Mä muuten tein testiksi ihan uudenlaista pizzataikinaa tässä yksi päivä.
Mulla ei vaan vatsa tunnu kestävän tota hiivaa niin tuli kokeiltua sellasta taikinaa mihin tulee itsenousevaa jauhoa ja kreikkalaista jugurttia, ja ihan valehtelematta tuli parempaa pohjaa kuin mitä olen ikinä itse tehnyt, eikä se oikeastaan häviä edes pizzerioiden pohjille.
Tein itse ne itsenousevat jauhot koska suomessa ei niitä paljoa myydä, ja miksi niistä maksaisi extraa kun voi itsekin tehdä...
4DL itsenousevaa jauhoa valmistetaan näin:
4DL vehnäjauhoja
2tl leivinjauhetta
1tl suolaa
0.5tl ruokasoodaa
Jos haluaa tehdä valmiiksi (seuraavia kertoja varten) tota itsenousevaa jauhoa niin pitäis kuulemma säilyttää se ilmatiiviissä astiassa.
Ja itse ohje millä tein:
4DL itsenousevaa jauhoa ja 2,75DL kreikkalaista jugurttia (6% rasvaa).
Jos haluaa isomman taikinan niin jugurttia tulee 0,3428571428571429 per 0.5dl jauhoseosta. Eli siitä sitten vaan laskimella ynnäämään
Noi lämäsin leipäkoneeseen, annoin vaivata 20min ja otin johdon pois seinästä ja jätin hetkeksi laitteeseen, uunissahan toi sit oikeastaan vasta kohoaa.
Tuli aikalailla sen näköistä kuin hiivallakin eli mehevät reunat, mutta maku oli aivan käsittämättömän hyvää.
Ainoa huono puoli tuossa oli että uudelleenlämmityksestä tuo pohja ei oikein mikrossa tykännyt, meni tosi pehmeäksi, eli pitänee pizzakivellä/pizzauunilla hoitaa sitten jämienkin lämmittely
Suosittelen kokeilemaan, oli se kyllä niin helvetin hyvää, katon jos löytäisin niitä kuvia vielä jostain