Pienten kysymysten ketju

Ehkä tämä selventää mitä olen tekemässä. Parempi tuo olisi ilman eristettä niin saisi edes järkevästi oman sukan päälle.

abiko.jpg
 
Ehkä tämä selventää mitä olen tekemässä. Parempi tuo olisi ilman eristettä niin saisi edes järkevästi oman sukan päälle.

abiko.jpg
Nykäise tuo alkuperäinen eriste pois ennen puristamista ja laita tilalle kutistesukkaa? Ainakin niissä liittimissä mitä olen itse käyttänyt eristeosa ei ole tiukasti kiinni liittimessä ennen puristamista.
 
Kävin hakemassa motonetista näitä ja eipäs olekaan kutistesukkaa. Mikähän tarkoitus tuolla eristeellä on? Punaiseen kun tungetaan 1mm kaapelia niin ei tuolla tee mitään.

Liittimen punaisen eristeen on tarkoitus estää: sähköisku, oikosulku runkoon, korroosio ja sormien haavat terävästä metalliliittimestä.

Sormista tulisi rasvan ja hien mukana suoloja ja kosteutta paljaaseen liittimeen, mikä edistäisi korroosiota, heikentäisi kontaktia ja nostaisi liittimen lämpötilaa.

Noiden syiden takia liittimissä on valmiina eriste. Se riittääkin sellaisenaan kuiviin sisätiloihin tehtävissä asennuksissa. Et ole kertonut minne aiot asentaa, mutta mainitsit myöhemmin veden, joten luultavasti aiot asentaa ulkotiloihin ja ehkä jopa ajoneuvoon. Silloin kannattaa laittaa tiiviimpi eristys kutistesukalla, jossa on liima sisäpuolella. Valitse sellainen, joka kutistuu kolmasosaan tai pienemmäksi, sillä muuten ei asetu tiiviisti 1 mm-piuhan ympärille. Saat melko hyvän vesitiiviyden lisäksi paremman tärinän- ja lämmönkeston, eikä hapetu/kupari ala vihertää niin helposti.

Edit. kokoeroa on niin paljon, että kannattaa poistaa vakioeriste ja laittaa omalla liimasukalla.
 
Sanoisin että noiden rengasliittimien tapauksessa sen eristeen ensisijainen tarkoitus on kertoa vaan se johtimen koko. Jossain autokorjaamolla on ihan kätevää kun nuo ovat värikoodattu.

Toki on varsinkin vanhemmissa autoissa sähkölaitteita joissa sähköliitin on vaan metallikuoresta holkin läpi tuleva kierretappi, ja tuo muovi estää ettei se pääse taipumaan kuoreen kiinni.

Tuollaiseen akkukennon kenkään pultattaessa on oikeastaan sama onko siinä eristettä vai ei, tosin ei siitä kutistesukastakaan mitään varsinaista hyötyä ole.
 
Ehkä tämä selventää mitä olen tekemässä. Parempi tuo olisi ilman eristettä niin saisi edes järkevästi oman sukan päälle.

abiko.jpg
Toivottavasti tiedät, mitä olet tekemässä. Lähtötilanne "mikähän liitin" ja nyt ollaan rakentamassa jotain akustoa ja vetämässä jotain paukkulankaa (oletettavasti balansointia) ties minne asti jne.
Noissa hommissa tulee aika äkkiä tosiaan damagea jos ei tiedä, mitä tekee.

Ja mitä itse liittimiin tulee niin juuri siksi sitä kohdetta ja muuta kysytään.
Noiden käyttämiesi lisäksi kun tarjolla on esimerkiksi:
Ja paremmin hakemalla sitten variaatioita / eri valmistajia jne. Luonnollisesti sekin on syytä huomioida, että eri liitintyyppi vaatii yleensä eri pihdit.

Nykäise tuo alkuperäinen eriste pois ennen puristamista ja laita tilalle kutistesukkaa? Ainakin niissä liittimissä mitä olen itse käyttänyt eristeosa ei ole tiukasti kiinni liittimessä ennen puristamista.
Kyllähän se pois yleensä lähtee mutta jos haetaan oikeaoppista puristusta, se ei sitten enää kyllä toteudu samoilla työkaluilla.

Tosin eipä tuon koon johdossa isoja virtoja liikutella joten sikäli on vähän toki toleranssia.
Mä olen joskus poistanut eristeen ja juottanut piuhan kiinni, eriste lähtee ihan liuuttamalla ja voi työntää takaisin.
Juottamalla menee paikassaan mutta siinäkin pitäisi kyllä tietää, mitä tekee. Ei siis automaattisesti mikään paras tapa.
eristys kutistesukalla, jossa on liima sisäpuolella. Valitse sellainen, joka kutistuu kolmasosaan tai pienemmäksi, sillä muuten ei asetu tiiviisti 1 mm-piuhan ympärille.
2:1 ja 3:1 kuitenkin ne normaalit, aika turhana pidän etsiä enemmän kutistuvaa. Ja kun valitaan alkujaan oikean kokoinen sukka, ei kutistumisen tarvitse olla niin suuri.
 
Toivottavasti tiedät, mitä olet tekemässä. Lähtötilanne "mikähän liitin" ja nyt ollaan rakentamassa jotain akustoa ja vetämässä jotain paukkulankaa (oletettavasti balansointia) ties minne asti jne.
Noissa hommissa tulee aika äkkiä tosiaan damagea jos ei tiedä, mitä tekee.

Ja mitä itse liittimiin tulee niin juuri siksi sitä kohdetta ja muuta kysytään.
Noiden käyttämiesi lisäksi kun tarjolla on esimerkiksi:
Ja paremmin hakemalla sitten variaatioita / eri valmistajia jne. Luonnollisesti sekin on syytä huomioida, että eri liitintyyppi vaatii yleensä eri pihdit.


Kyllähän se pois yleensä lähtee mutta jos haetaan oikeaoppista puristusta, se ei sitten enää kyllä toteudu samoilla työkaluilla.

Tosin eipä tuon koon johdossa isoja virtoja liikutella joten sikäli on vähän toki toleranssia.

Juottamalla menee paikassaan mutta siinäkin pitäisi kyllä tietää, mitä tekee. Ei siis automaattisesti mikään paras tapa.

2:1 ja 3:1 kuitenkin ne normaalit, aika turhana pidän etsiä enemmän kutistuvaa. Ja kun valitaan alkujaan oikean kokoinen sukka, ei kutistumisen tarvitse olla niin suuri.
Sellainen 2:1 sukka, jonka mahtuu vetämään kysytyn liittimen vakioeristeen yli, ei kutistu tiiviiksi 1 mm2-piuhan ympärille. Siksi ehdotin 3:1 tai enemmän kutistuvaa. Tarkoitin sitä, että vähintään 3:1, mutta ei ole pahitteeksi, jos vastaan tulee vaikkapa 4:1, kuten Yleiselektroniikan myymä 4 mm 4:1 liimapinnalla:

Toki eristeen voi puristamisen jälkeen nipsiä hyvien sivuleikkurien kärjillä pois, jolloin mahtuu pienempi sukka, mutta 2:1 olisi silti hiukan liian kiikun kaakun kysyjän piuhalla ja liittimellä.

Screenshot_2025-12-15-12-51-01-93_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2025-12-15-12-51-54-63_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
2:1 liimasukan voi lämmittämisen jälkeen painaa lyttyyn. Yleensä liimaa on niin reilusti että tulee tiivis ja pitävä.
 
Jos on tuollainen avoin kiinnityskohta niin mihin ihmeeseen tarvitaan liimasukitettu tai muuten lian ja/tai kosteuden kestävä minijohto ???

Kaikki muut materiaalit kestää kosteutta ja pelkona on että tuo ohut johto lähtee syöpymään ?
 
Kiitos kaikille kommenteista. Mun postauksen pointtina oli ihmetellä miksi tuollaisia liittimiä myydään. Kai niillä 0,5c säästää kustannuksissa verrattuna kutistesukkaan, tai sitten sähkärit ovat niin kiireisiä ettei aika riitä kutistesukkien kanssa touhuamiseen. Amazonista ja Alista toki saa oikeaa tavaraa mutta olisin halunnut tänään saada valmiiksi.

Tästä mun systeemistä tulee sisätiloihin/matkailuautoon roiskesuojattu eli 3d-tulostan napoihin suojat päälle. Ei nyt ihan veden kanssa jatkuvasti tai ei koskaan joudu tekemisiin, mutta haluan suojata kaikki hyvin. Nuo liittimet menee roskiin.
 
Ihan vastaavia on autoissa konetilassakin, laita vaan noita ja unohda jos kerran tulee sisälle.
Tietysti toinen juttu on jos kaapelit ovat pitkät eikä tuettu mitenkään niin voi olla perusteltua käyttää johtoa tukevaa liitintä tai liimasukkaa ettei johtimet kärsi tärinästä heti liitoksen vieressä.

Nuo toimivat kyllä ihan hienosti kunhan eivät ole suoraan ulkona sateessa/roiskeissa, silloin pitää tietysti olla tiivisteelliset liittimet eikä vaan mutterilla paitsi esimerkiksi taas liitokset monien autojen runkoon...

Paremmin eristettyjä olen yleensä nähnyt vain tilanteissa jossa on isompi jännite tai eristysvaatimukset (isoja ja pieniä jännitteitä lähekkäin/ asentajan suojaus) ja nekin yleensä lattaliittimiä aikä lenkkejä.
 
Kiitos kaikille kommenteista. Mun postauksen pointtina oli ihmetellä miksi tuollaisia liittimiä myydään. Kai niillä 0,5c säästää kustannuksissa verrattuna kutistesukkaan, tai sitten sähkärit ovat niin kiireisiä ettei aika riitä kutistesukkien kanssa touhuamiseen. Amazonista ja Alista toki saa oikeaa tavaraa mutta olisin halunnut tänään saada valmiiksi.

Tästä mun systeemistä tulee sisätiloihin/matkailuautoon roiskesuojattu eli 3d-tulostan napoihin suojat päälle. Ei nyt ihan veden kanssa jatkuvasti tai ei koskaan joudu tekemisiin, mutta haluan suojata kaikki hyvin. Nuo liittimet menee roskiin.
Kyllä, säästää sekä liittimen kustannuksessa sekä asennusajassa, kun kaikissa normaaleissa asennuksissa niille ei ole tarvetta. Vähän sama kuin ihmettelisi, että miksi myydään sinkittyjä pultteja, kun haponkestävät pultit kestää merivettä paremmin.

Käytä vaan noita liittimiä, juuri tuohon käyttöönhän ne on tehtykin.
 
Kiitos kaikille kommenteista. Mun postauksen pointtina oli ihmetellä miksi tuollaisia liittimiä myydään. Kai niillä 0,5c säästää kustannuksissa verrattuna kutistesukkaan, tai sitten sähkärit ovat niin kiireisiä ettei aika riitä kutistesukkien kanssa touhuamiseen. Amazonista ja Alista toki saa oikeaa tavaraa mutta olisin halunnut tänään saada valmiiksi.

Tästä mun systeemistä tulee sisätiloihin/matkailuautoon roiskesuojattu eli 3d-tulostan napoihin suojat päälle. Ei nyt ihan veden kanssa jatkuvasti tai ei koskaan joudu tekemisiin, mutta haluan suojata kaikki hyvin. Nuo liittimet menee roskiin.
Ei sähkärit noita abikoliittimiä juuri käytä, pääasiassa automekaanikot yms.

Ajoneuvokäyttöön nuo ovat ensisijaisesti tarkoitettu, ja toimivat ihan ok kaikkialla missä eivät ole suorassa vesisuihkussa, ja ällistyttävän hyvin paikoissa jossa myös kastuvat.

Tuon tyyppisessä liittimessä siitä vesitiiviydestä ei ole mitään hyötyä muutenkaan, kun se itse liitos ei ole tiivis, niin ei tuon johtimen krympinkään tarvitse olla vesitiivis.

Jos tuon sun akun haluat suojata, niin tee kotelo jonka sisällä koko paketti on suojassa, äläkä yritä noita jokaisen kennon yksittäistä liitintä suojata. Noihan kaupallisetkin akut ovat toteutettu, siellä akun sisällä olevissa liittimissä on korkeintaan jotain kosketussuojia.
 
Mun postauksen pointtina oli ihmetellä miksi tuollaisia liittimiä myydään.
Siksi kun nuo ovat se useimpiin tarpeisiin sopiva tuote. Ja useimmille ei-ammattilaiskäyttäjille.
Kai niillä 0,5c säästää kustannuksissa verrattuna kutistesukkaan, tai sitten sähkärit ovat niin kiireisiä ettei aika riitä kutistesukkien kanssa touhuamiseen.
Kun se sähkärin aika maksaa myös. Ei ole mitään järkeä tehdä turhaa työtä, sen sukan voi laittaa vain jos on oikea tarve.
Amazonista ja Alista toki saa oikeaa tavaraa mutta olisin halunnut tänään saada valmiiksi.
Eli palataan siihen alkuun... Et kertonut mitä / mihin käyttöön tarvitset niin ei kukaan voinut suositella oikein mitään.

Ja kuten @Pakana tuossa jo mainitsi, autokäyttöön noita ostamiasi monesti menee. Vähemmän yllättäen niitä siis on Motonetit ja muut täynnä. Vastaavasti edellä linkkaamani kaltaisiakin saa ilman Alia tms varsin helposti koska ammattilaiset käyttävät niitä.
Kyllä, säästää sekä liittimen kustannuksessa sekä asennusajassa, kun kaikissa normaaleissa asennuksissa niille ei ole tarvetta. Vähän sama kuin ihmettelisi, että miksi myydään sinkittyjä pultteja, kun haponkestävät pultit kestää merivettä paremmin.

Käytä vaan noita liittimiä, juuri tuohon käyttöönhän ne on tehtykin.
Tämähän se. Aivan käypä tuollaisessa paikassa.

Ja haponkestävä on ihan hyvä esimerkki. Jos tietää normin riittämättömäksi, hankkii haponkestäviä.
 
Itsellä ollut tuo vinssi auton keulalla kuusi vuotta. Autoa ei paljon pestä eikä vinssiä huputeta. Kuparinen virtajohto 95mm2 syöpyi poikki, vaikka oli kutistesukka rengasliittimen päällä (suolavesi oli ilmeisesti päässyt liittimen päässä olevasta pienestä reiästä) Tämän uusittuani releboxin 8mm pultit hehkui punaisena kun pimeällä käytin - yhtäkään niistä ei saanut ehjänä auki. Eli ei nuo happoset tai muutkaan jalometallit joka paikkaan sovi. Syntyy ties mitä elektrodipotentiaaleja mihin saa vauhtia lisäämällä jännitteen ja elektrolyytin.
 
Kuten moni todennut, noilla on ihan paikkansa ja tarkoituksensa. Halvimmat tuon malliset ovat usein vähän niin ja näin, mutta laatuvalmistajien (Abiko esimerkkinä) liittimet on autokäytössä nopeita ja huolettomia käyttää kunhan on oikeanlaiset pihdit. Suojaamaton ja kutistesukka vaativat a) puristuksen oikeasta suunnasta, jotta avoin kohta littimestä taittuu juuri oikealla tavalla ja b) lämmönlähteen kuten kuumailmapuhaltimen (usein mahdoton yhtälö autohommissa) tai pienen tohon, joilla ahtaassa tilassa saa paljon vahinkoa aikaan.

Itse aika usein nakkaan tuon muovin minkä tahansa mallisesta abikosta pois - irtoaa pikaisen lämmityksen jälkeen helposti - ja krymppaan suojaamattomien liittimien pihdeillä. Jos oikein vainoharhainen liitännästä olen, laitan vielä ihan hitusen tinaa siihen kohtaan, mistä johdon pää jää aavistuksen näkymään. Sen kanssa pitää olla vain tarkkana, liika tina menee kapillaarina johtoon ja johto saattaa murtua liitoksen jälkeen. Perään vielä liimallinen sukka niin lopputulos on yleensä pomminvarma. On mulla suojaamattomakin liittimiä valikoima, mutta ei kaikkia kokoja ja malleja joita joskus tarvitsee.

Abikolla (tuotemerkki siis) on myös autokäyttöön tarkoitettuja liittimiä, mitä menee ihan samoilla abiko (liitinmalli) -pihdeillä, mutta suoja on lämmöllä kutistuva. Tuo on aika usein ihan ok kompromissi ja auttaa jonkin verran korroosiota vastaan
 
Ei sähkärit noita abikoliittimiä juuri käytä, pääasiassa automekaanikot yms.

Ajoneuvokäyttöön nuo ovat ensisijaisesti tarkoitettu, ja toimivat ihan ok kaikkialla missä eivät ole suorassa vesisuihkussa, ja ällistyttävän hyvin paikoissa jossa myös kastuvat.
Mun on nyt vähän oiottava näitä väärinkäsityksiä.

Nuo ”abicot” on kehitetty kait joskus 60-70-luvulla tms. SEN AIKAISIIN ajoneuvoihin - kuplavolkkareihin, Kadetteihin ja Escortteihin yms. missä oli sähköllä startti, laturi, valot ja radio.

Noita ei nykyään kyllä käytä autoissa kuin kotitallirassaajat ja nyrkkipajojen ranet ja reiskat - samat heput joiden mielestä yleensä ”autoissa on paljon sähkövikoja”..

Puhun siis noista, joissa on tuo pun/sin/kelt muovi”eriste” päällä. Noiden kontakti johtimeen on yksinkertaisesti aivan järkyttävän paska eikä täytä minkään valtakunnan standardeja, normeja tai vaatimuksia nykyaikana. Ainoa keino saada noista käyttökelpoisia on poistaa se muovi ja krimpata liitin sopivaan johtoon kunnolla, kelvollisilla räikkäpihdeillä. Ja mielellään vielä se kutistesukka päälle tukemaan johtoa liittimeen.

Suoraansanottuna, nuo ”liittimet” ovat yksi saatanan vitsaus ajoneuvo-/työkonealalla ja reliikki menneiltä ajoilta, eikä noita pitäisi edes myydä nykyaikana enää. Kelvolliset, kunnolla krimpatut rengasliittimet ja fastonit (”latta-abicot”) on eri asia.
 
Mun on nyt vähän oiottava näitä väärinkäsityksiä.

Nuo ”abicot” on kehitetty kait joskus 60-70-luvulla tms. SEN AIKAISIIN ajoneuvoihin - kuplavolkkareihin, Kadetteihin ja Escortteihin yms. missä oli sähköllä startti, laturi, valot ja radio.

Noita ei nykyään kyllä käytä autoissa kuin kotitallirassaajat ja nyrkkipajojen ranet ja reiskat - samat heput joiden mielestä yleensä ”autoissa on paljon sähkövikoja”..

Puhun siis noista, joissa on tuo pun/sin/kelt muovi”eriste” päällä. Noiden kontakti johtimeen on yksinkertaisesti aivan järkyttävän paska eikä täytä minkään valtakunnan standardeja, normeja tai vaatimuksia nykyaikana. Ainoa keino saada noista käyttökelpoisia on poistaa se muovi ja krimpata liitin sopivaan johtoon kunnolla, kelvollisilla räikkäpihdeillä. Ja mielellään vielä se kutistesukka päälle tukemaan johtoa liittimeen.

Suoraansanottuna, nuo ”liittimet” ovat yksi saatanan vitsaus ajoneuvo-/työkonealalla ja reliikki menneiltä ajoilta, eikä noita pitäisi edes myydä nykyaikana enää. Kelvolliset, kunnolla krimpatut rengasliittimet ja fastonit (”latta-abicot”) on eri asia.
Muillekin suomeksi, että tässä ilmeisesti viitataan tämän kaltaisiin liittimiin Lattaliitin rasiaan 6,3mm naaras suojaamaton 10kpl | Motonet Oy

Nuo on kyllä varmasti parempia, kuin nuo "suojatut" värilliset liittimet. Saatavuus on vaan paljon huonompi.

En tiedä millä määritelmällä saavutetaan asennuksen taso "järkyttävän paska", itse en ole vielä järkyttävää paskaa omista asennuksista löytänyt. Muiden asennuksissa järkyttävä paska on johtunut asennusmenetelmistä, vääristä työkaluista ja/tai kroonisesta ammatti(/harraste)ylpeyden puutteesta. Niihin ei auta minkään valtakunnan jumaltason liittimet.
 
Puhun siis noista, joissa on tuo pun/sin/kelt muovi”eriste” päällä. Noiden kontakti johtimeen on yksinkertaisesti aivan järkyttävän paska eikä täytä minkään valtakunnan standardeja, normeja tai vaatimuksia nykyaikana.
Kyllä se totuus on enemmän yllä Catrikin kirjoittama. Jos ei osata, syntyy paskaa. Jos taas tiedetään, mitä tehdään, käytetään laadukkaita liittimiä ja oikeaoppisia työkaluja niin kontakti on ihan toimiva.

Tunnetko muuten kaikki standardit ja vaatimukset vai onko kyseessä arvaus?
Kelvolliset, kunnolla krimpatut rengasliittimet ja fastonit (”latta-abicot”) on eri asia.
Laitatko vähän tarkempaa tietoa, mistä lopulta puhut?

Faston on tuotemerkki, Abico yksi valmistaja. Tuotteet taas ovat yhteneviä pois lukien toki laatuerot. Normaali kuluttaja ei todellakaan edes erota noita toisistaan, kaikki ovat "abikoja".

Ja... FASTON terminal - Wikipedia
 
Muillekin suomeksi, että tässä ilmeisesti viitataan tämän kaltaisiin liittimiin Lattaliitin rasiaan 6,3mm naaras suojaamaton 10kpl | Motonet Oy

Nuo on kyllä varmasti parempia, kuin nuo "suojatut" värilliset liittimet. Saatavuus on vaan paljon huonompi.

En tiedä millä määritelmällä saavutetaan asennuksen taso "järkyttävän paska", itse en ole vielä järkyttävää paskaa omista asennuksista löytänyt. Muiden asennuksissa järkyttävä paska on johtunut asennusmenetelmistä, vääristä työkaluista ja/tai kroonisesta ammatti(/harraste)ylpeyden puutteesta. Niihin ei auta minkään valtakunnan jumaltason liittimet.
Joo, nuo linkin lattaliittimet on käyttökelpoisia.

Niissä abikoissa joissa on se paksu muovi päällä, ei vaan pysty tekemään kunnollista, riittävän lujaa, kontrolloitua hermeettistä krimppiä sen muovin läpi.
Ja työkaluna esim. ne kuluttajakäytössä tyypilliset ”abikopihdit” kelpaa kahteen asiaan, johtojen kuorintaan ja pienten ruuvien katkaisuun.

Tunnetko muuten kaikki standardit ja vaatimukset vai onko kyseessä arvaus?

No en voi sanoa tuntevani ”kaikkia standardeja”, mutta pitkään olen tehnyt suunnittelu-/kehityshommia liikkuvien laitteiden järjestelmien kanssa useille tahoille, joten väitän tietäväni asiasta ”hieman jotakin”.

Jos puristusliitokset kiinnostaa, kannattaa tutustua esim. standardeihin LV214 sekä USCAR2.

Mä olen tottunut kehittämään vehkeitä jotka kestävät rajua käyttöä kentällä vuosikymmeniä. Lisäksi nuorempana korjaamohommissa yms. tullut nähtyä aivan karmeita sätöksiä abikoliittimillä, eikä koskaan oikeasti hyvää niillä.
 
Jep jep. Koska sää teet töissä vehkeitä, joiden pitää kestää rajua käyttöä vuosikymmeniä ja ihan lainkin puolesta pitää noudattaa direktiivejä, niin autoon ei voi kytkea vaikkapa 5 watin sisävaloa rautakauppaliittimellä ilman, että se on kategorisesti järkyttävän paska, eikä siitä ole mahdollista tehdä olosuhteisiin nähden elinikäisesti kestävää.

Käytetyt lähteet: nähny kauan sitten kun joku on tehny joskus huonoja liitoksia huonoilla työkaluilla.

Asennustapoja on monia eri tasoisia. On selvää, että teollisuudessa ja tuotantolaitoksissa on suuremmat vaatimukset jo pelkästään sen takia, että yksikin käytössä hajoava liitos maksaa helposti tuhansia euroja. Joku 1 hajonnutta liitosta per 10 000 asennusta jossain tehtaassa on aivan eri asia kuin yksityishenkilön harrastuksissa, joka tuskin tekee edes koko elämänsä aikana 10 000 liitosta. Paskoja ja hengenvaarallisia liitoksia voi tietenkin tehdä jo sillä ekalla kerralla, mutta se ei kyllä todellakaan ole siitä käytetystä liittimestä kiinni siinä vaiheessa.
 
Jonkun verran olen noita abikoja ajoneuvokäyttöön puristellut ihan perus räikkäpihdeillä, tai mitkä ne nyt ovatkaan, usein vielä isomman värin abikoa pienemmällä leualla. Tietysti niillä eristämättömillä ja kunnon pihdeillä saa siistimmän ja siihen sukka päälle. Ei ole ollut mitään ongelmia puristusliitoksen suhteen, mutta kosteudelta kaikki on suojattava 100% tiiviillä koteloinnilla, kuten ajoneuvovalmistajat tyypillisesti alkuperäisasennukset tekee.
 
Pitäis suunnitella yksinkertainen yksikerros piirilevy peruskomponenteilla, vastuksia, kytkimiä, liitinrima ym. Viimeksi joskus 15v suunnitellut/piirtänyt olikohan joku eagle ohjelmana? Mikä olisi hyvä ilmainen ohjelma jonkunlaisilla komponentti kirjastoilla?
 
Pitäis suunnitella yksinkertainen yksikerros piirilevy peruskomponenteilla, vastuksia, kytkimiä, liitinrima ym. Viimeksi joskus 15v suunnitellut/piirtänyt olikohan joku eagle ohjelmana? Mikä olisi hyvä ilmainen ohjelma jonkunlaisilla komponentti kirjastoilla?
AutoDesk taisi ostaa Eaglen joten ei taida olla enää harrastelijoiden suosiossa. KiCad taitaa olla nykyään aika suosittu, sitä olen itsekin joskus käyttänyt. Nyt tosin ei ole pariin vuoteen tullut piirilevyjä piirreltyä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 405
Viestejä
5 045 418
Jäsenet
80 884
Uusin jäsen
jv72

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom