Oikea ammattilainen laskuttaisi satoja euroja ja ammattilainen meikkaisi tuon siten, että kestää pari kevättä kukkimatta.
Itse laittaisin ensiavuksi ruosteenpysäyttäjää, sen jälkeen kun oletettu kompostikotelo on ensin PESTY puhtaaksi maatuneesta tavarasta ja irtoruosteet poistettu. Tuon oletetun koristekotelon eli jäteviemärin säännöllinen putsaaminen on tärkeintä. (Iso koritulpalla varustettu reikä pohjaan, jos on laiska.)
Päälle voi laittaa meikiksi auton väristä kilikolia sen ajaksi kunnes odottaa motivaatiota kattavampaan korjaukseen.
CAR-REP Rust Stop -ruosteenpysäyttäjä pysäyttää tehokkaasti jo alkaneen ruostumisen. Käyttöohje: Puhdista käsiteltävä pinta liasta, rasvasta ja...
www.motonet.fi
Tuo litku on toiminut itsellä parhaiten noista. Juoksevampaa ja helppokäyttöisempää kuin Noverox ja monessa testikohteessani jopa yksi pikainen käsittely on riittänyt. Kaikkiin kiveniskemiinkin olen tuota tunkenut. Tuota pystyy tunkemaan myös saumojen väliin esim. lääkeruiskulla.
Pullon malli on vaihtunut jossain välissä. Toivottavasti sisältö on pysynyt samana.
Pelkkä geelillä jatkettu fosforihappo ei ole oikein vakuuttanut. Se pitäisi jonkin ohjeen mukaan pestä pois.
Litkun geelimäinen osa liukenee hiljalleen veden mukana, mutta eräskin testikappale on ollut kolme vuotta sään armoilla ja mustaksi muutettu ruoste ei ole alkanut vieläkään puskemaan läpi.
Käytännössä tuon päällä kestää maalikin.
Meikkasin samalla litkulla pahoin ruostuneet peltivanteet ja nekin näyttävät vielä mustilta, vaikka renkaat ovat käytössä.
Nyt on seurannassa ruostunut kattopelti, jonka muutin mustaksi pieneltä alueelta. Tänä vuonna en ole käynyt tarkistuskäynnillä, mutta veikkaan että siellä on edelleen musta läntti ruskean sijaan.
Kuvasta voinee arvailla, että kyseinen kompostilaatikko on ruostunut sisältä päin puhki. Siinä tapauksessa huonokuntoisin pelti irti ja koska kyseessä ei ole oikeasti kantava rakenne, voi mahdolliset tuhot eli reiät korjata omalla luvalla ns. teräsepoksilla ruostelitkulla käsittelemisen jälkeen. Eli siis about mikä tahansa värillinen vesitiivis epoksi. Ei ruostu.
Kohteesta riippuen "korjattu" ruostevaurio koteloidaan kotelovahalla tai maalilla.
Moni saattaa triggeröityä liimoista, mutta oikeaoppinen korjaus tuommoisessa kohteessa on jokseenkin työläs operaatio.
Siis semmoinen korjaus, ettei sama kohta ruostu ainakaan seuraavaan 20 vuoteen.
Samalla vaivalla esim. ovien sisään öljypohjainen kotelovaha eli Dinitrol ML. Hidastaa vuosilla mahdollista ovien saumojen kukkimista, jos tekee riittävän ajoissa.
Tuon voi siis ruiskuttaa oven sisään niistä vedenpoistorei'istä. Tuoreempaan romuun, eli ruosteettomaan kohteeseen vahamainen kotelosuoja eli SikaGard-6220S, joka on testaamistani eniten ohennettua litkua ainakin spraypullossa. (Kompuraruiskuun tarkoitettu puteli oli käyttökelvotonta tervaa ilman reilua ohennusta.)
Jos suorittaa työn oikeaoppisesti, niin suosittelen ainakin kolmen päivän käyttöoikeutta kuivaan talliin ja sieltä pitäisi sitten löytyä kaikki pelit ja vehkeet peltihommiin ja pintakäsittelyyn.
Tuhot voivat olla toki paljonkin oletettua laajemmat, joten ruostekorjauksiin kannattaa asennoitua aina mahdollisimman pessimistisesti.