Pienten ruostevaurioiden korjaus

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Benji, 19.06.2018.

  1. Benji

    Benji

    Viestejä:
    285
    Rekisteröitynyt:
    27.12.2016
    Tuossa alkaa 2006 vuoden Octaviassa näkymään pieniä kukkasia joita voisi kesälomalla fiksailla. Mitäs hyviä kikkoja ja hyväksi todettuja tapoja olette huomanneet ruosteiden korjaamiseen? Yksi autoharrastajatuttuni suositteli sitruunahappoa ruosteen poistoon.

    Minkälainen setti välineitä / tarvikkeita olisi hyvä vähintäänkin olla?
     
  2. Bobben

    Bobben

    Viestejä:
    302
    Rekisteröitynyt:
    13.03.2017
    Ilman kuvaa vaikea lähteä arvioimaan. Ihan kokiksella ja karhunkielellä lähtee myös hyvin. Riippuu toki kohdasta, voi olla, että joudut palan leikkaamaan irti myös.
     
  3. Sasos

    Sasos Tukijäsen

    Viestejä:
    271
    Rekisteröitynyt:
    24.11.2016


    Tuon helpompaa ruosteenkorjaus ei enää voisi olla.
     
  4. Benji

    Benji

    Viestejä:
    285
    Rekisteröitynyt:
    27.12.2016
    Kokiksella?! Mites tämä käytännössä kannattaa tehdä?
     
  5. Bobben

    Bobben

    Viestejä:
    302
    Rekisteröitynyt:
    13.03.2017
    vaikka näin:
    Tosiaan, riippuu pitkälti ruostevauriosta.
     
  6. Benji

    Benji

    Viestejä:
    285
    Rekisteröitynyt:
    27.12.2016
    Voiko homman jättää kesken jos saa pohjamaalit maalattua? Pääsen todennäköisesti tekemään pienissä pätkissä enkä välttämättä ehdi tehdä kokonaan kerralla.
     
  7. täytelaku

    täytelaku

    Viestejä:
    237
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Jossei sitä ruostetta oikeasti leikata pois niin on vain ajan kysymys koska pukkaa taas läpi. Toki tuollainkin tehty voi kestää parikin vuotta nätisti. Nimimerkillä 'entinen mersukuski'.
     
  8. SandWiz

    SandWiz

    Viestejä:
    160
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Toivottavasti oli sarkasmia. Oikea lausemuotohan on, että tuon törkeämpää ranetusta ei oikein voi olla.
     
  9. atomi

    atomi tieteen hypoteesi

    Viestejä:
    608
    Rekisteröitynyt:
    11.07.2017
  10. Benji

    Benji

    Viestejä:
    285
    Rekisteröitynyt:
    27.12.2016
    Ajattelin silti perustaa oman ketjun. Tämä on sellainen aihe mikä voi käytännössä koskea mitä tahansa autoa ja lähes samoilla metodeilla voi korjata auton kuin auton. Vaikeampi kahlata pitkästä ketjusta spesifiä aihetta ja jatkaa sitä sujuvasti.
     
    sbasil tykkää tästä.
  11. täytelaku

    täytelaku

    Viestejä:
    237
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Metodit menee aika pitkälti näin:
    -AIVAN kaikki ruoste pois tavalla tai toisella, siis AIVAN kaikki
    -kemppiä ja peltiä
    -kunnon puhdistus
    -kunnon ruostepohjamaalit pariin-kolmeen otteeseen
    -tarkoitukseen sopivat kitit ja hionnat
    -pohjamaali tai päällimaali riippuen kitistä
    -lakka ja kiillotus

    Kiteistä, maalauksista ja niiden järjestyksestä löytyy kyllä erilaista tietoa mutta taitaa riippua juurikin mitä aineita käytetään.
     
    noreth tykkää tästä.
  12. sbasil

    sbasil Tukijäsen

    Viestejä:
    1 591
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyllä tämä ihan oman ketjunsa ansaitsee. Oma kokemus kyllä näistä TI-paikkailuista on, että jos se ei pysy ruosteettomana tehtaan jäljiltä, niin ei se kyllä pysy omilla pirkkapurkkavirityksilläkään. Vuoden parin välein niitä omia paikkailuja melkein saa ehostella, mutta siistimpiä toki nekin kuin villinä kupliva ruoste.
     
    Viimeksi muokattu: 19.06.2018
    allapo tykkää tästä.
  13. Potkukelkka

    Potkukelkka

    Viestejä:
    83
    Rekisteröitynyt:
    26.11.2017
    Tehtaalta sais aina ajaa suoraan massaukseen, ja sen kun uusii 3 vuoden välein niin pysyy paikat kunnos. Ei se sen ihmeempiä vaatis.
     
  14. juu-zo

    juu-zo

    Viestejä:
    714
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Paitsi moni auto ei ruostu välttämättä sieltä pohjasta vaan kaikkialta muualta. Ovet, takakontti, kaaret yms. Vai meinasitko että massataan ympäriinsä?
     
  15. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    1 862
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Luuletko että massaus laitetaan vain pohjaan?:facepalm:
     
  16. juu-zo

    juu-zo

    Viestejä:
    714
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    En. Luuletko että kaikki ruoste lähtee sisältä ulospäin? :facepalm:
     
  17. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    1 862
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No mistä se ovi tai takakontti ruostuu? Kaariin laitetaan myös kiveniskumassa melkein pintapeltiin asti ja kuten sanottu, se pitää käydää uusimassa välillä niin pysyy massat paikoillaan.
     
  18. juu-zo

    juu-zo

    Viestejä:
    714
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Yleisesti ottaen mekaanisessa hankauksessa olevista paikoista, eli esimerkiksi lukon/kahvojen ympärystät, saumat joissa kivet ja hiekka tekee tehtävänsä sekä kiven/nastojen iskemät vaikka keskellä sitä peltiä.

    Ei kannata kuitenkaan käsittää niin että sanoisin uuden auton ruostesuojausta huonoksi ideaksi. Halusin vain selventää että ruostesuojaus ei takaa ruosteettomuutta.
     
  19. Potkukelkka

    Potkukelkka

    Viestejä:
    83
    Rekisteröitynyt:
    26.11.2017

    No tietenki tollaset kiven iskeämät kylkiin yms... pitää paikka maalata, tokihan niistä lähtee ruostuun jos ei hoida, helppo ja nopee homma joka kevät tarkistaa keula ja kyljet. Ajoissa ottaa kiinni niin pääsee vähällä vaivalla. Mutta yleisesti ne on kaaret mistä se pahin ruoste alkaa jos ei siellä ole mitään suojaa.

    Itellä on 20v vanha japsi ja ei pienintäkään ruostetta missään. Massattu useampaan kertaan ja aina tarkistettu kiveniskeämät.

    Noi lukkojen ja yms muista paikoista mistä lähtee ruostuun on kyllä haastavampi homma, niissä ei paljoa auta kun seurata ja paikkamaalata, ne on kyllä suunnittelun kukkasia.
     
  20. Potkukelkka

    Potkukelkka

    Viestejä:
    83
    Rekisteröitynyt:
    26.11.2017
    Ruosteita kun hioo, niin näitä ei kannata käyttää ruosteen poistoon Pyöröharja
    ne kiillottaa ruosteet piiloon.
     
    Benji tykkää tästä.
  21. Perkeles

    Perkeles

    Viestejä:
    69
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Itse tein viimeksi niin, että ensin mekaanisesti ruosteet pois-> annitrolilla hapotus-> 2-komponenttiepoksi ja pintamaali päälle.

    Nuo tuli tehtyä työpakuun, niin en kittaillut tms.
     
  22. Turbolaturi

    Turbolaturi Tukijäsen

    Viestejä:
    4 553
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    En välttämättä uuteen autoon alustamassoja laittaisi. Pelkät kotelolitkut ja kiveniskupaikkoihin hammeria tms. kovaa maalia. Massan alle se ruoste ennenpitkää kuitenkin pesiytyy. Maalipinnalta ruosteet on helpompi havaita ja käsitellä pois.
     
  23. Marti77

    Marti77 Team H2O

    Viestejä:
    568
    Rekisteröitynyt:
    16.12.2016
    Kyllä se uusiin autoihin kannattaa tehdä se alustasuojaus.
    Saa samalla mahdollisesti hieman hiljaisemman auton.
    Saman yhteyteen voi pistää kestovahauksen tai jonkin pinnoiteen maalipintaan niin on helppo pitää puhtaana.
    Hinta tietysti on korkea mutta ei tarvitse ainakaan parin kolmen vuoden aikan mistään ja samalla saa 10-12 vuoden takuun jos tekee uuusinta käsittelyn 3-4 vuoden välein.
    Auton oman ruostetakuu voi vetää vessasta alas kun se korvaa ainostaan puhkiruostumiselta ja tutkimisen jälkeen onko se huolimattomuutta vai tavallista kulumista johtuvaa sekä pitää olla huoltokirjaan merkattu että on tarkastettu huollon yhteydessä ja se on usein täyttämättä ne kohdat.
    Myös hyvä ruosteehkäisy on ostaa roiskeläpät kun nekin uusista autoista uupuvat ja samalla säästyy takana ajavan ikkuna.
     
  24. mozeinen

    mozeinen

    Viestejä:
    67
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    [​IMG]

    Takalasinpyyhkimen kiinnikkeestä löytyy tällaista. Mitäs tälle voisi ja kannattaisi tehdä?
     
  25. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    325
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
    Ota pyyhkimen varsi irti ja toiselta puolelta moottori irti.
    Sitten korjaat ruostevaurion.
     
  26. juha.

    juha.

    Viestejä:
    23
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jos olis oma käyttis antaisin olla tai sitten repisin poies ja peittäisin reijän jollain. Mutta jos haluaa vaivaa nähdä, niin sitten onkin monta vaihetta matkassa...
     
  27. Kuspho

    Kuspho

    Viestejä:
    131
    Rekisteröitynyt:
    03.01.2017
    Takalasin naarmutin pois ja romulavalle. Ruosteen jollain metodilla pois, ja maalit niskaan. Reikään tulppa, joita saa autotarvike liikkeistä.

    Sitten talven tai parin jälkeen toistat saman ruosteen poiston ja maalauksen jos vielä jaksaa kiinnostaa.
     
  28. Nervous

    Nervous

    Viestejä:
    344
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Massan alla on tuossa tapauksessa ehjä maali ja se maali ei ruostu. Massan ideana on pitää se maali ehjänä.
    Ei niitä tehtaallakaan turhaan massata.
    (Historiassa on toki ollut tapauksia, jossa maali irtoilee itsekseen huonon laadun takia, mutta silloinkaan ruostuminen ei ole sen massan vika.)
    Jos lisämassaus suoritetaan joka paikassa samaan tyyliin kuin kaverin autoon, niin en ihmettele, että homma kusee.
    Massat alkoi irtoilemaan parin vuoden päästä levyinä, eli jollain ruiskulla laitettu pelkät halpismassat hätäisesti pintaan.
    Mielestäni ihan paskapuhetta, että kunnolla tehty ruostesuojaus/massaus pitäisi tehdä kolmen vuoden välein.
    22 vuotiaassani on edelleen massaa tehtaan jäljiltä. Tai mitä ikinä se pehmeähkö kiveniskuja, suolaa ja siperian pakkasta loputtomiin kestävä materiaali onkaan.

    Markettilitkuillakin saa paremman loppuloksen, jos vertailukohtana on kaksi vuotta kestävä massa. Jos pelkän massan laitat, niin toki irtoaa ja halkeilee.
    Pesun ja kuivatuksen jälkeen ehjään maalipintaan vahapohjainen kotelosuoja (Esim. Tectyl ML) ja sen pintaan vasta massa.

    Jos tarkoituksena on hidastaa ruostumista jo pintaruosteessa olevilla pinnoilla ja ei ole kannattavaa purkaa koko romua atomeiksi lasipuhallusta varten, niin sitten öljymäinen kotelosuoja (Esim. Dinitrol ML) ruosteen ja massan väliin.
    Oikein tehtynä massa kestää kuin tauti eikä halkeile. Edellyttää sen, ettei pääse ruostumaan toiselta puolelta läpi.
    Hammeritekin toki kestää aikansa ruosteen päällä, mutta sekin kaipaa massaa päällensä, jos haluaa sen kestävän kivisuihkua.
    Ja tuon pitää antaa kuivua ainakin pari viikkoa ennen massaamista. Ruiskulla saanee ohuemman ja nopeammin kuivavan pinnan jos tuo nyt ruiskusta edes läpi menee ilman 50/50 ohennusta.

    Massoista parhaan oloista on ollut hieman kuparin hohtoinen Tectyl (En muista mallia.) ja jotkin halpikset saattavat alkaa kotelosuojasta riippumatta halkeilemaan ajastaan.
    Vanhimmat lisämassat oman romun pohjassa on kuuden vuoden takaa ja ei niitä irti saa ilman talttaa tmv. edelleenkään. Tuskin ovat kymmeneen vuoteen irtoamassa. Tai kyllä ne paalauskoneessa varmaan osittain irtoaa.

    Toisaalta "massatestissäni" Dinitrol ML:n ja halpismassan yhdistelmä on kestänyt ruohonleikkurin pohjassakin. Rasitus hieman eri luokkaa kuin autoissa. Esim. kun leikkaat uudella leikkurilla 10 minuuttia ruohoa, niin maalit ovat pahimman ruohohiekkapaskasillpusuihkun kohdalta jo kuluneet kokonaan pois.
    Ja tuolla on pöristelty kymmeniä tunteja hätäisesti roiskitun "suojauksen" jälkeen. Oletin, että irtoaa tunnissa, mutta ei.
    Alla ruosteinen pinta jolle ei ole tehty muuta kuin pesty painepesurilla.

    Halpismassalla tarkoitan esim. Mastonin underbody coatingia. Kaikkia käyttämiäni paskoja en muista.
    Oletettavasti laadukkaammat markettimassat eivät ole kuin tuplasti kalliimpia, joten halpiksia toki nekin. (Liekö ammattilaisillakaan Dinitrolia tai Tectyliä eksoottisempia tuotteita?)
    Esim. se X-Tectyl oli paksumpaa ja perstuntumlta joustavampaa kuivana.
    Mastonin litkussa tuntuu olevan puolet purkista ohenninta vähän erästä riippuen.

    Jos joku pitää hommaa sotkuisena, niin tärpätillä irtoaa hetkessä.
    Joskus piti hieman naamaa pestä tärpätillä.
     
    Viimeksi muokattu: 11.07.2018
    -Terppa- tykkää tästä.
  29. Raaka

    Raaka

    Viestejä:
    152
    Rekisteröitynyt:
    01.01.2018
    Tässähän on ihan kattava info-paketti.
    Itse olen pitkään miettinyt, että pitäisikö jotain ehostusta kokeilla nykyisen käyttöauton pohjaan. Siellä kun tuppaa vähän kaikki olemaan tasaisessa pintaruosteessa.

    Olisi mielenkiintoa kokeilla näitä "ruosteenpysäyttäjiä", onko kokemuksia kellään näistä ? Ovatko ihan humpuukia?
    Esim. https://www.maston.fi/fi/etusivu/tuotetiedot/siveltavat-maalit/ruosteenesto-ja-suojaus/607600/rust-stop-ruosteenpysayttaja-200ml

    Ajatuksena käyttää tuota ja sitten vetästä päälle muut tökötit. Tarkoituksena ei ole repiä kaikki osia irti ja tehdä ns. ikupeliä vaan lähinnä hidastuttaa väistämätöntä. Eli nosturilla auto ylös ja käsitellä ne pinnat jotka kovimmalle rasitukselle joutuvat.
     
  30. Nervous

    Nervous

    Viestejä:
    344
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ei kannata sokeasti luottaa internetissä oleviin "info-paketteihin".

    Mastonilla tuntuu olevan jokseenkin kaikki tuotteet hieman keskinkertaisia. Tai no jarrupesu toki toimii, kuten muutkin.
    Saksan Amazonista sai ainakin ennen Noveroxia isoissa purkeissa järkevän hintaan.En tiedä tykkääkö tuo kotelosuoja/massa-kombosta kun litkussa on pohjaali samassa. Vaatinee väliin jonkun sopivan maalin. Varmin on se Noveroxin oma kullan hintainen pinnoitus, jonka pohjaksi tuo ruosteenpysäyttäjä on tarkoitettukin.
    Tuo toimii ainakin itsellä pikkupaikoissa oikein tehtynä (Vaatii muistaakseni ennen sivelyä pellin vesipesun, mitä tuskin kukaan tekee.), mutta aika tarkka, että mitä tuohon päälle saa laittaa. En lähtisi hifistelemään ruosteenpysäyttäjien kanssa, kun niin moni asia voi mennä vikaan.
    Tokihan voi jollain hapolla läträillä ruosteita pois, mutta mielestäni aika turhaa, jos kyseessä on oikeasti pintaruoste ja auto on menossa 10 vuoden sisällä paaliin.

    Laittoi sen ruosteisen pellin päälle nyt mitä tahansa niin suurimman irtoruosteet pois ja huolellinen pesu haluamallaan pesuaineella ja vieläkin huolellisempi huuhtelu, jotta saa ne viimeisetkin suolat helvettiin.
    Jos ei kovin pahasti pääse kivet iskemään, niin ehkä pelkkä Hammerite riittää ja vaikka vuoden päästä tarkistaa, että onko pysynyt kiinni ja mättää sitten vasta tarvittaessa suojat ja massat pintaan. Tuoreena tuo ei ainakaan tykkää litkuista päällänsä ja kuivaa ikuisuuden.
    Kätevintä ja halvinta on tietenkin ruiskia se Dinitrol ML ja massa pintaan, mutta ruostekauhuisten mielestä se on täysin väärin harrastettu, vaikka hidastaakin ruostumista monessa tapauksessa ihan riittävän pitkään.
    Jos noin tekee mädän pellin päälle, niin tokihan se korkkaa irti ennen aikojaan eikä korjaa sitä pohjassa olevaa mätäreikää.

    En suosittele mitään litkua, koska kaiken voi tehdä väärin ja aineissakin voi olla huonoja eriä tai seuraavana vuonna purkissa voi olla täysin eri ainetta samalla nimellä.

    POR15 juttujen mukaan vakuuttavaa ainetta, mutta siihen hintaan pitääkin olla. Paaliautoon en tuota tuhlaisi, mutta johonkin käyttöarvoltaan erikoisen hyvään vehkeeseen voisin käyttääkin.
     
  31. Marti77

    Marti77 Team H2O

    Viestejä:
    568
    Rekisteröitynyt:
    16.12.2016
    Noita aineita mitä saa kaupasta ei ihan vasta mitä ammattilaiset käyttävät ja sitäpaitsi jos haluaa sen oikein tehdä vaatii se joko autonoturin tai rasvamontun että saa kunnolla pesty.
    Myös ongelma on saada ne kuivumaan kunnolla kiinni.
     
  32. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    325
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
    Kyllä ihan marketista saatavat Tectyl tuotteet ovat osoittautuneet ihan päteviksi, eri asia jos ei osaa käyttää.
     
  33. Kuspho

    Kuspho

    Viestejä:
    131
    Rekisteröitynyt:
    03.01.2017
    Noverox on ainakin aivan roskaa.
     
  34. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    690
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Perustelut kiitos
     
  35. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    1 862
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Joo tänne kanssa perusteluita? Edellisestä autosta korjasin kiveniskemästä lähteneen ruostekohdan katosta, ihan rapsuttamalla ylimääräisen paskan pois, kaksi kerrosta noveroxia ja maali päälle ilman pohjamaalia tai lakkaa ja 6v se oli ruosteeton mitä autokin mulla oli.
     
  36. Nervous

    Nervous

    Viestejä:
    344
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Mitä aineita ammattilaiset käyttävät?
    Auto pitää tietenkin saada ilmaan, että alustan voi painepesurilla pestä ja levitellä aineet. Tuo ei tietenkään jokaiselta kotona onnistu eikä suurimmalla osalla ole aikaa eikä mielenkiintoakaan.
    Toki joku pienempi alue onnistuu auttavasti tunkilla ja ajorampeilla kikkaillen, mutta ei ole mukavaa homma se ryömiminen.
    (Minun monttu on lähinnä syvä "oja", jonka yli menee rampit. Voittaa käytännöllisyydessä perinteisen kapean ja matalan montun 100-0.)
    Uunia ei löydy, mutta ainakin markettikama kuivuu Suomen kesässä nopeasti. Esim. Dinitrolin päällä näkyy pysyvän massa hyvinkin lyhyellä odottelulla.
    Lyhimmillään olen odottanut puoli tuntia ja pisimmillään pari vuorokautta ennen massan laittoa. Molempi toiminut tähän mennessä.
    Liiat eli valuvat Dinitrolit olen pyyhkinyt tarpeen vaatiessa pois, kun se vaikeuttaa muuten massan sivelyä ohentaen sitä liikaa.
    Markettimassalle riittää tunnin kuivuminenkin sopivassa kelissä, jotta auton saa ajoon, mutta käytännössä nuo ovat kuivaneet päivästä viikkoon ennen hiekkatiellä ajelua.
    Vahamainen kotelosuojakin kuivuu muistini mukaan viimeistään tunneissa.
    Arvelisin, että suurin osa massoista on ihan riittävän hyvin kiinni, kun tähän mennessä suojatut kohteet ovat kestäneet vuosia paria mätäkohtaa lukuunottamatta ja massan irroitukseen vaaditaan taltta tai vastaava. (Multitoolilla voisi lähteä ihan kätevästi.)
    Tarkemman jannun kannattaa tehdä käytännön testi pellin palan kanssa. Minä testailen suoraan autoon, koska sen arvo on korkeintaan romuraudan ja parin osan luokkaa.
    Helpointa toki maksaa se 500-1000 euroa ns. ammattilaisille ja toivoa, että tekevät työnsä kunnolla. Minä suojaan samalla hinnalla sata seuraavaa pommiania, mutta eihän se lopputulos voi hyvä olla, jos itse tekee markettipaskoilla.
    Minun kirjoituksiani ei kannata ymmärtää ohjeina. Ovat pelkästään käytännön havaintoja siitä, mikä saattaisi toimia ja omassa todellisuudessani toimiikin.
    Ja testaamisella myös tarkoitan sitä. Jatkuvasti pitää olla joku mömmö tai tekninen patentti / yksityiskohta ns. kestotestissä tai vähintään tarkkailussa.
    Lopullinen tarkoitus lienee löytää optimaalisin vaihtoehto vaivan, ajan, hinnan ja kestävyyden/tehokkuuden suhteen yrittäen ottaa huomioon sen, että kaikesta ei kannata tehdä ikuista, vaikka mieli tekisikin. Perimmäinen syys lienee pakkomielteinen optimointi eli laiskuus.

    [ Vain rekisteröityneet käyttäjät näkevät Spoiler-tagin sisällön. Rekisteröidy foorumille... ]
     
    Viimeksi muokattu: 13.07.2018
  37. Nervous

    Nervous

    Viestejä:
    344
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Mitä nyt hieman tuon oikeaa käyttötarkoitusta olen tutkinut, niin ei ole roskaa.
    Autoon en mielelläni tuota enää sotke. Kuivumisaika on yksi syy ja toiseksi syyksi voisi sanoa sen, että homman voi kusta helposti.
    On toki toiminut parissa paikassa pintapelleissä, kun oli jo kraaterille mennyttä pintaa.
    Tuon päälle ei käy muistaakseni kuin tietyt epoksikitit ja maalejakin osaa hylkiä, joten jätin pinnan tasoittamatta ja vedin halpiskilikalilla ohuen kerroksen maalia päälle. Se lienee kaikille selviö, ettei Noveroxia pidä mennä sörkkimään hiomapaperilla.
    Nelisen vuotta kestänyt kukkimatta ja tuo erittäin paska maali on pysynyt kiinni. Jos ruosteen päälle olisin maalit vetänyt, niin olisi kukkinut seuraavana keväänä.
    Muutamat kohteet olen kädettänyt ja yhdessä kohteessa saattaa olla läpi asti mikroskooppisia reikiä, joten eihän siinä mikään kestä.
    Yksi paikka hieman kysymysmerkki, mutta liekö sitten ollut puhtaaksi luulluissa räteissä öljyä tai joku muu kontaminaatio. Esim. autovaha aika vahva arvaus.
    Tällöin en ollut lukenut ohjeitakaan riitävän tarkkaan. Muistikuvani mukaan suurimpien irtoruosteiden poiston jälkeen pinta pitäisi pyyhkiä vedellä.
    Saatoin myös käyttää teräsharjaa mitä ei peltihommissa pidä mennä käyttämähän, mikäli kyseessä ei ole kevyt pintaruoste.
    Pidän myös perinteistä hiekkapuhallusta erittäin kyseenalaisena autohommissa, jos jotain tehdään kunnolla, mutta tietäjät tietää.

    Syviin kiveniskemiin joissa pellissä on jo pintaruostetta varmaan aika optimaalinen aine. Päälle tippa maalikynällä.
    Ainakin neljä vuotta kestänyt kaverin mobiilissa, mutta eihän nuo muutenkaan hetkessä mädi kiveniskemistä, joten korjauksen onnistumisesta voinee vetää johtopäätöksen aikaisintaan kymmenen vuoden päästä. Se on jokseenkin varmaa ettei se ainakaan nopeammin ala kukkimaan Noveroxin takia.

    Oikeissa kohteissa päälle vedetään Noveroxin oma pinnoite. Huolellisesti tehtynä pitäisi ainakin teoriassa pysäyttää ruostuminen lähes täysin ja korjausmaalauksia ei tarvinne ihan muutaman vuoden välein tehdä.

    Kaikesta huolimatta pidän tuon aineen kanssa läträämistä vastenmielisenä hommana ja haiseekiin aivan saatanan kuvottavalle kolmen minigrip-pussin läpi, vaikka tuoteselosteessa mainitaan miellyttävä tuoksu.

    Tuota ruosteenpysäyttäjä/pohjamaalikomboa myydään ainakin kahta eri tyyppiä, mutta en muista niiden käytännön eroja.
    Carossier saattoi kuivua nopeammin tai sitten ei.
    Noveroxin spekseistä löytyy.

    Noinhan se pitäisi toimia, jos ei kädetä jotain.
    Pilkkua nussin sen verran, että Noveroxissa on pohjamaali mukana.
    Tai vähintään primeriksi tuota voinee kutsua.

    Ohjeissa tosiaan lukee, että vedellä huuhtelu ennen levitystä.
    Ja yli 35 asteiselle pellille tuota ei pidä mennä laittamahan.

    AX:n ohjeet:
    http://www.reptech.co.nz/NoveroxAx-E-50-1-3.pdf

    Pieni yksityiskohta muistui vielä mieleen. Noverox aina erilliseen kippoon ja sitä sutia tai mitään muutakaan ei pidä mennä kastamahan siihen Noverox-purkkiin.
    Sudin putsaamiseen käy tinneri, mutta ei välttämättä sovellu ohenteeksi.
    Jos pitäisi arvata, niin tuo Noverox special thinner on ksyleeniä, mutta en jaksa kaivella tuotteen oikeaa koostumusta.
     
    Viimeksi muokattu: 13.07.2018
  38. Kuspho

    Kuspho

    Viestejä:
    131
    Rekisteröitynyt:
    03.01.2017
    No hyvä jos joku on siitä noveroxista apua saanut. Itsellä se ei kyllä ole ikinä toiminut, vaikka ohjeita noudatettu huolellisesti. Ja nuo pitkät kuivumisajat tekee siitä kyllä todella epäkäytännöllistä muutenkin.

    Sitä por10 ainetta tekisi mieli joskus kokeilla, mutta korkea hinta ja huono saatavuus vähän esteenä.
     
  39. j1m2

    j1m2

    Viestejä:
    380
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Noverox on itsellä toiminut ihan hyvin,vaatii tietenkin ettei ruostetta ole liian paksusti ja ei ole läpiruostunut.
     
  40. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    513
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Pari vuotta sitten laitoin noveroxia kahteen tollaseen täplään. Unohtu se pintamaalaus, mutta eipä ole sitten tarvinnutkaan sitä. Voi olla että autovaha on suojannut myös hieman. Eli juu ei tosiaankaan ole mitään roskaa:

    [​IMG]
     
  41. Turbolaturi

    Turbolaturi Tukijäsen

    Viestejä:
    4 553
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Jos ajat sorateitä, kuten minä, niin ei kestä mikään massa. Joka kesä saa uuden satsin laittaa koteloihin ja alustan kiveniskupaikkoihin. Ruoste pääsee alkuun massan alle, eikä siinä enää auta, kuin koko massan poisto ja kotelomassakäsittely ja massaus, joka nyt on käytännössä mahdoton ja järjettömän työläs ratkaisu.

    Paras ratkaisu on kunnon maali ja joku hammeri tms kestää uskomattoman hyvin kiveniskujakin.
     
  42. Nervous

    Nervous

    Viestejä:
    344
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Toki jos ajelee tuhansia kilometrejä vuodessa sorateitä niin massa kuluu nopeammin (Alustan osista puhumattakaan.). Tuossa tapauksessa varmaan ihan turha maksaa ammattilaisellekaan, jos ei saa massaukselle useamman vuoden takuuta.

    Minulla tuo tärkein pointti oli tuossa se, ettei markettitavarakaan itsekseen hilseile levyinä pois parissa vuodessa. Tuskin edes 12 vuodessa.
    Kulutuskestävyyttä arvailin lähinnä tuon ruohonleikkuritestin perusteella, koska itse ajan autolla reilusti keskimääräistä vähemmän. Eihän se vastaa isoilla kivillä heittelyä, mutta hidastettuun hiekkapuhallukseen sitä voi verrata.
    Sen verran jo tiedän, että massa on omaan käyttööni täysin riittävä suojaus.
    Ja massalla tarkoitan penssillä paksusti levitettyä tavaraa.
    Veikkaan myös, että aika moni muukin ajelee itseni lisäksi suurimmaksi osaksi asfaltilla. Silloin massa ottaa osumaa lähinnä talvella ja keväällä hienon soran takia.
    Kuluminen lienee satoja kertoja hitaampaa kuin esim. tuossa "omalla" sorapätkällä, johon kylvävät ahkerasti nyrkin kokoista kiveä.
    Itsekin pienen pätkän soratietä siis satunnaisesti ajelen (Ehkä 200 km vuodessa ja joku masokisti voi ajaa toki tuplamäärän päivässä.) ja ainoa ongelma on se, että eturenkaat heittävät mutkissa kivet oviin ja ovissa on vähintään tuhansia kiveniskemiä.
    Tai ei tuo minulle ole mikään ongelma, koska "parit" kiveniskemät eivät kiinnosta ns. vittuakaan tuossa romussa.
    Itse lisätty massa ei ole kulunut vielä mistään puhki.
    Automalleissakin on luonnollisesti isoja eroja tuon kivisuihkun suhteen. Nykyisissä vehkeissä auttanee muoviset "pohjapanssarit", mutta jos niidenkään alla ei ole massaa tai erikoisen paksua maalia ja sinne pääsee kiviä helisemään, niin odotettavissa on ennenaikaista ruostumista.
    Mutta ei tästä tosiaan mitään vertailua saada aikaiseksi, kun pitäisi olla sama auto samalla tiellä ja samoilla kilometreillä.

    Eihän sitä massaakaan joka paikasta tarvitse poistaa, jos parista kohdasta häviää massat ja pääsee pelti ruostumaan. Talttaa hieman ympäriltä tavaraa irti ja tunnin päästä on taas uusi massa pinnassa.
    En tiedä mitä Hammerilla tarkoitat, mutta kovaksi väitetty/speksattu Hammerite ei ainakaan kestä paksun massan tapaan jatkuvaa kivisuihkua.
    Perustan tämän siihen, että massa kestää auttavasti taltalla hakkaamista ja tuo ei.
    Ruosteiseen pintaan toki muuten erittäin hyvää tavaraa hintaisekseen. Jos esim. sutisin sitä normaalin kaksi kerrosta aiemmin mainitun ruohonleikkurin pohjaan, niin kestäsi ehkä tunnin ajoa.
    Tarkoittanet varmaan jotain 2-komponenttista avolavojen lavaan laitettavaa tavaraa tmv? Se voisi kestääkin massaa pidempään.
    Minä kyllä käyttäisin jo tuossa tapauksessa "ralliroiskeläppiä" ja veistelisin muovisuojat pahimpiin paikkoihin, mikäli mahdollista. Minullakin on teollisuuskumilla jatketut läpät, jotka viistävät miltei maata. (Yhtä esteettinen patentti kuin kuskikin, joten tuolla ajaminen ei hävetä yhtään.) Muuten kivipuhaltaa paria kohtaa pohjassa aika tehokkaasti.

    Rankkaan käyttöön maali onkin todennäköisesti parasta tavaraa, jos kyseessä on parin millin paksuinen kerros jotain lavalitkua.
    Ohuen markettitavaran ylivoimaisuuteen en pysty omien kokemuksien perusteella ainakaan toistaiseksi uskomaan.
    Mutta hyvä jos se sinulla kestää. Minä jatkan massalla sotkemista, sitten kun sille tulee tarvetta.

    Pitäisi ehkä tarkemmin ajateltuna ottaa osittain takaisin tuo väittämäni kolmen vuoden välein tehtävän ruostesuojauksen turhuudesta. Eihän ne aineet koteloista karkaa, mutta jos ajelee penkit puhki muutamassa vuodessa, niin ehkä lisämassallekin on välillä tarvetta.
    Mutta jos sen sattuu tekemään väärä ammattilainen, niin massat hilseilee kahdessa vuodessa, kuten kaverin auton tapauksessakin kävi.
     
    Viimeksi muokattu: 16.07.2018
  43. Siancarlo

    Siancarlo

    Viestejä:
    286
    Rekisteröitynyt:
    21.05.2017
    Ruiskutat ensin hienoa öljyä esim wd-40:stä- Sitten päälle paksumpi vaseliini. Ongelma ei poistu mutta
    ajoittain uusittuna voi kestää vanhan koslan iän ilman tarvetta isommille korjauksille.

    Ei tietty sovi jos ego ei kestä.
     
  44. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    950
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Olisiko DIY-sähkösinkitys toteutettavissa kohtuullisella vaivalla sellaisiin kohteisiin, jotka saisi upotettua elektrolyyttiliuokseen, esim. irto-osat tai jopa oven alareuna? Luulisi aidon sinkkikerroksen olevan jokseenkin hyvä korroosiosuoja vaikka ei ihan täydellistä tulisikaan. Kadmiointi voisi myös olla kova sana - eipähän ruostu eikä homehdu.

    Joku on ainakin irto-osia sinkinnyt: DIY zinc plating

    Mitä kemikaaleja tuohon tarvitaan? Ensin kai soodapesu ja ruosteen konvertoiminen hapolla ja sitten elektrolyysikylpy, jonka jälkeen passivointi ym. Pikaisesti arvioin, että virtaa tarvittaisiin ideaalitapauksessa n. 2 As / cm² jokaista 1 µm sinkkikerrosta varten.
     
  45. Raaka

    Raaka

    Viestejä:
    152
    Rekisteröitynyt:
    01.01.2018
    Sulla näyttää olevan tuosta Noveroxista paljon kokemusta, hyviä ja huonoja.Passaako udella, että minkälaisia ongelmia tuon litkun kanssa on ilmaantunut, kun tekstistäsi ilmenee että homman voi kusta helposti?
     
  46. Nervous

    Nervous

    Viestejä:
    344
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Lähinnä semmoinen mielikuva tuosta jäänyt, että homma kusee helpon oloisesti, kun en parissa kohteessa ole keksinyt varmaa syytä epäonnistumiselle.

    Osassa kohteissa tuntuu kestävän vaikka hutaistu huolimattomasti ja toisessa ääripäässä ruoste tulee läpi parissa vuodessa.
    Esim. kontin saumakohdassa ei tunnu millään kestävän. Siinä kohdassa on käytännössä avoin peltisauma, jonka takia kai alkujaankin lähtenyt ruostumaan luukun sisälle kondensoituvan veden takia?
    Pelti on sen verran ehjän oloista, ettei siinä olettaisi läpireikiä olevan. Osassa kohtaa peltiä kestää Noverox hyvin ilman pintamaaliakin ja joistain kohdista se "pohjamaali" korkkaa irti, vaikkei sen alle pitäisi päästä kosteutta. Välissä siis ilmeisesti ollut jotain paskaa.
    En muistaakseni pessyt kohtaa huolellisesti ennen Noveroxia, joten liekö levinnyt rätin mukana ruosteen päälle autovahaa tinnerillä läträämisestä huolimatta.
    Yhden paikan taisi pilata yökosteus, kun en jaksanut virittää yöksi puhallinta. Noverox muuttui oudon väriseksi, kun siinä helmeili vettä pinnassa vaikka oli saanut kuivua useita tunteja ennen kastumista. Kuivuttuaan muuttui ihan normaaliksi ja siihen oli ns. pakko vetää maalit pintaan, kun en ehtinyt toista vuorokautta odotella uuden pinnan kuivumista.
    Kestihän sekin pidempään kuin pelkkä ruosteen päälle maalaaminen, mutta viimeistään kahdessa vuodessa taas kukki. En tiedä johtuiko edes oikeasti tuosta kosteudesta, mutta parempaakaan arvausta ei ole.
    Tallissa voisi onnistua paremmin, kuten kaikki muukin autoon liittyvä.

    Mielestäni silti paskaa tavaraa autokäyttöön, vaikka oikein tehtynä toimiikin.
    Kuivumiseen menee vuorokausi, jotta voi maalata päälle + se parin tunnin päästä siveltävä toinen kerros, mikäli ei suihki spray-purkilla.
    Normaalia halpiskittiä tuo ei päällään siedä, joten jos haluaa tasaisen pinnan niin pitää ostaa kittiä x hintaan xx pienen paikan takia.
    Mieluummin vaikka poraa sen pienen ruostekraaterin pois ja tukkii reiän jollain vartissa kovettuvalla "teräsepoksilla"... Se ei ainakaan ruostu ja päälle saa mättää mitä haluaa. Tosin tällöin pelti pitäisi päästä suojaamaan toiseltakin puolelta.
     
  47. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    513
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    No paskaahan se on jos kaiken pitäisi olla heti valmista.

    Aiheeseen liittyen tuli todettua että on muuten happopohjamaalikin ihan paskaa.

    - Et voi sen päälle laittaa pintaväriä suoraan, tarviit vielä toisen pohjamaalin tms.
    - Pensselillä laitettavaksi liian ohutta
    - Jämähtää helposti ruiskun sisään kokkareiksi
    - Päälle ei voi kitata

    Ratkaisu on käyttää epoksipohjamaalia, tosin se taas on kiireesti pintamaalattava (märkää märälle) ennenkuin kiilto syntyy (menee hiontihommiksi)
     
  48. Raaka

    Raaka

    Viestejä:
    152
    Rekisteröitynyt:
    01.01.2018
    Ok. Kiitoksia kattavasta vastauksesta. Täytyyhän tuota vielä itsekkin testata. Raportoin sitten vuoden parin päästä tuloksia :D.

    Mites muuten tuo alustan käsittely. Itse olen tähän asiaan myöhäisherännyt. Alustan massauksesta olen saanut ristiriitaisia infoa. Osalla toimii ja osa sanoo, että tekee ruostepesäkkeitä. Noh päätin tästä sekavasta informaatiosta jättää tänä vuonna tekemättä massauksen. Katsomme lähitulevaisuudessa uudestaan

    Luonnollisesti ensin huolelliset pesut ja puunaukset ja ruosteen poisto.

    Ajatuksena olisi laittaa kotelosuoja-ainetta Dinitrol ML:ää joka paikkaan. Nyt tässä vaan mietin, että tarviikos tuohon vetästä joku pohjamaali alle ja kotelosuoja-aine päälle vaiko ensin kotelosuoja-aine ja sitten maalia päälle? Kun vähän mielikuva, että olisi dinitrolin kanssa hyvä olla muutakin suojaa.

    Mites nuo kiveniskusuojat? Onko niistä hyötyjä?

    Kiitoksia jo kaikille vinkkejä jakaville etukäteen
     
  49. Turbolaturi

    Turbolaturi Tukijäsen

    Viestejä:
    4 553
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kotelosuoja toimii parhaiten suoraan metallin päällä, eikä sen päälle voi maalia laittaa.

    Massaus on jokaisen maku asia. Kerran kun siihen leikkiin on lähtenyt, niin sitä on jatkettava. Itse en laittaisi, ellei jo olisi pohjassa.
     
  50. Nervous

    Nervous

    Viestejä:
    344
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kotelosuojan päälle ei voi maalata. Se toimii mm. hyvänä tartunta-aineena massalle. Ainakin jonkun massan ohjeessakin oli tämä mainittu, joten en ole sitä ihan hatusta vetänyt.
    Muussa tapauksessa kotelosuoja on tarkoitettu ruiskutettavaksi helmakoteloihin, ovien sisään, saumoihin ym. (hyvää tavaraa myös ruostuvan tavaran säilöntään.)
    Jos kohteet ovat jo ruosteessa, niin silloin öljymäinen suoja kuten Dinitrol ML on mielestäni oikeampi tapa.
    Ehjälle maalipinnalle sitä vahaa eli esim. Tectyl ML.
    Koteloiden sisuksiin pääsee kurkkimaan auttavasti esim. läppärillä ja kiinalaiselle muutaman euron letkukameralla.
    Pahimmat romut mädättävät helmansa puhki muutamassa vuodessa sisältäpäin, joten näitä ei enää suojatkaan pelasta, jos kunnollista suojausta ei ole tehty uutena.
    Mielestäni on tärkeää myös selvittää syy miksi joku paikka mätii harvinaisen kiivaasti.
    Esim. omassa romussa oli jätetty sauma kittaamatta, jotta kaikki paska ja suola pääsee muhimaan kotelon sisään. Nopeimmillaan mätänivät viidessä vuodessa vaihtokuntoon.


    Normaalin kiveniskusuojan päälle voi maalata. Monissa autoissa miltei pakollista tavaraa helmoihin, jos ajelee soratiellä.
    Taitaa olla kovinta tavaraa mitä muutamalla eurolla saa.
    Sitten on jotain paksumpaa enemmän massan kaltaista ruiskutavaraa jota pystyy maalaamaan.

    Jos pohja on pysynyt esim. kymmenen vuotta hyvänä, niin turha siihen on massaakaan laitella. Jos kunnolla sinkitty, niin pienet maalivauriotkaan eivät vielä haittaa.
    Tuossa tapauksessa edes kerran vuodessa suolakauden jälkeen tehtävä alustapesu voi riittää.

    Alumiinikorihan se paras ratkaisu olisi, mutta ei ole tullut vastaan järkeviä persaukisten malleja kyseisellä ominaisuudella varustettuna.


    No sanotaanko, että minua ruostepaikkaaminen kiinnostaa yhtä paljon kuin natolangan ulostaminen.
    Ei pieneen paikkaan käytä mielellään montaa vuorokautta.
    Onneksi ei tee edes mieli alkaa ruiskulla leikkimään.
    Epoksi on halvimmillaan vielä ihan järkevän hintaista pieniin hommiin, mutta ehkä hommaan sitä sitten, kun tarvitsee jotain oikeasti kestävää pintaa mikä ei kuki vaikka pelti mätänisi alta pois.
     
    Viimeksi muokattu: 26.07.2018