Poliisin takaa-ajot Suomessa

@tomaattikauppias lienee jotain ACAB-kavereita. Tuossa toisessa osumassa pärrään ole mitään epäselvää, otti oikein vauhtia että lähtee kunnolla. Tapon yritys ja poliisin ollessa kyseessä murhan yritys.

edit. Ja poliisin toiminnalla ei ole mitään merkitystä tuomion kannalta. Toimi typerästi ajaessaan rinnalle mutta mitä sitten. Ei se kyttä tässä syytteessä ole.
 
...jonka jälkeen kaikki ajavat talla pohjassa?
Australiassa ei ollut sillä mitään vaikutusta että takaa-ajoon ei enää lähdetä niin usein kuin ennen. Eli ei johtanut siihen että useampi lähtisi pakoon. Australia on kuitenkin aika samalla tasolla oleva sivistysvaltio suomen kanssa joten tuloksissa voisi olettaa olevan melko suora yhtäläisyys.
 
@tomaattikauppias lienee jotain ACAB-kavereita. Tuossa toisessa osumassa pärrään ole mitään epäselvää, otti oikein vauhtia että lähtee kunnolla. Tapon yritys ja poliisin ollessa kyseessä murhan yritys.

edit. Ja poliisin toiminnalla ei ole mitään merkitystä tuomion kannalta. Toimi typerästi ajaessaan rinnalle mutta mitä sitten. Ei se kyttä tässä syytteessä ole.
No mitäpä luulet jos kaveri on kuulemma pahoinpidellyt rikoksiin syyllistyineitä.
 
Siis kuka kaveri, se poliisiko? Mikäs juttu tämä nyt oikein on ja miten se liittyy tuohon kiilaukseen? Lähteitä?
Ei vaan @tomaattikauppias

Noista kämpän rullaamisista sen verran, että kun olen sitäkin nähnyt, niin tekijä on kyllä aina löydetty ja poliisi pidetty visusti pois pelistä. Semmosissa kuvioissa tuomiot jaetaan jotain muuta oikeusjärjestelmää käyttäen kuin Suomen.
 
Kyllä se poliisi oli omasta mielestä lievästi typerä. Näkee jo kaukaa, miten mönkijä mutkittelee, niin onko pakko änkeä siihen vierelle. Melkein sama kuin vapaaehtoisesti työntäisi oman pään luodin lentoradalle. Mönkijäkuski teki täysin väärin jne, mutta en usko että eka osuma oli tahallinen, luultavasti ei tiennyt moottoripyörästä ja yritti vain estää auton tulemisen eteen/vierelle. Ja epäilen myös, ettei tuossa parin sekunnin aikana tehnyt päätöstä poliisimurhasta. Monen sattuman summa, en usko tahallisuuteen, mutta teko oli sen verran paha, jotta maksimirangaistus törkeästä liikenneturvan vaarantamisesta, törkeästä pahoinpitelystä jne. olisi mahdollinen.
 
Poliisilla on tarkoituksella erityinen suoja virkatehtäviä suorittaessa, murhan yritys on ihan aiheellinen syyte. Selkeästi halusi vakavasti vahingoittaa poliisia ja tuolla menetelmällä se on automaattisesti tapon yritys eli poliisin ollessa kohteena murhan yritys.
 
Säkin taidat olla sellanen ACAB-kaveri, niinku minäkin. En tiiä edes mitä tarkottaa.
ACAB = All Cops are Bastards

Tuollaista ajatusmaailmaa tuntuu olevan aika paljon ilmassa, vaikka ei nyt ehkä niinkään juuri tämän tapauksen kohdalla. Tässä on enemmänkin ilmassa kyvyttömyyttä katsoa tuota videota ajatuksen kanssa ja muodostaa tapahtumista muiden taustatietojen kanssa loogisia johtopäätöksiä.
 
Edelleenkin. Minkä takia nämä kaksi takaa-ajossa olevaa poliisiajoneuvoa eivät keskustelleet keskenään. Tai jos keskustelivat niin mitä vittua keskustelivat. Itse en olisi ainakaan päästänyt motaria henkilöauton kuljettajana tai apukuskin paikalta ikuna tuon mönkijäapinan lähettyvillekään.
 
Edelleenkin. Minkä takia nämä kaksi takaa-ajossa olevaa poliisiajoneuvoa eivät keskustelleet keskenään. Tai jos keskustelivat niin mitä vittua keskustelivat. Itse en olisi ainakaan päästänyt motaria henkilöauton kuljettajana tai apukuskin paikalta ikuna tuon mönkijäapinan lähettyvillekään.
Millä perusteella eivät keskustelleet? Tottakai keskustelivat ja tiesivät toisensa tekemisistä, mutta ei sillä tahmealla diesel-pakulla ole mitään realistista mahdollisuutta pukata tuollaisen ripeäliikeisen ja mutkittelevan quad-racerin rinnalle. Ja siis sehän se mönkkärin mutkittelun idea juuri oli koko ajan, eli estää ettei kukaan takaa edes yrittäisi tunkea viereen. Poliisi-mp:llä se oli kuitenkin mahdollista ja siksi tehtävä oli normaalin ohjeistuksen mukaisesti näyttäytyä selkeästi ja ilmaista, että täällä ollaan.

Se näyttäytyminen ei nyt kuitenkaan riittänyt kun vastapää oli mitä oli ja huonostihan siinä sitten kävi. Se on totta, että moottoripyöräpoliisi olisi voinut olla hieman terävämpi ja astetta varovaisempi, mutta ei se siltikään vähennä kiilaajan syyllisyyttä.
 
Juuri tuosta syystä olisikin pitänyt mopoilijalle (sori törkeys, vaikka itsekin armeijassa ja muutenkin moottoripyörämeiningeissä ollut) viestittää että nyt on parempi pysyä taaempana. Ja kuitenkin tämä vatipää nelipyöräisellähän kyllä huomasi pollariauton takanaan. Miksi syyttä suotta "uhrata" kaksipyöräistä tuon takia.
 
Juuri tuosta syystä olisikin pitänyt mopoilijalle (sori törkeys, vaikka itsekin armeijassa ja muutenkin moottoripyörämeiningeissä ollut) viestittää että nyt on parempi pysyä taaempana. Ja kuitenkin tämä vatipää nelipyöräisellähän kyllä huomasi pollariauton takanaan. Miksi syyttä suotta "uhrata" kaksipyöräistä tuon takia.
Lue ja yritä ymmärtää edelliset viestit ja niiden sisältö moottoripyöräpoliisien tehtäväkuvauksen kannalta. Ei tätä kannata jankata edestakaisin, kun kaikki olennainen on jo sanottu.
 
Miten vitussa tämä karkuri ei kerennyt pakoon? Tiedettiinkö minne mennään. vai mitä aktuaalista vittua
 

Kyllä minä ainakin sanon, että poliisin pitäisi pysäyttää tuollaiset ampumalla. Sehän ajoi väärää kaistaa kaistojen välissä vastavirtaan.

Poliisi saa ihailua Liveleakin kommenteissa ajotaidoistaan, kyllä saa suomalaisena olla ylpeä. :smoke:

"30 minute tour of Finland that is. Looks like a nice place; might have to consider making a visit. As for the criminals, no taser, no pepper spray, no PIT maneuver, no head-on with a truck... in essence... no money shot."

Aika hyvä mainos :smoke:
 
Viimeksi muokattu:
Onko jossain lehdessä juttua tosta ollu?
Onko tietoa millasia nopeuksia mentiin eripaikoissa?

Kova kyttä oli ;D
 
Jahdattiinko tossa jotain mopojengiläistä kun ekana oltiin koiria tuomassa ja yksiköitä oli noin paljon valmiina?
Taidokasta jahtia kyllä ja sohvakin antoi kunnon vastusta :)
 
Tuli mieleen, että mahtaisko tollasia raskaan luokan liikennepakenijoita ja karkuunlähtemishaluja yleensäkin vähän suitsia, jos tuollaisesta rikoksesta otettaisiin kortti pois loppuiäksi (tai vaikka 3-5 vuodeksi parin kk:n sijasta) ja tuomittaisiin ajoneuvo rikoksentekovälineenä valtiolle?

Vois mietti kaks kertaa lähteekö reikä päässä kaahaamaan karkuun pikkurikkeen takia kun sanktio olisi sitten sellainen että tuntuu...
 
Vois mietti kaks kertaa lähteekö reikä päässä kaahaamaan karkuun pikkurikkeen takia kun sanktio olisi sitten sellainen että tuntuu...

Jos toi oli joku liivimies piripussi mukana tekemässä rikoksista raskainta eli viemässä valtion verorahoja niin ei taida liikenteestä saada sellaista tuomiota, vaikka ajaisi parin ihmisen ylikin ettei kannattaisi yrittää :/
 
Tässä tuo viimeisin vielä youtube-versiona:



Tuli mieleen, että mahtaisko tollasia raskaan luokan liikennepakenijoita ja karkuunlähtemishaluja yleensäkin vähän suitsia, jos tuollaisesta rikoksesta otettaisiin kortti pois loppuiäksi (tai vaikka 3-5 vuodeksi parin kk:n sijasta) ja tuomittaisiin ajoneuvo rikoksentekovälineenä valtiolle?

Vois mietti kaks kertaa lähteekö reikä päässä kaahaamaan karkuun pikkurikkeen takia kun sanktio olisi sitten sellainen että tuntuu...
Paitsi etteivät nämä liivimiehet muutenkaan korteilla ajele ja ajoneuvon menetys toki kirpaisee hetken, mutta niitähän saa kaupasta (tai varastamalla) lisää.

Vaikka tilanne lopulta ihan hyvin päättyikin poliisin tiesulkuun ja sitä kautta takaa-ajetun pehmeään kaatumiseen nurmikolla, niin ei tuosta ihan täysiä ruusuja voi antaa, kun läheltä piti -paikkoja oli niin monia. Mutta joka tapauksessa loppu hyvin, kaikki hyvin. Putputuksesta päätellen poliisin käyttämä MP oli niitä uudehkoja 1190cm3 "kaatumattomia" endurokotareita (kliks). Jotain muoviluotia vastaan voisi olla vähän tiukempaa, mutta aikamoinen rattimies pitää silti olla että tuon karistaa.

Btw.
Kuvakulman vuoksi nopeudet näyttävät tuossa vielä vähän hurjemmilta kuin ovatkaan, mutta voi silti olla että vähän pukkasi jännäkakkaa pakenijan kyytiläisellä. :D

Jahdattiinko tossa jotain mopojengiläistä kun ekana oltiin koiria tuomassa ja yksiköitä oli noin paljon valmiina?
Taidokasta jahtia kyllä ja sohvakin antoi kunnon vastusta :)
Kyllähän tuollaisen takaa-ajon yhteydessä on päivänselvää, että kaikki mahdolliset partiot ovat mukana.

Edit.
Nyt kun katsoi tuon pari kertaa uudestaan ajatuksen kanssa, niin kyllä tuo video valehtelee nopeuksia aika mahdottomasti. Vaarapaikoista sen verran, että muuten tuossa ei oikeastaan ollut mitään ihan ihmeellistä, mutta kohdassa 15:05 meinaa käydä huonosti.

Se takaa-ajettu muuten toteaa lopussa jotain tyyliin: "hyvin sä ajoit... kukaan ei oo aiemmin päässyt lähellekään". :D
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän tuollaisen takaa-ajon yhteydessä on päivänselvää, että kaikki mahdolliset partiot ovat mukana.

Olihan se näyttävää ja miehekästä ja viihdyttävää, mutta jos jotain rajoja takaa-ajoihin vetäisi, niin kapeista väleistä kovaa vastavirtaan on sen laatuista toimintaa, että siinä vaarannetaan sekä sivulliset että ennen kaikkea poliisi.

Tuossa oli taitoa, mutta myös hirvittävästi tuuria. Autoilijat eivät aina pilliä kuule tai valoja näe, joten se on herran hallussa, jääkö kapeisiin rakoihin riittävästi väliä vai ei.
 
Kyllä muutamassa kohdassa ajettiin pelkällä tuurilla, esim siinä kun ohitettiin pientareen kautta autoa. Jos auto olisikin väistänyt pientareelle päin, joka on loogista niin huonosti olis käynyt mp-kuskille.
 
Tais olla konstaapelille hieman vieras pyörä kun jatkuvasti vaihdemissejä tuli. :D Jännä ettei siinä heti alku vaiheessa takaa-ajoa saanu sitä pakenijan pyörää kaadettua kun pääsi sen rinnalle ja ohi.
 
Tais olla konstaapelille hieman vieras pyörä kun jatkuvasti vaihdemissejä tuli. :D
Niitä tosiaan oli varsinkin siinä alkuvaiheessa aika lailla. Samaten alaspäin tuntui vaihtavan aika raivolla välillä. :D

Jännä ettei siinä heti alku vaiheessa takaa-ajoa saanu sitä pakenijan pyörää kaadettua kun pääsi sen rinnalle ja ohi.
Ei taida kuulua toimintasuunnitelmaan sellainen, varsinkaan jos kyydissä on toinen, kuten nyt oli. Sitä paitsi tuollaisella custom-mattotelineellä on massaa sen verran, että ei se millään pienellä kolautuksella kaadu. Tarkoitus on pysyä perässä ja antaa muille partioille suuntia, jotta tietävät laittaa stopin eteen.
 
Tässä tuo viimeisin vielä youtube-versiona:



Putputuksesta päätellen poliisin käyttämä MP oli niitä uudehkoja 1190cm3 "kaatumattomia" endurokotareita (kliks).

Edit.
Nyt kun katsoi tuon pari kertaa uudestaan ajatuksen kanssa, niin kyllä tuo video valehtelee nopeuksia aika mahdottomasti. Vaarapaikoista sen verran, että muuten tuossa ei oikeastaan ollut mitään ihan ihmeellistä, mutta kohdassa 15:05 meinaa käydä huonosti.

Se takaa-ajettu muuten toteaa lopussa jotain tyyliin: "hyvin sä ajoit... kukaan ei oo aiemmin päässyt lähellekään". :D


15:05 kohdassa tosiaan näyttää pahimmalta ja peräänajo tai "ulosajo" oli melko lähellä. Ilmeisesti rosvo huomaa edessä ajavan poliisimaijan ja jarruttaa sen takia voimakkaasti. Pärrä poliisi ei ehdi jarruttaa vaan on ajaa perään, onneksi pääsee väistämään oikealta. Tuo tilanne ei ainakaan ole "suunniteltu", koska näyttää vähän turhan vaaralliselta. Mutta oli kyllä tosi taitavasti ajettu, vaikka moottoripyöräpoliisin pyörä taisikin olla vähän vieras, koska alku sujui vähän "kankeasti" kun vaihdetta piti vaihtaa varsinkin ylös.

Joku putkutin tosiaan poliisilla on. Mutta hyvin tohti ja osasi sillä ajaa.

pärrä2.png
 
Viimeksi muokattu:
Se takaa-ajettu muuten toteaa lopussa jotain tyyliin: "hyvin sä ajoit... kukaan ei oo aiemmin päässyt lähellekään". :D

Sitä en kuullut mutta pistin jo alussa merkille että tämä kuvaaja ohitti parikin sitä pärrää alunperin seurannutta motopoliisia ja ihmettelin asiaa. Olisiko niin että tämä konsta on vanhempi ja kokeneempi joten myös todennäköisimmin pystyvä pysymään kohteen perässä kuten lopputuloksestakin havaitaan?

Nyt vaan odotellaan milloin @Supermarine Spitfire hävi tulee paikalle ulisemaan sivullisille aiheutetusta vaarasta sun muusta schaissesta.
 
Tuossa alkukiihdytyksessä taitaa vetästä 3. vaihteella rajottajaan ja sitten vielä 4. hetken. Jos oli vakiovälitykset niin jossain 170 kmh nurkilla varmaan oli nopeus. Noissa V2 koneisissa tuo rajotin tulee välillä vähän yllättäen ja lyhyet välitykset vielä helpottaa että napsahtaa. Varsinkin jos on tottunu esim tommoseen ZZR mikä tuolla toisella kaverilla oli.

Muutama muukin ylöspäinvaihto haaste näytti olevan. Ehkä oli vaihdepoljin paremmin endurosaappaalle sopivassa asennossa ja katukengällä haasteita nostaa ylös. Ehkä.
 
Sitä en kuullut mutta pistin jo alussa merkille että tämä kuvaaja ohitti parikin sitä pärrää alunperin seurannutta motopoliisia ja ihmettelin asiaa. Olisiko niin että tämä konsta on vanhempi ja kokeneempi joten myös todennäköisimmin pystyvä pysymään kohteen perässä kuten lopputuloksestakin havaitaan?

Nyt vaan odotellaan milloin @Supermarine Spitfire hävi tulee paikalle ulisemaan sivullisille aiheutetusta vaarasta sun muusta schaissesta.
Kyllä voisi olla jotain rata-ajo harrastetta tai sitten vaan paljon kokemusta ja rohkeutta. Ei ainakaan muista poliiseista oikein ollut jahtaamaan. Lopussa tuo mestari kuski taitaa näkyäkin.

Tosiaan rajoitin tulee varmaan helposti vastaan, koska ei ota kauhean paljon kierroksia.
KTM: Teho: 150 hv / 9500 r/min
Vääntö: 125 Nm / 7500 r/min
Huippunopeus: noin 250 km/h

Oma 17 vuotias 599CC zx6r
Power: 112.00 HP (81.8 kW)) @ 12500 RPM
Torque: 66.00 Nm (6.7 kgf-m or 48.7 ft.lbs) @ 10000 RPM
Top speed: 255.0 km/h (158.4 mph)
Max RPM: 14000

pärrä3.png

Youtubessa epäilivät että rosvolla olisi tuollainen pyörä:
2015 Suzuki Intruder M1800R specifications and pictures
 
Palstoilla veikkaavat Poliisin pyöräksi VFR:rää.

Voin olla väärässä mutta jotenkin epäilyttää että tuo olis Hondan V4. Niin pahasti KTM V2 olen sieltä kuulevinani. No tallista löytyis molemmat niin pitää varmaa mennä kuulostelemaan. =)
 
Sitä en kuullut mutta pistin jo alussa merkille että tämä kuvaaja ohitti parikin sitä pärrää alunperin seurannutta motopoliisia ja ihmettelin asiaa. Olisiko niin että tämä konsta on vanhempi ja kokeneempi joten myös todennäköisimmin pystyvä pysymään kohteen perässä kuten lopputuloksestakin havaitaan?
Varmaan jotain sellaista. Ja tosiaan ainakin se MP oli ominaisuuksiltaan sellainen, että sillä on turvallisempi ajaa kovaa erilaisessa maastossa ja todennäköisesti se oli myös varustettu poliisin logoilla jne, kun taas se musta muoviluoti oli siviilimalli. Siis olettaen että se tosiaan oli aiemminkin mainittu kotari.

Lisäksi ensimmäinen ohitetuista oli skootterimallinen citypoliisin kulkine, jonka huippunopeus lienee jossakin 140km/h paikkeilla.
 
Varmaan jotain sellaista. Ja tosiaan ainakin se MP oli ominaisuuksiltaan sellainen, että sillä on turvallisempi ajaa kovaa erilaisessa maastossa ja todennäköisesti se oli myös varustettu poliisin logoilla jne, kun taas se musta muoviluoti oli siviilimalli. Siis olettaen että se tosiaan oli aiemminkin mainittu kotari.

Lisäksi ensimmäinen ohitetuista oli skootterimallinen citypoliisin kulkine, jonka huippunopeus lienee jossakin 140km/h paikkeilla.

Itellekin tuli mieleen että nimenomaan haluttiin tunnuksellisella pyörällä jatkaa sitä lähintä takaa-ajoa, koska se antaa sivullisille vähän enempi varoitusta, koska valot ja maalaus on enempi huomiota herättävät kuin pikimustassa siviilimallissa.
 
Tuohon liittyy varmaankin myös se, että tunnuksellisella poliisiajoneuvolla saa (säädettyjä valo- ja äänimerkkejä käyttäen) poiketa laajemmin liikennesäännöistä kuin siviilimallisella ajoneuvolla.

Asiaan liittyvät tieliikennelain säännökset (hälytysajoneuvo = mm. tunnuksellinen poliisiajoneuvo):

Tieliikennelaki 267/1981 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Hälytysajoneuvon – – kuljettaja saa kiireellisessä tehtävässä tarpeellista varovaisuutta noudattaen poiketa niistä liikennesäännöistä, jotka eivät erityisesti koske häntä. Hänen on kuitenkin annettava esteetön kulku junalle ja muulle rautatiekiskoilla kulkevalle laitteelle. Hälytysajoneuvon – – kuljettajan on annettava säädettyjä ääni- ja valomerkkejä.

Säädettyjä valomerkkejä antavaa hälytysajoneuvoa ja poliisin – – virkatehtävässä olevaa ajoneuvoa – – saa, milloin tehtävä välttämättä sitä edellyttää, erityistä varovaisuutta noudattaen kuljettaa sellaisella tiellä, tien osalla tai alueella, jolla ajaminen muutoin on kielletty.

Ajoneuvon, jota käytetään – – poliisin – – virkatehtävässä, saa tämän lain 26–28 §:n säännösten estämättä tilapäisesti pysäyttää tai pysäköidä tehtävän vaatimalla tavalla edellyttäen, ettei liikennettä ilmeisesti vaaranneta. (28.3.2014/259)

Poliisimiehellä – – on tarkkailutehtävässä ja teknisen tarkkailun tehtävässä ja poliisimiehellä peitetoimintatehtävässä ja valeostotehtävässä toimiessaan erityistä varovaisuutta noudattaen sama oikeus kuin säädettyjä ääni- ja valomerkkejä antavan poliisiauton kuljettajalla poiketa tämän lain säännöksistä.

Tieliikennelaki 267/1981 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Hälytysajoneuvon, liikenteen valvontaan taikka poliisin – – virkatehtävään käytettävän ajoneuvon kuljettaja – – saa ylittää tässä pykälässä tarkoitetun suurimman sallitun nopeuden, jos tehtävän kiireellisyys sitä välttämättä edellyttää.
 
Tuohon liittyy varmaankin myös se, että tunnuksellisella poliisiajoneuvolla saa (säädettyjä valo- ja äänimerkkejä käyttäen) poiketa laajemmin liikennesäännöistä kuin siviilimallisella ajoneuvolla.

Poliisille on jaettu rapsujakin vääristä toimintatavoista ja takaa-ajovälineistä.

"Keulineen ja ylinopeutta kaahanneen niin sanotun bomber-moottoripyöräilijän takaa-ajo toi rikostuomion kahdelle jyväskyläläispoliisille.

Keski-Suomen käräjäoikeuden mukaan 31-vuotias autoa kuljettanut vanhempi konstaapeli syyllistyi törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja tuottamukselliseen virkavelvollisuuden rikkomiseen, joista tuomittiin 50 päiväsakkoa, 900 euroa. Lisäksi mies määrättiin kolmen kuukauden ajokieltoon.

Auton kyydissä olleen 38-vuotiaan, partionjohtajana toimineen vanhemman konstaapelin oikeus tuomitsi tuottamuksellisesta virkavelvollisuuden rikkomisesta 35 päiväsakkoon, josta maksettavaksi tuli 735 euroa."

Bomberin takaa-ajo toi poliiseille sakot
 
15:05 kohdassa tosiaan näyttää pahimmalta ja peräänajo tai "ulosajo" oli melko lähellä. Ilmeisesti rosvo huomaa edessä ajavan poliisimaijan ja jarruttaa sen takia voimakkaasti. Pärrä poliisi ei ehdi jarruttaa vaan on ajaa perään, onneksi pääsee väistämään oikealta. Tuo tilanne ei ainakaan ole "suunniteltu", koska näyttää vähän turhan vaaralliselta. Mutta oli kyllä tosi taitavasti ajettu, vaikka moottoripyöräpoliisin pyörä taisikin olla vähän vieras, koska alku sujui vähän "kankeasti" kun vaihdetta piti vaihtaa varsinkin ylös.

Joku putkutin tosiaan poliisilla on. Mutta hyvin tohti ja osasi sillä ajaa.

pärrä2.png
Tuossa kohdassa sohvasta häviää se oikeanpuoleinen sivulaukku, joten meni kyllä melkosen läheltä. :eek:
 
Joku oli tuolla LiveLeakin puolella tehnyt laskelmia ja mapannut ajoreitin;

GVBbWBx.jpg


Thanks to Google, I have found and drawn the exact chase route between Helsinki and Espoo. According to Google, it takes 50min (29,3km) to go from Lansivayla on the highway (the exact place where he spots the dumbass) to Finnovagen 67 (where they crash). For the chase, it takes only 17min and 27sec (10:20 to 27:47min in the video). This results in an average pace of almost 101 km/h!

Näiden laskelmien mukaan keskiajonopeus oli siis huikeat 101km/h.
 
Toi takaa-ajo ois kyllä pitäny lopettaa, menivät aivan järjetöntä vauhtia taajamassa, tuurilla kukaan sivullinen ei kuollut tuossa.
 
Toi takaa-ajo ois kyllä pitäny lopettaa, menivät aivan järjetöntä vauhtia taajamassa, tuurilla kukaan sivullinen ei kuollut tuossa.
Kuten jo todettiin, tuon videon kuvakulma ja kameran optiikka vääristää nopeuksia ja etäisyyksiä aika paljon. Kierrosluvusta saa paljon paikoitellen realistisemman kuvan, jos on yhtään kokemusta moottoripyöristä.

En väitä, etteikö vaarapaikkoja olisi ollut, mutta ei tuossa mitään sellaista mielestäni kuitenkaan ollut, minkä vuoksi takaa-ajo olisi pitänyt ehdottomasti keskeyttää ja lisäksi mentiin kuitenkin poispäin keskustasta (välissä tosin Espoon keskus). Keskinopeus oli kova, mutta se selittyy osin jo sillä, että isolla tiellä mentiin pahimmillaan 200km/h.

Vastaantulevien kaistaa käytettiin parissa kohdassa hieman huolimattomasti, mutta toisaalta kyse on kuitenkin auton sijaan pillit ja valot päällä etenevästä moottoripyörästä, joka näkyy ja kuuluu samalla tavalla kuin auto, mutta mahtuu paljon pienemmistä väleistä jne. Sillä pakenijalla tosin menee pariin otteeseen pitkäksi jalkakäytävälle, kun ei enää ole ajokki hallussa.
 
Kaikki tuo riskeeraus minkä tähden? Että joku mopedisti saa vähän sakkoa ja menettää korttinsa joksikin aikaa.
 
Kaikki tuo riskeeraus minkä tähden? Että joku mopedisti saa vähän sakkoa ja menettää korttinsa joksikin aikaa.

Onhan se nurinkurista, että vankiloista päästetään ulos ihmisiä, jotka tiedetään vaarallisiksi ja jatka usein vapauduttuaan aiheuttavat enemmän tai vähemmän harmia. Samaan aikaan harrastetaan tällaisia jahteja, joissa vaarannetaan ihmishenkiä.

Karkuun päästämisessäkin harminsa, mutta se lienee pienempi paha kuin teloa joku jalkakäytävällä. Minä näet väitän, että kokeneinkaan ja osaavinkaan poliisi ei aja tuollaisessa tilanteessa täysin harkiten. Hänen kehonsa tuottaa hormoneja, jotka vääristävät todellisuutta.
 
Lisäksi tässä ahdistellaan motoristia ajamaan päättömästi kymmeniä minuutteja. Siinä voi se käpy sitten sattua, joka olisi ilman takaa-ajoa jäänyt tapahtumatta.


Vaikeita kysymyksiähän nämä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 283
Viestejä
4 487 530
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom