Pienten kysymysten ketju

Konkka näyttää siltä, että levy on saattanut saada fyysisiä kolhuja. Saattaa korjautua yhden tai useamman konkan uusimisella tai sitten ei. Kovin montaa euroa en tuollaisen levyn korjaukseen laittaisi.
 
Autos mul melkein uusi noin 15v vanha vahvari.. nyt on ruvennut basso hiljenee ja siitäkin tuntuu taajuuksia puuttuvan.. kylmänä tekee enemmän vikaa.. kuulostaako vahvari vialta ja voisiko kyse olla jostain helposta konkkien vaihdosta?
 
Mistä sopiva muuntaja 230V->12V kuvan mukasen kajarin (JBL Basspro Go) lataamiseksi. Millainen riittää lataamiseen? Auton akustahan tuo latautuu, mutta akkulaturia en mielellää raahais mukana tuon lataamiseksi.

Tuota kun ei saa ladattua muuta kuin 12v ja alun perin suunniteltu autoon telakoitavaksi, telakkaa ei kuitenkaan ole eikä autokäyttöön tule. Alkuperäinen JBLn johtosarja 230V tuon lataamiseksi onkin melkein 100€.

Jos nyt vaikka jonkun esim. 100w virtalähteen ostaa muutamalla kympillä, niin käykö tuolle? Onko mahdollista, että aiheutuis jotakin ongelmia?
 

Liitteet

  • Screenshot_20230118_145350.png
    Screenshot_20230118_145350.png
    84,3 KB · Luettu: 37
Viimeksi muokattu:
Mistä sopiva muuntaja 230V->12V kuvan mukasen kajarin (JBL Basspro Go) lataamiseksi. Millainen riittää lataamiseen? Auton akustahan tuo latautuu, mutta akkulaturia en mielellää raahais mukana tuon lataamiseksi.

Tuota kun ei saa ladattua muuta kuin 12v ja alun perin suunniteltu autoon telakoitavaksi, telakkaa ei kuitenkaan ole eikä autokäyttöön tule. Alkuperäinen JBLn johtosarja 230V tuon lataamiseksi onkin melkein 100€.

Jos nyt vaikka jonkun esim. 100w virtalähteen ostaa muutamalla kympillä, niin käykö tuolle? Onko mahdollista, että aiheutuis jotakin ongelmia?
Xbox 360 virtalähteestä saa 12V 12A (vanhemmista 360 malleista jopa 16A asti), niitä saattaa löytyä halvemmalla
 
Mistä sopiva muuntaja 230V->12V kuvan mukasen kajarin (JBL Basspro Go) lataamiseksi. Millainen riittää lataamiseen? Auton akustahan tuo latautuu, mutta akkulaturia en mielellää raahais mukana tuon lataamiseksi.

Tuota kun ei saa ladattua muuta kuin 12v ja alun perin suunniteltu autoon telakoitavaksi, telakkaa ei kuitenkaan ole eikä autokäyttöön tule. Alkuperäinen JBLn johtosarja 230V tuon lataamiseksi onkin melkein 100€.

Jos nyt vaikka jonkun esim. 100w virtalähteen ostaa muutamalla kympillä, niin käykö tuolle? Onko mahdollista, että aiheutuis jotakin ongelmia?
Tosi henkilö rakentaa tietokoneen virtalähteen virtalähteeksi, netistä löytyy ohjeet.
 
Virtalähdetä ei tarvitse edes rakentaa virtalähteeksi, se on sitä jo valmiiksi ;-)
Mutta, jos haluaa ladata 12 voltin akun, tarvitaan laturi. Tai, sanotaan, tarvitaan enemmän kuin 12 volttia, jota kaikki pc-virtalähteet antaa auliisi kyllä. Auton laturi työntää mukavammin lataavaa, leikitään, jotain 14 volttia....
 
Mistä sopiva muuntaja 230V->12V kuvan mukasen kajarin (JBL Basspro Go) lataamiseksi. Millainen riittää lataamiseen? Auton akustahan tuo latautuu, mutta akkulaturia en mielellää raahais mukana tuon lataamiseksi.
Meillä tuntuu olevan epäselvyyttä haluatko käyttää laitetta virtalähteellä (ilman akkua) vai akun kanssa?
 
Virtalähdetä ei tarvitse edes rakentaa virtalähteeksi, se on sitä jo valmiiksi ;-)
Mutta, jos haluaa ladata 12 voltin akun, tarvitaan laturi. Tai, sanotaan, tarvitaan enemmän kuin 12 volttia, jota kaikki pc-virtalähteet antaa auliisi kyllä. Auton laturi työntää mukavammin lataavaa, leikitään, jotain 14 volttia....
Asiasta autoihin niin nämä startstop autot voivat nostaa mottijarrutuksissa akun jänniteen hetkellisesti 16..17v tasolle et niis pitää tietää mistä ottaa sen virran lisävarusteille.
 
Asiasta autoihin niin nämä startstop autot voivat nostaa mottijarrutuksissa akun jänniteen hetkellisesti 16..17v tasolle et niis pitää tietää mistä ottaa sen virran lisävarusteille.
Varmaan samasta paikasta nuo ottavat kuin muutkin autot eli akusta. Vanhemmissa autoissa kun lataussäädin ei niin kovin tarkka vekotin ollut niin nekin latasivat akkua pahimmillaan 17V jännitteellä (joka kyllä välillä aiheutti akun kiehumista kesällä). Ja yleensä nuo autokäyttöön tarkoitetut laitteet kyllä kestävät noita jännitepiikkejä kohtalaisen hyvin.
 
Varmaan samasta paikasta nuo ottavat kuin muutkin autot eli akusta. Vanhemmissa autoissa kun lataussäädin ei niin kovin tarkka vekotin ollut niin nekin latasivat akkua pahimmillaan 17V jännitteellä (joka kyllä välillä aiheutti akun kiehumista kesällä). Ja yleensä nuo autokäyttöön tarkoitetut laitteet kyllä kestävät noita jännitepiikkejä kohtalaisen hyvin.
Näis volkkareissa on ainakin DC/DC muunnin jolla auton varusteille otetaan stabiilia jännitettä.
 
Xbox 360 virtalähteestä saa 12V 12A (vanhemmista 360 malleista jopa 16A asti), niitä saattaa löytyä halvemmalla
Tossa kajarissa näyttääkin lukevan input rating 12v 12a. Pitää tutustua.
Tosi henkilö rakentaa tietokoneen virtalähteen virtalähteeksi, netistä löytyy ohjeet.
Tämäkin kävi mielessä mutta ei tällä hetkellä ole ylimääräisiä. Tietty käytettynä saa halvalla.
Meillä tuntuu olevan epäselvyyttä haluatko käyttää laitetta virtalähteellä (ilman akkua) vai akun kanssa?
Pitäisi saada ladattua kaiuttimen omaa sisäänrakennettua 12V NiMH akkua. Ei ole tarve käyttää laitetta yhtä aikaa kun sitä ladataan, mutta plussaa se toki olisi.

Kokeilin äsken Noco Genius 10 laturilla ladata, mutta perus 12V lataustilassa tutkii hetken akkua ja pistää tällaisen vikavalon päälle "Battery voltage is too high for the selected charge mode. Check the battery and charge mode."

Kokeilin laittaa laturista myös supply modella 13.6V 10A mutta ei syty kajarissa mitään valoja. Kokeilaan seuraavaksi kytkeä suoraan akkuun. Varmaa tietoa kajarin kunnosta mulla ei ole, eiköhän sen akulla näe. Ja auton akkuun on tosiaan tarkoitettu kytkettäväksi tuo, että eiköhän kestä jännitemuutokset.
 
kajarin (JBL Basspro Go) lataamiseksi.
Onko kyseessä tämä härpäke?
Tuohon tuntuu olevan myös oma kotilaturi (pelkkä poweri) sekä 5V USB lataus
 
Tällinen kitti olemassa
Tohon varmaan kytketään normi n.13.8V poweri virrat sitten volyymin mukaan ;)
 
Voiko energiajuoma olla jollain tavoin piirilevylle hyvin hapettavaa verrattuna johonkin limonaadiin?
 
Onko sininen remote johto kytketty plussaan myös?
Siitähän se näköjään oli kiinni, luulin, ettei tarvitse kun herätevaihtoehtoja tuossa on kolme ja sitten on vielä virtanappikin. Nyt laturin supply modekin käynnisti sen. Akkukin oli tuossa melkein täynnä, mutta laite oli ilmeisesti "jumissa" subbari modessa, jonka takia ei käynnistynyt normaalisti virtanapista ja vaati myös herätevirran. Nyt käynnistyy virtanapistakin, kun akulla käynnisti ja pisti full-range modeen eikä vaadi herätevirtaa.

Toimii siten, että kun ei ole mitään johtoja laitteessa kiinni niin bluetooth toimii, ja kun pistää johdot kiinni, niin ainut vaihtoehto on RCA piuhojen kautta. Tein kokeiluksi AUX-RCA viritelmän ja toimii sillä. Varmaan sais jonkun bluetooth-rca purkin piuhojen päähän, niin johdot kiinnikin sais langattomasti soittaa.

Nyt tosiaan vaan jostakin muuntaja jolla toimisi. Tuo aiemmin mainittu xbox 360 virtalähde vaikuttais ihan järkevältä.

E: JBLn firmware päivitysohjeessa käyttävät tuollaisilla spekseillä olevaa virtalähdettä. Mitähän tekniikkaa mahtaa muuten olla tuossa JBLn omassa 80€ "home chargerissa" kun firmiksen päivityksen voi vaatia, että toimii...
 

Liitteet

  • Screenshot_20230119_174234.png
    Screenshot_20230119_174234.png
    232,3 KB · Luettu: 30
Viimeksi muokattu:
Voiko energiajuoma olla jollain tavoin piirilevylle hyvin hapettavaa verrattuna johonkin limonaadiin?
Sanoisinko että energiajuomat ovat elektroniikalle vähintäänkin yhtä pahoja kuin limonadit ellei pahempiakin. Arvion lähteenä on muutamat baarissa olleet diskomikserit mitä olen putsaillut ja korjaillut vuosien varrella. Kun energiajuomadrinkit yleistyivät niin sen jälkeen mikseri tuntuivat olevan entistäkin kurjemmassa kunnossa sisältä. Voi tuo tietty olla sattumaakin tai viimeisimpiin tapauksiin vaan on kaatunut enemmän juomia tms mutta sillä oletuksella että noihin kaatuu keskimäärin saman verran juomia niin energiajuoma on pahempi.
 
Mä luulen että kasvu tulee siitä että energiajuomatölkkejä on nykyisin mikserien päällä useammin kuin mitä ennen oli limonadeja.
 
Tossa kajarissa näyttääkin lukevan input rating 12v 12a. Pitää tutustua.

Tämäkin kävi mielessä mutta ei tällä hetkellä ole ylimääräisiä. Tietty käytettynä saa halvalla.

Pitäisi saada ladattua kaiuttimen omaa sisäänrakennettua 12V NiMH akkua. Ei ole tarve käyttää laitetta yhtä aikaa kun sitä ladataan, mutta plussaa se toki olisi.

Kokeilin äsken Noco Genius 10 laturilla ladata, mutta perus 12V lataustilassa tutkii hetken akkua ja pistää tällaisen vikavalon päälle "Battery voltage is too high for the selected charge mode. Check the battery and charge mode."

Kokeilin laittaa laturista myös supply modella 13.6V 10A mutta ei syty kajarissa mitään valoja. Kokeilaan seuraavaksi kytkeä suoraan akkuun. Varmaa tietoa kajarin kunnosta mulla ei ole, eiköhän sen akulla näe. Ja auton akkuun on tosiaan tarkoitettu kytkettäväksi tuo, että eiköhän kestä jännitemuutokset.
Älä nyt hyvä mies lyijyakulle tarkoitettua laturia kytke NiMH akkuun! 99% varmuudella siellä kajarissa on ihan oma latauspiirinsä joka sitä sisäistä akkua lataa. Ei se auton akun jännite suoraan mene sinne.

Älylaturit ei tuohon tosiaan sovellu kuten jo huomasit, ellei niissä ole tuo supply mode. En kyllä tiedä miksi se ei muka toimisi sen kans. Mittasitko että tuleeko sinne oikeasti mitään jännitettä supply modella? Ehkä se toimii vain akkuun kytkettynä.
 
Kanmattaa käyttää sitä aina siinä supply moodissa, vaikka se normi latauksella lähtisikin toimimaan. Lataus voi jäädä kesken kun jännite ei nousekaan latauksen myötä kuten se auton akkua lataamaan tarkoitettu älykaturi odottaa.
 
IMG20230122125508.jpg


Mikä komponentti? Sen verran olen saanut selvitettyä että olisi joku tällainen CR Series - Discontinued from SIDACtor Protection Thyristors - Littelfuse
Mutta miten noita merkintöjä luetaan, että löytäisi jostain vastaavan? Tuo on siis 24VAC jännitteellä toimiva laite ja tuon komponentin tarkoitus lienee suojata laitetta ylijännite piikeiltä. Nyt komponenti on suorassa oikosulussa ja polttaa sulakkeen samantein. Irroittamalla komponenti sulake säilyy ehjänä ja laite toimii.
 
IMG20230122125508.jpg


Mikä komponentti? Sen verran olen saanut selvitettyä että olisi joku tällainen CR Series - Discontinued from SIDACtor Protection Thyristors - Littelfuse
Mutta miten noita merkintöjä luetaan, että löytäisi jostain vastaavan? Tuo on siis 24VAC jännitteellä toimiva laite ja tuon komponentin tarkoitus lienee suojata laitetta ylijännite piikeiltä. Nyt komponenti on suorassa oikosulussa ja polttaa sulakkeen samantein. Irroittamalla komponenti sulake säilyy ehjänä ja laite toimii.
En jaksa kännykällä tarkistaa, mutta linkkisi ”electrical charasteristics” alta löytyy linkki korvaavaan tuotteeseen P0300SAL
 
Meneekö oikeaan osoitteeseen mut uskoisin..
Luin että T5 loisteputket kielletään ja loppuu kai sitten kaupoista jossain välissä.
Mulla vessassa iso peilivalaisin jonka ylä ja alareunassa on noin 100cm pitkät T5 putket.
Ne kuluu tasaisesti loppuun noin 10kk välein ja sit uudet putket ja taaas mennään.
Olisin halunnut ottaa montakertaa sen peilin irti ja katsoa mitä muita komponetteja siinä on ja voisiko valoja jotenkin modata mutta se on liimautunut niin hyvin kii että en ota riskiä että se iso peili hajoaa.
No jos ei saa T5 putkea enää uutta niin mikä poltin käy samoihin kantoihin tekemättä mitään sähkömuutoksia itse valaisimen taakse.?
Ehdotuksia kiitos.
 
- - No jos ei saa T5 putkea enää uutta niin mikä poltin käy samoihin kantoihin tekemättä mitään sähkömuutoksia itse valaisimen taakse.?
Ehdotuksia kiitos.
Joo, tämä vuosi (2023) on tosiaan viimeinen, jona uutta perinteisten loisteputkien (mukaan lukien T 5 / G 5 -kantaiset, ja erinäiset pienoisloistelamput) tuotantoa saapi EU-alueella vielä kaupata, sitten jatkossa enää vanhat varastot tyhjiksi, samaan tyyliin kuin aiemmin hehkulamppujenkin kanssa toimittiin.

Muun muassa juuri T5-kantaisia loisteputkia oli itselläkin käytössä parissakin valaisimessa (1 per valaisin), ja korvasin nyt vuodenvaihteessa ne Philips LED-valoputkilla – loistavasti toimivat; T5 LED-Loisteputket | Osta netissä | Lamppuexpress

Sitä kylläkin kummastelen, että Suomessa ei noitakaan liioin ainakaan perusliikkeistä saa, vaan tilata täytyi.

Tämä T5 olikin sinänsä muuten myös sillä tapaa erityisen selkeä tapaus, että valaisimet ovat jo valmiiksi nk. High Efficiency -liitäntälaitteella varustettuja (valo ei vilkuttele sytytettäessä, ei erillistä sytytintä), jolloin riittää, kun vanhan putken korvaa LED-versiolla.
 
Millanen purkki mulla voisi siellä peilin sisällä olla tällä hetkellä? Peilis on kaksi putkea.
 
Millanen purkki mulla voisi siellä peilin sisällä olla tällä hetkellä? Peilis on kaksi putkea.

T5 -lediputket vaativat aina liitäntälaitteen eli mitään muutoksia valaisimen kytkentään ei vaadita eikä niitä edes tulisi tehdä joten liitäntälaitteen mallilla ei ole väliä. Ostat vain vastaavan pituiset putket ja korvaat alkuperäiset putket niillä.
Putket ja liitäntälaite on mahdollista korvata myös led-nauhalla mutta tyydyttävä lopputulos voi vaatia useamman kokeilun eri osilla joten parempi ainakin aluksi mennä putkien vaihdolla.
 
Millanen purkki mulla voisi siellä peilin sisällä olla tällä hetkellä? Peilis on kaksi putkea.

Ei se mitenkään 100varmaa ole että se led korvausputki toimii heittämällä. Erityisesti jos liitäntälaite on sellainen joka tukee esim kahta eri tehoa loisteputkea (noita t5 putkia löytyy saman pituisena aina 2 tai 3 eri tehoa toisin kuin t8 putkia).

Joitain t5 putkille tarkoitettuja valaisimia olen modannut toimimaan suoraan 230v ledputkilla.
 
^ Yksityiskohtaisempina tietoina LED-valoputkivalmistajat julkaisevat noista yhteensopivuusluetteloitakin. Esimerkiksi Philipsillä on tätä viestiä 5.2.2023 kirjoittaessani "Q2 / 2020 (May 2020)" eli toukokuulle 2020 päivätty taulukointi (PDF-asiakirja, tiedostokoko 4,8 Mt) loisteputkivalaisimissa käytetyistä liitäntälaitemalleista valmistajittain, johon vihreällä värillä on merkattu yhteensopivat liitäntälaitteet, ja punaisella ei-yhteensopivat. Osoite: LED-valoputket | Philips (vieritetään vähän alaspäin, väliotsikon "Liitäntälaitteiden yhteensopivuusluettelot" kohdalle).
 
Ei se mitenkään 100varmaa ole että se led korvausputki toimii heittämällä. Erityisesti jos liitäntälaite on sellainen joka tukee esim kahta eri tehoa loisteputkea (noita t5 putkia löytyy saman pituisena aina 2 tai 3 eri tehoa toisin kuin t8 putkia).

Joitain t5 putkille tarkoitettuja valaisimia olen modannut toimimaan suoraan 230v ledputkilla.
Mistäs sen sitten voisi tietää? Modaus ei onkelma mut peilin irtoamattomuus aiheuttaa harmaita hiuksia
 
No mitens kun pitäisi pihalle saada semmoinen "lasersäde" portin kohdalle ja kun joku menee läpi niin keittiönpöydällä soisi hälytys. ehdotuksia rakentamiseen kiitos.
Portin leveys noin 15metriä ja matkaa keittiönpöydälle noin 30metriä.
 
Tuleeko mitään muuta järkevää ideaa. kai sen voisi tuollakin toteuttaa.
Oikeassa elämässä tuollaisiin käytetään linjailmaisimia, tosin ne maksavat jonkun verran valmiina ja vaativat yleensä molempiin päihin sähkönsyötön. Vastaavan tietty voi tehdä jollakin valokennosysteemillä että toiselta puolelta ampuu jollain IR-laserilla säteen toiselle puolelle ja toisella puolella sitten joko ottaa jollakin säteen vastaan tai heijastaa takaisin ja lähettimen viereen laittaa jonkun tunnistimen joka katsoo katkeaako säde. Noissa oikeissa linjailmaisimissa tuota valonsädettä yleensä moduloidaan jollakin signaalilla että saadaan turhia hälytyksiä vähemmäksi mutta ehkä tuollainen DIY-ratkaisu toimisi kiinteälläkin säteellä.

Langallisenahan tuon saisi aika edullisestikin toteutettua mutta langaton ratkaisu tietty vaatii ulkokäyttöön vähän kosteussuojausta elektroniikalle ja pakkasta kestävät akut/paristot sekä jotain mikrokontrolleria tms (tai ehkä joku valmis RF-lähetin/vastaanotinmoduuliparikin saattaisi toimia).
 
Säde-idea kannattaa haudata heti. Pienikin tärinä ja tuulenpuuska saa säteen heilumaan sinnesuntänne. Hälyttää joka kerta kun naapurin 150kg suomineito kävelee ohi. Joutuisit valamaan systeemille metrin syvän betonianturan.
 
Säde-idea kannattaa haudata heti. Pienikin tärinä ja tuulenpuuska saa säteen heilumaan sinnesuntänne. Hälyttää joka kerta kun naapurin 150kg suomineito kävelee ohi. Joutuisit valamaan systeemille metrin syvän betonianturan.
Riippuu toteutuksesta. Laittaa pienen viiveen että pitää esimerkiksi vajaan sekunnin olla säde poikki että hälyttää niin ei ota pikku tärinästä. Samoin jos säteen vastaanotossa on jokusia millejä varaa niin ei pikku tärinät haittaa. Nuo kaupalliset linjailmaisimet sentään toimivat jopa useiden kymmenien metrien etäisyyksillä hyvinkin luotettavasti vaikka kiinnityspinnat joskus tärähtelevätkin. Esimerkkinä vaikka Takex Twin -linjailmaisin jolle luvataan ulkona 60m kantama ja noita asennetaan ihan "katuvalotolppiin".

Tietty yksi tapa olisi kamera ja siihen joku viivanylitys-liipaisu mutta tuossa taas tulee vähän lakipykäliä mukaan mitä kameralla saa kuvata jne.
 
Tietty yksi tapa olisi kamera ja siihen joku viivanylitys-liipaisu mutta tuossa taas tulee vähän lakipykäliä mukaan mitä kameralla saa kuvata jne.
Mites muuten tilanne jos kamera ei olekaan nauhoittava? Käsittääkseni säädökset ovat paljon huomattavasti löysemmät.

Edit: Aa, puhuitkin ehkä ihan kamera-kamerasta. Entä videokamera joka aktivoituu muttei tallenna?
 
Onko nuo ideat mielestänne paremmin tarkoitukseen sopivia kuin alkuun @Jiispo :n vinkkaama patterikoje?
 
Onko nuo ideat mielestänne paremmin tarkoitukseen sopivia kuin alkuun @Jiispo :n vinkkaama patterikoje?
Siinä on maksimikantama 8m, kun minimi pitäs olla 15m.

Voi taas miettiä että oliko se nyt ketjuun sopiva "pieni kysymys" kun tässä on nyt varmaan 5 erilaista toteutustapaa joista jokainen tulee poikimaan omat keskustelunsa. Suosittelisin oman ketjun aloittamista tuolle, käyttösovelluksia tuollaisille on varmasti muillakin erilaisiin tarpeisiin niin yhdestä ketjusta löytäisi paremmin erilaiset vaihtoehdot.
 
Laittaa yhden molemmille puolille.

Kuvauksessa sanotaan noin:
"
Laajennettava
Jos haluat valvoa useita alueita tai sisäänkäyntejä, voit ostaa useampia anturiyksiköitä ja yhdistää ne samaan vastaanottimeen. Anturit on kuitenkin asetettava samalle kanavalle vastaanottimen kanssa.
"

-Mutta en kyllä äkkiseltään huomannut että pelkkää anturia olisi kuitenkaan mynnissä.
 
PIR anturin suuri ongelma on väärät hälytykset. Mikäli paikalla on puu jonka takaa aurinko pääsee paistamaan niin se on tuulisella säällä yhtä kilkutusta sitten. Tuskin tässä hälyttimessa on käytetty sen parempaa anturia verrattuna riistakameran anturiin.
 
Onko semmoset pöydällä olevat juotoskärynpoistovehkeet missä on vaa joku tuuletin ja suodatin yhtään hyviä, ja mistä saa ostettua?
Esimerkiks tämmönen.
Koitin katella mut en suomesta meinannu löytää mistään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 395
Viestejä
4 506 511
Jäsenet
74 393
Uusin jäsen
Nokis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom