Pizzan valmistus kotona, reseptit, tekniikat ja välineet

Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
270
Nyy saisiis kuljetuksenkin uunin tarjouksena ilmaiseksi...mut hmm, kallis on halpanakin, sano köyhä...

PIZZAJARI koodilla vielä -10% pois Jää enää hintaa 808€, about saman minkä itse maksoi Surrientosta, enkä pois vaihtaisi.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 721
Me kun tehdään aina kimpassa pitsat, on pitsakekkerit, eli jokainen joutuu tekemään omansa itse.
Niin yksi ei halua venutella vaan tykkää kaulita roomalaistyyppisesti, niin ei me olla Effeä säädetty vaan kaikki putkeen samoilla n450 astetta...
Itse tykkään kummastakin pitsatyylistä, mutta napolilainen on ollut mukava kun on niin paljon nysvättävää ja opeteltavaa, ja/mutta toki se on myös aika tarkkaa pohjan mausta, on tyhmä natustaa mautonta tai pahaa napolilaista. -sinänsä paraskin sanoja kun viimeisenä pääsen itse hommiin niin on taattua että mun pohja on kaikein kitkerin niistä poltetuista jauhoista ;-D
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
822
Onko kukaan kostealla liinalla pyyhkinyt paistojen välissä kiven puhtaaksi? Itse en ole uskaltanut, mutta mitä tuubia katselee, niin surutta putsaillaan. Mulla on yksi "ylimääräinen" terävä reunainen lapio jolla vetelen jauhot takalaitaan jossa ne palavat pois. Myös luukulla saa tehtyä paistojen välissä pyrolyysin, mutta silloin myös kivi lämpenee turhan paljon.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 920
Onko kukaan kostealla liinalla pyyhkinyt paistojen välissä kiven puhtaaksi? Itse en ole uskaltanut, mutta mitä tuubia katselee, niin surutta putsaillaan. Mulla on yksi "ylimääräinen" terävä reunainen lapio jolla vetelen jauhot takalaitaan jossa ne palavat pois. Myös luukulla saa tehtyä paistojen välissä pyrolyysin, mutta silloin myös kivi lämpenee turhan paljon.
Eikö tuohon hommaan käy vaikka pullasuti tai muu vastaava jos ylimääräisiä jauhoja pitää välillä putsata pois :hmm:
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
270
Onko kukaan kostealla liinalla pyyhkinyt paistojen välissä kiven puhtaaksi? Itse en ole uskaltanut, mutta mitä tuubia katselee, niin surutta putsaillaan. Mulla on yksi "ylimääräinen" terävä reunainen lapio jolla vetelen jauhot takalaitaan jossa ne palavat pois. Myös luukulla saa tehtyä paistojen välissä pyrolyysin, mutta silloin myös kivi lämpenee turhan paljon.
Miksi kiveä pitäisi putsailla välissä, tavoitteena kuitenkin ettei sitä jauhoa sinne tarvi tolkuttomasti työntää lapion mukana. Reikälapio auttaa tässäkin. Mustangilla taitaa ainakin olla joku harja pizzauunia varten, uuni pois päältä ja nopea harjaus. Ja jos juustot leviää kivelle niin hönkä täysille niin pitkäksi aikaa, että nuo lentää tuhkana taivaalle.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 721
Minulla oli joku kuituharja mutta sehän paloi kuleksimasta ja menttaalinen harja ei paljoa harjaa.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
822
Miksi kiveä pitäisi putsailla välissä, tavoitteena kuitenkin ettei sitä jauhoa sinne tarvi tolkuttomasti työntää lapion mukana. Reikälapio auttaa tässäkin. Mustangilla taitaa ainakin olla joku harja pizzauunia varten, uuni pois päältä ja nopea harjaus. Ja jos juustot leviää kivelle niin hönkä täysille niin pitkäksi aikaa, että nuo lentää tuhkana taivaalle.
Tavoite on tavoite. Yleensä muutama käntty menee ilman ongelmia, mutta sitä alkaa sitten pikku hiljaa kertymään. Jossain kohdin paistoa tarvii aina raapia palaneita jauhoja. Mulla on Oonin harja, mutta sekin tuppaa ottamaan itseensä kun kuumaan uuniin tunkee.
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 901
K-Raudassa Uuni Karu 12/16 tarjouksessa 199/349.

Vähän himottaisi ostaa. Kaasupoltinta ei näyttäisi olevan saatavilla missään tällä hetkellä kuitenkaan 16. Sillä varmasti olisi helpompi aloittaa näiden kanssa säätäminen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 271
Onhan sitä muutamissa kaupoissa. Cdon esim.
Keväällä viimeistään sitä löytyy melkeen mistä vaan.
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 901
Onhan sitä muutamissa kaupoissa. Cdon esim.
Keväällä viimeistään sitä löytyy melkeen mistä vaan.
Ah kiitoksia! En tuota kauppaa bongannutkaan. Lasitetulla terassila näin talvella pääsee jo tuota kokeilemaan kaasupolttimen kanssa. Saisihan sen tuohon uloskin, mutta tarvitsisi joku pöytä hankkia ja se on taas yksi ekstra askel mikä pitää ylittä. Pitää ehkä laittaa tilaukseen. Vähän kyllä pelottaa nuo koko pelottelut pari viestiä taaksepäin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 271
Ah kiitoksia! En tuota kauppaa bongannutkaan. Lasitetulla terassila näin talvella pääsee jo tuota kokeilemaan kaasupolttimen kanssa. Saisihan sen tuohon uloskin, mutta tarvitsisi joku pöytä hankkia ja se on taas yksi ekstra askel mikä pitää ylittä. Pitää ehkä laittaa tilaukseen. Vähän kyllä pelottaa nuo koko pelottelut pari viestiä taaksepäin.
Betonilaattoja vaan alle ni ei tarvi pöytää, taikka esim kuormalavoja päällekäin.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 721
Mitkä pelottelut? Pizzanpaisto on aina ongelmanratkaisua ja nopeaa reagointia.
Ei toki mitään F1 ajoa vaikka onhan kuultu sitäkin että kuka tahansa osaisi jos olisi redpull ;-)
 
Liittynyt
09.11.2020
Viestejä
653
Mitenkäs muut Oonistit / muiden valmistajien pizzauunien kanssa värkkäilevät pizzaniilot - onko saatu uunin kiveä pakkasessa halkeamaan?

Poolish olisi tarkoitus huomenna kyhäillä ja lauantaina paisto kirpeässä pakkassäässä (ennuste ~ -10c).

Kaasupulloja on myös teräksistä plaatua kuistilla, joten no hätä niissä, mutta oonin ja sen kiven käyttö kovemmilla pakkasilla hieman huolestuttaa.

Tosin muistaakseni maaliskuussakin tuli pizza jos toinenkin paisteltua ja pakkastahan silloinkin oli.
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
270
Mitenkäs muut Oonistit / muiden valmistajien pizzauunien kanssa värkkäilevät pizzaniilot - onko saatu uunin kiveä pakkasessa halkeamaan?

Poolish olisi tarkoitus huomenna kyhäillä ja lauantaina paisto kirpeässä pakkassäässä (ennuste ~ -10c).

Kaasupulloja on myös teräksistä plaatua kuistilla, joten no hätä niissä, mutta oonin ja sen kiven käyttö kovemmilla pakkasilla hieman huolestuttaa.
Jotkut onnistuneet kiviä halkomaan, mutta uskon, että noissa tapauksissa ollut joku muu syynä kuin pakkanen. Itse aloittelen paistoja kolmatta talvea kerran viikkoon ja uuni ollut aina ulkona huputettuna. Jos kiveä ei kastele tai kolhi turhalla liikuttelulla uunista pois, niin ei varmasti tule ongelmia. On kait jotkut saaneet uusia kiviäkin takuuseen. Tuo Oonin vakiokivi ei ole kovin häävi, joten hyvä syy korvata se biscottokivellä jos hajoaa.
Itse paistellut komposiittipullolla ulkosäilytyksessä ongelmitta aiemmin, nyt vaihdoin mökiltä kotia teräspullon testiin, jotta näkee onko tuossa mitään eroa.
 
Liittynyt
09.11.2020
Viestejä
653
Mjoo. Hyvä kuulla.

Ite säilytän oonia puolilämpimässä (+10c - +12c talvella) pihavarastossa.

Jos sen sieltä haalaan kuistille ja tuikkaan saman tien päälle ja paisteltuani annan jäähtyä taas samoihin lämpöihin, niin eihän se edes varsinaisesti käy pakkaslämpötilassa tarkemmin ajatellen.

Toki lämpeneminen on varmasti hitaampaa ja jäähtyminen nopeampaa kuin lämpimämmässä ulkoilmassa, mutta turha lienee huoleni.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 830
Onko kukaan kostealla liinalla pyyhkinyt paistojen välissä kiven puhtaaksi? Itse en ole uskaltanut, mutta mitä tuubia katselee, niin surutta putsaillaan. Mulla on yksi "ylimääräinen" terävä reunainen lapio jolla vetelen jauhot takalaitaan jossa ne palavat pois. Myös luukulla saa tehtyä paistojen välissä pyrolyysin, mutta silloin myös kivi lämpenee turhan paljon.
Vaihda käsittelyjauhoksi joku karkeampi ja lapiolle viemiseen joku oikein karkea. Ei sitä kiveä tarvi paistojen välissä millään putsata kun ei työnnä sinne mitään putsattavaa. Lapiolla voi tosiaan työnnellä kaiken turhan sinne polttimon luokse palamaan pois.
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
270
Vaihda käsittelyjauhoksi joku karkeampi ja lapiolle viemiseen joku oikein karkea. Ei sitä kiveä tarvi paistojen välissä millään putsata kun ei työnnä sinne mitään putsattavaa. Lapiolla voi tosiaan työnnellä kaiken turhan sinne polttimon luokse palamaan pois.
Itse testannut:
  • mannaryynejä, turhan karkeaa, rouskuu hampaissa ja tuppaa palamaan
  • Durumjauhoja, palaa uunissa helposti ja pölyää enemmän kuin karkeampi tavara ( edit. ei siis semolina)
  • Myllyn Paras karkea vehnäjauho on ollut paras ja aina tuohon tulee palattua muiden kokeilujen jälkeen, ylimääräinen karisee helposti pois, eikä ei pala uunissa eikä myöskään narsku hampaissa. Luulen että Pirkka Parhaat Pizzanpaistajien pyörittelyjauho on sama tavaraa vaikkei pussin kyljessä aivan suoraan tuota sanota.
  • Gluteenittomien pizzojen kanssa olen kokeillut riisijauhoa, mutta taikinan koostumuksesta johtuen tuota tarttuu tolkuttomasti pohjaan ja tulee hiukka liikaakin rakennetta hampaille.
 
Viimeksi muokattu:

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 920
Käytän Durum-jauhoja viimeistelyssä ennen kivelle laittamista ja muutenkin venytän taikinan ensin rattiotteella sormien välissä ja lopuksi muotoilen suoraan pizzalapion päällä, ettei tarvitse enää alkaa kikkailemaan keittiön työtasolta erikseen pizzalapiolle.

durum.jpg

DSC06587.JPG
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 830
Itse testannut:
  • mannaryynejä, turhan karkeaa, rouskuu hampaissa ja tuppaa palamaan
  • semolinajauhoja, palaa uunissa helposti ja pölyää enemmän kuin karkeampi tavara
  • Myllyn Paras karkea vehnäjauho on ollut paras ja aina tuohon tulee palattua muiden kokeilujen jälkeen, ylimääräinen karisee helposti pois, eikä ei pala uunissa eikä myöskään narsku hampaissa. Luulen että Pirkka Parhaat Pizzanpaistajien pyörittelyjauho on sama tavaraa vaikkei pussin kyljessä aivan suoraan tuota sanota.
  • Gluteenittomien pizzojen kanssa olen kokeillut riisijauhoa, mutta taikinan koostumuksesta johtuen tuota tarttuu tolkuttomasti pohjaan ja tulee hiukka liikaakin rakennetta hampaille.
Käsittelyyn durrum jauhoa, lapiolle viemiseen mylly paras kauramanna suurimo.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 271
Itse testannut:
  • mannaryynejä, turhan karkeaa, rouskuu hampaissa ja tuppaa palamaan
  • semolinajauhoja, palaa uunissa helposti ja pölyää enemmän kuin karkeampi tavara
  • Myllyn Paras karkea vehnäjauho on ollut paras ja aina tuohon tulee palattua muiden kokeilujen jälkeen, ylimääräinen karisee helposti pois, eikä ei pala uunissa eikä myöskään narsku hampaissa. Luulen että Pirkka Parhaat Pizzanpaistajien pyörittelyjauho on sama tavaraa vaikkei pussin kyljessä aivan suoraan tuota sanota.
  • Gluteenittomien pizzojen kanssa olen kokeillut riisijauhoa, mutta taikinan koostumuksesta johtuen tuota tarttuu tolkuttomasti pohjaan ja tulee hiukka liikaakin rakennetta hampaille.
Mikset vaan durum jauhoilla ole asiaa tehnyt, jotka on kuin tehty tätä hommaa varten?
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
270
Mikset vaan durum jauhoilla ole asiaa tehnyt, jotka on kuin tehty tätä hommaa varten?
Taisi olla ajatuskatko, tarkoitin durumia tuolla semolinalla. Semolinaa en ole kokeillut vaikka monessa paikka suositeltu. Ja durumista nimenomaan tätä palamisongelmaa havainnut tai sitten Myllyn Paras durumjauho mitä käyttänyt on ollut liian hienoa tähän tarkoitukseen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 271
Taisi olla ajatuskatko, tarkoitin durumia tuolla semolinalla. Semolinaa en ole kokeillut vaikka monessa paikka suositeltu. Ja durumista nimenomaan tätä palamisongelmaa havainnut tai sitten Myllyn Paras durumjauho mitä käyttänyt on ollut liian hienoa tähän tarkoitukseen.
Viet sitä liikaa kivelle.
Reiällinen lapio ja leikit elvistä hetken ennen kun tunget uuniin ni ylimääräiset jauhot jää nurtsille.
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
270
Viet sitä liikaa kivelle.
Reiällinen lapio ja leikit elvistä hetken ennen kun tunget uuniin ni ylimääräiset jauhot jää nurtsille.
Kiitos neuvosta, näillä paistomäärillä luulen tietäväni mitä teen. Jännä homma et tuota ilmiötä esiinny karkeilla vehnäjauhoilla vaikka tyyli on sama pyöritellessä sekä pizzan lapiolle ottaessa sekä pieni heilautus ennen uuniin paistoa. Ilman mitään elvis leikkejä..
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 271
Kiitos neuvosta, näillä paistomäärillä luulen tietäväni mitä teen. Jännä homma et tuota ilmiötä esiinny karkeilla vehnäjauhoilla vaikka tyyli on sama pyöritellessä sekä pizzan lapiolle ottaessa sekä pieni heilautus ennen uuniin paistoa. Ilman mitään elvis leikkejä..
Itse teen durumilla eikä ole mitään ongelmia, pizza tulee lapion (ooni 12 reiitetty) päälle kun sitä vaaditaan ja kun sen pistän uuniin sen alle ei jää paljoa jauhoa koska kun elvistelen sitä tippuu useampi teelusikallinen.
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
270
Itse teen durumilla eikä ole mitään ongelmia, pizza tulee lapion (ooni 12 reiitetty) päälle kun sitä vaaditaan ja kun sen pistän uuniin sen alle ei jää paljoa jauhoa koska kun elvistelen sitä tippuu useampi teelusikallinen.
Ilmeisesti vain sitten väärää durumia kun parin pizzan jälkeen uunissa musta rengas kun karkean vehnäjauhon jälkeen uuni on puhdas.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 721
Melko filosofista: toki uunissa mikään, mitä sienne ei kanna, pala. Eikä missään vaiheessa käsittelyä kannata käyttää jauhoja ;-) Toinen asia on joutuuko niitä käyttämään, parhaat ei joudu! Se, minkä jauhon palamistuote on vähitenpahaa, se onkin keskustelunarvoista. Napolinpoijjaat, joiden videoita aika usen tulee katsottua, niistäkin toinen käyttää semolinaa ja toinen 00-jauhoja käsittelyyn. Kumpi mahtaa olla karmealla tavalla väärässä? ;-)

Tämä "fine" joka muuten ei ole kauhian hienoa, on aika hyvää laakerikamaa:

angelo.jpg
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 901
Melko filosofista: toki uunissa mikään, mitä sienne ei kanna, pala. Eikä missään vaiheessa käsittelyä kannata käyttää jauhoja ;-) Toinen asia on joutuuko niitä käyttämään, parhaat ei joudu! Se, minkä jauhon palamistuote on vähitenpahaa, se onkin keskustelunarvoista. Napolinpoijjaat, joiden videoita aika usen tulee katsottua, niistäkin toinen käyttää semolinaa ja toinen 00-jauhoja käsittelyyn. Kumpi mahtaa olla karmealla tavalla väärässä? ;-)

Tämä "fine" joka muuten ei ole kauhian hienoa, on aika hyvää laakerikamaa:

Mistähän tuota jauhoa saa?

K-Raudassa olisi noudettavissa Karu 16. Puuttuu enää 00 jauhot ja pitsan täytteet. Kaapissa on durum jauhoja joita ajattelin kokeilla "voiteluun".

Kauan poolishin pitää tekeytyä ja minkä ajan päästä se on tekeytynyt liikaa? Olisi kova halu jo lauantaina päästä kokeilemaan uunia mutta olen mahdollisesti todella myöhään kotona perjantaina niin ei kerkeä laittaa alulle taikinaa välttämättä.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 721
Mistähän tuota jauhoa saa?

K-Raudassa olisi noudettavissa Karu 16. Puuttuu enää 00 jauhot ja pitsan täytteet. Kaapissa on durum jauhoja joita ajattelin kokeilla "voiteluun".

Kauan poolishin pitää tekeytyä ja minkä ajan päästä se on tekeytynyt liikaa? Olisi kova halu jo lauantaina päästä kokeilemaan uunia mutta olen mahdollisesti todella myöhään kotona perjantaina niin ei kerkeä laittaa alulle taikinaa välttämättä.
Täällä pikkukaupungissa etnisessä kaupassa on tuota, mutta muuten en ole kyllä nähnyt.
mutta uunia kokeillessa tuskin kannattaa hajoittaa harkkaa kovin moneen suuntaan, yksinkertaislla jutuilla alkuun niin muuttuvia on mahdollisimman vähän. Minusta olennaisinta on harkatapöydällä pelkkää pohjaa jonkun verran lapiolla, ja pitää vauhtia kamanlisäysten kanssa, joita myö karsitusti ja vähän. Märänvälttely on a ja o, ei saa päästää tomaattia ohi, lapiolle, eikä myöskään takinan läpi, ei reijistä, eikä uuttumaan läpi taikinan.
Se millainen taikina tulee reseptiksi, murehtisin sitä myöhemmin, kyllä ihan "pikataikina"pitsatkin suihin uppoaa. Myönnetään että millainen taikina, sellaista on sen käsittely, mutta sen oppii joka tapauksessa vasta myöhemmin. Jos on uunin lämmönhallinta, pitsansiinäkääntely, sinne vienti, pöytäkäsittely täytteiden ja tomaatinhallinta -niiden kosteuskoostumukset jne edessä, niin jättäisin se taikinan edes helpommaksi. Eli sille jokin "pikartaikina"ohje. ja tekee roomalaisia alkuun kaulimen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
270
Kauan poolishin pitää tekeytyä ja minkä ajan päästä se on tekeytynyt liikaa? Olisi kova halu jo lauantaina päästä kokeilemaan uunia mutta olen mahdollisesti todella myöhään kotona perjantaina niin ei kerkeä laittaa alulle taikinaa välttämättä.
Poolish ohje ja laskuri
Perjantaina ei enää ehdi poolishtaikinaa välttämättä ehdi, 16-24h jääkaapissa. Mutta yhden yön suorataikina toimii hyvin tuossa ajassa, jos vain viitsii alkaa illalla enää vääntämään.
 
Liittynyt
09.11.2020
Viestejä
653
Tee pikapoolish lauantaina?



Oon ite tolla reseptillä tehny useamman satsin kiekkoja ja hyviä tulee. Suolaa laitan kyllä hieman enemmän kuin mitä don massimo ohjeistaa.

Eilen tuli laitettua PP poolish tulille ja juuri pullat väännettyä. Sitten vielä 48h kylmäkohotus pullille ja La paisto.
 
Liittynyt
03.06.2021
Viestejä
32
Olispa pizzauuni. :happy:
Taikina on muokattu omaan makuun mieleiseksi. Kosteus noin 70%.
Taikina ja pepperoni salamit ovat suolaisia, joten suolainen tarvitsee tasapainoksi esim ananasta, tai mitä tahansa muuta makeuttajaa. Pelkästään ne eivät toimi, joten pizzassa on Chili-öljyä.
Tomaattikastike (Italiasta) on tuunattu itse. Eli siihen tulee oreganoa jauhettuna (idea lainattu Kotipizzalta) ja muita ainesosia, joista tykkään. Olen kokki, mutta huono leipuri.
pizza_2.jpg
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 721
Miksi suolainen tarvitsisi jotain makeaa? Aamupekonin päälle pallo jääteöä?
Tuo ikuinen oregano joka paikkaan, siitä ei voi edes syyttää kebabpitserioita, vaan se oli jo ensimmäisillä suomalaisilla pitseriolla jostain syystä tautina.
-mutta kuten jo todettuakin, jokainen tulkee onnelliseksi omillaan.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 920
Mikä oreganossa on vikana?

Itse tungen sitä lähes kaikkeen esim. keittoihin sekä jauheliha- ja makkarakastikkeeseen yms.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 721
Oregano on vähän kuin chili tai nduja, Suomessa ne on aina kaikessa. Ja muotina kuin rap, ei katoakaan siinä puolessa vuodessa! ;-)
Aikoinaan oli sitrunapippuria joka paikassa, mutta se sentään katosi, ja sanoin maustepippuria sitä aiemmin. Salmiakkia pitää nykyisin tunkea joka paikkaan Suomessa, ja usassa kahvia.
Eli nää on paikallisia juttuja, ja miksi niitä moittisi? Joku tykkää. Tykkääminen on vapaaehtoistoimintaa.
Mitä siihen oreganoon tulee, minullakin on yksi mihin laitan, kun teen "kunnon" hernekeiton:
eli lian vähän vettä jotta keitto on kuin puuroa, ja sitten paistijauhelihaa miltei puolirapeaksi paistettuna mukaan, mustapippuria -ja oreganoa.

Mutta kun en koskan tee marinaraa, niin oikeastaan mihinkään muuhun ei minulla oreganoa kulukaan.
Mitä niiden italiaanojen touhuihin tulee, nin toinen luulo mikä täällä on että joka paikkaan kuuluu valkosipulia. Sitäkin Italiassa käytetään aika vähän. Mutta en silti sano etteikö valkosipulia saisi itse käyttää mihin haluaa ;-)
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
279
Mulla on tuollainen tavallinen pizzalapio mihin olen tykästynyt muuten, mutta välillä pizza tuntuu jämähtävän siihen uuniin laitettaessa.
Täältä kun luin että reiällinen lapio auttaisi asiaa, niin pitäisiköhän hurauttaa porkkanalla reiät tuohon nykyiseen lapioon. Oisko ihan hullu idea?

Minkäskokoisia halkaisijaltaan nuo pizzalapion reiät tapaa olla?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 920
Parit kiekot PPPP 170g pizzapalloihin.

1. Tonnikala, kinkku, mozzarella ja Valio Polar
2. Tonnikala, kinkku, mozzarella, Valio Polar ja aurajuusto
3. Tonnikala, kinkku, ananas, mozzarella, Valio Polar, aurajuusto ja valkosipuli

1.JPG 2.JPG 3.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 721
Mulla on tuollainen tavallinen pizzalapio mihin olen tykästynyt muuten, mutta välillä pizza tuntuu jämähtävän siihen uuniin laitettaessa.
Täältä kun luin että reiällinen lapio auttaisi asiaa, niin pitäisiköhän hurauttaa porkkanalla reiät tuohon nykyiseen lapioon. Oisko ihan hullu idea?

Minkäskokoisia halkaisijaltaan nuo pizzalapion reiät tapaa olla?
Minusta ei kannata, reijälliset kun useimmiten jotain teflontyyppistä raatkaisua, eli se aspekti jäisi silti pois.
Parempi etsia halpa reikälapio.
joku tommonen, tosin tuo voi jo vaatia sit sahaa ku aika pitkä kep: Mefisto pizzalapio 12"
 
Liittynyt
03.06.2021
Viestejä
32
Miksi suolainen tarvitsisi jotain makeaa? Aamupekonin päälle pallo jääteöä?
Tuo ikuinen oregano joka paikkaan, siitä ei voi edes syyttää kebabpitserioita, vaan se oli jo ensimmäisillä suomalaisilla pitseriolla jostain syystä tautina.
En oikein ymmärrä pointtiasi? Esim suklaa sisältää käsittämättömän määrän suolaa ja sokeria. Miltähän sokerinen suklaa maistuisi ilman suolaa.. tai jos suklaa sisältäisi kaakaon lisäksi vain rasvaa ja suolaa. Jäätelöä vaan pekonin päälle, jos maistuu.
Eihän Oreganoa tarvitse tunkea joka paikkaan. Se on makuasia sanoi koira kun hevosen paskaa söi. Oregano varmasti valittiin pizzaan sen aromaattisen maun ja tuoksun vuoksi. Oregano sopii hyvin leipien ja pastojen mausteeksi. Ja kyllä Oreganon käyttö pizzoissa on muualla, kuin Suomessa keksitty. Olen myös sitä mieltä, että maito on vain vauvoja varten. Itse en halua pizzaani rasvaista juustoa raikkaita makuja pilaamaan. Maito turruttaa makuhermoja (tämäkin tutkimuksilla todistettu), joten maidon kanssa kaikki maistuu vähemmän. Maito myös tunnetusti "neutraloi" kapsaisiinin poltetta chilissä. Monet myös juovat kahvinsa Cafe au Laitina, eli maidon kanssa, joka amputoi hapokkuuden. Suomalaistutkimuksen mukaan kaupan maito on koostumukseltaan myös lähempänä puuliimaa, kuin oikeaa maitoa.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 721
Kuten sanottu: Joku tykkää. eli en ymärrä pointtiasi moittia sitä että sanoin että kuka tahansa saa laittaa mitä tahansa.
 
Liittynyt
18.03.2020
Viestejä
208
Onko kukaan kostealla liinalla pyyhkinyt paistojen välissä kiven puhtaaksi? Itse en ole uskaltanut, mutta mitä tuubia katselee, niin surutta putsaillaan. Mulla on yksi "ylimääräinen" terävä reunainen lapio jolla vetelen jauhot takalaitaan jossa ne palavat pois. Myös luukulla saa tehtyä paistojen välissä pyrolyysin, mutta silloin myös kivi lämpenee turhan paljon.
Miten ois ihan perinteinen uuniharja aka uuniluuta? Saman näköistä harjaa löytyy myös pizzauuniharjan nimellä, mutta uuniluudan nimellä löytyy jokaisesta perähikiän sekatavararautkaupasta. Uuniluuta Pisla HTT 120cm
harjas on jotain kasviskuitua ja se kastellaan tai peräti liotetaan ämpärissä. Kestää pitsauuniakin kuumemmaksi lämmitetyn leivinuunin kanssa vuosikymmenen.
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
270
Minulla oli "jotain kasviskuitua" harja -ja paloi laakista, tosin en tietenkään ymmärtänyt uittaa sitä etukäteen. Oli tämännäköinen, tässä tosin puhutaan nailonista, joka kumastuttaisi sekin. Roastmaster A-series grilliharja 45 cm 3 harjaa | Motonet Oy
En lähtisi kuumaa tai edes kylmää pizzakiven märällä rätillä tai harjalla lääppimään. Se on kivi halki äkkiä. Ja tuo nailon kuulostaa todella erikoiselta.

Hrr!
Minulla olisi varmaan jo mietinnässä sähköversio ;-)
Ei siellä pihall3 tarvitse asumaan jäädä, kaksi minuuttia ml. paisto. Itse paistelin eilen hupparissa -10C kelissä. Ei mitään takki pysty joka välissä pukemaan.
 
Liittynyt
01.03.2021
Viestejä
119
Oletteko arvon pizzauunin omistajat tehneet tieteellisiä testejä jossa paistatte kaksi samaa pitsaa samasta taikinasta, toinen normiuunissa ja toisen pizzauunissa, onko makukokemuksessa selkeesti ollu eroa?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 254
Viestejä
4 230 235
Jäsenet
71 185
Uusin jäsen
kyynel

Hinta.fi

Ylös Bottom