo ettei mitään pahaa voi tapahtua jos käyttäytyy oikein".
Sehän on mahdoton ajatus että olisi pistänyt vilkkua oikealle ja rauhallisesti hidastanut tien laitaan että tuo takana ajava murhamies olisi päässyt ohi jos kerran tilanne oli niin vaarallinen? Ei olisi tarvinnut ajaa ylinopeutta. Selityksesi mukaan poliisi ei toiminut oikein mutta vaikea sinun ylinopeutta on perustella sillä että toinen tekee virheen.