Pienten ruostevaurioiden korjaus

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 209
Et siis irroittanut puskuria..? miksi? se kuppa on siellä alla kuitenkin.
Maalit oli vain lähtenyt, mutta ei ollut vielä ehtinyt ruostumaan, kun suihkuttelin kotelosuojaa pitkin talvea. Raotin kuitenkin reunaa ja hioin puskurin välistä.
 
Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
54
Kannattaiskohan tällaista alkavaa ruostevauriota alkaa itse yrittää työstämään vai suosilla viedä ammattilaiselle?

Millä tavoin tuo kannattaisi hoidella? Vähän hankala paikka kun menee tuonne oven alle hieman. Itse en siis ruosteen kanssa ole ollut aikaisemmin.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
380
Lokasuoja ensiksi irti että näät koko komeuden. Sitten hiot ruosteen pois ja. käsittelet fosforihapolla. Automaali liikkeestä haet sitten pohja ja pintamaalit paukku pullossa.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
457
Kannattaiskohan tällaista alkavaa ruostevauriota alkaa itse yrittää työstämään vai suosilla viedä ammattilaiselle?

Millä tavoin tuo kannattaisi hoidella? Vähän hankala paikka kun menee tuonne oven alle hieman. Itse en siis ruosteen kanssa ole ollut aikaisemmin.
Sisälokarin alla varmaan 10kg kukkamultaa ja helman pää puhkiruostunut on mun veikkaus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 131
Kannattaiskohan tällaista alkavaa ruostevauriota alkaa itse yrittää työstämään vai suosilla viedä ammattilaiselle?

Millä tavoin tuo kannattaisi hoidella? Vähän hankala paikka kun menee tuonne oven alle hieman. Itse en siis ruosteen kanssa ole ollut aikaisemmin.
Riippuu haluaako vain yrittää hidastaa väistämätöntä vai korjata.

Kuvasta näkee ja voi arvata, että lokarin takana on tavaraa ja iso alkava ruostevaurio.

Roiskeläppä irti, sisälokari irti, perusteellinen puhdistus niin sen jälkeen voi todeta miten paha tilanne on.
 
Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
54
Riippuu haluaako vain yrittää hidastaa väistämätöntä vai korjata.

Kuvasta näkee ja voi arvata, että lokarin takana on tavaraa ja iso alkava ruostevaurio.

Roiskeläppä irti, sisälokari irti, perusteellinen puhdistus niin sen jälkeen voi todeta miten paha tilanne on.
Kyllä haluna olisi korjata koska aion kyseistä autoa mahdollisimman kauan pitää. Koitetaan näillä vinkeillä katsoa tilannetta lokarin alta kunnolla ja alkaa työstämään kuntoon. Kiitos kaikille vinkeistä!
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
713
Kannattaiskohan tällaista alkavaa ruostevauriota alkaa itse yrittää työstämään vai suosilla viedä ammattilaiselle?

Millä tavoin tuo kannattaisi hoidella? Vähän hankala paikka kun menee tuonne oven alle hieman. Itse en siis ruosteen kanssa ole ollut aikaisemmin.
Oikea ammattilainen laskuttaisi satoja euroja ja ammattilainen meikkaisi tuon siten, että kestää pari kevättä kukkimatta.

Itse laittaisin ensiavuksi ruosteenpysäyttäjää, sen jälkeen kun oletettu kompostikotelo on ensin PESTY puhtaaksi maatuneesta tavarasta ja irtoruosteet poistettu. Tuon oletetun koristekotelon eli jäteviemärin säännöllinen putsaaminen on tärkeintä. (Iso koritulpalla varustettu reikä pohjaan, jos on laiska.)
Päälle voi laittaa meikiksi auton väristä kilikolia sen ajaksi kunnes odottaa motivaatiota kattavampaan korjaukseen.

Tuo litku on toiminut itsellä parhaiten noista. Juoksevampaa ja helppokäyttöisempää kuin Noverox ja monessa testikohteessani jopa yksi pikainen käsittely on riittänyt. Kaikkiin kiveniskemiinkin olen tuota tunkenut. Tuota pystyy tunkemaan myös saumojen väliin esim. lääkeruiskulla.
Pullon malli on vaihtunut jossain välissä. Toivottavasti sisältö on pysynyt samana.
Pelkkä geelillä jatkettu fosforihappo ei ole oikein vakuuttanut. Se pitäisi jonkin ohjeen mukaan pestä pois.
Litkun geelimäinen osa liukenee hiljalleen veden mukana, mutta eräskin testikappale on ollut kolme vuotta sään armoilla ja mustaksi muutettu ruoste ei ole alkanut vieläkään puskemaan läpi.
Käytännössä tuon päällä kestää maalikin.
Meikkasin samalla litkulla pahoin ruostuneet peltivanteet ja nekin näyttävät vielä mustilta, vaikka renkaat ovat käytössä.
Nyt on seurannassa ruostunut kattopelti, jonka muutin mustaksi pieneltä alueelta. Tänä vuonna en ole käynyt tarkistuskäynnillä, mutta veikkaan että siellä on edelleen musta läntti ruskean sijaan.

Kuvasta voinee arvailla, että kyseinen kompostilaatikko on ruostunut sisältä päin puhki. Siinä tapauksessa huonokuntoisin pelti irti ja koska kyseessä ei ole oikeasti kantava rakenne, voi mahdolliset tuhot eli reiät korjata omalla luvalla ns. teräsepoksilla ruostelitkulla käsittelemisen jälkeen. Eli siis about mikä tahansa värillinen vesitiivis epoksi. Ei ruostu.
Kohteesta riippuen "korjattu" ruostevaurio koteloidaan kotelovahalla tai maalilla.
Moni saattaa triggeröityä liimoista, mutta oikeaoppinen korjaus tuommoisessa kohteessa on jokseenkin työläs operaatio.
Siis semmoinen korjaus, ettei sama kohta ruostu ainakaan seuraavaan 20 vuoteen.

Samalla vaivalla esim. ovien sisään öljypohjainen kotelovaha eli Dinitrol ML. Hidastaa vuosilla mahdollista ovien saumojen kukkimista, jos tekee riittävän ajoissa.
Tuon voi siis ruiskuttaa oven sisään niistä vedenpoistorei'istä. Tuoreempaan romuun, eli ruosteettomaan kohteeseen vahamainen kotelosuoja eli SikaGard-6220S, joka on testaamistani eniten ohennettua litkua ainakin spraypullossa. (Kompuraruiskuun tarkoitettu puteli oli käyttökelvotonta tervaa ilman reilua ohennusta.)

Jos suorittaa työn oikeaoppisesti, niin suosittelen ainakin kolmen päivän käyttöoikeutta kuivaan talliin ja sieltä pitäisi sitten löytyä kaikki pelit ja vehkeet peltihommiin ja pintakäsittelyyn.

Tuhot voivat olla toki paljonkin oletettua laajemmat, joten ruostekorjauksiin kannattaa asennoitua aina mahdollisimman pessimistisesti.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 954
Nuoruudessa hitsailtiin ruosteisia Fordeja ja olihan se juhlaa kun sula kipinä meni korvaan tai kauluksesta tai hihasta sisään. Tai palava massaklöntti tippui kädelle.
 
Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
54
Oikea ammattilainen laskuttaisi satoja euroja ja ammattilainen meikkaisi tuon siten, että kestää pari kevättä kukkimatta.

Itse laittaisin ensiavuksi ruosteenpysäyttäjää, sen jälkeen kun oletettu kompostikotelo on ensin PESTY puhtaaksi maatuneesta tavarasta ja irtoruosteet poistettu. Tuon oletetun koristekotelon eli jäteviemärin säännöllinen putsaaminen on tärkeintä. (Iso koritulpalla varustettu reikä pohjaan, jos on laiska.)
Päälle voi laittaa meikiksi auton väristä kilikolia sen ajaksi kunnes odottaa motivaatiota kattavampaan korjaukseen.

Tuo litku on toiminut itsellä parhaiten noista. Juoksevampaa ja helppokäyttöisempää kuin Noverox ja monessa testikohteessani jopa yksi pikainen käsittely on riittänyt. Kaikkiin kiveniskemiinkin olen tuota tunkenut. Tuota pystyy tunkemaan myös saumojen väliin esim. lääkeruiskulla.
Pullon malli on vaihtunut jossain välissä. Toivottavasti sisältö on pysynyt samana.
Pelkkä geelillä jatkettu fosforihappo ei ole oikein vakuuttanut. Se pitäisi jonkin ohjeen mukaan pestä pois.
Litkun geelimäinen osa liukenee hiljalleen veden mukana, mutta eräskin testikappale on ollut kolme vuotta sään armoilla ja mustaksi muutettu ruoste ei ole alkanut vieläkään puskemaan läpi.
Käytännössä tuon päällä kestää maalikin.
Meikkasin samalla litkulla pahoin ruostuneet peltivanteet ja nekin näyttävät vielä mustilta, vaikka renkaat ovat käytössä.
Nyt on seurannassa ruostunut kattopelti, jonka muutin mustaksi pieneltä alueelta. Tänä vuonna en ole käynyt tarkistuskäynnillä, mutta veikkaan että siellä on edelleen musta läntti ruskean sijaan.

Kuvasta voinee arvailla, että kyseinen kompostilaatikko on ruostunut sisältä päin puhki. Siinä tapauksessa huonokuntoisin pelti irti ja koska kyseessä ei ole oikeasti kantava rakenne, voi mahdolliset tuhot eli reiät korjata omalla luvalla ns. teräsepoksilla ruostelitkulla käsittelemisen jälkeen. Eli siis about mikä tahansa värillinen vesitiivis epoksi. Ei ruostu.
Kohteesta riippuen "korjattu" ruostevaurio koteloidaan kotelovahalla tai maalilla.
Moni saattaa triggeröityä liimoista, mutta oikeaoppinen korjaus tuommoisessa kohteessa on jokseenkin työläs operaatio.
Siis semmoinen korjaus, ettei sama kohta ruostu ainakaan seuraavaan 20 vuoteen.

Samalla vaivalla esim. ovien sisään öljypohjainen kotelovaha eli Dinitrol ML. Hidastaa vuosilla mahdollista ovien saumojen kukkimista, jos tekee riittävän ajoissa.
Tuon voi siis ruiskuttaa oven sisään niistä vedenpoistorei'istä. Tuoreempaan romuun, eli ruosteettomaan kohteeseen vahamainen kotelosuoja eli SikaGard-6220S, joka on testaamistani eniten ohennettua litkua ainakin spraypullossa. (Kompuraruiskuun tarkoitettu puteli oli käyttökelvotonta tervaa ilman reilua ohennusta.)

Jos suorittaa työn oikeaoppisesti, niin suosittelen ainakin kolmen päivän käyttöoikeutta kuivaan talliin ja sieltä pitäisi sitten löytyä kaikki pelit ja vehkeet peltihommiin ja pintakäsittelyyn.

Tuhot voivat olla toki paljonkin oletettua laajemmat, joten ruostekorjauksiin kannattaa asennoitua aina mahdollisimman pessimistisesti.
Ei tullut edes mieleen, että syynä tosiaan todennäköisesti kompostikotelo syynä tähän, ei ole tullut ikinä tarkistettua sitä...

Kiitos paljon kattavasta vastauksesta! Lähdetään tästä tuota ruosteenpoistajametodia aluksi koittamaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
713
Ei tullut edes mieleen, että syynä tosiaan todennäköisesti kompostikotelo syynä tähän, ei ole tullut ikinä tarkistettua sitä...

Kiitos paljon kattavasta vastauksesta! Lähdetään tästä tuota ruosteenpoistajametodia aluksi koittamaan.
Jep. Automallista riippuen tuolla saattaa olla pahimmillaan reilu kilo märkää mullan kaltaista tavaraa.

Ruosteenpoistajat ovat erikseen. Toimivat, mutta hommaan saa menemään kohtuuttoman paljon aikaa.
Tässä on kyseessä ruosteenmuunnin, joka näyttäisi toimivan yllättävän hyvin pintaruosteisiin.

Semmoinen vinkki vielä, ettei purkkiin saa päästä yhtään murua ruostetta. Eli kaada tavaraa pienempiin purkkeihin ja levitä pienellä pensselillä, lääkeruiskulla, pumpulipuikolla tai millä homma sattuu parhaiten onnistumaan. Joissain tapauksissa kannattaa vetää toinenkin kerros. Esim. sinne kotelon sisään, jos pelti on tukevassa pintaruosteessa tai kraaterilla.
Saumojen ym. väliin olen tunkenut niin paljon kuin sattuu imemään ja muuten niin paljon kuin valumatta sietää.
Veikkaan, että mahdollinen autovaha estää litkun toimimisen aika tehokkaasti, joten huolellinen pyyhkiminen esim. tinnerillä tai IPAlla kannattaa aina ennen litkun levitystä.
Sama homma silikonin kanssa, mutta vieläkin huolellisempi putsaus, jos sitä on jostain pinnoille päässyt.
Ja tietenkin vesipesu jossain välissä, jotta suolat liukenee.
 
Liittynyt
27.11.2019
Viestejä
276
Yhdessä talouden kulkineessa huomasin katolla n. euron kolikon kokoisen maalipinnan kupruilun. Ei osu silmään kovinkaan herkästi, tietyssä kulmassa ja valossa ainoastaan. Mitä tuolle kannattaisi tehdä? Ei mitään käryä mistä tuo on lähtöjään. Pesty kuitenkin säännöllisesti.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 997
Yhdessä talouden kulkineessa huomasin katolla n. euron kolikon kokoisen maalipinnan kupruilun. Ei osu silmään kovinkaan herkästi, tietyssä kulmassa ja valossa ainoastaan. Mitä tuolle kannattaisi tehdä? Ei mitään käryä mistä tuo on lähtöjään. Pesty kuitenkin säännöllisesti.
hioa pellille semmoselt alueelt että tulee terve pelti vastaan. paikkamaalaus päälle. hidastaa ainakin ruostumista.
 
Liittynyt
27.11.2019
Viestejä
276
hioa pellille semmoselt alueelt että tulee terve pelti vastaan. paikkamaalaus päälle. hidastaa ainakin ruostumista.
Saako tuollaista paikkamaalausta suoritettua niin, ettei se kauheasti loista sieltä silmään? Olen antanut itseni ymmärtää, että aina pitäisi pellit maalailla seuraavaan pokkaukseen tms saakka.
 
Liittynyt
12.07.2023
Viestejä
559
Puskureissa pari tämmöistä, näyttääkö että tuohon tarvitsisi ruostemuunninta ennen paikkamaalia?
lom.jpg

Ovessa oli tällainen, siihen siveltelin ainakin ruostemuunninta kun selvästi mennyt kaksi maalikerrosta.
20240707_140157.jpg
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 891
Puskureissa pari tämmöistä, näyttääkö että tuohon tarvitsisi ruostemuunninta ennen paikkamaalia?


Ovessa oli tällainen, siihen siveltelin ainakin ruostemuunninta kun selvästi mennyt kaksi maalikerrosta.
Muovi ei ole ainakaan tähän mennessä vielä ruostunut :joy:
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 497
Saako tuollaista paikkamaalausta suoritettua niin, ettei se kauheasti loista sieltä silmään? Olen antanut itseni ymmärtää, että aina pitäisi pellit maalailla seuraavaan pokkaukseen tms saakka.
Saa. Hankit vaan koodilla oikean sävyistä kilikali maalia. Tosin jotkun maalit haalistuu, mutta liekö niin tarkkaa halvassa? autossa. -e- Jossain saatetaan sekoittaa pulloon tarkastetun sävyn mukaan.

Pohjat kannattaa tehdä kunnolla, eli hionta hiekkapaperilla puhtaalle pellille. Siiten pakkeli/hiontamaali...pohjamaalia...pintamaalia...lakka? Maaleista ja lakasta kannattaa varmistaa yhteensopivuus.

Myöhemmin sitten ehkä myllytystä.

Kilikalilla ei kannata yrittää maalata enempää kuin se ruostekohta. Eikä se halvassa autossa niin tarkkaa ole, kunhan pysäyttää ruostumisen. :hmm:

Jos on kalliimpi kulkine, niin sitten suoraan ammattilaiselle.

Jotenkin tälleen lähtisin, viisaammat saa taas korjaa. :)

-e- youtuubista varmaan löytyy esimerkkejä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
954
Oikea ammattilainen laskuttaisi satoja euroja ja ammattilainen meikkaisi tuon siten, että kestää pari kevättä kukkimatta.

Itse laittaisin ensiavuksi ruosteenpysäyttäjää, sen jälkeen kun oletettu kompostikotelo on ensin PESTY puhtaaksi maatuneesta tavarasta ja irtoruosteet poistettu. Tuon oletetun koristekotelon eli jäteviemärin säännöllinen putsaaminen on tärkeintä. (Iso koritulpalla varustettu reikä pohjaan, jos on laiska.)
Päälle voi laittaa meikiksi auton väristä kilikolia sen ajaksi kunnes odottaa motivaatiota kattavampaan korjaukseen.

Tuo litku on toiminut itsellä parhaiten noista. Juoksevampaa ja helppokäyttöisempää kuin Noverox ja monessa testikohteessani jopa yksi pikainen käsittely on riittänyt. Kaikkiin kiveniskemiinkin olen tuota tunkenut. Tuota pystyy tunkemaan myös saumojen väliin esim. lääkeruiskulla.
Pullon malli on vaihtunut jossain välissä. Toivottavasti sisältö on pysynyt samana.
Pelkkä geelillä jatkettu fosforihappo ei ole oikein vakuuttanut. Se pitäisi jonkin ohjeen mukaan pestä pois.
Litkun geelimäinen osa liukenee hiljalleen veden mukana, mutta eräskin testikappale on ollut kolme vuotta sään armoilla ja mustaksi muutettu ruoste ei ole alkanut vieläkään puskemaan läpi.
Käytännössä tuon päällä kestää maalikin.
Meikkasin samalla litkulla pahoin ruostuneet peltivanteet ja nekin näyttävät vielä mustilta, vaikka renkaat ovat käytössä.
Nyt on seurannassa ruostunut kattopelti, jonka muutin mustaksi pieneltä alueelta. Tänä vuonna en ole käynyt tarkistuskäynnillä, mutta veikkaan että siellä on edelleen musta läntti ruskean sijaan.

Kuvasta voinee arvailla, että kyseinen kompostilaatikko on ruostunut sisältä päin puhki. Siinä tapauksessa huonokuntoisin pelti irti ja koska kyseessä ei ole oikeasti kantava rakenne, voi mahdolliset tuhot eli reiät korjata omalla luvalla ns. teräsepoksilla ruostelitkulla käsittelemisen jälkeen. Eli siis about mikä tahansa värillinen vesitiivis epoksi. Ei ruostu.
Kohteesta riippuen "korjattu" ruostevaurio koteloidaan kotelovahalla tai maalilla.
Moni saattaa triggeröityä liimoista, mutta oikeaoppinen korjaus tuommoisessa kohteessa on jokseenkin työläs operaatio.
Siis semmoinen korjaus, ettei sama kohta ruostu ainakaan seuraavaan 20 vuoteen.

Samalla vaivalla esim. ovien sisään öljypohjainen kotelovaha eli Dinitrol ML. Hidastaa vuosilla mahdollista ovien saumojen kukkimista, jos tekee riittävän ajoissa.
Tuon voi siis ruiskuttaa oven sisään niistä vedenpoistorei'istä. Tuoreempaan romuun, eli ruosteettomaan kohteeseen vahamainen kotelosuoja eli SikaGard-6220S, joka on testaamistani eniten ohennettua litkua ainakin spraypullossa. (Kompuraruiskuun tarkoitettu puteli oli käyttökelvotonta tervaa ilman reilua ohennusta.)

Jos suorittaa työn oikeaoppisesti, niin suosittelen ainakin kolmen päivän käyttöoikeutta kuivaan talliin ja sieltä pitäisi sitten löytyä kaikki pelit ja vehkeet peltihommiin ja pintakäsittelyyn.

Tuhot voivat olla toki paljonkin oletettua laajemmat, joten ruostekorjauksiin kannattaa asennoitua aina mahdollisimman pessimistisesti.
Onkohan tämä sama aine kuin suosittelemasi Car rep rust stop?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 997
Mastonin tuotteita käyttämällä saa hyvin mahdollistettua pettymyksen. Noh ei itsellä tuosta kokemusta mutta voin sanoa että noverox on ainaskin toimivaa.

joskus yli 5v sitten käsittelin sillä konepellin reunan eikä ole vieläkään ruostunut. En laittanut noveroxin päälle mitään...
 
Liittynyt
03.02.2024
Viestejä
15
Kannattaiskohan tällaista alkavaa ruostevauriota alkaa itse yrittää työstämään vai suosilla viedä ammattilaiselle?

Millä tavoin tuo kannattaisi hoidella? Vähän hankala paikka kun menee tuonne oven alle hieman. Itse en siis ruosteen kanssa ole ollut aikaisemmin.
Aiempien viestejen perusteella tulkitsin, että haluaisit korjata kunnolla. Ketjussahan on hyviä vinkkejä pikku fiksaukseen, mutta jos haluat ajaa nimenomaan tuota samaa autoa ruosteettomana niin kannattaisi ehdottomasti tsekata koko helman kunto. Jos on useammasta kohtaa hapan, niin voi olla järkevämpää vaihtaa koko helma uuteen. Jos ei löydy omasta takaa hyvää sisätilaa ja ainakin lähes täyttä korjaamovarustelua, niin veisin ammattilaiselle.

Tee-se-itse meininkinäkin homma on oikeasti aika iso ja vaatii jonkun verran työkaluja. Pitäisi olla valmis maalaamaan peltilokaria ja oveakin vähän laajemmalta alueelta.

Vaiheet pääpiirteittäin koottuna jos lähtisin ite tekemään:
1) Auto ilmaan ja pyörät, kuraläpät, sisälokarit ym. kumit ja muovit irti koko helmasta eli molemmista päistä.
2) Mahdollisimman perusteellinen vesipesu.
3) Ruosteenpoisto. Avaan ajatuksiani vähän enemmän alle:

Tässä tapauksessa ruosteenpoisto on melko mahdotonta pelkällä paperihionnalla. Hiomakoneen ja papereiden lisäksi tähän olisi hyvä tarjota ruosteenpoistolaikkaa sekä hiekkapuhallusta. Biltemasta saa hiekkapuhaltimen parilla kympillä. Peltilokarin irrotus voi olla vaivan väärti, jos sillä voi välttää hiekkapuhalluksen. Silloin pääsisi laikalla ja paperilla käsiksi tuohon helmapellin päälle ja oven kanttiin mistä on ruostunut. Puhallushiekka, fosforihapon laimea vesiliuos sekä maali sen sijaan pääsee tuonne rakoon ilman lokarin irrotustakin. Kuitenkin ennen hiekkapuhallusta pitäisi irrottaa ainakin ovipahvit ja mahdollisesti ovessa olevat tiivisteet ja koritulpat sekä suojata ohjaamo ettei ole auton sisusta täynnä sitä puhallushiekkaa. Puhalluksen jälkeen paineilmalla ovikotelo mahdollisimman tyhjäksi hiekasta. Ruosteiden hionnan ja hiekkapuhalluksen jälkeen pölynpoisto ja fosforihappoliuoksen tms. kaupallisen ruosteenpoistajan suihkutus pellille. Oveen sisäpuolelle kotelonsuoja-ainetta.

4) Mahdollinen tasoitekittaus näkyville paikoille (kitataan, hiotaan, kitataan, hiotaan... kunnes pinnat linjassa alkuperäisten peltien kanssa).
5) Pohjamaalaus vaikka epoksiprimerilla.
6) Mahdollinen välihionta ja pintamaalaus. Kannattaisi tehdä ruiskuvärillä niin pystyisi tekemään oikeasti hyvät häivytykset ohentamalla.
7) Helman pohjapuolelle (alueelle, joka ei näy) alustamassaa vaikka pensselillä.

Näihin yksittäisiin vaiheisiin löytyy vaikka kuinka paljon ohjeita ja videoita youtubesta. Joka tapauksessa jos haluat hyvää jälkeä niin aikaahan tuohon uppoaa ja autohan on sen aikaa pois käytöstä kun pyörät on irti ja se seisoo pukeilla. Kannattaa miettiä aika tarkkaan mitä kaikkea tuohon hommaan pitää varata ja hankkia tai lainata. Sitten rinnastaa siihen kustannusarvioon, jonka on saanut ammattilaiselta. Ruostumisen pysäyttäminen ruostumaan lähteneestä auton korista kuuluu lähes mahdottomiin tehtäviin. Varsinkin Suomen olosuhteissa.
 
Liittynyt
13.08.2021
Viestejä
422
Kuinka laimeaa fosforia ootte laittaneet? Vaihtelevasti kokeillut 80% fosforia laimentaa 30/75% suhteilla. 50/50 seoksen jälkeen alkaisi nopeammin purra ruosteeseen.
 
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
5
Kuinka laimeaa fosforia ootte laittaneet? Vaihtelevasti kokeillut 80% fosforia laimentaa 30/75% suhteilla. 50/50 seoksen jälkeen alkaisi nopeammin purra ruosteeseen.
Ite oon käyttäny ruosteenpoistoon 85% fosforihappoa laimennettuna puoliksi vedellä. Eli reilu 40%:sena. Toimii miedompanakin, mutta alle 30% ei kannata mennä, koska pellin pinta ei laimeampana enää fosfatoidu. Tuo fosfatointi suojaa jonkin verran peltiä ilmankosteuden uudelleen ruostuttamiselta, kuin myös vesipesulta.

Ite olen yleensä pessy fosforihapon märkänä pois pinelinellä ja vedellä. Sen jälkeen kohteesta riippuen paineilmalla tai lämmöllä nopea kuivaus. Kun pinta on kuiva pesun jäliltä, pesusta tulleen pintaruosteen olen poistanut karhunkielellä. Sen jälkeen pohjan maalaus epoksilla.

Fosforihapon voi jättää myös maalin alle kuivuttuaan. Silloin pitää kuitenkin puhdistaa pinta irtonaisesta kuivasta fosforihaposta ja käyttää öljypohjaista maalia.
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
876
Aiempien viestejen perusteella tulkitsin, että haluaisit korjata kunnolla. Ketjussahan on hyviä vinkkejä pikku fiksaukseen, mutta jos haluat ajaa nimenomaan tuota samaa autoa ruosteettomana niin kannattaisi ehdottomasti tsekata koko helman kunto.
Tässä olisi hyvä olla realistinen kuva aikajänteistä millainen "ruosteettomuus" on mahdollista saavuttaa eritasoisilla korjaustoimilla. Meneekö pahasti metsään, jos ajattelee, että pintafiksauksella voi päästä 1-2 vuotta ja perusteellisella korjauksella yli 5 vuottakin voi olla mahdollista?

Jos lähtee liikkeelle pelkällä pintafiksauksella, niin parin vuoden kuluttua perusteellinen korjaus ei ehkä enää ole vaihtoehto...
Jos on useammasta kohtaa hapan, niin voi olla järkevämpää vaihtaa koko helma uuteen. Jos ei löydy omasta takaa hyvää sisätilaa ja ainakin lähes täyttä korjaamovarustelua, niin veisin ammattilaiselle.
Jos ruoste on sisäsyntyistä eikä vain yksittäinen ruostuva kiveniskemä, niin lienee realistista ajatella, että alkavaa ruostumista on vähän joka puolella tai ainakin samassa paikassa auton toisella puolen. Kun työhön alkaa, niin toinenkin puoli pitäisi ainakin pestä ja tarkastaa.
Vaiheet pääpiirteittäin koottuna jos lähtisin ite tekemään:
1) Auto ilmaan ja pyörät, kuraläpät, sisälokarit ym. kumit ja muovit irti koko helmasta eli molemmista päistä.
2) Mahdollisimman perusteellinen vesipesu.
Nämä vaiheet olisi syytä tehdä molemmin puolin autoa. Jo pelkällä kunnollisella pesulla voi hidastaa ruostumista, kun märkä muta saadaan koteloista pois, ja vedenpoistoreiät auki.
3) Ruosteenpoisto. Avaan ajatuksiani vähän enemmän alle:

Tässä tapauksessa ruosteenpoisto on melko mahdotonta pelkällä paperihionnalla. Hiomakoneen ja papereiden lisäksi tähän olisi hyvä tarjota ruosteenpoistolaikkaa sekä hiekkapuhallusta.
Olisin varovainen hiekkapuhalluksen kanssa, etenkin jos omaa kokemusta ei ole. Peltipinnan saa puhtaaksi mutta silloin lähtee myös kaikki vanhat suojat, jos niitä on jossain vielä jäljellä.
Ruostumisen pysäyttäminen ruostumaan lähteneestä auton korista kuuluu lähes mahdottomiin tehtäviin. Varsinkin Suomen olosuhteissa.
Tämä. Yksittäisen kohteen tekemisestä viimeisen päälle voi olla rajallinen hyöty, jos parin vuoden kuluttua ruoste kumminkin puskee esiin viidestä muusta paikasta.

Ite oon käyttäny ruosteenpoistoon 85% fosforihappoa laimennettuna puoliksi vedellä. Eli reilu 40%:sena. Toimii miedompanakin, mutta alle 30% ei kannata mennä, koska pellin pinta ei laimeampana enää fosfatoidu. Tuo fosfatointi suojaa jonkin verran peltiä ilmankosteuden uudelleen ruostuttamiselta, kuin myös vesipesulta.
Motonetin Veneen pohjanpuhdistusaine näkyy olevan <40% fosforihappoa ja <2% sitruunahappoa. Onkohan kukaan tullut kokeilleeksi sitä ruosteenmuutoon?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 997
Motonetin Veneen pohjanpuhdistusaine näkyy olevan <40% fosforihappoa ja <2% sitruunahappoa. Onkohan kukaan tullut kokeilleeksi sitä ruosteenmuutoon?
Juu. Toimii ruosteenpoistoon. Mutta ei kylmässä, ja sitä saa kokoajan vähän väliä sutia päälle kun se ei ole geelimäistä. Sama pulju myy Annitrolia. Kannattaa ostaa sitä ennemmin.
 
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
1 640
Saa. Hankit vaan koodilla oikean sävyistä kilikali maalia. Tosin jotkun maalit haalistuu, mutta liekö niin tarkkaa halvassa? autossa. -e- Jossain saatetaan sekoittaa pulloon tarkastetun sävyn mukaan.

Pohjat kannattaa tehdä kunnolla, eli hionta hiekkapaperilla puhtaalle pellille. Siiten pakkeli/hiontamaali...pohjamaalia...pintamaalia...lakka? Maaleista ja lakasta kannattaa varmistaa yhteensopivuus.

Myöhemmin sitten ehkä myllytystä.

Kilikalilla ei kannata yrittää maalata enempää kuin se ruostekohta. Eikä se halvassa autossa niin tarkkaa ole, kunhan pysäyttää ruostumisen. :hmm:

Jos on kalliimpi kulkine, niin sitten suoraan ammattilaiselle.

Jotenkin tälleen lähtisin, viisaammat saa taas korjaa. :)

-e- youtuubista varmaan löytyy esimerkkejä.
Eeh, euron kokoiselle alueelle kilikalimaalia? Ehkä kannattaa hakea kynsilakkapullollinen paikkamaalia jos jotain haluaa tehdä ja levittää sillä sudilla. Ei ehkä kannata tehä mitään, vaan kannattaa seurailla. Jos pahenee niin sillon voi alkaa tekemään jotain, se kupru voi säilyä siellä vaikka seuraavat 20 vuotta.

Jos nyt kuitenkin sille tehdään jotain, jossain katossa pelkkä kynsilakkapullomaali voi mennä, ei ehkä kannata mitään pohjamaalia ostaa kun astiakoot on aika isoja tarpeeseen nähden. Jos jollain kaverilla on happomaalia, voi sitä tietysti laittaa kun on poistanut suurimmat ruosteet. Jotkut hiontamaalit sun muut pakkelit ja lakat voi ihan hyvin unohtaa tässä kohtaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
249 626
Viestejä
4 364 947
Jäsenet
72 442
Uusin jäsen
Pesonic

Hinta.fi

Ylös Bottom