Playerunknown's Battlegrounds (PC)

Tämän oot varmaan kattonut


Juu toki. Katsoin nyt vielä kerran ja ehkä ongelmani on kuitenkin tuossa oikean exit kohdan löytämisessä tai sitten wave liike on jotenkin väärä.
Jos siis tämä WackyJackyn tapa on se oikea johon pitää pyrkiä?
 
Mielestäni tuossa wave-tekniikassa pitää pyrkiä siihen, että ennen kuin varjo aukeaa saat kelattua vauhtia lähelle maksimia, muuten tuossa lopussa tuhlataan aikaa varjolla liitelemiseen.
 
Toi laskuvarjoilu on kyllä yhtä paskaa muutenkin. Vaikka hyppäisit heti kun pystyy ja suoraan alas koko ajan niin silti joku saattaa olla maassa ennen sinua.
 
Ei se varjoilu mitää paskaa ole, ei muutakun opettelemaan hyppäämisen saloja. Sama se systeemi kaikille on, ihan itestä kiinni miten lentelet (paitsi ne lopun laskeutumiset joskus bugailee huolella, mutta harvoin kuitenkin, ja varsinkin jos itse ymmärtää välttää talojen välikköjä jne..
 
Esiintyykö muilla nykymistä kesken pelin? Jos esim hiirellä pyörittää hitaasti 360 niin mulla jossain vaiheessa selvästi nykäsee. Asensin windowsinkin uusiksi kun ajattelin jos korjaisi ongelman, mutta ei nähtävästi lähtenyt.
 
Esiintyykö muilla nykymistä kesken pelin? Jos esim hiirellä pyörittää hitaasti 360 niin mulla jossain vaiheessa selvästi nykäsee. Asensin windowsinkin uusiksi kun ajattelin jos korjaisi ongelman, mutta ei nähtävästi lähtenyt.

Juuh, on aina esiintynyt satunnaisesti, vaikka prossu ja näyttis ei hakkaisi vastaan.
 
Vähän ihmetyttää nuo pelinsisäiset uusinnat, ja varsinkin se että niitä voi lukita pysyvästi listalle. Ainuttakaan paria viikkoa vanhempaa nauhoitusta ei voi katsoa, koska päivitetty peli ei enää tue niitä. Mikä on homman pointti?
 
Esiintyykö muilla nykymistä kesken pelin? Jos esim hiirellä pyörittää hitaasti 360 niin mulla jossain vaiheessa selvästi nykäsee. Asensin windowsinkin uusiksi kun ajattelin jos korjaisi ongelman, mutta ei nähtävästi lähtenyt.

En tuommosta muista havainneeni mutta tännekkin ennemin kirjotin että kellotukset aiheutti mulla semmosen että esim. juostessa peli nykäsi tasasin väliajoin niin että juoksu keskeyty. Eikä siis kelloja kestäny prossulle yhtään.

Nyttemmin on tämä ainaki korjaantunu, saa olla aika kovatki kellot pelatessa eikä haittaa.
 
Itellä tulee tasasesti nykäsy jonku sekunnin välein, mut ainoostaan jos netflix on auki jollain välilehdellä. o_O
 
Vähän ihmetyttää nuo pelinsisäiset uusinnat, ja varsinkin se että niitä voi lukita pysyvästi listalle. Ainuttakaan paria viikkoa vanhempaa nauhoitusta ei voi katsoa, koska päivitetty peli ei enää tue niitä. Mikä on homman pointti?
Jotkut isommat päivitykset muokaavat replay-toimintoa ja vanhat nauhoitukset eivät enää toimi. Tähän asti toimimattomuus on lukenut patch noteissa.
 
Jotkut isommat päivitykset muokaavat replay-toimintoa ja vanhat nauhoitukset eivät enää toimi. Tähän asti toimimattomuus on lukenut patch noteissa.
Tarkoitin lähinnä että miksi pelissä edes voi lukita replay-videoita myöhempää katselua varten, jos ne ei kuitenkaan enää toimi ensi kuussa?
 
Onpahan lukitustoiminto olemassa sitten 2019+ kun replayn taaksepäin yhteensopivuutta ei ehkä enää rikota. :D
 
Uutta patchia #23

PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS :: PC 1.0 Update #23

PC 1.0 Update #23
18 October - Hawkinz
eaf4936a765216ef974e2b2ab4fdb902ee7d4dda.jpg

Hey everyone,

Today’s Test Server patch includes a brand new full-auto pistol, the new Conquest Mode Custom Game setting, improvements to custom games in general, and other bug and quality of life fixes. We’ve also given the Training Mode map a name and “Camp Jackal” can now be selected as a War Mode map in custom games. As always, this patch will deploy to live servers after testing is complete.

While on the Test Server, only squad mode will be available to mitigate long matchmaking times.


FIX PUBG Update

QoL
  • UI GUIDES: Added an on-screen key guide function which shows dynamic key guides depending on the game play situation (on by default, can change to off in gameplay options)

Bug Fixes
  • UNDERWATER: Fixed the issue where players could use weapons while swimming if they kept pushing the weapon equip button near rocks
New Weapon: Skorpion
489b75798cd9216e9588c63ced5e84979328e426.jpg

1.jpg

YouTube™ Video: PUBG - New Weapon - Skorpion
Views: 33
The Skorpion is a new full-auto weapon pistol that will be available on all maps. It uses 9mm ammo and is ideal for close, early game encounters. Arriving with PC Patch #23.
  • Added a new handgun, the Skorpion
    • The Skorpion spawns on all maps
    • Single fire and full auto fire mode
    • Uses 9mm ammo, it can load up to 20 bullets and 40 with an Extended Magazine
    • Attachments:
      • Sight: Red dot sight
      • Muzzle: Suppressor
      • Lower Rail: Vertical Foregrip, Half Grip, Light Grip, Laser Sight
      • Stock: Stock for Micro UZI
      • Magazine: Extended Magazine only
    • Skorpion is also available in the Training mode. Have a fun!
Lobby Patch Notes
c7b9a46d2a67927abab429627a1bb2af01a0afe5.png

e3748498e888682afd7131e68e46fb71cbe4393e.jpg

  • Added Patch Notes to the lobby. They can be viewed in a popup by clicking the Patch Notes icon in the top right.
  • Videos included in the patch notes cannot be played directly in the client.
    • When clicking on a video, an external browser will open to play the video.
  • Note: This feature will be applied once the update is moved to live servers.
Gameplay
  • Decreased recoil of the P18C.
  • We’ve toned down the opacity of the blue zone so that it less difficult to see through .
    • Thanks to all of our players for the feedback you provided regarding this. Please share your feedback with us once you’ve tested the changes.
  • Mitigated an issue where the blue zone’s opacity difference was too strong depending on the map and weather type.
Before and after:
Erangel
99c1adf7ae61b2890892e911c057d0a6e027058b.jpg


Miramar
d3b8aa81b0103e498e5476bf76a037f6c3db3125.jpg


Sanhok
56d6a3b9d7cd316d782bc523b523c5b06a6bac47.jpg


UI/UX
671a8f0142b27038ec9efad68995929484ee1228.png

  • Added an on-screen dynamic key map guide which changes based on the gameplay situation.
    • Appears above the minimap.
    • Set to “On” by default, but can be switched off in Settings > Gameplay.
  • We’ve improved the control of wheel menu, making it easier for players to select items.
  • We’ve improved the Page Up/Page Down reticle changing functionality of red dot sight, holographic sight and 2x/3x scopes.
    • Selections are now on a loop, so players can press one button to cycle through the options.
  • The name of the player being watched while spectating teammates, in observer view, or killer spectating will now appear in the top left corner of the screen.
World
  • Made fixes and improvements to Training Mode
    • Optimized moving targets. Basic function is same as before but the appearance is slightly changed.
    • Limited the maximum spawns of water vehicles (boat, aqua rail) to 2
      • This is a temporary solution due to a performance issue, we will implement additional improvements in the future.
    • Reduced visual flickering of thin objects such as electrical wires.
Performance
  • Improved performance by mitigating an issue causing thin objects to flicker.
  • Optimized particles in rainy weather.
Supply System
  • Survival XP can now be earned while observing teammates.
    • This grants 50% less XP than while alive
Anti-Cheat / Report
  • Added the report player function to event mode games.
  • By pressing “R” key when spectating, you can report a player who previously killed you.
    • Players can report other players during a match by clicking the “Report” button on the death screen.
    • Up to 8 recent players who killed you will be displayed as available to report.
    • When reporting a teammate who killed you, the option to report for team killing will be displayed.
    • You can only report a player once per match.
Skin & Items
  • Added multi-slot items as a new category.
    • These are single piece clothing items that require multiple slots to wear (Torso and Legs, for example).
    • If you try to wear a multi-slot item while wearing a single slot item in one of those slots, those items will be removed automatically.
  • Changed the reset time of the weekly random crate to Tuesday 5pm PDT (UTC 0).
Custom Match
7796e44629ee6e84702b7ef5c54439610e44a6b7.png

  • Added a new game mode, War Mode: Conquest
    • This game mode sets two Platoons (up to 50 vs. 50) against each other to capture and hold objectives within an area. Your Platoon earns points as you hold these objectives and the team with the highest score wins.
    • Multiple options, including capture area circle size can be adjusted in the match options.
    • Added a few War Mode: Conquest related presets.
    • A detailed guide for recommended custom match settings for this mode will be announced in a separate article at a later date.
    • Replays are not yet available for War Mode: Conquest matches. This functionality will be added in a future update.
  • Added the option to invite friends to a custom game
  • Added an option to adjust damage ratios (from 0 to 500%) in custom game settings.
    • You can adjust the head, upper body, lower body, arm, or leg damage ratio from bullets and melee attacks.
    • You can also adjust the damage ratio from throwables.
  • Corrected issue with default configuration settings for killer spectating and red zone in Esports Mode.
  • Added “Camp Jackal” (Training Mode Map) as an available map for War Mode matches.
Bug Fixes
  • Fixed the issue where players could use weapons while swimming if they kept pushing the weapon equip button near rocks.
  • Fixed some exploitable spots which allowed players to enter inside cliff faces.
  • Fixed the issue where in FPP when character holding throwables or ready to throw throwables is moving facing the sky, his/her hand flickers and moves around.
  • Fixed an issue which caused the screen to shake excessively when spectating or viewing the death cam of an opponent who was firing a weapon.
  • Fixed the issue where when freefalling out of the plane and pressing particular movement keys, certain animations didn’t play correctly.
  • Fixed the issue where the footstep sounds of players moving at low speed (walking when crouching) was not played to other players.
  • Fixed the issue where when click the “Play” button, game was frozen in the lobby.
  • Fixed the issue where world map and wheel menu could be opened at the same time.
  • Fixed the issue where a spot at the back of the truck and buggy would block bullets.
  • Fixed the issue where when plane flew around you, the sound of plane was not played.
  • Fixed an issue which caused waves to not be heard momentarily after unmuting the game sounds.
 
Kiitos.






  • Decreased recoil of the P18C.
  • We’ve toned down the opacity of the blue zone so that it less difficult to see through .
    • Thanks to all of our players for the feedback you provided regarding this. Please share your feedback with us once you’ve tested the changes.
  • Mitigated an issue where the blue zone’s opacity difference was too strong depending on the map and weather type.
Before and after:
Erangel
99c1adf7ae61b2890892e911c057d0a6e027058b.jpg


Miramar
d3b8aa81b0103e498e5476bf76a037f6c3db3125.jpg


Sanhok
56d6a3b9d7cd316d782bc523b523c5b06a6bac47.jpg
 
Esiintyykö muilla nykymistä kesken pelin? Jos esim hiirellä pyörittää hitaasti 360 niin mulla jossain vaiheessa selvästi nykäsee. Asensin windowsinkin uusiksi kun ajattelin jos korjaisi ongelman, mutta ei nähtävästi lähtenyt.
Itsellä ollut pahaa microstutterointia patchista #22 lähtien. FPS 120-160 välillä, mutta peli nykii ja tuntuu lähinnä 30 FPS:ltä.

Testattu kaikkia kikkoja, joita netistä löytyy, mutta ei apuja. Viimeisimpänä asenneltu Windows uusiksi, eikä auttanut. Nähtävästi myöskään uusin patchi (#23) ei korjannut asiaa.

Huudelkaahan, jos olette törmänneet samaan ja saaneet jotenkin korjattua.
 
Itsellä ollut pahaa microstutterointia patchista #22 lähtien. FPS 120-160 välillä, mutta peli nykii ja tuntuu lähinnä 30 FPS:ltä.

Testattu kaikkia kikkoja, joita netistä löytyy, mutta ei apuja. Viimeisimpänä asenneltu Windows uusiksi, eikä auttanut. Nähtävästi myöskään uusin patchi (#23) ei korjannut asiaa.

Huudelkaahan, jos olette törmänneet samaan ja saaneet jotenkin korjattua.

Satunnaisesti tekee itselläkin tuota. Huomaa selvästi, kun esim. kaverin iconi kartalla autolla ajessa liikkuu nykimällä.
 
Onko teillä Windows Game Mode pois päältä?
Se on vakiona päällä, ja aiheuttaa muissakin peleissä ongelmia. Juuri äsken joku BO4 pelaava kävi hoitaa pois, ja loppu ihmeelliset stutterit.
 
Onko teillä Windows Game Mode pois päältä?
Se on vakiona päällä, ja aiheuttaa muissakin peleissä ongelmia. Juuri äsken joku BO4 pelaava kävi hoitaa pois, ja loppu ihmeelliset stutterit.
Joo arvaa kauanko etin ongelmaa ku OBS:ilta hävis tehot heti ku klikkas pelin aktiiviseks. Nauhotteli jotai 10-30fps, eikä 60fps niinku halusin. Het jos klikkasit obsin aktiiviseks, pelin sijaan ni PAM tasanen 60fps.
Sitte löysin ton hemmetin windowsin pelimoodin. Se siis ilmeisesti jotenkin estää muiden softien toimintaa jos peli on päällä. Ei helevattu, lähti mäkeen aika vikkelästi.
 
Onko teillä Windows Game Mode pois päältä?
Se on vakiona päällä, ja aiheuttaa muissakin peleissä ongelmia. Juuri äsken joku BO4 pelaava kävi hoitaa pois, ja loppu ihmeelliset stutterit.
Täytyypä tsekata, kun pääsee pelikoneen ääreen. Muistaakseni olen ainakin Game Barin käynyt kytkemässä pois, mutta pitää varmistaa, että itse game mode kytkeytyy pois samalla. Kiitos vinkistä.
 
Täytyypä tsekata, kun pääsee pelikoneen ääreen. Muistaakseni olen ainakin Game Barin käynyt kytkemässä pois, mutta pitää varmistaa, että itse game mode kytkeytyy pois samalla. Kiitos vinkistä.
Ei kytkeydy. Sepä siinä onki. Sun täytyy kytkeä se pelipalkki päälle, et saat pelissä game moden pois päältä ja sitte tappaa se palkki uudestaan.
 
Game mode pitäisi pystyä tunkkaamaan myös yleisesti kokonaan pois päältä, ihan Windowsin puolelta.
Noh teki miten teki, kannattaa ehdottomasti testaa onko omien stutterien syynä.
 
Onko teillä Windows Game Mode pois päältä?
Se on vakiona päällä, ja aiheuttaa muissakin peleissä ongelmia. Juuri äsken joku BO4 pelaava kävi hoitaa pois, ja loppu ihmeelliset stutterit.
Näköjään oli jo poissa, joten ei apuja valitettavasti.
 
Itsellä ollut pahaa microstutterointia patchista #22 lähtien. FPS 120-160 välillä, mutta peli nykii ja tuntuu lähinnä 30 FPS:ltä.

Testattu kaikkia kikkoja, joita netistä löytyy, mutta ei apuja. Viimeisimpänä asenneltu Windows uusiksi, eikä auttanut. Nähtävästi myöskään uusin patchi (#23) ei korjannut asiaa.

Huudelkaahan, jos olette törmänneet samaan ja saaneet jotenkin korjattua.

Tässä yksi korjaus jota voisi kokeilla, jos peli pyörii aluksi hyvin mutta alkaa sitten jonkin ajan kuluttua nykiä. Syynä voi olla tuo muistin täyttyminen.
fix Standby memory issue causing stutters on creators works 100%
 
  • Tykkää
Reactions: MrM
Testiservu päivitysten myötä tullut PUBGin konffiin seuraava asetuskin.

open this file %userprofile%\AppData\Local\TslGame\Saved\Config\WindowsNoEditor\GameUserSettings.ini

search for this line

[/Script/TslGame.TslGameUserSettings]
bNvidiaDLSS=false

Toimivuudesta ei tietoa. :)
 
Tässä yksi korjaus jota voisi kokeilla, jos peli pyörii aluksi hyvin mutta alkaa sitten jonkin ajan kuluttua nykiä. Syynä voi olla tuo muistin täyttyminen.
fix Standby memory issue causing stutters on creators works 100%
Tämä oli yksi noista kikoista, joita aiemmin olin koittanut. Stutterointi vaivaa rundin alusta alkaen, eikä tästä ollut ainakaan akuuttia apua. Jätin kuitenkin käyttöön silti. Task managerin Performancesta seuraamalla huomasi, että PUBG tukki tuon standby memoryn kyllä melko nopeasti, joten varmasti ainakin jotain apuja tuosta on.

Em. lisäksi myös paging filen koolla kikkailua koitettu, mutta ei silläkään huomattavaa eroa kyllä tullut.

Viime päivinä peli on toiminut hieman paremmin, joten ehkä syynä on vaan tuo sysipaska 22. patchi ja toivon mukaan seuraava isompi korjaa ongelmat. Luotto tuohon ei kylläkään ole kovin vahva.
 
Tämä oli yksi noista kikoista, joita aiemmin olin koittanut. Stutterointi vaivaa rundin alusta alkaen, eikä tästä ollut ainakaan akuuttia apua. Jätin kuitenkin käyttöön silti. Task managerin Performancesta seuraamalla huomasi, että PUBG tukki tuon standby memoryn kyllä melko nopeasti, joten varmasti ainakin jotain apuja tuosta on.

Em. lisäksi myös paging filen koolla kikkailua koitettu, mutta ei silläkään huomattavaa eroa kyllä tullut.

Viime päivinä peli on toiminut hieman paremmin, joten ehkä syynä on vaan tuo sysipaska 22. patchi ja toivon mukaan seuraava isompi korjaa ongelmat. Luotto tuohon ei kylläkään ole kovin vahva.

Laita Afterburnerin monitorointi taustalle pyörimään ja katso trendeistä mikä näyttää epänormaalilta. Droppaileeko CPU tai GPU kellotaajuutta aina kun nykäisy tulee? Tuleeko GPU:n powerlimit vastaan? Sieltä voisi päästä jäljille. Mutta rehellisesti sanottuna en usko, että koneessasi on mitään vikaa. PUBG on surkeasti optimoitu peli, eikä sitä saa välttämättä pyörimään täysin stutterivapaasti millään tämän planeetan kokoonpanolla. Samaa valitusta on kaikki nettiforumit täynnä. Itselläkin on samoja ongelmia ollut ja oireet on vaihdelleet patchista toiseen. Olenkin heittänyt jo hanskat tiskiin asian suhteen :D

Ja osa tietysti sanoo että peli pyörii "tosi hyvin", joka ei tarkoita yhtään mitään. Toiselle 60fps on "tosi hyvin" ja toiselle ei riitä 140fps. Osa ihmisistä ei havaitse microstutteria tai kuvan repeilyä ollenkaan, vaikka sitä olisi paljonkin.
 
Tulipas jännittävä erä. Lopussa ihmettelin, kun oli vielä aluetta jäljellä ja vaan 2 alive, että onpas erikoinen tappelu ollu jossain etäsyydessä, kun ketään en karttaa juostessa nähny tai mitään kuullu. Sitte kun lopussa tulin toiseks täysin varustautuneeseen parempaan pelaajaan kuolleena ja katoin replaytä, niin perhana, oltiin kaksin alusta asti???

:)
 
Onko kellään käynyt vastaavasti: pelin piti olla FPP (duo). Kaverilla normi first person mutta mulla oli TPP?
 
Minulle on alkanut nyt käymään bugia, että nostan maasta aivan varmasti frag grenaden (käytän yleensä tab-raahausta, joten nimi ja muoto täsmää), mutta inventaarioon ilmestyy savukranaatti. Törmännyt tähän nyt ainakin kolmesti update 21/22 jälkeen, joten melko varmaan osaa jo sanoa, ettei tämä voi johtua vain väärin katsomisesta.

Ei enää käsityskyky riitä siihen, miten näin omituisia bugeja saadaan jatkuvasti uusien päivitysten myötä.
 
Tuota fpp/tpp-bugia tuli tänään. Myöskään peliin ei millään meinannut päästä. Ei vain alkanut vaikka miten rämpytti readya. Ei tullut myöskään sitä ruutua missä näkyy kauan on arvioitu odotusaika.
 
Jaaha, että tämmöstä sitten taas vaihteeksi. Onneksi "fix pubg" on aktiivinen. Ei ole tullut moneen kuukauteen pelattua tätä viimeksi ja koskaan ennen ei tuollaista ole tapahtunut niin hämmennys oli suuri.
 
Saisivat lopettaa tuon fixpubg kun sinne saa ilmeisti kuka vaan kirjoittaa koodia kun koko ajan menee jotain rikki
 
Onkohan tämä pelin hype nyt kokonaan kuollut? Pelaajamäärät on kohta tippunut Dota2 alle ja Steamissä skinien hinta tippuu kuiin lehmänhäntä. Mielenkiintoista nähdä saako PUBG tasoitettua pelaajakunnan kuten Dota2 ja CSGO.
 
Onkohan tämä pelin hype nyt kokonaan kuollut? Pelaajamäärät on kohta tippunut Dota2 alle ja Steamissä skinien hinta tippuu kuiin lehmänhäntä. Mielenkiintoista nähdä saako PUBG tasoitettua pelaajakunnan kuten Dota2 ja CSGO.

Eiköhän tässä ole otettu ihan kohtuullinen hitti pelaajamääriin ihan BO4:n julkaisustakin. Aika näyttää tasoittuuko, palautuuko takaisin vai jatkaako pelaajamäärät putoamistaan. Kyllähän tässä väkisin alkaa myös pelin ikä näkyyn.
 
Noh, kyllä ne siellä BO4 puolella myös saavat peliään rikki päivityksillä.
Ei PUBG sentään ainoa ole.

FPP/TPP bugi on nyt korjattu.

 
Onkohan tosta tulevasta talvikartasta kuulunut mitään uutta ? C4 ja jalanjäljet näyttäs olevan tuloillaan..
 
Onkohan tosta tulevasta talvikartasta kuulunut mitään uutta ? C4 ja jalanjäljet näyttäs olevan tuloillaan..

Julkistivat vasta jonkun suunnitteluvaiheen videon, jossa näkyy maastoa, rakennuksia yms. Varmaan tullut hätä, kun CoD Blackout vie pelaajia ja PUBG:n viikottaiset päivitykset ja niiden mukanaan tuomat ongelmat ärsyttävät osaa porukasta aika rankasti.

Hieno peli kyllä tämä, mutta kyllähän tuo älytön desync esim. v*tuttaa välillä aika rankasti.
 
Oma muistikuva on se, että lumikartta tulee testiin vielä tämän vuoden puolella. Varmaan experimentalille eka, kun test servulla sitten nämä normaalit patchit.
Siitä voi mennä liveen sitten pari kuukautta helposti. Olihan Sanhok experimental ja live välissä melko pitkä aika?
 
Oma muistikuva on se, että lumikartta tulee testiin vielä tämän vuoden puolella. Varmaan experimentalille eka, kun test servulla sitten nämä normaalit patchit.
Siitä voi mennä liveen sitten pari kuukautta helposti. Olihan Sanhok experimental ja live välissä melko pitkä aika?

Itsehän en tuosta koodaamisesta mitään ymmärrä, mutta tuntuu silti käsittämättömältä, että firma, joka myy peliä sadoilla miljoonilla, ei saa sakkia kasaan, jolla yhden kartan saisi nopeammin liikkeelle kuin puolessa vuodessa.
 
Esiintyykö muilla nykymistä kesken pelin? Jos esim hiirellä pyörittää hitaasti 360 niin mulla jossain vaiheessa selvästi nykäsee. Asensin windowsinkin uusiksi kun ajattelin jos korjaisi ongelman, mutta ei nähtävästi lähtenyt.

Mulla korjaantu kun laitoin pelin sisäsen framelimitin alemmas kuin näytön maksimi(144hz), muistaakseni limittasin 130 frameen mikä tulee jatkuvasti ja ei oo enää nykässyt.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 389
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom