Pienten kysymysten ketju

Varmaan jostain ebaysta tai alista. Jos tarve saasa nopeasti aitoja komponentteja niin partcosta näkyy olevan postit 6,90e.
Partcossa vaan taitaa olla minimi toimitettava lähetys 7e arvosta tavaraa + postikulut eli parin konkan lisäksi pitää tilata samalla jotain muutakin. Taitaa muillakin kotimaisilla komponenttiliikkeillä joko isot postikulut tai minimiostosmäärä tai molemmat. Partco sentään laski toimituskuluja vähäsen, ennen oli alkaen 9e.
 
Tuli korjauspöydälle vanha Tamiyan radio-ohjattava. Tehonsäätöpotikka jää jumiin kun on kiinni moottorissa ja teho jää vakioksi. Kun ottaa moottorin irti potikasta, säätö toimii normaalisti ohjaimella. Mistähän lähtis etsimään vikaa?
 
Nyt kyllä tarttis kuvan kera mikä on tehon säätöpotikka. Oikein vanhoissa oli servolla liikuteltava nopeuden säädin joka hukkasi ylimäärä tehon keraamisessa vastuksessa ja uusissaelektroninen nopeuden säädin joka käyttää pwm signaalia ohjaamaan moottoria
 
Nyt kyllä tarttis kuvan kera mikä on tehon säätöpotikka. Oikein vanhoissa oli servolla liikuteltava nopeuden säädin joka hukkasi ylimäärä tehon keraamisessa vastuksessa ja uusissaelektroninen nopeuden säädin joka käyttää pwm signaalia ohjaamaan moottoria
Juuri tuo servo/vastus yhdistelmä. Eikö se käytännössä ole potikka, jota ohjataan servolla?
 
Ei oikeastaan siinä on vain 3 asentoa eteen ja 3 taakse ei siis lineaarista säätöä mutta jos servo liikkuu ilman väli tankoa niin tutki onko se nopeuden säädin jumissa tms sen pitää hyvin kevyesti liikkua ja servon voi testata jarruttamalla sormella servon päällä olevaa vartta että onko siinä voimaa ja ei ole rattaista hampaat paskana
 
Servo liikkuu silloin normaalisti, kun moottori ei ole kuormana. Kun moottori on kuormana, niin servo jämähtää paikalleen.
 
Voisko moottorissa olla oikosulku joka hitsaa No parin kärjet kiinni tollaseen moottorin pitäs helposti pyöriä 2 sormipatterilla jos on kunnossa siis motti irti johdot irti 2 patteria peräkkäin ja vapaat patterin päät moottorin johtoihin.tai moottorista tulee jostain syystä pahoja häiriöitä ettei ohjaimen signaali tule perille toimiiko ohjaus jos moottori kiinni
 
Kuulostaisi että moottori ottaa virtaa niin paljon että akku kyykkää ja servo ei jaksa enää palauttaa. Mut toki kuvat tuosta koko systeemistä auttaisi.
 
Toimiiko ohjaus silloin kun jumittaa?
Ja onko erillinen vastaanotinakku/patterit ja ajoakku. Vai erillinen bec- piiri?
Paempia neuvoja saa kun laittaa muutaman kuvan.
 
Tällaiset sisukset
 

Liitteet

  • 6B43209C-DE5F-4021-B85C-599C4CA6D27B.jpeg
    6B43209C-DE5F-4021-B85C-599C4CA6D27B.jpeg
    383,8 KB · Luettu: 78
  • image.jpg
    image.jpg
    382,8 KB · Luettu: 76
Moottori pyörii kahdella 1.5v sormiparistolla sarjassa.
Auto toimi tällä setupilla muutaman päivän.
 
hhmmm onkos tuolla vastaanottimen virransyötössä 4 kpl 1.5aa pattereita , oisko ne loppu. ja toimiiko ohjaus silloin kun moottoria koittaa nopeudensäätimellä pyörittää. myös jos jossain on löysä liitos metalli metalli osassa niin se myös aiheuttaa radiohäiriöitä. mahdollista ehkä olisi että esivastus sellanen keraaminen valkoinen möntti ois oikarissa , niin se vetäisi akusta liikaa virtaa ja servo ei jaksa liikkua.jos ei muuta keksi niin vaihda ohjaus ja kaasu servo ristiin ja testaaa mitä tapahtuu. btw esivastusta ei käytetä täys kaasulla joten jos auto toimii täys kaasulla mutta ei pienemmillä todnäk vika on esivastus.miksi kuvissa näyttää olevan ruskea johto sulanut tms saanut liika lämpöä?
 
Mitä tulee kiinni tuohon punaseen jst liittimeen.Jos löytyy yleismittari mittaa nuo vastukset onko oikosulussa
 
Katselin kanssa noita johtoja, että ovat vähän heikossa hapessa. Vastukset olivat resistansilta tuplasti mitä kyljessä lukee. Mutta molemmissa vastuksissa oli sama resistanssi, niin ajattelin että on ok.
 

Liitteet

  • image.jpg
    image.jpg
    236,5 KB · Luettu: 25
Hmm en usko että tuohon punaiseen liittimeen tulisi moottori eikö mosa mene 2 sellasella erillisellä plugilla
 
Imo punaseen liittimeen missä on ohuet musta ja punainen liitin pitäisi tulla 4
.5 volttia patteri pitimeltä joka syöttää servojen virran
 
vai oisko siinä syöttä vastaanottimelle 5volttia , hitto kun on aikaa kun viimeks noitten kaa leikin , ollut jo liian kauan elektronisia nopeuden säätimiä
 
tilanne siis on että tohon mekaaniseen säätimeen tulee akkusta sähkö todnäk tamiya liittimen kautta , ja moottoreille menee sellasella 2 banaani pistokkeella. tuo punanen jää mysteeriksi mutta vastaan otin tarvitsee jostain +5 jännitteen tuleekos se sitten ton noparin toisen vastuksen kautta vai 4 patteri paketista
omasta mielestä ei tamian mekaanisessa ollut sähköjen ulosottoa servoille vaan vastari ja servot syötettiin 4x 1.5v aa pattereista. tosin muistikuvat on hataria siitä on jo 32 vuotta aikaa kun oli noita mekaanisella noparilla olevia vehkeitä =)
 
Tuo on sellainen oppimiskokemus, itselle ja lapsille. Löysivät tuon enonsa varastoista. Uusittu vastaanotin ja akku. Jatkan ihmettelyä huomenna. Kiitos tähän astisesta!
 
Valkoiseen 2- napaiseen tamiya- liittimeen tulee ajoakku.
Moottorille menee yleensä saman paksuiset erilliset johdot joissa 1 liitin, näkyy tuolla jossain kuvassakin.
Screenshot_20230403_220055_Chrome.jpg
Tässä näkyy että vastaanottimeen menee 3 johtoa. 2 niistä on servot jolloin 3. on se jonka kautta tulee syöttö.
Auton päällä oli kuvassa merkittynä on-off, onko siinä kytkin vai tyhjä paikka?
Lisäksi tuossa on tuo punainen pieni jst- liitin. Arvaan että sen ja vastaanottimen välissä on bec- piiri jos autossa ei ole erillistä vastaanotinakkua (joissakin oli, toisissa ei).
Ei kuitenkaan koskaan suoraan ajoakusta.

Niiden vastusten resistanssilla ei ole niin tarkkaa, vaikuttaa vähän ajonopeuteen muiten kuin täysillä eli anna olla jos eivät ole poikki.

Mielestäni en löytänyt mainintaa toimiko ohjaus silloin kun kaasu jumittaa?

Paras ratkaisu olisi tietysti vaihtaa kaasuservon ja mekaanisen säätimen tilalle oikea säädin...
 
IMG_1044.jpeg


Potilaana sähköpyörän 36v akku, ilmeisesti syksyllä päässyt vettä sisälle ja talven aikana tehnyt temput, pari moduulia on pimeänä. En ole näiden akkujen kanssa paljoa kikkaillut, mutta löytyyköhän suoraan valmiiksi koottuina kuvan mukaisia 4kpl kennon moduuleita?

Alkuperäisessä akussa tiedot 36v/8.8Ah/317Wh.. Mikähän olisi oikea korvaava 18650 akkutyyppi?
 
Viimeksi muokattu:
mitäs akkutyyppiä nuo on ? sitten oikestaan pitäs tietää miten nua on kytketty eli montako sarjassa ja montako rinnan sitten olisi helppo etsiä.
sikäli mikäli luen oikein tuota paperia jos yhden 4 kennon paketti vai onko tuossa 8 kennoa , kuvasta ei oikeen saa selvää on noin 4volttia tarkoittaisi se että siellä on tavallaan rinnan 4 kennoa jolloin ampeerit on yhden kennon kapasiteetti kertaa kennojen määrä , on kyllä vaikeesti selitetty =).
lipoissa ne monasti kertoo esim näin 1s2p paketti siis jossa yksi kenno eli jännite on 1x kennon jännite ja virta kapasiteetti on kennon kapasiteetti x 2.
ei välttämättä valmiita paketteja saa mutta jos raakakennot tilaa juotos korvilla helppo nuo on tinata tuollein. miten sitten ikinä tarvitseekaan.äh pitäs lulkee tarkemmin siis 4 kennon paketti eli etsi akkutyypillä 1s4p kennoa. tässä äkkiseltään hakuja li ion akuille.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
mitäs akkutyyppiä nuo on ? sitten oikestaan pitäs tietää miten nua on kytketty eli montako sarjassa ja montako rinnan sitten olisi helppo etsiä.
sikäli mikäli luen oikein tuota paperia jos yhden 4 kennon paketti vai onko tuossa 8 kennoa , kuvasta ei oikeen saa selvää on noin 4volttia tarkoittaisi se että siellä on tavallaan rinnan 4 kennoa jolloin ampeerit on yhden kennon kapasiteetti kertaa kennojen määrä , on kyllä vaikeesti selitetty =).
lipoissa ne monasti kertoo esim näin 1s2p paketti siis jossa yksi kenno eli jännite on 1x kennon jännite ja virta kapasiteetti on kennon kapasiteetti x 2.
ei välttämättä valmiita paketteja saa mutta jos raakakennot tilaa juotos korvilla helppo nuo on tinata tuollein. miten sitten ikinä tarvitseekaan.äh pitäs lulkee tarkemmin siis 4 kennon paketti eli etsi akkutyypillä 1s4p kennoa. tässä äkkiseltään hakuja li ion akuille.

Puuilossa näyttää olevan jotain 4Ah 18v tamforce akkuja myynnissä 19,90e (ja eikös tuossa isommassa 4Ah nyt sitten ole yhteensä 18650 akkua?). Siitähän voisi saada uudet kennot halvalla, mutta onko turhaa työtä yritellä juotella yhteen noita irti leikattuja kontakteja, mahtaako siihen tina edes napata kiinni.
 
Jaa a pistehitsillä ne yleensä on kii mutta luulis peltikorviin tinan tarttuvan. Tosin ainakin saman mah omaavia kennoja sinne pitäs laittaa ja tiedä sitten onko bms piiri vetänyt koko paketin jojoon jos 2 kennoa pakkaa on 0v jänniteessä voit koittaa pyörän mallilla ja haulla uudelleen kennotus hakea jos joku olisi samanlaisen paketin kanssa turanut joskus johonkin bms piirin jotkut velhot tehny oman softan jolla paketin saa henkiin jos valmistaja estää uudelleen kennotuksen edit läppärin akut on ainakin kasa paskaa jos joku kenno kuolee eli ne ei ainakaan kennoja vaihtamalla kuntoon tule
 
Jaa a pistehitsillä ne yleensä on kii mutta luulis peltikorviin tinan tarttuvan. Tosin ainakin saman mah omaavia kennoja sinne pitäs laittaa ja tiedä sitten onko bms piiri vetänyt koko paketin jojoon jos 2 kennoa pakkaa on 0v jänniteessä voit koittaa pyörän mallilla ja haulla uudelleen kennotus hakea jos joku olisi samanlaisen paketin kanssa turanut joskus johonkin bms piirin jotkut velhot tehny oman softan jolla paketin saa henkiin jos valmistaja estää uudelleen kennotuksen edit läppärin akut on ainakin kasa paskaa jos joku kenno kuolee eli ne ei ainakaan kennoja vaihtamalla kuntoon tule

Kyseessä joku 10v vanha Batavus merkkinen naisten pyörä, Shimanon napamoottorilla edessä. Mutta kaikki muut sähköt vaikuttaa aika kiinalaiselta, akuissa ei sisällä ole minkään maailman merkintöjä, mutta käsittääkseni 2200mAh kennot olis, jos jakolasku meni kohdalleen. Luulen että teurastan puuilon akun ja katsotaan mitä siitä saadaan aikaan. Pyörän onneksi saa liikkumaan kun syöttää vaan virtajohtoihin sopivan jännitteen.
 
Tuo on sellainen oppimiskokemus, itselle ja lapsille. Löysivät tuon enonsa varastoista. Uusittu vastaanotin ja akku. Jatkan ihmettelyä huomenna. Kiitos tähän astisesta!
Anteeksi kesti palata. On ollut niin komea keli, ettei kerkiä olemaan sisällä.

Pitäisi alkaa vian etsiminen helpoimmasta, eli akun latauksesta. Ei jaksanut pyörittää servoa ja moottoria yhtäaikaa, kun akku ei ollut täydessä latauksessa….
 
Mikähän tätä vaivaa( ei vaivaa takinakone) kun tuo ylempi virhe-ledi palaa ja täten kone lähde käymään enään.
20230415_142802.jpg
 
Mikähän tätä vaivaa( ei vaivaa takinakone) kun tuo ylempi virhe-ledi palaa ja täten kone lähde käymään enään.

No jos taajarille tulee jännite ja virheen merkkivalo syttyy niin voidaan päätellä että vika on joko ohjauksessa tai taajarin ajamassa kuormassa (tai sitten itse taajarissa). Eli tarvitsisi mitata ainakin moottorin kunto ja se että toimiiko nopeuden säätö jos sellaista edes on. Ei kai tuossa laitteessa kovin montaa sähköistä osaa edes ole? Sähkölaitekorjaamossa tuossa hommassa ei kauaa nokka tuhise jos sellainen paikkakunnalla löytyy.

 
Ideoita mikä tuo Skil 20V Energy Platform akun D-liitin on? Liitin on syvemmällä akun rungossa kun positiivinen ja negatiivinen terminaali. Työkalussa on kolmas liitin tuohon kohtaan.

20230415_174022.jpg20230415_174028.jpg

Jännite akussa 19,9V, positiivisen ja D-liittimen välillä 19,7V ja negatiivisen ja D-liittimen välillä 0V.

Kokeilin labravirtalähteellä työkalua (LED valo) ja lähtee päälle kun syöttää + ja - napoihin jännitteen. Eli työkalu ei tarvitse tuota keskimmäistä pinniä toimiakseen. Eli mikä tuo nyt voisi olla, laturia varten pinni kennojen jännitteen tai lämpötilan tarkkailuun tms? Miksi sitten kolmas liitin koneessa?

Pohtinut, että voisiko näitä akkuja hyödyntää joissain omissa projekteissa. Uskaltaisikohan luottaa siihen, että BMS ja matalan jännitteen katkaisu on itse akussa, eikä työkalussa? Voisko tuota testata jotenkin? Jos tuohon jonkun hilavitkuttimen lyö kiinni 3D printatulla adapterilla suoraan + ja - napoihin, niin se sit herkästi vetää akun ihan tyhjäksi, jos akku ei osaa katkaista virtaa kennojen jännitteet tiputtua riittävän alas.
 
No jos taajarille tulee jännite ja virheen merkkivalo syttyy niin voidaan päätellä että vika on joko ohjauksessa tai taajarin ajamassa kuormassa (tai sitten itse taajarissa). Eli tarvitsisi mitata ainakin moottorin kunto ja se että toimiiko nopeuden säätö jos sellaista edes on. Ei kai tuossa laitteessa kovin montaa sähköistä osaa edes ole? Sähkölaitekorjaamossa tuossa hommassa ei kauaa nokka tuhise jos sellainen paikkakunnalla löytyy.

Talvella toimi vielä ja ohjeen mukaan ivobuutti autaa resetoimaan. Ja resetti toimii, vika valo sammuu. Kun yrittää käynnistää, ei lähde pyörittämään ja vika valo syttyy.
Uus taajuus muuntaja saman olonen maksaa enemmän, mitä olen viimekesänä maksanut laitteesta.
Huomenna tutkailen lisää
Ei ole jumissa koneisto.

Muutamat pizzataikinat olen vääntänyt taikina koneella.
 
Ideoita mikä tuo Skil 20V Energy Platform akun D-liitin on? Liitin on syvemmällä akun rungossa kun positiivinen ja negatiivinen terminaali. Työkalussa on kolmas liitin tuohon kohtaan.

20230415_174022.jpg20230415_174028.jpg

Jännite akussa 19,9V, positiivisen ja D-liittimen välillä 19,7V ja negatiivisen ja D-liittimen välillä 0V.

Kokeilin labravirtalähteellä työkalua (LED valo) ja lähtee päälle kun syöttää + ja - napoihin jännitteen. Eli työkalu ei tarvitse tuota keskimmäistä pinniä toimiakseen. Eli mikä tuo nyt voisi olla, laturia varten pinni kennojen jännitteen tai lämpötilan tarkkailuun tms? Miksi sitten kolmas liitin koneessa?

Pohtinut, että voisiko näitä akkuja hyödyntää joissain omissa projekteissa. Uskaltaisikohan luottaa siihen, että BMS ja matalan jännitteen katkaisu on itse akussa, eikä työkalussa? Voisko tuota testata jotenkin? Jos tuohon jonkun hilavitkuttimen lyö kiinni 3D printatulla adapterilla suoraan + ja - napoihin, niin se sit herkästi vetää akun ihan tyhjäksi, jos akku ei osaa katkaista virtaa kennojen jännitteet tiputtua riittävän alas.
Monessa vastaavassa akussa on joko lämpötila-anturi tai dataväylä kolmannessa liittimessä ja sitä kautta akku voi kertoa tilastaan laturille tai työkalulle. Muunmuassa BigCliven kanavalla youtubessa on akkujen, laturien ja työkalujen purku- ja reverse engineering -videoita joissa kerrotaan tuosta tarkemmin.
 
Miksi hemmetissä lataavat invertterit ovat kadonneet maailmasta? Niitä oli ennen joka putkassa hyllyssä.
 
Polkupyörän akun korjaus onnistui, kun vihdoin löysin häviksissä olleen kolvin. Tina tarttui hyvin katkaistuihin metallikontakteihin. Yli jäi pari 18650 akkua, jotka pitää virittää sähkökäyttöiseen kärpäslätkään.

Vesi oli päässyt ohjausmoduulin sisälle, eikä elvyttelystä huolimatta koeajolle päästy. Tuo kontrolleri varmaan on joku kiinalainen yleismalli, täytyy tutkia…
 

Liitteet

  • 91542CF9-6F24-4F21-AC7B-81C41812631C.jpeg
    91542CF9-6F24-4F21-AC7B-81C41812631C.jpeg
    405 KB · Luettu: 48
  • 4F326714-17F7-401C-BC61-1197F876E672.jpeg
    4F326714-17F7-401C-BC61-1197F876E672.jpeg
    280 KB · Luettu: 49
Voisiko joku linkata kätevän lähteen tai selittää pikaisesti hieman PCIe ja M.2 toiminnasta.

Tarkoituksena jakaa yksi PCIe x16 väylä useammaksi x1 (tai x4) väyläksi M.2 moduuleille. Pikaisesti wikipedian artikkelistä jäi sellainen käsitys, että yksittäisessä linjassa (ei data lanet vaan ensimmäiset 13pinniä (pl. virransyöttö) voi olla vain yksi laite kerrallaan eli useampi tarvitsee kytkimen. Data lanet voi kuitenkin ilmeisesti jakaa valmiiksi ja kytkin hoitaa vain noita muita? Vai onko tämä yllä kuvattu PCIe bifurcation ja varsinainen PCIe kytkin jakaa myös dataväylät esimerkiksi 2kpl x16 laitteita vuorotellen yhteen x16 väylään?

Asia kiinnostaa näin yleisemminkin, mutta nyt tällä kertaa olisi tarkoituksena liittää A+E mallinen Coral AI moduuli PCIe väylään (B+M mallisten saatavuusongelmien vuoksi) ja mieluiten niin että samalle kortille saisi muutaman M mallisen NVMe laitteen myös.

Katsoin alustavasti ASUS Hyper M.2 x16 V2 -korttia, mutta tuosta saa sellaisen käsityksen että tämä olisi pelkkä NVMe kytkin eikä tukisi muita PCIe laitteita vai tarkoitetaanko tässä vain, että muut M.2 slotin tukemat väylät (SATA, USB, yms) eivät toimi. Onko siis erikseen vain NVMe kytkimiä ja PCIe kytkimiä? PCIe kytkin varmaan kuitenkin pystyy myös aina toimimaan NVMe kytkimenä?

Oletetaan, että kortti tarjoaa 4kpl Key M slotteja joista jokainen tarjoaa yhden PCIe x4 väylän. Entä jos käytän adapteria jolla kytken korttiin Key A moduulin, joka tarvitsee vain yhden PCIe x1 väylän, vaikka standardin mukaan Key A voisi tarjota 2kpl x1 väyliä. Tämä x4 väylä varmaankin leikkaantuu x1 väyläksi ja Key A moduulin toinen x1 väylä menetetään vai toimiiko esim. tuo PCIe bifurcation tuon yhden tason läpi tai kytkimen läpi?

Eli onnistuuko (edullisesti) kytkeä sekaisin PCIe ja NVMe laitteita yhteen emolevyn PCIe x16 väylään ja kumpi on järkevämpää PCIe bifurcation vai PCIe kytkin? Vai kuopataanko idea ja laitetaan NVMe laitteet eri kortille ja muut kaikki suoraan emolevylle eri paikkoihin eli kalliimpi emolevy sitten?

Tästä tuli nyt harvinaisen sekava selostus, mutta jos joku saisi juonenpäästä kiinni ja tönäisisi oikeaan suuntaan.
 
Voisiko joku linkata kätevän lähteen tai selittää pikaisesti hieman PCIe ja M.2 toiminnasta.

Tarkoituksena jakaa yksi PCIe x16 väylä useammaksi x1 (tai x4) väyläksi M.2 moduuleille. Pikaisesti wikipedian artikkelistä jäi sellainen käsitys, että yksittäisessä linjassa (ei data lanet vaan ensimmäiset 13pinniä (pl. virransyöttö) voi olla vain yksi laite kerrallaan eli useampi tarvitsee kytkimen. Data lanet voi kuitenkin ilmeisesti jakaa valmiiksi ja kytkin hoitaa vain noita muita? Vai onko tämä yllä kuvattu PCIe bifurcation ja varsinainen PCIe kytkin jakaa myös dataväylät esimerkiksi 2kpl x16 laitteita vuorotellen yhteen x16 väylään?

Asia kiinnostaa näin yleisemminkin, mutta nyt tällä kertaa olisi tarkoituksena liittää A+E mallinen Coral AI moduuli PCIe väylään (B+M mallisten saatavuusongelmien vuoksi) ja mieluiten niin että samalle kortille saisi muutaman M mallisen NVMe laitteen myös.

Katsoin alustavasti ASUS Hyper M.2 x16 V2 -korttia, mutta tuosta saa sellaisen käsityksen että tämä olisi pelkkä NVMe kytkin eikä tukisi muita PCIe laitteita vai tarkoitetaanko tässä vain, että muut M.2 slotin tukemat väylät (SATA, USB, yms) eivät toimi. Onko siis erikseen vain NVMe kytkimiä ja PCIe kytkimiä? PCIe kytkin varmaan kuitenkin pystyy myös aina toimimaan NVMe kytkimenä?

Oletetaan, että kortti tarjoaa 4kpl Key M slotteja joista jokainen tarjoaa yhden PCIe x4 väylän. Entä jos käytän adapteria jolla kytken korttiin Key A moduulin, joka tarvitsee vain yhden PCIe x1 väylän, vaikka standardin mukaan Key A voisi tarjota 2kpl x1 väyliä. Tämä x4 väylä varmaankin leikkaantuu x1 väyläksi ja Key A moduulin toinen x1 väylä menetetään vai toimiiko esim. tuo PCIe bifurcation tuon yhden tason läpi tai kytkimen läpi?

Eli onnistuuko (edullisesti) kytkeä sekaisin PCIe ja NVMe laitteita yhteen emolevyn PCIe x16 väylään ja kumpi on järkevämpää PCIe bifurcation vai PCIe kytkin? Vai kuopataanko idea ja laitetaan NVMe laitteet eri kortille ja muut kaikki suoraan emolevylle eri paikkoihin eli kalliimpi emolevy sitten?

Tästä tuli nyt harvinaisen sekava selostus, mutta jos joku saisi juonenpäästä kiinni ja tönäisisi oikeaan suuntaan.
Mun käsityksen mukaan emolevyn pitää tukea PCI-e bifurcationia ja ilman emon tukea se ei tule toimimaan.
 
Menin sitten idioottina irroittamaan koneellisen ilmanvaihdon säätöyksiköstä nupin tuosta sen tapista ja erehdyin koskemaan nupissa olleeseen ruuviin päädyssä sillä seurauksella, että nuppi ei mene enää paikoilleen tappiin.
Tunnistaako joku mitä standardia tuo tappi on (=mitat) jos 3D-tulostaisin uuden nupin tuohon tappiin?
IMG_6566.jpeg
 
Menin sitten idioottina irroittamaan koneellisen ilmanvaihdon säätöyksiköstä nupin tuosta sen tapista ja erehdyin koskemaan nupissa olleeseen ruuviin päädyssä sillä seurauksella, että nuppi ei mene enää paikoilleen tappiin.
Tunnistaako joku mitä standardia tuo tappi on (=mitat) jos 3D-tulostaisin uuden nupin tuohon tappiin?
IMG_6566.jpeg
Kiristit siis nupissa olevaa ruuvia? Joissakin nupeissa siinä päällä oleva ruuvi on sen nupin kiristys akseliin, eli ensimmäisenä kokeilisin kiertää sitä ruuvia auki vähän matkaa ja kokeilla laittaa nuppia uudestaan paikalleen. Ihan tavallinen akselihan tuo ei ole mutta pysyisihän tuossa vaikka ihan pyöreälle akselille tarkoitettu nuppikin kun kiristää vaan tarpeeksi.
 
Kiristit siis nupissa olevaa ruuvia? Joissakin nupeissa siinä päällä oleva ruuvi on sen nupin kiristys akseliin, eli ensimmäisenä kokeilisin kiertää sitä ruuvia auki vähän matkaa ja kokeilla laittaa nuppia uudestaan paikalleen.
Jepsistä. Näköjään turhalta vaikuttanut ruuvi juurikin toimi nupin sisällä olevan kovamuovin kiristysmekanismina tappiin. Ei auta vaikka ruuvasin koko ruuvin pois, ei suostu enää menemään paikoilleen. Turhautuminen on melkoinen.
En nyt yhden perkeleen nupin takia viitsisi ostaa kokonaan uutta säädintä (70€) ja maksaa jollekin sähkärille satasta että tulee kytkemään. Kaikki yhden helvetin nupin takia.
Ihan tavallinen akselihan tuo ei ole mutta pysyisihän tuossa vaikka ihan pyöreälle akselille tarkoitettu nuppikin kun kiristää vaan tarpeeksi.
Pysyisi varmasti, mutta pitäisi saada vielä nuppi kestämään vääntöä nopeutta säätäessä. Kaikkea voi tässä tilanteessa kyllä kokeilla.
 
Jepsistä. Näköjään turhalta vaikuttanut ruuvi juurikin toimi nupin sisällä olevan kovamuovin kiristysmekanismina tappiin. Ei auta vaikka ruuvasin koko ruuvin pois, ei suostu enää menemään paikoilleen. Turhautuminen on melkoinen.
En nyt yhden perkeleen nupin takia viitsisi ostaa kokonaan uutta säädintä (70€) ja maksaa jollekin sähkärille satasta että tulee kytkemään. Kaikki yhden helvetin nupin takia.

Pysyisi varmasti, mutta pitäisi saada vielä nuppi kestämään vääntöä nopeutta säätäessä. Kaikkea voi tässä tilanteessa kyllä kokeilla.
Laita vielä kuv(i)a nupistakin, ehkäpä sen saa vielä löysään.
Joissakin kiristys siirtää osaa jossain -> voi saada auki kun ruuvin jättää vähän löysään ja painaa kannasta
 
[
Laita vielä kuv(i)a nupistakin, ehkäpä sen saa vielä löysään.
Joissakin kiristys siirtää osaa jossain -> voi saada auki kun ruuvin jättää vähän löysään ja painaa kannasta
Jollakin tavalla tuota pitäisi vähän pahoinpidellä. Mitään hävittäväähän ei ole.
IMG_6567.jpeg
IMG_6565.jpeg
 
[

Jollakin tavalla tuota pitäisi vähän pahoinpidellä. Mitään hävittäväähän ei ole.
IMG_6567.jpeg
IMG_6565.jpeg
Tuoko ei muka kiristy, jos painaa nupin tuohon säätimeen pohjaan ja kiristää ruuvia? Painatko ruuvia kunnolla kiristäessä ja onhan tuo nuppi niin pohjassa kun menee?
Ja jos ei onnistu niin ota työntömitalla mahdollisimman paljon mittoja joka paikasta niin ei tuo ole kovin kummonen osa piirtää. Ruuviksi sopii todennäköisesti 3,5x35
 
Eikö toi toimi silleen että ruuvia pohjaan painaen kääntää auki päin ruuvia se avaa tuota sisusta sitten nuppi paikalleen ja kiristää ruuvin. Tuo keskiosa ei saa olla pöytäätms vasten että tolla osalla on tilaa tulla ulos päin
 
Eikö toi keskiosa aukea jos ruuvia kääntää auki samalla painaen. Tai tuo Keskiosa pois ja akseliin kiinni sitten nuppi ja ruuvi paikalleen ja kiristäen
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom