Pienten ruostevaurioiden korjaus

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 209
Et siis irroittanut puskuria..? miksi? se kuppa on siellä alla kuitenkin.
Maalit oli vain lähtenyt, mutta ei ollut vielä ehtinyt ruostumaan, kun suihkuttelin kotelosuojaa pitkin talvea. Raotin kuitenkin reunaa ja hioin puskurin välistä.
 
Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
53
Kannattaiskohan tällaista alkavaa ruostevauriota alkaa itse yrittää työstämään vai suosilla viedä ammattilaiselle?

Millä tavoin tuo kannattaisi hoidella? Vähän hankala paikka kun menee tuonne oven alle hieman. Itse en siis ruosteen kanssa ole ollut aikaisemmin.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
379
Lokasuoja ensiksi irti että näät koko komeuden. Sitten hiot ruosteen pois ja. käsittelet fosforihapolla. Automaali liikkeestä haet sitten pohja ja pintamaalit paukku pullossa.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
455
Kannattaiskohan tällaista alkavaa ruostevauriota alkaa itse yrittää työstämään vai suosilla viedä ammattilaiselle?

Millä tavoin tuo kannattaisi hoidella? Vähän hankala paikka kun menee tuonne oven alle hieman. Itse en siis ruosteen kanssa ole ollut aikaisemmin.
Sisälokarin alla varmaan 10kg kukkamultaa ja helman pää puhkiruostunut on mun veikkaus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 128
Kannattaiskohan tällaista alkavaa ruostevauriota alkaa itse yrittää työstämään vai suosilla viedä ammattilaiselle?

Millä tavoin tuo kannattaisi hoidella? Vähän hankala paikka kun menee tuonne oven alle hieman. Itse en siis ruosteen kanssa ole ollut aikaisemmin.
Riippuu haluaako vain yrittää hidastaa väistämätöntä vai korjata.

Kuvasta näkee ja voi arvata, että lokarin takana on tavaraa ja iso alkava ruostevaurio.

Roiskeläppä irti, sisälokari irti, perusteellinen puhdistus niin sen jälkeen voi todeta miten paha tilanne on.
 
Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
53
Riippuu haluaako vain yrittää hidastaa väistämätöntä vai korjata.

Kuvasta näkee ja voi arvata, että lokarin takana on tavaraa ja iso alkava ruostevaurio.

Roiskeläppä irti, sisälokari irti, perusteellinen puhdistus niin sen jälkeen voi todeta miten paha tilanne on.
Kyllä haluna olisi korjata koska aion kyseistä autoa mahdollisimman kauan pitää. Koitetaan näillä vinkeillä katsoa tilannetta lokarin alta kunnolla ja alkaa työstämään kuntoon. Kiitos kaikille vinkeistä!
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
712
Kannattaiskohan tällaista alkavaa ruostevauriota alkaa itse yrittää työstämään vai suosilla viedä ammattilaiselle?

Millä tavoin tuo kannattaisi hoidella? Vähän hankala paikka kun menee tuonne oven alle hieman. Itse en siis ruosteen kanssa ole ollut aikaisemmin.
Oikea ammattilainen laskuttaisi satoja euroja ja ammattilainen meikkaisi tuon siten, että kestää pari kevättä kukkimatta.

Itse laittaisin ensiavuksi ruosteenpysäyttäjää, sen jälkeen kun oletettu kompostikotelo on ensin PESTY puhtaaksi maatuneesta tavarasta ja irtoruosteet poistettu. Tuon oletetun koristekotelon eli jäteviemärin säännöllinen putsaaminen on tärkeintä. (Iso koritulpalla varustettu reikä pohjaan, jos on laiska.)
Päälle voi laittaa meikiksi auton väristä kilikolia sen ajaksi kunnes odottaa motivaatiota kattavampaan korjaukseen.

Tuo litku on toiminut itsellä parhaiten noista. Juoksevampaa ja helppokäyttöisempää kuin Noverox ja monessa testikohteessani jopa yksi pikainen käsittely on riittänyt. Kaikkiin kiveniskemiinkin olen tuota tunkenut. Tuota pystyy tunkemaan myös saumojen väliin esim. lääkeruiskulla.
Pullon malli on vaihtunut jossain välissä. Toivottavasti sisältö on pysynyt samana.
Pelkkä geelillä jatkettu fosforihappo ei ole oikein vakuuttanut. Se pitäisi jonkin ohjeen mukaan pestä pois.
Litkun geelimäinen osa liukenee hiljalleen veden mukana, mutta eräskin testikappale on ollut kolme vuotta sään armoilla ja mustaksi muutettu ruoste ei ole alkanut vieläkään puskemaan läpi.
Käytännössä tuon päällä kestää maalikin.
Meikkasin samalla litkulla pahoin ruostuneet peltivanteet ja nekin näyttävät vielä mustilta, vaikka renkaat ovat käytössä.
Nyt on seurannassa ruostunut kattopelti, jonka muutin mustaksi pieneltä alueelta. Tänä vuonna en ole käynyt tarkistuskäynnillä, mutta veikkaan että siellä on edelleen musta läntti ruskean sijaan.

Kuvasta voinee arvailla, että kyseinen kompostilaatikko on ruostunut sisältä päin puhki. Siinä tapauksessa huonokuntoisin pelti irti ja koska kyseessä ei ole oikeasti kantava rakenne, voi mahdolliset tuhot eli reiät korjata omalla luvalla ns. teräsepoksilla ruostelitkulla käsittelemisen jälkeen. Eli siis about mikä tahansa värillinen vesitiivis epoksi. Ei ruostu.
Kohteesta riippuen "korjattu" ruostevaurio koteloidaan kotelovahalla tai maalilla.
Moni saattaa triggeröityä liimoista, mutta oikeaoppinen korjaus tuommoisessa kohteessa on jokseenkin työläs operaatio.
Siis semmoinen korjaus, ettei sama kohta ruostu ainakaan seuraavaan 20 vuoteen.

Samalla vaivalla esim. ovien sisään öljypohjainen kotelovaha eli Dinitrol ML. Hidastaa vuosilla mahdollista ovien saumojen kukkimista, jos tekee riittävän ajoissa.
Tuon voi siis ruiskuttaa oven sisään niistä vedenpoistorei'istä. Tuoreempaan romuun, eli ruosteettomaan kohteeseen vahamainen kotelosuoja eli SikaGard-6220S, joka on testaamistani eniten ohennettua litkua ainakin spraypullossa. (Kompuraruiskuun tarkoitettu puteli oli käyttökelvotonta tervaa ilman reilua ohennusta.)

Jos suorittaa työn oikeaoppisesti, niin suosittelen ainakin kolmen päivän käyttöoikeutta kuivaan talliin ja sieltä pitäisi sitten löytyä kaikki pelit ja vehkeet peltihommiin ja pintakäsittelyyn.

Tuhot voivat olla toki paljonkin oletettua laajemmat, joten ruostekorjauksiin kannattaa asennoitua aina mahdollisimman pessimistisesti.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 941
Nuoruudessa hitsailtiin ruosteisia Fordeja ja olihan se juhlaa kun sula kipinä meni korvaan tai kauluksesta tai hihasta sisään. Tai palava massaklöntti tippui kädelle.
 
Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
53
Oikea ammattilainen laskuttaisi satoja euroja ja ammattilainen meikkaisi tuon siten, että kestää pari kevättä kukkimatta.

Itse laittaisin ensiavuksi ruosteenpysäyttäjää, sen jälkeen kun oletettu kompostikotelo on ensin PESTY puhtaaksi maatuneesta tavarasta ja irtoruosteet poistettu. Tuon oletetun koristekotelon eli jäteviemärin säännöllinen putsaaminen on tärkeintä. (Iso koritulpalla varustettu reikä pohjaan, jos on laiska.)
Päälle voi laittaa meikiksi auton väristä kilikolia sen ajaksi kunnes odottaa motivaatiota kattavampaan korjaukseen.

Tuo litku on toiminut itsellä parhaiten noista. Juoksevampaa ja helppokäyttöisempää kuin Noverox ja monessa testikohteessani jopa yksi pikainen käsittely on riittänyt. Kaikkiin kiveniskemiinkin olen tuota tunkenut. Tuota pystyy tunkemaan myös saumojen väliin esim. lääkeruiskulla.
Pullon malli on vaihtunut jossain välissä. Toivottavasti sisältö on pysynyt samana.
Pelkkä geelillä jatkettu fosforihappo ei ole oikein vakuuttanut. Se pitäisi jonkin ohjeen mukaan pestä pois.
Litkun geelimäinen osa liukenee hiljalleen veden mukana, mutta eräskin testikappale on ollut kolme vuotta sään armoilla ja mustaksi muutettu ruoste ei ole alkanut vieläkään puskemaan läpi.
Käytännössä tuon päällä kestää maalikin.
Meikkasin samalla litkulla pahoin ruostuneet peltivanteet ja nekin näyttävät vielä mustilta, vaikka renkaat ovat käytössä.
Nyt on seurannassa ruostunut kattopelti, jonka muutin mustaksi pieneltä alueelta. Tänä vuonna en ole käynyt tarkistuskäynnillä, mutta veikkaan että siellä on edelleen musta läntti ruskean sijaan.

Kuvasta voinee arvailla, että kyseinen kompostilaatikko on ruostunut sisältä päin puhki. Siinä tapauksessa huonokuntoisin pelti irti ja koska kyseessä ei ole oikeasti kantava rakenne, voi mahdolliset tuhot eli reiät korjata omalla luvalla ns. teräsepoksilla ruostelitkulla käsittelemisen jälkeen. Eli siis about mikä tahansa värillinen vesitiivis epoksi. Ei ruostu.
Kohteesta riippuen "korjattu" ruostevaurio koteloidaan kotelovahalla tai maalilla.
Moni saattaa triggeröityä liimoista, mutta oikeaoppinen korjaus tuommoisessa kohteessa on jokseenkin työläs operaatio.
Siis semmoinen korjaus, ettei sama kohta ruostu ainakaan seuraavaan 20 vuoteen.

Samalla vaivalla esim. ovien sisään öljypohjainen kotelovaha eli Dinitrol ML. Hidastaa vuosilla mahdollista ovien saumojen kukkimista, jos tekee riittävän ajoissa.
Tuon voi siis ruiskuttaa oven sisään niistä vedenpoistorei'istä. Tuoreempaan romuun, eli ruosteettomaan kohteeseen vahamainen kotelosuoja eli SikaGard-6220S, joka on testaamistani eniten ohennettua litkua ainakin spraypullossa. (Kompuraruiskuun tarkoitettu puteli oli käyttökelvotonta tervaa ilman reilua ohennusta.)

Jos suorittaa työn oikeaoppisesti, niin suosittelen ainakin kolmen päivän käyttöoikeutta kuivaan talliin ja sieltä pitäisi sitten löytyä kaikki pelit ja vehkeet peltihommiin ja pintakäsittelyyn.

Tuhot voivat olla toki paljonkin oletettua laajemmat, joten ruostekorjauksiin kannattaa asennoitua aina mahdollisimman pessimistisesti.
Ei tullut edes mieleen, että syynä tosiaan todennäköisesti kompostikotelo syynä tähän, ei ole tullut ikinä tarkistettua sitä...

Kiitos paljon kattavasta vastauksesta! Lähdetään tästä tuota ruosteenpoistajametodia aluksi koittamaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
712
Ei tullut edes mieleen, että syynä tosiaan todennäköisesti kompostikotelo syynä tähän, ei ole tullut ikinä tarkistettua sitä...

Kiitos paljon kattavasta vastauksesta! Lähdetään tästä tuota ruosteenpoistajametodia aluksi koittamaan.
Jep. Automallista riippuen tuolla saattaa olla pahimmillaan reilu kilo märkää mullan kaltaista tavaraa.

Ruosteenpoistajat ovat erikseen. Toimivat, mutta hommaan saa menemään kohtuuttoman paljon aikaa.
Tässä on kyseessä ruosteenmuunnin, joka näyttäisi toimivan yllättävän hyvin pintaruosteisiin.

Semmoinen vinkki vielä, ettei purkkiin saa päästä yhtään murua ruostetta. Eli kaada tavaraa pienempiin purkkeihin ja levitä pienellä pensselillä, lääkeruiskulla, pumpulipuikolla tai millä homma sattuu parhaiten onnistumaan. Joissain tapauksissa kannattaa vetää toinenkin kerros. Esim. sinne kotelon sisään, jos pelti on tukevassa pintaruosteessa tai kraaterilla.
Saumojen ym. väliin olen tunkenut niin paljon kuin sattuu imemään ja muuten niin paljon kuin valumatta sietää.
Veikkaan, että mahdollinen autovaha estää litkun toimimisen aika tehokkaasti, joten huolellinen pyyhkiminen esim. tinnerillä tai IPAlla kannattaa aina ennen litkun levitystä.
Sama homma silikonin kanssa, mutta vieläkin huolellisempi putsaus, jos sitä on jostain pinnoille päässyt.
Ja tietenkin vesipesu jossain välissä, jotta suolat liukenee.
 
Liittynyt
27.11.2019
Viestejä
273
Yhdessä talouden kulkineessa huomasin katolla n. euron kolikon kokoisen maalipinnan kupruilun. Ei osu silmään kovinkaan herkästi, tietyssä kulmassa ja valossa ainoastaan. Mitä tuolle kannattaisi tehdä? Ei mitään käryä mistä tuo on lähtöjään. Pesty kuitenkin säännöllisesti.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 992
Yhdessä talouden kulkineessa huomasin katolla n. euron kolikon kokoisen maalipinnan kupruilun. Ei osu silmään kovinkaan herkästi, tietyssä kulmassa ja valossa ainoastaan. Mitä tuolle kannattaisi tehdä? Ei mitään käryä mistä tuo on lähtöjään. Pesty kuitenkin säännöllisesti.
hioa pellille semmoselt alueelt että tulee terve pelti vastaan. paikkamaalaus päälle. hidastaa ainakin ruostumista.
 
Liittynyt
27.11.2019
Viestejä
273
hioa pellille semmoselt alueelt että tulee terve pelti vastaan. paikkamaalaus päälle. hidastaa ainakin ruostumista.
Saako tuollaista paikkamaalausta suoritettua niin, ettei se kauheasti loista sieltä silmään? Olen antanut itseni ymmärtää, että aina pitäisi pellit maalailla seuraavaan pokkaukseen tms saakka.
 
Liittynyt
12.07.2023
Viestejä
553
Puskureissa pari tämmöistä, näyttääkö että tuohon tarvitsisi ruostemuunninta ennen paikkamaalia?
lom.jpg

Ovessa oli tällainen, siihen siveltelin ainakin ruostemuunninta kun selvästi mennyt kaksi maalikerrosta.
20240707_140157.jpg
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 891
Puskureissa pari tämmöistä, näyttääkö että tuohon tarvitsisi ruostemuunninta ennen paikkamaalia?


Ovessa oli tällainen, siihen siveltelin ainakin ruostemuunninta kun selvästi mennyt kaksi maalikerrosta.
Muovi ei ole ainakaan tähän mennessä vielä ruostunut :joy:
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 484
Saako tuollaista paikkamaalausta suoritettua niin, ettei se kauheasti loista sieltä silmään? Olen antanut itseni ymmärtää, että aina pitäisi pellit maalailla seuraavaan pokkaukseen tms saakka.
Saa. Hankit vaan koodilla oikean sävyistä kilikali maalia. Tosin jotkun maalit haalistuu, mutta liekö niin tarkkaa halvassa? autossa. -e- Jossain saatetaan sekoittaa pulloon tarkastetun sävyn mukaan.

Pohjat kannattaa tehdä kunnolla, eli hionta hiekkapaperilla puhtaalle pellille. Siiten pakkeli/hiontamaali...pohjamaalia...pintamaalia...lakka? Maaleista ja lakasta kannattaa varmistaa yhteensopivuus.

Myöhemmin sitten ehkä myllytystä.

Kilikalilla ei kannata yrittää maalata enempää kuin se ruostekohta. Eikä se halvassa autossa niin tarkkaa ole, kunhan pysäyttää ruostumisen. :hmm:

Jos on kalliimpi kulkine, niin sitten suoraan ammattilaiselle.

Jotenkin tälleen lähtisin, viisaammat saa taas korjaa. :)

-e- youtuubista varmaan löytyy esimerkkejä.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
249 310
Viestejä
4 354 872
Jäsenet
72 384
Uusin jäsen
HSuvanto

Hinta.fi

Ylös Bottom