Pizzan valmistus kotona, reseptit, tekniikat ja välineet

Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 719
Mukava jos sait rapean pohjan paperi välissä ja kivikin eristeenä.
Rainbow taisi olla surkein tomaattimoso joita vertailitltiin vierekkäin aikoinaan. Pitsa ei toki ole se missä makuerot helpoimmin huomaa, vaan se jossa supervetisyys kostautuu. Viimeksi ostettiin kolme erilaista tomaattia ja marzanot oli hyvää, mutta kun vieressä oli vielä parempia kirsikkatomaatteja niin ei innostuttu maksamaan moisista, ainakaan pitsaan.
Ei varsinaista säästöä mutta jos raastaa parmesaanin sijaan pecorino romanoa pitsan pohjalle, niin saa maukkaampaa, ja raastaminen helpompaa hommaa. Ja muutenkin monikäyttöisempi juusto kun kaikissa, no sanotaan roomalaisissa klasskkopastoissa tuppaa olemaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 223
Mukava jos sait rapean pohjan paperi välissä ja kivikin eristeenä.
Rainbow taisi olla surkein tomaattimoso joita vertailitltiin vierekkäin aikoinaan. Pitsa ei toki ole se missä makuerot helpoimmin huomaa, vaan se jossa supervetisyys kostautuu. Viimeksi ostettiin kolme erilaista tomaattia ja marzanot oli hyvää, mutta kun vieressä oli vielä parempia kirsikkatomaatteja niin ei innostuttu maksamaan moisista, ainakaan pitsaan.
Ei varsinaista säästöä mutta jos raastaa parmesaanin sijaan pecorino romanoa pitsan pohjalle, niin saa maukkaampaa, ja raastaminen helpompaa hommaa. Ja muutenkin monikäyttöisempi juusto kun kaikissa, no sanotaan roomalaisissa klasskkopastoissa tuppaa olemaan.
Tomaatti Mutti, lehmämozzarella Rainbow :)
Valitan, Muttin markkinointi on onnistunut ja sitä on kaapissa monessa eri muodossa. En enää muuta käytäkään.

Mikäköhän siinä on, kun lehmä ei kelpaa sinullekaan, vaan pitää olla lammasta? No, kun parmesaanipala on käytetty loppuun, voisin tosiaan kokeilla jotain muuta. Grana Padano oli listalla, mutta kai sitä pecorinoakin voisi koettaa.

Lisäksi saatan palata Fazerin palloihin. Niitä saa Prismasta nykyään ja ovat halpoja. Pirkan 00-palloista tuli vähän isompi pizza, mikä sinänsä ok, mutta maku ei ollut niin paljon parempi. Taikinaa en itse jaksa tehdä, ennenkuin olen onnistunut leivässä ja vielä en ole saanut tarpeeksi gluteenia, että olisi tullut herkullinen ja ilmava leipä.

--

Voisin jatkaa väittelyä tuosta paperista, kun se ei mielestäni niin paljoa eristä. Kiveä kuumennettiin 50min, joka voi olla liian vähän, mutta oli nälkä. Vähän vielä lisää tartten perusteluja, ennenkuin vaihdan kiveni metalliin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 719
Mutti on varma valinta, mutta en investoi kalliiseen marzanoon, enkä niin ällöihin valmiiksimaustettuihin. Normipolpaa ja jos pitää siivilöidä, niin mielummin hiukan pyreetä niskaan, niin ei tuhlaa lientä (meillä tosin vaimo tekee siivilöintinesteestä ja jämistä tomaattikeiton)
 
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
417
Jos lähdetään siitä, että mikäli sinulla ei ole kokemusta seuraavasta kapistuksesta, niin älä edes vaivaudu vastaamaan eli onko jollain kokemusta näistä grilleihin tulevista "apukuorista" pizzalle?

Itsellä 4-polttimoinen Weber ja neljällä polttimolla ilman paahto (searing) -poltinta lämpötila kohoaa grillin oman mittarin (joka tässä mallissa on ns. takaseinässä, ei kuvussa) noin 320 asteeseen. Suurin piirtein neljässä minuutissa pohja saa mukavan värin pizzakivellä, mutta täytteet päältä eivät kyllä selvästikään siihen mennessä ole ihan priimaa... toki tätä voi vähän avustaa jälkikäteen vaikka kaasupolttimella, mutta tämä on ylimääräinen työvaihe lisää.

Eli näitä grilliin tulevia kupuja löytyy aika monelta valmistajalta, mutta mitä olen itse asiaa pähkäillyt, niin jos olisin itse suunnittelmassa moista, niin malli olisi kutakuinkin tämän kaltainen eli mahdollisimman leveä verrattuna itse kiveen ja kaartuu keskelle enemmän tai vähemmän:


Toki on sitten Mustangeja, Mefistroja jne. jotka yrittävät tehdä saman, mutta suurin ero näissä on, että se laatikko on suurin piirtein kiven kokoinen, jolloin ensimmäinen haaste on mielestäni se, että mistä se lämpö sinne yläpuolelle kulkeutuu, jos oletetaan kiven olevan enemmänkin "eriste" tässä tapauksessa. Näistäkin tuossa ensimmäisessä lämpömittari varmaan hajoaisi ja menisi vaihtoon, mutta se on pieni paha.

Jotain arvosteluja näistä lueskellut, mutta mitäs kokemuksia täällä moisista olisi?
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 830
Jos lähdetään siitä, että mikäli sinulla ei ole kokemusta seuraavasta kapistuksesta, niin älä edes vaivaudu vastaamaan eli onko jollain kokemusta näistä grilleihin tulevista "apukuorista" pizzalle?

Itsellä 4-polttimoinen Weber ja neljällä polttimolla ilman paahto (searing) -poltinta lämpötila kohoaa grillin oman mittarin (joka tässä mallissa on ns. takaseinässä, ei kuvussa) noin 320 asteeseen. Suurin piirtein neljässä minuutissa pohja saa mukavan värin pizzakivellä, mutta täytteet päältä eivät kyllä selvästikään siihen mennessä ole ihan priimaa... toki tätä voi vähän avustaa jälkikäteen vaikka kaasupolttimella, mutta tämä on ylimääräinen työvaihe lisää.

Eli näitä grilliin tulevia kupuja löytyy aika monelta valmistajalta, mutta mitä olen itse asiaa pähkäillyt, niin jos olisin itse suunnittelmassa moista, niin malli olisi kutakuinkin tämän kaltainen eli mahdollisimman leveä verrattuna itse kiveen ja kaartuu keskelle enemmän tai vähemmän:


Toki on sitten Mustangeja, Mefistroja jne. jotka yrittävät tehdä saman, mutta suurin ero näissä on, että se laatikko on suurin piirtein kiven kokoinen, jolloin ensimmäinen haaste on mielestäni se, että mistä se lämpö sinne yläpuolelle kulkeutuu, jos oletetaan kiven olevan enemmänkin "eriste" tässä tapauksessa. Näistäkin tuossa ensimmäisessä lämpömittari varmaan hajoaisi ja menisi vaihtoon, mutta se on pieni paha.

Jotain arvosteluja näistä lueskellut, mutta mitäs kokemuksia täällä moisista olisi?
Voi olla aika hiljaista, jos nimenomaan tuollaisesta apukuoresta pitää olla kokemus. Ongelmahan siinä grillissä on juuri se, ettei ylälämpöä tule ja tuossa kuoressa se koitetaan saada tuomalla katto lähemmes. Samaan vaikutukseen pääset varmaan nostamalla sitä kiveä grillissä lähemmas kattoa esim tulitiilillä.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 784
Samaan vaikutukseen pääset varmaan nostamalla sitä kiveä grillissä lähemmas kattoa esim tulitiilillä.
Ero kai siinä, että tuota kattoa ei oteta pois, kun pizza laitetaan sisään. Grillissä vaikka kuinka nostaa pizzaa ylemmäs, niin lämpö karkaa luukun avaamalla. Enkä nyt tarkoita, että tuossakaan lämpö kestäisi, kun ei sitä kokemusta ole. Jos jollain on, niin mielellään minäkin siitä kuulen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 223
VEVOR:ista on kokemusta, kun se on tällä hetkellä eniten käytetty kiinanmerkki.. Ne tekee ihan mitä vaan..

Eli laatu voi olla mitä vaan ja todellinen valmistaja mysteeri.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
44
Jos lähdetään siitä, että mikäli sinulla ei ole kokemusta seuraavasta kapistuksesta, niin älä edes vaivaudu vastaamaan eli onko jollain kokemusta näistä grilleihin tulevista "apukuorista" pizzalle?

Itsellä 4-polttimoinen Weber ja neljällä polttimolla ilman paahto (searing) -poltinta lämpötila kohoaa grillin oman mittarin (joka tässä mallissa on ns. takaseinässä, ei kuvussa) noin 320 asteeseen. Suurin piirtein neljässä minuutissa pohja saa mukavan värin pizzakivellä, mutta täytteet päältä eivät kyllä selvästikään siihen mennessä ole ihan priimaa... toki tätä voi vähän avustaa jälkikäteen vaikka kaasupolttimella, mutta tämä on ylimääräinen työvaihe lisää.

Eli näitä grilliin tulevia kupuja löytyy aika monelta valmistajalta, mutta mitä olen itse asiaa pähkäillyt, niin jos olisin itse suunnittelmassa moista, niin malli olisi kutakuinkin tämän kaltainen eli mahdollisimman leveä verrattuna itse kiveen ja kaartuu keskelle enemmän tai vähemmän:


Toki on sitten Mustangeja, Mefistroja jne. jotka yrittävät tehdä saman, mutta suurin ero näissä on, että se laatikko on suurin piirtein kiven kokoinen, jolloin ensimmäinen haaste on mielestäni se, että mistä se lämpö sinne yläpuolelle kulkeutuu, jos oletetaan kiven olevan enemmänkin "eriste" tässä tapauksessa. Näistäkin tuossa ensimmäisessä lämpömittari varmaan hajoaisi ja menisi vaihtoon, mutta se on pieni paha.

Jotain arvosteluja näistä lueskellut, mutta mitäs kokemuksia täällä moisista olisi?
Naapurilla vastaava kapistus jossain kiina kaasugrillissä. Useammat pizzat syöny ja oikein toimiva. Vaatii vähän harjottelua mutta sen jälkeen onnistuu kyllä.
Ei tietenkään pärjää kunnon seteille, mutta voittaa uunin.
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
270
Ei ole kokemusta ko. postilaatikoista, mutta kyllähän mestarit tekee kamadollakin sujuvasti, kunhan pizzakivi on vain nostettu ylös tiilien avulla, jotta yläpuolikin saa lämpöä. Luulisi toimivan myös kaasugrillissä, suurin ongelma varmaan liian kovat alalämmöt, jos ei ole tarkkana. En sinänsä ymmärrä tuollaista satasen läpyskää kaasugrilliin, kun samaan hintaan saa jo halvimpia kaasulla toimivia pizzauunejakin.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
822
Kaikenlaista rieskaa tuli uunista ulos. Uusia makuja haettu, mutta ei perinteisen voittanutta. Kovasti koittanut keksiä uusia miellyttäviä comboja, mutta ei tunnu löytyvän. Kalaa moni suosittelee, mutta lasten näkökulmasta se ei houkuttele.

Tuo punasipuli, paprika ja mascarpone toimi yhdessä. Alla oli vielä savupekonia, mutta turhan voimakas/hallitseva maku.

Edelleen joku perus Diavola on se juttu. Siihen päälle pienet hunajat niin avot.

fotor_1694518857728.jpg
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 719
Luovasti tein pienen purkillisen: Chilimurske, hunaja, Tabasco ja pikku tippa kukkoa. Makea ja jälkipolttoinen maku. Ihan ok tuote.
Olikohan chiracha ja tabasco ollenkaan tuossa tarpeen?

Tuo mascarpone varmaan sopii, mutta kalliimpana kuin mozzarella, mutta kuitenkin erittäin mietona myöskin jännä valinta. Itse käyttänyt mascarponea parissa pastassa kun ricotta vaikeammin saatavissa.
Pitäisikin koittaa pitsaankin.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
822
Olikohan chiracha ja tabasco ollenkaan tuossa tarpeen?

Tuo mascarpone varmaan sopii, mutta kalliimpana kuin mozzarella, mutta kuitenkin erittäin mietona myöskin jännä valinta. Itse käyttänyt mascarponea parissa pastassa kun ricotta vaikeammin saatavissa.
Pitäisikin koittaa pitsaankin.
Pitäähän siinä soosissa olla makua. Epäilin että tuo jauhe ei yksistään riitä. Tabasco etikkapohjainen ja kukon pikku tulisuus toivottua. Mascarpone oli tuon chilihunajan kanssa jees.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 271
Pistetään nyt tännekkin sit kysymys:

Olisiko jollain jotain helppoa kikkaa miten saisin pizzauuniin rakennettua pyörivän kiven? (35cm kiven)
Ei mitään sähköistä (koska paristokäyttöisiä vartaita ei tunnu mistään löytyvän, enkä välttist haluis porailla tota uunia) vaan ihan sellanen manuaalisesti pyöritettävä.
Ei tarvitsisi olla edes mikään kiinteä asennus, kunhan on systeemi mikä suht hyvin paikallaan pysyy.
Eikä saa olla useita senttimetrejä korkea vaan niin että osasta tulee se 1-2cm max lisää korkeutta, muuten on pizza kiinni katossa :D



Tämän tyyppinen nyt esim (1min 25sec näkee yksityiskohtaisesti), tai mikä tahansa muu vastaava, mutta sellanen että kaikki osat löytyis ihan kivijalkamyymälöistä eikä maksa älyttömästi.

Vierestä löytyy biltema, puuilo, byggmax ja k-rauta että jos jotain osia niistä löytyy millä onnistuisi.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 909
Myydään myös valmiina jos ei ole hinnasta kiinni, mutta saattaa tulla lähes yhtä kalliiksi jos alkaa itse tekemään.

Hakusanalla "Pizzatwister" löytyy Googlesta lisää.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 271
Myydään myös valmiina jos ei ole hinnasta kiinni, mutta saattaa tulla lähes yhtä kalliiksi jos alkaa itse tekemään.

Hakusanalla "Pizzatwister" löytyy Googlesta lisää.
Juu olisinkin ostanut tuollaisen mutta kun noita on vaan oonille ja ei sellaista nyt löydy. :confused2:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 271
Tuossahan olisi kaikki valmiina ja siitä vaan modaamaan omaan käyttöön sopivaksi :hmm:
Kallista tulee jos ei saakkaan sopimaan lainkaan paikalleen...
Vähintäänkin pitäisi porata pohjaan uudet ruuvinpaikat että tuon saisi kiinni mut sit tulee myös kysymys että onko toi 16" malli liian iso mun 14" uuniin, 12" on ainakin liian pieni, sekä noissa oonin pohjissa menee sellaisia korotusuria mihin noi twisterit asettuu päälle niin sit tonne pitäis modata jotain sopivan kokoista vielä alle ettei kivi ole aivan vinossa...

Halvimmillaanhan tollasia painolaakereita tms. löytyy ihan parilla eurolla, jos joku niistä olisi joskus jotain modannut...
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
693
Tomaatti Mutti, lehmämozzarella Rainbow :)
Valitan, Muttin markkinointi on onnistunut ja sitä on kaapissa monessa eri muodossa. En enää muuta käytäkään.

Mikäköhän siinä on, kun lehmä ei kelpaa sinullekaan, vaan pitää olla lammasta? No, kun parmesaanipala on käytetty loppuun, voisin tosiaan kokeilla jotain muuta. Grana Padano oli listalla, mutta kai sitä pecorinoakin voisi koettaa.

Lisäksi saatan palata Fazerin palloihin. Niitä saa Prismasta nykyään ja ovat halpoja. Pirkan 00-palloista tuli vähän isompi pizza, mikä sinänsä ok, mutta maku ei ollut niin paljon parempi. Taikinaa en itse jaksa tehdä, ennenkuin olen onnistunut leivässä ja vielä en ole saanut tarpeeksi gluteenia, että olisi tullut herkullinen ja ilmava leipä.

--

Voisin jatkaa väittelyä tuosta paperista, kun se ei mielestäni niin paljoa eristä. Kiveä kuumennettiin 50min, joka voi olla liian vähän, mutta oli nälkä. Vähän vielä lisää tartten perusteluja, ennenkuin vaihdan kiveni metalliin.
Mun mielestä noi Fazerin pallot on täysin mauttomia. Ja sen lisäksi ne on todella pieniä. Itellä ainakin jää nälkä niiden jälkeen, lapsille ovat ihan sopivat
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 909
Mun mielestä noi Fazerin pallot on täysin mauttomia. Ja sen lisäksi ne on todella pieniä. Itellä ainakin jää nälkä niiden jälkeen, lapsille ovat ihan sopivat
Samaa mieltä ja nykyään K-ryhmän kaupassa asioidessa ostoskoriin päätyy aina 2 x 250g PPPP palleropussi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 223
Mun mielestä noi Fazerin pallot on täysin mauttomia. Ja sen lisäksi ne on todella pieniä. Itellä ainakin jää nälkä niiden jälkeen, lapsille ovat ihan sopivat
Pirkka parhaat-palloista tuli tuommoinen 30x40cm pizza, joka oli vähän hankala 30cm pizzalapiolle, mutta koska oli myös leivinpaperia, onnistui asettelu pizzakivelle. Uunista nuo saa aina pois, mutta löysä pizzapohja täytteineen on joskus haastava saada uuniin.

Nuo Fazerin pallot on minulle ihan ok, pitää vaan vetää todella ohueksi se pohja. Ja niiden kanssa syön kaksi pizzaa kerralla/henkilö. PPPP pallojen kanssa söin yhden pizzan/päivä.
 

TLA

Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
449
Samaa mieltä Fazerista, että kovin mauttomia ovat. Täällä S-ryhmällä jostain syystä pelkästään niitä, joten ei tarvitse kyseisestä ketjusta pizzataikinoita ostella. Pirkan parhaista tykästyin eniten pienempään versioon, näppärämpiä käsitellä ja tulee askarreltua 4 erilaista pizzaa kerralla. Isoissa pppp pullissa oli viimeksi jotain pellavansiemenen näköisiä siemeniä pari kappaletta seassa, lienee normaalia jos samalla linjalla käsitellään, mutta onko muille osunut?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 909
Pirkka parhaat-palloista tuli tuommoinen 30x40cm pizza, joka oli vähän hankala 30cm pizzalapiolle, mutta koska oli myös leivinpaperia, onnistui asettelu pizzakivelle. Uunista nuo saa aina pois, mutta löysä pizzapohja täytteineen on joskus haastava saada uuniin.

Nuo Fazerin pallot on minulle ihan ok, pitää vaan vetää todella ohueksi se pohja. Ja niiden kanssa syön kaksi pizzaa kerralla/henkilö. PPPP pallojen kanssa söin yhden pizzan/päivä.
Oma pizzakivi ja lapio on 30cm ja laitan aina ensin pizzalapion päälle karkeampia durum-jauhoja ja kääntelen rattiotteella sormissa lähes täysikokoisen kiekon ja sitten venyttelen muotoon pizzalapion päällä.

Sitten taikinan päälle tomaattikastike, juustoraaste, mozzarella sekä täytteet ja lopuksi varmistan muutamalla nopealla heilauttamisella, ettei pizzapohja ole jäänyt mistään kiinni ja jos on, nostan reunaa varovaisesti muovisella paistolastalla ja heittelen alle lisää durum-jauhoja.

En ole vielä koskaan onnistunut saamaan pizzaa nätisti lapiolle ja siitä pizzakivelle jauhotetulta keittiön työtasolta ja siksi teen nykyään aina kaikki pizzat suoraan lapion päällä.

Viime sunnuntaina epäonnistuin liian löysän yli 48 tuntia jääkaapissa ja 6 tuntia huoneenlämmössä olleen pizzataikinan kanssa (olisi pitänyt pallottaa uudelleen).

Taikina oli jumiutunut lapioon kiinni keskeltä ja en tarkistanut tilannetta ennen kuin aloin laittamaan sitä lapiolla 280 astetta kuuman pizzakiven päälle.

Kävi vanhanaikaisesti ja "rynkyttäessä" pizzaa lapiolta kivelle, se repesi keskeltä ja oikealta vasemmalta se jäi roikkumaan kivestä yli.

Siitä sitten viiden minuutin päästä alkoi huutamaan eteisen palovaroitin, kun uuni oli täynnä savua pizzasta tippuneista täytteistä sekä nesteistä.

Nyt uuni on taas puhdistettu voimakkaalla uuninpuhdistusaineella ja hioin karkealla hiekkapaperilla pizzakiven puhtaaksi kaikesta paskasta.

DSC06515.JPG
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 271
Mun mielestä noi Fazerin pallot on täysin mauttomia. Ja sen lisäksi ne on todella pieniä. Itellä ainakin jää nälkä niiden jälkeen, lapsille ovat ihan sopivat
Mun mielestä fazer maistuu paremmalle ku esim pizzanpaistajien pallot.
Sen lisäksi kyllähän tollasen pallon saa kun se on oikein nostatettu niin about siihen 28cm leveydelle, kyllä siitä nälkä lähtee.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 909
Joo, taitolaji, ja nöyryyslaji, jokainen töppää då och då.
Hiukan saisit helpotusta reikälapiosta, anodisoitu ja mitälie käsittelyä päällä, liukuu lievästi helpommin kuin kiiltävä.
esim: Mefisto pizzalapio 12"
Tuollainen olisi ihan näppärä jos kotona olisi riittävästi säilytystilaa noin pitkävartiselle lapiolle :thumbsup:

Ollut useamman vuoden tämä käytössä, koska mahtuu näppärästi keittiönkaappiin, kun kahvan rungossa on nappula, jota painamalla kahva taittuu lapion päälle.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 271
Oma pizzakivi ja lapio on 30cm ja laitan aina ensin pizzalapion päälle karkeampia durum-jauhoja ja kääntelen rattiotteella sormissa lähes täysikokoisen kiekon ja sitten venyttelen muotoon pizzalapion päällä.

Sitten taikinan päälle tomaattikastike, juustoraaste, mozzarella sekä täytteet ja lopuksi varmistan muutamalla nopealla heilauttamisella, ettei pizzapohja ole jäänyt mistään kiinni ja jos on, nostan reunaa varovaisesti muovisella paistolastalla ja heittelen alle lisää durum-jauhoja.

En ole vielä koskaan onnistunut saamaan pizzaa nätisti lapiolle ja siitä pizzakivelle jauhotetulta keittiön työtasolta ja siksi teen nykyään aina kaikki pizzat suoraan lapion päällä.

Viime sunnuntaina epäonnistuin liian löysän yli 48 tuntia jääkaapissa ja 6 tuntia huoneenlämmössä olleen pizzataikinan kanssa (olisi pitänyt pallottaa uudelleen).

Taikina oli jumiutunut lapioon kiinni keskeltä ja en tarkistanut tilannetta ennen kuin aloin laittamaan sitä lapiolla 280 astetta kuuman pizzakiven päälle.

Kävi vanhanaikaisesti ja "rynkyttäessä" pizzaa lapiolta kivelle, se repesi keskeltä ja oikealta vasemmalta se jäi roikkumaan kivestä yli.

Siitä sitten viiden minuutin päästä alkoi huutamaan eteisen palovaroitin, kun uuni oli täynnä savua pizzasta tippuneista täytteistä sekä nesteistä.

Nyt uuni on taas puhdistettu voimakkaalla uuninpuhdistusaineella ja hioin karkealla hiekkapaperilla pizzakiven puhtaaksi kaikesta paskasta.

Keittiön tasolle durumia reilusti, ja pallon pyörittää niissä ennen kun lähtee venyttelemään, sit ihan rauhassa rakentaa sen pizzan siinä keittiön tasolla ja sitten yhdellä nopealla liikkeellä rei-itetyn pizzalapion kanssa sinne alle ja pizza on lapiolla.
Sitten kun lähdetään pizzaa viemään ulos uuniin niin ravisutan pizzaa edestakaisin niin kauan ettei rei-istä enää tipu jauhoa.
Onnistuu ihan jokainen kerta.

Lapion päälle niitä ei kannata valmiiksi rakentaa, sinne jää 10x enemmän jauhoja alle sekä on silti riski että taikina jämppää lapioon.

Oonin reiälliselle lapiolle iso suositus, on todella liukas.


Mitä toi liha tossa sun pizzassa on, jumaliste kun näyttää hyvältä.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 909
Keittiön tasolle durumia reilusti, ja pallon pyörittää niissä ennen kun lähtee venyttelemään, sit ihan rauhassa rakentaa sen pizzan siinä keittiön tasolla ja sitten yhdellä nopealla liikkeellä rei-itetyn pizzalapion kanssa sinne alle ja pizza on lapiolla.
Sitten kun lähdetään pizzaa viemään ulos uuniin niin ravisutan pizzaa edestakaisin niin kauan ettei rei-istä enää tipu jauhoa.
Onnistuu ihan jokainen kerta.

Lapion päälle niitä ei kannata valmiiksi rakentaa, sinne jää 10x enemmän jauhoja alle sekä on silti riski että taikina jämppää lapioon.

Oonin reiälliselle lapiolle iso suositus, on todella liukas.


Mitä toi liha tossa sun pizzassa on, jumaliste kun näyttää hyvältä.
Noin sen pitäisi mennä, mutta pääsen myös vähemmällä sotkulla, kun teen suoraan lapion päällä.

Jos tarkoitit noita meetvursteja, niin löysin Prismasta tuollaisen kilon laatikollisen meetvurstin kantapaloja, joista leikkasin pakastuspusseihin 150g määrän kuutioita ja noi siivutkin on kunnollsia paksuja.

Maku on muuten ihan älyttömän hyvä.
376665590_10161024859994295_1962901787684183432_n.jpg 375826721_10161024857074295_5943406154318125314_n.jpg
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 271
Noin sen pitäisi mennä, mutta pääsen myös vähemmällä sotkulla, kun teen suoraan lapion päällä.

Jos tarkoitit noita meetvursteja, niin löysin Prismasta tuollaisen kilon laatikollisen meetvurstin kantapaloja, joista leikkasin pakastuspusseihin 150g määrän kuutioita ja noi siivutkin on kunnollsia paksuja.

Maku on muuten ihan älyttömän hyvä.
Äh niin nä oli nämä, hitto kun itsekin joskus tollaiseen törmäis :confused2:
Sais tehtyä ite samanlaista settiä ku mitä denniksen mexicanassa oli mitä myytiin kaupoissa :love:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 044
Noin sen pitäisi mennä, mutta pääsen myös vähemmällä sotkulla, kun teen suoraan lapion päällä.

Jos tarkoitit noita meetvursteja, niin löysin Prismasta tuollaisen kilon laatikollisen meetvurstin kantapaloja, joista leikkasin pakastuspusseihin 150g määrän kuutioita ja noi siivutkin on kunnollsia paksuja.

Maku on muuten ihan älyttömän hyvä.
Mä oon ostanu samoja mutta pistän metukan rouheeksi tän tyyppisellä laitteella. Mukavempi laittaa ruokiin kun vähän hienompaa.
1694690266117.png
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 271
Onks noita siis useinkin myynnissä?
Missäpäin ne sit yleensä on, lihatiskiltä vai mistä?
Itelläki on prisma tossa vieressä mut en oo kyl koskaan tollasiin törmännyt.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 909
Äh niin nä oli nämä, hitto kun itsekin joskus tollaiseen törmäis :confused2:
Sais tehtyä ite samanlaista settiä ku mitä denniksen mexicanassa oli mitä myytiin kaupoissa :love:
Joo ei tarvitse taas hetkeen ostaa niitä kalliita pepperonisalameita tai vastaavia ja näissä oli vielä parempi maku.

Nämä maksoivat ilmeisesti aikoinaan vitosen luokkaa, mutta ei ~7€ ole vieläkään liikaa kilon pakkauksesta.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 909
Onks noita siis useinkin myynnissä?
Missäpäin ne sit yleensä on, lihatiskiltä vai mistä?
Itelläki on prisma tossa vieressä mut en oo kyl koskaan tollasiin törmännyt.
Ainakin omassa lähiprismassa Tikkurilassa myydään samassa kohdassa missä muitakin metukoita.
 
Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
424
Nokian Cittarista kävin tänään Lucifer Ahjon hakemassa, nyt minullakin on oikea pizza-uuni, jee! Jokohan Pronto joutaa sitten eläkkeelle? Saas nähdä.

Mutta vaikuttaisi että tuo satasen tarjous tulee vähän vaihtelevasti noihin Cittareihin, Pirkanmaalla Nokialla ja Ylöjärvellä näkyi olevan satkulla nyt myynnissä, Linnainmaalla loppu, Pirkkalassa plussakortti-tarjouksena 140€ ja Turtolassa myivät 179€. Voisi kuvitella että ovat lähiaikoina satkulla Pirkkalassa ja Turtolassakin viimeiset kappaleet.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 271
Nokian Cittarista kävin tänään Lucifer Ahjon hakemassa, nyt minullakin on oikea pizza-uuni, jee! Jokohan Pronto joutaa sitten eläkkeelle? Saas nähdä.

Mutta vaikuttaisi että tuo satasen tarjous tulee vähän vaihtelevasti noihin Cittareihin, Pirkanmaalla Nokialla ja Ylöjärvellä näkyi olevan satkulla nyt myynnissä, Linnainmaalla loppu, Pirkkalassa plussakortti-tarjouksena 140€ ja Turtolassa myivät 179€. Voisi kuvitella että ovat lähiaikoina satkulla Pirkkalassa ja Turtolassakin viimeiset kappaleet.
Cittareissa ahjon hinta tulee kaupalta itseltään ilmeisesti eikä keskolta, siksi siinä vaihtelua.
Tuo on satasen hinnalla tosiaan ihan lyömätön vehje.
Multa löytyy ton lisäksi pronto myös.:) (Sekä pizza dragon sekä toinen ulkokäyttöinen pizzauuni Loimo Castino)
 
Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
424
Yksi uunin ostoon motivoiva tekijä oli että ensi viikolla on meidän vuosittaiset ruokajuhlat mökki-isäntäväelle, äitee vähän vihjaili että tekisin nyt vähän fiinimpää pizzaa Prontolla, ei kiitos, väkimäärä on 6-10. No nyt on kunnon uuni, niin otetaan haaste vastaan! Pitää kyllä viikon aikana treenata paistamista kunnolla, joten pizzan täyteinen viikko edessä. Kaikenlaisia vinkkejä otetaan vastaan.

Alustavasti ajattelin että ehkä kolmea erilaista pizzaa, ja buffa-tyylisesti tarjolle kunnon salaattipöydän kera. Pohjana ajattelin käyttää Pirkan isompia palloja.

Diavola on aika selkeä valinta yhdeksi pizzaksi, salamia ja njudaa.

Toiseksi voisi olla kenties jonkinlainen bbq-kana-aurajuusto.

Kolmantena mielessä valkoinen kalapizza. Vähän haaveissa olisi että jos saisi haukea siiman perään, niin oman järven savuhauki pizza olisi cool, jos ei niin ehkä sitten savumuikkua tai -lohta. Kenties lisäksi kanttarellihaketta omasta metsästä. Joskus tein onnistunutta valkoista pizzaa, muistaakseni ihan ranskankermaa, parmesania ja sitruunamehua sekaisin, vähän lisää parmesania sitten vielä päälle.

Ekaa kertaa tosiaan näin vähän isommin pizzanpaistossa, eikä tuommoisesta uunista vielä mitään kokemusta, joten kaikkia vinkkejä käytännön seikoista kuin myös resepteistä otetaan vastaan.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 909
Nduja on kyllä hyvää meetvurstin, salamin tai pekonin kanssa, mutta ärsyttävän hankalaa käsitellä kun on niin tahmeaa.

Itselläni on jääkaapissa PPPP 250g pallo ollut yön yli ja tarkoitus olisi tehdä tänään pizza pekonisuikaleista ja Huhtahyvät meetvurstin kantapaloista leikatuista kuutioista.

Juustoksi raastan tomaattikastikkeen päälle Valio Polar® täyteläistä (voimakas ja luonteikas), kuutioin mozzarellaa ja täytteiden päälle hitusen mozzarellaraastetta.

Viimeksi kun testasin tuota Valion Polar® täyteläistä, niin antoi ihan mielettömän hyvän maun pizzaan.

Kastikkeeksi Dolmio blognesekastiketta tai tylsästi Mutti Parma Pizza Sauce aromaticaa.
 
Liittynyt
31.10.2022
Viestejä
151
Samaa mieltä Fazerista, että kovin mauttomia ovat. Täällä S-ryhmällä jostain syystä pelkästään niitä, joten ei tarvitse kyseisestä ketjusta pizzataikinoita ostella.
En tiedä myydäänkö enää, mutta ainakin joskus sai niitä Denniksen valmistaikinoita s-kaupoista ja ne oli hyviä.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 909
Tätä itse raastanut ja käyttänyt pizzoissa ja lasagnessa. Loistava maku ja sulavuus.
Onko tämä Valio Karelia® fontal juusto myös emmental tyylistä vahvanmakuista?

Itse vasta yhden kerran raastanut juustoa palasta pizzaan, kun muistiin on aina tullut entiset peltipitsat jauhelihalla sekä tomaattisiivuilla ja niiden päälle raastetulla edamjuustokannella :D
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 784
Diavola on aika selkeä valinta yhdeksi pizzaksi, salamia ja njudaa.

Toiseksi voisi olla kenties jonkinlainen bbq-kana-aurajuusto.
Itse lähtisin kyllä ihan klassisilla täytteillä matkaan, kun isolle porukalle tekee. Diavola vois olla joo yksi, tosin sekin voi olla osalle sitten liian tulinen. Sitten ihan Margherita. Sopii kasvissyöjillekin ja tuo hyvin taikinan ja kastikkeen esiin. Lisäksi on se aito ja oikea Napolilainen pizza.
Kolmanneksi pizzaksi sitten joku ihan prosciutto. Bbq-kastikkeet sun muut on taas kovasti ihmisiä jakavat. Moni ei sellaista pizzaansa halua missään tapauksessa.

Tuo siis tuollaista yleistä löpinää. Toki tunnet varmaan vieraat ja niiden maun.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 271
Yksi uunin ostoon motivoiva tekijä oli että ensi viikolla on meidän vuosittaiset ruokajuhlat mökki-isäntäväelle, äitee vähän vihjaili että tekisin nyt vähän fiinimpää pizzaa Prontolla, ei kiitos, väkimäärä on 6-10. No nyt on kunnon uuni, niin otetaan haaste vastaan! Pitää kyllä viikon aikana treenata paistamista kunnolla, joten pizzan täyteinen viikko edessä. Kaikenlaisia vinkkejä otetaan vastaan.

Alustavasti ajattelin että ehkä kolmea erilaista pizzaa, ja buffa-tyylisesti tarjolle kunnon salaattipöydän kera. Pohjana ajattelin käyttää Pirkan isompia palloja.

Diavola on aika selkeä valinta yhdeksi pizzaksi, salamia ja njudaa.

Toiseksi voisi olla kenties jonkinlainen bbq-kana-aurajuusto.

Kolmantena mielessä valkoinen kalapizza. Vähän haaveissa olisi että jos saisi haukea siiman perään, niin oman järven savuhauki pizza olisi cool, jos ei niin ehkä sitten savumuikkua tai -lohta. Kenties lisäksi kanttarellihaketta omasta metsästä. Joskus tein onnistunutta valkoista pizzaa, muistaakseni ihan ranskankermaa, parmesania ja sitruunamehua sekaisin, vähän lisää parmesania sitten vielä päälle.

Ekaa kertaa tosiaan näin vähän isommin pizzanpaistossa, eikä tuommoisesta uunista vielä mitään kokemusta, joten kaikkia vinkkejä käytännön seikoista kuin myös resepteistä otetaan vastaan.
Itsellä on kokeilulistalla ainakin perunapizza:

Uunin käyttöön tosiaan sellanen vinkki että liekki max lämmittäessä mut just ennen kun pizza uuniin niin melkein minimille, muuten palaa.
Kääntöä saa tehdä kanssa usein, 15-30sec välein riippuen miten iso/lähellä takaosaa oleva taikina on.
Sitten kun otat pizzan pois uunista niin heti takasin max asetukselle niin on sit taas kivi kuumana odottamassa kun pistät seuraavan pizzan uuniin.

Pistähän sit reilusti kuvasaastetta! :)
 
Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
424
Itse lähtisin kyllä ihan klassisilla täytteillä matkaan, kun isolle porukalle tekee. Diavola vois olla joo yksi, tosin sekin voi olla osalle sitten liian tulinen. Sitten ihan Margherita. Sopii kasvissyöjillekin ja tuo hyvin taikinan ja kastikkeen esiin. Lisäksi on se aito ja oikea Napolilainen pizza.
Kolmanneksi pizzaksi sitten joku ihan prosciutto. Bbq-kastikkeet sun muut on taas kovasti ihmisiä jakavat. Moni ei sellaista pizzaansa halua missään tapauksessa.

Tuo siis tuollaista yleistä löpinää. Toki tunnet varmaan vieraat ja niiden maun.
Joo, liikaa ei pidä kikkailla, siksi vähän ajattelin että kaksi varmaa ja yksi erikoisuus. Diavola on tosiaan varma menestys, valkoinen kala on kiva erikoisuus, jota eivät ole välttämättä ennen maistanut, ja ainakin omasta mielestäni se on pirun hyvää. Tuo toinen "varma" on kyllä vähän kysymysmerkki, Margherita on kyllä todella vahva vaihtoehto, tai joku neljän juuston versio. Paprikoista ja oliiveista voisi saada myös oikein maistuvan kasvispizzan.Kana ja aurajuustokin on kyllä toimiva kombo ilman bbq-kastikettakin, mikä kyllä saattaa olla vähän eksoottista. Toisaalta ajatuksena ei ollutkaan tehdä ihan "peruspizzaa". Pitää kyllä keskustella äiteen kanssa mikä olisi häntä miellyttävin vaihtoehto.

Perunapizzaa joskus jossain maistoin, ja pakko todeta että toimii! Voisi joskus itsekin kokeilla tehdä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 271
Joo, liikaa ei pidä kikkailla, siksi vähän ajattelin että kaksi varmaa ja yksi erikoisuus. Diavola on tosiaan varma menestys, valkoinen kala on kiva erikoisuus, jota eivät ole välttämättä ennen maistanut, ja ainakin omasta mielestäni se on pirun hyvää. Tuo toinen "varma" on kyllä vähän kysymysmerkki, Margherita on kyllä todella vahva vaihtoehto, tai joku neljän juuston versio. Paprikoista ja oliiveista voisi saada myös oikein maistuvan kasvispizzan.Kana ja aurajuustokin on kyllä toimiva kombo ilman bbq-kastikettakin, mikä kyllä saattaa olla vähän eksoottista. Toisaalta ajatuksena ei ollutkaan tehdä ihan "peruspizzaa". Pitää kyllä keskustella äiteen kanssa mikä olisi häntä miellyttävin vaihtoehto.

Perunapizzaa joskus jossain maistoin, ja pakko todeta että toimii! Voisi joskus itsekin kokeilla tehdä.
Tee jotain mis on aurajuustoa ja rucolaa ja sit joku hyvä liha siihen, toimii.

Itse tein pulled rusakkopizzaa auran kanssa täs yks päivä ja oli ihan julmetun hyvää.
 
Liittynyt
03.04.2019
Viestejä
529
Nduja on kyllä hyvää meetvurstin, salamin tai pekonin kanssa, mutta ärsyttävän hankalaa käsitellä kun on niin tahmeaa.
Ite taisin nähdä jossain ravintolan keittiössä kun kahdella teelusikalla käsittelivät ja itse olen kanssa näin tehnyt.
Yleensä siis kaikki täytteet valmiina täyttöpisteellä, nduja siten että on jossain leikkuulaudalla jo valmiiksi pikkupalloina, sentin päässä toisistaan jotta eivät tartu. Yksi iso mytty tai suoraan purkista/pakkauksesta niin kestää liian kauan varsinkin kun mielummin laitan paljon pikku palasia kuin vähän isoja.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 909
Pizzakivi on imenyt revenneestä pizzataikinan täytteistä rasvaa itseensä ja eilen kun aloin valmistamaan pizzaa, oli koko keittiö sinisessä savussa ja piti repiä kaikista kolmesta palovaroittimesta paristot irti ja laittaa joka ikinen ikkuna auki kämpästä.

Savu oli sen verran tehokasta, että silmät vuosi vettä samalla tavalla kun silppuaisi vahvaa sipulia kuutioiksi.

Pizzakivi on muuten puhdistettu kaikesta paskasta ja hioin jopa sen pintaa karkealla hiekkapaperilla, ennen eilistä episodia.

Onko pizzakivi nyt menetetty vai auttaisiko jos laittaisi pihalla pallogrilliin brikettejä ja yrittäisi paistaa rasvat helvettiin kiven uumenista?
 
Liittynyt
15.10.2022
Viestejä
660
Pizzakivi on imenyt revenneestä pizzataikinan täytteistä rasvaa itseensä ja eilen kun aloin valmistamaan pizzaa, oli koko keittiö sinisessä savussa ja piti repiä kaikista kolmesta palovaroittimesta paristot irti ja laittaa joka ikinen ikkuna auki kämpästä.

Savu oli sen verran tehokasta, että silmät vuosi vettä samalla tavalla kun silppuaisi vahvaa sipulia kuutioiksi.

Pizzakivi on muuten puhdistettu kaikesta paskasta ja hioin jopa sen pintaa karkealla hiekkapaperilla, ennen eilistä episodia.

Onko pizzakivi nyt menetetty vai auttaisiko jos laittaisi pihalla pallogrilliin brikettejä ja yrittäisi paistaa rasvat helvettiin kiven uumenista?
Kyllähän sen polttamalla puhtaaksi saa, eli ei muuta kuin tulille jos moinen grillimahdollisuus on.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 081
Viestejä
4 226 249
Jäsenet
71 166
Uusin jäsen
paulipa

Hinta.fi

Ylös Bottom