Pizzan valmistus kotona, reseptit, tekniikat ja välineet

Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
280
Suunnittelu tossa vähän fiksumpaa, poikkeuksena se että miksi ihmeessä siinä on savupiippu kun kaasu polttoaineena...
Ja sitten se että käyttää samaa poltinta kuin 12" versiot vähän epäilyttää, että riittääkö sitten potku lämmittää kiveä kunnolla.
Tuota savupiippua itsekin kummastelin, ehkä haluttu vain katu-uskottavuutta tai ajatuksena tehdä puuversio samalla rungolla, mutta päädytty kaasuversioon. Lämpö olisi kuitenkin tarkoitus pitää uunin sisällä eikä puhaltaa ulos korkeimmassa kohtaa.
Onko sama poltin kuin Vesuviossa? Speksien perusteella 5,6 kW vs. 4,4 kW. Kommenttien perusteella Vomero voisi kuitenkin olla paremmin toimiva. Ja näkeehän tuon rakenteestakin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 316
Tuota savupiippua itsekin kummastelin, ehkä haluttu vain katu-uskottavuutta tai ajatuksena tehdä puuversio samalla rungolla, mutta päädytty kaasuversioon. Lämpö olisi kuitenkin tarkoitus pitää uunin sisällä eikä puhaltaa ulos korkeimmassa kohtaa.
Onko sama poltin kuin Vesuviossa? Speksien perusteella 5,6 kW vs. 4,4 kW. Kommenttien perusteella Vomero voisi kuitenkin olla paremmin toimiva. Ja näkeehän tuon rakenteestakin.
Ton tuotteen paketissa lukee tiedoissa 4,3 kW, sitten taas siinä paketissa kuvaustekstissä lukee 5,6 kW. :rolleyes:
Vaikka olisikin 5,6 niin onhan sekin liian vähän 16 tuumaiselle?


Tollasen löysin, video ruotsiksi.
40min jälkeen kiven lämpö edessä 300 ja takana 200...

Jos joku kunnolla tajuaa ruotsia niin voisi tänne suomentaa, itse pistin kaverille tuon kohdan vaan whatsapilla ääniviestillä ja tuli takasin noi :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
280

Tollasen löysin, video ruotsiksi.
40min jälkeen kiven lämpö edessä 300 ja takana 200...

Jos joku kunnolla tajuaa ruotsia niin voisi tänne suomentaa, itse pistin kaverille tuon kohdan vaan whatsapilla ääniviestillä ja tuli takasin noi :D
Videon esikatselu kuva kertonee kaiken, ei tuolla liekillä voi mikään uuni lämmetä. Jos ei sama poltin niin ainakin sama tyyppivika ja ilmeisesti vaatii hiukka enemmin uunin purkamista kuin Vesuvio jos haluaa tuota ilmarakoa säätää. Facebookin Pizzanpaistaja-ryhmässä samankaltaisia kuvia/ongelmia ko. uunista. Kannattaa ostaa uuni, joka toimii suoraan kaupasta ostaessa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 316
Videon esikatselu kuva kertonee kaiken, ei tuolla liekillä voi mikään uuni lämmetä. Jos ei sama poltin niin ainakin sama tyyppivika ja ilmeisesti vaatii hiukka enemmin uunin purkamista kuin Vesuvio jos haluaa tuota ilmarakoa säätää. Facebookin Pizzanpaistaja-ryhmässä samankaltaisia kuvia/ongelmia ko. uunista. Kannattaa ostaa uuni, joka toimii suoraan kaupasta ostaessa.
Juu, kun keksis vaan mikä se paras nyt olisi itselle.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 789
Juu, kun keksis vaan mikä se paras nyt olisi itselle.
Eikös videoista saisi vinkkiä siihen?
Itse varmaan venuisin sinne tonnin pintaan vähän suurempaan -jos siis haluaisin ulkona pitsaa tehdä.
tuossa esim: suurempi setti näitä pienempiä:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 316
Eikös videoista saisi vinkkiä siihen?
Itse varmaan venuisin sinne tonnin pintaan vähän suurempaan -jos siis haluaisin ulkona pitsaa tehdä.
tuossa esim: suurempi setti näitä pienempiä:
Siis helppohan se olisi ostaa jos budjetti ei olisi esteenä. :D
Eli korjataan, mikä olisi paras itselle mikä mahtuisi budjettiin (aivan max 300e, mielummin se 200e).
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
280
Siis helppohan se olisi ostaa jos budjetti ei olisi esteenä. :D
Eli korjataan, mikä olisi paras itselle mikä mahtuisi budjettiin (aivan max 300e, mielummin se 200e).
Koda12 mennee budjettiin, tai nuo kopiot Cello, Roastmaster jne 99e, tai sitten Cozze, jota voi itse suositella ekaksi uuniksi myöskin, tuo hiukka isompi kuin edellä mainitut. Kevättalvella oli nuo K-raudan kamppikset kun sai Koda16 250e, mutta tuo ei nyt auta enää.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 316
Koda12 mennee budjettiin, tai nuo kopiot Cello, Roastmaster jne 99e, tai sitten Cozze, jota voi itse suositella ekaksi uuniksi myöskin, tuo hiukka isompi kuin edellä mainitut. Kevättalvella oli nuo K-raudan kamppikset kun sai Koda16 250e, mutta tuo ei nyt auta enää.
Mulla tosiaan on täällä jo Anton Oliver Focoso pizzauuni sekä Bighornin pizzauuni, molemmat 12" kokoa, sen lisäksi etten millään osaa päättää noiden välillä olen miettinyt että onko toi 12" kuitenkin liian pieni.
Itse kun esim tykkään vähän pitempään kypsytetystä pizzasta ja se on aika hankalaa noin pienellä kivellä kun joku kohta pakolla on lähellä liekkiä...

Tein muuten eilen pitaleipää tuossa AO:ssa ja onnistui pirun hienosti, tuota esim ei Cozzella voisi tehdä koska siinä on niin avuttoman matala se oviaukko...

Tota Cellon 16" olen kyttäillyt, onkohan se useastikin tarjouksessa?
Siinä ainakin tehokas poltin ja L muoto...

Hitto kun olisi tuohon aikaan tajunnut että haluankin kaasulla leikkiä niin olisin ton koda 16 kyllä tuohon hintaan poiminut...
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
280
Tein muuten eilen pitaleipää tuossa AO:ssa ja onnistui pirun hienosti, tuota esim ei Cozzella voisi tehdä koska siinä on niin avuttoman matala se oviaukko...
On joutunut itekin painelemaan joskus pitaleipää kasaan kääntölapiolla, kun se on kiilautunut Cozzen sisään. Se isompi Cozze 16" voisi olla mielenkiintoinen testata joskus, vanhojen aikojen kunniaksi.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 316
Karu 12 ja 16 tarjouksessa 199e/399e:
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 976
PIZZALAUANTAI

• Pirkka Parhaat Pizzataikina 00-jauhoista 250g pakastepallo
• Kinkkua
• Mozzarellaa
• Emmental- ja mozzarellaraastetta
• Sinihomejuustoa
• Valkosipulia
• Oreganoa

Tomaattikastikkeesta tuli hyvää, kun lisäsin Mutin sekaan aasialaistyylistä BBQ kastiketta

Yön yli jääkaapissa ollut pohja jäi vähän vaisuksi ja olisi pitänyt kohottaa lisää huoneenlämmössä.

DSC06209.JPG DSC06212.JPG DSC06202.JPG
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 513
Tein tänään pizzauunissa kiekkoja ja kokeilin käyttää tätä kastikkeena:
1688917134293.png


Toimi erinomaisen hyvin vaikka onkin pastakastike mutta tässä oli tasaisemmin tuota ndujaa kuin että sitä rämpsi sinne tänne pizzaa. Suosittelen kokeilemaan!
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 316
Tein tänään pizzauunissa kiekkoja ja kokeilin käyttää tätä kastikkeena:


Toimi erinomaisen hyvin vaikka onkin pastakastike mutta tässä oli tasaisemmin tuota ndujaa kuin että sitä rämpsi sinne tänne pizzaa. Suosittelen kokeilemaan!
Mistäs tätä ostit?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 513
Meinasin just illalla käydä hakemassa säilöketölkin san marzanon tomaatteja ja surautella siitä pizzakastikkeen, onko sulla kokemusta noista myös, että kumpi paremman makuista?
Emmä niin pro ole. Teen kastikeet mututuntumalla milloin tölkkitomaateista, milloin murskasta ja milloin ostan valmiita sooseja.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 789
Niin, kiinnostavaaa kylä ajatus että ensin ostettaisiin hyviä ja kaliita tomaatteja, ja sitten chilistetään se ettei vaan erottaisi niitä hyviä tomaatteja... itse kannatan makueroja -se että tehdään tasaista mosoa, silloin voisi syödä suoraan kaikki vaan tehosekoittimella piltiksi vedettyä...
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
118
Olisi tarkoitus kokeilla poolish pohjien tekoa, pizzanpaistajien poolish ohjeessa mainittiin, että valmiita pullia kohotetaan 1 tai jopa 2 päivää. Onko toi miten tarkkaa jos vaikka 4 päivää menee jääkaapissa?

Aikaisempi ohje (tuba) millä tein niin neuvottiin öljyämään astia ja pallot mut tuossa poolish ohjeessa tuosta ei ollut mitään mainintaa. Mun kipot(7dl)on ilmatiiviitä niin voiko pallot laittaa suoraan kippoihin ilman öljyä ja jauhoja, pinta ei nahkoitu?

Jussina tuli kokeiltua pakaste palloja, Pirkan parhaat ja Fazer, makua ei ollut nimeksikään verrattuna itse tehtyihin, sikäli harmi kun pääsisi paljon helpommalla.
 
Viimeksi muokattu:

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 976
Olisi tarkoitus kokeilla poolish pohjien tekoa, pizzanpaistajien poolish ohjeessa mainittiin, että valmiita pullia kohotetaan 1 tai jopa 2 päivää. Onko toi miten tarkkaa jos vaikka 4 päivää menee jääkaapissa?

Aikaisempi ohje (tuba) millä tein niin neuvottiin öljyämään astia ja pallot mut tuossa poolish ohjeessa tuosta ei ollut mitään mainintaa. Mun kipot(7dl)on ilmatiiviitä niin voiko pallot laittaa suoraan kippoihin ilman öljyä ja jauhoja, pinta ei nahkoitu?

Jussina tuli kokeiltua pakaste palloja, Pirkan parhaat ja Fazer, makua ei ollut nimeksikään verrattuna itse tehtyihin, sikäli harmi kun pääsisi paljon helpommalla.
Äkkiseltään kävi mielessä, että sitko saattaa kärsiä liian pitkästä kohotusajasta, mutta oikeat jauhot valitsemalla ei varmaan ole haittaa.

Itse laitan aina kipon pohjalle ja taikinapallon päälle durum-jauhoja ja sitten "hölskyttelen" palloa laidasta laitaan, että jauhot tarttuvat taikinan pohjaan ja pallosta tulee pyöreä.

Tuohon öljyämiseen en osaa vastata, kun en ole koskaan sitä tehnyt.

En tiedä mitä Pirkan palloja olet käyttänyt. mutta nämä 250g pallot on ihan loistavia ja maukkaita.

 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 316
Antakaas mulle joku hyvä ohje taikinaan, sellanen että tulis 3 taikinapalloa ja kokoa saisi olla silleen et just saa ooni 12" lapiolla mahtumaan per pallo.
Helppo käsiteltävyys plussaa, oon paska venyttämään sitä taikinaa.
Ja optimaalinen olis sellanen että se on jääkaapissa 12-18h kohoomassa ja saa sit olla 2 tuntia huoneenlämmössä ennen kun ruvetaan venyttelemään.

Tuntuu etten itse saa millään yhtä hyvää taikinaa tehtyä ku fazerin valmispallot...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 513
Antakaas mulle joku hyvä ohje taikinaan, sellanen että tulis 3 taikinapalloa ja kokoa saisi olla silleen et just saa ooni 12" lapiolla mahtumaan per pallo.
Helppo käsiteltävyys plussaa, oon paska venyttämään sitä taikinaa.
Ja optimaalinen olis sellanen että se on jääkaapissa 12-18h kohoomassa ja saa sit olla 2 tuntia huoneenlämmössä ennen kun ruvetaan venyttelemään.

Tuntuu etten itse saa millään yhtä hyvää taikinaa tehtyä ku fazerin valmispallot...
Tästä vaan kokeilemaan eikä tarvitse arvailla.

E: Ja se vaivaaminen on tärkeää. Itse en onnistu siinä en sitten millään, mutta sain ikuisuuden vanhan leipäkoneen ja siinä on hyvä taikina pyöräyttää ja sen jälkeen sen venyttäminen onkin ollut hitosti helpompaa. Eli itsellä vaivaaminen vaatiin jonkinlaisen aparaatin niin alkaa homma sujumaan.
Tosin venyttely ei suju täälläkään täysin moitteetta kun tuntuu aina tulevan joko reikiä tai sitten reunat ei ohene millään ja taikina on keskeltä millin tuhannesosan paksuinen mutta reunat on sentin paksuisia. Harjoittelua vaan.. mutta niinkuin sanoin niin itsellä ei tuo taikinan teko käsin onnistu sitten millään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2017
Viestejä
69
Tärkeintä on oikea veden ja jauhon suhde, sekä vaivaaminen. Aineksien mittaamiseen suosittelen vaakaa, ellei ole jo käytössä. Desimitalla on vaikea saada oikea määrä jauhoja, vaikka kuinka yrittää.

Tätä ohjetta kun seuraa tarkasti, pitäisi onnistua. Taikinahommissa ei kannata skipata yhtään turhalta tuntuvaa vaihetta, koska ne eivät ole turhia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 513
Tärkeintä on oikea veden ja jauhon suhde, sekä vaivaaminen. Aineksien mittaamiseen suosittelen vaakaa, ellei ole jo käytössä. Desimitalla on vaikea saada oikea määrä jauhoja, vaikka kuinka yrittää.

Tätä ohjetta kun seuraa tarkasti, pitäisi onnistua. Taikinahommissa ei kannata skipata yhtään turhalta tuntuvaa vaihetta, koska ne eivät ole turhia.
Joo ei koskaan desimitalla, aina vaakan kautta. Tänkin oppii kantapään kautta..
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 789
Ei tarvita öljyä tai jauhoja rasiaan, ei nahoitu, varsinkin jos rasia on pieni. Pitkä jääkaappi on rento, eikä tarvita vaivaamista, mutta jauhovalinta on ajan ja lämmön kanssa olennaista, että osutaan siihen helpoon käsiteltävyyteen. Itselläni perjantaipallot on parhaiillaan, jos tekisin taikinan tiistain ja keskiviikon välisenä yönä ;-)
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
118
Pizzapallot
Näitä käytin, ekan ja vikan kerran.
Tarvii testata noi isommat pallot

Ostin Jauhot , teen keskiviikkona taikinan ja paistoon menee perjantaina ja lauantaina.

Hmmm.... hienoa jos öljyllä ei tarvii lotrata, testaan jauhottamalla ja ilman jauhoja/öljyä.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 976
Pizzapallot
Näitä käytin, ekan ja vikan kerran.
Tarvii testata noi isommat pallot

Ostin Jauhot , teen keskiviikkona taikinan ja paistoon menee perjantaina ja lauantaina.

Hmmm.... hienoa jos öljyllä ei tarvii lotrata, testaan jauhottamalla ja ilman jauhoja/öljyä.
Älä osta noita missä on 4kpl palloja pussissa, vaan niitä joissa on 2kpl 250g palloja.

Noista pikkupalloista ei saa kunnollisen kokoista aikaiseksi ja maku jää yhtä vaisuksi kuin Fazerin vastaavissa.
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
280
Olisi tarkoitus kokeilla poolish pohjien tekoa, pizzanpaistajien poolish ohjeessa mainittiin, että valmiita pullia kohotetaan 1 tai jopa 2 päivää. Onko toi miten tarkkaa jos vaikka 4 päivää menee jääkaapissa?

Aikaisempi ohje (tuba) millä tein niin neuvottiin öljyämään astia ja pallot mut tuossa poolish ohjeessa tuosta ei ollut mitään mainintaa. Mun kipot(7dl)on ilmatiiviitä niin voiko pallot laittaa suoraan kippoihin ilman öljyä ja jauhoja, pinta ei nahkoitu?

Jussina tuli kokeiltua pakaste palloja, Pirkan parhaat ja Fazer, makua ei ollut nimeksikään verrattuna itse tehtyihin, sikäli harmi kun pääsisi paljon helpommalla.
Itselle poolish on ns. luottotaikina ja usein vielä niin, että poolish, sen jälkeen bulkkina taikina yö jääkaapissa ja sen jälkeen vielä pullina rasiassa/laatikossa huoneenlämmössä kohotus 4-6h lämpötilasta riippuen. Poolishissa riittäisi, että kohottaisi pari tuntia huoneenlämmössä kokonaisena taikinana ja sen jälkeen pullina 4-6h. Itselle tuo ensin mainittu jotenkin vain aikataulullisesti sopii paremmin, sekä muutoinkin vahvoille jauhoille paremmin.
Öljyä käytän kohotusastiassa jos laitan ne erillisiin rasioihin, ja karkeaa vehnäjauhoa jos kohotuslaatikossa 6 pullaa kerralla. Öljy helpottaa rasiasta irroitusta, sitä ei tarvitse kuin hiukka sormella sipaista tai pensselillä. Liika öljy jää vain pullan pintaan ja siihen tarttuu pyörittelyjauhoja. Öljyä ei tarvitse nahkoittumista estämään jos kohotusastia on ilmatiivis.

ps. Linkkaamasi Pizzanpaistaja Erittäin vahvat jauhot kestänee 4 vrk jääkaappi kohotuksen, mutta en tiedä mitä hyötyä siihen on esimerkiksi 2v vrk kohotukseen. Tai 10h huoneenlämmössä ja vuorokausi pullina jääkaapissa, kuten Pizza-Jari tekee. Olen paistanut pizzoja lähes viikon vanhasta taikinasta, mutta alkaa olla sitko vahvoillakin jauhoilla ollut vähissä, lisäksi jossain vaiheessa taikinaan alkaa varmasti muodostumaan ei-toivottuja mikrobeja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
280
Antakaas mulle joku hyvä ohje taikinaan, sellanen että tulis 3 taikinapalloa ja kokoa saisi olla silleen et just saa ooni 12" lapiolla mahtumaan per pallo.
Helppo käsiteltävyys plussaa, oon paska venyttämään sitä taikinaa.
Ja optimaalinen olis sellanen että se on jääkaapissa 12-18h kohoomassa ja saa sit olla 2 tuntia huoneenlämmössä ennen kun ruvetaan venyttelemään.

Tuntuu etten itse saa millään yhtä hyvää taikinaa tehtyä ku fazerin valmispallot...
Tuossa on aika hyvä resepti aloitella. Noilla määrillä tulee kaksi pizzaa, mutta artikkelissa on linkki laskuriin jolla voi laskea haluamansa määrän. Ohjeen alun taikinan lepuutus helpottaa vaivausta, ja sitko muodostuu lähes itsestään tuossa vaiheessa. Itse tehnyt niin, että lisään veden hiljalleen ja sekoittelen taikinalastalla veden jauhoihin. Vasta loppuvaiheessa painelen käsin lopun jauhon taikinaan. Tällä välttänyt käsien sotkeutumisen ranteita myöden, kuin jos kaataisi kaiken veden ja laittaisi käden perässä. Suolan lisäämisen jälkeen joutuu taikinaa hiukan vaivaamaan, mutta muutoin taittelu-lepuutus menetelmällä onnistuu, ilman raivokasta vaivausta. Jos haluat parin tunnin jälkeeen jääkaapista paistella, niin tällöin pulla olisi hyvä olla jääkaapissa levännyt seuraavaan päivään. Liian kylmä tai keskeneräinen pizzapulla vastustaa venytysta, joten maltettava vain odottaa ja seurattava pullan käyttäymistä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 316
Tästä vaan kokeilemaan eikä tarvitse arvailla.

E: Ja se vaivaaminen on tärkeää. Itse en onnistu siinä en sitten millään, mutta sain ikuisuuden vanhan leipäkoneen ja siinä on hyvä taikina pyöräyttää ja sen jälkeen sen venyttäminen onkin ollut hitosti helpompaa. Eli itsellä vaivaaminen vaatiin jonkinlaisen aparaatin niin alkaa homma sujumaan.
Tosin venyttely ei suju täälläkään täysin moitteetta kun tuntuu aina tulevan joko reikiä tai sitten reunat ei ohene millään ja taikina on keskeltä millin tuhannesosan paksuinen mutta reunat on sentin paksuisia. Harjoittelua vaan.. mutta niinkuin sanoin niin itsellä ei tuo taikinan teko käsin onnistu sitten millään.
Joo siis olis varmaa pitänyt tarkentaa että oon vähän rannevammainen ja taikinan pitäisi siis yleiskoneella onnistua.
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
280
Joo siis olis varmaa pitänyt tarkentaa että oon vähän rannevammainen ja taikinan pitäisi siis yleiskoneella onnistua.
Mikä vain taikina onnistuu yleiskoneella, tosin mallista riippuen monessakaan ei riitä vääntö ja/tai kapasiteetti isoon taikinaan. Ongelmia tulee viimeistään siinä vaiheessa, kun sitkoa alkaa olemaan, niin on kone kovilla. Itse teen välillä pienemmät (4-6 pullaa) taikinat koneella, varsinkin poolishin jälkeen veden ja jauhojen lisäyksen. Kun olen saanut kaikki sekaisin, teen loppuvaivauksen käsin. Pari kertaa on käynyt niin, että taikina mennyt "yli" koneessa ja muuttunut aivan liisteriksi, jolloin joutunut taittelu-lepuutus menetelmällä pöydällä hakemaan sitkoa uudelleen. Koneesta pizzaksi ei ole mahdollista, vaan joudut käyttämään joka tapauksessa käsiä pallotusvaiheessa. Jos ranteiden kanssa ongelmia, niin tuo taittelu-lepuutus(15min) menetelmä on hyvä. Itsellä oli tuossa kevättalvella toinen ranne kipsissä ja toisessa ongelmia hetken aikaa, niin onnistui se silloinkin, kun oli pakko saada pizzaa.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
118
ps. Linkkaamasi Pizzanpaistaja Erittäin vahvat jauhot kestänee 4 vrk jääkaappi kohotuksen, mutta en tiedä mitä hyötyä siihen on esimerkiksi 2v vrk kohotukseen. Tai 10h huoneenlämmössä ja vuorokausi pullina jääkaapissa, kuten Pizza-Jari tekee. Olen paistanut pizzoja lähes viikon vanhasta taikinasta, mutta alkaa olla sitko vahvoillakin jauhoilla ollut vähissä, lisäksi jossain vaiheessa taikinaan alkaa varmasti muodostumaan ei-toivottuja mikrobeja.
Aikataulu on se syy miksi kyselen kestääkö monta päivää, kotona taikinan tekeminen on vain helpompaa, pallot voin mökilläkin pyöritellä.
 
Liittynyt
17.04.2018
Viestejä
79
Onko Luciferista vielä kokemuksia ? Hitusen isompi mitä Ooni 12 eikä maksa juuri mitään (alle 200e). Näytti ainakin livenä paremmalta mitä Oonit, saattaa olla hyväkin peli.

 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
280
Aikataulu on se syy miksi kyselen kestääkö monta päivää, kotona taikinan tekeminen on vain helpompaa, pallot voin mökilläkin pyöritellä.
Kestää kyllä tuon. Olen tehnyr mökkireissuille tällä aikaraululla monta kertaa:
Ke iltana poolish
To iltana taikina ja jääkaappiin
Pe taikina mukana mökille
La päivällä (jos illalla paisto) taikina lämpiämään tunniksi ennen pullien tekoa, pullat 4-6h ennen H-hetkeä kohotuslaatikkoon.
Jos haluaa jo perjantai-iltana pizzaa niin pyörittelisin pullat valmiiksi kotona. Riippuen mökkimatkan pituudesta ja kuumuudesta. (PS. yhden yön kohotuksella tekisin taikinan heikommista jauhoista (keskivahva) ja poolishin erittäin vahvoista)
edit: PS.
 
Viimeksi muokattu:

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 976
Saako niillä 2x250g jo oikeasti hyvää vai pitääkö vain suosiolla itse alkaa vääntämään? Olen noilla Fazerin palloilla nyt tehnyt puolisolle lättyjä ja ongelmaksi muodostunut niiden mauttomuus, ulkonäkö 6/5 mutta kun maku jää 3/5 vaikka mitä tekisi niin ei paljoa lohduta.

Ps. Kitupiikeille vinkki, noissa Fazerin säkeissä välillä ylimääräisiä palloja, kannattaa kosketella läpi.
Me ollaan tykätty kovasti noista 250g palloista ja ei ole tullut tehtyä omaa taikinaa kuin harvakseltaan tämän vuoden puolella.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
665
Perjantaina lauantaita varten tehtyjä palloja oli jäänyt jääkaappiin, niin tuli väännettyä tänään lounaspizzat. Ja yksi valmiiksi iltapalaksi myös jääkaappiin odottelemaan (pepperoni). Pohja toimi tänään jopa vielä selvästi paremmin. Muutama pallo meni nyt myös ensimmäistä kertaa kokeeksi pakkaseen, katsotaan saako noista tehtyä millaisia lättyjä joskus tulevaisuudessa.

Omiksi selviksi suosikkitäytteikseni kyllä muodostunut tuo nytkin itselle tehdyn toisen pizzan kombo: tomaattikastike kokonaisista san marzanon purkkitomaateista+basilikaa+valkosipulia+loraus oliiviöljyä, juustoina pohjalla mozzarellaraaste+parmesaani (tmv)+aura, nduja, herkkusieni, punasipuli ja päälle vielä mozzarellapallosta paloja sekä hunajaa. :drool:

Viime kesän juhannuksena ostettu Cellon uuni on kyllä osoittautunut viime aikojen selvästi parhaaksi hankinnaksi hintalaatu/käyttö-suhteeltaan. Tänään saatiin kulutettua ensimmäinen 5 kg kaasupullo tyhjäksi tuon kanssa, ei ole tullut laskettua montako pizzaa on tullut reilu vuodessa väännettyä, mutta melko monta.

2023-07-11 12.25.58.jpg

2023-07-11 12.27.12.jpg

2023-07-11 12.27.34.jpg
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
280
Onko Luciferista vielä kokemuksia ? Hitusen isompi mitä Ooni 12 eikä maksa juuri mitään (alle 200e). Näytti ainakin livenä paremmalta mitä Oonit, saattaa olla hyväkin peli.
Ei tuosta oikein tunnu olevan mistään kokemuksia vaikka Pizzanpaistaja ryhmässäkin tuosta postaus jo huhtikuulta. Ekaa kertaa itse näin koko mallin. Ei tuo hinta mikään ylivoimainen ole kun Koda12 on saanut 150e, Cello jne Roastmaster uuneja 99e pintaan, Cozzea myöskin 150e. Ei ole missään edes kunnon kuvia, mutta oletettavasti polttimon takana kuten muissa saman tyyppisissä uuneissa.

Piti tutkia lisää Googlen kuvahaulla, kun mistään ei tuntunut löytyvän tuosta tietoa. Kompaktin näköinen "leppäkerttu". Varmaan ihan toimiva. Luciferin kaasugrillit ainakin olleet toimivia vehkeitä, toki valmistaja tuskin on sama.
Jos jotain pitää kritisoida niin suuaukon alapuolella oleva säädinnupikka on täysin väärässä paikassa, tuossa palaa käsikarvat varmasti, kun tuota operoi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
179
Aikaisemmin täällä on ollut puhetta kääntölapioista, tai niiden tekemisestä itse. Silmiini sattui tokmannilla tälläinen Pizzalapio BBQ King, pyöreä hinta ei päätä huimaa ja on vajaa 7".
Kahva on tosin lyhyt mikäli joku kaipailee pitempää kahvaa, mutta hieman lisäpituutta saa mikäli suoristaa tuon taitoksen. Imo tuo käyttäytyy paremmin suorana kuin tuollaisella kantilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 513
Aikaisemmin täällä on ollut puhetta kääntölapioista, tai niiden tekemisestä itse. Silmiini sattui tokmannilla tälläinen Pizzalapio BBQ King, pyöreä hinta ei päätä huimaa ja on vajaa 7".
Kahva on tosin lyhyt mikäli joku kaipailee pitempää kahvaa, mutta hieman lisäpituutta saa mikäli suoristaa tuon taitoksen. Imo tuo käyttäytyy paremmin suorana kuin tuollaisella kantilla.
Mulla on tommonen kääntölapio, mutta en ole kertaakaan käyttäny.. täyskokoisella lapiolla menee kääntäminen ihan yhtä helposti ellei helpommin.
 
Liittynyt
16.11.2017
Viestejä
69
Puuilossa käydessäni tuli heräteostoksena ostettua tämmöinen kääntölapio: Mefisto pizzalapio 7"

Omaan makuun hyvä käyttää, sopivan jämäkkä ja näppärä. Uunina ooni koda 16, aiemmin tuli vaan vedettyä pizzat isolla lapiolla ulos ja käännettyä käsin siinä päällä.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
118
IMG_20230712_143410.jpg

Aikataulu vähän muuttui, eilen tein esitaikinan ja tänään ison pallon, noinkohan riittää tila taikinalle jos tuosta vielä tuplaantuu.
Vaivaaminen oli ehkä vähän helpompaa kuin tuolla tuban ohjeella. Ei tullut ihan silkkisen tasaista pintaa mut eiköhän se tuosta vielä tekeydy.
Mökille sopiva 2h matka niin boksi saa olla takakontissa
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
280
Aikataulu vähän muuttui, eilen tein esitaikinan ja tänään ison pallon, noinkohan riittää tila taikinalle jos tuosta vielä tuplaantuu.
Vaivaaminen oli ehkä vähän helpompaa kuin tuolla tuban ohjeella. Ei tullut ihan silkkisen tasaista pintaa mut eiköhän se tuosta vielä tekeydy.
Mökille sopiva 2h matka niin boksi saa olla takakontissa
Eiköhän tuo siihen mahdu, kun leviää, jos et kuumaan autoon/suoraan aurinkoon jätä. Olisit vain malttanut hetken taittelu-lepuutus(vartti) kertoja, niin pitna olisi tuosta kiristynyt. Ei tuossa vaiheessa vielä ole sinänsä merkitystä, mutta tietää ainakin, jos pinta repeilee niin sitko ei ole kunnossa vielä. Jos olet käyttänyt vahvoja jauhoja, niin saisi olla vielä ainakin vuorokauden tekeytymässä. Taitaa olla tarkoitettu nuo erittäin vahvat 2vrk ja pidempään kohotukseen ja ne keskivahvat 8-24h. Huomaat kyllä pizzaa tehdessä jos taikina ei ole valmis, ongelmia tulee levittäessä.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 976
Ansiostasi tuli haettua testiin ja on kyllä iso ero, nyt voi hyvällä mielellä sanoa maun olevan 5/5. Jatkossa jää Fazerin pallot kauppaan.
Näissä on vielä ihan älyttömän hyvä sitko ja pystyy käytännössä rattiotteella venyttämään 30cm leveän kiekon, mikä mahtuu sopivasti omalle pizzakivelle.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
118
Eiköhän tuo siihen mahdu, kun leviää, jos et kuumaan autoon/suoraan aurinkoon jätä. Olisit vain malttanut hetken taittelu-lepuutus(vartti) kertoja, niin pitna olisi tuosta kiristynyt. Ei tuossa vaiheessa vielä ole sinänsä merkitystä, mutta tietää ainakin, jos pinta repeilee niin sitko ei ole kunnossa vielä. Jos olet käyttänyt vahvoja jauhoja, niin saisi olla vielä ainakin vuorokauden tekeytymässä. Taitaa olla tarkoitettu nuo erittäin vahvat 2vrk ja pidempään kohotukseen ja ne keskivahvat 8-24h. Huomaat kyllä pizzaa tehdessä jos taikina ei ole valmis, ongelmia tulee levittäessä.
Hyvin mahtui astiaan taikina(jaa, sehän varmaan jääkaapissakin vielä turpoaa lisää), lepuutin vain kerran eikä tullut mieleenkään että sen voisi tehdä useammin, hyvä vinkki.Taikina muuttui jo tuosta kerrasta venyvämmäksi ja pehmeämmäksi.
Vuorokauden saa olla jääkaapissa tuollaisena ja huomenna pikkupalloiksi, puolet paistetaan perjantaina ja loput lauantaina. Mielenkiintoista nähdä onko jotain eroa kun puolet saa olla vuorokauden pitempään jääkaapissa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 316
Tästä vaan kokeilemaan eikä tarvitse arvailla.

E: Ja se vaivaaminen on tärkeää. Itse en onnistu siinä en sitten millään, mutta sain ikuisuuden vanhan leipäkoneen ja siinä on hyvä taikina pyöräyttää ja sen jälkeen sen venyttäminen onkin ollut hitosti helpompaa. Eli itsellä vaivaaminen vaatiin jonkinlaisen aparaatin niin alkaa homma sujumaan.
Tosin venyttely ei suju täälläkään täysin moitteetta kun tuntuu aina tulevan joko reikiä tai sitten reunat ei ohene millään ja taikina on keskeltä millin tuhannesosan paksuinen mutta reunat on sentin paksuisia. Harjoittelua vaan.. mutta niinkuin sanoin niin itsellä ei tuo taikinan teko käsin onnistu sitten millään.
Eihän noi määrät voi millään pitää paikkaansa mitä toi väittää kuivahiivalle.
Mukamas 4 pallon taikinaan 16 grammaa suolaa mutta vain 0.4 grammaa kuivahiivaa, sehän ei ole melkein lainkaan, hyppysellinen muka vain, kun normaalisti sitä pistetään vähintään se teelusikallinen.
Suolaa sitten taas tulee joku 5 teelusikallista, eihän toi nyt ihan oikein ole?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 513
Eihän noi määrät voi millään pitää paikkaansa mitä toi väittää kuivahiivalle.
Mukamas 4 pallon taikinaan 16 grammaa suolaa mutta vain 0.4 grammaa kuivahiivaa, sehän ei ole melkein lainkaan, hyppysellinen muka vain, kun normaalisti sitä pistetään vähintään se teelusikallinen.
Suolaa sitten taas tulee joku 5 teelusikallista, eihän toi nyt ihan oikein ole?
Tästä voit tarkistaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 564
Viestejä
4 288 592
Jäsenet
71 674
Uusin jäsen
simo!

Hinta.fi

Ylös Bottom