Pienten kysymysten ketju

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 771
Ei toimi myöskään tämä:
Verkosta ei pitäisi olla kiinni kun modeemi on metrin päässä eikä siinä verkossa muita laitteita ole. Kokeilin myös talon verkolla aiemmin eikä toimi silläkään. Sen modeemi on parin seinän ja noin viiden metrin päässä.
Kai nämä eivät vaan toimi kun virta menee päälle ja pois.
Nollaa näyttää kwh vaikka kulutus 1600 wattia.
1669829166516.png


Tämän perässä on 1600 wattia lämmitystehoa jota ohjaa patteri.
1669829180551.png

Aiemmin Nediksellä pelkästään 600 watin patterilla kulutus kävi alussa 10 kilowattitunnissa per vuorokausi. Siitä kulutuskäyrä hiipui pikkuhiljaa.

Kytkinloki:
1669829448328.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
282
Vaikuttaako käytännössä mihinkään, jos virtalähde antaa 19,5 V ja laitteen takaseinässä 20 V. Thunderbolt-dock kyseessä.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 007
2.5% heitto dc jännitteessä ei vielä pitäisi vaikuttaa minkään laitteen toimintakykyyn, kunhan lähteestä vaan saa riittävästi ampeereja sitten kuitenkin ulos.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 822
Mulla on tarkoitus laittaa ESP32 piiri autoon ohjailemaan värkkejä siellä. Ensin kokeilin ihan vaan Z44N mosfetilla ohjata maata releelle, joka kytkee 12v laitteen päälle.
No ongelma on nyt se, että tuo Z44N vaatii 4v kynnysjännitteen toimiakseen, mutta ESP32 GPIO antaa ulos vaan 3,3V. No minulla on LM7805 regulaattori tekemässä 5v virransyötön tuolle ESPille, joten ajattelin että tuolla 3,3v GPIOlla ohjaisi transistorin kautta 5V tuolle MOSFETille.

Tässä alla periaatekuva tuosta kytkennästä, voisiko joku elektroniikkaukko korjata tuon kytkennän "oikeaksi" jos siinä jotain hämminkiä on. Tuo 3,3v väylässä oleva kytkin simuloi ESP32 GPIOta.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 713
Mulla on tarkoitus laittaa ESP32 piiri autoon ohjailemaan värkkejä siellä. Ensin kokeilin ihan vaan Z44N mosfetilla ohjata maata releelle, joka kytkee 12v laitteen päälle.
No ongelma on nyt se, että tuo Z44N vaatii 4v kynnysjännitteen toimiakseen, mutta ESP32 GPIO antaa ulos vaan 3,3V. No minulla on LM7805 regulaattori tekemässä 5v virransyötön tuolle ESPille, joten ajattelin että tuolla 3,3v GPIOlla ohjaisi transistorin kautta 5V tuolle MOSFETille.

Tässä alla periaatekuva tuosta kytkennästä, voisiko joku elektroniikkaukko korjata tuon kytkennän "oikeaksi" jos siinä jotain hämminkiä on. Tuo 3,3v väylässä oleva kytkin simuloi ESP32 GPIOta.
Tämä olisi oikeampi (voi sen tehdä myös 2x npn).
20221211_134103.jpg
Mutta jos käytät releitä niin unohda ison ohjauksen fet ja laita uln2003 sarjan piiri. Niissä on 7-8 erillistä darlingtonia n. 0.5A kestolla ja riittää hyvin releiden ohjaukseen. Eri malleissa on eri kokoiset etuvastukset eli valitse datalehden mukaan se malli joka kelpaa 3V ohjaukselle.
Tietysti löytyy valmiitakin fet- ohjaimia.
Ja vielä yksi mahdollisuus on valita fet jolle riittää 3V ohjaus.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 822
Tämä olisi oikeampi (voi sen tehdä myös 2x npn).
Aattelin vaan, että tuolla 5v ohjauksella riitäisi köykäisempi transistori.

Oon koittanut etsiä "logic level" fettiä, mutta vähän heikot tulokset. Oisko siitä jotain ideaa mitä voisi käyttää?
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 713
Aattelin vaan, että tuolla 5v ohjauksella riitäisi köykäisempi transistori.

Oon koittanut etsiä "logic level" fettiä, mutta vähän heikot tulokset. Oisko siitä jotain ideaa mitä voisi käyttää?
Ei niin pientä transistoria kannata etsiä että olisi merkitystä ohjaako 5V vai 12V.

Koska tavallisen transistorin Vbe on yleensä luokkaa 0.7V PNP 5 voltilla ei koskaan sulkeudu jos ohjaus on 3.3V. Kyllä senkin tietysti saa sulki sopivalla kytkennällä mutta aivan turha tehdä niin päin.
Tuon saman ylläolevan kytkennän voi laittaa ohjaamaan fettiä myös 5 voltista ja silloinkin kannattaa olla logic level fetti eikä "normaali".

Muutama esimerkki joita voisi tarpeesta riippuen ohjata suoraan 3.3V:
FDN337
IRF3708
IRL2203NpbF
IRL520
IRL640
IRLZ14
 
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
837
Löytyykö 12V ~3000W asti kaapeleille jotain työkalutonta pikaliitintä? Pitäisi kestää tärinää kun tulee matkailuautoon.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 046
Hitsauskaapelin liitin on myös hyvä ja halvempi kuin trukkiliitin, samasta kaupasta luultavasti saa kaapelia (oikeata kuparista) halvemalla kuin motonetin tms. alumiinikaapelia.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
954
No et saa kyllä mistään kuparikaapelia halvemmalla kuin alumiinista :D Dix-liittimet näyttäisi tosiaan saavan n. puolet halvemmalla mutta en kyllä itse tuollaiseen käyttöön laittaisi koska liitoksen voi kytkeä vahingossa väärin ja irroitetuissa kaapeleissa on täysin olematon suojaus oikosulkua vastaan.
 
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
837
Hitsauskaapelin liitin on myös hyvä ja halvempi kuin trukkiliitin, samasta kaupasta luultavasti saa kaapelia (oikeata kuparista) halvemalla kuin motonetin tms. alumiinikaapelia.
Kuparista hitsauskaapelia on kyllä suositeltu elektroniikkahommiinkin taipuisuuden vuoksi.
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
89
No et saa kyllä mistään kuparikaapelia halvemmalla kuin alumiinista :D
Öh? Pointti lienee siinä, että Motonetin ja monen muun "hifikaapelin" ydin on alumiinia, vaikka hinta antaa ymmärtää muuta. Joskus ihmettelin, kun paikasta x ostettuun kaapeliin ei saanukaan juotettua mitään ja korkeasta ostohinnasta huolimatta se olikin kuparoitua alumiinia.

Hitsauskaapeli taas ammattiliikkeestä ostettuna on kuparia, notkealla ja verrattain hyvin lämpöä kestävällä pinnalla. Koska siinä ei lue "hifi" tai "marine" on hinta verrattain siedettävämpää kuin kuluttajakaupan tuotteiden. Huonona puolena tosin pitää mainita, että sitä saa vain mustana.

Siinä mielessä olen kyllä samaa mieltä, että kaapelivalmistaja tuskin myy kuparikaapelia alumiinista halvemmalla, mutta loppukäyttäjää voidaan nyhtää ihan miten vaan. Varsinkin kun kuluttajakaupassa harva ymmärtää eroa, saatikka jännitehäviön ja kunnon liittimien vaikutusta.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 131
Ei taida tulla koko matkaltaan kiinteästi asennettavaksi, tärinää ja satunnaista liikuttelua, silloin kannattaa varmaan valita hienosäikeinen johdin. Ja liitin ja sen materiaali johtimen mukaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
5 063
Se alumiinijohto on ihan järkevää monessa tapauksessa. Se on pykälää paksumpanakin vielä selvästi halvempaa kuin kuparijohto, eli jos ei oikeasti tarvitse kuparikaapelia, nuo alujohdot ovat ihan jees.

Ja mä tarkoitan nyt siis tyyliin 16mm2, paksuja johtoja, en niitä luokkaa 1mm2 piuhoja.
 
Liittynyt
18.12.2019
Viestejä
86
Ajattelin asentaa äidilleni kävelymaton eteen 32-tuumaisen television katosta roikkumaan kiskojen avulla. Ajatus oli, että tv olisi helppo siirtää kiskojen avulla sivuun edestä ja tarvittassa saada helposti kokonaan pois.

Onko jollain ystävällisellä foorumin jäsenellä tietoa minkälaiset kiskot olisivat tarkoitukseen hyvät ja miten tv kannattaa asentaa roikkumaan? Entä miten painopistettä olisi hyvä siirtää television takapuolelle, jotta tv:n saisi roikkumaan mahdollisimman suorassa? Paino olisi hyvä saada pysymään mahdollisimman pienenä.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
954
Ajattelin asentaa äidilleni kävelymaton eteen 32-tuumaisen television katosta roikkumaan kiskojen avulla. Ajatus oli, että tv olisi helppo siirtää kiskojen avulla sivuun edestä ja tarvittassa saada helposti kokonaan pois.

Onko jollain ystävällisellä foorumin jäsenellä tietoa minkälaiset kiskot olisivat tarkoitukseen hyvät ja miten tv kannattaa asentaa roikkumaan? Entä miten painopistettä olisi hyvä siirtää television takapuolelle, jotta tv:n saisi roikkumaan mahdollisimman suorassa? Paino olisi hyvä saada pysymään mahdollisimman pienenä.
Tarvis hiukan tarkempia tietoja, kuvia asennuspaikasta tms. Äkkiseltään jos ymmärsin oikein niin eikö tuohon käy ihan perus rautakauppa liukukisko rullineen Liukukisko 41x41mm pituus 3m

Mitään vastapainoja ei tarvi, laitat vaan telkkarin oikeaan kulmaan suhteessa varteen mistä se roikkuu. Liukukiskon reunoihin vaikka hiussokat jotka estää telineen tippumisen, mutta helppo ottaa irti jos haluaa telineen pois kiskosta.
 
Liittynyt
18.12.2019
Viestejä
86
Tarvis hiukan tarkempia tietoja, kuvia asennuspaikasta tms. Äkkiseltään jos ymmärsin oikein niin eikö tuohon käy ihan perus rautakauppa liukukisko rullineen Liukukisko 41x41mm pituus 3m

Mitään vastapainoja ei tarvi, laitat vaan telkkarin oikeaan kulmaan suhteessa varteen mistä se roikkuu. Liukukiskon reunoihin vaikka hiussokat jotka estää telineen tippumisen, mutta helppo ottaa irti jos haluaa telineen pois kiskosta.

Kiitos vastauksesta. Tämä kisko näyttää ainakin tarpeeksi vahvalta. Täytynee käydä Puuilossa katselemassa miltä näyttää käytännössä ja onko myös kaarevaa valmiina.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
25
Korjailen Metabon vanhaa porakonetta. Vaatii kädellä avittamista karasta että lähtee pyörimään ja kierrosluku oskilloi.
Hiilet on ok ja pinnat putsattu. Mistähän voisi lähteä etsimään vikaa?
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
954
Korjailen Metabon vanhaa porakonetta. Vaatii kädellä avittamista karasta että lähtee pyörimään ja kierrosluku oskilloi.
Hiilet on ok ja pinnat putsattu. Mistähän voisi lähteä etsimään vikaa?
Akku vai verkkovirta? Onko tehot tallella oireista huolimatta? Itse irroittaisin ensin istukan ja alennusvaihteiston niin saa sit poissuljettua onko vika siinä vai elektroniikassa.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
25
Akku vai verkkovirta? Onko tehot tallella oireista huolimatta? Itse irroittaisin ensin istukan ja alennusvaihteiston niin saa sit poissuljettua onko vika siinä vai elektroniikassa.
Verkkovirta versio, ei tehoa, kommutaatorista/hiilistä tulee reilusti kipinöitä.
 
Liittynyt
20.01.2019
Viestejä
111
Noilla oireilla melkein aina syynä että ankkurikäämitystä palanut joko poikki tai kierrosoikosulkuihin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
5 063
Noita oireita aiheutti mulla yksi viallinen liitäntäkaapeli. Oli siis halpishöylä, joka alkoi tekemään tuota. Johto poikki ja höylä roskiin, ja johdon asennus rälläkkään jossa viallinen johto. Rälläkkä työntää höylän johdolla kipinää ihan samaan tapaan, ja korjaantui uudella johdolla.

Yleismittarilla mitattuna se johto oli ok, tarkoitus oli ihan uteliaisuuden takia tutkia mikä tuon aiheutti, mutta joku vei johdon roskiin ennen kuin pääsin tuohon.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
25
Tossa on vähän lakassa karheutta staattorin käämeissä, voisikohan ne aiheuttaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
212
Korjasin joskus AEG:n porakoneen vaihtamalla uuden verkkovirran häiriönpoistokondensaattorin (polko).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 046
Käyttämättömään(?) WD Elements(?) 12Tb ulkoiseen kytketty ilmeisesti 12V sijasta 18V virtalähde. Mikä on todennäköisyys, että vain kotelo on antanut periksi, eikä itse levy?

Jos kotelo, niin mikä sieltä? Todennäköisesti helpoin olisi vain ottaa levy talteen ja kokeilla miten sen kanssa käy, toimii tai ei toimi. Takuu on loppunut..
 
Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
289
Pieni kyssäri koskien yhtä auton peilinlämmityskytkimen piirikaaviota:

Plussaan tulee vaihteleva jännite akulta, eli about 12v kun moottori seis ja 14,4v kun moottori käy. Komponenteista tiedetään vaan LEDin etuvastuksen koko (560ohm) ja LEDin väri (keltanen/oranssi). Piirin ulostulo menee 12v releelle, jolla kytketään peilien lämmitys päälle, kun nappia painetaan.

Onko diodit, lähinnä zeneri tuossa reguloimassa ledille jännitettä vai oonko aivan hakoteillä? Miten mitoitan sopivan zenerin (onko suoraan kertoa jotain sopivaa mallia?) Ja mites noi muut diodit, minkälaiset isketään tilalle?

Pitäis siis tehdä tuollainen kytkentä tyhjälle piirikortille uusilla osilla.

Edit, toivottavasti piirsin kytkennän oikein, tarkistin kyllä piirilevyltä sen kolme kertaa, mut nää jäljityshommat on aina vähä mutkikkaita, vaikka simppeli kytkentä kyseessä.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 713
Pieni kyssäri koskien yhtä auton peilinlämmityskytkimen piirikaaviota:

Plussaan tulee vaihteleva jännite akulta, eli about 12v kun moottori seis ja 14,4v kun moottori käy. Komponenteista tiedetään vaan LEDin etuvastuksen koko (560ohm) ja LEDin väri (keltanen/oranssi). Piirin ulostulo menee 12v releelle, jolla kytketään peilien lämmitys päälle, kun nappia painetaan.

Onko diodit, lähinnä zeneri tuossa reguloimassa ledille jännitettä vai oonko aivan hakoteillä? Miten mitoitan sopivan zenerin (onko suoraan kertoa jotain sopivaa mallia?) Ja mites noi muut diodit, minkälaiset isketään tilalle?

Pitäis siis tehdä tuollainen kytkentä tyhjälle piirikortille uusilla osilla.

Edit, toivottavasti piirsin kytkennän oikein, tarkistin kyllä piirilevyltä sen kolme kertaa, mut nää jäljityshommat on aina vähä mutkikkaita, vaikka simppeli kytkentä kyseessä.
Näyttää sellaiselta että kannattaa vielä tarkastaa pari kertaa kytkentä levyltä.
Mutta jos ensin tarkastaa etuvastuksen, arvataan että virta olisi yleinen ledien max 20mA niin jännite vastuksen yli olisi ~11V. Tavallisen ledin jännite on jokunen voltti, vähän ledistä riippuen käy suoraan autokäyttöön.
Ledin kanssa sarjassa oleva diodi pudottaa vielä vähän jännitettä.
Pin 8 menevä diodi on ehkä kuvassa väärin päin silloin se johtaisi releen suuntaan kun kytkin on suljettu. Niin ja onko tuo kytkin lämmityksen käyttökytkin?
Jos releen käämi on pin 8 niin missä on käämin toinen pää?
 
Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
289
Näyttää sellaiselta että kannattaa vielä tarkastaa pari kertaa kytkentä levyltä.
Mutta jos ensin tarkastaa etuvastuksen, arvataan että virta olisi yleinen ledien max 20mA niin jännite vastuksen yli olisi ~11V. Tavallisen ledin jännite on jokunen voltti, vähän ledistä riippuen käy suoraan autokäyttöön.
Ledin kanssa sarjassa oleva diodi pudottaa vielä vähän jännitettä.
Pin 8 menevä diodi on ehkä kuvassa väärin päin silloin se johtaisi releen suuntaan kun kytkin on suljettu. Niin ja onko tuo kytkin lämmityksen käyttökytkin?
Jos releen käämi on pin 8 niin missä on käämin toinen pää?
Kiitos vastauksesta!

Minäpä tsekkaan vielä kerran. Releen käämin toinen pää menee maihin, pistin liitteeksi kuvan koko kytkennästä (jossa ei näy kytkimiä ja lamppuja poislukien muiden komponenttien kytkentöjä peilikytkimen sisässä, mutta havainnollistamaan kokonaisuutta.) Tuosta kaaviosta kiinnostaa ainoastaan tuo peilien lämmitys.

Kytkin on peilinlämmityksen käyttökytkin ja se on mallia "latching".

Kaksi mustakoteloista "through hole" diodia joissa yhdet vihreät raidat. Kyljissä merkinnät T4. Zener on lasikoteloitu, sinisellä päädyllä.

Edit: Joo, ainakin Pin 8 diodin sain piirustukseen töherrettyä väärin päin.

Edit2: En löytäny muita fiboja kyllä kuin tuon releelle menevän diodin polariteetin, tuollainen se kytkentä on, liitetty korjattu kaavio.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 713
Kiitos vastauksesta!

Minäpä tsekkaan vielä kerran. Releen käämin toinen pää menee maihin, pistin liitteeksi kuvan koko kytkennästä (jossa ei näy kytkimiä ja lamppuja poislukien muiden komponenttien kytkentöjä peilikytkimen sisässä, mutta havainnollistamaan kokonaisuutta.) Tuosta kaaviosta kiinnostaa ainoastaan tuo peilien lämmitys.

Kytkin on peilinlämmityksen käyttökytkin ja se on mallia "latching".

Edit: Joo, ainakin Pin 8 diodin sain piirustukseen töherrettyä väärin päin.

Edit2: En löytäny muita fiboja kyllä kuin tuon releelle menevän diodin polariteetin, tuollainen se kytkentä on, liitetty korjattu kaavio.
Näkyykö zenerissä jotain merkintöjä ?
Jos mahdollista niin juota irti jolloin näkee paremmin ja ehkä saa selville suoraan mikä se on.
Ledin sarjadiodin pitää kestää ledin virta joka tyypillisesti on 20mA. Ja relettä ohjaavan diodin pitää kestää releen kytkentäpiikki. Ledin kanssa pitäisi kestää "mikä vaan" ja releelle pitäisi toimia perus 1N4001- sarjan diodi, tosin kotelo taitaa olla pidempi kuin nuo alkuperäiset.
Periaatteessa tuolla kytkennällä zeneriä ei pitäisi tarvita mutta ehkä siihen on laitettu joku > 15V syömään isoja piikkejä.

Jos hyllystä löytyy sopiva vastus (esim 1k) ja säädettävä jännitelähde niin voi myös yrittää mitata:
jännitelähteestä + vastuksen kautta pin 9 ja - pin 8
mittaa jännite pin 9 - pin 8 väliltä ja nosta samalla tulojännitettä. Kun mittarin jännite ei enää kasva niin löytyi zenerin jännite (ja lopputuloksesta voi vähentää sarjadiodin verran mutta sillä ei tässä ole merkitystä).
 
Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
289
Näkyykö zenerissä jotain merkintöjä ?
Jos mahdollista niin juota irti jolloin näkee paremmin ja ehkä saa selville suoraan mikä se on.
Ledin sarjadiodin pitää kestää ledin virta joka tyypillisesti on 20mA. Ja relettä ohjaavan diodin pitää kestää releen kytkentäpiikki. Ledin kanssa pitäisi kestää "mikä vaan" ja releelle pitäisi toimia perus 1N4001- sarjan diodi, tosin kotelo taitaa olla pidempi kuin nuo alkuperäiset.
Periaatteessa tuolla kytkennällä zeneriä ei pitäisi tarvita mutta ehkä siihen on laitettu joku > 15V syömään isoja piikkejä.

Jos hyllystä löytyy sopiva vastus (esim 1k) ja säädettävä jännitelähde niin voi myös yrittää mitata:
jännitelähteestä + vastuksen kautta pin 9 ja - pin 8
mittaa jännite pin 9 - pin 8 väliltä ja nosta samalla tulojännitettä. Kun mittarin jännite ei enää kasva niin löytyi zenerin jännite (ja lopputuloksesta voi vähentää sarjadiodin verran mutta sillä ei tässä ole merkitystä).
Ei näy Zenerissä päällisin puolin mitään, pitää huomenna vielä juottaa irti ja tsekata onko sattunu merkinnät piirilevyä vasten. Vastuksia löytyy kyllä, 1N4001:stä ei mahda olla, mutta 1N4004:ia pitäs olla joitain kymmeniä jossain autotallin miljoonalaatikossa. Pituus ei ole ongelma, kytkimen sisässä on tilaa pistää vaikka pystyyn diodit, kuumaliimatäpällä varmistus, niin ei murru juotokset tärinässä. Säädettävä jännitelähde menee lainahommiks, mut sekin järjestynee.

Suuret kiitokset näistä! Eiköhän näillä ohjeilla eteenpäin päästä. :)
 
Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
289
Olisi pitänyt muistaa mainita että LED ei tosiaan pala ennen kuin kytkintä painetaan. Erikoinen tämä kyllä on. Eikö näitä yleensä laiteta esim.kuorman kanssa rinnan jännitteen regulointihommiin? -90 luvun Hondasta kyse. Kytkin/peilien lämmitysroippeet on joku ainoastaan Pohjois-Japanin markkina-alueen lisävaruste, yks harvinaisimmista lisävarusteista joita on ko. malliin saanu (tiedän, kuulostaa typerältä) ja sellainen nyt pitäis viritellä toiseen samanlaiseen autoon alkuperäistyylillä.

Oon monta kertaa tarkistanu tuon kytkennän ja noin se siellä on, kytkimen kanssa rinnakkain. Sen takia ihmettelinkin että mikä funktio tuolla on.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
272
Osaisiko kukaan antaa neuvoa mistä kannattaisi vikaa hakea tälläisessä hiltin akku laturissa
Unohtui yöksi ämpäriin joten aamulla lillui vedessä. Ei toimi enää. Valo syttyy mutta kun akun laittaa lataukseen niin mitään ei tapahdu. Olen avannut ja putsannut hyvin mutta ei toimi. Vinkkejä vai heitänkö serriin?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
304
Ostin käytetyn prosessorin ja sain sen mukana emolevyn. Emolevy oli "toimivana" purettu, mutta en saanut sitä postaamaan. Käynnistyspinnit oikosulkemalla ei tapahdu yhtään mitään.

Katselin emoa tarkemmin ja huomasin, että näytönohjaimen yläpuolella oleva elektrolyyttikondensaattori(?) oli selvästi taipunut. Kokeilin sormella ja huomasin, että sen toinen jalka oli irronnut kondensaattorin sisältä. Nyppäsin toisenkin jalan irti ja nyt emovelyllä on vanhat jalat tukevan oloisesti paikallaan. Kannattaako koittaa korjata ostamalla uusi kondensaattori ja juottamalla vanhoihin jalkoihin, vai onko toivotonta? Kyseessä on kahdeksan vuotta vanha pakettikoneen emolevy, jolla on ainoastaan käyttöarvoa.

Liitteenä kuvia kondensaattorista ja emolevystä. Kondensaattorin kyljessä merkinnät 6.3V 470uF ja lisäksi kirjaimet KY. Toisella puolella merkintä 105°C. Mistä tuollainen kannattaa tilata yksittäisosana?

1.jpeg 2.jpeg 3.jpeg
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
991
Ostin käytetyn prosessorin ja sain sen mukana emolevyn. Emolevy oli "toimivana" purettu, mutta en saanut sitä postaamaan.
Todennäköisesti myös muut 6.3V lyytit on hajalla.

Käynyt illmeisesti varsin tyypillisesti ell kun sähköt kytkee pois niin laite ei enään herää ;(
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
194 309
Viestejä
3 506 281
Jäsenet
62 492
Uusin jäsen
edu_93

Hinta.fi

Ylös Bottom