Pienten kysymysten ketju

Voiko akkupaketteja joissa on bms kytkeä rinnan / sarjaan? Sarjaan ei varmaan mitään ongelmaa, mutta mites tuo rinnankytkentä? Olisin kytkemässä 5 akkupakettia lähdöt sarjaan ja latausportit rinnan, mutta mietin lähinnä tuota latauspuolta, että miten siinä käy. Ainakin akut pitäisi olla samoissa jännitteissä, koska nehän sitten varmaan tasaantuu noiden latausporttien kautta samaan potentiaaliin? Eihän niissä kuitenkään ole kuin mosfetit pätkimässä virrankulkua ja jos jännite on ok, niin molemmat portit on auki ja virta kulkee molempiin suuntiin?


Siis lähdöt sarjaan ja latausportit rinnan? Ainakin mun korviin kuulostaa katastrofilta tuo kytkentä. Kannattaa heittää jotain osakoodeja näihin kyssäreihin ettei tarvi ihan lonkalta vastailla.
 
Siis lähdöt sarjaan ja latausportit rinnan? Ainakin mun korviin kuulostaa katastrofilta tuo kytkentä. Kannattaa heittää jotain osakoodeja näihin kyssäreihin ettei tarvi ihan lonkalta vastailla.

No heikosti löytyy tietoa. Tällaisia akkuja 5 kpl ja siis lähdöt sarjaan ja latauspiuhat rinnan olisi tarkoitus kytkeä.
 
No heikosti löytyy tietoa. Tällaisia akkuja 5 kpl ja siis lähdöt sarjaan ja latauspiuhat rinnan olisi tarkoitus kytkeä.

Onko noissa niin keltainen XT? liitin lähtö ja punainen jst lataus ?

Jos näin on niin kytkemällä toiset sarjaan ja toiset rinnan saat ulos vain käyttösavua.

Vaikka akuissa olisi suojapiiri niin seuraavan sarjassa olevan latausjohdon miinus oikosulkee sen edellisen.
 
Onko noissa niin keltainen XT? liitin lähtö ja punainen jst lataus ?

Jos näin on niin kytkemällä toiset sarjaan ja toiset rinnan saat ulos vain käyttösavua.

Vaikka akuissa olisi suojapiiri niin seuraavan sarjassa olevan latausjohdon miinus oikosulkee sen edellisen.

Joo, on XT30 liitin ja punainen jst. Piirsin vielä kuvan selventämään kytkentää.

1679382637877.png


Eli kun hetken tuota kuvaa katsoin, niin tajusin, että ei toimi, koska latausporttien plussat on samassa potentiaalissa lähtöporttien kanssa, jolloin tuon latausportin plussa oikosulkeutuu ensimmäisen akun miinuksen kanssa.

Onnistuuko sitten pelkkä lähtöjen sarjaankytkentä ilman savua, jos jokainen akku ladataan aina erikseen?

1679394748254.png
 
Viimeksi muokattu:
Onko jollain tietoa mistä saisi ihan normaaleja IEC-antenni (radiossa oleva liitin) liittimiä paneliin/kotoelon kylkeen asennettavana mallina?
 
Onko jollain tietoa mistä saisi ihan normaaleja IEC-antenni (radiossa oleva liitin) liittimiä paneliin/kotoelon kylkeen asennettavana mallina?
Tele-Tukku tulee ensimmäisenä mieleen, sieltä on joskus aikanaan itse tullut tuollainen haettua. Varmaan jostain Elfalta tai Partcostakin saattaisi löytyä.
 
Jos tuo bms on ulkoinen piiri eikö noita ole erillisille kenno määrille jotka toimis kai miten haluat
 
Tele-Tukku tulee ensimmäisenä mieleen, sieltä on joskus aikanaan itse tullut tuollainen haettua. Varmaan jostain Elfalta tai Partcostakin saattaisi löytyä.
Tele-tukussa noita näyttäs tosiaan olevan. Tulee vaan ~4€ liittimelle turhanpaljon extraa kun on 10€ pienlaskutuslisät ja postitkulut vielä päälle.
Melkein taitaa olla fiksuinta (ja halvin vaihtoehto) lyyä antenni kaapelista IEC-liitin pois ja laittaa tilalle F tai bnc tai muu vastaava liitin (jota saa kiinasta markalla tusinan) ja vastakappale koteloon.
 
Tele-tukussa noita näyttäs tosiaan olevan. Tulee vaan ~4€ liittimelle turhanpaljon extraa kun on 10€ pienlaskutuslisät ja postitkulut vielä päälle.
Melkein taitaa olla fiksuinta (ja halvin vaihtoehto) lyyä antenni kaapelista IEC-liitin pois ja laittaa tilalle F tai bnc tai muu vastaava liitin (jota saa kiinasta markalla tusinan) ja vastakappale koteloon.
Juu, F-liittimiä itsekin olen nykyään noissa käyttänyt. Jossakin kaappien perukoilla on sitten F-IEC -adapterikin jos on ihan pakko käyttää jotain sellaista antennijohtoa josta ei voi liitintä vaihtaa. Noita F-naaras - F-naaras -läpivientipalikoita kun tosiaan saa suunnilleen ilmaiseksi, kuten F-johtoliittimiäkin.
 
Keittiön allaskaapissa oleva 1Pro -vuotovaroitin rupesi pitämään katkovaa hälytystä, joten vaihdoin siihen uuden 9V pariston. Kun otin aikaisempaa Rainbown paristoa irti, huomasin että sen toinen napa jäi kiinni liittimeen. Nähtävästi se on hapertunut irti ja aiheuttanut kosketushäiriön ja sitä kautta katkonaisen hälytysäänen. On siitä kyllä jo päiväyskin mennyt vanhaksi 8/2022. S-ryhmän asiakaspalvelun mukaan kyseinen paristo on tarkoitettu vain kuiviin tiloihin ja sen vaihtoväli on yksi vuosi.

Mietin onko sillä jotain merkitystä että allaskaappia lämmittää useita kertoja viikossa seinustan takana oleva astianpesukone. Lisäksi biojätteet tuovat tilaan kosteutta. Toinen kostean tilan käyttökohde 9V paristolle on kylpyhuoneessa oleva Housegard WA201S -vuotovahti. Oiskohan joku merkkiparisto (Varta, Duracell) vähän parempi näissä käyttökohteissa? 1Pro -vuotovaroittimen mukana taisi tulla alun perin GP:n paristo.

 
Keittiön allaskaapissa oleva 1Pro -vuotovaroitin rupesi pitämään katkovaa hälytystä, joten vaihdoin siihen uuden 9V pariston. Kun otin aikaisempaa Rainbown paristoa irti, huomasin että sen toinen napa jäi kiinni liittimeen. Nähtävästi se on hapertunut irti ja aiheuttanut kosketushäiriön ja sitä kautta katkonaisen hälytysäänen. On siitä kyllä jo päiväyskin mennyt vanhaksi 8/2022. S-ryhmän asiakaspalvelun mukaan kyseinen paristo on tarkoitettu vain kuiviin tiloihin ja sen vaihtoväli on yksi vuosi.

Mietin onko sillä jotain merkitystä että allaskaappia lämmittää useita kertoja viikossa seinustan takana oleva astianpesukone. Lisäksi biojätteet tuovat tilaan kosteutta. Toinen kostean tilan käyttökohde 9V paristolle on kylpyhuoneessa oleva Housegard WA201S -vuotovahti. Oiskohan joku merkkiparisto (Varta, Duracell) vähän parempi näissä käyttökohteissa? 1Pro -vuotovaroittimen mukana taisi tulla alun perin GP:n paristo.

Ei ole mitään merkitystä, tuo on valmistusviallinen patteri.
 
Minkälainen linssi tällaisten ledien kanssa pitäisi olla? 1W 3W 365nm UV LED ultraviolet LED chip light High Power bead with 20mm star pcb | eBay

Samalta myyjältä löytyy esim tällaisia 60°90°120°led Lens for 1W 3W 5W Hight Power LED with 20mm black/White holder | eBay mutta en mä kyllä kuvan perusteella ymmärrä miten nuo asetuis tuohon?

1679430259009.png

Näyttäisi olevan jotain ikivanhojen Seoul P4 -ledien kopioita kuten nuo kiinanledit yleensä onkin. Nuo linssien pitimet näyttäis ainakin malliltaan oikeilta joten en näe syytä miksi ne ei sopisi noihin ledeihin.
 
Näyttäisi olevan jotain ikivanhojen Seoul P4 -ledien kopioita kuten nuo kiinanledit yleensä onkin. Nuo linssien pitimet näyttäis ainakin malliltaan oikeilta joten en näe syytä miksi ne ei sopisi noihin ledeihin.
Niin tuleeko tuo piirilevy tuonne linssikotelon sisälle? Kuvittelin jotenkin että se tulisi ruuveilla kiinni.
 
Televisio, sony kd-55x8505c, alkoi temppuilemaan. TV käynnistyy ja kuva näkyy, mutta reboottaa minuuttien sisällä, mikään äppi ei toimi eikä tehdaspalautus ei onnistu.
Kannattaako moista avata ja esim kurkata/vaihtaa konkkia?
 
Niin tuleeko tuo piirilevy tuonne linssikotelon sisälle? Kuvittelin jotenkin että se tulisi ruuveilla kiinni.

Ledi+mcpcb kiinni alustaansa ja sen jälkeen linssin pidike kiinnitetään esim. kaksipuoleisella teipillä tai epoksilla ledin päälle kuten pidikkeen pohjan aukon muodosta näkee. Ledin kupu ja jalat siis menevät pidikkeen sisään. Juotosten on usein oltava tosi matalia tuon mallisissa pidikkeissä.

Suomalainen Ledil valmistaa myös vastaavia linssejä ja heiltä saattaisi löytyä jotain havainnekuvia, itse en kännykällä pysty nyt hakemaan.
 
Mikä olisi fiksuin ja suht edukas järjestelmä omakotitalon turvaksi? Tarkoitus olisi suojata asuntoa vesivahingoilta, tulopaloilta ja murroilta.

Riistakamera on kuvaamassa pihaa ja pihatietä. Kohteessa ei ole internet yhteyttä. Riistakamera on 4G-yhteydeyssä.

Asunto on tyhjillään helposti viikkoja ja olisi kiva saada reaaliaikaista infoa asunnon pärjäämisestä.

Asunnossa on asuinpinta-alaa noin 120m² ja siinä ohessa on kylmä autotalli, jossa on sähkökeskus, sekä vesilaitteet.

Vedenvuotovahti+savutunnistin+lämpötilatunnistimet voisivat olla järkeviä tuohon. Lisäksi joku oven murtoilmaisin sekä ikkunoihin olisi hyvä saada ilmaisimet, jos joku iskee ikkunan sisään.

Millaisella budjetilla tuon voisi järjestää?
 
Minkähän räjähtävän sulakkeen Fluke on laittanut yleismittariinsa?

Oliskohan lasiputki keraamisen sijaan tai joku muuten vaan liian pienen katkaisukyvyn omaava sulaketyyppi.
Kuitenkin jos menee kirjaimellisesti mittailemaan oikosulkuvirtoja jostain isommasta keskuksesta niin ne omat kyvyt on ylitetty siinä määrin että darwinin palkinto on ihan ansaittu.
 
Siellä mainittiin liian pieni katkaisukyky isoilla jännitteillä.
Näinhän se on ”Voi johtaa vakavaan ruumiinvammaan tai jopa kuolemaan”
Noh mä kyllä vältän minkään Fluken sulakkeen pottamista, liian kallis liian harvinainen......
@0nanias :lla oli kiva analyysi.

Mua lähinnä huvitti iltiksen sanavalinnat . Asia on varmaan käsitelty.
 
Mikäs nyt on pielessä kun lasken tehohäviötä liittimelle jonka resistanssi on 0.002ohm ja jännite aurinkopaneelilta n. 60v

P (power dissipated) = V^2÷ R = 3600/0.002 = 1800000 W. Kuulostaa aika kovalta tuollainen pari megawattia.
 
Mikäs nyt on pielessä kun lasken tehohäviötä liittimelle jonka resistanssi on 0.002ohm ja jännite aurinkopaneelilta n. 60v

P (power dissipated) = V^2÷ R = 3600/0.002 = 1800000 W. Kuulostaa aika kovalta tuollainen pari megawattia.

Eihän sinulla liittimeen tipahda 60V... Aloita vaikka siitä kytkennän virran laskemisesta.
 
Mikäs nyt on pielessä kun lasken tehohäviötä liittimelle jonka resistanssi on 0.002ohm ja jännite aurinkopaneelilta n. 60v

P (power dissipated) = V^2÷ R = 3600/0.002 = 1800000 W. Kuulostaa aika kovalta tuollainen pari megawattia.
Tuo kaava on käsittääkseni komponenteille kuten vastuksille yms laskemaan paljonko siinä syntyy lämpöä. Eli tuolla laskuopilla lasketaan oikosulkua.
 
Mikäs nyt on pielessä kun lasken tehohäviötä liittimelle jonka resistanssi on 0.002ohm ja jännite aurinkopaneelilta n. 60v
Yhtälöön tarvitaan virta (laskettavissa kokonaistehosta) jolloin voidaan laskea liittimen yli jäävä jännite (ja teho)
Liitokseen ei jää 60V
 
Mikäs nyt on pielessä kun lasken tehohäviötä liittimelle jonka resistanssi on 0.002ohm ja jännite aurinkopaneelilta n. 60v

P (power dissipated) = V^2÷ R = 3600/0.002 = 1800000 W. Kuulostaa aika kovalta tuollainen pari megawattia.
Tulee tarkastella jännitettä, joka on LIITTIMEN PINNIN YLI.
Sen taas saat laskettua, kun tiedät tuon vastuksen ja VIRRAN liittimen yli. Muista, että molemmat pinnit lämpenevät samalla teholla.
 
Huomio liittimessä, että virta menee 2 pinnin läpi, peräkkäin eli jännitehäviö on tuplat, samoin hukkateho, kun tarkastellaan liitintä kokonaisuutena.

Lisäksi valmistajan ilmoittama arvio voi heittää käytännössä tuollaisessa mekaanisessa asiassa, kuten liitin, rajustikin.. Siksi noissa on yleensä todella isot varmuusmarginaalit (Ja on syytä ollakin)..
 
Mitä kannattaisi mitata / tutkia / kokeilla?

Sain käsiini viallisen Arturia Beatstep pro sekvensserin.

Näissä on tyyppivikana ollut huono micro-usb liitin joka ajan kanssa irtoaa piirilevyltä ja edellinen omistaja tätä ilmeisesti korjannut netistä löytyvien ohjeiden mukaan. Virransyöttö hoidetaan tämän kautta.

Korjauksen jälkeen laite pysynyt pimeänä.

Ei tarkempaa tietoa mitä muuta laitteelle tehty.

Tässä vaiheessa sain laitteen itselleni.

Korjauksena oli juotettu piuhat suoraan levylle, ilman liitintä, tämä näytti netin kommenttien mukaan olevan hyväksi havaittu tapa.
Liitinkorjaus näytti ihan siistiltä, eikä mikään tuossa pistänyt silmään. Juotin kuitenkin piuhat irti jolloin paljastui datalinjan ensimmäinen vastus josta oli irronnut toinen puoli piirilevyltä irti kokonaan.
Tämä ei itseäni kiinnosta / haittaa tässä vaiheessa. Tätä voi käyttää ilman tietokoneeseen liittämistä.

Juotin uuden virta ja maapiuhan kiinni ja syötin tuolle 5v virtalähteestä. Ei herää.
Jännite tippuu 2.7v ja virtaa menee 700mA kun normaali virrankulutus ilmeisesti 200-300mA. Eli jonkinlainen oikonen tuolla on.

Mikään ei kuitenkaan kuumene sormin koittaessa, eikä tuollaisella halvalla infrapunamittarilla mitatessa näy mitään korkeita lämpöjä. Virrankulutus pysyy tasaisena tuossa 700mA eikä nouse eikä laske.
Joo ei tuo nyt varmasti hyvää tuolle tee, mutta tässä vaiheessa kun ei tiedä mitä tuolle on jo yritetty tehdä niin aivan sama.

Mikään ei pistä silmään levyllä mikä olisi selkeästi palanut / rikki / tuoksuisi / tai muuten hassusti.

Mitään piirikaaviota ei netistä nopeasti katsottuna tunnu löytyvän.

Lähinnä tällä kysymyksellä nyt että mitä kannattaisi vielä kokeilla ennen luovuttamista. Laite siis tällä hetkellä lähinnä opettelukappaleena, joten mitään
ei voi hävitä kuin aikaa.

Linkin takana kuvia jonkun toisen korjauksista. Nämä lähinnä viitteenä mitä tuo on syönyt. Kuvissa näkyvä R22 on lähtenyt irti.

 
Viimeksi muokattu:
Oisko jollain pk seudulla kuumailma kolvi ja vehkeet , ois yks 2080ti jossa memory erroria mutta vääntelemällä saa toimii. vois koittaa vaan reflowaa viallisen muistipiirin. Jos ei löydy täytyy koittaa saada se jotenkin paketoitua että sais postissa lähetettyä eheytys miehelle :)
 
1679926177805.png


Tuolla korkeimmalla ois tuo tv antenni. Siitä tulee olohuoneeseen kaksi pistoketta seinästä (toisilla puolen huonetta). Pitäisi saada yläkertaan televisiolle myös antennijohto vedettyä, että näkyisi tv siellä myös.

Miten tuon helpoiten toteuttaisi, katkaiseeko tuosta vaan johdon ja haaroittaa ylä / alakertaan ja laittaa vahvistimen jos heikkenee liikaa? Eihän siinä mitään virtaa kulje?
 
1679926177805.png


Tuolla korkeimmalla ois tuo tv antenni. Siitä tulee olohuoneeseen kaksi pistoketta seinästä (toisilla puolen huonetta). Pitäisi saada yläkertaan televisiolle myös antennijohto vedettyä, että näkyisi tv siellä myös.

Miten tuon helpoiten toteuttaisi, katkaiseeko tuosta vaan johdon ja haaroittaa ylä / alakertaan ja laittaa vahvistimen jos heikkenee liikaa? Eihän siinä mitään virtaa kulje?
Oletan, että nyt toimii ok?

Riipppuu, miten vahva signaali sinulla siellä on. Jos on tarpeeksi vahva, niin haaroitin vain piuhaan. Jos hyytyy, niin haaroittimen tilalle vahvistin, joka haaroittaa ylärasiaan ja alasmenevään piuhaan. Olisi hyvä, jos vahvarissa olisi tehonsäätö erikseen kummallekin lähdölle.
 
Oletan, että nyt toimii ok?

Riipppuu, miten vahva signaali sinulla siellä on. Jos on tarpeeksi vahva, niin haaroitin vain piuhaan. Jos hyytyy, niin haaroittimen tilalle vahvistin, joka haaroittaa ylärasiaan ja alasmenevään piuhaan. Olisi hyvä, jos vahvarissa olisi tehonsäätö erikseen kummallekin lähdölle.

Kohtuu hyvä on tällä hetkellä, toki on tuollainen joku halvimman luokan vahvistin tv:n luona nyt (vanhemmalla Lg:n telkulla ei tarvinnut, tällä uudella taas tarvittee että näkyy kaikki kanavat kuten pitää).

Ajattelin, että tuolla välikatossa kun tuo kaapeli kulkee osittain, niin siellä se olisi helppo katkaista ja haaroittaa. Olisi säältä suojassa, toki mitään sähkövahvistinta ei sinne sitten voisi laitella. Eli pitäisi olla tuollainen tv:n luona oleva sitten :hmm:

Pakko tuo on katkaista kuitenkin, jos haluaa tuota samaa antennia käyttää. Kun näyttää menevän yhtenä pitkänä johtona seinän sisään, ja seinää en rupia purkamaan sen takia että saa haaroitettua.
 
Huomasin tuossa joku aika sitten, että yhdestä alakerran pistorasioista vetää ihan kunnolla. Kyseinen uppoasennettu rasia on ulkoseinällä, jonka toisella puolen on kylmä ulkovarasto, jossa sijaitsee myös sähköpääkeskus. Oma veikkaus on, että sähköputket on vedetty vaan ronskisti Siporex-seinästä läpi sen kummemmin tiivistelemättä.

Kysymys kuuluukin: millähän tuota pistorasiaa voisi lähteä tiivistämään? Mitään sähköä johtavaa tai kovin palavaa ei tietenkään voi laittaa, mutta olisiko mahdollista esim. truutata tuonne vaan urtsua? Tai silikonia ihan sinne sähköputkeen? En ole siis avannut rasiaa, joten en vielä varmaksi tiedä miltä siellä sisällä näyttää.
 
Huomasin tuossa joku aika sitten, että yhdestä alakerran pistorasioista vetää ihan kunnolla. Kyseinen uppoasennettu rasia on ulkoseinällä, jonka toisella puolen on kylmä ulkovarasto, jossa sijaitsee myös sähköpääkeskus. Oma veikkaus on, että sähköputket on vedetty vaan ronskisti Siporex-seinästä läpi sen kummemmin tiivistelemättä.

Kysymys kuuluukin: millähän tuota pistorasiaa voisi lähteä tiivistämään? Mitään sähköä johtavaa tai kovin palavaa ei tietenkään voi laittaa, mutta olisiko mahdollista esim. truutata tuonne vaan urtsua? Tai silikonia ihan sinne sähköputkeen? En ole siis avannut rasiaa, joten en vielä varmaksi tiedä miltä siellä sisällä näyttää.

Akryylimassalla noita putkia on tyypillisesti tiivistelty koska se ei laajene ja täytä koko putkea. Uretaania siihen putkeen ei kannata laittaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 365
Viestejä
4 505 715
Jäsenet
74 387
Uusin jäsen
Sikkuraatti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom