Poliisin takaa-ajot Suomessa

Eihan mikään takaa-ajo ala siitä että on lamppu rikki tai edes siitä että on kännissä vaan siitä että tekee päätöksen lähteä pakoon.
Pakoon lähtö ei aloita takaa-ajoa. Päätöksen takaa-ajosta tekee poliisi, joka lähtee perään.

Vasta silloin tilanne muuttuu takaa-ajoksi.
tunnistetun kuskin perään.
Ei kai kuskia oikein ole voitu tunnistaa mitenkään varmuudella kun on liikkunut kypärä päässä? Tai pitäisi ainakin tietää enemmän / saada tunnistus joltain?
 
Viimeksi muokattu:
http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201612210135629_v0.shtml

Eli siis mönkijäkuski kiilaa moottoripyöräpoliisin tien kaiteeseen. Ei saatana jos tästä ei mene syytteen mukainen murhan yritys läpi niin ei mistään. Ensin mahdollinen vahinko-osuma, tämän jälkeen mönkkärinkuski katsoo vasemmalle, kääntää ja iskee mp-poliisin satasen vauhdista kaiteeseen.
Luinkin tekstin väärin. No minulle kyllä käy ihan samoin vaikka murhan yritys ja mahdollisimman pitkä kakku tulee! :) Oli mönkkäri kuski sen verran holtiton.

---
Olipas lyttömän typerä moottoripyörä kuski! Saa kyllä syyttää omaa vammautumistaan ihan itseltään. Menee nyt tuollaisen ison 4-pyöräisen mönkijän rinnalle kiilaamaan joka ihan selvästi mutkittelee aivan hullusti. Eikö tuota voisi vaikka ampua jollain etälamauttimella tai ampua vaikka suoraan henkiltä tai ampua renkaita rikki? Tai vaikka ajaa auto rinnalle ja käskeä koira hypätä tuon hullun kimppuun, säästyisi ainakin ihmishenki vaikka koira voisikin kuolla?

Mönkiässä ei ole peilejä ja kuski ei katso taakseen, niin ei välttämättä nää että mopo tulee rinnalle kiilaamaan? Kerran törmää ja pyörä pysyy vielä pystyssä. Olisi kannattanut jarruttaa että ei tule enää toista törmäystä? Lisäksi miksi se mopo kiilaa juuri siinä vaarallisen kaiteen kohdalla? Olisi kiilannut jossain toisessa kohtaa jossa ei kaidetta ole? Yrittikö mopo kiilata sitä mönkiää oikealle puolelle kaiteeseen? Vai mikä ihmeen suunnitelma tuossa oli? Tuntuu että ei ollut yhtään minkäänlaista suunnitelmaa? Autolla olisi voinu myös kiilata tai ajaa mönkiän päälle vaan kylmästi. Nyt uhrattiin liian huonoilla varusteilla ollut pärrä joka ajoi sillankaiteeseen. Ei tuo ainakaan mielestäni mikään murhan yritys ole, ehkä tapon yritys ja törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen.

Vielä videoitu että miten ainakaan ei pidä ajaa moottoripyörällä isoa mönkijää tai autoa vastaan. Eihän tuossa ole pienintäkään mahkua että mopolla saisi kaadettua noin tukevasti kääntyilevä iso mönkijä. Harmillisia nuo kaatumiset, mutta nyt oli kyllä ihan kuskissakin selvästi vikaa päässä. Toki vakuutusyhtiö maksaa älyttömän suuret korvaukset poliisille koska työkyky meni. Mutta se nyt ei taas ole tuon mönkkäri miehen vika. Jos poliisilla ei ole kiilausmönkijää, niin sitten pitää käyttää pakettiautoa, eikä missään tapauksessa helposti nurin menevää 2-pyöräistä moottoripyörää. Turvallisempi olisi ollut törmätä moottoripyörällä mönkiän perään (isolla nopeudella)? Huonosti olisi käynyt siinäkin tapauksessa, mutta ei olisi kiilaantunut tuohon metalliseen kaiteeseen.
 
Aina kun yrität tappaa poliisin, on kyseessä murhan yritys ja tuomio sitä myötä kovempi.
Juu. Tätä jäin itsekin miettimään. Eihän tuossa ole syyllisestä mitään epäselvyyttä. Poliisi vain ajoi rinnalle ja jäi siihen. Pelkällä mönkijällä tuo murha ei olisi onnistunut, mutta kun sattui olemaan tuo kaide juuri tuossa samalla kohtaa kun poliisi ajaa rinnalle. Eiköhän tuo ihan lain mukaankin kuulu olla murhan yritys. Luulisi että on kaikki sireenit päällä, eli oli kyllä kuullut että poliisit jahtaa perässä. Ilmeisesti nuori kuski, niin adrenaliini virtaa tuollaisella pakomatkalla ja joku ihme juttu oli kun piti noin "lämmittää renkaita" mutkittelemalla. Ehkä yritti turvata oman turvallisuuden että ei lähdettäisi kiilaamaan poliisimaijalla pientä mönkijää ojaan. Pääasia että ei enää typeröisi samoin.

Videoilla poliisiauto ja poliisimoottoripyörä ajoivat mönkijää takaa. Mönkijän kuljettaja kiihdytti voimakkaasti ja poliisi ajoi yli 130km tunnissa tavoittaakseen hänet.

"Mönkkäri enimmillään ainakin 100 km/h". Törmäysnopeus noin 95 km/h.
 
Viimeksi muokattu:
Luinkin tekstin väärin. No minulle kyllä käy ihan samoin vaikka murhan yritys ja mahdollisimman pitkä kakku tulee! :) Oli mönkkäri kuski sen verran holtiton.

---
Olipas lyttömän typerä moottoripyörä kuski! Saa kyllä syyttää omaa vammautumistaan ihan itseltään. Menee nyt tuollaisen ison 4-pyöräisen mönkijän rinnalle kiilaamaan joka ihan selvästi mutkittelee aivan hullusti.

...

Yrittikö mopo kiilata sitä mönkiää oikealle puolelle kaiteeseen? Vai mikä ihmeen suunnitelma tuossa oli? Tuntuu että ei ollut yhtään minkäänlaista suunnitelmaa?.

Eihän tuo moottoripyörä yritä kiilata tuota mönkijää vaan näyttäytyä ja viestittää, että on paikalla. Ilmeisesti moni jättää pakenemisen kesken kun huomaa, että moottoripyörä liittyi mukaan.

Niin ja mönkijäkuskin vika tuo oli minusta aivan täysin.
 
Eihän tuo moottoripyörä yritä kiilata tuota mönkijää vaan näyttäytyä ja viestittää, että on paikalla. Ilmeisesti moni jättää pakenemisen kesken kun huomaa, että moottoripyörä liittyi mukaan.

Niin ja mönkijäkuskin vika tuo oli minusta aivan täysin.
Pitäisi tosiaan katsoa joku muu moottoripyöräpoliisi video ja katsoa siitä että miten pärräkuski on koulutettu toimimaan. Itse nään tuosta että pärrä kallistaa ja kiilaa yhden kerraan mönkijää siinä rinnalla ollessa (yrittää pelotella?). Sitten toista kertaa pärrä ei ehdikkään enää kiilata koska pärrä kaatuu. Pärrä olisi voinut joko kiihdyttää tai jarruttaa, mutta ei tee sitä vaan on tuossa ottamassa toisen kiilauksen vastaan. Ei siis ehdi kallistaa pärrää riittävästi oikealle. Nyt menee tasapaino kun mönkkäri mutkitteli noin nopeasti.

Itse en kyllä missään tapauksessa menisi kiilaamaan moottoripyörällä noin holtittomasti ajavaa mönkkäriä. Ei kerrota että kuinka kokenut kuski tuo poliisi on vai onko aivan aloittelija. Joka tapauksessa erittäin huonosti kävi pysäytys yritys.

Yleensä mönkijät on myös suht epävakaita ja nekin kyllä voi kaatua. Itsellä ei tosin mönkijää ole. Moottoripyörä on vakaampi vasta suuremmissa nopeuksissa, esim 200 tai 250 km/h. 90 km/h nopeudessa ei tarvitse kovin paljon pukata mopon yläosaan sivulle ja tasapaino menee sitten jo liian pahasti ja seuraa kaatuminen.

Hyvin näyttää toimivan rekisterikilven tunnistus.

edit: toinen mönkkärin törmäys onkin niin kova että mönkijäkin kiilaantuu siihen kaiteeseen. Eli on tuo paljon pahempi törmäys kun mitä äkkiseltään videolta katsoin. Ei tule mitään seikkaa mieleen, että miksi ei olisi murhan yritys.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän tuo mönkijäkuski katso kertaakaan taaksepäin mutkitelleessaan ja poliisi yrittää väkisin änkeä rinnalle, niin voisi kyllä sanoa, että vammautuminen ihan oma syy.
 
Eihän tuo mönkijäkuski katso kertaakaan taaksepäin mutkitelleessaan ja poliisi yrittää väkisin änkeä rinnalle, niin voisi kyllä sanoa, että vammautuminen ihan oma syy.
Kuten monesti sanottu aikasemmin, niin kyllä eka osuma vielä menee vahingon piikkiin jollain tasolla, mutta kun vielä toisen kerran jysäyttää kylkeen, niin kyllä täysin tahallinen touhu on sillon.
 
Kuten monesti sanottu aikasemmin, niin kyllä eka osuma vielä menee vahingon piikkiin jollain tasolla, mutta kun vielä toisen kerran jysäyttää kylkeen, niin kyllä täysin tahallinen touhu on sillon.
Meni nyt vähän pointti ohi. Luulisi, että poliisi jo yhden osuman tultua tajuaisi perääntyä eikä väkisin yrittää rinnalle varsinkin kun mönkiä selvästi jatkaa mutkittelua.

Ja vähän epäilen kyllä, että olisi tahallisesti osunut. Todennäköisesti luullut, että osui poliisiautoon ensimmäisellä kerralla ja paniikissa jatkanut mutkittelua.
 
Mönkijävideolla näkyvä mp-poliisin "kiilaisu" on lähinnä poliisin yritys tähdätä keskemmälle kaistoja, ei suinkaan työntää mönkijää sivuun. Kuten varmaan huomaatte, niin mp-poliisi ajaa sangen lähellä pientaretta. Varmasti jännittää, että koska sieltä tulee joku vastaan ja erottaa kaiteen tiellä, niin tuohan on aika luonnollinen toimenpide tähdätä turvallisemmalle alueelle. Oletus auktoriteetista ei jättänyt mp-poliisille aikaa harkinnalle.

Moottoripyörässä on ulissut sireenit, eli melko varmasti mönkijäkuski on havainnut poliisin ajoneuvon lähestyvän. Jos silti päättää jatkaa kikkailua, niin se vahingon mahdollisuus voidaan tiputtaa samantien roskakoriin. "Mutta mitä jos vaikka luuli maijan löytyvän viereltä?" Mitä tuo kiilailu olisi hyödyttänyt mönkijäkuskia siinä tapauksessa? Meinaatteko että oletti poliisin lopettaa jahtaamasta kun aiheuttaa mönkijällä pari lommoa kylkeen? En ihmettelisi vaikka joku tästä ketjusta heittäisi, että mitä jos mönkkärijäbä on sokeuden lisäksi kuuro.

Tuo keissi on jo lähtökohtasesti niin törkeä, että ei ole mitään aihetta luovuttaa sympatiaa mönkijäkuskille. Videon tarinoinnin perusteella kuskia on yritetty pysäyttää maltillisin keinoin useita kertoja ennen takaa-ajoon lähtemistä.
 
Viimeksi muokattu:
Luulisi että mönkkäri on tuon moottoripyörän nähnyt. Mutta mönkkärillähän tuo mutkittelu on se tarkoitus että pollaria ei päästetä ajamaan edelle. Eli tavallaan oma vika kun pärrä ajoi siihen väliin ja pärrä sattui vielä kolhimaan itsensä pahasti siihen kaiteeseen.

Eli mutkittelun huomaa jo kaukaa, mutta siitä huolimatta poliisi haluaa ajaa moponsa tuohon vaaralliseen väliin. Jos mönkijä ajaisikin aivan suoraa ja sen jälkeen vasta kiilaisi kaksi kertaa moottoripyörää, niin olisi vielä vakavampi juttu. Nyt mönkkäri saattaa mennä paniikissa vähän liikaakin vasemmalle ja pollari vammautuu siksi tarpeettoman paljon. Tuo mutkittelu tuollaisella kömpelöllä mönkkärillä kun ei ole mitenkään kovin tarkkaa, voi siis kiilata vahingossa liian paljon.
Vastapuolen puolustus sanoikun että typerä juttu, mutta kiisti kaikki syytteet jotka oli langetettu. Typerältähän tuo näyttikin ja vahinkoja sattuu silloin tällöin. Mopolla vaan täytyy olla tarkkaavainen, että ei aiheuta itselleen tuollaisia vammoja ihan syyttä suotta.
 
Toivottavasti tulee mönkkäri kuskille kunnon linnatuomio!
a4.gif
 
Keskusteluun liittyen varsinkin kotimaisten todellisten takaa-ajotilanteiden tallenteet keskusteluineen ovat joskus yllättävänkin mielenkiintoista katsottavaa ja niistä irtoaa usein myös keskustelua sekä puolesta että vastaan. Ei varmaan haittaisi, jos niitä linkittäisi tänne jatkossa laajemminkin, kun kerran otsikkokin on sopivasti kohdallaan.

Tässä muutama satunnainen pätkä (osa kuvattu ilmeisesti perunalla):

 
Sattumalta katsoin eilen tuon Kalajoen/Kokkolan pätkän. Luulisi tuollaisessa sutimisessa tai sen jälkeen olevan aika slicksit alla. Ja jälleen kerran. Mitähän tuosta takaa-ajosta sitten taas hyödyttiin. Moneen kertaan poliisimies sanoo radioonsa että tulkaa nyt äkkiä laittamaan renkaanpuhkoja tielle ennen kuin tulee ruumiita. Kalajoelta tuohon risteykseen matkaa aikamoisesti n. 50 km.
 
Sattumalta katsoin eilen tuon Kalajoen/Kokkolan pätkän. Luulisi tuollaisessa sutimisessa tai sen jälkeen olevan aika slicksit alla. Ja jälleen kerran. Mitähän tuosta takaa-ajosta sitten taas hyödyttiin. Moneen kertaan poliisimies sanoo radioonsa että tulkaa nyt äkkiä laittamaan renkaanpuhkoja tielle ennen kuin tulee ruumiita. Kalajoelta tuohon risteykseen matkaa aikamoisesti n. 50 km.
Siinähän se ensimmäinen piikkimatto oli missä se poliisi kuoli. Sitä ei ollut tarkoitus itse asiassa edes vielä siinä kohdassa käyttää, vaan vasta kilometrin päässä odottavan toisen partion toimesta. Ei vaan mennyt ihan suunnitelmien mukaan. Tuota aiemmin ei löytynyt partiota, joka olisi ehtinyt oletetulle ajoreitille mitään estettä virittämään. 180-190km/h nopeudella se 50km on loppujen lopuksi aika lyhyt matka. Kuski oli muuten reilun 1,3 promillen humalassa, joten on aikamoinen ihme että tämä pysyi tiellä tuossa vauhdissa noinkaan pitkään.

Tässä vielä Ylen "Toistaiseksi tuntemattomasta syystä" -sarjan dokumentti tuostakin aiheesta:



Tässä kohdassa on kommentoitu takaa-ajosta luopumista.
 
Viimeksi muokattu:
Löytyy koneelta tuo jakso. Tottakai 200 km/h tuleva auto on vaikea arvioida piikkimattoa kantavalle, mutta itsesuojeluvaiston luulisi saavan hyppäämään ojaan ennen kuin kolahtaa.

varmaan tuohon aikaa ei kulunut kuin noin 20 min karkeasti arvioiden. Mutta edelleenkin mikä oli peruste lähteä takaa-ajoon ja jatkaa sitä ihan perseessä kiinni. Olisiko kannattanut päästää menemään ja juhannuksen jälkeen kolutella ovelle että kuinkas se juhannus sujuikaan?
 
Löytyy koneelta tuo jakso. Tottakai 200 km/h tuleva auto on vaikea arvioida piikkimattoa kantavalle, mutta itsesuojeluvaiston luulisi saavan hyppäämään ojaan ennen kuin kolahtaa.

varmaan tuohon aikaa ei kulunut kuin noin 20 min karkeasti arvioiden. Mutta edelleenkin mikä oli peruste lähteä takaa-ajoon ja jatkaa sitä ihan perseessä kiinni. Olisiko kannattanut päästää menemään ja juhannuksen jälkeen kolutella ovelle että kuinkas se juhannus sujuikaan?
Tuossahan se sanotaan linkittämässäni kohdassa. Luopumista harkittiin, mutta auto oli matkalla kohti Kokkolan keskustaa 180-190km/h nopeudella, eikä ollut takeita että meno hidastuisi poliisin luovuttaessa. Miten se nyt siinä todettiinkin, "takaa-ajon lopettamisesta ei saa aiheutua sellaisia seuraamuksia, jotka ovat kestämätömiä" tjsp. Tarkoittaen tässä siis, että poliisi saisi syyt niskoilleen jos auto olisi vetänyt keskustan läpi tuolla vauhdilla lanaten kasan sivullisia ja/tai syöksyen jonkin marketin ikkunasta sisään. Ja mistäs sitä poliisit olisivat voineet tietää kuka sitä autoa ajaa, missä kunnossa ja mikä on karkuun lähtemisen perimmäinen syy jne, jos se päästetään karkuun? Moottoripyöräpoliisi oli käynyt siinä ihan alkuvaiheessa rinnalla näyttämässä pysäytysmerkkiä, mutta bimmeriheppu oli ilmaissut saman tien, että paskat, nyt mennään.

Ja tuossahan oli kuitenkin sinäänsä ihan fiksu suunnitelma lopulta valmiina ja suljettua suoraa tietä + piikkimattopartio valmiina kilometrin päässä. Tämä ensimmäisen partion (jonka tehtävä oli siis vain ohjata kulku risteyksen ohi varsinaista pysäytyspaikkaa kohti) Lindström teki kuitenkin jotain sellaista, jonka taustat jäävät pimentoon, kun ei hän ole enää asiasta kertomassa. Bemariheppu ajoi vastaantulijoiden kaistaa ja huomasi taaksepäin perääntyvän poliisin liian myöhään, eikä saanut enää väistettyä tätä ja loppu on historiaa.
 
Varmaan järkevin tapa olisi ollut tossa kalajoki keississä, seurata näköyhteyden päässä ja näin vähän hellittää hiillostusta karkuun ajajassa. Vastaantulevat partiot sitten hoitanut pysäyttämisen.

Sitä en vaan ole koskaan ymmärtänyt mitä näiden karkuun lähtiöiden päässä liikkuu, kun karkuun pääsemisen mahdollisuudet on hyvin pienet. Pakoautona yleensä perus kauppakassi joka ei mikään raketti ole ja vaikka poliisit hitaammalla pakettiautolla perästä tulisivat, osaavat ne kuljettaa 99% tod.näk nopeammin sitä pakua kuin pakenija kauppakassiaan. Prätkällä mahikset karkuun pääsemiseksi on toki suuremmat, mutta yleensä pakenija ajaa lepikkoon kun andrealiinihöyryissään ja vauhtisokeudessaan ajaa mutkaan liian kovaa.

Itse olen sitä mieltä ettei takaa-ajosta tulisi luopua, mutta turha hiillostaminen ja painostaminen aina peräloosterissa kiinni on suurempi riski kuin seurata etäämmältä ja antaa pakenijalle fiilis, että hän on karkuun pääsemässä. Jos kyseessä on ajoneuvovarkaus, niin karkuunpäästäminen ei ole edes vaihtoehto, koska rekisterinumerolla on aika vaikea sitä varasta löytää...
 
Nojoo juuri tuota niin kuin tarkoitinkin, että puskurissa kiinni niin kyllähän se kaasujalka on aika painava, mutta jos jättäytyisi peräperäilin näkymättömiin niin todennäköisesti hölläisi ja jatkaisi kuitenkin matkaansa jos ei juuri tuohon kys. risteykseen niin sitten muualle ja olisi päättynyt keissi paremmin. Johonkin Kokkolan keskustaan miljoonaa huristeleen tuskin poliisikaan uskoi.
 
Nojoo juuri tuota niin kuin tarkoitinkin, että puskurissa kiinni niin kyllähän se kaasujalka on aika painava, mutta jos jättäytyisi peräperäilin näkymättömiin niin todennäköisesti hölläisi ja jatkaisi kuitenkin matkaansa jos ei juuri tuohon kys. risteykseen niin sitten muualle ja olisi päättynyt keissi paremmin. Johonkin Kokkolan keskustaan miljoonaa huristeleen tuskin poliisikaan uskoi.
Jos jättäytyy tarkoituksella näkymättömiin, niin on vaara että kohde kääntyy (tai yrittää kääntyä aiheuttaen vaaratilanteen) välissä jonnekin ja peli on sitä kautta menetetty. Lisäksi poliisit seuraavat tietyn matkan päästä ihan siitäkin syystä, että voivat hälytyslaitteilla varoittaa vastaantulijoita.
 
Tälläinen video löytyy youtubesta, tosin jostain syystä melko hankala löytää ja googlekaan ei näytä tietävän asiasta mitään. Videolla siis joku tyyppi hankkii tarkoituksella poliisit perään, "leikkii" niiden kanssa ja lopulta ainakin videon perusteella ajaa onnistuneesti karkuun.

 
Tälläinen video löytyy youtubesta, tosin jostain syystä melko hankala löytää ja googlekaan ei näytä tietävän asiasta mitään. Videolla siis joku tyyppi hankkii tarkoituksella poliisit perään, "leikkii" niiden kanssa ja lopulta ainakin videon perusteella ajaa onnistuneesti karkuun.


Tämä oli sen alkuperäisen ruotsalaisen "Ghost Riderin" Getaway in kaupunki x -sarjan laiskoja jälkeläisiä. Jos en ihan väärin muista, niin tyyppi jäi kiinni julkaistuaan videon.

Tässä niitä Ghost Riderin pätkiä:
https://www.google.fi/?gws_rd=ssl#tbm=vid&q=ghostrider+getaway
 
Eikös getaway Oulun tehnyt järjenjättiläinen jäännyt kiinni kun Oulun yliopiston serveriltä löyty sama pätkä, mikä vain loppu kun tyyppi revitteli kotipihassaan.
 
Kun vertaa näitä suomalaisia pätkiä ghost rideriin, niin eivätkö nämä suomalaiset osaa olla jättämättä todistusaineistoa vai eikö ruotsin poliisi vaan osaa hommaansa :think:
 
En tiedä oliko mönkijäkuskin kiilaaminen tahallinen vai vahinko mut kuski tuomittiin 2009 elinkautiseen murhasta ja pahoinpitelystä Lahdessa. Nuorempana oltiin kavereita.
 
Jaa että murhaaja, Mietaakin yllättyi tuon häröilymopoilun jälkeen.
 
Noh ei sitä ainakaan murhasta ole tuomittu koska siitä ainut tuomio on elinkautinen joka tarkoittaa vähintään 12v istumista. Keskiarvon ollessa 13-14v.
 
Tosin lomat on varmaan mahdollisia jossain vaiheessa. Oon luurin päässä enkä jaksa googletella niin joku voi tarkistaa varmaan.
 
Japanissa vai kiinadsa ei lähdetä perään jos ajaa tutkaan tarpeeksi lujaa.


...jonka jälkeen kaikki ajavat talla pohjassa?

Eikös tässä takaa-ajajojen keskenjättämisissäkin ole se vaara, että siitä tulee konsti välttää lain pitkä koura ja jatkossa yhä useampi yrittää karkuun? Liikenneturvallisuus eikun laskee jos katotaan big picturea eikä yksittäistapausta.
 
Kyllä mielestäni poliisin täytyy seurata "rosvoa" mahdollisuuksien mukaan. Siksi poliisilla onkin perus maija, vähän nopeampia henkilöautoja, henkilöauton sport mallia ja pärrät ehkä nopeimpina.

Joku tuttu kertoi joskus että ajelivat poliisia karkuun, mutta auto oli niin kovin laiska että se perus maija pääsi ajamaan yhtä kovaa. Mutta tässä lähistöllä menee juuri suomen parhaat mutkatiet, niin ne pääsi sitten sillä henkilöautolla ajamaan nuo mutkatiet paljon kovempaa kuin se koppimallinen pakettiauto, vaikka kulkua oli molemmissa saman verran. Mutta auton omistaja vissiin oli kumminkin käräyttänyt tuon kuskin, eli kiinni oli silti jäänyt ja pienet sakot päälle. En sitten tarkemmin tiedä niistä sakoista ja tapahtumasta on muutenkin jo ikuisuus.

Itse en ole karkuun lähtenyt ja olisikin ollut aivan turhaa, kun molemmilla kerroilla oli poliisimoottoripyöräkin liikkeellä. Varsinkaan itsellä ei ole niin paljon ajotaitoja, että pärjäisin. Ovat kumminkin harjoitelleet ajamaan kovaa. Joskus seurasin pärrällä jotain hälyytys peliä ja se ajoi ainakin pirun kovaa, vaikka olikin sellainen mersun iso koppiauto. Tai taisinkin ajaa sen kopin edellä, tuli risteyksessä perseeseen kiinni "säikyttelemään".
 
Australiassa monissa osavaltiossa on takaa-ajon maksimi nopeus 160km/h ja usein se myös vaatii keskuksesta lupaa että saavat lähteä perään jos suurista nopeuksista on kyse. Taitaa täällä poliisit ammuskella enemmän samalla tavalla kuin Jenkeissä Suomeen verrattuna.

Toi äijä tossa videossa on ihan pelle ja tarttee kyllä ihmetellä että se on jotenkin suomeen asti eksynyt jonkun katseltavaksi, kukahan ton videon on tällä kertaa maksanut :D
Tossa alussa se mainitsee 38%, mainitseeko se tossa videossa montako uhria tossa 38 prosentissa oli?


http://www.goldcoastbulletin.com.au...t/news-story/26bb3b28c32b22a590bb16473371128d
 
Kyllä mielestäni poliisin täytyy seurata "rosvoa" mahdollisuuksien mukaan. Siksi poliisilla onkin perus maija, vähän nopeampia henkilöautoja, henkilöauton sport mallia ja pärrät ehkä nopeimpina.

Joku tuttu kertoi joskus että ajelivat poliisia karkuun, mutta auto oli niin kovin laiska että se perus maija pääsi ajamaan yhtä kovaa. Mutta tässä lähistöllä menee juuri suomen parhaat mutkatiet, niin ne pääsi sitten sillä henkilöautolla ajamaan nuo mutkatiet paljon kovempaa kuin se koppimallinen pakettiauto, vaikka kulkua oli molemmissa saman verran. Mutta auton omistaja vissiin oli kumminkin käräyttänyt tuon kuskin, eli kiinni oli silti jäänyt ja pienet sakot päälle. En sitten tarkemmin tiedä niistä sakoista ja tapahtumasta on muutenkin jo ikuisuus.

Itse en ole karkuun lähtenyt ja olisikin ollut aivan turhaa, kun molemmilla kerroilla oli poliisimoottoripyöräkin liikkeellä. Varsinkaan itsellä ei ole niin paljon ajotaitoja, että pärjäisin. Ovat kumminkin harjoitelleet ajamaan kovaa. Joskus seurasin pärrällä jotain hälyytys peliä ja se ajoi ainakin pirun kovaa, vaikka olikin sellainen mersun iso koppiauto. Tai taisinkin ajaa sen kopin edellä, tuli risteyksessä perseeseen kiinni "säikyttelemään".
Poliisit-sarjassa Mustangi lähtee karkuun ja haalarimiehet toteavat että "ei tällä paskalla pysytä perässä" :D
 
Tuttu on ollut poliisina, niin taisi mainita noista piikkimatoista. Ongelmana kai se että täytyy jättää auton mentävä tila tielle, eli ei saa piikittää koko tietä. Fiksu "rosvo" siis kiertää sen piikkimaton.
En tiedä itse, mutta epäilen että piikkimattoa ei saisi käyttää moottoripyörään? Koska henkihän siinä lähtee jos piikkimattoon ajaisi.
 
Tuttu on ollut poliisina, niin taisi mainita noista piikkimatoista. Ongelmana kai se että täytyy jättää auton mentävä tila tielle, eli ei saa piikittää koko tietä. Fiksu "rosvo" siis kiertää sen piikkimaton.
En tiedä itse, mutta epäilen että piikkimattoa ei saisi käyttää moottoripyörään? Koska henkihän siinä lähtee jos piikkimattoon ajaisi.
No miksei saisi?
 
No miksei saisi?
Kyllä näyttää saavan. "Saadaan ajatettua piikkimattoon alhaisella nopeudella". Eli tietyin rajoituksin voi käyttää.

Moottoripyörän piikkimatolla saa pysäyttää vain, mikäli kuljettajaa voidaan pitää vaarana toisten hengelle tai terveydelle, piikkimaton havaittavuus on varma ja pysäytettävä saadaan ajatettua piikkimattoon alhaisella nopeudella. Piikkimaton käytöstä on myös ilmoitettava kaikille takaa-ajoon osallistuville viranomaisille vaaratilanteiden välttämiseksi.[7]
https://fi.wikipedia.org/wiki/Piikkimatto
 
Tuttu on ollut poliisina, niin taisi mainita noista piikkimatoista. Ongelmana kai se että täytyy jättää auton mentävä tila tielle, eli ei saa piikittää koko tietä. Fiksu "rosvo" siis kiertää sen piikkimaton.
En tiedä itse, mutta epäilen että piikkimattoa ei saisi käyttää moottoripyörään? Koska henkihän siinä lähtee jos piikkimattoon ajaisi.

Häh? Mikä järki siinä nyt olisi että pitää olla tilaa tiessä
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 279
Viestejä
4 487 494
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom