- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 85
Tuli katsottua tällainen video netistä. Tämä toki maapallon toiselta puolen:
Alkoi vähän vituttamaan tuota videota katsellessa että näinkö meilläkin tapatetaan turhaan porukkaa vaan jotta saadaan maijalla ajaa isoa kovaa ja leikkiä gtaa:ta? Syyllinenhän toki on pakoonlähtijä mutta on poliisillakin vastuu jättää takaa-ajo kesken jotta ei turhaan tapateta porukkaa. Toki poliisissakin vika on johtotasolla kun eihän rivikoppalakki näistä asioista linjavetoja tee.
Mitenköhän täällä noi poliisien takaa-ajot hoidetaan? Lähteekö poliisi ajamaan takaa jos tekee vaikka laittoman u-käännöksen? Mikäli näin on niin olisi kiva nähdä tilastoja miten usein noissa kuolee sivullisia tai miten usein peltiä menee ruttuun. Tästähän ei ole montaa vuotta kun poliisi tällaisella tyhmällä ja turhalla takaa-ajolla sai tapatettua yhden omistaan kun alettiin leikkimään pikkimattojen kanssa kun lähdettiin ajamaan takaa kuminpolttajaa (täysin turha ja idioottimainen takaa-ajo).
Statistiikkaa poliisien takaa-ajoista ei löydy mistä voidaan olettaa että tiedot on tahallaan pimitetty kuten olis myös tuossa australiavideossa.
Tällaisen löysin mikä on itsessään jo hyvin ristiriitainen:
http://utain.uta.fi/uutiset/poliisin-takaa-ajojen-määrä-tuntematon
Tämmöisen löysin myös:
http://yle.fi/vintti/ohjelmat.yle.f...a_ajot_mitattomyyksista_mielettomyyksiin.html
Ensinnäkin:
Mutta tilanne muutuu vieläkin koomisemmaksi:
Onkohan nämä edes luotettavia lukuja? Vanhoja taitavat olla. Tuskin kukaan itselleen positiivisia tilastoja peittelisi. No, korkeitaan alakanttiinhan ne incidentit on viilattu jos ja kun on viilattu.
Mielestäni olisi syytä ottaa käyttöön tuo australian malli ja välttää takaa-ajoja aina kun mahdollista. Sillä säästetään sivulliset ja poliisien henkiä sekä myös turhia ainevahinkoja. Hakee ne "karkuun päässeet" vaikka kotoaan myöhemmin.
Asiallista keskustelua aiheesta.
Alkoi vähän vituttamaan tuota videota katsellessa että näinkö meilläkin tapatetaan turhaan porukkaa vaan jotta saadaan maijalla ajaa isoa kovaa ja leikkiä gtaa:ta? Syyllinenhän toki on pakoonlähtijä mutta on poliisillakin vastuu jättää takaa-ajo kesken jotta ei turhaan tapateta porukkaa. Toki poliisissakin vika on johtotasolla kun eihän rivikoppalakki näistä asioista linjavetoja tee.
Mitenköhän täällä noi poliisien takaa-ajot hoidetaan? Lähteekö poliisi ajamaan takaa jos tekee vaikka laittoman u-käännöksen? Mikäli näin on niin olisi kiva nähdä tilastoja miten usein noissa kuolee sivullisia tai miten usein peltiä menee ruttuun. Tästähän ei ole montaa vuotta kun poliisi tällaisella tyhmällä ja turhalla takaa-ajolla sai tapatettua yhden omistaan kun alettiin leikkimään pikkimattojen kanssa kun lähdettiin ajamaan takaa kuminpolttajaa (täysin turha ja idioottimainen takaa-ajo).
Statistiikkaa poliisien takaa-ajoista ei löydy mistä voidaan olettaa että tiedot on tahallaan pimitetty kuten olis myös tuossa australiavideossa.
Tällaisen löysin mikä on itsessään jo hyvin ristiriitainen:
http://utain.uta.fi/uutiset/poliisin-takaa-ajojen-määrä-tuntematon
Eli voidaan luopua mutta käytännössä näin ei tehdä.– Takaa-ajossa otetaan nykyään entistä korostetummin huomioon suhteellisuusperiaate. Takaa-ajosta voidaan luopua, jos sen loppuun suorittaminen voisi johtaa kohtuuttomaan lopputulokseen. Parikymmentä vuotta sitten pysäyttämiseen käytettiin ampuma-asetta, mutta ei enää nykyään.
Alanen arvioi, ettei takaa-ajojen määrä ole viime vuosina juurikaan muuttunut. Käsitykset määristä eroavat huomattavasti toisistaan. Vuonna 2007 tehtiin järjestyspoliisin tilaa selvittäneen ryhmän mukaan 670 takaa-ajoa, kun taas silloisen ylikomisarion Heikki Koskimaan tutkimuksen mukaan 1 315.
Tämmöisen löysin myös:
http://yle.fi/vintti/ohjelmat.yle.f...a_ajot_mitattomyyksista_mielettomyyksiin.html
Ensinnäkin:
Eli meidän tilanne vastaa täysin tuota australian tilannetta. Seurataan vain kaasu pohjassa ja leikitään piikkimattojen kanssa. Voisiko tästä olettaa että seuraamukset ovat suhteellisesti samaa tasoa? Eli peltiä menee ruttuun koko ajan ja välillä käydään hautajaisissa kun tuli "yllättävä tilanne" eteen?Virkavallan keskuudessa ei mielellään käytetä termiä takaa-ajo, vaan haluaa puhua poliisin pakenevan ajoneuvon seuraamisesta. Jälkimmäinen käsite terävöittää sitä ajatusta, että pakenija on aktiivinen osapuoli, jota poliisi seuraa sen sijaan, että lähtisin syyttä suottaa ajamaan takaa.
Mutta tilanne muutuu vieläkin koomisemmaksi:
Eli 6/10:stä on humalassa. Melkoinen kuningasidea on näistäkin kehittää takaa-ajo. Antaisi vaan mennä ja hakisi vaikka aamulla kohmeloissa kotoaan asemalle niin ei turhaan kuolisi sivullisia.Pakoonlähtijöistä valtaosa on nuoria miehiä ja neljä kymmenestä kuskista on selvinpäin,
Lähes 70% kaikista takaa-ajoista päättyy ilman onnettomuuksia ja täysin onnellisesti, Koskimaa muistuttaa. Onnettomuudet ovat pääsääntöisesti aineellisia vahinkoja. Kuolemat tai edes loukkaantumiset ovat harvinaisia, mutta jokainen kerta on liikaa. Tragediat jäävät pyörimään kokeeneenkin poliisin mieleen. Ylikonstaapeli Risto Maksimainen on nähnyt sen pahimman vaihtoehdon.
Onkohan nämä edes luotettavia lukuja? Vanhoja taitavat olla. Tuskin kukaan itselleen positiivisia tilastoja peittelisi. No, korkeitaan alakanttiinhan ne incidentit on viilattu jos ja kun on viilattu.
Mielestäni olisi syytä ottaa käyttöön tuo australian malli ja välttää takaa-ajoja aina kun mahdollista. Sillä säästetään sivulliset ja poliisien henkiä sekä myös turhia ainevahinkoja. Hakee ne "karkuun päässeet" vaikka kotoaan myöhemmin.
Asiallista keskustelua aiheesta.