Pienten kysymysten ketju

Onko semmoset pöydällä olevat juotoskärynpoistovehkeet missä on vaa joku tuuletin ja suodatin yhtään hyviä, ja mistä saa ostettua?
Esimerkiks tämmönen.
Koitin katella mut en suomesta meinannu löytää mistään.
Hyvästä en tiedä mutta onhan nuo nyt tyhjää parempia kun imevät käryn poispäin niin ei tule ihan niin paljoa sitä hengitettyä. Itsellä on ihan itsetehty malli, tuuletin ja sen edessä joku jämäpala jostakin suodatinkankaasta joka imee sen verran että ei käryt tule naamalle mutta kyllähän se juotoskäry vähän silti tuoksahtaa hetken juotosnurkkauksessa.

Aika huonosti tuntuu ainakin yhtäkkiä googlella löytyvän, ennen noita oli aika monen elektroniikkakomponentteja myyvien firmojen valikoimissa mutta yhtäkkiä en löytänyt mistään tutusta kotimaisesta firmasta. Varmaan Aliexpressistä löytyisi halvalla mutta...
 
Millä liimalla sais läppärin irroneen D nappulan liimattua paikalleen. Siinä alla o semmone kumitutti jota se nappula painaa. Acer Nitro on potilaana.
 
Ovikellolle sähköä.
Löytyykö jotain pientä (ja halpaa) kojerasiaan menevää, joka antaa ulos 24DC tai 12-24AC?

Amazonia koitin kurkkia.
 

Tuo oli 12V DC, mutta tosiaan ledi puolelta voisikin löytyä sopiva tai sitten muuttaa vain lähestymistapaa muuntajan sijoitteluun.

Edit: huomattavasti edullisempikin AcTEC Mini -LED-muuntaja CV 24V, 12W, IP65
 
Tässä asentelen AIO-jäähdytystä (Liquid Freezer II), mutta jäähdytysritilän ja puhaltien väliin tulee seinämä. Jäähdytysritilässä on sisäkierrekiinnityskohdat. Tuon takia tuon mukana tullut ruuvi on 5 mm liian lyhyt. Nyt ruuvin on työntömitan mukaan 3,3…3,4 mm paksu ja 32 mm pitkä. Voisi toisaalta olla 3,5 mm ruuvi, muuta ainakin M3 ruuvin kierteeseen verrattuna kierre on harvempi. En oikein tunne muita ruuvikierteitä kuin DIN/ISO/EN/SFS-mukaiset M-kierteet. Voiko tämä olla joku tuumakokoinen vai mikä tämä oikein on, eli minkälainen olisi yhteensopiva. Saako jostain nettikaupasta tai Tampereen kaupoista näitä yksittäiskappaleina tai esim. 10 kpl paketeissa?
 
Tässä asentelen AIO-jäähdytystä (Liquid Freezer II), mutta jäähdytysritilän ja puhaltien väliin tulee seinämä. Jäähdytysritilässä on sisäkierrekiinnityskohdat. Tuon takia tuon mukana tullut ruuvi on 5 mm liian lyhyt. Nyt ruuvin on työntömitan mukaan 3,3…3,4 mm paksu ja 32 mm pitkä. Voisi toisaalta olla 3,5 mm ruuvi, muuta ainakin M3 ruuvin kierteeseen verrattuna kierre on harvempi. En oikein tunne muita ruuvikierteitä kuin DIN/ISO/EN/SFS-mukaiset M-kierteet. Voiko tämä olla joku tuumakokoinen vai mikä tämä oikein on, eli minkälainen olisi yhteensopiva. Saako jostain nettikaupasta tai Tampereen kaupoista näitä yksittäiskappaleina tai esim. 10 kpl paketeissa?
1676742530249.png
 
Mikä olis flyback diode suomeksi, vai viittaako flyback vain käyttösovellukseen ja mikä vain diodi käy?

Sovelluskohde ois tässä tapauksessa auton moottorin tyhjäkäyntisolenoidi, eli sähkömagneetti joka korottaa tyhjäkäyntiä. Siitä on nyt kytketty johdot suoraan kytkimelle, mikä aiheuttaa mittariston valojen välähdyksen kun solenoidi kytketään pois päältä.

Käykö esimerkiksi tällainen? Diodi 12V/3A mm. Huomiovalot | Motonet Oy
 
Mikä olis flyback diode suomeksi, vai viittaako flyback vain käyttösovellukseen ja mikä vain diodi käy?

Sovelluskohde ois tässä tapauksessa auton moottorin tyhjäkäyntisolenoidi, eli sähkömagneetti joka korottaa tyhjäkäyntiä. Siitä on nyt kytketty johdot suoraan kytkimelle, mikä aiheuttaa mittariston valojen välähdyksen kun solenoidi kytketään pois päältä.

Käykö esimerkiksi tällainen? Diodi 12V/3A mm. Huomiovalot | Motonet Oy

Eiköhän tuo toimi kun sen liittää rinnalle solenoidin kanssa. Tekeekö samaa jos ottaa liittimen irti solenoidista? Voihan se vika olla siinä kytkimessäkin, jos jotenkin onnistuu hetkellisesti vetämään oikkariin.
 
eikö periaatteessa joka solenoidissa pitäs olla toi diodi , sieltä käämeiltä kun katkeaa virta niin sehän työntää melkoisen piikin takaisin päin.tuossa käyttössä luulisi tuon kyllä kestävän , ja eikös tuo kytketä niin päin kun virrat on päällä diodi on esto tilassa ja kun virrat katkeaa pääsee tuo piikki takaisin käämeille joka vaimentaa sen piikin lopuksi.
 
Motonetin diodi voi olla ihan järkevä, tuo "12V" jännitemerkintä on vain hämäävä. Estosuuntaisen jännitteenkeston pitäisi olla vähän enemmän, mutta tuskin tuo siihen viittaakaan.

Diodi tulee käämin rinnalle estosuuntaan, ja käämin virtahan ei katkaistaessa lähde "taaksepäin" vaan jatkuu katkaisuhetkellä sellaisena kuin juuri sitä ennen. Diodi mahdollistaa sen jatkumisen hallitusti, jotta kytkevä komponentti ei joudu kohtuuttoman jänniterasituksen (ja läpilyönnin) kohteeksi.
 
Motonetin diodi voi olla ihan järkevä, tuo "12V" jännitemerkintä on vain hämäävä. Estosuuntaisen jännitteenkeston pitäisi olla vähän enemmän, mutta tuskin tuo siihen viittaakaan.

Diodi tulee käämin rinnalle estosuuntaan, ja käämin virtahan ei katkaistaessa lähde "taaksepäin" vaan jatkuu katkaisuhetkellä sellaisena kuin juuri sitä ennen. Diodi mahdollistaa sen jatkumisen hallitusti, jotta kytkevä komponentti ei joudu kohtuuttoman jänniterasituksen (ja läpilyönnin) kohteeksi.
Tuo on vähän tyhmää että ei kerrota tuon Motonetin diodin oikeaa tyyppimerkintää joka taisi olla 1N5408 elikkäs 1000V 3A General Purpose Diode.

Tai toisaalta varmaan sen takia ei kerrotakaan tuota tarkkaa tyyppiä kun Motonetin hinnalla noita saa elektroniikkaliikkeestä melkoisen kasan samaan rahaan. Esimerkiksi RadioDuo taitaa kertoa tuolle hinnaksi 0,17e/kpl.
 
Onko kellään haisua että noudattaako tuo musta pultti jotain tiettyä standardia? Vieressä perus M6x1.0 teräspultti referenssinä. Tuossa mustassa pultissa paljon jyrkempi tuo kierteen nousukulma, vaikka itse nousu on ihan sama 1.0mm. Tuo musta pultti toimii Milwaukeen monitoimityökalun terän kiinnityksessä, tarvisi uuden mutta ei huvittaisi maksaa 15 euroa 0.015e pultista.


edit. vai voiko tämä olla joku UNF1/4" 28TPI viritys, tuo 1/4" menisi 6.35 milliin ja 28/25.4 antaisi nousuksi 0.91 milliä, menisiköhän silmävaralta tönärillä mittauksen kanssa virhemarginaaliin :confused:

15130672.jpg


15130673.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Eikö "ruuviliikkeillä" ole joku tulkki eli työkalu, millä tuollainen selvitetään.
 
Vähän sen näköinen ruuvi kaikkine olakkeineen ja o-rengas urineen, että epäilen ettei löydy pulttikaupasta.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Leikkinyt tässä arduinon ja rc522 rfid lukijan kanssa. Tuli huomattua, että oma puhelin Galaxy A51 lähettää saman uid:n joka kerta, mutta työpuhelin S21 arpoo random uid:n. Miksi näin?
Netti keskustelut tiesivät kertoa, että tuo uid:n vaihtuminen on normi juttu ja moni todennut staattisen uid:n olevan miltei mahdoton saavuttaa.
 
etsinyt normaalia jumpperia, mutta uroksena. Onko niitä olemassa vai enkö vain osaa etsiä? Eli samanlaisia mitä mm. emolevyltä löytyy, mutta uroksena.
 
Tuleekos mieleen, mikä olis yksinkertaisin palikka valvoa pumppaamoa sovelluksella. Himassa on salaojakaivo ja pumppu siellä joka yoimii itsenäisesti. Sit on kelluke hälyytykselle sulkeutuvalla kärjella. Eli, pitäisi saada palikka jossa olisi ainakin 1 sisääntulo potentiaalivapaalla kärjellä ja sit vois olla ulostulo vaik pikku releellä ja se että kun inputtiin tulis kärkitieto, eli koho on ylhäällä, niin tulis tieto/häly sovellukseen
 
Mistähän löytäisi mikrokytkimiä hiireen?

Nykyisissä lukee D2FC-F-K (50m)

Hiiri maksaa 70 €, joten jos sen saisi edullisesti kuntoon mikrokytkimen vaihtamalla.
 
Joidenkin kohdalla lukee "This item cannot be shipped to your selected delivery location. Please choose a different delivery location. "

Ja toimituskuluineen taitaa olla monta kymppiä. Eikö Suomesta löydy mitään puljua, joka möisi kyseisiä komponentteja?
Suomessakin äkkiä toimituskulut ovat liki kympin elektroniikkaliikkeissä eikä mikrokytkimien hinnat ainakaan edullisempia ole. Itse varmaan tilaisin halvalla Aliexpressistä, parhaimmillaan saattaa saada ilman toimituskuluja. Ainoa vika tuossa Aliexpressissä on että toimitus kestää yleensä sen 3vk. Sutta ja sekundaa ei sieltä ainakaan vielä ole itselleni osunut vaikka jotkut valittaa ettei sieltä saa mitään kuranttia.

Nuo hiiren nappien kytkimet ovat kyllä vihoviimeisiä nykyään, ennen napit kestivät vuosikausia ja nykyään tuntuvat hajoavan tyyliin vuoden käytön jälkeen. Itsellä on kasa jollakin tavalla risoja hiiriä ja niistä sitten olen esimerkiksi nappeja vaihdellut toisiin hiiriin sitä mukaa kun on hajonnut ja on löytänyt vastaavan ehjän jostain romusta.
 
1678132161561.png

Mahtaisiko joku tunnistaa mikä liitin kyseessä ja onko jostain saatavilla? Piuha on Mitsubishi VILP:n kytkentäpalikka, ja alkuperäinen n. metrin piuhan pätkä ja liitin maksaa satasen..
 
Nyt olisi tuhannen pisteen kysymys :D Eli olen joskus ostanut ebayn kautta kuvien mukaisia piirilevyjä. Muistaakseni ovat jotain jännitteen säätimiä/reguja mutta ei mitään muistikuvaa millaisilla spekseillä. Ebay:n linkki menee nykyään ihan eri tuotteeseen joten sieltä ei pysty tarkistamaan, mutta epäilisin että noiden on tarkoitus tasata jännite joko 9Volttiin tai 12Volttiin. Tulo jännitteestä ei mitään hajua ja mikähän tuo ”DS” liitäntä on ? Vai onkohan se ”05”

Kokeilemallahan se selviää, mutta jos joku sattuisi tietämään niin säästyy käräyttämiseltä. Noita on 5kpl että sinänsä on varaa testailla. Epäilen että ulostulo olisi 12V, koska aikanaan yhteen projektiin sellaisia olin vailla.

6A4FD779-CE56-4D8C-8565-9AA741FC1AFF.jpegBCC400AF-EA6A-46DF-A8B1-C2E9947718CA.jpeg
 
Nyt olisi tuhannen pisteen kysymys :D Eli olen joskus ostanut ebayn kautta kuvien mukaisia piirilevyjä. Muistaakseni ovat jotain jännitteen säätimiä/reguja mutta ei mitään muistikuvaa millaisilla spekseillä. Ebay:n linkki menee nykyään ihan eri tuotteeseen joten sieltä ei pysty tarkistamaan, mutta epäilisin että noiden on tarkoitus tasata jännite joko 9Volttiin tai 12Volttiin. Tulo jännitteestä ei mitään hajua ja mikähän tuo ”DS” liitäntä on ? Vai onkohan se ”05”

Kokeilemallahan se selviää, mutta jos joku sattuisi tietämään niin säästyy käräyttämiseltä. Noita on 5kpl että sinänsä on varaa testailla. Epäilen että ulostulo olisi 12V, koska aikanaan yhteen projektiin sellaisia olin vailla.

6A4FD779-CE56-4D8C-8565-9AA741FC1AFF.jpegBCC400AF-EA6A-46DF-A8B1-C2E9947718CA.jpeg
Olisko tämä? (step-down module arduino) blkbox.me原裝㊣品 迷你款 MP2359 降壓模組 arduino可用 (BB-2359) | 露天市集
 
Nyt olisi tuhannen pisteen kysymys :D Eli olen joskus ostanut ebayn kautta kuvien mukaisia piirilevyjä. Muistaakseni ovat jotain jännitteen säätimiä/reguja mutta ei mitään muistikuvaa millaisilla spekseillä. Ebay:n linkki menee nykyään ihan eri tuotteeseen joten sieltä ei pysty tarkistamaan, mutta epäilisin että noiden on tarkoitus tasata jännite joko 9Volttiin tai 12Volttiin. Tulo jännitteestä ei mitään hajua ja mikähän tuo ”DS” liitäntä on ? Vai onkohan se ”05”

Kokeilemallahan se selviää, mutta jos joku sattuisi tietämään niin säästyy käräyttämiseltä. Noita on 5kpl että sinänsä on varaa testailla. Epäilen että ulostulo olisi 12V, koska aikanaan yhteen projektiin sellaisia olin vailla.

Jooh, google on ystävä eli Vin 4,5-24V, Vout 3-15V (default 5V), Iout 1,2A max ja DS-pinni on enable eli kytkettynä vin moduuli on päällä.
 
Jooh, google on ystävä eli Vin 4,5-24V, Vout 3-15V (default 5V), Iout 1,2A max ja DS-pinni on enable eli kytkettynä vin moduuli on päällä.

Kiitoksia. Arvasin että täältä löytyy tietäjiä. Kokeilin kyllä googlea mutten löytänyt sitä kautta. Eli tuossa päällä on siis säätö ulostulojännitteelle. Täytyy kokeilla. Olisi tarve saada tiputettua 12V->9V niin ajattelin josko noista olisi hyötyä.
Pitääkö tuolle DS-pinnille tehdä jotain vai riittääkö että tuo virrat sisään ja ottaa ulos ?
 
Kokeillaan ja jos ei onnistu niin kysyn lisää. Projektina on siis vanhan paristoradion modernisointi. Tuo regulointin liittyy ulkoiseen virtalähteeseen (laitteessa on vakiona vain paristo käyttö).

Mutta toinen kysymys. Radion käyttöjännite on 9V ja ajatuksena oli käyttää sitä myös varavirtalähteellä. Hommasin 5V->9V step upperin, mutta radion virrankulutus on niin pieni että varavirtalähde luulee olevansa kuormaton ja sammuttaa itsensä. 47 Ohmin / 1W vastus korjasi ongelman, mutta lämpenee niin paljon ettei ole ratkaisu. Mikä olisi järkevin keino saada varavirtalähde näkemään kuorma isompana ? Mittasin radion virrankulutuksen ja maksimissaan se oli jotain 120-160mA luokkaa, mutta tietysti normaali äänenvoimakkuudella pienempi. En huomannut sitä mitata ja tähän aikaan ei enää pysty. Minimikuormaa varavirtalähteelle ei ole kerrottu, mutta ilmeisesti ne ovat yleensä noin 60-100mA luokkaa.
 
Kokeillaan ja jos ei onnistu niin kysyn lisää. Projektina on siis vanhan paristoradion modernisointi. Tuo regulointin liittyy ulkoiseen virtalähteeseen (laitteessa on vakiona vain paristo käyttö).

Mutta toinen kysymys. Radion käyttöjännite on 9V ja ajatuksena oli käyttää sitä myös varavirtalähteellä. Hommasin 5V->9V step upperin, mutta radion virrankulutus on niin pieni että varavirtalähde luulee olevansa kuormaton ja sammuttaa itsensä. 47 Ohmin / 1W vastus korjasi ongelman, mutta lämpenee niin paljon ettei ole ratkaisu. Mikä olisi järkevin keino saada varavirtalähde näkemään kuorma isompana ? Mittasin radion virrankulutuksen ja maksimissaan se oli jotain 120-160mA luokkaa, mutta tietysti normaali äänenvoimakkuudella pienempi. En huomannut sitä mitata ja tähän aikaan ei enää pysty. Minimikuormaa varavirtalähteelle ei ole kerrottu, mutta ilmeisesti ne ovat yleensä noin 60-100mA luokkaa.
Jos sulla on 47ohmin 1w vaatus jota ajat 1,7w teholla, niin varmasti kuumenee?

Ei kai tuossa ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin tutkia mikä on pienin lisäkuorma jolla poweri pysyy päällä, ellet sitten modaa sitä. Se lisökuorma tuottaa väkisinkin sillä lisökuorman teholla lämpöä, ei siitä mihinkäön pääse.
 
Jos sulla on 47ohmin 1w vaatus jota ajat 1,7w teholla, niin varmasti kuumenee?

Ei kai tuossa ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin tutkia mikä on pienin lisäkuorma jolla poweri pysyy päällä, ellet sitten modaa sitä. Se lisökuorma tuottaa väkisinkin sillä lisökuorman teholla lämpöä, ei siitä mihinkäön pääse.

Oho :D Kävi pieni ajatusvirhe nopeasti testatessa. Täytyy toivoa että laatikosta löytyisi joku jäähdytetty vastus

Jos varavirtalähde on usb power delivery -yhteensopiva niin ongelma olisi helppo ratkaista tämän tyylisellä palikalla, pyytää varavirtalähteeltä suoraan sen 9V jännitteen: https://m.aliexpress.com/item/1005004583823125.html

Tuo olisikin ollut kätevä systeemi. Valitettavasti tuo varavirtalähde ei ole pd vaan ainoastaan 5V/1A. Fyysisen kokonsa takia täytyy myös pysyä tuossa.
Taidan silti laitta tuollaisen mokkulan tilaukseen jos jossain vaiheessa tulee hankittua pienehkö pd-malli.
 
Onkos kokemusta Rasp Pi:n tarkoitetuista 7"-10" kosketusnäytöistä? Autokäyttöön tulisi lähinnä korvaamaan iso riviä katkaisijoita, ja jos raspissa puhtia piisaa niin voisi jotain karttanäkymää ja diagnostiikkaakin näyttää. Käytännössä pitäisi olla isot katselukulmat, eli IPS paneeli.

Pikaisen vilkaisun perusteella monessa sarjassa ei tule kotelointia ollenkaan, joku ihan geneerinen valmis ratkaisukin voisi käydä minkä saisi usb/hdmi yli kytkettyä, esim. jonkun POS kassajärjestelmän näyttökin voisi toimia (tosin ei varmaan ole kapasitiivinen eikä multitouch, mutta ne nyt ei ole ratkaisevia vaatimuksia tässä).
 
Alista hommasin tuollaisen autotietokonetta varten jota käytän obd portin vian etsintään ja rtl-sdr radio skannerille. Vaikka on metalli kuorissa, Häiriköi se silti radiotaajuuksia melko vahvasti. Plussana oma fyysinen kytkin kirkkauden säätöön ja ihan hyvät katselukulmat. Kosketusta joutuu kohtalaisesti painamaan verrattuna kännykkään.

Edit:
Linkki toimivaksi
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: dmn
Hemmetti kun noissa on liittimet aina kyljessä. Olisi paljon siistimpi lopputulos jos liitin olisi suoraan taakse.
 
Samaan hengenvetoon voisi kysellä että onkos noista Rasp Pi "kopioista" mihinkään (le potato, rock64, mitä näitä nyt onkaan) lähinnä vaatimus on se että liittimet olisi suunnilleen samoissa paikoissa, kun osassa näyttökittejä on välikaapelit suunniteltu pi:n mukaan.

Kriteereinä lähinnä hinta, 1-2GB muistia, suorituskyky jossain määrin, Linux tuki + kiihdytetty näytönohjain X:ssä, SD-korttipaikka, GPIO.
 

Saako tämmöisellä liimattua jäähdytysiilin mikropiiriin kiinni? Tai mikä esimerkiksi Jimmsin valikoimasta kävisi ko. tarkoitukseen.
Tarvitset tämmöistä Akasa Kaksipuolinen lämpöä johtava kiinnittyvä teippi, 80x80 mm, valkoinen - 6,90€
 

Saako tämmöisellä liimattua jäähdytysiilin mikropiiriin kiinni? Tai mikä esimerkiksi Jimmsin valikoimasta kävisi ko. tarkoitukseen.

Nevermind, kun tajusi selata pidemmälle niin onhan siellä, esim.

 
Mitään taijanomaista pitoa ei kannata odottaa, eikä kannata yllättyä jos tippuu pois ja oikosulkee koko kortin. Tilaa kapton teippiä ja suojaa se piirilevy, ettei alumiini siili tippuess oikosulje mitään.
 

Saako tämmöisellä liimattua jäähdytysiilin mikropiiriin kiinni? Tai mikä esimerkiksi Jimmsin valikoimasta kävisi ko. tarkoitukseen.

Ostin aikoinaan ebay/aliexpressistä sellaista ”lämpötahnaliimaa”. Se ainakin toimi hyvin ja piti pikkusiilit kiinni kuin tauti. Tuntui myös johtavan lämpöä :D
 
Mitään taijanomaista pitoa ei kannata odottaa, eikä kannata yllättyä jos tippuu pois ja oikosulkee koko kortin. Tilaa kapton teippiä ja suojaa se piirilevy, ettei alumiini siili tippuess oikosulje mitään.

Piirilevy roikkuu alaspäin kotelossaan ja lämpenee ehkä noin 50 asteeseen, pysyisikö kiinni vielä?

Ostin aikoinaan ebay/aliexpressistä sellaista ”lämpötahnaliimaa”. Se ainakin toimi hyvin ja piti pikkusiilit kiinni kuin tauti. Tuntui myös johtavan lämpöä :D

Oliskohan vastaavaa jossain kotimaassa myynnissä?
 
Voiko akkupaketteja joissa on bms kytkeä rinnan / sarjaan? Sarjaan ei varmaan mitään ongelmaa, mutta mites tuo rinnankytkentä? Olisin kytkemässä 5 akkupakettia lähdöt sarjaan ja latausportit rinnan, mutta mietin lähinnä tuota latauspuolta, että miten siinä käy. Ainakin akut pitäisi olla samoissa jännitteissä, koska nehän sitten varmaan tasaantuu noiden latausporttien kautta samaan potentiaaliin? Eihän niissä kuitenkään ole kuin mosfetit pätkimässä virrankulkua ja jos jännite on ok, niin molemmat portit on auki ja virta kulkee molempiin suuntiin?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 386
Viestejä
4 506 252
Jäsenet
74 391
Uusin jäsen
Miqz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom