Pienten ruostevaurioiden korjaus

Ruostevaurio tämäkin... pienuudesta sitten niin tiedä.
Kuinka pitkälle takaäänenvaimenninta kannattaa korjata/paikata vippaskonstein ja milloin on parasta vain tunnustaa tosiasiat ja laittaa pönttö vaihtoon?

Virittelin tuossa Sonax:n lasikuitunauha&massa-paketin paikoilleen, kun pöntön taka-alareunaan oli muodostunut n. 2x15 cm kokoinen railo. Hieman yllättäen korjaus pitää mutta pörinä jatkuu, kun pakokaasut etsivät uuden reitin pöntön yläpinnan läpi. :confused2:
Enpä ollut aiemmin huomannutkaan, että 90-luvun bensaturbo polttelee välillä putkessa... :cool:

Ei noin muuten mutta kun auto on vähän harvinainen ja valmistaja on tehnyt joka varianttiin omanlaiset takavaimenninratkaisut. Edes tarvikeosia ei ole ihan joka kaupan hyllyssä.
 
Passatista korjasin takalokareiden kuplintaa. Hioin pellin paljaaksi, vedin pohjamaalit päälle ja sitten paikkamaalit. Pohjamaalin jälkeen korjatut paikat olivat niin sileitä, etten kokenut tarpeelliseksi edes hioa. Mutta kun levitin paikkamaalia pensselillä, niin se jäi vähän epätasaiseksi. Pensselin urat näkyvät selvästi ja korjattavat alueet ovat niin pieniä, että sprayn kanssa voi olla vaikeaa. Vesihionko vain varovasti sitten kun maali on kuivunut, vai onko esimerkiksi myllyttäminen parempi vaihtoehto?
 
Viimeksi muokattu:
Passatista korjasin takalokareiden kuplintaa. Hioin pellin paljaaksi, vedin pohjamaalit päälle ja sitten paikkamaalit. Pohjamaalin jälkeen korjatut paikat olivat niin sileitä, etten kokenut tarpeelliseksi edes hioa. Mutta kun levitin paikkamaalia pensselillä, niin se jäi vähän epätasaiseksi. Pensselin urat näkyvät selvästi ja korjattavat alueet ovat niin isoja, että sprayn kanssa voi olla vaikeaa. Vesihionko vain varovasti sitten kun maali on kuivunut, vai onko esimerkiksi myllyttäminen parempi vaihtoehto?

vesihionta + kiillotus
 
Passatista korjasin takalokareiden kuplintaa. Hioin pellin paljaaksi, vedin pohjamaalit päälle ja sitten paikkamaalit. Pohjamaalin jälkeen korjatut paikat olivat niin sileitä, etten kokenut tarpeelliseksi edes hioa. Mutta kun levitin paikkamaalia pensselillä, niin se jäi vähän epätasaiseksi. Pensselin urat näkyvät selvästi ja korjattavat alueet ovat niin isoja, että sprayn kanssa voi olla vaikeaa. Vesihionko vain varovasti sitten kun maali on kuivunut, vai onko esimerkiksi myllyttäminen parempi vaihtoehto?

Saattaa mennä helposti hiotessa jostain kohtaa puhki..
Ei tuollainen alue ole mitään spraylle, itse maalannut paljon isompiakin alueita kilikalilla.
 
Saattaa mennä helposti hiotessa jostain kohtaa puhki..
Ei tuollainen alue ole mitään spraylle, itse maalannut paljon isompiakin alueita kilikalilla.
Juuri tuon takia mietin, että onko hiominen liian rajua. Ihan pienestä 1x2cm alueesta puhutaan ja isomman kuplinnan korjaus menee ensi viikkoon. Lisäksi auton väristä paikkamaalia on vain pienessä paikkapullossa, kun maalaamo oli sitä mieltä, että se on tuohon parempi kuin spray.

Typotin tosiaan edelliseen viestiin ja korjasin. Eli ei ole iso, vaan pieni alue korjauksessa.
 
Juuri tuon takia mietin, että onko hiominen liian rajua. Ihan pienestä 1x2cm alueesta puhutaan ja isomman kuplinnan korjaus menee ensi viikkoon. Lisäksi auton väristä paikkamaalia on vain pienessä paikkapullossa, kun maalaamo oli sitä mieltä, että se on tuohon parempi kuin spray.

Typotin tosiaan edelliseen viestiin ja korjasin. Eli ei ole iso, vaan pieni alue korjauksessa.
Hiomasieni on tommoseen hyvä. Saa vaikka biltemasta.
 
Jos maalattu pinta on karkea niin vesihiomapaperilla ja vedellä voi hioa ja paperin karkeus jotain 1000-1500 luokkaa sitten kirkaslakka päälle.
Pitää varoa ettei hio maalia puhki muuten menee maalaus uusiksi.
Täydelliseksi sitä ei saa pensselillä ja kannattaa kirkaslakan vetää mielummin kahta kerrosta kun yhtä ettei vahingossa pistä liikaa ja kirkaslakan voi myös hioa vesihiomamapaperilla mutta vaatii myllytyksen sen jälkeen että saa naarmut poistettu..
 
Ei kyllä ollut hirveän onnistunut projekti tuo ruostevaurioiden korjaaminen paikkamaalilla, jota levitettiin pienellä pensselillä. Näytin, millaisista ruostepaikoista on kyse ja automaalikauppa suositteli sprayn sijaan pensseliä. Ensi keväänä hiottava auki nuo ja vedettävä spraylla isommalta alueelta.

2 isompaa ja kaksi pienempää ruostevauriota, joista jollain ihmeen tuurilla yksi iso onnistui ja näyttää ihan hyvälle. Loput kolme ei oikein. Pensselillä oli mahdoton saada tasainen maalipinta. Kokeilin vesihioa ja myllyttää maalipinnan tasaiseksi, mutta ongelmaksi nousi se, että ohuemmista kohdista tuli pohjamaali esiin, eikä maalista vieläkään tullut tasaista. Lisäksi pensselillä ei voinut häivyttää, joten raja maalatun alueen ja alkuperäisen maalin välillä on iso. Tänään lakkasin viimeisen kohdan ja meni kyllä kelien suhteen aivan liian myöhään syksyyn. Lakasta tuli vielä appelsiinipinta ja lakkaamisen jälkeen jostain lensi tuulen mukana vielä iso karva suoraan märkään lakkaan. Pakko vielä jossain vaiheessa hioa ja myllyttää lakkaa tasaiseksi ja sitten vaha päälle talveksi.

Ruostuminen on kuitenkin nyt pysäytetty, mikä on tärkeintä. Talvella on lisäksi pimeää ja kuraista, niin vähän sinne päin vedetyt paikkamaalaukset ei niin näy.
 
Terve

Onko kokemuksia Maston Modena -maalista pensselillä sudittuna ?

Tarkotus ois vetää taka-akseli (vääntöpalkki-akseli) sillä. hiekkapuhalluksen jälkeen? Kestääköhän mitenkä hyvin ruosteettomana, eli tekeekö hengittämättömän kerroksen vai pitäskö pohjustaa jollain? Olis kiva jos jollain olis kokemuksia <joku ruosteenestopohjamaali, mikä?> + modena.
 
Viimeksi muokattu:
Terve

Onko kokemuksia Maston Modena -maalista pensselillä sudittuna ?

Tarkotus ois vetää taka-akseli (vääntöpalkki-akseli) sillä. hiekkapuhalluksen jälkeen? Kestääköhän mitenkä hyvin ruosteettomana, eli tekeekö hengittämättömän kerroksen vai pitäskö pohjustaa jollain? Olis kiva jos jollain olis kokemuksia <joku ruosteenestopohjamaali, mikä?> + modena.
Epäilen kyllä että ei ole paras maali tuohon käyttöön mutta varman maston auto rust pohjalle on hyvä vaihtoehto jos haluaa hieman kestävyyttä.
Löytyy myös siveltävää sinkkiväriä mutta sihen ei suositella alkyydiamaalia päälle.
 
Epäilen kyllä että ei ole paras maali tuohon käyttöön mutta varman maston auto rust pohjalle on hyvä vaihtoehto jos haluaa hieman kestävyyttä.
Löytyy myös siveltävää sinkkiväriä mutta sihen ei suositella alkyydiamaalia päälle.
Toi autorust primer kyllä yllätti, vedin sillä 20v sprinterin täysin ruosteisen ja hilseilevän vetokoukkupalkin ihan edes teräsharjalla koskematta mustaksi. Pysyi monta vuotta ilman että ruoste tuli läpi.
Enkä laittanut mitään pintaväriä päälle.
 
Epäilen kyllä että ei ole paras maali tuohon käyttöön mutta varman maston auto rust pohjalle on hyvä vaihtoehto jos haluaa hieman kestävyyttä.
Löytyy myös siveltävää sinkkiväriä mutta sihen ei suositella alkyydiamaalia päälle.

Auto rust prime vai anti rust primer? Tota jälkimmäistä on kyllä tullut vähän sinne ja tänne käytettyä, ja se kyllä vastustaa hyvin ruostetta. Auto rust primeria ei ole tullut kokeiltua...se on vissiin aina pensselikamaa. Modenasta ns pintamaalina sais sen hyödyn että vois autotallin ovet vetästä sitten samalla :D On jo tullut testattua sen verran että siitä tulee iskunkestävä kova pinta (terassiin ainakin :D), joten sinänsä ehkä kävis tarkoitukseen :hmm:




1694445272946.png


joku 2k epoksi tietty ois yleensä hyvä, mutta ainakin tuplasti kalliimpaa ja saattaa lohkeilla kun kyse on joustavasta akselista. sitten pääsee vesi väliin ...
 
joku 2k epoksi tietty ois yleensä hyvä, mutta ainakin tuplasti kalliimpaa ja saattaa lohkeilla kun kyse on joustavasta akselista. sitten pääsee vesi väliin ...
Kun yli 1mm paksu teräs taipuu niin paljon, että epoksimaali ei sitä kestä, jää myös teräkseen pysyvä muodonmuutos. Niin paljon yhdystukiakselit eivät väänny, koska kinnerit menevät vaaterissa mutkienkin jälkeen.
 
Onko kokemusta, paljonko pintaruosteiden korjaus kustantaa liikkeessä? Harrasteautoa katsellessa tulee paljon yksilöitä vastaan, joissa esim. kaaret kuplivat, vaikka muuten olisikin vielä ihan terveessä kunnossa. Itse en vapaa-aikaani käytä tuollaiseen sekuntiakaan, joten vähän mietityttää kannattaako tuollaisia katsoa ollenkaan.
 
Onko kokemusta, paljonko pintaruosteiden korjaus kustantaa liikkeessä? Harrasteautoa katsellessa tulee paljon yksilöitä vastaan, joissa esim. kaaret kuplivat, vaikka muuten olisikin vielä ihan terveessä kunnossa. Itse en vapaa-aikaani käytä tuollaiseen sekuntiakaan, joten vähän mietityttää kannattaako tuollaisia katsoa ollenkaan.
Jos kaaret kukkii, niin suosiolla vaan vaihtoon. Uudet kaaret parisataa. Vaihtoon ja maalaukseen voit sitten varata tonnin. Parilla satasella saat varmaan ne kukat korjattua, mutta ovat siinä puolen vuoden päästä takaisin.
 
Sehän se noissa ruostekorjauksissa on, että kun se ruoste kerran on tullut niin sitä on vaikea saada pois ilman että vaihtaa kunnolla terveen pellin puolelle asti.

Ja jos sille työlle haluaa muutakin kuin perävalotakuun niin se pitää tehdä kunnolla ja se kunnolla tekeminen maksaa.

Eikä silti ole takeita, että alkaako kukkia jostain vierestä ja vihainen asiakas tulee sitten reklamoimaan. Josta syystä moni korjaamo kategorisesti kieltäytyy ruostekorjauksista.

Yksi syy voi myös olla, että hitsaaminen on tulityötä eikä se välttämättä kaikkien korjaamoiden tiloissa ole sallittua.
 
Jos kaaret kukkii, niin suosiolla vaan vaihtoon. Uudet kaaret parisataa. Vaihtoon ja maalaukseen voit sitten varata tonnin. Parilla satasella saat varmaan ne kukat korjattua, mutta ovat siinä puolen vuoden päästä takaisin.

Näin sen olen ajatellut, äärimmäisen harvoja omatoimisesti tehtyjä ruostekorjauksia, jotka eivät olisi pian kukkineet, olen nähnyt. "Pikku pintaruosteet", joita monet eivät edes hinnoittele auton arvon alenemaksi, ovat lopulta yleensä niitä kalleimpia remontteja, joita joutuu autoon tekemään. Siististi tehdyt peltihommat ovat perhanan kalliita.
 
Noita tv:n autofiksausohjelmia seuranneena on vain tullut mietittyä, miten monta kymppitonnia, ellei jopa satasta ne työt kustantavat. Kun kori riisutaan paljaaksi, käy maalin sekä ruosteen poistossa ja lopuksi hitsataan kauttaaltaan + maalataan. Mutta hienoa nähdä miten briteissä löytyy kaikenlaisia pikkupajoja ja osaajia.
Yksi syy voi myös olla, että hitsaaminen on tulityötä eikä se välttämättä kaikkien korjaamoiden tiloissa ole sallittua.
Eräs korjaaja totesi, ettei ongelma ole niinkään hitsaustilat, vaan kun autojen koreihin on tungettu eristeitä yms. niin nehän lähtee kytemään ja voi polttaa auton pitkän aikaa työn loputtua. Myös massat/koteloöljyt palkkien sisällä voi lähteä palamaan.

Todennäköisesti kustannus on suurin tekijä, miksi moni korjaaja kieltäytyy ruostekorjauksista. Näkee jo päältäpäin, ettei asiakas oikeasti halua sijoittaa tonneja halpaan autoon.
 
Viimeksi muokattu:
Näin sen olen ajatellut, äärimmäisen harvoja omatoimisesti tehtyjä ruostekorjauksia, jotka eivät olisi pian kukkineet, olen nähnyt. "Pikku pintaruosteet", joita monet eivät edes hinnoittele auton arvon alenemaksi, ovat lopulta yleensä niitä kalleimpia remontteja, joita joutuu autoon tekemään. Siististi tehdyt peltihommat ovat perhanan kalliita.
Yleensähän ne ruostekorjaukset ovatkin vain leimaa varten, eli niiden ei oletetakaan kestävän. Silti maksavat suht paljon, koska ruostekorjaukset vaativat paljon oikeaa käsityötä eivätkä ole sitä perus korjaamotoimintaa, eli osien vaihtoa.
 
Eipä nykyään kannata korjata ruostevauriota hitsaamaalla kuin vaan itse tekemällä.
 
Mulla tuli ylläri 2010 skodan leimaamisessa ku katsuri tökki pienen ruostereiän takakelkkaan. No korjauskehotuksessa teksti "ei saa hitsata". Piti sitten vaihtaa koko takakelkka romarilta ostettuun ja samalla 4 tukivartta ja 80 eurolla pultteja. Muutakin ruostekorjausta vielä teettäen päälle. Aika yllätys oli et noin pahat ruosteviat ulkoisesti muuten hyväkuntoisessa autossa. Auto ollu meillä uudesta - olis vaan pitäny ruostesuojata aikanaan, mut eihän tota pitäny noin kauaa talossa katella.
 
Kuka, missä, koska, Vantaalla tai +100km etäisyydellä korjaisi ruoste ongelmaani? Pohja on ruosteen peitossa, ei mätä kuitenkaa ja vahva korjaamoiden mukaan. Menee tämän kerran vielä katsastuksesta.
Takana olevat kaaret ruosteessa ja toisessa on reikä, johon suositeltiin leikkaamaan peltiä ja hitsaa ja maalaa spray tökötillä päälle esim vanhassa amiksessa... Tai tököttiä päälle ja menoksi.

Itse en osaa korjata ja kysyn, onko täällä kiinnostunutta tekemään ruostekorjauksen edullisesti? En vaadi tekijältä vastuuta tms. Kunhan halvalla saa ja tekisi vain...

Ei en omaa tallia, hallia, paikkaa, sähkötolppaa, välineitä tai mitää... Olen vain kerrostalo asukki autoilija ulosotossa. :cry:

1715452367770.png
1715452379603.png
1715452388705.png
1715452395361.png
 
Voipi mennä katsastuksesta jos tukit reiän siististi lasikuitukitillä, hiot tasaiseksi ja vedät päälle suht sävy sävyyn kilikalilla... Vähän kyllä epäilyttää, etteikö rauta menisi jostain muualta läpi...
 
Voipi mennä katsastuksesta jos tukit reiän siististi lasikuitukitillä, hiot tasaiseksi ja vedät päälle suht sävy sävyyn kilikalilla... Vähän kyllä epäilyttää, etteikö rauta menisi jostain muualta läpi...

On kokeiltu raudalla kaikkialta. Voitko laittaa yv:tä? Noita lasikuitutikittejä on monenmoista.
 
Sen verran rapsakalta näyttää että epäilen ettei kukaan ala "halvalla" noita korjailemaan kun aikaa menee paljon jos kunnolla tekee.
 
Sen verran rapsakalta näyttää että epäilen ettei kukaan ala "halvalla" noita korjailemaan kun aikaa menee paljon jos kunnolla tekee.

"Hyväntekeväisyyttä" tässä kysellää. Hitsaaminen on kallista nykyää ja autosta ei ole halua luopua.
:hungry:
 
Toivottavasti löydät budjettiisi sopivan tekijän. Jossain vaiheessa vaan tulee vääjäämättä se hetki jolloin auton "tekohengittäminen" ei vaan ole järkevää ja luopumispäätös on tehtävä.
 
Jos se katsastuksesta menee läpi, ei kannata tehdä mitään. Laita vaikka teippiä päälle että pysyy kasassa.
 
Toivottavasti löydät budjettiisi sopivan tekijän. Jossain vaiheessa vaan tulee vääjäämättä se hetki jolloin auton "tekohengittäminen" ei vaan ole järkevää ja luopumispäätös on tehtävä.

Todennäköisesti olen itse se tekijä tai joku koululainen tai aikaa olevalla henkilöllä on mahdollisuus tarjoutua tekemään kaverina. Eipä tuo korjaus halvemmaksi tule kuin itse tekemällä usein ja maksaa vain varaosien määrän.
 
Katsastuksessa riittää, että ei ole teräviä reunoja, ilmastointi teippiä saa nykyään monessa eri värissä...
 
Onko kantava rakenne? Niissä ei saa olla reikiä?

jesari voi vähän kiinnittää huomiota.
 
Viimeksi muokattu:
Yksi syy voi myös olla, että hitsaaminen on tulityötä eikä se välttämättä kaikkien korjaamoiden tiloissa ole sallittua.
Ei sellaisella korjaamolla voida kuin vaihtaa patterit kaukosäätimeen, missä ei voida tai haluta tehdä tulitöitä.
 
Jos haluat sen kuntoon, niin ostat uudet lokarit ja takakaaret ja viet vaikka johonkin amikseen laitettavaksi. Jos elvytys riittää, niin koitat hioa kaiken näkyvän ruosteen pois, paikkailet lasikuitukitillä ja tasoitat muovikitillä ja sitten maalit perään.
 
Mulla tuli ylläri 2010 skodan leimaamisessa ku katsuri tökki pienen ruostereiän takakelkkaan. No korjauskehotuksessa teksti "ei saa hitsata". Piti sitten vaihtaa koko takakelkka romarilta ostettuun ja samalla 4 tukivartta ja 80 eurolla pultteja. Muutakin ruostekorjausta vielä teettäen päälle. Aika yllätys oli et noin pahat ruosteviat ulkoisesti muuten hyväkuntoisessa autossa. Auto ollu meillä uudesta - olis vaan pitäny ruostesuojata aikanaan, mut eihän tota pitäny noin kauaa talossa katella.

Isän samanikäisessä C-mersussa oli samainen vika kevättalvella. Onneksi meni vielä ruostumattomuustakuun piikkiin ja paikallinen Mega-Auto hoiti vaihdon. Kaatsastaja antoi rahanarvoisen vinkin, että kannattaa käydä kysymässä, kun on kuulemma jonkinasteinen tyyppivika.
 
Kuka, missä, koska, Vantaalla tai +100km etäisyydellä korjaisi ruoste ongelmaani? Pohja on ruosteen peitossa, ei mätä kuitenkaa ja vahva korjaamoiden mukaan. Menee tämän kerran vielä katsastuksesta.
Takana olevat kaaret ruosteessa ja toisessa on reikä, johon suositeltiin leikkaamaan peltiä ja hitsaa ja maalaa spray tökötillä päälle esim vanhassa amiksessa... Tai tököttiä päälle ja menoksi.

Itse en osaa korjata ja kysyn, onko täällä kiinnostunutta tekemään ruostekorjauksen edullisesti? En vaadi tekijältä vastuuta tms. Kunhan halvalla saa ja tekisi vain...

Ei en omaa tallia, hallia, paikkaa, sähkötolppaa, välineitä tai mitää... Olen vain kerrostalo asukki autoilija ulosotossa. :cry:

1715452367770.png
1715452379603.png
1715452388705.png
1715452395361.png

Tonninpommiin ei kannata hirveitä tehdä, jos pohja vielä kova, mutta ruosteessa niin halvin on suihkia teräketjuöljyä pintaan (täytyy vain uusia usein), paras on tietenkin alustamassat mitkä pysyy vuosia, kaaret raaputtaa puukolla auki että saa isoimmat ruosteet pois, siihen päälle ruosteenmuunto aine ja siihen päälle sinkkimaali tms. ja kaarien sisäpuolille kiveniskumassaa, niin menee monta vuotta.

Pieni reikä lokasuojassa ei haittaa kun ei ole kantavaa rakennetta, mutta kuvia kun katsoo niin kyllähän noi kaaret aika mädät jo on, noi kun olisi ottanut 5v sitten kiinni niin ei olisi murheita nyt.
 
Onkohan mahdollista saada pensselillä tasaista maalipintaa pientä kohtaa korjatessa? Tuntuu, että paikkamaalista jää aina röpelöinen pinta jäljelle. Jos sen hioo, niin tuntuu sormella tasaiselta, mutta näyttää edelleen röpelöiseltä tai sitten alkaa tulla pohjamaali välistä. Ei huvittaisi lähteä hakemaan oikeaa väriä spray-pullossa, mutta jos ei muuten onnistu, niin pakko.

Hioin nyt korjattavan kohdan paljaalle pellille eri karkeuksilla. Huomenna pohjamaali päälle. Tuohon asti kaikki menee yleensä hyvin, mutta paikkamaali on sitten haastavampi.

EDIT: Katsoin videoita muiden korjauksista samalla tekniikalla. Nämä töpöttivät oikein paksun kerroksen paikkamaalia kerralla. Itse taas vetelin useamman ohuen kerroksen, josta jäi sitten selvät jäljet. Täytyy kokeilla vielä toista tekniikkaa ja jos ei onnistu, niin sprayta hankkimaan.
 
Viimeksi muokattu:
Pieni reikä lokasuojassa ei haittaa kun ei ole kantavaa rakennetta, mutta kuvia kun katsoo niin kyllähän noi kaaret aika mädät jo on, noi kun olisi ottanut 5v sitten kiinni niin ei olisi murheita nyt.
Eikö koko kori ole kantavaa rakennetta... korjauskehoituksen voi reiästä saada?
 
Eikö koko kori ole kantavaa rakennetta... korjauskehoituksen voi reiästä saada?

Takakaaret on kantavaa rakennetta ja kuuluu antaa suoraan hylky, jos reikä löytyy. Etulokasuojat ja ovet, jotka ei ole kantavia tulee pienistä korjauskehotusta. Niissäkin kuuluu nykysäädöksillä antaa isommista ruosteista suoraan hylkyä.
 
Takakaaret on kantavaa rakennetta ja kuuluu antaa suoraan hylky, jos reikä löytyy. Etulokasuojat ja ovet, jotka ei ole kantavia tulee pienistä korjauskehotusta. Niissäkin kuuluu nykysäädöksillä antaa isommista ruosteista suoraan hylkyä.

Itsellä oli ex Nissan Primera P10 -92 kummankin puolen takalokareita korjattu pakkelilla. Pahimmillaan 10cm paksu kerros ja tuli esille, kun tuota autoa piti hitsata takaa. Ihan kivat kasat tuli pois.
 
Isän samanikäisessä C-mersussa oli samainen vika kevättalvella. Onneksi meni vielä ruostumattomuustakuun piikkiin ja paikallinen Mega-Auto hoiti vaihdon. Kaatsastaja antoi rahanarvoisen vinkin, että kannattaa käydä kysymässä, kun on kuulemma jonkinasteinen tyyppivika.
Aikas hyvä vastaantulo mesellä jos 14v ikäsen auton ruosteita korjaavat takuisiin - itellä ei tullu ees mieleen kiusata Skodaa aiheesta.
 
1000016201.jpg


Eipä tullut pensselillä maalaamisesta mitään. Liian iso alue ja jää epätasaiseksi, vaikka hioisi. Laitoin sprayn tilaukseen. Nyt tuo on hiottu pellille myös puskurin välistä, annettu muhia ruosteenpoistajassa ja sitten vedetty 3 kerrosta pohjamaalia. Hion tuon kevyesti, kun maali on kuivaa.

Miten spraymaalin kanssa kannattaa tehdä? Entä lakan? Mietin, kannattaako rajata pieni alue teipillä, vai häivytellä isosti. Kuumottaa lähteä laajentamaan sotkettua aluetta, mutta teipillä jää helposti rajat. Ja jos häivyttelee, niin tarvitseeko sen jälkeen enää hioa?
 
Mietin, kannattaako rajata pieni alue teipillä, vai häivytellä isosti. Kuumottaa lähteä laajentamaan sotkettua aluetta, mutta teipillä jää helposti rajat. Ja jos häivyttelee, niin tarvitseeko sen jälkeen enää hioa?
Vähän kaksipiippuinen juttu tuollainen minimaalisen pieni alue. Jos siitä hyvän haluaisi, pitäisi se häivyttää isommalle alueelle, tuo pellin pokkauskohta on esimerkiksi myös aika hyvä. Teipistä jää rajat varmasti. Kilikalikannulla kuitenkin siistin tuloksen saaminen ei ole mitenkään itsestäänselvyys, eli voi olla ihan viisasta myös pelata varman päälle ja maalata vain tuo pieni kohta ja yrittää myllyttää mahdollisimman tasaiseksi, vaikka se paikka sitten sieltä omaan silmään vielä näkyisikin.
 
Vähän kaksipiippuinen juttu tuollainen minimaalisen pieni alue. Jos siitä hyvän haluaisi, pitäisi se häivyttää isommalle alueelle, tuo pellin pokkauskohta on esimerkiksi myös aika hyvä. Teipistä jää rajat varmasti. Kilikalikannulla kuitenkin siistin tuloksen saaminen ei ole mitenkään itsestäänselvyys, eli voi olla ihan viisasta myös pelata varman päälle ja maalata vain tuo pieni kohta ja yrittää myllyttää mahdollisimman tasaiseksi, vaikka se paikka sitten sieltä omaan silmään vielä näkyisikin.
Jep. Katsoin pienten alueiden korjausvideoita ja ei tullut oikein selvyyttä niistä. Osa hioi kylmästi todella ison alueen, jota alkoi häivyttelemään. Yhdellä videolla rajasi teipillä pienen alueen, jonka maalasi ja lakkasi tasaisesti. Sen jälkeen vesihioi ja myllytti rajan pois. Taidan lähteä jälkimmäisellä ratkaisulla liikkeelle. Toisella puolella on sentään pellin reuna vastassa, joten sen yli ei tarvitsekaan mennä.

Joskus aiemmin tein korjauksia ja lakkausvaiheessa teipin kohdalle jäi aina selvä reuna. Ehkä tuonkin saa P2000:lla ja myllytyksellä nätisti piiloon.
 
Lähtisin kanssa kokeilemaan tuolla rajaus> vesihionta> myllytys taktiikalla. Sillä ainakin itse saanut ihan hyviä tuloksia.
 
1000016201.jpg


Eipä tullut pensselillä maalaamisesta mitään. Liian iso alue ja jää epätasaiseksi, vaikka hioisi. Laitoin sprayn tilaukseen. Nyt tuo on hiottu pellille myös puskurin välistä, annettu muhia ruosteenpoistajassa ja sitten vedetty 3 kerrosta pohjamaalia. Hion tuon kevyesti, kun maali on kuivaa.

Miten spraymaalin kanssa kannattaa tehdä? Entä lakan? Mietin, kannattaako rajata pieni alue teipillä, vai häivytellä isosti. Kuumottaa lähteä laajentamaan sotkettua aluetta, mutta teipillä jää helposti rajat. Ja jos häivyttelee, niin tarvitseeko sen jälkeen enää hioa?
Et siis irroittanut puskuria..? miksi? se kuppa on siellä alla kuitenkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 621
Viestejä
4 493 845
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom