Pizzan valmistus kotona, reseptit, tekniikat ja välineet

Meneekö muilla tuo housen pitsa-alusta vähän kuperaksi paistaessa?

Enpä ole huomannut mutta eikös sen pitäisi lämpöä kestää kun siihen on tehty?:) Taitaa se pelti lämpöön noin reagoida ihan luonnostaankin tosin..

Eikös tuossa housen pizzapellissä ollut joku suositus paistolämpötila ja ainakin oman muistikuvan mukaan sen yli mentäessä vääntyilee tuo pelti uunissa.

Eikös tuossa housen pizzapellissä ollut joku suositus paistolämpötila ja ainakin oman muistikuvan mukaan sen yli mentäessä vääntyilee tuo pelti uunissa.
Joo, tais olla max 230c. Itsellä menee myös kuperaksi paistaessa ja palautuu normaaliksi viilentyessä.

Tuli ostettua purkki ndujaa Citymarketista tämän ketjun innoittamana. Mites hyvin tuo säilyy? Eihän tuo iso purkki ole, mutta tuskin kerralla menee. Purkissa lukee, että lisäämällä öljyä purkkiin säilyvyys paranee. Sama juttu on Lidlin chilitahnassa, mutta vaikka sinne öljyä laittaa, niin reilun viikon päästä purkissa on homepilkkuja, vaikka on säilytetty jääkaapissa.

Pakastanko suosiolla ylijäävän osan? Sen verran tyyristä tuo on, ettei viitti testata homehtuuko vaiko ei...
On ehkä monille itsestäänselvyys ja joillekin ei, mutta näissä säilyvyysasioissa kaikkein suurin merkitys on sillä, että purkista otetaan tavaraa ulos vain mihinkään muualle koskemattomalla ottimella. Ei siis millään millä on otettu toisesta purkista jotain saati sitten käytetty suussa välillä. Eikä jätetä purkkia pöydälle kansi auki lojumaan yhtään pidemmäksi aikaa kuin on tarvis.

Noiden kanssa kun on tarkkana niin säilyy kuukausia ilman ylimääräisiä kasvustoja, ainakin tuo lidlin chilitahna omassa jääkaapissa.

On ehkä monille itsestäänselvyys ja joillekin ei, mutta näissä säilyvyysasioissa kaikkein suurin merkitys on sillä, että purkista otetaan tavaraa ulos vain mihinkään muualle koskemattomalla ottimella. Ei siis millään millä on otettu toisesta purkista jotain saati sitten käytetty suussa välillä. Eikä jätetä purkkia pöydälle kansi auki lojumaan yhtään pidemmäksi aikaa kuin on tarvis.

Noiden kanssa kun on tarkkana niin säilyy kuukausia ilman ylimääräisiä kasvustoja, ainakin tuo lidlin chilitahna omassa jääkaapissa.

Just näin. Aina puhtaalla haarukalla/lusikalla kaikkea.

Sellanen vinkki vielä, että tuo purkkinjuda muuten ei ole mitään kauhean hyvää. Se on vähän kuin "kasvisnjudaa" ja tarkoitettu lähinnä levitteeksi leivän päälle.

Kannattaa tsekata löytyykö omasta CM:stä leikkeleosastolta sellaista makkaramuodossa olevaan njudaa (kylmähyllyssä). Tuo on lähempänä "aitoa"

Kiitokset vinkeistä @Manala ja @Hamsteri :) Kokeillaan miten hyvin tuo purkkinjuda säilyy ihan jääkaapissa näillä opeilla.

Paikallisessa lihakaupassa kävin ja sattumalta huomasin, että heillä oli tiskissä irtonjudaa, mistä sai ottaa haluamansa määrän. Ja pikaiseen laskettuna kilohintakin oli edullisempi kuin purkkinjudassa. Täytyy kyllä kokeilla ehdottomasti myös tuota lihakaupan versiota miten se vertautuu purkkiversioon.

Longhorn pizzauunilla ensimmäinen testi.

IMG_20210723_191427.jpg IMG_20210723_191455.jpg

Aika erikoista, että uunin vaihtaminen vaikutti pizzan pyöreyteen. :geek: (kun noita sinun aiempia pizzakuvia vertaa...)
Mutta tosiaan, ehkä hieman liian kuuma uuni, muuten näyttää jo aika buenolta! :tup:
Fazerin pohja ja laitoin täytteet kotona ja sitten siirto pizzalapiolle.

Muoto kärsi :D

Tohonhan saisi hyvin oonilla tehdyt pitsat paistamisen jälkeen säilöön, pitääpä miettiä jos hakisi itekkin tommosen :tup:
Mä meinasin käyyttää myös siihen, että tekee kotona noihin alustoihin pizzat ja siirtää paistettavaksi pizzauuniin ulkona.

Hmm, jos täytteineen, niin irtoaako enää noista? Vaiko ajattelit lykätä uuniin vuokineen? Ja jos ajattelee paiston jälkeen noihin, niin umpipohjaisina vettävät pohjan, ritiläpohjainen pitäisi pohjan parempana.

Jos lätyn meinaa uuniin lykätä tuon pellin kanssa, niin kannattaa huomoida tuo maksimikäyttölämpötila. Max. 230 C... Eli taitaa olla tarkoittu ihan normi sähköuunikäyttöön.
Tosin valmiiden pitsojen säilömiseen varmaan tosi hyvä.

En ole tosiaan laittamassa noita peltejä yli 230 asteeseen.

Eilen tuli testattua kahden pizzan verran, mutta harmittaa kun otin uunista liian aikaisin ja pohjat jäivät pehmeiksi.

1.jpg 2.jpg

Tuo lidlin setti on kyllä oikeasti aika huono tuote, itse vuosia sitten haksahdin samaan. Pinnoite menee todella nopeasti huonoksi, koska rimpulapellit lerputtaa ja lämpölaajenee miten sattuu (mekaaninen rasitus pinnoitteelle) eivätkä tunnu kestävän oikein muutenkaan edes sitä 230 asteen lämpöä. Lisäksi pizzojen kerrostaminen on paistotuloksen kannalta ihan kuollut ajatus eikä voi toimia edes teoriassa muuten kuin pyörivässä kiertoilmauunissa.

Oon käyttänyt noita peltejä lähinnä kiertoilmagrillimikrossa lämmittääkseni jotain siipiä tai nugetteja, mutta siinäkään käytössä niiden pinnotteiden elinikä ei ole kovin kaksinen ollut, vaikka vehkeen maksimit on vain 200 astetta.

Me tehtiin kanssa tänään Longhorn pellettiuunilla pizzoja, mutta oli sen verran kova tahti saada lettu lapiolle, ettei ennättänyt ottamaan kuvia.

tavallisella jokakodista löytyvällä sähköuunilla ei taida saada tommosia hyvän näkösiä rapeita pizzoja....paistoin pellillä ja alalämmöllä ettei jää pohja liian pehmeeks...pohjana fazerin pakastepallot joita käytin 2kpl yhteen pizzaan että sai tarpeeks ison.
eka kuva ennen uuniinlaittoa ja ilma päällysjuustoa

20210801_225345.jpg

20210801_235514.jpg

tavallisella jokakodista löytyvällä sähköuunilla ei taida saada tommosia hyvän näkösiä rapeita pizzoja....paistoin pellillä ja alalämmöllä ettei jää pohja liian pehmeeks...pohjana fazerin pakastepallot joita käytin 2kpl yhteen pizzaan että sai tarpeeks ison.
eka kuva ennen uuniinlaittoa ja ilma päällysjuustoa
Pizzakivi auttaa hieman. Eikä maksa paljoa.
Mitä on kepsu?
Kuvista päätteleen olettaisin sen olevan kebabliha.

Ostin tollasen koda12 oonin yhdeltä frendiltä, kun oli työnantajaltaan saanut joksikin palkkioksi, mutta oli jäänyt vaille käyttöä eli uusi paketissaan. En oo vielä ehtinyt testaamaan, kun muutto kerrostalosta omakotitaloon on käsillä aivan just niin katotaan siellä sitten terassilla ettei tartte enää tossa parvekkeella alkaa käryttämään.

tommosia hyvän näkösiä rapeita pizzoja....paistoin pellillä ja alalämmöllä ettei jää pohja liian pehmeeks...

Ilman eristepaperia saat kuivemman pohjan, lisäksi pitsakivi ja varsinkin pizzateräs auttaisi asiaa. Myös se että paistaa ensin pohjan pelkällä tomaatilla ja loput myöhemmin auttaa pohjan kypsyttämisessä. Mutta on myös sanottava että ei napolilainen ole rapea, itse asiassa normaalinen 25 min uunissa kotipitsa on rapeampi ;-D

Miten pizzakivi kannattaa puhdistaa?

Riittääkö mekaaninen hankaaminen ja sitten pyyhkiminen kostealla paperilla tms?

En jaksa edes yrittää. Onneksi pitsauunissa puhdistuu itsestään...
Niinhän se Ooni sanoo, mutta kyllä mulla ainakin sen verran siihen jää pizzanpaistosessioista palanutta jauhoa tms. että olen harjalla enimpiä putsaillut ennen uusien pizzojen tekemistä. Lisäksi ainakin mulla jonkin verran nokeaa, niin sitäkin saa putsailla. Piipusta tippuu nokea suoraan kiven päälle jo yhden polttokerran jäljiltä kun vähänkään uunia käyttää. Poltan siis koivuklapeja (kuivia, palavat kyllä hyvin ja lähes ilman näkyvää savua, mutta nokihiutaleita lentelee silti).

Ensin meinasin tilata kotiin, mutta tulin järkiini ja tein itse.

Mutti tuunattu valkosipulilla, pieneksi pilkotulla jalapenollla, oreganolla ja suolalla.

Pizzakivi lämpeni 272 asteeseen.

IMG_20210817_192402.jpg

IMG_20210817_191502.jpg

IMG_20210817_184816.jpg

Itsellä on aina tykötarpeita pitsan tekoon. Tosin kirjo valmistuksessa on laaja. Tuli mieleen living_death:n Koskenlaskia-pohjasta. Ei kannata kangistua kaavoihin. Edellispäivän spagettikastike menee hyvin pizzan päällä. Ja lähes mikä muu tahansa. Tulee hävitettyä tähteet pizzojen päällä.

Joskus tulee tehtyä ihan viimeisen päälle, jolloin jo pelkkä ulkonäkökin merkitsee suurta osaa asiasta. Toisena ääripäänä lykätään tähteet tortillalätyn päälle.

Olen suuri pizzan ystävä ja jokaisen lähialueen pizzerian kolunnut 50 km säteellä. Jotenkin ajattelen niin, että ei ole huonoa pizzaa, vain erilaisia tapoja valmistaa sitä. Sama tietysti pätee kotijoukoissa valmistettuun pizzaan.

Viimeksi muokattu:
Eikös pizza alunperin ollutkin vähän heitetään mitä sattuu olemaan päälle.

itse kokeilin tänään tehdä al taglio tyylistä peltipizzaa. Vaatii treeniä vielä mutta hyvä tuli.

C45D1640-C4AF-418D-B955-52DFAAA73525.jpeg

Eikös pizza alunperin ollutkin vähän heitetään mitä sattuu olemaan päälle.

itse kokeilin tänään tehdä al taglio tyylistä peltipizzaa. Vaatii treeniä vielä mutta hyvä tuli.

C45D1640-C4AF-418D-B955-52DFAAA73525.jpeg

Ei tuossa näin täältä katsottuna ainakaan mitään periaatteellista vikaa näytä olevan. :D

Taityy laittaa viikonloppuna Denniksen taikina testiin ja samalla kokeilla miltä maistuu pizza, jossa on täytteinä pekonia ja banaania.

IMG_20210826_105725.jpg

Toi Dennis ja muutkin kaupan pallot mitä oon testannu (Fazer ja Lahtelainen Mamma Maria) sitten maistuu kanssa paremmilta kun ne antaa sulaa ja levätä pari päivää jääkaapissa. Eli pistä jo nyt jääkaappiin sulamaan, jossain astiassa.

Toi Dennis ja muutkin kaupan pallot mitä oon testannu (Fazer ja Lahtelainen Mamma Maria) sitten maistuu kanssa paremmilta kun ne antaa sulaa ja levätä pari päivää jääkaapissa. Eli pistä jo nyt jääkaappiin sulamaan, jossain astiassa.
Näin on tarkoitus ja tuossa videossa kanssa opastetaan.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Onko jollain jo kokemuksia noista Denniksen palloista? Fazerin palloista ei ainakaan meillä kovin kummoisia tullut (leivältä maistui), onkohan nuo sitten parempia.
Erityisesti kiinnostaa jos joku on tosiaan Napoli tyyliin tehnyt.

Viimeksi muokattu:
Onko jollain jo kokemuksia noista Denniksen palloista? Fazerin palloista ei ainakaan meillä kovin kummoisia tullut, onkohan nuo sitten parempia.
Huomenna tai lauantaina tulee ainakin täältä kokemuksia.

Ainakin noi Dennikset pallerot ovat isompia ja täyttävät luultavasti 30cm levyisen pizzakiven helposti.

Fazerin pallerot ovat paljon pienempiä, eivätkä mitenkään erikoisia edes maultaan.

Onko jollain jo kokemuksia noista Denniksen palloista? Fazerin palloista ei ainakaan meillä kovin kummoisia tullut, onkohan nuo sitten parempia.
Sanoisin, että itsetekemäni ovat parhaita, mutta nuo Dennikset tuli kyllä hyvänä kakkosena. Taikinassa ei ole öljyä eikä sokeria eli jossain määrin kunnioittaa Napolilaisuuttaan. Kannattaa kokeilla.

Todella helppo muotoilla kiekoiksi, ehkä liiankin antautuvaisia. Itse asiassa ensimmäinen Dennis-pallo meni vähän pilalle sen takia. Mulla on omien palluroitten kanssa ollut sellanen rutiini, että painelen ensin pöytää vasten semmoisen puolikokoisen kiekon ja jätän sitten pariksi minuutiksi rentoutumaan. Sen aikaa mikä menee esim tomaattien viipalointiin. Sitten otan kiekon pöydältä rystysille ja venyttelen lopulliseen kokoonsa.

No tuo Dennis oli niin rentoa taikinaa, että ensinnäkin sen olisi saanut pöytää vasten painelemalla varmaan ihan valmiiseen kokoonsa kun ei yhtään vastustellut. Mutta tein rutiinini ja sen parin minuutin aikana se jumahti pöytään vaikka oli kevyesti jauhotettu eikä sitä siitä mitenkään nätisti saanut irti kun se vaan venyi ja venyi. Pyörittelin uuden pallon ja uuden kiekon mutta ei siitä tullut niin hyvää enää.

Kakkospallurasta tuli hyvä pizza kun en sählännyt.

Aion itsekin kokeilla uudemman kerran just tänä viikonloppuna.

Mitä iloa noista pakasteista yleensä on? Nimimerkillä, väänsin juuri taikinan, meni ainakin 4 minuuttia.

Itse noilla Denniksen palluroilla leikkinyt, kun helpommalla pääsee. Kannattaa tosiaan ottaa ne esille ajoissa. Riittää hyvin 30 cm pitsaan ja nykyään ne alkavat muotoutua jo pyöreiksikin (ottaa aikansa). Itselleni oleellisempaa on ne päällysteet eli tuo pohja ei yksinään tee tai ole tekemättä pitsaa.

Viime kerralla tuntui grillissä pizzakivellä paistaessa, että taisi olla jo kivi liiankin kuuma tai vastavuoroisesti kun tuossa grillissä on "yksikerroskansi", niin lämpöä ei ole riittävästi ympärillä. Aiemmin mennyt sen suhteen paremmin.

Miten olette muotoilleet taikinan ja laittaneet täytteet kun käytätte pizzakiveä?

Itse olen tehnyt suoraan pizzalapiolle ja käyttänyt karkeaa jauhoa ja lopuksi siirtänyt siitä sitten suoraan uuniin pizzakivelle.

Harmi kun uunissa on 250 astetta maksimi, mutta infrapunamittarin mukaan kiven lämpötila ollut ~270 asteen paremmalla puolella kun kivi on ollut tunnin verran sähkövastuksen alla.

Kiertoilma on aina päällä ja yleensä lätty on valmis 4-6 minuutin päästä.

Pyörittelen pohjan muotoon pöydällä karkeiden vehnäjauhojen kanssa, josta nostan sitten lapiolle. Lapion päällä täyttö ja varmistus että pizza ei ole jumahtanut lapioon kiinni, sitten vaan lapiolta uuniin kiven päälle.

Uunissa lämmitten kiveä grillivastuksella reilun aikaa ja kiveä pidän niin lähellä grillivastuksia kuin uunissani järkevästi saan, eli kivi lepää uuniritilän päällä toisiksi ylimmällä tasolla. Olen huomannut että näin pohjaan saa parhaan värin, ilman että täytteet ja reunat käristyvät mustaksi.

Statistiikka

Viestiketjuista
296 258
Jäsenet
81 053
Uusin jäsen
Anttibay

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom