Poliisin takaa-ajot Suomessa

Selkeästi ei ollut poliisilla videossa "oma" moottoripyörä, kun rajoittajaa vasten hankasi ja aika loivat oli ajolinjat. Eikä jarrujakaan välillä löytynyt valtion moottoripyörästä. Kyllähän ne valtion omistamassa moottoripyörässä varusteet painaa, mutta onneksi takaa-ajetulla oli matkustaja että poliisi pysyi perässä.

Miksi hieno valtion moottoripyörä pitää kaataa pellolle? Onko se joku koulutettu toimenpide että pääsee heti juoksemaan epäityä kiinni? Vai oliko jalat jo niin väsyneet takaa-ajosta, ettei jaksanut pitää pyörää enää pystyssä?
Vai kenties jokin muu? Pehmeä pelto?
Mutta ok työ suoritus mp poliisilta, näin siviilin näkökulmasta.
 
Onhan se nurinkurista, että vankiloista päästetään ulos ihmisiä, jotka tiedetään vaarallisiksi ja jatka usein vapauduttuaan aiheuttavat enemmän tai vähemmän harmia. Samaan aikaan harrastetaan tällaisia jahteja, joissa vaarannetaan ihmishenkiä.

Karkuun päästämisessäkin harminsa, mutta se lienee pienempi paha kuin teloa joku jalkakäytävällä. Minä näet väitän, että kokeneinkaan ja osaavinkaan poliisi ei aja tuollaisessa tilanteessa täysin harkiten. Hänen kehonsa tuottaa hormoneja, jotka vääristävät todellisuutta.
Eihän ne poliisit niitä rosvoja päästä pois linnasta vaan liian lepsut tuomarit,poliisit kyllä tekee parhaansa että saisivat kusipäät ja hullut pois kadulta.Vaan mitäpä se auttaa kun ovat kohta taas pahanteossa.Tässäkin hyvä esimerkki SS: Kovan rikostaustan miestä syytetään lapsiperheen talon polttamisesta – heti kun hovioikeus päästi vapaalle
 
Kuten jo todettiin, tuon videon kuvakulma ja kameran optiikka vääristää nopeuksia ja etäisyyksiä aika paljon. Kierrosluvusta saa paljon paikoitellen realistisemman kuvan, jos on yhtään kokemusta moottoripyöristä.

Mä ajan kilokyykyllä rataa ympäri melko hyvällä kierrosajalla ja kuvaan toki omaa ajojani, niin osaan huomioida mainitut asiat. Siltikin mielestäni järjetöntä kyytiä taajamassa ja olisi pitänyt lopettaa toi takaa-ajo, niin takaa-ajettava olisi vaarantanut muita huomattavasti vähemmän. Isomman riskin tossa siis aiheutti se takaa-ajettu, mutta poliisi jahdatessaan tosiaan painosti jatkamaan pakoa.
 
Siltikin mielestäni järjetöntä kyytiä taajamassa ja olisi pitänyt lopettaa toi takaa-ajo, niin takaa-ajettava olisi vaarantanut muita huomattavasti vähemmän.

Vaikeahan näissä tapauksissa on tietää, mikä olisi järkevä toimintatapa. Nyt on menty Haapajärvellä. Poliisin mukaan kaahaus on ollut holtitonta ja ihmisiä vaarantavaa. Silti täytyi jahdata.

Hurja puolen tunnin takaa-ajo Haapajärvellä – Poliisi: Silmitöntä, piittaamatonta ja edesvastuutonta
 
"Poliisi: Silmitöntä, piittaamatonta ja edesvastuutonta"


Luonnehtiiko poliisi tuossa oman toimintansa luonnetta vai mitä?
 
Mä ajan kilokyykyllä rataa ympäri melko hyvällä kierrosajalla ja kuvaan toki omaa ajojani, niin osaan huomioida mainitut asiat. Siltikin mielestäni järjetöntä kyytiä taajamassa ja olisi pitänyt lopettaa toi takaa-ajo, niin takaa-ajettava olisi vaarantanut muita huomattavasti vähemmän. Isomman riskin tossa siis aiheutti se takaa-ajettu, mutta poliisi jahdatessaan tosiaan painosti jatkamaan pakoa.
Jatketaan tätä keskustelua sitten kun on todistettu että poliisi tekee oikeasti väärin tällaisissa takaa-ajoissa. Virkavallalla on aika selvät sävelet sen suhteen millloin lopetetaan ja milloin ei, mutta toki se kynnystä lähestyvä raja on aina kriittinen.

Ei ole erityisen kestävä ajatusmalli sekään, että heti luovutetaan kun vaarannetaan sivullisia tai kun ajetaan muuten vain kovaa, kun se aiheuttaa suoraan jatkossa sen että jokaisen taparikollisen takaa-ajo suuntautuu heti tarkoituksellisesti taajamiin siinä toivossa, että poliisi jättäisi homman kesken.

Ja siis kyllähän poliisi todellisuudessa keskeyttää takaa-ajoja aika ajoin, mutta niistä ei uutisoida samalla tavalla.
 
Ei ole erityisen kestävä ajatusmalli sekään, että heti luovutetaan kun vaarannetaan sivullisia

Mulla on sellainen käsitys, että näin tehdään monissa maissa, esimerkiksi Ruotsissa ja Norjassa.

Sitä voi pohtia, kuinka paljon Ruotsin tai Norjan kokonaisturvallisuutta heikentää se, että takaa-ajoissa luovutetaan helposti ja rikollinen pääsee karkuun. Minä uskon, että luovuttamisen merkitys on olematon.

Jos kansan turvallisuutta tahdotaan parantaa, siihen on lukemattomia parempia keinoja kuin holtittomat takaa-ajot. Esimerkiksi mielenterveystyöhön satsaaminen auttaisi estämään monet kohtalot, jotka johtavat vaaralliseen käytökseen liikenteessä tai muualla.

Takaa-ajoissa pitäisi ajatella tilastollisesti eikä pohtia sitä, että nyt rikollinen pääsee karkuun. Yksittäinen teko on suhteutettava kokonaisuuteen.

Jos nyt vaikka pohtii tuota Haapajärven tapausta:

Poliisin tiedotteen mukaan tapaus sai alkunsa kello 16 aikaan, kun poliisipartio yritti pysäyttää auton, jossa ei ollut rekisterikilpiä. Autoa ajanut nelikymppinen mies ampaisi kuitenkin pakoon.

Poliisin mukaan mies ajoi Haapajärven keskustassa ”täysin silmittömästi välittämättä tippaakaan ihmisten turvallisuudesta.” Tiedotteen mukaan mies ajoi vauhdilla useita risteyksiä eikä hän välittänyt väistämisvelvollisuuksista. Mies ajoi myös vastaantulevien kaistoilla lukuisia kertoja.

Puolen tunnin takaa-ajon jälkeen mies ajoi Kumisevantien kautta Pyhäjärven puolelle, jossa miehen kuljettama auto suistui eräässä risteyksessä ojaan. Takaa-ajoon osallistui kolme poliisiautoa.

Kilvettömästä ei ollut sivullisille vaaraa, kunnes poliisi alkoi jahtaamaan häntä. Poliisin mukaan mies ajoi "silmittömästi" eli aiheutti vaaraa sivullisille.

Poliisi sai rikollisen kiinni, mutta kuinka paljon lisääntyi turvallisuus tilastollisesti? Tuskin lainkaan. Kyseessä näet lienee elämänhallintansa menettänyt ihminen, joka elää pykälistä välittämättä, mutta josta ei ole harmia täysin sivullisille. Hän saa rapsut, ehkä lyhyen tuomion, mutta sitten hän on taas vapaalla ja jatkaa entiseen malliin. Se, istuuko hän vankilassa vai ei, on merkityksetöntä yleisen turvallisuuden näkökulmasta.
 
Yleinen liikenneturvallisuus vaarantui vakavasti, takaa-ajettu kyytiläisineen vaarantui vielä enemmän ja potentiaalisesti satoja ulkopuolisia oli hengenvaarassa. Jos takaa-ajon motiivina oli huumeet, niin asiakaskunta on kyllä saanut tarvitsemansa muuta kautta, ja poliisi oli se joka tässä olisi pitänyt pysäyttää ja jonka harkintakyky on pahasti pettänyt.
Huimaa ajoa kaikilta osapuolilta, mutta kai poliisilla pitäisi edes alkeellista tilannetajua olla.
 
Yleinen liikenneturvallisuus vaarantui vakavasti, takaa-ajettu kyytiläisineen vaarantui vielä enemmän ja potentiaalisesti satoja ulkopuolisia oli hengenvaarassa. Jos takaa-ajon motiivina oli huumeet, niin asiakaskunta on kyllä saanut tarvitsemansa muuta kautta, ja poliisi oli se joka tässä olisi pitänyt pysäyttää ja jonka harkintakyky on pahasti pettänyt.

Harmi että täällä on vain tykkää-nappi, joten täytyy siis ilmaista vastalauseensa näin: yök yök yök mitä pazkaa.

Tuolla takaa-ajetulla kyytiläisineen ei ole mitään merkitystä, hän itse aiheutti oman hengen- ja terveydenvaaransa ja on suorastaan harmi, ettei suomessa poliisi turvaudu aseeseen tappamistarkoituksessa. Liivijengit kuriin lyijyllä, sellaisten paikka on hautausmaalla eikä yhteiskunnassa. Vaikka ei olisikaan liivijätkä, niin huumeet on otettava pois kierrosta heti tavattaessa, se että narkit saa kamansa muualta ei ole mikään peruste. Tärkeämpää on se, että myyntiä harjoittava roskasakki ei saa myyntituloja ja että jätkät joutuu edes hetkeksi pois "duunista".
 
Alkoi vähän vituttamaan tuota videota katsellessa että näinkö meilläkin tapatetaan turhaan porukkaa vaan jotta saadaan maijalla ajaa isoa kovaa ja leikkiä gtaa:ta? Syyllinenhän toki on pakoonlähtijä mutta on poliisillakin vastuu jättää takaa-ajo kesken jotta ei turhaan tapateta porukkaa.

Minusta ainoa merkityksellinen asia on se, että sivullisia ei takaa-ajon takia kuole. Jos nyt joku autovaras tai rattijuoppo sattuu poliisia paetessaan kuolemaan niin ei kiinnosta tippaakaan. Mahdollista vaaraa kannattaa miettiä jos ennen pakenemista eikä ulista jälkeenpäin.
 
...Keskinopeus oli kova, mutta se selittyy osin jo sillä, että isolla tiellä mentiin pahimmillaan 200km/h...

Gräsä - Suomenoja - Espoonkeskus välimataka on 9100m aika 5min 18s... (Youtube 18.14 -20.02 - 23.02) laske siitä keskinopeus ja selitä kuinka motarit nostatti keskinopeutta.
En tiedä kuinka hyvin Espoota tunnet, mutta tuo Finnontie (Youtube 20.02 - 23.02) on yksi vilkkaimpia ellei vilkkain Espoossa pohjois eteläsunnassa kulkeva tie (pl. kehä 1 ja 2). Ja kyllä tuo olisi pitänyt jättää kesken jo siinä kohtaa ku Gräsätä lähdettii merituulentietä kiemurtelemaan kohti suomenojaa autojen välissä vastaantulijoiden kaistalla.
 
Gräsä - Suomenoja - Espoonkeskus välimataka on 9100m aika 5min 18s... (Youtube 18.14 -20.02 - 23.02) laske siitä keskinopeus ja selitä kuinka motarit nostatti keskinopeutta.
En tiedä kuinka hyvin Espoota tunnet, mutta tuo Finnontie (Youtube 20.02 - 23.02) on yksi vilkkaimpia ellei vilkkain Espoossa pohjois eteläsunnassa kulkeva tie (pl. kehä 1 ja 2). Ja kyllä tuo olisi pitänyt jättää kesken jo siinä kohtaa ku Gräsätä lähdettii merituulentietä kiemurtelemaan kohti suomenojaa autojen välissä vastaantulijoiden kaistalla.

Niin, tuolla välillä keskinopeus oli ~103km/h. Voi eikä!

Toivottavasti virkavalta joutuu vastuuseen tästä vääryydestä.

Tästä tulikin mieleen, että foorumille pitäisi ehdottomasti lisätä joku kukkahattu-hymiö. :D
 
Onko helsingin poliisilla helikopteria käytettävissä? Niinhän ne tuolla isossa maailmassa toimii, että heko seuraa pakenijaa taivaalta ja poliisit järjestelee edelle tiesulkuja ja piikkimattoja, eikä jahtaa taajamassa kaksi markkaa lasissa vaarantaen sivullisia.

Yleensä hulikupterista on hyötyä siinä, että saadaan järjesteltyä paikka jossa sivullisia vaarantamatta saada pakenija pysäytetyksi (piikkimatolla, ampumalla tai puskemalla ulos tieltä/katolleen).
 
Niin, tuolla välillä keskinopeus oli ~103km/h. Voi eikä!

Toivottavasti virkavalta joutuu vastuuseen tästä vääryydestä.

Tästä tulikin mieleen, että foorumille pitäisi ehdottomasti lisätä joku kukkahattu-hymiö. :D

En kans ymmärrä, että jos ottaa joskus jonkun muun, kun oman youtube viihdyttävyys arvon huomioon niin on kukkahattu?
Mitäs jos tuo pelikaani olis ajanut esim. jalkakäytävälle puskiessaan ( kun tuo lehmä ei ihan taittunutkaa toivotulla tavalla) jonku kersan tai vaikka sun yli?

Ja ottaen huomioon sen että kilpi on ollu luettavana, jopa YouTube väelle siinä kohtaa kun käännyttään porkkalankadulta länsiväylälle. Eikös tuota vatipäätä olisi voinut mennä kotiovelle odottelemaan?
 
Ilmeisesti kaveri ennenkin hareastellut moista, kun kehuu poliisin ajotaitoja mainitessaan, ettei muut ole koskaan päässeet lähelllekkää. Eli kaveri on toistuvasti kaahaillut, mutta todisteita syyllisyydestä ei ole ennen kuin saadaan kiinni.
 
Ja ottaen huomioon sen että kilpi on ollu luettavana, jopa YouTube väelle siinä kohtaa kun käännyttään porkkalankadulta länsiväylälle. Eikös tuota vatipäätä olisi voinut mennä kotiovelle odottelemaan?

Oliko kilpi oma tai ylipäänsä oikea?
 
En kans ymmärrä, että jos ottaa joskus jonkun muun, kun oman youtube viihdyttävyys arvon huomioon niin on kukkahattu?
Mitäs jos tuo pelikaani olis ajanut esim. jalkakäytävälle puskiessaan ( kun tuo lehmä ei ihan taittunutkaa toivotulla tavalla) jonku kersan tai vaikka sun yli?
Niin no, joskus niitä vahinkoja sattuu ja sille ei voi mitään. Ei se nyt kuitenkaan niin voi mennä, että rikolliset päästetään karkuun, ettei vaan sattuisi mitään.

Ja ottaen huomioon sen että kilpi on ollu luettavana, jopa YouTube väelle siinä kohtaa kun käännyttään porkkalankadulta länsiväylälle. Eikös tuota vatipäätä olisi voinut mennä kotiovelle odottelemaan?
Niin, ainahan ajoneuvoissa on omat kilvet ja niillä ajaa vain otteeseen merkitty omistaja. :D

Poliisit ovat varmaan niin idiootteja, etteivät ole tulleet tuota vaihtoehtoa edes harkinneeksi.

Ilmeisesti kaveri ennenkin hareastellut moista, kun kehuu poliisin ajotaitoja mainitessaan, ettei muut ole koskaan päässeet lähelllekkää. Eli kaveri on toistuvasti kaahaillut, mutta todisteita syyllisyydestä ei ole ennen kuin saadaan kiinni.
Jospa ne aiemmat takaa-ajot on keskeytetty, kuten täällä tietty porukka haluaa?

Mitäpä niitä rikollisia muutenkaan kiinni ottamaan. Antaa rellestää vapaasti, pää-asia on ettei vaan kukaan pääse loukkaantumaan takaa-ajossa jne. :D

Jos joku liivimies ajaa noin antaumuksella poliisia karkuun, niin siihen on mahdollisesti muutakin syytä kuin pelkkä vitutus virkavaltaa kohtaan. Se on yksi syy miksi ajetaan takaa, ei se että saataisiin näpäytettyä kortin pois ottamisella ja sakoilla. Mutta tokihan tämäkin tiedetään taas ruudun takaa paremmin ja jeesustelun kautta on syyllisyys siirtynyt poliisille.
 
Niin no, joskus niitä vahinkoja sattuu ja sille ei voi mitään. Ei se nyt kuitenkaan niin voi mennä, että rikolliset päästetään karkuun, ettei vaan sattuisi mitään.

Eli muiden tienkäyttäjien vaarantaminen on ihan ok,

Niin, ainahan ajoneuvoissa on omat kilvet ja niillä ajaa vain otteeseen merkitty omistaja. :D

koska joku promillen murto-osa ajaa väärillä kilvillä ja/tai varastetulla/lainatulla pyörällä.

Jos joku liivimies ajaa noin antaumuksella poliisia karkuun, niin siihen on mahdollisesti muutakin syytä kuin pelkkä vitutus virkavaltaa kohtaan. Se on yksi syy miksi ajetaan takaa, ei se että saataisiin näpäytettyä kortin pois ottamisella ja sakoilla.

Ja olihan kyseessä custom pyörä, joten tästä voidaa olettaa että "liivimies" (En näe liivejä) on mahdollisesti jokun härmän escobar?


Tämän kukkahatun mielestä joskus on vaan ihan ok jättää tollaset leikit leikkimättä. Mun mielestä homman meni pieleen siinä, että tää mp-kyttä halus olla joku perkeleen arjensankari ja otti keikan vähän turhan henkilökohtaisesti ja turhan isoilla riskeillä. Ja jos tuo kiinniotettu peruspentti olis ollu joku isokin saalis, nii eiköhän me oltas jo siitä luettu pitkin iltapäivälehtiä. "Gansteri jäi kiinni Espoolaisella pellolla."
 
Se rosvohan voi olla vaikka poliisien vanha tuttu. Jos vain on päässyt jo useita kertoja karkuun ja nyt se rosvo oli mahdollista saada kiinni? En tiedä miten ne edes kiinnitti tuohon pärrään huomiota, ajoiko ylinopeutta vai mikä mahtoi olla syy? Ilmeisesti oli ainakin juovuksissa tai aineissa.

Tuo ei ollutkaan "harraste" liivimies vaan oikea pyöräilijä jolla oli oikeat ajovarusteet. Eikä pelkkiä liivejä jotka ei suojaa yhtään mitään. Jos kuskia ei saada rysän päältä kiinni, niin aina voi kiistaa ajaneensa ja silloin poliisien ei auta sanoa kuin voi voi ja aja seuraavalla kerralla kunnolla. Ei voida rankaista koska kuski voi olla ihan kuka vaan.

Poliisinhan oli periaatteessa aivan helppo seurata tuota sohva Suzukia uudella KTM:llä. Vielä suzukissa isot laukut ja mentiin kaksi päällä ja vielä kait alkoholin vaikutuksen alaisena. Poliisi olisi päässyt tarvittaessa vielä paljon kovempaakin. Ja siinä missä ajettiin vastaantulijan kaistalla, niin olisi päässyt ajamaan myös omalla kaistalla. Mutta ei tuossa mitään vaaraa ollut koska Suzuki meni edellä ja poliisi sai ajaa vain samaa tyhjää reittiä perässä. Liikennevaloissa ehkä oli isoin riski? Mutta suzuki oli aika kovaääninen ja poliisilla hälyytysääni ja valot, niin kaikki osasi onneksi pysähtyä.

Linja-auto yrittää kiilata rosvon yhdessä kohtaa ojaan, mutta ei onnistu. Siinä kohtaa poliisi ei seuraa vaan kiertää linja-auton vasemmalta puolelta. En tarkkaan katsonut mutta videolla ei tainneet olla jalankulkiat aivan kuolemanvaarassa? Tuuria tietysti oli. Suojatiellä rosvo olisi voinut ajaa päälle tai jotain. Pollari kumminkin seuraa turvallisen etäisyyden päästä ja kauheaa vaaraa ei pääse sattumaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan hyvin vois kyllä piikkimaton käytön sallia myös mopoja vastaan. Pakoon lähtemällä hyväksyy ehdot voimakeinojen käyttöön.

Jos juoksemalla lähtee pakoon kaupungissa niin seuraako poliisi silloin vai keskeyttääkö ettei lapsia/vanhuksia jää jalkoihin? Saakohan pakenevan pysäyttää lamauttimella? Ampuen varmaan vaan jossain poikkeustapauksissa?
 
Moottoripyöräpoliisin työ on kyllä hauskaa. He saavat työnsä nautinnon siitä että joku ajelee vaarallisesti säännöistä piittaamatta jotta poliisi saa ajaa niin lujaa kuin uskaltaa liikenteen seassa. Sekä takaa-ajettava että pollari nauttivat yhtä paljon tilanteesta. Kyllä sitä joskus pikkupoikana tuli itsekkin haaveiltua mopopoliisin urasta.
 
Linja-auto yrittää kiilata rosvon yhdessä kohtaa ojaan, mutta ei onnistu. Siinä kohtaa poliisi ei seuraa vaan kiertää linja-auton vasemmalta puolelta. En tarkkaan katsonut mutta videolla ei tainneet olla jalankulkiat aivan kuolemanvaarassa? Tuuria tietysti oli. Suojatiellä rosvo olisi voinut ajaa päälle tai jotain. Pollari kumminkin seuraa turvallisen etäisyyden päästä ja kauheaa vaaraa ei pääse sattumaan.

Johan kappaleen pökelsit. Vaaraa oli mutta ei kuitenkaan ollut?
 
Niin no, joskus niitä vahinkoja sattuu ja sille ei voi mitään. Ei se nyt kuitenkaan niin voi mennä, että rikolliset päästetään karkuun, ettei vaan sattuisi mitään.


Niin, ainahan ajoneuvoissa on omat kilvet ja niillä ajaa vain otteeseen merkitty omistaja. :D

Poliisit ovat varmaan niin idiootteja, etteivät ole tulleet tuota vaihtoehtoa edes harkinneeksi.


Jospa ne aiemmat takaa-ajot on keskeytetty, kuten täällä tietty porukka haluaa?

Mitäpä niitä rikollisia muutenkaan kiinni ottamaan. Antaa rellestää vapaasti, pää-asia on ettei vaan kukaan pääse loukkaantumaan takaa-ajossa jne. :D

Jos joku liivimies ajaa noin antaumuksella poliisia karkuun, niin siihen on mahdollisesti muutakin syytä kuin pelkkä vitutus virkavaltaa kohtaan. Se on yksi syy miksi ajetaan takaa, ei se että saataisiin näpäytettyä kortin pois ottamisella ja sakoilla. Mutta tokihan tämäkin tiedetään taas ruudun takaa paremmin ja jeesustelun kautta on syyllisyys siirtynyt poliisille.
Harvinaisen paljon mutu-höpinää.
 
Kyllä minä silti sitä mieltä olen että oikeuden toteutuminen on suurempi hyvä.

Tuolla perusteella poliisi tekee perusteettomia kotietsintöjä ja yrittää koko ajan saada lisää urkintakeinoja.

Ei yhteiskunnasta tule edes yrittää tehdä häiriötöntä. Sellaiset yhteiskunnat ovat diktatuureja. Kysymys on rikollisuuden laadusta ja määrästä, ei siitä, että siitä pitäisi pyrkiä eroon. Ylinopeus tai huumeiden hallussapito ovat sivullisille varsin harmittomia tapauksia.
 
Hienoa ajaa jollain 2500 euron kk palkalla henkensä kaupalla jonkun motoristin perässä.

Viestisi kertoo valitettavasti nykypäivän ajatusmaailmasta.

Työnantaja määrittelee työn ja alipalkattu poliisi joutuu sen tekemään (esittämääsi palkkaan en kommentoi) sen työnsä takia. Kaikki viranomaiset on työsopimuksen perusteella velvolliset tekemään työnantajan määrittelemät työt, joten mielestäni puskista on turha huudella.

Itse videoon. Joskus omistin 2-pyöräisen ja videon perusteella pakokuski vyöruusulla on kokenut kuljettaja. Kuitenkin takaa-ajon kestäessä noinkin kauan, luulisi kokeneen pakokuskin jo luovuttavan. Poliisilla oli varmasti jo jossakin vaiheessa rekisteritunnus jo tiedossa.

Miksi siis enää jatkaa epätoivoista pakoa ja vaarantaa oma+kyydissäoleva sekä muut tienkäyttäjät.

Pitääkö yrittää esittää kovaa jätkää, kun minun mielestä se kovempi jätkä on juuri se, joka tunnustaa oman virheensä.

Vitut kymmenestä sivullisesta uhrista, kunhan saadaan ylinopeutta ajneelta kortti pois :confused:

Viestistäsi saa sen kuvan, että haluat amerikan mallia eli ammutaan ensin ja kysytään sitten jos ei kuollut?

Suomessa tuomiot on niin pieniä, joten miksi edes lähteä karkuun tai jättää noudattamatta poliisin pysäytyskäskyä. Mielestäni pakoon lähtevä on vastuussa kaikesta, mitä takaa-ajossa tapahtuu.
 
Tuolla perusteella poliisi tekee perusteettomia kotietsintöjä ja yrittää koko ajan saada lisää urkintakeinoja.

Ei yhteiskunnasta tule edes yrittää tehdä häiriötöntä. Sellaiset yhteiskunnat ovat diktatuureja. Kysymys on rikollisuuden laadusta ja määrästä, ei siitä, että siitä pitäisi pyrkiä eroon. Ylinopeus tai huumeiden hallussapito ovat sivullisille varsin harmittomia tapauksia.

Mitä viddua juuri luin?

:nb:
 
Kuinka monta kertaa Suomessa takaa-ajoissa on tullu sivullisia uhreja?
Voidaan laskea mukaan ihmiset, eläimet ja kulkuvälineet.
 
Itse videoon. Joskus omistin 2-pyöräisen ja videon perusteella pakokuski vyöruusulla on kokenut kuljettaja. Kuitenkin takaa-ajon kestäessä noinkin kauan, luulisi kokeneen pakokuskin jo luovuttavan. Poliisilla oli varmasti jo jossakin vaiheessa rekisteritunnus jo tiedossa.

Miksi siis enää jatkaa epätoivoista pakoa ja vaarantaa oma+kyydissäoleva sekä muut tienkäyttäjät.

Pitääkö yrittää esittää kovaa jätkää, kun minun mielestä se kovempi jätkä on juuri se, joka tunnustaa oman virheensä.
Ehkä kyse on siitä kumpi luovuttaa ennemmin, seuraava poliisi vai rosvo? Kuinka kauan rosvolla riittää polttoainetta? Pakeneminen loppuu siihen kun pyörä sammuu. Toki poliisiltakin voi loppua bensa ja rosvon seuraaminen saattaa loppua sitten siihen. Nyt mahtoi seurata "kokenein" poliisi jolla olis uusin ja paras tunnuksellinen moottoripyörä alla.

Jos rosvo olisi ollut jotenkin alakynnessä, niin totta kai rosvo olisi vain pysähtynyt. Nyt vain ei ollut yhtään alakynnessä, mutta poliisien useat hyvät tiesulut tuotti tulosta ja rosvo saatiin ajatettua talon pihaan josta ei enää päässyt minnekään jatkamaan pakomatkaa.
 
Ehkä kyse on siitä kumpi luovuttaa ennemmin, seuraava poliisi vai rosvo? Kuinka kauan rosvolla riittää polttoainetta? Pakeneminen loppuu siihen kun pyörä sammuu. Toki poliisiltakin voi loppua bensa ja rosvon seuraaminen saattaa loppua sitten siihen. Nyt mahtoi seurata "kokenein" poliisi jolla olis uusin ja paras tunnuksellinen moottoripyörä alla.

Jos rosvo olisi ollut jotenkin alakynnessä, niin totta kai rosvo olisi vain pysähtynyt. Nyt vain ei ollut yhtään alakynnessä, mutta poliisien useat hyvät tiesulut tuotti tulosta ja rosvo saatiin ajatettua talon pihaan josta ei enää päässyt minnekään jatkamaan pakomatkaa.

Asiaa voi toki noinkin ajatella.

Vanhana äijänä kuitenkin oma ego on tärkeämpi ja siihen kuuluu rehellisyys ( kuten minulle lapsena opetettiin). Kakarana tein hölmöyksiä ja jos siitä minua epäiltiin, niin "kuitenkin miehenä" pikkupilin omaavana uskalsin myöntää syyllisyyteni jo lapsena, vaikka tiesin saavani remmistä/koivuniemen herrasta.

Miksi olisin hamaan loppuun asti väittänyt toista? Miksi siis pakoilla vastuuta?

Kolttosesta (mistä jäi kiinni tai epäiltiin) tunnustamalla sai rangaistuksen (mikä oli teon tekijänä ansaittu) ansaittuna ja samalla sai myös rehellisen sekä luotettavan kakaran/miehen maineen.

Nykyään rangaistukset on lievempiä (kakaroille ei saa edes luunappia antaa).

Oheisesta syystä en nykypäivänä ymmärrä vastuun pakoilulua. Ehkä se on trendikästä....
 
Toivottavisto ei montaa! Samalla voi miettiä kuinka monta vahinkoa tai läheltäpitiä on jäänyy kokonaan tapahtumatta, koska aivoton takaa-ajo on jätetty kesken?
Onneksi sinä et ole määrittelemässä "aivottoman takaa-ajon" kriteereitä, niin on edes jotain toivoa siitä, että joskus pahiksia myös saadaan kiinni ja ettei rikollisuus karkaa kokonaan käsistä.

Taaempana ketjussa on käsitelty niitä kriteereitä tarkemmin.
 
Onneksi sinä et ole määrittelemässä "aivottoman takaa-ajon" kriteereitä, niin on edes jotain toivoa siitä, että joskus pahiksia myös saadaan kiinni ja ettei rikollisuus karkaa kokonaan käsistä.

Taaempana ketjussa on käsitelty niitä kriteereitä tarkemmin.

Hankaluuksia pysyä aiheessa, kun alkaa juttu kääntyä henkilöön?
 
Hankaluuksia pysyä aiheessa, kun alkaa juttu kääntyä henkilöön?
Ööh, sinä olet sitä mieltä, että "aivottomat" takaa-ajot pitää jättää kesken? Sellaiseksi kommenttiesi perusteella lasket myös tämän viimeisimmän, eikö niin?

Onko siis aiheen ulkopuolelta tai muuten vain väärin sanottu, että onneksi sinä et ole määrittelemässä kriteereitä siihen missä vaiheessa poliisin pitää lopettaa takaa-ajo?

Sinun kommenteista saa yleisesti ottaen sellaisen kuvan, että pakenevat rikolliset pitää järjestään päästää karkuun, ettei kiinniottoprosessissa vaan pääsisi sattumaan kenellekään mitään.
 
Sinun kommenteista saa yleisesti ottaen sellaisen kuvan, että pakenevat rikolliset pitää järjestään päästää karkuun, ettei kiinniottoprosessissa vaan pääsisi sattumaan kenellekään mitään.

Totta kai pitää päästää, jos riskit kasvavat liiaksi. Poliisin toiminnassa täytyy mitata hyöty suhteessa haittaan. Missään sivistysvaltiossa ei pyritä rikollisuuden lopettamiseen eikä myöskään tule pyrkiä. Sellaiset maat ovat erittäin epämiellyttäviä asuinpaikkoja.

Käytäntö, joka videossa esitettiin, on useimmissa maissa yksiselitteisesti kielletty. Edes USAn poliisi ei tuollaiseen ryhdy. Sen kuin etsit Youtubesta takaa-ajovideoita, joissa otetaan vastaavia riskejä. Eipä niitä juurikaan löydy.

Tuskin on tuonkaan poliisin päätä silitelty. Järjettömistä teoista kun jaetaan Suomessakin tuomioita poliisille, tuossa esimerkki.

Bomberin takaa-ajo toi poliiseille sakot
 
Viimeksi muokattu:
Totta kai pitää päästää, jos riskit kasvavat liiaksi. Poliisin toiminnassa täytyy mitata hyöty suhteessa haittaan. Missään sivistysvaltiossa ei pyritä rikollisuuden lopettamiseen eikä myöskään tule pyrkiä. Sellaiset maat ovat erittäin epämiellyttäviä asuinpaikkoja.

Käytäntö, joka videossa esitettiin, on useimmissa maissa yksiselitteisesti kielletty. Edes USAn poliisi ei tuollaiseen ryhdy. Sen kuin etsit Youtubesta takaa-ajovideoita, joissa otetaan vastaavia riskejä. Eipä niitä juurikaan löydy.

Tuskin on tuonkaan poliisin päätä silitelty. Järjettömistä teoista kun jaetaan Suomessakin tuomioita poliisille, tuossa esimerkki.

Bomberin takaa-ajo toi poliiseille sakot
Mistä repäisit tuon lainauksen?

Ei meinaan ole minun kirjoittama....

@Sampsa , jokin mättää foorumissa....
 
Ehkä kyse on siitä kumpi luovuttaa ennemmin, seuraava poliisi vai rosvo? Kuinka kauan rosvolla riittää polttoainetta? Pakeneminen loppuu siihen kun pyörä sammuu. Toki poliisiltakin voi loppua bensa ja rosvon seuraaminen saattaa loppua sitten siihen. Nyt mahtoi seurata "kokenein" poliisi jolla olis uusin ja paras tunnuksellinen moottoripyörä alla.

Jos rosvo olisi ollut jotenkin alakynnessä, niin totta kai rosvo olisi vain pysähtynyt. Nyt vain ei ollut yhtään alakynnessä, mutta poliisien useat hyvät tiesulut tuotti tulosta ja rosvo saatiin ajatettua talon pihaan josta ei enää päässyt minnekään jatkamaan pakomatkaa.

Rosmo oli mielestäni alakynnessä kun ei saanut karistettua edes poliisipyörää perseestä, joten miksi ei pysähtynyt ja ottanut rangaistusta vastaan kuin mies. Ei, kun piti riskeerata kyydissäoleva sekä muut liikenteessä liikkuvat.

Idiootti kuski, sanon minä...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 381
Viestejä
4 510 675
Jäsenet
74 358
Uusin jäsen
Lucas moilanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom