Pienten ruostevaurioiden korjaus

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Ruostevaurio tämäkin... pienuudesta sitten niin tiedä.
Kuinka pitkälle takaäänenvaimenninta kannattaa korjata/paikata vippaskonstein ja milloin on parasta vain tunnustaa tosiasiat ja laittaa pönttö vaihtoon?

Virittelin tuossa Sonax:n lasikuitunauha&massa-paketin paikoilleen, kun pöntön taka-alareunaan oli muodostunut n. 2x15 cm kokoinen railo. Hieman yllättäen korjaus pitää mutta pörinä jatkuu, kun pakokaasut etsivät uuden reitin pöntön yläpinnan läpi. :confused2:
Enpä ollut aiemmin huomannutkaan, että 90-luvun bensaturbo polttelee välillä putkessa... :cool:

Ei noin muuten mutta kun auto on vähän harvinainen ja valmistaja on tehnyt joka varianttiin omanlaiset takavaimenninratkaisut. Edes tarvikeosia ei ole ihan joka kaupan hyllyssä.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 012
Passatista korjasin takalokareiden kuplintaa. Hioin pellin paljaaksi, vedin pohjamaalit päälle ja sitten paikkamaalit. Pohjamaalin jälkeen korjatut paikat olivat niin sileitä, etten kokenut tarpeelliseksi edes hioa. Mutta kun levitin paikkamaalia pensselillä, niin se jäi vähän epätasaiseksi. Pensselin urat näkyvät selvästi ja korjattavat alueet ovat niin pieniä, että sprayn kanssa voi olla vaikeaa. Vesihionko vain varovasti sitten kun maali on kuivunut, vai onko esimerkiksi myllyttäminen parempi vaihtoehto?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 831
Passatista korjasin takalokareiden kuplintaa. Hioin pellin paljaaksi, vedin pohjamaalit päälle ja sitten paikkamaalit. Pohjamaalin jälkeen korjatut paikat olivat niin sileitä, etten kokenut tarpeelliseksi edes hioa. Mutta kun levitin paikkamaalia pensselillä, niin se jäi vähän epätasaiseksi. Pensselin urat näkyvät selvästi ja korjattavat alueet ovat niin isoja, että sprayn kanssa voi olla vaikeaa. Vesihionko vain varovasti sitten kun maali on kuivunut, vai onko esimerkiksi myllyttäminen parempi vaihtoehto?
vesihionta + kiillotus
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 288
Passatista korjasin takalokareiden kuplintaa. Hioin pellin paljaaksi, vedin pohjamaalit päälle ja sitten paikkamaalit. Pohjamaalin jälkeen korjatut paikat olivat niin sileitä, etten kokenut tarpeelliseksi edes hioa. Mutta kun levitin paikkamaalia pensselillä, niin se jäi vähän epätasaiseksi. Pensselin urat näkyvät selvästi ja korjattavat alueet ovat niin isoja, että sprayn kanssa voi olla vaikeaa. Vesihionko vain varovasti sitten kun maali on kuivunut, vai onko esimerkiksi myllyttäminen parempi vaihtoehto?
Saattaa mennä helposti hiotessa jostain kohtaa puhki..
Ei tuollainen alue ole mitään spraylle, itse maalannut paljon isompiakin alueita kilikalilla.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 012
Saattaa mennä helposti hiotessa jostain kohtaa puhki..
Ei tuollainen alue ole mitään spraylle, itse maalannut paljon isompiakin alueita kilikalilla.
Juuri tuon takia mietin, että onko hiominen liian rajua. Ihan pienestä 1x2cm alueesta puhutaan ja isomman kuplinnan korjaus menee ensi viikkoon. Lisäksi auton väristä paikkamaalia on vain pienessä paikkapullossa, kun maalaamo oli sitä mieltä, että se on tuohon parempi kuin spray.

Typotin tosiaan edelliseen viestiin ja korjasin. Eli ei ole iso, vaan pieni alue korjauksessa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 017
Juuri tuon takia mietin, että onko hiominen liian rajua. Ihan pienestä 1x2cm alueesta puhutaan ja isomman kuplinnan korjaus menee ensi viikkoon. Lisäksi auton väristä paikkamaalia on vain pienessä paikkapullossa, kun maalaamo oli sitä mieltä, että se on tuohon parempi kuin spray.

Typotin tosiaan edelliseen viestiin ja korjasin. Eli ei ole iso, vaan pieni alue korjauksessa.
Hiomasieni on tommoseen hyvä. Saa vaikka biltemasta.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 443
Jos maalattu pinta on karkea niin vesihiomapaperilla ja vedellä voi hioa ja paperin karkeus jotain 1000-1500 luokkaa sitten kirkaslakka päälle.
Pitää varoa ettei hio maalia puhki muuten menee maalaus uusiksi.
Täydelliseksi sitä ei saa pensselillä ja kannattaa kirkaslakan vetää mielummin kahta kerrosta kun yhtä ettei vahingossa pistä liikaa ja kirkaslakan voi myös hioa vesihiomamapaperilla mutta vaatii myllytyksen sen jälkeen että saa naarmut poistettu..
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 012
Ei kyllä ollut hirveän onnistunut projekti tuo ruostevaurioiden korjaaminen paikkamaalilla, jota levitettiin pienellä pensselillä. Näytin, millaisista ruostepaikoista on kyse ja automaalikauppa suositteli sprayn sijaan pensseliä. Ensi keväänä hiottava auki nuo ja vedettävä spraylla isommalta alueelta.

2 isompaa ja kaksi pienempää ruostevauriota, joista jollain ihmeen tuurilla yksi iso onnistui ja näyttää ihan hyvälle. Loput kolme ei oikein. Pensselillä oli mahdoton saada tasainen maalipinta. Kokeilin vesihioa ja myllyttää maalipinnan tasaiseksi, mutta ongelmaksi nousi se, että ohuemmista kohdista tuli pohjamaali esiin, eikä maalista vieläkään tullut tasaista. Lisäksi pensselillä ei voinut häivyttää, joten raja maalatun alueen ja alkuperäisen maalin välillä on iso. Tänään lakkasin viimeisen kohdan ja meni kyllä kelien suhteen aivan liian myöhään syksyyn. Lakasta tuli vielä appelsiinipinta ja lakkaamisen jälkeen jostain lensi tuulen mukana vielä iso karva suoraan märkään lakkaan. Pakko vielä jossain vaiheessa hioa ja myllyttää lakkaa tasaiseksi ja sitten vaha päälle talveksi.

Ruostuminen on kuitenkin nyt pysäytetty, mikä on tärkeintä. Talvella on lisäksi pimeää ja kuraista, niin vähän sinne päin vedetyt paikkamaalaukset ei niin näy.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 831
Terve

Onko kokemuksia Maston Modena -maalista pensselillä sudittuna ?

Tarkotus ois vetää taka-akseli (vääntöpalkki-akseli) sillä. hiekkapuhalluksen jälkeen? Kestääköhän mitenkä hyvin ruosteettomana, eli tekeekö hengittämättömän kerroksen vai pitäskö pohjustaa jollain? Olis kiva jos jollain olis kokemuksia <joku ruosteenestopohjamaali, mikä?> + modena.
 
Viimeksi muokattu:

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 443
Terve

Onko kokemuksia Maston Modena -maalista pensselillä sudittuna ?

Tarkotus ois vetää taka-akseli (vääntöpalkki-akseli) sillä. hiekkapuhalluksen jälkeen? Kestääköhän mitenkä hyvin ruosteettomana, eli tekeekö hengittämättömän kerroksen vai pitäskö pohjustaa jollain? Olis kiva jos jollain olis kokemuksia <joku ruosteenestopohjamaali, mikä?> + modena.
Epäilen kyllä että ei ole paras maali tuohon käyttöön mutta varman maston auto rust pohjalle on hyvä vaihtoehto jos haluaa hieman kestävyyttä.
Löytyy myös siveltävää sinkkiväriä mutta sihen ei suositella alkyydiamaalia päälle.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 017
Epäilen kyllä että ei ole paras maali tuohon käyttöön mutta varman maston auto rust pohjalle on hyvä vaihtoehto jos haluaa hieman kestävyyttä.
Löytyy myös siveltävää sinkkiväriä mutta sihen ei suositella alkyydiamaalia päälle.
Toi autorust primer kyllä yllätti, vedin sillä 20v sprinterin täysin ruosteisen ja hilseilevän vetokoukkupalkin ihan edes teräsharjalla koskematta mustaksi. Pysyi monta vuotta ilman että ruoste tuli läpi.
Enkä laittanut mitään pintaväriä päälle.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 831
Epäilen kyllä että ei ole paras maali tuohon käyttöön mutta varman maston auto rust pohjalle on hyvä vaihtoehto jos haluaa hieman kestävyyttä.
Löytyy myös siveltävää sinkkiväriä mutta sihen ei suositella alkyydiamaalia päälle.
Auto rust prime vai anti rust primer? Tota jälkimmäistä on kyllä tullut vähän sinne ja tänne käytettyä, ja se kyllä vastustaa hyvin ruostetta. Auto rust primeria ei ole tullut kokeiltua...se on vissiin aina pensselikamaa. Modenasta ns pintamaalina sais sen hyödyn että vois autotallin ovet vetästä sitten samalla :D On jo tullut testattua sen verran että siitä tulee iskunkestävä kova pinta (terassiin ainakin :D), joten sinänsä ehkä kävis tarkoitukseen :hmm:




1694445272946.png


joku 2k epoksi tietty ois yleensä hyvä, mutta ainakin tuplasti kalliimpaa ja saattaa lohkeilla kun kyse on joustavasta akselista. sitten pääsee vesi väliin ...
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
895
joku 2k epoksi tietty ois yleensä hyvä, mutta ainakin tuplasti kalliimpaa ja saattaa lohkeilla kun kyse on joustavasta akselista. sitten pääsee vesi väliin ...
Kun yli 1mm paksu teräs taipuu niin paljon, että epoksimaali ei sitä kestä, jää myös teräkseen pysyvä muodonmuutos. Niin paljon yhdystukiakselit eivät väänny, koska kinnerit menevät vaaterissa mutkienkin jälkeen.
 
Liittynyt
12.05.2017
Viestejä
96
Onko kokemusta, paljonko pintaruosteiden korjaus kustantaa liikkeessä? Harrasteautoa katsellessa tulee paljon yksilöitä vastaan, joissa esim. kaaret kuplivat, vaikka muuten olisikin vielä ihan terveessä kunnossa. Itse en vapaa-aikaani käytä tuollaiseen sekuntiakaan, joten vähän mietityttää kannattaako tuollaisia katsoa ollenkaan.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
863
Onko kokemusta, paljonko pintaruosteiden korjaus kustantaa liikkeessä? Harrasteautoa katsellessa tulee paljon yksilöitä vastaan, joissa esim. kaaret kuplivat, vaikka muuten olisikin vielä ihan terveessä kunnossa. Itse en vapaa-aikaani käytä tuollaiseen sekuntiakaan, joten vähän mietityttää kannattaako tuollaisia katsoa ollenkaan.
Jos kaaret kukkii, niin suosiolla vaan vaihtoon. Uudet kaaret parisataa. Vaihtoon ja maalaukseen voit sitten varata tonnin. Parilla satasella saat varmaan ne kukat korjattua, mutta ovat siinä puolen vuoden päästä takaisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 979
Sehän se noissa ruostekorjauksissa on, että kun se ruoste kerran on tullut niin sitä on vaikea saada pois ilman että vaihtaa kunnolla terveen pellin puolelle asti.

Ja jos sille työlle haluaa muutakin kuin perävalotakuun niin se pitää tehdä kunnolla ja se kunnolla tekeminen maksaa.

Eikä silti ole takeita, että alkaako kukkia jostain vierestä ja vihainen asiakas tulee sitten reklamoimaan. Josta syystä moni korjaamo kategorisesti kieltäytyy ruostekorjauksista.

Yksi syy voi myös olla, että hitsaaminen on tulityötä eikä se välttämättä kaikkien korjaamoiden tiloissa ole sallittua.
 
Liittynyt
12.05.2017
Viestejä
96
Jos kaaret kukkii, niin suosiolla vaan vaihtoon. Uudet kaaret parisataa. Vaihtoon ja maalaukseen voit sitten varata tonnin. Parilla satasella saat varmaan ne kukat korjattua, mutta ovat siinä puolen vuoden päästä takaisin.
Näin sen olen ajatellut, äärimmäisen harvoja omatoimisesti tehtyjä ruostekorjauksia, jotka eivät olisi pian kukkineet, olen nähnyt. "Pikku pintaruosteet", joita monet eivät edes hinnoittele auton arvon alenemaksi, ovat lopulta yleensä niitä kalleimpia remontteja, joita joutuu autoon tekemään. Siististi tehdyt peltihommat ovat perhanan kalliita.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
786
Noita tv:n autofiksausohjelmia seuranneena on vain tullut mietittyä, miten monta kymppitonnia, ellei jopa satasta ne työt kustantavat. Kun kori riisutaan paljaaksi, käy maalin sekä ruosteen poistossa ja lopuksi hitsataan kauttaaltaan + maalataan. Mutta hienoa nähdä miten briteissä löytyy kaikenlaisia pikkupajoja ja osaajia.
Yksi syy voi myös olla, että hitsaaminen on tulityötä eikä se välttämättä kaikkien korjaamoiden tiloissa ole sallittua.
Eräs korjaaja totesi, ettei ongelma ole niinkään hitsaustilat, vaan kun autojen koreihin on tungettu eristeitä yms. niin nehän lähtee kytemään ja voi polttaa auton pitkän aikaa työn loputtua. Myös massat/koteloöljyt palkkien sisällä voi lähteä palamaan.

Todennäköisesti kustannus on suurin tekijä, miksi moni korjaaja kieltäytyy ruostekorjauksista. Näkee jo päältäpäin, ettei asiakas oikeasti halua sijoittaa tonneja halpaan autoon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 408
Näin sen olen ajatellut, äärimmäisen harvoja omatoimisesti tehtyjä ruostekorjauksia, jotka eivät olisi pian kukkineet, olen nähnyt. "Pikku pintaruosteet", joita monet eivät edes hinnoittele auton arvon alenemaksi, ovat lopulta yleensä niitä kalleimpia remontteja, joita joutuu autoon tekemään. Siististi tehdyt peltihommat ovat perhanan kalliita.
Yleensähän ne ruostekorjaukset ovatkin vain leimaa varten, eli niiden ei oletetakaan kestävän. Silti maksavat suht paljon, koska ruostekorjaukset vaativat paljon oikeaa käsityötä eivätkä ole sitä perus korjaamotoimintaa, eli osien vaihtoa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 386
Eipä nykyään kannata korjata ruostevauriota hitsaamaalla kuin vaan itse tekemällä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 436
Viestejä
4 199 320
Jäsenet
70 907
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom