Pienten kysymysten ketju

Miten saisin turvallisesti kaapin takaa sähköt? Siellä on matala sähköpistoke. Ja kaappi on seinässä kiinni.

Yksi vaihtoehto, joka ei ole ollenkaan poissuljettu, on, että poraan kaappiin reiän taakse ja toisen sivulle. Se on vaan ruma. Saisiko jollain amatöörille turvallisella jatkojohdolla pistokkeen kaapin seinään, kaappi on MDF:ää, joka kestää paljon.

Mutta olen miettinyt, että jos olisi lättänä 90 asteen virta-adapteri, niinkuin HDMI-kaapeleille on, se olisi paras.

Auttaisiko tällainen asiaa?
Airam jatkojohto 1,5 m, litteä pistoke, 4-osainen, sisäkäyttöön | Koti ja vapaa-aika | Tuotteet | Fortum Store

Tokmannilta saa irto-osana samankaltaista pistotulppaa, jos haluaa askarrella itse
Litteä pistotulppa valkoinen 16A Opal
 
Löytyyköhän AMS1117 regulle sot223 koteloinnilla korvaajaa jossa olisi 25v max input jännite(output 5v fixed). sot223 regujahan löytyy vaikka kuinka noilla tiedoilla, mutta jalkajärjestys on väärä. AMS:ssä kun on tämä järjestys AMS1117: Gnd, Vout, Vin. Kaikissa muissa mitä löysin on taas perinteisempi in, gnd, out. Saisi löytyä vielä Farnelin tai Mouserin valikoimista.
 
Löytyyköhän AMS1117 regulle sot223 koteloinnilla korvaajaa jossa olisi 25v max input jännite(output 5v fixed). sot223 regujahan löytyy vaikka kuinka noilla tiedoilla, mutta jalkajärjestys on väärä. AMS:ssä kun on tämä järjestys AMS1117: Gnd, Vout, Vin. Kaikissa muissa mitä löysin on taas perinteisempi in, gnd, out. Saisi löytyä vielä Farnelin tai Mouserin valikoimista.

Eikö muiden valmistajien 1117:ssa ole sama järjestys vai onko pienempi jännitteenkesto?
 
Löytyyköhän AMS1117 regulle sot223 koteloinnilla korvaajaa jossa olisi 25v max input jännite(output 5v fixed). sot223 regujahan löytyy vaikka kuinka noilla tiedoilla, mutta jalkajärjestys on väärä. AMS:ssä kun on tämä järjestys AMS1117: Gnd, Vout, Vin. Kaikissa muissa mitä löysin on taas perinteisempi in, gnd, out. Saisi löytyä vielä Farnelin tai Mouserin valikoimista.
Lineaariregun 20 V droppi 1A max virralla 20W ei ole sot223 kotelossakaan lämpöteknisesti järkevää.
Regun 15 C/W junction to case tekisi jo 300 C lämmön nousun piille, kun se menee 125C:ssä shutdown tilaan.
Microchip /Micrel regussa(ainoa jolla max jännite yli 25V) pinnijärjestys eri ja siinäkin virran rajoitus tulee lämpöhäviön mukaan vastaan noin 300 mA virralla, joten virran kulutus saisi olla mielellään alle 200 mA.

Stepdown hakkuri on parempi ratkaisu isolle jännite-erolle.
 
Ti:n säädettävä regu (entinen National Semiconductor) LM117 olisi pinnijärjestyksellä ADJ, OUT,IN,
mutta löytyneekö siitä 5 V fixed versiota ? Tarvisi ulkoiset vastukset.
 
kysytääs raadilta:

(suoja)diodi P6KE51A, saako vastata rautanaulaa yleismittarilla??
kumpaankin suuntaan?
https://www.mouser.fi/ProductDetail/ON-Semiconductor-Fairchild/P6KE51A?qs=5AtiFsybhAyHmS2xuzn3ig==
t: amatöri

1-suuntainen transienttisuoja siis. Ehjästä pitäisi yleismittarin diodialueella näkyä joku vajaan voltin kynnysjännite ja toisinpäin ei mitään (yleismittarin mittausjännite on paljon toimintajännitettä pienempi).

Jos vastaa rautanaulaa (diodi- tai vastusalueella), diodi on rikki.
 
Viimeksi muokattu:
1-suuntainen transienttisuoja siis. Ehjästä pitäisi yleismittarin diodialueella näkyä joku vajaan voltin kynnysjännite ja toisinpäin ei mitään (yleismittarin mittausjännite on paljon toimintajännitettä pienempi).

Jos vastaa rautanaulaa (diodi- tai vastusalueella), diodi on rikki.

juu, piippaa kumpaankin suuntaan(myös irrotettuna) ja tuota ennen olevat vastukset käy tulikuumana+ vieno paistuvan piirilevyn käry ilmoilla:smoke:

milläs tuon uskaltaa korvata, joku näistä:confused:
Haku - PARTCO verkkokauppa
 
eiköhän näillä tiedoilla päässä polttamaan vaihto-osiakin, tutkimme asiaa savun hälvettyä.

mitään menetettävää ei ole, mutta mahdollista on oppia vähän uutta ja ehkä saada kaverille lataava Dewaltti:smoke:
 
@Artsi83 Tottakai sitä voi käyttää mutta eri asia kuinka hyvin se toimii :D
Se meneekö tuosta vain se kymppi läpi vai satku tai enemmän riippunee nyt siitä kuinka tiheästi ne parit on kierretty. Kuvista sitä vähän yritin katsella mutta jokainen vähän erilainen ja ei niin selkeä että voisin varmuudella päätellä onko se riittävän tiheästi kierrettyä.. (Tuskin kuitenkaan puhutaan yli 100m vedosta?)
Cat5/Cat5E ei muistaakseni sitä twistin pitchiä ole speksattu mutta Wiki kertoo että jossain narussa twistejä oli 1.4-1.9 väliltä per 1cm. Cat6 on vähintään 2 per 1cm mutta kuitenkin huomattavasti tiheämpi kuin Cat5/Cat5E.
Tuossa muutama esimerkki kuva.
upload_2018-10-10_13-52-30.pngupload_2018-10-10_14-0-28.pngupload_2018-10-10_14-4-44.png
upload_2018-10-10_14-0-45.png
Katso sitä jöötiä ja kokeile laskea twistit vaikka 10cm matkalta. Jos muistuttaa enemmän tuota alimmaisen tai oikean puolimmaisen kuvan Cat3:sta niin joudut kyllä tyytymään siihen kymppiin. Jos se on sellaista 1.5 per 1cm luokkaa niin paljon todennäköisempi että satanen tai jopa gigabitti menisi siitä läpi.

Mutta tuossa kuitenkin on kymmenen paria niin terminointi vaihtoehdot RJ45:ille joko 4+4+2 tai sitten 2+2+2+2+2.
10 tai 100 kun käyttää vain kahta paria, gigabitti käyttää neljää paria.
Että teoriassa siitä voisi perseillä useamman kympin linkin kytkimien välille. Tai useamman satasen linkin. Jne.
 
Onko noita VDSL-purkkeja edullisessa hintaluokassa? Näyttää maksavan noin 300€ parilta. Onko kaapeli putkessa jossa voisit vaan sitoa paremman piuhan perään ja kiskaista CAT6:n nykyisen tilalle?
 
No Telehelvetin TW-EV902 on sen alle satasen, Verkkokaupasta tomaattiin 2kpl vajaa 183€. Hieman parempi kuin noin 300€.
Telewell - TW-EV902
Telewell TW-EV902 VDSL2 BRIDGE MODEM, hinta 90€

Harmi ettei tuota toteutettu gigabitin porteilla. VDSL2 30a profiililla saisi sen asymmetrisen 200/100.

Tokihan VDSL2 purkkeja on halvempiakin (esim TD-W9970 ~43-45€) mutta ainakin yhden pitäisi pystyä toimimaan keskuspäänä. TW-EV902 tietääkseni halvin joka siihen pystyy?
Ja tilaaja pään purkin pitäisi olla sitten yhteensopiva sen keskuspää purkin kanssa. En näistä VDSL2 purkeista oikein tiedä että olisiko esimerkiksi tuo TD-W9970 yhteensopiva EV902:n kanssa joka OT tilassa.
 
Kiitoksia vastauksista. Kaapeli menee maan alla putkessa, talliin matkaa noin 30m. Täytyy varmaan kokeilla onnistuisiko vetää uusi kaapeli tilalle. Olisihan se ollut liian helppoa käyttää olemassa olevaa kaapelia. Tarkoitus olisi siirtää nassit ja muut surisevat sinne eli nopeus saisi olla hjyvä.
 
Tuolle etäisyydelle riittänee se Cat6. 10G pitäisi kulkea se ~50-55m Cat6 letkua pitkin.
Mikään ei toki estä vetämästä sinne Cat6A tai Cat7:aa mutta on hieman kalliimpi kela.

P.S. Oliko kuinka paksu putki? Nykäse sinne samalla vedolla joku vetonaru. Eli jos on tilaa ja jos joskus haluat vetää jotain muuta läpi niin ompahan naru valmiina.
 
Etsiskelen mikrokontrolleria, jolla pystyisi hallitsemaan 10 inputtia ja 12 outputtia. Inputit on 5V signaaleja napeilta / kytkimiltä ja outputeilla on tarkoitus ohjata transistoreita tai fettejä, jotka syöttää 24VDC-laitteita. Osaako joku suositella tähän tarkoitukseen sopivaa piiriä? Mieluiten joku, jonka pystyy ohjelmoimaan ilman kalliita lisälaitteita.
 
Joskus etsin myös eikä löytynyt kuin vakio 14 jalkaisia 4 portilla. Kaikki yhden portin versiot oli pintaliitoksia.
 
Kiitoksia vastauksista. Kaapeli menee maan alla putkessa, talliin matkaa noin 30m. Täytyy varmaan kokeilla onnistuisiko vetää uusi kaapeli tilalle. Olisihan se ollut liian helppoa käyttää olemassa olevaa kaapelia. Tarkoitus olisi siirtää nassit ja muut surisevat sinne eli nopeus saisi olla hjyvä.

Tuo 30m menee 100M läpi hyvin todennäköisesti. Jos kaplulla ei ole muuta käyttöä, niin valitse 2 paria ja maadoita muut. VMOHBU on yleensä hieman paremmin kierrrettyä kuin sisäkaplut, sitä kun vedetään usein huomattavasti pidempiä vetoja kuin esim MHS:ää.

Mä en nyt ihan 100varmasti osaa sanoa mikä olisi se paras tapa tehdä liittimet.. Ehkä päättää ne vmohbun parit suoraan rj 45 liittimeen jonka tökkää kytkimeen. Jos sinne laittaa liitinyksiköt ja pienen välijohdon siihen tulee kuitenkin pari ylimääräistä liitosta.

Lisäksi kytkimissä on myös eroja noiden väärien kaapeleiden kanssa. Vanhat ammattikäyttöön taarkoitetut koneet toimii paljon pidempään 100M nopeudella kuin 9,90e halpis.
 
Tuo Rohmin AND olikin mielenkiintoinen piiri. Aloin jo kirjoittaa ettei sellaisia ole. Jotkut Dil-koteloiset CMOS piirit kestävät 15 volttiakin. AND portin voi kasata monella tapaa, releillä ja vaikka irtokomponenteista. Sisäänmenoihin ja ulostuloon voi myös laittaa fetit jännitteen muuttajiksi.
CD4081B-MIL CMOS Quad 2-Input AND Gate | TI.com ilman millliä eli 4081 Dil 14 kotelossa kestää näkyään 18V Texas instrumentsilta, en tiedä mitä muitten piirit kestävät.

Edit: Varmaan kaikki huomaavat että tämä on vastaus postiin 564
 
Tuo Rohmin AND olikin mielenkiintoinen piiri. Aloin jo kirjoittaa ettei sellaisia ole. Jotkut Dil-koteloiset CMOS piirit kestävät 15 volttiakin. AND portin voi kasata monella tapaa, releillä ja vaikka irtokomponenteista. Sisäänmenoihin ja ulostuloon voi myös laittaa fetit jännitteen muuttajiksi.
CD4081B-MIL CMOS Quad 2-Input AND Gate | TI.com ilman millliä eli 4081 Dil 14 kotelossa kestää näkyään 18V Texas instrumentsilta, en tiedä mitä muitten piirit kestävät.

Edit: Varmaan kaikki huomaavat että tämä on vastaus postiin 564

Tuollahan se sitten hoituisi. Releitä ajattelin itsekin ensin, mutta koko on aika ratkaiseva tekijä tässä hommassa. Nuo mikroreleetkin ovat kuitenkin isompia kuin piiri. Nyt tarvii sitten enää löytää jostain tuollainen piiri.

Ebayssa olisi, mutta ei kai noilta kiinalaisilta uskalla komponentteja tilata ? Käsittääkseni poikkeuksetta kopioita tai B-laatua.
 
Full Motion 10 26 inch LCD LED Monitor Holder TV Wall Mount Swivel Tilt Bracket Swing Arm VESA 50/75/100mm Loading 10kgs-in Monitor Holder from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group

Mitä olette mieltä? Uskaltaako moisen perään heittää 24 ja 22 tuumaiset näytöt? Saakohan lähempään yhtä, tai lähes yhtä huokeaan hintaa noita varsia?

Siis yhden telineen perään kaksi näyttöä adapterilla vai molemmille näytöille omat telineet? Tuskin tulee yhden näytön kanssa ongelmia.

Amazon.de:sta löytyy aika hyvin telineitä, muitaakseni sieltä ostin omanikin...
 
Verkkokauppa laittoi mailia:

Hei,

Fixpoint-juotostinan (lyijypitoisuus 38%) myynti kuluttajakäyttöön on
ollut kiellettyä 1.3.2018 alkaen. Lyijylle aineena tuli EU:n
CLP-asetuksella (EY) N:o 1272/2008 voimaan yhdenmukaistettu luokitus
lisääntymiselle vaaralliseksi kategoriaan 1A, sekä imetykseen tai
imetyksen kautta vaikutuksia aiheuttavaksi.

1.3.2018 tai sen jälkeen ostetun tuotteen käyttö tulee lopettaa
välittömästi, ja palauttaa tuote Verkkokauppa.comin huoltoon tai
myymälään. Tuotteen ostohinta hyvitetään asiakkaalle. Kuittia ei vaadita.

Ilmoitus liitteenä.

Ei varmaan tarvii palautella? :D:smoke: Ei nappais noita lyijyttömiä käytellä vai onko niitä hyviäkin olemassa?
 
Käytän edelleen lyijyllistä tinaa koska luotan kauan testattuun. Lyijy on tietysti aiheuttanut kauheita oireita, aamuisin väsyttää ja rahat on aina loppu. Sitäpaitsi en tee mitään kuluttajakäyttöön
 
Tämä selvä :D Tuota tulee kyllä niin harvoin käytettyä etten nyt kovin huolissani olisi terveysvaikutuksista, varsinkaan kun löytyy säädettävä kolvi, niin ei kai höyrystyminenkään pitäisi tulla ongelmaksi?

Toki tässä on tullu koko pienen ikänsä käytettyä lyijyllisiä, että eiköhän se laiva jo seilannut? :dead:
 
Minkälaisen kolvin ajattelin höyrystävän lyijyä? Ei taida ihan tavallinen welleri piisata.
 
No kunhan nyt kolvatessa ei suoraan hengittele niitä käryjä niin eipä se niin vakavaa ole, oli sitten lyijyä tai ei. Edes joku tuuletin vetämässä ne pahimmat käryt pois on parempi kuin ei mitään.
 
Minkälaisen kolvin ajattelin höyrystävän lyijyä? Ei taida ihan tavallinen welleri piisata.

Jostain muistan lukeneeni että 450 celciusta riittää vai olikohan jonkun omia höpötyksiä? Vai onko niin että yli 450 astetta pitää mennä että on vaaraa? Yleisesti nuo juotosasemat taitaa olla sen 150-450 C?
 
No kunhan nyt kolvatessa ei suoraan hengittele niitä käryjä niin eipä se niin vakavaa ole, oli sitten lyijyä tai ei. Edes joku tuuletin vetämässä ne pahimmat käryt pois on parempi kuin ei mitään.
Joo yleensä on edes liesituuletin vetämässä pahimmat kömyt pois. Tässä kämpässä ole muualla tilaa kuin lieden päällä puuhastella :rofl:
 
Jostain muistan lukeneeni että 450 celciusta riittää vai olikohan jonkun omia höpötyksiä? Vai onko niin että yli 450 astetta pitää mennä että on vaaraa? Yleisesti nuo juotosasemat taitaa olla sen 150-450 C?

Varmaan jotain sinne päin. Muistaakseni lyijylliset 62/36 63/37 60/40 sulaa 180-190*C välillä. Muut lyijyttömät juotostinat vaatii jotain 200-300*C väliltä riippuen sekoituksesta. Että ollaan aika kaukana tuosta 450*C.
 
Varmaan jotain sinne päin. Muistaakseni lyijylliset 62/36 63/37 60/40 sulaa 180-190*C välillä. Muut lyijyttömät juotostinat vaatii jotain 200-300*C väliltä riippuen sekoituksesta. Että ollaan aika kaukana tuosta 450*C.

Joo ei tuo säädettävällä kolvilla pitäisi muodostua ongelmaksi. Lähinnä mielessä oli että voi tulla ongelmaksi jos jollain 200W ei-säädettävällä kolvilla pistelee menemään :D

https://diamondenv.wordpress.com/2011/01/06/lead-exposure-during-soldering/ sanoi:
Where lead containing solders are used, the risk from lead is usually very low. This may seem strange given the high percentage of the metal in the solder. However, soldering is usually carried out at a temperature of around 380 C and significant lead fume is only evolved at temperatures above 450 C. So exposure by inhalation is normally insignificant.

Joo eli se oli kun mennään yli 450*C.
 
Kannattaa myös miettiä miten lyijyllistä käsittelee ja esimerkiksi pestä kätensä juottamisen jälkeen.

Olisi varmaan hyvä tietää miten ennen pärjättiin kun tuuletukset ym olivat mitä olivat. Luulisi että haitat olisivat silloin näkyneet paremmin. Vaikka silloin oli kyllä suurempiakin ongelmia, tuskin vaikka tupakoijat ehtivät huomata lyijyongelmia ennenkuin keuhkot veivät hautaan.
 
Muistelen että silmäsyövän syyksi epäiltiin 90-luvulla elektroniikkakokoonpanoa, -korjausta ja muita tehtäviä missä ei ollut kärynpoistoa. Ei tietoa johtivatko epäilyt mihinkään syy-seuraus -suhteeseen virallisesti, mutta kärynpoistolaitteita myytiin enemmän
 
Osaisiko joku eletroniikkamies laskea, miten saisin laskettua 12V jännitteen 1,6V. Kyseessä ohjausvirta ja yritin Flukella mitata amppeereita mutta edes milliamppeeri alueella en saanut lukemia, joten juuri minkäänlaista kuormaa ei piuhassa mene. Lisäksi tarvitsisin kytkennän päähän diodion, niin, että virta ei tule kytkentään päin.

Lähinnä tarvitsisin lukemat että minkäkokosen etuvastuksen ja diodit tarvitsin kytkentään?
 
Ah, ne sijapäätteet. Mitä tarkoittaa "miten saisin laskettua 12V jännitteen 1,6V." Pudotetaan 1,6V volttia vai 1,6 volttiin.

Noilla tiedoilla ei voi laskea vastuksia kun pitäisi tietää virta. Jos ei kuormitusta ole paljon niin näin, valitaan joku sopiva virta joka on runsaasti isompi kuin mitä tarvitset. Sanotaan 1mA. Kokonaisvastus on 12V/1mA eli 12kilo-ohmia. 1.6V vaatii 1.6kilo-ohmia eli 1.6V/1mA. Loppu on 12kilo-ohmia-1.6kilo-ohmia. Tai käytät potentiometriä, tätä varten ne on tehty.

Toinen vaihtoehto on zenerdiodiviritys. En löytänyt 1.6V diodia, löytyi 1.8V.

Sitten voit virittää sarjaan niin monta tavallista piidiodia, ledejä ja shotkydiodeja kuin tarvitaan. Niissä pitää kulkea tietysti myös virtaa.
 
Ettei vaan ole joku fetti ohjaamassa kytkentää jos virtaa ei ohjatessa kulje? Silloin riittäisi hatusta heitettynä pari kolme diodia sarjaan pudottamaan jännitettä noin 1,6 volttia ja vaikka 10kohm alasvetovastus. Kerro toki vähän enemmän ongelmasta
 
Siis, kyseessä auton sisätilanpuhaltimelle menevä ohjausvirta/herätevirta. 1-teholla 1.6volttia, 2-teholla 2.5volttia, 3-teholla 3.6V... jne

Ja siis varmaan juuri jonkun 1mA mukaan täytyisi laskea, kun kuormitusta ei ole. Sisätilanpuhallinmoottoriin menee omat jatkuvat +12V johdot jokaiselle teholle erikseen.

Kytken webaston ohjausta sisätilanpuhaltimeen. Sain jo toimivan kytkennän tehtyä vastuksella, zenerillä ja diodilla. Mutta ongelmaksi tuli, että kun liitin sen ohjainjohtoon se rajoitti auton käydessäkin aina sen tehon pelkästään tuolle 1-tehollle. Sitten yritin tyrkätä diodin "väärinpäin" kytkennän päähän mutta en oikein enää meinaa saada 1,6volttia ulos..

(Selvennykseksi, webastolta siis tulee +12V aina kun webasto antaa käskyn sisätilanpuhaltimelle

En ole siis mikään sähkömies, pelkkä onneton kolvi-harrastelija :facepalm:

Minkäkokosa diodeja lähtisin hakemaan kaupasta? 10k ohm vastus voisi varmaan sattua aika hyvin kuormaksi.
1,6volttiin. Ja pitäisi mielellään olla se 1,6 eikä 1,8.. Periaatteessa tuon 0,2v voisin pelata suurentamalla/pienentämällä hiukan etuvastusta. eikö?
 
Viimeksi muokattu:
Diodeiksi käy aika monet eli vaikka 1N4007 tai 1N4148. Joku ledkin voisi käydä. Niitten jännite riippuu väristä. Diodin jännite riippuu myös virrasta. Eli kokeilemista vaaditaan.
Potentiometri kävisi myös ja taitaisi olla parempikin. Eli osta 1kilo-ohmin-10k lineaarinen potentiometri ja säädä sillä jännite hyväksi. Jos virta on tosiaan pieni, niin tuo toimii hyvin.
Potentiometrissä on 3 piuhaa/piikkiä. Vastusradan alku ja loppu ja liuku. Potentiometri – Wikipedia. Tuossa wikipediasivussa on kuva "Esimerkkejä potentiometrin käytöstä". Keskimmäinen on sopiva. Ulos piikkiin säädät 1.6V, sisään piikki on 12V ja se kolmas on maa eli 0V.
 
Eli voisin tehdä tuolla 1-10k ohm potikalla kytkennän niin, että siintä lähtevän (keskimmäksen) piuhan päähän pistäisin diodin ja säätäisin potikalla virrankohdalleen mittarin kanssa? Mahtaako potikka olla niin tarkka säätöinen, että sillo saisi tarkalleen tuohon 1,6v? Kiitos neuvoista
 
Normaalisti autossa ko. Kytkentä tehdään webaston omalla erikseen myytävällä IPCU releellä joka ohjelmoidaan myydessä haluttuun jännitteeseen softalla, halvimmillaan 120e tuo. Mun mielestä ei mitään järkeä toteuttaa niin kun tosiaan onnistuu noilla muutaman kolikon osilla?
 
Viimeksi muokattu:
Onko jotain tunnetusti laadukasta paikkaa mistä kannattaa tilata ledejä vai onko samanlaista tuurinkauppaa kaikkialla ? Tarvitsen 3mm "amber" sävyisiä ja kirkkautta saisi olla reilusti. Tulevat suuntavilkku projektiin niin kaikki näkyvyys on plussaa. Tietysti jos joku osaa heittää, että paljon millicandeloita olisi hyvä olla per ledi niin sekin kiinnostaa. Veikkaan että 10-15lediä saan mahtumaan per puoli.
 
Onko jotain tunnetusti laadukasta paikkaa mistä kannattaa tilata ledejä vai onko samanlaista tuurinkauppaa kaikkialla ? Tarvitsen 3mm "amber" sävyisiä ja kirkkautta saisi olla reilusti. Tulevat suuntavilkku projektiin niin kaikki näkyvyys on plussaa. Tietysti jos joku osaa heittää, että paljon millicandeloita olisi hyvä olla per ledi niin sekin kiinnostaa. Veikkaan että 10-15lediä saan mahtumaan per puoli.

Jokin sellainen liike joka kertoo ledin valmistajan tuotenumeron ja sitä kautta löytyy datalehti, silloin tietää mitä tilaa.
Itse suosin yleensä mahdollisimman kirkkaita koska halutun valotehon saa pienemmällä virralla. Miinuksena monet erikoiskirkkaat ovat kapeammalla keilalla eli sekin käyttötarkoituksen mukaan.

Jos värillä on väliä niin ensin se ja jäljelle jääneistä vaihtoehdoista kirkkain, noita on aina helpompi himmentää jos on tarve eikä hintakaan nykyisin ole kovin paha himmeämpiin verrattuna.

Esim täältä hakemaan sopivia vaihtoehtoja:
Osta LEDit, THT | Distrelec Suomi
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 782
Viestejä
4 557 538
Jäsenet
75 055
Uusin jäsen
1Need2Pee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom