Pienten kysymysten ketju

Meillä on uudehkossa asunnossa jostain syystä kaikki makuuhuoneet+pistorasiat muutenkin B10 automaattisia johdonsuojakatkaisimia. Mukava käydä 2-3x sähkötaululla kun alat Dysonilla imuroimaan ja vähintään kerran menee sulake alas. Voinko tilata taloon.comista saman valmistajan kiskoon asennettavia C10 johdonsuojakatkaisimia ja soittaa sähkärin lyömään ne paikoilleen? Ei tarvitse mitään pöytäkirjoja yms?
 
Eikö nuo (johdonsuojakatkaisija ja automaattisulake) ole sama asia ja sitten vikavirtasuojakytkin voi olla lisänä?
 
Jos siellä vain yksi katkaisija laukeilee niin yleensä selektiivisyys riittää käyrän vaihtoon B->C? Jos ei niin asentaja voi tasapainoitella keskuksen vaiheita.
Melkolaisesti kuormaa pistorasioissa (imurin lisäksi) jos pölynimuri laukaisee suojat, tai sitten vaan se B10 suoja on vikaantunut. Sähköasentaja mittaa kyllä laukaisuvirran nopeasti mittarilla, jos sattuu semmonen olemaan just sillä keikalla mukana.
 
Jos siellä vain yksi katkaisija laukeilee niin yleensä selektiivisyys riittää käyrän vaihtoon B->C? Jos ei niin asentaja voi tasapainoitella keskuksen vaiheita.
Melkolaisesti kuormaa pistorasioissa (imurin lisäksi) jos pölynimuri laukaisee suojat, tai sitten vaan se B10 suoja on vikaantunut. Sähköasentaja mittaa kyllä laukaisuvirran nopeasti mittarilla, jos sattuu semmonen olemaan just sillä keikalla mukana.
Pudota imurista pykälän verran tehoa. Jos se on 2kW imuri niin johtosuoja voi helpostikki laueta. Harvoin näkee että pistorasiat on vaan 10A mit tää on vissiin jotain nykyaikaista säästöä kun ei tarvii niin paksua kaapelia vetää.
 
Ei sitä johdonsuojaa noin vaan saa vaihtaa, tarvitsee todentaa oikosulkuvirtojen riittävyys ennen vaihtoa. Eikä se laukaisukäyrän vaihtokaan välttämättä auta, jos sitä kuormaa imurin lisäksi on tarpeeksi paljon saman johdonsuojan perässä.

Ja jos ehdot täyttyvät ja vaihdon voi tehdä, niin pitäisi kai siitä virallisesti pieni pöytäkirjakin raapaista...?
 
En tajua mikä hemmetin säästö se on että pistorasian johtosuoja on 10A ja seki varmaan lenkitetty kaikkiin postorasioihin. Oman kämpän pistorasiat on aina ollu 16A. Ihmettelen et eikös sitä mutaman hassun euron vois oikeesti lisätä siihen kämpän loppulaskuun ja työtää se 16A ja 2.5 neliön piuha.
 
Samaa ihmettelen. Kaikki mahdollinen yhden vikavirtasuojan takana. Kaikki valaistus sekä kaikki pistorasiat astianpesukonetta ja jääkaappia lukuunottamatta yhden B10 johdonsuojan takana. Koska näin voi tehdä. Kaapissa on kyllä kalustettu vakiona ylimääräisiä johdonsuojia, joten olisi ollut tilaa laittaa vaikka valaistus omaan ryhmäänsä.

Nyt jos jostain syystä pistorasiaa syöttävä johdonsuoja laukeaa, pimenee koko asunnon valaistus. Näin tehty vuonna 2017.
 
Kun hinta pitää kaikin keinoin saada niin tiukaksi kuin vaan ikinä mahdollista, niin tuollaista siitä sitten tulee, se vikavirtasuoja maksaa monta rahaa!

Joskus harvoin tulee tilanteita että oikarivirrat pakottaa käyttämään noita b käyräisiä, mutta muuten niiden käyttöä pistoraisaryhmissä ei kyllä oikein voi suositella. Dysonin imurin ei sitä tosin pitäisi laukaista muuten kuin tilanteessa jossa ryhmässä on jo ennestaan kunnolla kuormaa. Jotkut vanhat all-away keskusimurit ottivat oikein kunnollisen käynnistyspiikin.
 
Äkkiseltään tulee mieleen puupajat, verstaat yms vaikka taitavat kyllä jo katoavaa kansanperinnettä olevan. Raksoilta voisi kanssa löytyä, isommissa kaupungeissa kyllä nekin niin suojattuja alueita että vaikea päästä edes kysymään :D

Sitten oma kysymys:
Kun DIY-laitteessa on li-ion kennoista rakennettu akusto sekä BMS, tarvitseeko akusto irroittaa latauksen ajaksi itse laitteesta kytkimellä? Äkkiseltään ajateltuna ei pitäisi olla haittaa, kun aika tasaista DC:tä nuo halpislaturit taitaa ulos työntää.
 
Äkkiseltään tulee mieleen puupajat, verstaat yms vaikka taitavat kyllä jo katoavaa kansanperinnettä olevan. Raksoilta voisi kanssa löytyä, isommissa kaupungeissa kyllä nekin niin suojattuja alueita että vaikea päästä edes kysymään :D

Sitten oma kysymys:
Kun DIY-laitteessa on li-ion kennoista rakennettu akusto sekä BMS, tarvitseeko akusto irroittaa latauksen ajaksi itse laitteesta kytkimellä? Äkkiseltään ajateltuna ei pitäisi olla haittaa, kun aika tasaista DC:tä nuo halpislaturit taitaa ulos työntää.
Perjaatteessa tarviit.
 
Sitten oma kysymys:
Kun DIY-laitteessa on li-ion kennoista rakennettu akusto sekä BMS, tarvitseeko akusto irroittaa latauksen ajaksi itse laitteesta kytkimellä? Äkkiseltään ajateltuna ei pitäisi olla haittaa, kun aika tasaista DC:tä nuo halpislaturit taitaa ulos työntää.
Perjaatteessa tarviit.
Myös minulle tulossa vastaava systeemi. Aurinkopaneelista piuha lataussäätimeen, lataussäätimestä laitteelle sähköt. Lataussäätimestä piuha BMS-levylle, josta johdotus LiFePo4 akulle, 4 kennoinen versio. Olen vielä siinä uskossa että tuo on vain kasata läjään ja pitäisi toimia. Kunhan kiinanpaketti saapuu, niin pääsen kokeilemaan käytännössä.
 
Eikös jotkut BMS valmiskikkareet osaa irrtoittaa akkua kuormasta automaattisesti kun latauspiirissä tunnistuu jännite? Ja samalla myös alkaa syötää kuormalle latausjännitettä.
 
Mikä se ongelma on että pitäis kytkin pistää? Ite en aikoinaan asiaa sen kummemmin miettiny ja hyvin selvittiin. :D No ei kyllä ollu blansointi/suojapiiriä vaan suojatut kennot 3kennon sarjassa ja 3S balansoiva laturi suoraan akussa kiinni aina.
 
Tähtikolmiokytkin on speksattu 25 ampeerille, mutta tiedoissa puhutaan 7,5 kilowatista. Ampeerimäärä taas viittaisi enemmän 11 kilowatin moottoriin.

Riippuuko ero esim. käynnistysajasta? Voisikohan kytkintä käyttää 11 kW moottorille, kun se on kytketty hyvin pienellä hitausmomentilla varustettuun kuormaan ja kiihdytysaika jää lyhyeksi?
 
Sisääntuloon tulee signaali. Ulostulosta en saanut mitään signaalia mitattua.
Meni syöttöjännitteen napaisuus väärinpäin hetkeksi aikaa kun kytkin, mutta voiko tuossa olla muka joku suojaus keskellä äänipiiriä sille? Mittasin, että tulee jännite virtakytkimelle asti ainakin (hankala seurata siitä eteenpäin) ja merkkivalo palaa.

Siinä varmaankin sait onnistuneesti testattua, että vahvistimessa nimenomaan ei ole suojausta väärinpäin kytketylle käyttöjännitteelle vaan vahvistinpiiri paloi samantien.
 
Meni syöttöjännitteen napaisuus väärinpäin hetkeksi aikaa kun kytkin, mutta voiko tuossa olla muka joku suojaus keskellä äänipiiriä sille? Mittasin, että tulee jännite virtakytkimelle asti ainakin (hankala seurata siitä eteenpäin) ja merkkivalo palaa.
Kuva auttaisi, linkki ei kerro onko tuossa kotelossa muuta levyä kuin tuo vahvistinkortti. Manuaali puhuu regulaattorista, jota ei kuitenkaan ole tuossa vahvistinkortilla? Vahvistinkortin virtaliittimen vieressä on kolme diodia, miten lie ne kytketty
 
(Typerähkö) kysymys: mikä on tämän piirin keskellä oleva komponentti (kaksi kelaa ja niiden välissä Z)? Onko se coupled inductor?

14581997.jpg
 
Mulla on Kingston HyperX cloud kuulokkeista johto rikki. Johto on sellainen, että se menee vasemmasta korvakupista sisään ja sisältää 5 kappaletta piuhoja. Vasen ja oikea signaali, kuulokkeiden maa, mikrofonin signaali ja mikrofonille oma maa. Mistä mahtaisin löytää tuohon sopivan johdon jonka tinaisin paikalleen?

Olisikohan esim tämä sellainen, että kun tuosta napsaisee tuon naaraspään pois niin siinä näkyy 5 johtoa, eikä ne mikin ja kuulokkeiden maat sulaudu tuossa haarakohdassa yhdeksi johdoksi?
 
Mulla on Kingston HyperX cloud kuulokkeista johto rikki. Johto on sellainen, että se menee vasemmasta korvakupista sisään ja sisältää 5 kappaletta piuhoja. Vasen ja oikea signaali, kuulokkeiden maa, mikrofonin signaali ja mikrofonille oma maa. Mistä mahtaisin löytää tuohon sopivan johdon jonka tinaisin paikalleen?

Olisikohan esim tämä sellainen, että kun tuosta napsaisee tuon naaraspään pois niin siinä näkyy 5 johtoa, eikä ne mikin ja kuulokkeiden maat sulaudu tuossa haarakohdassa yhdeksi johdoksi?

Voisin kuvitella, että liittimeltä löytyy vain neljä johtoa. Saatko tällaisen käymään?
 
Voisin kuvitella, että liittimeltä löytyy vain neljä johtoa. Saatko tällaisen käymään?
Ei kun kyllä siinä on 5 johtoa, kun tulee kahdelta liittimeltä. Erikseen mikki ja kuulokeliitin ja ne sitten yhtyy yhdeksi johdoksi ja sieltä avoimesta päästä tulee sitten 5 johtoa, joista kaksi menee mikin juotoskohtiin ja kolme menee kuulokkeiden juotoskohtiin. Mikillä ja kuulokkeilla on molemmilla oma maa-johto.

Toimisiko jos tinaisi siihen kuulokkeiden maajuotoskohdan ja mikin maajuotoskohdan väliin piuhan vaikka tästä vanhasta johdosta? Ja sitten käyttäisi tuollaista 4-napaista kuulokejohtoa. Niitä kun näyttää löytyvän pilvin pimein.
 
Ei kun kyllä siinä on 5 johtoa, kun tulee kahdelta liittimeltä. Erikseen mikki ja kuulokeliitin ja ne sitten yhtyy yhdeksi johdoksi ja sieltä avoimesta päästä tulee sitten 5 johtoa, joista kaksi menee mikin juotoskohtiin ja kolme menee kuulokkeiden juotoskohtiin. Mikillä ja kuulokkeilla on molemmilla oma maa-johto.

Toimisiko jos tinaisi siihen kuulokkeiden maajuotoskohdan ja mikin maajuotoskohdan väliin piuhan vaikka tästä vanhasta johdosta? Ja sitten käyttäisi tuollaista 4-napaista kuulokejohtoa. Niitä kun näyttää löytyvän pilvin pimein.

Tarkoitin siis, että linkkaamassasi pätkässä tulee varmaan vain neljä johtoa.

No jos tuossa on ihan tavallinen kytkentä analogiselle mikille, niin maat on erotettu vain ettei kuulokkeiden paluuvirrat kuulu mikille. Silloin voi kyllä yhdistää maat, eikä eroa varmasti huomaa.
 
Minulla on peruslaadukas vahvari 90-luvulta, Technics SU-V500. Se on muuten aivan erinomaisessa kunnossa, mutta pitää kaikilla äänilähteillä pientä taustasuhinaa (ainakin) kuulokkeiden kautta ja äänensäädin saa aikaa rahinaa.

Kannattaako viskaista kierrätykseen vai korjata/korjauttaa?
 
Minulla on peruslaadukas vahvari 90-luvulta, Technics SU-V500. Se on muuten aivan erinomaisessa kunnossa, mutta pitää kaikilla äänilähteillä pientä taustasuhinaa (ainakin) kuulokkeiden kautta ja äänensäädin saa aikaa rahinaa.

Kannattaako viskaista kierrätykseen vai korjata/korjauttaa?
Tuollaisen korjauttaminen lienee melko tyyristä. Uudet parin sadan euron vahvarit taitavat olla aika paljon paremmilla spekseillä?
 
Minulla on peruslaadukas vahvari 90-luvulta, Technics SU-V500. Se on muuten aivan erinomaisessa kunnossa, mutta pitää kaikilla äänilähteillä pientä taustasuhinaa (ainakin) kuulokkeiden kautta ja äänensäädin saa aikaa rahinaa.

Kannattaako viskaista kierrätykseen vai korjata/korjauttaa?

Käsittääkseni tuo volumen säädön rahina ainakin johtuu sen potikan hapettumisesta. Sitä hapettumaa voi yrittää poistaa liikuttamalla nappia edestakaisin.
 
Olisiko kenelläkään 1-2cm hihnapyöriä myytävänä? Myös lattahihnoja 16cm ja siitä ylöspäin tarvisin.
 
Minulla on peruslaadukas vahvari 90-luvulta, Technics SU-V500. Se on muuten aivan erinomaisessa kunnossa, mutta pitää kaikilla äänilähteillä pientä taustasuhinaa (ainakin) kuulokkeiden kautta ja äänensäädin saa aikaa rahinaa.

Kannattaako viskaista kierrätykseen vai korjata/korjauttaa?
Potikoita on myös saatavissa uutena. Ei välttämättä mistään huollosta mutta komponenttimyyjiltä ym. Digikey, Distrelec, TME jne. Potikoita siis löytyy luetteloista vaikka minkälaisia. Akselin läpimitta ja pituus ja vastus ratkaisevat ja pitää olla logaritminen. Hyvällä tuurilla löytyy alkuperäisen valmistajan tyyppi.
 
Onko moderneissa PC virtalähteissä 12V linja yhtäpuuta vai tarviiko kaikkia liittmiä kuormittaa erikseen että saa powerin lupaamat virrat ulos?

Kaikki 12V linjat näyttäisi monessa olevan keltaisia huolimatta siitä onko kyseessä PCIe - virtaliitin, CPU - virtaliitin tai ATX - liitin.
 
Onko moderneissa PC virtalähteissä 12V linja yhtäpuuta vai tarviiko kaikkia liittmiä kuormittaa erikseen että saa powerin lupaamat virrat ulos?

Kaikki 12V linjat näyttäisi monessa olevan keltaisia huolimatta siitä onko kyseessä PCIe - virtaliitin, CPU - virtaliitin tai ATX - liitin.

Powerin kyljessä taitaa yleensä lukea, jos on useampi linja.

Jos olet isompia virtoja ottamassa, on joka tapauksessa syytä käyttää riittävän monta johtoa, etteivät johdot kuumene liikaa eikä jännitehäviö kasva liian suureksi.
 
unknown.png

Jotain kuvanmukaisia akustiikkapaneeleita haussa, suomesta ainakin aika nihkee saanti. Katoin myös esim Thomannin läpi, mut siellä tommosta mustaa ei oo suht edulliseen hintaan. Löytyykö näitä siis muualta kun jostain amazonista yms?
Jotain tähän hintaluokkaan olis kiva saada, mut vähän voi budjetti venyäkkin. :think:
 
Aliepressissä oli jossain välissä vastaavia myynnissä. Vilkaise sieltä tarjonta.
unknown.png

Jotain kuvanmukaisia akustiikkapaneeleita haussa, suomesta ainakin aika nihkee saanti. Katoin myös esim Thomannin läpi, mut siellä tommosta mustaa ei oo suht edulliseen hintaan. Löytyykö näitä siis muualta kun jostain amazonista yms?
Jotain tähän hintaluokkaan olis kiva saada, mut vähän voi budjetti venyäkkin. :think:
 
NAD:n c315bee vahvari pörisee kun on hetken ollut täysin virroitta, loppuu kyllä kun hetken ollut. Konkat pullisteleekin jo aika reippaasti, eli uutta vaihtoon.

Onko vahvarissa ESR-arvolla mitään merkitystä, onko ihan sama mitä sinne vaihdan, kunhan on kapasitanssi ja jännite riittävä? Tietysti jotkin laatukonkat vain. Nykyiset Samxonit, jotka lienee kuraa...
 
High End Audio - Electrolytic capacitors
Audiopuoli aika hankala kun moni kokee asiat niin eri tavalla, jotkut kuulevat kuitenkin isojakin eroja äänessä. Linkin testissä ESR ei lopulta ollut merkittävin tekijä. Tietysti nyt kun sinne vain muutaman osan vaihtaa niin miksipä ei kokeilisi hyvälaatuista kun ero on vain muutamia euroja, kun vain tietäisi mikä on laatua
 
Totta, eipä se hirveästi hyödytä säästellä

Jos nyt sitten jostain vaan löytäisi vielä n. 10000 uF ja 50V low-ESR konkkia. Suomiliikkeiden tarjota taitaa erityisesti olla heikkoa...
 
Mitäköhän tässä on käynyt?
upload_2018-7-17_22-21-27.png


Tämä oli Raspberryssä kiinni, sinne oli siirretty käyttöjärjestelmä ja ensimmäistä boottia veti. Sitten tuli käryneen muovin haju ja kotelossakin on jälkiä. Kortti katkesi tuosta kohtaa, kun poistin sitä kotelosta.

Alkujärkytyksen jälkeen testasin R-PI:tä toisella kortilla, kun se oli jäähtynyt ja se toimii normaalisti. Kuvan microSD-kortti ei enää toimi.
 
Mitäs mieltä sellaisesta, että Marshall Stanmore -kajarin etupaneelissa, jossa noi potikat ja virtakytkin, sekä kaikissa muissakin kuoressa olevissa metalliosissa n. 83-88 V vaihtojännite. Virtaa en ole mitannut, mutta sen verra kummiskin, kun tuli alun perin vahingossa tuo todettua, että sormia aika ikävästi pisteli ja kihelmöi.

Sama jännite tulee esim. aux-piuhaa pitkin laitteeseen, johon tuo tulee kytkettyä... Varmasti tekee hyvää.

Ootko vielä hengissä?
 
Maadoittamattomassa laitteessa voi olla jännitettä. Virtaa ei pitäisi olla paljon tarjolla. 50Hz vaihtovirtaa on periaatteessa joka paikassa joka ei ole maadoitettu. Mutta virtaa ei saa olla, eli ei saa saada sähköiskua.

Mulla on juotoskolvi maadoittamattomassa töpselissä, kun muita ei ole seinissä. Kun pistää Ledin kiinni kolvin kärkeen ja pitää toisesta päästä sormella kiinni, niin Led loistaa.
 
Maadoittamattomassa laitteessa voi olla jännitettä. Virtaa ei pitäisi olla paljon tarjolla. 50Hz vaihtovirtaa on periaatteessa joka paikassa joka ei ole maadoitettu. Mutta virtaa ei saa olla, eli ei saa saada sähköiskua.

Mulla on juotoskolvi maadoittamattomassa töpselissä, kun muita ei ole seinissä. Kun pistää Ledin kiinni kolvin kärkeen ja pitää toisesta päästä sormella kiinni, niin Led loistaa.

Tietokonekotelon ja lämpöpatterin välillä oli aikaisemmassa kämpässä yhteys, jos siihen väliin sattui menemään niin pakkoliikesätkyt sai ja atk-pöytä sai osumaa. Nykyisessä kämpässä ei ole vastaavaa ongelmaa, vaikka ei ole edelleenkään maadoitetut pistorasiat. Lieneekö sitten paremmat eristeet.

Tuo jytky tuntui samalta kuin sähkösytkäristä irtoava jytky.

Pahin ollut pappatunan sytytystulpan irroituksesta tullut oskilloiva jytkytys ja tuli oikein päänsärky. Veikkaan, että melkein vastasi taseria.

Olisi mielenkiintoista tietää miltä tuntuu pahemmat jytkyt. Olen kuullut tarinan sähkömiehistä, jotka saivat voimalinjavirtaa kehonsa läpi niin hyvin, että vaatteet paloivat sekä grillautuivat rintakehän kohdilta mustiksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 785
Viestejä
4 557 577
Jäsenet
75 055
Uusin jäsen
1Need2Pee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom