PUBGin taustakohinoissa suurin määrä informaatiota on suurin piirtein kilohertsin paikkeilla, mutta koska ääni tosiaan on kohinaa, siellä on aika paljon tavaraa koko spektrillä suurin piirtein 100 Hz ja 12 kHz:n välillä. Tuolta kilosta löytyy se omaan korvaan häiritsevin resonanssipiikki. Askeleissa helpoiten kuultava informaatio löytyy jostain 2,5 ja 3,5 kHz:n välimaastosta, joten sen buustaamista voipi kokeilla jos on vaikeuksia erottaa askeleita. 200 hertsissä on lähinnä matalaa kuminaa.
Musta suurin ongelma PUBGin äänimaailmassa on tolkuton dynaaminen alue. Jos volumea pitää sellaisella tasolla, että askeleet sun muut normaalit äänet kuuluu selvästi, mulla meinaa ruveta korvat vuotamaan verta ampuessa, pommialueella tai lentokoneen vetästessä yli. Jos kuulokkeiden omista softista ei löydy ominaisuutta, jolla voi maltillisesti kompressoida ääntä, esimerkiksi Sound Lockerilla saa aika vaivattomasti rajoitettua kovimpien tehosteiden voimakkuutta. Windows 10:ssä on itsessään sama ominaisuus, mutta se on niin helvetin raju, ettei sitä hyvillä mielin käytä. Joku tota täällä kritisoi huijaamiseksi, mutta mulle se on lähinnä pakollinen työkalu, että kuulo pysyy kondiksessa ja pelaamisesta voi nauttia.
Näissä kannattaa toki muistaa, että kuulokkeissa on eroja, ja suurin osa pelikuulokkeista on objektiivisesti äänenlaadultaan aika kuraa ja ne toiston taajuuskäyrät on semmosta kuusimetsää, että ellei ole sama malli käytössä, jonkun muun EQ-käppyröiden käyttö on sama kuin ammuskelisi haulikolla silmät kiinni taivaalle ja toivoisi, että sieltä tipahtaa sorsa tai riippuliitäjä iltapalaksi. Jos omat kuulokkeet löytyy tuettujen listalta, voin lämpimästi suositella Sonarworksin Reference -softaa, joka kohtuullisen mallikkaasti onnistuu korjaamaan kuulokkeiden vääristymiä. Itse käytän Studio-versiota duunissa sekä monitoreille että ATH:n M50-luureille ja kotona HyperX Cloudien kanssa, ja ero on melkoinen molemmissa ympäristöissä. Kuulokeversio taisi maksaa huntin, joten pelkkään PUBGin pelaamiseen ei ehkä kannata investoida, mutta jos tykkää kuunnella musiikkia samoilla kuulottimilla, tai etenkin harrastaa musiikkia himassa, hinta on melko pieni hyötyyn ja hupiin nähden.