Jos lähdetään siitä, että mikäli sinulla ei ole kokemusta seuraavasta kapistuksesta, niin älä edes vaivaudu vastaamaan eli onko jollain kokemusta näistä grilleihin tulevista "apukuorista" pizzalle?
Itsellä 4-polttimoinen Weber ja neljällä polttimolla ilman paahto (searing) -poltinta lämpötila kohoaa grillin oman mittarin (joka tässä mallissa on ns. takaseinässä, ei kuvussa) noin 320 asteeseen. Suurin piirtein neljässä minuutissa pohja saa mukavan värin pizzakivellä, mutta täytteet päältä eivät kyllä selvästikään siihen mennessä ole ihan priimaa... toki tätä voi vähän avustaa jälkikäteen vaikka kaasupolttimella, mutta tämä on ylimääräinen työvaihe lisää.
Eli näitä grilliin tulevia kupuja löytyy aika monelta valmistajalta, mutta mitä olen itse asiaa pähkäillyt, niin jos olisin itse suunnittelmassa moista, niin malli olisi kutakuinkin tämän kaltainen eli mahdollisimman leveä verrattuna itse kiveen ja kaartuu keskelle enemmän tai vähemmän:
Transform your grill into a pro pizza oven with the VEVOR Pizza Oven Kit featuring a stainless steel chamber, 13" pizza stone, and essential accessories.
eur.vevor.com
Ruostumattomasta teräksestä valmistettu pizzakupu sopii kaikkiin Napoleon ROGUE R365 ja sitä isompiin malleihin. Pizzakivi ei sisälly toimitukseen. Napoleonin 70001 -pizzakivi myydään erikseen lisävarusteena.
www.k-rauta.fi
Toki on sitten Mustangeja, Mefistroja jne. jotka yrittävät tehdä saman, mutta suurin ero näissä on, että se laatikko on suurin piirtein kiven kokoinen, jolloin ensimmäinen haaste on mielestäni se, että mistä se lämpö sinne yläpuolelle kulkeutuu, jos oletetaan kiven olevan enemmänkin "eriste" tässä tapauksessa. Näistäkin tuossa ensimmäisessä lämpömittari varmaan hajoaisi ja menisi vaihtoon, mutta se on pieni paha.
Jotain arvosteluja näistä lueskellut, mutta mitäs kokemuksia täällä moisista olisi?