Pienten kysymysten ketju

Löytyisikös täältä veikkauksia mikä on kuvassa oleva DIP14 paketoitu mikropiiri ja millä tuon voisi korvata?

Googlella ei oikein tahdo löytyä omin konstein osumia, vaikka teksti onkin hyvin näkyvissä.

Kyseessä on hyvin vanhan sähköurun elektroniikkaa ja pari tuollaista on ilmeisesti sanonut sopimuksensa irti. Oktaavin sisällä viallinen ääni siirtyy eri kohtaan kun näitä piirejä vaihtaa keskenään (ja viallinen ääni toistuu eri oktaaveissa samalla kohtaa).

Vähintään 12 näitä näkyi piirilevyllä olevan, ellei enemmänkin (en pääse nyt enempää tarkastamaan, kun ei ole omasta laitteesta kyse).

IMG_20180717_181402-01.jpeg
 
Löytyisikös täältä veikkauksia mikä on kuvassa oleva DIP14 paketoitu mikropiiri ja millä tuon voisi korvata?

Googlella ei oikein tahdo löytyä omin konstein osumia, vaikka teksti onkin hyvin näkyvissä.

Kyseessä on hyvin vanhan sähköurun elektroniikkaa ja pari tuollaista on ilmeisesti sanonut sopimuksensa irti. Oktaavin sisällä viallinen ääni siirtyy eri kohtaan kun näitä piirejä vaihtaa keskenään (ja viallinen ääni toistuu eri oktaaveissa samalla kohtaa).

Vähintään 12 näitä näkyi piirilevyllä olevan, ellei enemmänkin (en pääse nyt enempää tarkastamaan, kun ei ole omasta laitteesta kyse).

IMG_20180717_181402-01.jpeg

Mikä laite? Netistä löytyy kohtuullisesti skemoja vintage-vehkeisiin, siellä on yleensä komponenttikoodi kirjoitettuna. Esim. komponentin päällä 7536 voi olla valmistusaika, eikä hirveästi hyödytä oikean osan etsinnässä :)

En harrasta vintage-elektroniikkaa, mutta jos hatusta pitäisi ravistaa arvaus, niin vaikka joku LM-sarjalainen komparaattori...
 
  • Tykkää
Reactions: TLA
Tai sitten LM324 sarjan nelikko operaatiovahvistin , jossa - jännite ja + jännite on keskellä.
Mittaamalla voisi myös arvailla , jos skooppi löytyy?
 
  • Tykkää
Reactions: TLA
Rayt teksti vuosiluvun? vieressä voisi olla Raytheon, mutta 70-luvun piirejä on vähemmän netissä. Kannattaa tosiaan katsoa mitä jännitteitä levyllä on ja mihin ne piirillä kytketty.
 
  • Tykkää
Reactions: TLA
Rayt teksti vuosiluvun? vieressä voisi olla Raytheon, mutta 70-luvun piirejä on vähemmän netissä. Kannattaa tosiaan katsoa mitä jännitteitä levyllä on ja mihin ne piirillä kytketty.
Itsekin veikkaan alarivin tarkoittavan Raytheon ja valmistusvuosi/viikko. Saattaa olla aika hankala löytää netistä mitään infoa tuosta. Samoilla linjoilla minäkin, eli siitä vaan tutkimaan kytkentää. Piirrä vaikka ympäröivää kytkentää paperille niin sen perusteella pystyy ehkä päättelemään jotakin.
 
  • Tykkää
Reactions: TLA
Kiitoksia kaikille vastauksista, koitan selvitellä sukulaiselta tuon mallia vielä tarkemmin. Kyseessä on niin iso möhkäle, että vaatii useamman miehen kantamaan, eli pitänee korjata paikan päällä.

Kaikissa kyseisen mallisissa piireissä oli tosiaan identtiset tekstit, mutta toki varmaankin samalta valmistusviikolta peräisin.
 
Kiitoksia kaikille vastauksista, koitan selvitellä sukulaiselta tuon mallia vielä tarkemmin. Kyseessä on niin iso möhkäle, että vaatii useamman miehen kantamaan, eli pitänee korjata paikan päällä.

Kaikissa kyseisen mallisissa piireissä oli tosiaan identtiset tekstit, mutta toki varmaankin samalta valmistusviikolta peräisin.

Sinänsä mukava korjata kun kannalliset piirit, kunhan oikea piiri löytyy :)

Näkeekö piirilevyn toiselle puolelle helposti? Kuvakin siitä kertoo jo paljon.
 
Helpoin keino rakentaa puuttuva näppäin perusnäppikseen, ku saman kokoista ei ole saatavilla ? Nyt laitoin tupakan filtterin ja ainaki toimii mutta tuskin pitkää :D
 
Katselin että Thecapking.com on näköjään lopettanut jossakin välissä lyyttien myynnin. Onko kukaan löytänyt Ebaystä tai muualta luottomyyjää, josta tietää että lyytit on varmastis sitä merkkiä, mitä niiden väitetään olevan?

Tuollainen tuli ainakin vastaan
egekecu on eBay

Partcolta tietysti saa Suomesta, mutta hinnoissakin on tietysti Suomilisä.
 
Toimintansa lopettanutta vuoden -89 IBM P70 38F5936 levykeasemaa olen ihmettelemässä. Antaa vaan virhettä kun yrittää levyä lukea. Normaalin puhdistuksen tein heti ensimmäisenä, mutta se ei muuttanut tilannetta mihinkään.

Googletellessa osui silmään tällainen sivusto, jossa on mainittu, että pintaliitoskondensaattorit olisivat herkästi pilaantuvaa mallia.
PS/2 Model P70 Floppy Drive Repair

Liitteenä muutama kuva omasta kappaleesta. Kahden kondensaattorin ryhmän ympäriltä juotokset näyttää jonkin verran syöpyneiltä. Nämä varmaan ovat joskus ulostaneet sisälmyksensä.
cap1.jpg

Lähellä olevan moottorinohjainpiirin jalat näyttävät myös vähän huonokuntoisilta.
piiri.jpg

Levyn toisessa laidassa kolmen kondensaattorin ryhmä näyttää ihan siistiltä, voisivatko olla vielä kunnossa?
cap2.jpg

Kaikki ovat 4 mm halkaisijalla.

Kysymykset ovat:
1. Kannattaako tuollaisia edes yrittää itse kolvata? Jonkin verran on juottamisesta kokemusta, mutta ei koskaan noin pieniä osia. Onko jotain hyviä kikkoja mitkä helpottaisi hommaa?
2. Sopiiko seuraavanlaiset osat korvaamaan nuo.
PINTALIITOSELKO 10µF 16V ؘ4mm - PARTCO verkkokauppa
PINTALIITOSELKO 4,7µF 35V ؘ4mm - PARTCO verkkokauppa
Tuleeko ongelma tuon kolmen ryhmän kanssa, kun taitavat olla polarisoimattomia, ja tilalle laittaisi noita missä on miinus merkitty? Varmaan parempi jättää ne vaihtamatta ainakin aluksi?
 
Hei, mistä saisi kondensaattoreita järkevin postimaksuin? en viitsisi tilata viittä konkkaa jotka maksavat yhteensä alle kaksi euroa ja maksaa siihen seitsemän euron posteja.
 
Tähtikolmiokytkin on speksattu 25 ampeerille, mutta tiedoissa puhutaan 7,5 kilowatista. Ampeerimäärä taas viittaisi enemmän 11 kilowatin moottoriin.

Riippuuko ero esim. käynnistysajasta? Voisikohan kytkintä käyttää 11 kW moottorille, kun se on kytketty hyvin pienellä hitausmomentilla varustettuun kuormaan ja kiihdytysaika jää lyhyeksi?

Saman eron voit huomata tavallisissa kontaktoreissakin. Kärjet kestävät resistiivistä kuormaa paljon enemmän kuin moottorin induktiivista. Kyllä se varmaan aikansa kestää tuolla peksejä isommalla moottorilla.
 
Kerrotaanpa vähän mitä tästä omasta projektista nyt loppujenlopuksi tuli.

Noiden 4 mm pintaliitoskondensaattorien juottaminen levylle osoittautui minulle ylivoimaiseksi tehtäväksi. Onnistuin siinä samalla irrottamaan kaksi juotospistettä ja pari pätkää johtimia piirilevystä. En tiedä kuumeniko levy liikaa kun juotosyritykset venyi, vai oliko ne konkkien vuodon takia jo vähän rapeassa kunnossa. Räpelsin nuo pintaliitososat kuitenkin jotenkin paikalleen niin että juotin niihin alle pätkät johdinlankaa, mutta eihän se kötöstys tietenkään toiminut. Moottorinohjaimelta oli ainakin yksi lanka poikki ja levy ei edes pyörinyt enää. Olisi melkein kannattanut jättää yrittämättä tehdä noilla pintaliitososilla. Sormet kun on kuin nippu kikkeleitä niin ei siitä mitään hyvää seuraa.

Teki mieli heittää jo koko paska roskiin, kun näytti sen verran toivottomalta. Nämä korppuasemat kuitenkin maksavat ebayssä tyypillisesti yli sata euroa kappale, niin yritin kuitenkin vielä korjata johtimet normaalien konkkien jalkojen avulla, ja sehän onnistui. Aivan helvetin ruma räpellyshän tästäkin tuli, mutta toimii :tup:

Hämmästys oli suuri, kun kone boottasi nätisti korpulta. Olisin voinut lyödä vaikka satasen vetoa, että ei toimi. Tässä pari kuvaa ihmeteltäväksi.

konkat.jpg boot.jpg
 
Hyvä että loppu hyvin kaikki hyvin. On tämäkin sellainen laji, jossa harjoitus tekee mestarin. Hyvät välineet toki auttavat :vihellys:

En olisi itsekkään vielä toukokuussa uskonut, että tänä kesänä onnistuu 0,5mm pin pitchillä olevan 20 pinnisen QFN-paketin dead bugaus:

katso liitettä 123428

Sekä hyvät materiaalit. Kiinalaisista pahvireikälevyistä lähtee tuollaiset kuparirinkulat irti, kun niitä vähän juottelee. Tulihan siinä sitten hieman viileämpää juottelua harrasteltua, että sai toimivaa.

Miten nuo johtimet näyttäisi kuin ne olisi tinan peitossa ympäriinsä ja ei tod eristettyjä.
Eikö kannattaisi käyttää emaloitua kuparilankaa niin on eristettäkin mukana?
Mikä piiri muuten kyseessä?
 
Viimeksi muokattu:
(Typerähkö) kysymys: mikä on tämän piirin keskellä oleva komponentti (kaksi kelaa ja niiden välissä Z)? Onko se coupled inductor?
14581997.jpg

Vielä tuosta yhteismuotokuristimesta, eikös liitteenä oleva komponentti ole käypäinen? (datasheetti: https://www.mouser.fi/datasheet/2/400/b82722a_j-587848.pdf)

Käsittääkseni siis kytken sisääntulevan jännitteen +navan ykkösjalkaan ja -navan nelosjalkaan? (datashiitissä sivulla 3, malli: B82722A) ja jännite otetaan vastaavasti kakkosnavasta positiivisena ja kolmosjalasta negatiivisena toiselta puolelta?

piiri.png
 
Viimeksi muokattu:
^ Eikö ole kenelläkään tarkempaa tietoa tuosta? No, kai se täytyy vain tilata ja kokeilla toimiiko noin.

EDIT: Testattu ja toimii juuri noin.
 
Viimeksi muokattu:
Voinko kytkeä nämä led valot sarjaan ja ajaa 16,4v LiPo akulla? Vai nouseeko toimintasavut..
Creen ko. LED emitterin max jännite 3A:lla 3.3V . Jos 4 kpl kytket sarjaan tarvitset virtasäätöisen LED ohjaimen ulostulolla max 13.2V .
Jos valaisimen ohjain ottaa sisään max 12 V ja LEDit rinnan kytketty se ei todennäköisesti voi ohjata sarjaan kytkettyjä LEDejä, mutta ei sekään mahdotonta ole. LED virralle tarvitaan säätö ohjaimessa , jottei savut nouse.
Onhan noita jännitteen ylöspäin hakkaavia LED ohjaimia monenlaisissa laitteissa.
 
Viimeksi muokattu:
Minkälaisen sähkömoottorin ja ohjauksen laittaisitte seuraavaan keissiin:
- Pitäisi nostaa ja laskea max 50kg
- Nostokorkeus max 500mm
- 230V
- Nopeus pitäisi saada säädettyä sopivaksi, tuo 500mm pitäisi nousta alle 10 sekunnin
Moottorin ja ohjauksen pitäisi olla mallia halpa.
 
Minkälaisen sähkömoottorin ja ohjauksen laittaisitte seuraavaan keissiin:
- Pitäisi nostaa ja laskea max 50kg
- Nostokorkeus max 500mm
- 230V
- Nopeus pitäisi saada säädettyä sopivaksi, tuo 500mm pitäisi nousta alle 10 sekunnin
Moottorin ja ohjauksen pitäisi olla mallia halpa.
Muistuu mieleen koulun fysiikan tehtävät. Eli niillä sen voi ratkaista, mutta minä olen jo nuo jutut unohtanut. Tosin laskin väittää että 100W riittää.

Paino pitää laskea Newtoneissa eli 10*50.
Voima *matka=työ. Teho=työ/aika
Työ (fysiikka) – Wikipedia
 
Kysymykseen en osaa vastata, mutta oletko aivan varma, että tarvitset noin mielettömän kapean kärjen?
 
Kysymykseen en osaa vastata, mutta oletko aivan varma, että tarvitset noin mielettömän kapean kärjen?
Kyllä, olen parhaillaan huoltamassa Gameboy Micro konsolia ja tarviis tollasen kären. Verrattuna muihin pelipoika konsoleihin aika pienet kolvaus mahdollisuudet.
 
Kyllä, olen parhaillaan huoltamassa Gameboy Micro konsolia ja tarviis tollasen kären. Verrattuna muihin pelipoika konsoleihin aika pienet kolvaus mahdollisuudet.

Näyttää Hakko kärjeltä, mutta kuvassa näkyvä on kyllä jotain muuta kokoa. Mitä tuubista tullut katseltua niin ne vetää isolla kärjellä suurpiirteisesti ja kutistesukalla ylimääräiset pois. Iso kärki ei jätä kylmäksi. Tämä on kait se oikeaoppinen tapa.
Yksi feikin kaltainen neulakärki löytyy ja oli huono, kun lämpö ei johdu kärkeen. Ei sen puoleen hommasin hieman paksumpia ja ajattelin smd-juotoksista käyttää. Jos ei tarttisi kutistesukkaa käyttää ollenkaan..
 
Mulla on tällanen runnottu GTX 970 -näyttis ja vääntelen sitä kuntoon ja siihen liittyen tarvisin vähän elektroniikasta tietävän apua. Voiko tällainen nirhauma hartsilevyssä edes teoriassa vaikuttaa mihinkään? Tuntuu toimivan kuitenkin normaalisti.

näyttis.jpg
 
Mulla on tällanen runnottu GTX 970 -näyttis ja vääntelen sitä kuntoon ja siihen liittyen tarvisin vähän elektroniikasta tietävän apua. Voiko tällainen nirhauma hartsilevyssä edes teoriassa vaikuttaa mihinkään? Tuntuu toimivan kuitenkin normaalisti.

näyttis.jpg

Ei tuollaisella naarmulla reunassa ole mitään merkitystä.
 
Näyttää Hakko kärjeltä, mutta kuvassa näkyvä on kyllä jotain muuta kokoa. Mitä tuubista tullut katseltua niin ne vetää isolla kärjellä suurpiirteisesti ja kutistesukalla ylimääräiset pois. Iso kärki ei jätä kylmäksi. Tämä on kait se oikeaoppinen tapa.
Yksi feikin kaltainen neulakärki löytyy ja oli huono, kun lämpö ei johdu kärkeen. Ei sen puoleen hommasin hieman paksumpia ja ajattelin smd-juotoksista käyttää. Jos ei tarttisi kutistesukkaa käyttää ollenkaan..
Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta miten tuo ylimääräiset pois kutistesukka kikka käytännössä toimii? En tiennyt että niitä voi näinkin käyttää :D
 
Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta miten tuo ylimääräiset pois kutistesukka kikka käytännössä toimii? En tiennyt että niitä voi näinkin käyttää :D

Tarkoittanee imusukkaa / tinaimunauhaa :)

edit: Itse tekisin kyllä tuollaisen homman oikeanlaisella kärjellä ilman että pitää imeä ylimääräiset tinat pois...
 
Tarkoittanee imusukkaa / tinaimunauhaa :)

edit: Itse tekisin kyllä tuollaisen homman oikeanlaisella kärjellä ilman että pitää imeä ylimääräiset tinat pois...
Jep paikallisessa k raudassa ei noita kärkiä ollut. Tässä mutuilen mistä noihin bilteman vehkeisiin saisi vaihtokärkejä..
 
Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta miten tuo ylimääräiset pois kutistesukka kikka käytännössä toimii? En tiennyt että niitä voi näinkin käyttää :D

Se oli vain välihessu aivopierulla..:facepalm:

Pelikonsoli modauksessa tartte mitään kokonaisia pintaliitoshirviöitä juotella, mitä niihin olemassa oleviin muutamia johtimia. Oikein kapea toimiva kärki tässä tietty parrain.
 
Mitä olen päältä katsonut, niin sopivalla kärjellä saa tiheät piirit juotettua, mutta väärän kanssa tarvitaan sitä imusukkaa. Eli kokeiltava, eikä tarvita pientä terää.
Edit: tuon mallinen voisi olla hyvä: 900M-T-3C ATTEN - Tip | TME - Electronic components

Reiluhko kärki ja kunnolla fluksia niin pystyy pienen pitchin SMD-liittimet, isot QFP:t jne. juottamaan nopeasti jos tekniikka kunnossa. Sopivalla tinamäärällä ja tekniikalla ei jää edes liikatinaa poistettavaksi. Tuo on sen verran harvinaista hommaa itselleni, että juotan yleensä terävällä kärjellä pinni kerrallaan. Kosketus per pinni on niin nopeaa, että tuo "nopeampi" tekniikka on helposti hitaampi kun kuitenkin vetäisee johonkin kohtaan liikaa tinaa tms. ja pitää ruveta härväämään :) Tosin rnd-hommissa ihan sama vaikka kestäisi puoli tuntia kauemmin kunhan toimii...

Tuo kärki on sitten valtava, ainakin omassa mittakaavassani :D
 
"Tuo kärki on sitten valtava, ainakin omassa mittakaavassani :D"Viisto ja terävä kärki tuntuu olevan tärkein. Jos jollain on tiedossa hyvä, niin minäkin kuulisin siitä mielelläni.
 
"Tuo kärki on sitten valtava, ainakin omassa mittakaavassani :D"Viisto ja terävä kärki tuntuu olevan tärkein. Jos jollain on tiedossa hyvä, niin minäkin kuulisin siitä mielelläni.

Tuo on periaatteessa pyöreä tanko, jonka pää on leikattu vinoon. Tuossa siis ei ole varsinaista terävää päätä vaan päättyy kaarevaan liuskaan. Lisäksi 3mm pää on melkein sarjan suurimpia. Jos miettii vaikka jotain perus STM32:sta LQFP-paketissa niin jalat ovat 1mm pitkät, joista vain noin puolet on varsinaista juotettavaa aluetta. Tuon mallinen kärki sopii kyllä sellaiseen pyyhkäisyjuottamiseen, mutta 85% kärjestä on muualla kuin juotettavalla alueella. 3mm päässä voi olla jo seuraavat komponentit tiellä...

Hakko omaa hyvät sivut, esim. tuon sarjan kärjistä:
HAKKO | Select Tip Shape | 900M Series Soldering Tips

Jos tykkää käyttää terävää ja viistoa kärkeä, niin oletan että puhutaan tuollaisesta:
btn_k.gif

Tuo on yleiskäyttöinen, onnistuu tarkka työ mutta tarvittaessa saa myös pinta-alaa.

Itse mieluiten pyöreää joka kaventuu terävämmäksi, tyyliin:
btn_b.gif
btn_i.gif


Esim. 0402 on 1mm x 0.5mm ja 0603 1.6mm × 0.8mm, tuosta saa mielestäni hyvää osviittaa kärjen koosta, toki jos tarkoitus on juottaa vaikka 2520:ia, niin eipä kärjen hirveän pieni tarvitse olla.
 
Pienen kompressorin käynnistyskonkka sai osumaa ja meni fyysisesti kappaleiksi. Alkuperäinen on 70uF.
Voinko käyttää korvaavana osana 100uF konkkaa? Voiko tuosta olla jotain haittaa, välittömästi tai ajan kanssa?
 
Pienen kompressorin käynnistyskonkka sai osumaa ja meni fyysisesti kappaleiksi. Alkuperäinen on 70uF.
Voinko käyttää korvaavana osana 100uF konkkaa? Voiko tuosta olla jotain haittaa, välittömästi tai ajan kanssa?

Mää heitän hatusta että ei voi haitata varsinkin kun isomman laittaa. Ajalla tuskin merkitystä.
 
Pienen kompressorin käynnistyskonkka sai osumaa ja meni fyysisesti kappaleiksi. Alkuperäinen on 70uF.
Voinko käyttää korvaavana osana 100uF konkkaa? Voiko tuosta olla jotain haittaa, välittömästi tai ajan kanssa?

Tuolta saisi 70µF konkan. Tuo on käyntikondensaattori, mutta sen voi laittaa käynnistyskonkaksikin. Toisinpäin ei kannata.

KÄYNTIKONDENSAATTORI 70µF JOHDOILLA - PARTCO verkkokauppa


Tällaisen moottorikondensaattorin olisi hyvä olla suunnilleen oikean kokoinen, mutta en osaa tarkkaan sanoa, miten 100µF kondensaattori toimisi. Käynnistyskondensaattori on kytkettynä vain hetken kerrallaan, mikä vähentää vahinkojen mahdollisuutta. Väärän kokoisella kondensaattorilla käynnistys voi vaikeutua (tai helpottuakin), ja moottorin apukäämin ja kondensaattorin virta ja jännite voivat nousta suuremmiksi kuin normaalisti.
 
Viimeksi muokattu:
Tuolta saisi 70µF konkan. Tuo on käyntikondensaattori, mutta sen voi laittaa käynnistyskonkaksikin. Toisinpäin ei kannata.

KÄYNTIKONDENSAATTORI 70µF JOHDOILLA - PARTCO verkkokauppa


Tällaisen moottorikondensaattorin olisi hyvä olla suunnilleen oikean kokoinen, mutta en osaa tarkkaan sanoa, miten 100µF kondensaattori toimisi. Käynnistyskondensaattori on kytkettynä vain hetken kerrallaan, mikä vähentää vahinkojen mahdollisuutta. Väärän kokoisella kondensaattorilla käynnistys voi vaikeutua (tai helpottuakin), ja moottorin apukäämin ja kondensaattorin virta ja jännite voivat nousta suuremmiksi kuin normaalisti.
Tuota... Onko noissa itse komponenteissakin eroja sen mukaan, onko kyseessä käynti-, vai käynnistyskondensaattori?
Olen kuvitellut, että itse konkassa ei ole eroa, vaan vain kytkennässä. :confused:

Nyt olisi tällainen hyppysissä:
KÄYNNISTYSKONDENSAATTORI 100-125µF - PARTCO verkkokauppa

Kaupoilleko tästä vielä aamulla joutuu. Partcon myymälä olisi kyllä 10 minuutin ajomatkan päässä... Tuo linkkaamasi vaatii vielä jotain purkkaa kiinnitykseen. Tuo linkkaamani napsahtaisi nätisti vanhan pidikkeisiin, fyysisesti kun samanlainen on, halkaisijaa lukuun ottamatta.
 
Tuota... Onko noissa itse komponenteissakin eroja sen mukaan, onko kyseessä käynti-, vai käynnistyskondensaattori?
Olen kuvitellut, että itse konkassa ei ole eroa, vaan vain kytkennässä. :confused:

Nyt olisi tällainen hyppysissä:
KÄYNNISTYSKONDENSAATTORI 100-125µF - PARTCO verkkokauppa

Kaupoilleko tästä vielä aamulla joutuu. Partcon myymälä olisi kyllä 10 minuutin ajomatkan päässä... Tuo linkkaamasi vaatii vielä jotain purkkaa kiinnitykseen. Tuo linkkaamani napsahtaisi nätisti vanhan pidikkeisiin, fyysisesti kun samanlainen on, halkaisijaa lukuun ottamatta.


Käynnistyskondensaattoriksi tarkoitettua kondensaattoria ei välttämättä ole mitoitettu jatkuvaa käyttöä varten. Sellaisina myydään kai jopa bipolaarielkoja.

Käyntikondensaattorin pitää kestää jatkuvaa käyttöä.

Saa noita liittimilläkin:

Moottorin käyntikondensaattorit lattaliittimillä - PARTCO verkkokauppa
 
Käynnistyskondensaattoriksi tarkoitettua kondensaattoria ei välttämättä ole mitoitettu jatkuvaa käyttöä varten. Sellaisina myydään kai jopa bipolaarielkoja.

Käyntikondensaattorin pitää kestää jatkuvaa käyttöä.

Saa noita liittimilläkin:

Moottorin käyntikondensaattorit lattaliittimillä - PARTCO verkkokauppa
Niin siinä kävi, että varmuuden vuoksi kävin hakemassa 70uF:n konkan ja tökkäsin sen kiinni. Ruma, mutta olkoon. Kunhan toimii, eikä ole vaaraa, että tuon vuoksi tulisi laiterikkoa.

Kiitokset vinkeistä :)
 
Hei,
Tarvitsisin apua virtajohdon löytämiseksi (tietokoneen sisään).
Tarkoitus asentaa virtalähde kotelon sisään. Tämmöisiähän löytyy monista tietokonekoteloista, mutta en tahdo irtotavarana löytää.
Eli mallia c14 ruuvikiinnityksillä (kotelon takaseinään) ja siitä noin 60 sentin johto, jonka päässä C13 90 asteen kulmalla virtalähteeseen.
Tämän tapainen, mutta tosiaan ruuvikiinntyksellä tuo suora pää: P004-002-13RA Tripp Lite | Cable Assemblies | DigiKey
Mistähän löytyisi?
 
Hei,
Tarvitsisin apua virtajohdon löytämiseksi (tietokoneen sisään).
Tarkoitus asentaa virtalähde kotelon sisään. Tämmöisiähän löytyy monista tietokonekoteloista, mutta en tahdo irtotavarana löytää.
Eli mallia c14 ruuvikiinnityksillä (kotelon takaseinään) ja siitä noin 60 sentin johto, jonka päässä C13 90 asteen kulmalla virtalähteeseen.
Tämän tapainen, mutta tosiaan ruuvikiinntyksellä tuo suora pää: P004-002-13RA Tripp Lite | Cable Assemblies | DigiKey
Mistähän löytyisi?

Pääset helpommalla ja halvemmalla kun teet itse. Näistä on netissä paljonkin keskustelua tiettyjen koteloiden ympärillä ja konsensus on se että niin niche tuote ettei sille oikein ole valmistajia.

Mutta jos haluat etsiä niin chassis mount tai panel mount hakusanoja kannattaa käyttää.
 
Pääset helpommalla ja halvemmalla kun teet itse. Näistä on netissä paljonkin keskustelua tiettyjen koteloiden ympärillä ja konsensus on se että niin niche tuote ettei sille oikein ole valmistajia.

Mutta jos haluat etsiä niin chassis mount tai panel mount hakusanoja kannattaa käyttää.

OK. Kiitos avusta ja nopeasta vastauksesta!
 
Tekisi mieli saattaa Sonyn vanha matkaradio toimintakuntoon. En tiedä kuinka monta (kymmentä) vuotta se on ollut käyttämättömänä. Laitoin uudet patterit sisään, virta päälle, ja valot syttyi. Antenni ylös ja kohinaa kuuluu, mutta kanavia ei löydy. Kohina on todella hiljainen vaikka volyymin vääntää täysille. Onko näiden oireiden perusteella mitään ehdostusta mistä kannattaa aloittaa, vai rupeanko vaan vaihtamaan konkkia uusiin?

14616245.jpg
 
Miten saisin turvallisesti kaapin takaa sähköt? Siellä on matala sähköpistoke. Ja kaappi on seinässä kiinni.

Yksi vaihtoehto, joka ei ole ollenkaan poissuljettu, on, että poraan kaappiin reiän taakse ja toisen sivulle. Se on vaan ruma. Saisiko jollain amatöörille turvallisella jatkojohdolla pistokkeen kaapin seinään, kaappi on MDF:ää, joka kestää paljon.

Mutta olen miettinyt, että jos olisi lättänä 90 asteen virta-adapteri, niinkuin HDMI-kaapeleille on, se olisi paras.
 
Tyhmä kysymys mutta mikähän kivijalkaliike möisi 3:1 kutistesukkaa liimalla? Halkaisija jotain 12-14mm, tulee mp:n lämpökahvojen liittimien päälle niin näyttää siistimmälle ja ehkä pitäisi vettäkin paremmin poissa. Mustana.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 271
Viestejä
4 502 288
Jäsenet
74 376
Uusin jäsen
wookie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom