Pizzan valmistus kotona, reseptit, tekniikat ja välineet

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
No niin, nyt oli ekaa kertaa lapio käytössä ja jumalauta millanen ero tolla oli metalliseen lapioon (sekä kaupalliseen puiseen mikä pizzauunin mukana tuli).
Pikkusen vaan durumia lapion päällä ja taikina liukui aivan helvetin hienosti lapion päällä :)

Kaunishan tämä ei ole, aattelin kyllä käydä vielä vähän kaventamassa tota, mutta hienosti toimii :cool:


Lapio.jpg


Lapio_kulma.jpg





















































Ja sitten itse pizzaan.

Ihan helvetin iso kiitos IcyT :lle tosta Valio Karelia Fonte vinkistä. Maistui muuten aivan täysin kotipizzan juustolle, ylivoimaisesti parasta mitä olen pizzan päälle löytänyt.
Ja taikinaksi otin testiin täälläkin kehutun Fazerin pakastetaikinan, jumalauta kun olikin hyvää taikinaa!

Pieni pizza kyllä tuli kun vain yhden pallon otti, olisi puolitoista palloa ollut parempi tohon pizzauuniin ja jos sähköuunissa väsää niin 2 palloa per pizza.

Taikinasta tuli tosi rapsakkaa, pizzaa voi helposti syödä kädellä ilman että pala taittui ja maku oli erinomainen.

Peppe.jpg


Tonni.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 739
Vaimo käväsi tänään bauhaussissa kysymässä jämäpaloja, sieltä saatii 35x50 palanen 4mm paksua koivuvaneria, 3.88e ottivat hintaa.

Kannattaakohan siihen lähteä sitä kulmaa tekemään pöytäsirkkelillä niin että kääntää terän leikkaamaan siivun pois 90 asteen kulmassa, vai olisiko tohon ihan vaan hionta parempi?
Mahtaako toi 4mm paksu kestää jos leikkaan siihen 15cm varren, vai katkeaako?
Kannattaakohan tota pintaa myös hioa?

Onko täällä muuten porukat kokeilleet tota valion pizzajuustoa, onko se oikeasti liki saman makuista kuin kotipizzan juusto?
Valio meinaan ainakin tekee kp:n juustot, tossa on samat rasvat, proteiinit ja suolat, täsmälleen samaahan se ei voi olla koska kotipizzan juusto on laktoositonta ja tuo ei...
Itse tein 18mm paksusta liimalevystä oman heittolapion ooniin. Käsikutterilla ja nauhahiomakoneella tein kiilamaisen tuosta. Hyvin toimii uuniin heittämisessä, ja pois otetaan sitten tommosella 20cm pitkällä paistinlastalla kun en metallista pitsalapiota vielä ole löytänyt (järkevään hintaan). Tältä puistelta liukuu hyvin pois ihan 00 jauhoillakin. (kuva alla)

Myös 6mm vanerista sähköuunia varten tehnyt yhden, ja nauhahiomakoneella + pistosahalla saa hyvän.

Edit: Oho, olipas vanha viesti :) hieno lopputuote kuitenkin!
 

Liitteet

Persu S.A. Naali

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
295
En kyllä ymmärrä mitä tällä tekee...
Tuolla ehkä hieman avattu toimintaperiaatetta: Mustang Pizzauuni kaasugrilliin 79,90

Olen paistanut muutamaan otteeseen pizzaa neljän polttimen kaasugrillissä, ja homma toimii suht ok, toki lämpö karkaa yläpuolelta liikaa, joten meinaa pohja palaa ennenkuin täytteet kypsyy/juusto sulaa. Tuo kupuhässäkkä ratkaisisi ongelman kun lämpö pysyisi paremmin tallessa. Törmäsin moiseen kun tutkailin noita Ooneja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 652
Saatteko te noita Fazerin pitsapalloja jotenkin kohoamaan, ihan lättyjä ollut omat vaikka miten kokeillut sulattaa niitä?
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
590
Saatteko te noita Fazerin pitsapalloja jotenkin kohoamaan, ihan lättyjä ollut omat vaikka miten kokeillut sulattaa niitä?
Huoneenlämmössä nelisen tuntia kohotellut ja paisuu kuin pullataikina. :D

Kauanko olet kohottanut ja missä? Nuo omat ainakin kohoaa reilusti, melkein jopa liikaa, kun vaan malttaa.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 652
Huoneenlämmössä nelisen tuntia kohotellut ja paisuu kuin pullataikina. :D

Kauanko olet kohottanut ja missä? Nuo omat ainakin kohoaa reilusti, melkein jopa liikaa, kun vaan malttaa.
Oon kohotellut huoneenlämmössä, uunissa, mikrossa, jääkaapissa ja vaikka missä, ei vain tunnu kohoavan. Ehkä tohon erään on vain unohdettu laittaa hiivaa :D
 
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
398
Tätä ketjua jo vähän selailinkin, mutta koska se on jo kilometrin pitkä, niin eihän sieltä oikein tahdo löytyä haettua ainakaan helposti. Ja toisaalta kun väki tuntuu olevan aktiivista, niin vastauksia varmaankin tulee helpommin vain kysymällä. Eli hankin pizzakiven aikanaan ja taistelin ne ekat pizzat siihen kivelle huonolla menestyksellä. Hieman opiskelleena mm. Weberin videoillahan he käyttivätkin sitä alustaa siinä kiven päällä eli minun ei todellakaan tarvitse miettiä miten se pizza valuu siitä lapiosta tms. täydellisenä siihen pizzakivelle. Luonnollisesti ei ole järkeä ostaa esim. perhettä varten neljää pizzakiveä vaan yksi kivi ja neljä rosteri/alumiinilevyä siihen. Amazon.destä näitä on löytynyt jonkin verran, mutta olisiko jollain jotain suosituksia mitä "pellin palaa" siinä pizzakiven päällä olisi hyvä käyttää? Valtaosa tosiaan näyttäisi olevan alumiinia, mutta ainakin K-Raudan Cellon-tuotteissa ko. levy on rosteria. Näitä vaan kun ei myydä erikseen, tai itse en ole löytänyt mistään.

Edit: PS. Itse asiassa tässä väitetään että näitä Weberin alustoja saisi erikseenkin, mutta onkohan tuo vieläpä se pienempi versio:



PSS. Näyttää siltä, että Weberin Suomi-sivuilta on 6-polttimolliset Genesikset poistuneet...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
590
Tätä ketjua jo vähän selailinkin, mutta koska se on jo kilometrin pitkä, niin eihän sieltä oikein tahdo löytyä haettua ainakaan helposti. Ja toisaalta kun väki tuntuu olevan aktiivista, niin vastauksia varmaankin tulee helpommin vain kysymällä. Eli hankin pizzakiven aikanaan ja taistelin ne ekat pizzat siihen kivelle huonolla menestyksellä. Hieman opiskelleena mm. Weberin videoillahan he käyttivätkin sitä alustaa siinä kiven päällä eli minun ei todellakaan tarvitse miettiä miten se pizza valuu siitä lapiosta tms. täydellisenä siihen pizzakivelle. Luonnollisesti ei ole järkeä ostaa esim. perhettä varten neljää pizzakiveä vaan yksi kivi ja neljä rosteri/alumiinilevyä siihen. Amazon.destä näitä on löytynyt jonkin verran, mutta olisiko jollain jotain suosituksia mitä "pellin palaa" siinä pizzakiven päällä olisi hyvä käyttää? Valtaosa tosiaan näyttäisi olevan alumiinia, mutta ainakin K-Raudan Cellon-tuotteissa ko. levy on rosteria. Näitä vaan kun ei myydä erikseen, tai itse en ole löytänyt mistään.

Edit: PS. Itse asiassa tässä väitetään että näitä Weberin alustoja saisi erikseenkin, mutta onkohan tuo vieläpä se pienempi versio:



PSS. Näyttää siltä, että Weberin Suomi-sivuilta on 6-polttimolliset Genesikset poistuneet...
Luulisin, että niitä saa weberin kautta suoraan ns. varaosana. Tosin hinta on varmaan kohdallaan, joten kannattaa kysyä muistakin kaupoista saisiko pelkkää levyä.
 

vokE

Tukijäsen
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
558
Oletko kokeillut käyttää leivinpaperia? Sillähän se hienosti siirtyy, eikä tarvitse ostaa noita Weberin metalisia alustoja lisää. Jos se aivan liikaa häiritsee se leivinpaperi siinä välissä niin yleensä sen saa sieltä välistä nypättyä pienen tovin kuluttua.

Tai kokeilet ensi kerralla käyttää mannasuurimoita kun muotoilet pohjaa. Tulee erittäin liikkuvaa sorttia pitsasta.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
590
Oletko kokeillut käyttää leivinpaperia? Sillähän se hienosti siirtyy, eikä tarvitse ostaa noita Weberin metalisia alustoja lisää. Jos se aivan liikaa häiritsee se leivinpaperi siinä välissä niin yleensä sen saa sieltä välistä nypättyä pienen tovin kuluttua.

Tai kokeilet ensi kerralla käyttää mannasuurimoita kun muotoilet pohjaa. Tulee erittäin liikkuvaa sorttia pitsasta.
Nimimerkki Pirkka ei maininnut millaisessa uunissa pizzaa tekee, mutta oletin, että grillissä/vast. Lämpötilat on sitä luokkaa, että paperia ei kannata käyttää. Liekö noissa lämmönkesto jotain 250c tienoilla.

Lapiolta kivelle toki suosin myös itse.
 
Liittynyt
16.11.2017
Viestejä
69
Tätä ketjua jo vähän selailinkin, mutta koska se on jo kilometrin pitkä, niin eihän sieltä oikein tahdo löytyä haettua ainakaan helposti. Ja toisaalta kun väki tuntuu olevan aktiivista, niin vastauksia varmaankin tulee helpommin vain kysymällä. Eli hankin pizzakiven aikanaan ja taistelin ne ekat pizzat siihen kivelle huonolla menestyksellä. Hieman opiskelleena mm. Weberin videoillahan he käyttivätkin sitä alustaa siinä kiven päällä eli minun ei todellakaan tarvitse miettiä miten se pizza valuu siitä lapiosta tms. täydellisenä siihen pizzakivelle. Luonnollisesti ei ole järkeä ostaa esim. perhettä varten neljää pizzakiveä vaan yksi kivi ja neljä rosteri/alumiinilevyä siihen. Amazon.destä näitä on löytynyt jonkin verran, mutta olisiko jollain jotain suosituksia mitä "pellin palaa" siinä pizzakiven päällä olisi hyvä käyttää? Valtaosa tosiaan näyttäisi olevan alumiinia, mutta ainakin K-Raudan Cellon-tuotteissa ko. levy on rosteria. Näitä vaan kun ei myydä erikseen, tai itse en ole löytänyt mistään.

Edit: PS. Itse asiassa tässä väitetään että näitä Weberin alustoja saisi erikseenkin, mutta onkohan tuo vieläpä se pienempi versio:



PSS. Näyttää siltä, että Weberin Suomi-sivuilta on 6-polttimolliset Genesikset poistuneet...
Itse paistelen suoraan kiven päällä mutta monet käyttää ns. pizzaritilöitä, olisikohan siitä sinulle ratkaisu? Ostin verkkokaupasta näitä pizzan jäähdyttämistä varten, kun ei ollut muita ritilöitä olemassa. Pizzaritilä, alumiinia, Ø 33 cm 7,90
 

vokE

Tukijäsen
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
558
Nimimerkki Pirkka ei maininnut millaisessa uunissa pizzaa tekee, mutta oletin, että grillissä/vast. Lämpötilat on sitä luokkaa, että paperia ei kannata käyttää. Liekö noissa lämmönkesto jotain 250c tienoilla.

Lapiolta kivelle toki suosin myös itse.
Itsekin olen kyllä grillissä pitsaa tehdessä käyttänyt leivinpaperia, piti vain leikata pitsan ympäriltä hiukan ylimääräisiä pois ettei syty palamaan. Ja sen sai tosiaan 30-60sec sisään nypättyä pois välistä kun pohja oli jo sen verran paistunut.

Siirryin suosiolla tuosta grillissä pitsan tekemistä pois ja ostin Oonin. Oma grilli oli ainakin sen verta iso, että vaikka kolme polttimoa oli täysillä niin ei pitsa silti kovin nopeasti valmistunut. Sen lisäksi kulutti myös kaasua enemmän. Harkitsin kyllä ennen Oonin ostamista juurikin tuollaisia grillin sisälle tulevia "pitsauuneja", mutta en sitten jaksanut lähteä testaamaan ja tuhlaamaan rahojani. Ounastelin, että joudun joka tapauksessa sen Oonin ostamaan.
 
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
398
Tarkennetaan siis eli grillissä tosiaan kesällä tätä harrastusta olisi tarkoitus jatkaa. Ja kuten sanoin, niin mä haluan unohtaa ne kokemukset tuosta "lapiosta" kivelle ja tätä yksinkertaisempaa ratkaisua. Tuo leivinpaperi tosiaan varmaan lämpötilan puolesta alkaa olla siinä rajoilla, mutta ainakin voisi kokeilla. Näitä eri ritilöitä tässä tosiaan olen yrittänyt kartoittaa, koska noiden kivien mukana pääsääntöisesti tulevat ovat pelkkiä levyjä, joista osa terästä ja osa alumiinia. Sitten kun katselee muualta, niin valikoimaan tulee hiiliteräs jne. sekä sitten erilaisia verkkoja sekä perforoituja alumiinejä... onko jollain niistä käytännön eroa?

Edit: Valikoimaahan on vaikka kuinka paljon:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Itse kanssa olen ennen käyttänyt tota leivinpaperia, mutta kun se tuntuu kyllä vaikuttavan siihen millaiseksi se pohja lopulta tulee...
Toi vanerilapio toivottavasti tulee pelittämään niin hyvin ettei enää tarvii sillä leikkiä.

Ei noita pizza alustoja oikein voi kiven kanssa käyttää, ei se lämpö pääse nopeasti johtumaan kivestä pohjaan asti jos siinä on metallia välissä, sen lisäksi ne missä on pinnoitetta ei tule kestämään niitä lämpötiloja mihin kivet lämmitetään, sen lisäksi se lämpö tulee vetämään sitä metallia mutkalle jolloin se ei tasaisesti koske kiveen.
Toi siis ainakin pätee niihin varsinaisiin pizza astioihin missä on tarkoitettu pizza kypsennettäväksi esim ritilän päällä...
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
249
Ite tuli tehtyä eilen viimeksi pitsaa ja minulla on itsetehty puulapio jolla siirrän pitsan uuniin. Muutama skenaario jossa pitsa jää kiinni lapioon on, että pitsan pohjaa ja/tai lapiota ei ole jauhotettu riittävästi, ihan normijauho riittää, tai sitten pohja on vettynyt liikaa päällä olevista täytteistä (=täytetty liian aikaisin ja pohja imee täytteet odotellessa tai pohja on liian ohut).
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
43
Jos taikina on ottanu kiinni "lapioon", niin nostan vähän taikinan reunaa ja puhallan taikinan alle.....on toiminut. Jostain videosta näin sen kikan.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 743
Eli hankin pizzakiven aikanaan ja taistelin ne ekat pizzat siihen kivelle huonolla menestyksellä. Hieman opiskelleena mm. Weberin videoillahan he käyttivätkin sitä alustaa siinä kiven päällä eli minun ei todellakaan tarvitse miettiä miten se pizza valuu siitä lapiosta tms. täydellisenä siihen pizzakivelle.
Muistan itsekin kun ensimmäisen pizzakiven hankkimisen jälkeen täytetyn pizzan saaminen sen päälle oli iso urakka. Aluksi käytin kahta leikkuulautaa joiden välistä tipautin pizzan tulikuumalle kivelle, sitten kokeilin leivinpaperia pizzan & kiven väliin, kumpikin keino toimi jotenkuten mutta aivan turhaa kikkailua se oli. Nykyään käytössä on 10€ puinen 1cm paksu pizzalapio Bauhaussista. Ensin muotoilen pizzan jauhotetulla pöydällä ja siitä nostan pizza- & korppujauhotetulle lapiolle (tämä on "hankalin" kohta), sitten teen pieniä testiheilautuksia ja kun huomaan että pizza liukuu hyvin laitan täytteet. Voin luvata että on helppoa ja nopeaa, paitsi jos ei käytä jauhoja, silloin pizza ei liiku mihinkään tai repeytyy. Mannasuurimot on kuulemma hyviä myös lapion päälle.

Heilautus on vain nopea 2cm eteen ja taakse runkkaus jonka jälkeen pizza lähtee luistamaan ja siitä sen voi samantien kaataa kivelle. Kannattaa testata pelkällä pohjalla aluksi että saa tuntumaa.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 743

Ostin Fazerin pakastepizzataikinapalloja testiin. Olivat yön yli jääkaapissa ja 4 tuntia pöydällä, kohosivat enemmän mitä odotin. Olin lukenut etukäteen että taikina on hankala muotoilla tai että sitä on liian vähän, mutta en huomannut kumpaakaan. Isoja reunoja näissä pizzoissa ei kumminkaan ole.

Kaupassa huomasin että hyvien pizzajauhojen lisäksi HungryChef tekee nykyään myös tomaattikastikkeita. Ostin tulisen Diavola version. Juustona oli Riitan herkun mozzarella, 125g/pizza.



Fazerin taikina oli muuten hyvä mutta mauton eikä siihen auttanut edes suosikkitäytteet, aurajuusto, kapris, salami/meetwursti.

Normaalisti en laita pizzaan ananasta, mutta ajattelin että se tasapainottaisi kallista 2,50€ (riittää kahteen pizzaan) Hungry Chefin tulista pizzakastiketta. Odotin että siinä olisi ollut ihan pieni ripauspotkua, mutta se paljastui vieläkin surkeammaksi. Tulisuuden kestoni ei ole kova ja esim. makarooniin laitan Scrirachaa vain tippoja sinne tänne ketsupin kaveriksi. Tyttökaveri ei syö "tulista" ruokaa koskaan ja hänkään ei maistanut yhtään mitään. Tulisuuden puutteen ja yleisen mauttomuuden lisäksi kastike oli aivan liian märkää, ja kun kaadoin loppupurkin toiselle pizzalle siinä oli selvästi vettä! En ole ennen moista huomannut minkään pizzakastikkeen kohdalla.

Esilämmitetyllä tulikuumalla kivellä pizzat ovat aina paistuneet hyvin 275 asteen uunissa, mutta nyt kumpikin jäi keskeltä aivan lötköksi märkyyden takia ja täytteet liukuivat ikävästi syödessä. Olin kuivannut ananakset ja ainoa kostea täyte oli pizzakastike. Kumpikin pizza meni vituiksi. Hungry Chefin pizzajauhot ovat hyviä, mutta tämä kastike oli niin surkeaa että se pilasi pizzan ja kaiken lisäksi se oli kallis!

Makumestarin pizzapyre on ylivoimainen suosikkini, siinä on juuri mukavan vähän potkua ja jokin jännä maku. Harmi ettei sitä tahdo aina löytyä.
 
Liittynyt
16.11.2017
Viestejä
69
Tuli tuossa eilen testailtua kiven lämmittämistä ja pizzan paistamista grillivastuksilla, ja ero oli melko huikea. Reunat ja pohja sai huomattavasti enemmän väriä kuin aikaisemmin.
pizza1.pngpizza2.pngreuna.png
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 739
Tuli tuossa eilen testailtua kiven lämmittämistä ja pizzan paistamista grillivastuksilla, ja ero oli melko huikea. Reunat ja pohja sai huomattavasti enemmän väriä kuin aikaisemmin.
Piditkö grillivastuksen koko paiston ajan päällä? Ylätasolla?
 
Liittynyt
16.11.2017
Viestejä
69
Piditkö grillivastuksen koko paiston ajan päällä? Ylätasolla?
Kyllä. pizzakivi oli ylätasolla noin 10 cm päässä vastuksista ja laitoin uuninluukun väliin pienen metallipalikan että uuninluukku oli hieman rakosellaan, näin grillivastus pysyy hieman pidempään päällä kun uunin ilma ei kuumene niin nopeasti.
Ennen paistoa lämmittelin kiveä puoli tuntia normaalisti täydellä teholla kiertoilmalla ja sitten laitoin grillivastukset päälle vielä noin vartiksi ennen ensimmäistä pizzaa.
 
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
398
Normaalisti en laita pizzaan ananasta, mutta ajattelin että se tasapainottaisi kallista 2,50€ (riittää kahteen pizzaan) Hungry Chefin tulista pizzakastiketta. Odotin että siinä olisi ollut ihan pieni ripauspotkua, mutta se paljastui vieläkin surkeammaksi. Tulisuuden kestoni ei ole kova ja esim. makarooniin laitan Scrirachaa vain tippoja sinne tänne ketsupin kaveriksi. Tyttökaveri ei syö "tulista" ruokaa koskaan ja hänkään ei maistanut yhtään mitään. Tulisuuden puutteen ja yleisen mauttomuuden lisäksi kastike oli aivan liian märkää, ja kun kaadoin loppupurkin toiselle pizzalle siinä oli selvästi vettä! En ole ennen moista huomannut minkään pizzakastikkeen kohdalla.
Sanotaan niin, että jos tuo oli hyvää tomaattikastikkeena maultaan, muttei tulisuudeltaan, niin yksi vaihtoehtohan olisi keittää tuosta vettä pois ja toisaalta hankkia se tulisuus lisäämällä siihen vaikka sitten juuri Sriracha-kastiketta tai vastaavaa. Itse en ole törmännyt sellaiseen tomaattikastikkeeseen, jota haluaisin välttämättä suoraan laittaa pizzan pohjalle, koska lähtökohtaisesti ne ovat liian vetisiä eli tämän(kin) eteen pitää nähdä vaivaa. Ei tule hyvä pizza helpolla. :giggle:
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 652
Huoneenlämmössä nelisen tuntia kohotellut ja paisuu kuin pullataikina. :D

Kauanko olet kohottanut ja missä? Nuo omat ainakin kohoaa reilusti, melkein jopa liikaa, kun vaan malttaa.
Toisen pussin olen nyt avannut ja nämä oikeasti kohoavat muuttamatta mitään muutoin. Onkohan sitten oikeasti ollut joku vika erässä?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Toisen pussin olen nyt avannut ja nämä oikeasti kohoavat muuttamatta mitään muutoin. Onkohan sitten oikeasti ollut joku vika erässä?
Itsekkin nyt kaikki tosta mun ekasta pussista olen paistanut ja kokeilin eri tavoilla mutta eivät nousseet tippaakaan millään tavalla, eli itsekkin epäilen että olis voinu olla huono erä.
Maultaan oli kyllä hyviä silti mut tosi pieniksi jäi pizzat eikä kauheasti ilmakuplia puskenut.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 652
Itsekkin nyt kaikki tosta mun ekasta pussista olen paistanut ja kokeilin eri tavoilla mutta eivät nousseet tippaakaan millään tavalla, eli itsekkin epäilen että olis voinu olla huono erä.
Maultaan oli kyllä hyviä silti mut tosi pieniksi jäi pizzat eikä kauheasti ilmakuplia puskenut.
Heh, justiinsa pistin pitsan uuniin, nyt siis mikrossa lämmitin sen taikinan suoraan pakkasesta ja paisui silti kuin pullataikina, eli todennäköisesti toi edellinen pussi vain ei toiminut :D
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 446
Jos noita valmiita tomaattimössöjä haluaa käyttää, mutta ovat liian vetisiä eikä halua/jaksa keittää niitä kasaan, niin tomaattipyretuubit on ihan käteviä mällien paksuntamisessa haluttuun paksuuteen. Tosin en ymmärrä miksi noita tomaattimössöjä edes käyttää, kun useimmissa tapauksissa paremman makuisen pizzakastikkeen saa ihan notkistamalla sitä tomaattipyrettä vähän vaikka säilykejalapenoviipaleiden liemellä. Vähän suolaa ja pippuria perään niin asia alkaa olla kunnossa alle minuutin työllä.
 

Persu S.A. Naali

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
295
Tomaattipyrepurkki, vettä, oliiviöljyä, sokeria, mustapippuria, basilikaa, oreganoa, chiliä ja pikku loraus ketsuppia tavallisessa juomalasissa sekaisin. Noin saa lasillisen hyvää pikasoossia pizzalle, eikä tule vetistä jos ei liikaa vettä lisää.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 446
Tomaattipyrepurkki, vettä, oliiviöljyä, sokeria, mustapippuria, basilikaa, oreganoa, chiliä ja pikku loraus ketsuppia tavallisessa juomalasissa sekaisin. Noin saa lasillisen hyvää pikasoossia pizzalle, eikä tule vetistä jos ei liikaa vettä lisää.
Sokeria, mutta ei suolaa?
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 446
Itseasiassa en ole kokenut tarpeelliseksi, ketsupista tulee toki vähän suolaa. Muuten pizzan suola pohjassa juustossa ja täytteissä. Sokeri "taittaa" pyreen happamuuden kun sitä ei kypsennellä.
Pyrehän on melkoisen makeaa, siinä on kuudesosa sokeria jo valmiiksi ja suolaa sitä makeutta taittamassa alle sadasosa. Ketsuppi vieläkin makeampaa, siitä on yleensä lähes neljännes pelkkää sokeria, vaikka siitä vähän suolat ja etikka suurinta makeutta taittaakin. Mutta noh, jokainen makunsa mukaan. Itse en kyllä sokeria enää tuohon lisäisi vaan nimenomaan suolaa ja happoa niitä tomaatin mukana väistämättä tulevia sokereita taittamaan. Toki jos kerrostelee paljon suolaisia täytteitä päälle niin meneehän se silläkin. Pyre ilman happoja maistuu kuitenkin helposti vähän tunkkaiselta.
 

Persu S.A. Naali

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
295
Eihän pyreessä ole lisättyä sokeria??

Ainesosat

Tomaattipyree (vastaa 430g tuoreita tomaatteja per 100g tuotetta), suola, säilöntäaine (kaliumsorbaatti).
Samaa kikkaa olen käyttänyt esimerkiksi bolognese-kastikkeessa jos ei ole aikaa antaa sen muhia.
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
50
Pizzan päälle olen tehnyt san marzano purkkitomaateista, suolasta ja tuoreesta basilikasta kastikkeen. Sauvasekoittimella pyörättänyt sileäksi. Ei paljon helpommaksi voi enää mennä. Jos ei kaupassa ole san marzanoa hyllyssä, niin Mutti kirsikkatomaattipurkki ajaa saman asian.
 

Persu S.A. Naali

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
295
Oikea keinohan on tehdä se kastike tomaattimurskasta tai tomaateista, mutta siitä tulee kyllä niin vetistä, että täytyy todella nopeasti täyttää pizza jos meinaa ettei pohja vety läpi ja lätty jumahda lapiolle. Ainakin meillä on toiminut tuo kerettiläinen soossi jo vuosikaudet, eikä tuo juuri eroa pizzerioiden käyttämästä soossista. Resepti saatu pizzoja aikaan työkseen vääntäneeltä tyypiltä.
 

IcyT

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
662
Oikea keinohan on tehdä se kastike tomaattimurskasta tai tomaateista, mutta siitä tulee kyllä niin vetistä, että täytyy todella nopeasti täyttää pizza jos meinaa ettei pohja vety läpi ja lätty jumahda lapiolle. Ainakin meillä on toiminut tuo kerettiläinen soossi jo vuosikaudet, eikä tuo juuri eroa pizzerioiden käyttämästä soossista. Resepti saatu pizzoja aikaan työkseen vääntäneeltä tyypiltä.
Vetisyydestäkin pääsee eroon ostamalla säilyketomaatteja ja valuttamalla ylimääräinen neste pois läviköllä ennen murskausta.
 
Liittynyt
13.02.2018
Viestejä
142
Pizzan päälle olen tehnyt san marzano purkkitomaateista, suolasta ja tuoreesta basilikasta kastikkeen. Sauvasekoittimella pyörättänyt sileäksi. Ei paljon helpommaksi voi enää mennä. Jos ei kaupassa ole san marzanoa hyllyssä, niin Mutti kirsikkatomaattipurkki ajaa saman asian.
Itse tein juuri viikonloppuna samalla reseptillä tomaattikastikkeen pizzaan, erotuksena että murskasin tomaatit kädelä puristelemalla nii ei mene ihan niin tasaiseksi.

Ei ole minulla ole ainakaan mitään ongelmaa, että pohja vettyisi tai muutakaan. Pyörittää pizzan ja heittää pizzalapiolle -> kastike pizzan päälle -> heittää pizzan pizzakivelle ja parin minuutin päästä
lisää mozzarellan ja muut täytteet.

Eriasia tietty sitten jos haluaa paksumman tomaattisoossin(sit kannatta keitellä kasaan), jos on tekemässä Chicagotyyylistä piirakkapizzaa joka sekin kyllä todella hyvää.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 673
Joo, purkki kuorittuja, lusikallinen suolaa, nippu basilikaa revittynä ja valuttaa hiukan siivilällä, samalla kun haarukalla murskailee. Mozzarella on vielä pahempi ongelmalapsi tekemään lammikoita.
 
Liittynyt
13.02.2018
Viestejä
142
Joo, purkki kuorittuja, lusikallinen suolaa, nippu basilikaa revittynä ja valuttaa hiukan siivilällä, samalla kun haarukalla murskailee. Mozzarella on vielä pahempi ongelmalapsi tekemään lammikoita.
Mozzarella on tosiaan vähän ongelmallinen, ei oikein tunnu löytyvän oikeenlaista. Olen käyttänyt Riitan Herkku Mozzarellaa(joo ei kovin autenttista), koska tuntuu olevan ainut kuivempi mozzarella.
Pitäisi kokeilla pilkkoa joskus buffalomozzarellaa ja valuttaa useampi tunti, jos siitä sais käypästä silleen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
117
Vito Iacopelli sano yhdessä videossa että laittaa märän mozzarellan yöksi jääkaappiin valumaan. Juusto sihtiin ja sihti astian päälle.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
43
Onko antaa vinkkejä hyvästä pizzalapiosta pizzaoonille? Valikoimaa on laidasta laitaan. Yhden käden malli.
Onko lapioa jo löytynyt? Ite tilasin Wishin kautta tuommosen, taisi tulla 2 vkossa kotipostiin hintaan 27€. Samoja taitavat myydä Aliexpressissä ja missä lie muualla?Lapio_teräs.jpeg
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
43
Onko kokemusta, tuleeko teräksellä parempaa pizzaa kuin keraamisella kivellä? Ja vinkkejä mistä sellaisen saisi huokeaan hintaan. Ainakin valurautapariloita näyttäisi aika moni käyttävän, pitää yrittää niitä bongata tarjouksista tai vastaavasta.

Verkkokaupasta aikoinaan ostin Emile Henryn pizzakiven, jolla tulee leivottua. Tuntuu vaan että ei oikein uunissa/kivessä riitä tehot pohjan ruskistamiseen kunnolla.
Jos on vielä ajankohtainen tarve niin tuolta löytyy ja tulee perille parissa päivässä. Sama kaveri löytyy myös facebookin pizzafoorumilta.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
154
Mikä olis hyvä ja edullinen puualusta pizzan vatvomiseen, eli haluan työpöydällä oma alustan? Irtoaako noista liimapuulevyistä jotain?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 651
Viestejä
4 197 334
Jäsenet
70 761
Uusin jäsen
aksl

Hinta.fi

Ylös Bottom