Pizzan valmistus kotona, reseptit, tekniikat ja välineet

Vastaan itselleni ja muille pohtijoille. Löysin ratkaisun:

1. Taikina 1-2h pöydällä (tämä ennenkin kyllä ollut)
2. Käytä pyörittelyssä SEMOLAA tai DURUMjauhoja!

Tämän jälkeen pyörittely itsellä ainakin huomattavasti helpompaa. Lisäksi positiivisena yllätyksenä yksikään pitsa ei ole ollut enää palaneiden jauhojen takia kitkerää, koska durumjauhoja tarvii oikeasti tosi vähän käsittelyssä. Nyt ainoa pieni rajoite isomille lätyille on pienehkö lapio. Uuni vetäisi hiukan isompiakin.

Olin itsekin jo lähes menettänyt toivon, mutta vihdoin ratkaisu löyty :D en tajua miksen aiemmin kokeillut noilla, vaan taistelin karkeiden vehnäjauhojen kanssa.

IMG20260425164310.jpg
Mikä uuni?

Cozze 13" sähkö. Paistossa vielä hiukan hakemista. Yritän välttää palamista mustaksi asti niin välillä jää hieman vaaleaksi :D

Itse ku kovasti olen tehnyt leipiä juuresta niin oon tehny niiden käsittelyyn blendin duurumista ja karkeasta riisijauhosta (50/50). Ainakin kylmökohottamiseen toiminut hyvin (ei tartu taikina kuppien pinnoille) ja myös toiminut hyvin pitaleipien pyörittelyssä. (pitsaa ku en ole tehnyt pitkään aikaan mutta pitaleivät kuitenkin paistan pizza uunissa)
Hyvältä näyttää:p Niinkuin sanoin, yllätyin miten paljon noiden käyttö helpotti koko prosessia helpommaksi :D

Viimeksi muokattu:
Cozze 13" sähkö. Paistossa vielä hiukan hakemista. Yritän välttää palamista mustaksi asti niin välillä jää hieman vaaleaksi :D
On kyllä perhanan hyvän näköinen kotona tehdyksi. Pakko varmaan itsekin ostaa nyt kesällä joku sähköllä toimiva pizzauuni. Salamiksi muuten suosittelen testaamaan Kotivaran Napolin Salamia, on ihan helvetin hyvä pizzan päällä.

On kyllä perhanan hyvän näköinen kotona tehdyksi. Pakko varmaan itsekin ostaa nyt kesällä joku sähköllä toimiva pizzauuni. Salamiksi muuten suosittelen testaamaan Kotivaran Napolin Salamia, on ihan helvetin hyvä pizzan päällä.
Taikinan tein tällä (poolish 24h, bulkkina 24h ja vielä hetki palloina):
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=u7Hd6ZzKgBM&t

Eilen teki jo pizzaa mieli niin "varastin" puolet taikinasta ennen aikoja :D

Cozzen poistin 200e verkkiksen alesta. Noita pienempiä uuneja on tainnut useamminkin olla tuohon 200-250e tarjoushintaan.

Menisi ehkä ihan tarjousketjuunkin, mutta nostan nyt tänne eli Gigantissa tässäkin ketjussa mainittu North pizzauuni 199€. Laitoin itselle tilaukseen jos menisi kesät katetulla terassilla j talvella saisi tavittaessa sisälläkin paistettua.
Kyllä tällä paistelee. Ongelma on vaan se, että pohja palaa herkästi vaikka pinta ei ole vielä valmis. Hieman auttoi asiaa kun laitoin toisen kiven alkuperäisen päälle, niin lätty on aavistuksen ylempänä. Pitää vielä testailla lisää.

Kyllä tällä paistelee. Ongelma on vaan se, että pohja palaa herkästi vaikka pinta ei ole vielä valmis. Hieman auttoi asiaa kun laitoin toisen kiven alkuperäisen päälle, niin lätty on aavistuksen ylempänä. Pitää vielä testailla lisää.
Joissakin sähköuuneissa näyttää olevan erillinen ylä- ja alalämmön säätö, mikä olisi varmaan hyvä. Eikö auta jos lämmön tiputtaa 400C kuten tässä ketjussa osa kommentoi?

Itsellä eka pizzauuni niin täytynee nyt kokeilla ja jos hommasta enemmän innostuu ja tuo tai joku muu vaivaa laitteeessa niin sitten vaihtaa parempaan. Välillä tuppaa nämä laitteet jäämään käyttämättömäksikin alkuinnostuksen jälkeen :)

Jos pohja on valmis ja päältä ei, niin sä otat kääntölapion käteen ja nosta pizzan pois kiveltä ja annat olla ilmassa sen aikaa, että kypsyy täytteet. Ei se sen vaikeampaa ole

Ei kyllä tollasta oo itellä tullu, ja jos vähä katot netistä identtisestä videoita ni ohje onki että älä pistä sitä maksimille kun se on liian tehokas, 400c on riittävä, voit sitte kypsentämisen ajaksi kääntää vivun siihe maksimiin jos tarvii mutta muuten polttaa pohjan.

Mulla on itelläni ollu valehtelematta varmaan 15 eri pizzauunia joko pitemmän aikaa tai kääntymässä ja nortti on kyllä oma suosikki kaikista.
Se on niin hyvä et pohdin pitäskö luopua Karu 16:sta. 😄
Kaikki sähköuunit se tosiaan pieksee aivan sata nolla mutta ku tekee myös parempaa ku ulkona kaasulla niin…

Karun iso koko ja puilla fiilistely on estäny sen kauppaamisen vielä, mutta jos mun pitäisi vain toinen valita ni se olis aivan päivänselvästi nortti.

Nortti on vielä siitä hauska uuni, että sen lisäksi että siitä tulee aivan järjettömän hyvät omatekoiset (ohut ja rapea varsinkin!) niin se jostain syystä myös kypsentää pakastepizzat paljon paremmaksi (ja vähemmän kuivaksi) kuin mikään muu perus uuni tai sähköpizzauuni mitä olen kokeillut.

Ja puhun nyt näiden matalampien ristoranten ja perus grandiosan lisäksi myös big oneista, rusticoista, supremeista, eli näistä paksuista pizzoista joista perinteisesti tulee palanutta paskaa päältä jos yrität niitä missä muussa tahansa pizzauunissa tehdä- tällä tulee mehevää ja vähemmän kuivaa kuin perus uunilla.
Ja on valmis menemään uuniin about 10 minuutissa, ulos tulee sieltä 12-13min, oli kyse sit ohkasesta tai paksusta.

Myöskin elämäni helpoimmat pitaleivät tehny tällä, mitää muuta tarvii ku jaa pizzapallo neljään, pyöristä, paina ja lyö keskelle kiveä ja luukku kiinni, nousee nätisti, tasaisesti ja palamatta 👌🏻

Ja tosiaan isot pisteet vielä tolle suunnittelulle.
Kivi tulee osittain ulos uunista kun avaat oven, on todella helppoa pistää pizza kivelle.
Ja sen lisäksi on iso ja kaunis saranoitu lasiovi josta näkee kun pizza kypsyy.
Ja tämän lisäksi tämä ei kuumenna ympäristöä nimeksikään eikä myöskään laitteen pinnat tai ovi kuumene.

Jos pohja on valmis ja päältä ei, niin sä otat kääntölapion käteen ja nosta pizzan pois kiveltä ja annat olla ilmassa sen aikaa, että kypsyy täytteet. Ei se sen vaikeampaa ole
Juu ei tämmöistä. Nimenomaan se uuni on pyörivällä kivellä sen takia, että ei tarvitse availla luukkua ja pyöritellä pizzaa erikseen vaan pizza sisään, pizza ulos ja syömään.

älä pistä sitä maksimille kun se on liian tehokas, 400c on riittävä,
Tämä pitää vielä testata kunnolla. Se maksimi tosiaan tekee lämpöä nimenomaan kiveen ihan huolella. Jos tässä vapun aikaan vähän paistelisi.. :kippis:

Juu ei tämmöistä. Nimenomaan se uuni on pyörivällä kivellä sen takia, että ei tarvitse availla luukkua ja pyöritellä pizzaa erikseen vaan pizza sisään, pizza ulos ja syömään.
Ööööööö, näin se tehdään oikeaoppisesti jos failaa uunin lämmityksen.

Joka tapauksessa joutuu sen 90sec aikana avaamaan luukun ja tarkistamaan miten pohja paistanut.

Joka tapauksessa joutuu sen 90sec aikana avaamaan luukun ja tarkistamaan miten pohja paistanut.
Sitähän tässä nyt haetaan, että oppii uuden uunin metkut ja saa jatkossa tehtyä aina samalla tavalla. En halua oikoa vaan opetella yhden selkeän toimivan tavan tehdä. Mutta kyllä tämä tästä etenee, kun ehtisi vaan paistella riittävästi. 😅

Sitähän tässä nyt haetaan, että oppii uuden uunin metkut ja saa jatkossa tehtyä aina samalla tavalla. En halua oikoa vaan opetella yhden selkeän toimivan tavan tehdä. Mutta kyllä tämä tästä etenee, kun ehtisi vaan paistella riittävästi. 😅

Biltemasta infrapunamittari ostoon, niin sillä pääset alkuun.

Nortti ei ole perus uuni.
Se ei vaadi sitä että kikkaillaan termostaatin kanssa että ylhäältä lähtee lämmitys päälle.

Tai jos vaatii niin helvetin pienellä marginaalilla koska siinä missä edelliset uunit on oikeasti pilanneet ruoan ton takia niin nortti ei ole antanut edes prosentin vihiä kyseisestä vaivasta, ei napo lämmöissä, pakasteessa tai pitassa.

Ehkä mielestäni tässä on kyse oppia tuntemaan se oma uuni ja tuntea se jollain tasolla miten se paistaa. Ja sen kyllä lopulta oppii muutaman paistamisen jälkeen ja kiinnittämällä huomiota pieniin eroihin miten pohja reagoi lämpöön vaikka tai miten liekki käyttäytyy ja minkä ajan päästä pizza on juuri eikä melkein valmis kun tietty lämpö

Kesällä olisi tarkoitus hommata spiraali taikina kone esim ooni halo pro.
Saako mistään netti kaupasta samakaltaista halvemmalla ?

Pizza-aloittelijana tääl kyselen, olisiko mitään järkeä ostaa jotain pizzakiveä perusuuniin ja lähteä sillä koittamaan aluksi, vai onko rahan tuhlausta?
On, ei kannata. Osta paistoteräs. Se antaa paistotehoa, nuo kivet toimii vaan eristeenä.
-mutta luultavasti olet ehtinyt asian jo huomatakin...
-mutta jos et niin Kaarinaan yhteys?

Ottaisin ehkä KYS täysiverisen spiraalimixerin Oonin sijasta tällä hetkellä Spiral Mixers with Removable & Fixed Bowls koodilla WAREHOUSESALE -20%

Kolmas vaihtoehto Wilfan probaker, jos tuollaisen löytää vielä halvemmalla tarjoukseta.

Youtubessa on muutamia hyviä vertailuvideoita.

Nyt taitaa olla tarjouksessa 599 mikä olis aika hybä hinta halolle.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.

Linkki: https://m.youtube.com/watch?v=4nb06aBn5Vg&t=1369s&pp=ygUMT29uaSBoYWxvIHZz0gcJCQQLAYcqIYzv

Tässä yks hyvä video mistä voi vähän kuunnella ääniä ja nähdä mitenkä koneet jaksaa. (En muista oliko tässä mutta välillä ku katsoo vs videoita niin testit on tehty väärin. Esim. Kerran Arksum tyyppisessä koneessa nää heitti vaan jauhot vedet myllyyn ja pisti päälle, kun siinä pitää maltillisesti aloittaa)

Itsellä famag ja en haloa välttis ostaisi. Välillä nähnyt videoita missä puhutaan heikosta alumiiniosasta / breaker bar kiinnitys ongelmasta, mutta voi olla että nämä on jo korjattu. Ja toi minusta tuntuu vähän "muoviselta".

Varmasti toimii hyvin mutta häiritsee vähän kuinka olen nähnyt paljon sponsori/mainosvideoita joissa kehutaan tätä maasta taivaisiin ja se pistää vähän epäilyttämään. Kyssistä en tiedä mutta oma famaggini oli 900e (famag Im 8 8kg 12l) ja se on toiminut todella hyvin. Tosin.. Se on 30% kalliimpi, et tuohon tarjous hintaan ei kyl välttis parempaa spiraalia löydy (Plus, oonilla voi tehdä muutakin kuin leipä taikinaa, mikä on iso plussa jos on tilanpuutetta )

Nyt taitaa olla tarjouksessa 599 mikä olis aika hybä hinta halolle.

Linkki: https://m.youtube.com/watch?v=4nb06aBn5Vg&t=1369s&pp=ygUMT29uaSBoYWxvIHZz0gcJCQQLAYcqIYzv

Tässä yks hyvä video mistä voi vähän kuunnella ääniä ja nähdä mitenkä koneet jaksaa. (En muista oliko tässä mutta välillä ku katsoo vs videoita niin testit on tehty väärin. Esim. Kerran Arksum tyyppisessä koneessa nää heitti vaan jauhot vedet myllyyn ja pisti päälle, kun siinä pitää maltillisesti aloittaa)

Itsellä famag ja en haloa välttis ostaisi. Välillä nähnyt videoita missä puhutaan heikosta alumiiniosasta / breaker bar kiinnitys ongelmasta, mutta voi olla että nämä on jo korjattu. Ja toi minusta tuntuu vähän "muoviselta".

Varmasti toimii hyvin mutta häiritsee vähän kuinka olen nähnyt paljon sponsori/mainosvideoita joissa kehutaan tätä maasta taivaisiin ja se pistää vähän epäilyttämään. Kyssistä en tiedä mutta oma famaggini oli 900e (famag Im 8 8kg 12l) ja se on toiminut todella hyvin. Tosin.. Se on 30% kalliimpi, et tuohon tarjous hintaan ei kyl välttis parempaa spiraalia löydy (Plus, oonilla voi tehdä muutakin kuin leipä taikinaa, mikä on iso plussa jos on tilanpuutetta )

Mulla meni nyt isohko vanha taikinakone nyt ser kuntoon taas jälleen taajuus muuntaja hajos. Kenwood on toiminut monta vuotta . Mulla on vanha electrolux assimtant ja siitä puuttuu se taikina koukku. Se on tehnyt parempaa pizzataikinaa " taikina rullalla " vertaa noihin muihin. Ja tilanpuute on vakio nyt tääl yksikössä 😄

Noni ekat savut otettu tosta pizzauunista
N.330°C lämmöllä
Fazer pakastetaikina
20260606_121739.jpg

Hiukan ehkä nafti paisto, miten alta?
Itse olen todennut että pitsanpaistajien reseptilaskurilla tulee taikina helpommin kuin mitään pakasteita sulatellessa...ja voittaa tietenkin maussakin.

Kesäkausi avattu myös pizzojen osalta. Päivän parhaat omaan makuun oli "talon 6x juusto" ja toinen oli: paahdettu kana, pepperoni, ananas, tulinen hunaja, Fior di latte ja Parmigiano Reggiano. Kuusi erilaista känttyä tuli tehtyä ja nämä kaksi oli kyllä erinomaisia.

64929.jpg
64921.jpg

Kesäkausi avattu myös pizzojen osalta. Päivän parhaat omaan makuun oli "talon 6x juusto" ja toinen oli: paahdettu kana, pepperoni, ananas, tulinen hunaja, Fior di latte ja Parmigiano Reggiano. Kuusi erilaista känttyä tuli tehtyä ja nämä kaksi oli kyllä erinomaisia.

64929.jpg
64921.jpg
Ompahan hyvännäköistä settiä:thumbsup:, mikä uuni käytössä?

Kuvassa näkyy taustalla Oonin rei'itetty anodisoitu pitsalapio. Mulla kävi kaksi muuta lapiota ennen kuin hommasin Oonin ja on sillä vaan niin paljon mukavampi lettuja heitellä. Ensimmäistä lapiota ostaessa hannasin Oonin korkeamman hinnan kanssa, mutta kaikenkaikkiaan tuhlasin euroja kahden Oonin edestä..

Kuvassa näkyy taustalla Oonin rei'itetty anodisoitu pitsalapio. Mulla kävi kaksi muuta lapiota ennen kuin hommasin Oonin ja on sillä vaan niin paljon mukavampi lettuja heitellä. Ensimmäistä lapiota ostaessa hannasin Oonin korkeamman hinnan kanssa, mutta kaikenkaikkiaan tuhlasin euroja kahden Oonin edestä..
Katso kun harrastukset maksaa.. ;):lol: Tuo on kyllä hyvä kampe. Kaverina pienempi kääntölapio ja nuo bambuiset menee leikkuulautoina. Alkuun ostin itsekin halvan Muurikan lapion jonka jälkikäteen porasin täyteen reikiä. Se on toiminut lähinnä skraban virassa jos jauhoa tai tuotetta jäänyt uuniin.

Oon itse ostanut myös useemman turhan lapion. 1 löytyi kyllä jo ennen pizzauunia, 2. oli puinen ja susi, sitten ikeasta nuukuden takia ajattelin että toi pizzalapio riittää ~ 30cm∅ että ei isompia lättyjä tule tehdyksi. Luulin että uuniin ei edes isompaa enää sovi mittojen vuoksi, mutta sehän olisi tietenkin selvinnyt mittaamalla että pelivaraa on vielä sentti tai kaksi isomman lapion jälkeen :D Eli myös täällä TAAS uuden osto edessä (toivottavasti viimeisen). Arvon vielä kuitenkin "Chef Matteo Crosta 14"" ja oonin lapioiden välillä. Kai se Ooni pitää vaan poistaa, ettei toista taas virhettään. Ois vaan pitänyt kerralla ostaa kunnon vehkeet :D prkl

Minä löysin anodisoituna jonkun mustangin tms -oli halpa, mutta sitä enen oli kiiltävalumiininen huono kyllä itsellänikin...

Tuossa luin jostain nettijutusta kun joku pitsaguru neuvoi, että normi uunissa kun tekee pitsaa, niin pitää paistaa pohjaa ja kastiketta ensin 6 min ja sitten täytteet päälle ja takaisin uuniin ? Kokemuksia ?

Ja peruskysymys, juusto alle vai päälle ?

ps. Just viides pitsa uunissa.....

Tuossa luin jostain nettijutusta kun joku pitsaguru neuvoi, että normi uunissa kun tekee pitsaa, niin pitää paistaa pohjaa ja kastiketta ensin 6 min ja sitten täytteet päälle ja takaisin uuniin ? Kokemuksia ?

Ja peruskysymys, juusto alle vai päälle ?

ps. Just viides pitsa uunissa.....
Riippuu monesta jutusta. Onko pizzakiveä/terästä? Miten kuumaksi uunin saa? Minkälaista pizzaa on tekemässä?
Paksupohjaisemmalle pizzalle tai matalammalle lämpötilalle tuo esipaisto voi olla ihan paikallaan. Varsinkin, jos ei löydy kiveä tai terästä. Ja ei tartte nyt viisastella, ettei tule pizzaa matalassa lämmössä ja ilman kiveä. Juu, ei tule samanlaista ku pizzauunissa.

Juusto kuuluu pizzassa alle. Voileivässä sitten päälle, kuten kaikki tietää. ;)

Ite paistelen uunissa kiven päällä ja 250C. Juustot alle.
Grillissä kivien kanssa ja >300C.

En tiedä tarkemmin mihin valmistustyyliin tuo pitsaukko viittasi.

Näin minä itse ainakin olen todennut että tulee paras.

Tarkat minuutit riippuu uunista (omsssa vanhassa 300c pattihellapöntössä yhteispaistoaika 6-7min kiven kanssa riippuen täytteistä), eikä tuolla mitään napolilaista tietenkään saa, mutta peruslätyistä tuli kyllä paljon parempia, ei ole pohja yhtä vettynyt tai täytteet karrella.

Näitä pizzoja niksipirkkailessa perusuunissa on myös hyvä huoimioida täytteiden kosteus;

- Tommaattisoossista kannattaa valuttaa liiat nesteet pois. Itse asiassa sitä voisi paremmin kutsua tomaattipuuroksi sen jälkeen kun pyöritellyt sitä siivilässä hetken...

- Jos tulee irtokirsikkatomaatteja,naama hetkeksi nurinpäin keittiöpaperille jotta liiat nesteet pois.

- ehdottomasti ei mitään kaupan tuoremozzarellapalloja pohjajuustoksi, aivan liian kosteita. Parhaiten toimii se Riitan Herkku mozzarellapötkylä joka tarpeeksi kuivaa (mutta ikävämpää sitten muussa käytössä). Toinen hyvä vaihtoehto on Scamorza jota välillä saa Lidlin Italiaviikoilta. On mozzarellaa rasvaisempaa, mutta koostumus oikeanlainen silti. Jos haluaa sellaisia "tuoremozzarellanokareita" siihen lättyynsä, niin nämä sitten harkitusti vasta muiden täytteiden kanssa kun itse pohja esipaistunut.

Valmisraasteet kannattaa juustolaadusta riippumatta kaikki jättää kauppaan, koska niiden sisältämät (paakkuuntumisenesto)tärkkelykset saa juuston palaamaan rumasti karrelle korpuksi jossain siinä kohtaa missä paistiolämpö ylittää parinsadan asteen tjsp.

Koska tämä Pizzan säätö perusuunissa on nimenomaan sitä - aika säätöä - olen itse viime aikoina innostunut tekemään tuttavuutta enemmän Pizzan nuoremman pikkuserkun, eli paksupohjaisempien Pinsojen kanssa.

Näihin kuuluu oleellisena osana esipaisto ihan normaalistikin, ja monessa versiossa täytteet ladotaan vasta valmiin, jäähtyneen pohjan päälle. Tulee oikein hyvää tavaraa ihan perusuuniissa - rapsakka päältä, kuohkea sisältä. Tykkään myös näiden hieman vapaamielisemmistä makumaailmoista etenkin näin kesäkeleillä, jotka kaikki ei vältsis toimisi samalla tavalla pizzana....

- ehdottomasti ei mitään kaupan tuoremozzarellapalloja pohjajuustoksi, aivan liian kosteita. Parhaiten toimii se Riitan Herkku mozzarellapötkylä joka tarpeeksi kuivaa (mutta ikävämpää sitten muussa käytössä). Toinen hyvä vaihtoehto on Scamorza jota välillä saa Lidlin Italiaviikoilta. On mozzarellaa rasvaisempaa, mutta koostumus oikeanlainen silti. Jos haluaa sellaisia "tuoremozzarellanokareita" siihen lättyynsä, niin nämä sitten harkitusti vasta muiden täytteiden kanssa kun itse pohja esipaistunut.

Väärin.

Kauppojen tuoretta Mozzarellaa (esim. Galbani) voi aivan hyvin käyttää ilman ongelmia jos tietää mitä tekee. Se leikataan ensin siivuiksi ja sitten kuivatetaan joko lävikössä tai kahvin suodatin paperin välissä.

Toi Riitan mozzarella maistuu ihan perseelle.

Väärin.

Kauppojen tuoretta Mozzarellaa (esim. Galbani) voi aivan hyvin käyttää ilman ongelmia jos tietää mitä tekee. Se leikataan ensin siivuiksi ja sitten kuivatetaan joko lävikössä tai kahvin suodatin paperin välissä.

Toi Riitan mozzarella maistuu ihan perseelle.
Riitan herkun mozzarella on varmaan jotenkin muuttunut. Ei ollut enää saman makuista kun vähän aikaa sitten maistoin. Tuota edellisen kerran joskus pari vuotta sitten. Varmaan uusi parempi resepti tms..?

Kyllä nuo mozzapallot on minusta miltei helpoimpia, vaikka pitsauunissa tekisi, pistää vasta puolen välin käännössä, eli jos on 90 sekunnin paisto niin siinä 45 sekunnin pitsanäännössä. Jos ne laittaa heti vettymä on nopeaa ja jos homma jää lapioon, eli uunin takaseinään, niin ei ole kenelläkään hauskaa.
Olen raasteista samaa mieltä, mutta joskus laiskana ostanut ementalrastetta ja on se ok toiminut, mutta jos viitsii raastaa pohjalle parmesania makua antamaan ja päälle ne mozzapliisut ihan lopuksi, niin toimivaa on sekin.
Me ollaan täällä totuttu noihin turkkilaisiin joissa kaikea on pirusti tai ei aleta! mutt a kyllähän pitsa on oltava hyvää vaika se olisi pelkä paistettu pohja. Jos ei ole, on lähtökohta vähän semmoinen että se alkaakin huutaa mättöä päälle.
Mutta kuten sanottu usein: pitsa on siitä kiva tuote kaikkine variaatioineen, että jokainen on hyvää, jopa epäonnistuneena... Itse nyt kiinnostaisi koittaa tehdä niitä fritti-versioita, jotka taas ovat historian hämäristä, perinteistä katuruokaa.

Kyllä nuo mozzapallot on minusta miltei helpoimpia, vaikka pitsauunissa tekisi, pistää vasta puolen välin käännössä, eli jos on 90 sekunnin paisto niin siinä 45 sekunnin pitsanäännössä. Jos ne laittaa heti vettymä on nopeaa ja jos homma jää lapioon, eli uunin takaseinään, niin ei ole kenelläkään hauskaa.
Olen raasteista samaa mieltä, mutta joskus laiskana ostanut ementalrastetta ja on se ok toiminut, mutta jos viitsii raastaa pohjalle parmesania makua antamaan ja päälle ne mozzapliisut ihan lopuksi, niin toimivaa on sekin.
Me ollaan täällä totuttu noihin turkkilaisiin joissa kaikea on pirusti tai ei aleta! mutt a kyllähän pitsa on oltava hyvää vaika se olisi pelkä paistettu pohja. Jos ei ole, on lähtökohta vähän semmoinen että se alkaakin huutaa mättöä päälle.
Mutta kuten sanottu usein: pitsa on siitä kiva tuote kaikkine variaatioineen, että jokainen on hyvää, jopa epäonnistuneena... Itse nyt kiinnostaisi koittaa tehdä niitä fritti-versioita, jotka taas ovat historian hämäristä, perinteistä katuruokaa.

Ei ne nyt mihinkään vety, kun tekee mun mainitsemalla tavalla tai sen voi laittaa jo aiemmin lävikköön ja jääkaappiin keräämään enimmät nesteet pois.

Se on alle 2min kun pyörittelyn jälkeen pizza on uunissa, joten ei mitään ongelmaa

Joo, me vaan ei kaikki tehdä samalla tavalla. Meillä kun on pitsakekkerit, niin on vähintään viisi erilaista tapaa. Minustakin kaikki onnistuu jos tekee kuten minä teen ;-)

Mutta kuten sanottu usein: pitsa on siitä kiva tuote kaikkine variaatioineen, että jokainen on hyvää, jopa epäonnistuneena...
Tämä on niin totta. Mun viiden pitsan paistossa kaikki oli uniikkeja täyttekombinaatioineen. Ja yksi pitsa unohtui uunin hitusen liian kauaksi. Aattelin että pilalle meni, kun reunat oli niin mustat. Mutta eikö mitä, kun taitteli mustuneet reunat pois, tulos oli melkein parempi kuin priimatpitsat :) Rapsakka pohja, mutta ei kuitenkaan ollenkaan liian kuiva kokonaisuus. Kenties tämän perusteeella pidennän paistoaikaa hitusen.

Perhana kun Lidlin valikoima vaihtelee maittain! Mikä toki ymmärrettävää muttei aina hauskaa ;-)

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=DAyBx1ZdxsE

...meinaa muuten italianpoijjaaltakin tarttua laappioon pitsa, kun ei olekaan ny anodisoitua. Hää veikaa terästä mut eppäilen.

Viimeksi muokattu:

Häviääköhän tämä oonin lapioille?

Itselläni on tosiaan oonin molemmat koot reiällisenä mallina mutta haluisin ton pienemmän lapion vaihtaa tuohon kun olis paljon fiksumman muotoinen (ja 1cm leveämpi) Northin pizzauunia varten.

Älkääkö hämääntykö hinnasta, ton hinta kaikkialla muualla on huomattavasti enemmän…

...korjausta edelliseeni -onhan tuota halpisuunia Suomessakin!

1782115885514.png
Hinta ei paha vaikka suomi-lisä mukana :D toki kaasupönikkä tulee päälle....

Tuohon hintaan uskaltaisi kokeillakin, pitäisi vain löytää joku liiteri jossa noita tarjolla...

Mä vartoon jos kävisi niin tuuri että tämän suven aikana tulisi se 150e:n suurempi versio myös. En ole koskaan kuullutkaan että jonkun kaasugrillin tms mukana tulisi kaasupullo,
hyvä kun tulee letku ja paineensäädin. Olennaisempaa on tuohon keksiä luukku, jotta lämmittää nopeammin valmiiksi kokkailuun.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
312 584
Jäsenet
84 298
Uusin jäsen
Finnair9191

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom