Pienten kysymysten ketju

Morjesta, kyseessä on lenovon läppäri vuodelta 2018 ja näppäimistössä on välillä kontaktihäiriötä. Usein käytetyt näppäimet E, D ja C lakkaavat toimimasta ja alkavat pienen kopistelun jälkeen toimimaan. Vika on paikallistunut tuohon litteään kaapeliin, sen kun ottaa irti ja vähän nitkuttelee, alkaa näppäimistö taas toimimaan. Millä tuota kaapelia voisi putsata paremmin jotta korjaus olisi pitkäikäisempi?

Tuo avaaminen ja kaapelin nitkuttelu toimii noin viikon verran.





20221017_161258.jpg
 
Morjesta, kyseessä on lenovon läppäri vuodelta 2018 ja näppäimistössä on välillä kontaktihäiriötä. Usein käytetyt näppäimet E, D ja C lakkaavat toimimasta ja alkavat pienen kopistelun jälkeen toimimaan. Vika on paikallistunut tuohon litteään kaapeliin, sen kun ottaa irti ja vähän nitkuttelee, alkaa näppäimistö taas toimimaan. Millä tuota kaapelia voisi putsata paremmin jotta korjaus olisi pitkäikäisempi?

Tuo avaaminen ja kaapelin nitkuttelu toimii noin viikon verran.





20221017_161258.jpg
En usko että putsaaminen auttaa. Veikkaan että noi juotokset pitää käydä läpi.
 
Pitää töistä napata kunnon labrapoweri lainaan niin saa riittävästi jänöä koko ketjun sytyttämiseen oikealla virralla niin näkee pätkiikö silläkin.

Itseasiassa nyt kun mittasin niin lampussahan on 14 neljän rinnakkaisen ledin settiä peräkkäin, sinänsä jos yksittäinen ledi leviäisi niin senhän ei pitäisi olla ongelma jos ledien kesto on vaan riittävästi ylimitoitettu. Eikä neljää rinnakkaista lediä voikaan vetää ihan rajoilla kun ei ole mitään balansoimassa virtaa :hmm:

Vihdoinkin jaksoin raahata powerin lainaan, hyvin paloi kaikki ledit puoli tuntia ilman ongelmia. Kai sitä pitää uusi led driver ostaa...
 
Morjesta, kyseessä on lenovon läppäri vuodelta 2018 ja näppäimistössä on välillä kontaktihäiriötä. Usein käytetyt näppäimet E, D ja C lakkaavat toimimasta ja alkavat pienen kopistelun jälkeen toimimaan. Vika on paikallistunut tuohon litteään kaapeliin, sen kun ottaa irti ja vähän nitkuttelee, alkaa näppäimistö taas toimimaan. Millä tuota kaapelia voisi putsata paremmin jotta korjaus olisi pitkäikäisempi?

Tuo avaaminen ja kaapelin nitkuttelu toimii noin viikon verran.





20221017_161258.jpg
Oliko tuo se liitinmalli jossa musta osa liukuu ensin vähän ulos ja sitten ylös?
Kannattaa katsoa luupilla/mikroskoopilla läpi, myös kaapeli.
Yhteen vastaavaan oli kaapelin päähän paimuneet kolot jolloin tietyssä asennossa ei toiminut. En muista korjattiinko varovasti painamalla liittimen päällä olevia metalleja (valkoisen ja mustan välissä). Joihinkin auttaa myös ohut teippi johtoon niin liitin painaa vähän paremmin.
Mutta voi siellä olla likaakin, kannattaa putsata ja voihan tuon juottaakin uusiksi.
 
Oliko tuo se liitinmalli jossa musta osa liukuu ensin vähän ulos ja sitten ylös?
Kannattaa katsoa luupilla/mikroskoopilla läpi, myös kaapeli.
Yhteen vastaavaan oli kaapelin päähän paimuneet kolot jolloin tietyssä asennossa ei toiminut. En muista korjattiinko varovasti painamalla liittimen päällä olevia metalleja (valkoisen ja mustan välissä). Joihinkin auttaa myös ohut teippi johtoon niin liitin painaa vähän paremmin.
Mutta voi siellä olla likaakin, kannattaa putsata ja voihan tuon juottaakin uusiksi.
Yleensä lattakaapeliin tulee painuma ja jos liitin on vähän väsähtäny, silloin suosittelisin olla ronkkimatta pinnejä, vaan ottaa lattakaapelista saksilla milli pois, jolloin se menee syvemmälle ja pinnit ohittaa sen painuman. Yleensä lika lähtee sen mukaan kun lattakaapelia ronklaa edestakas, eikä se viikonpäästä tuu takas samaan kohtaan.
 
Olisi tällainen kytkentä:

regu.png


Kysymys kuuluu: voinko jättää tuon regulaattorin pois välistä ja toimiiko sähköryyppy edelleen normaalisti? Lähinnä siksi kysyn, että kun ei ole akkua tai valoja, niin tuntuu turhalle pitää tuota regulaattoriakaan pelkän ryypyn takia. Hämmästyttää kyllä kuvassa, että miten ennen regua on 12-30VAC ja jälkeen 12-14VAC, kun AC regu on vaan tuossa rinnalla? DC regussa menee selvästi läpi, jolloin asia on selvä. Onko AC regulaattori vaan sitten jokin tasoittava kuorma, vai miten se rajoittaa tuon jännitteen? Itse ryyppy on vaan periaatteessa vastus. Tietty se toimii hieman nopeammin, jos jännite onkin 30VAC eikä 14VAC, mutta muuta eroa ei ole. Ellei sitten hajoa liikaan tehoon?
 
Olisi tällainen kytkentä:

regu.png


Kysymys kuuluu: voinko jättää tuon regulaattorin pois välistä ja toimiiko sähköryyppy edelleen normaalisti? Lähinnä siksi kysyn, että kun ei ole akkua tai valoja, niin tuntuu turhalle pitää tuota regulaattoriakaan pelkän ryypyn takia. Hämmästyttää kyllä kuvassa, että miten ennen regua on 12-30VAC ja jälkeen 12-14VAC, kun AC regu on vaan tuossa rinnalla? DC regussa menee selvästi läpi, jolloin asia on selvä. Onko AC regulaattori vaan sitten jokin tasoittava kuorma, vai miten se rajoittaa tuon jännitteen? Itse ryyppy on vaan periaatteessa vastus. Tietty se toimii hieman nopeammin, jos jännite onkin 30VAC eikä 14VAC, mutta muuta eroa ei ole. Ellei sitten hajoa liikaan tehoon?
Tää on jossain mopossa? Siinä on varmaan erillinen puola ajovalolle sekä muille sähköille + akulle jotka on DC. AC regu on maan välissä, joten se rajoittaa vain ajovalon jännitteen. Ryypyn jännitettä ei ole siis reguloitu.

Mielestäni voit kuvan mukaan heittää koko regulaattorimötikän pois eikä se vaikuta käyttöösi mitenkään.

E: eikun olikohan tuossa mun AC regu teoriassa mitään järkeä. Ehkäpä kuva on väärin piirretty? Mittaa Ryypyn liittimestä jännite kierroksilla regun kans ja ilman, sillähän se selviää
 
Viimeksi muokattu:
Tää on jossain mopossa? Siinä on varmaan erillinen puola ajovalolle sekä muille sähköille + akulle jotka on DC. AC regu on maan välissä, joten se rajoittaa vain ajovalon jännitteen. Ryypyn jännitettä ei ole siis reguloitu.

Mielestäni voit kuvan mukaan heittää koko regulaattorimötikän pois eikä se vaikuta käyttöösi mitenkään.

E: eikun olikohan tuossa mun AC regu teoriassa mitään järkeä. Ehkäpä kuva on väärin piirretty? Mittaa Ryypyn liittimestä jännite kierroksilla regun kans ja ilman, sillähän se selviää

Joo, mopossa. Löysin just yhden AC-regulaattorin kytkiksen ja se näköjään on rinnalla ja clippaa jännitteen huiput pois, eli kyllä se sitten on syytä varmaan sinne jättää:

AC_Reg.gif


täältä löytyi siis.
 
Nyt on kyllä aika tyhmä kysymys, mutta ei ole sähkötyöt mun juttu... Tällaiseen kattopistotulppaan (jossa tuo metallitappi eli maadoitus?) pitäisi asentaa Ikean lamppu jossa vain 2 johtoa (+sokeripala) ja pistotulppaa ei tule mukana, niin ostanko pistotulpaksi maadoitetun version KOPPLA Pistotulppa, maadoitettu valkoinen - IKEA ? Jos, niin mihin se tuon erillisen pistotulpan keltavihreä maapiuha menee kiinni, ei ainakaan sokeripalaan?

20221025_172507.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on kyllä aika tyhmä kysymys, mutta ei ole sähkötyöt mun juttu... Tällaiseen kattopistotulppaan (jossa tuo metallitappi eli maadoitus?) pitäisi asentaa Ikean lamppu jossa vain 2 johtoa (+sokeripala) ja pistotulppaa ei tule mukana, niin ostanko pistotulpaksi maadoitetun version KOPPLA Pistotulppa, maadoitettu valkoinen - IKEA ? Jos, niin mihin se tuon erillisen pistotulpan keltavihreä maapiuha menee kiinni, ei ainakaan sokeripalaan?

20221025_172507.jpg
Ostat tuon jos lampussa ei sitä erillistä maadoitusta ole KOPPLA Pistotulppa, maadoittamaton valkoinen - IKEA
 
Ok eli se lamppu määrittää maadoituksen tarpeen eikä tuo kattopistotulppa, kiitos!
Kyllä. Jos lampussa ei ole maadoitusjohtoa, nii maadoitusta ei ole. e: no ei se taida ehkä iha niinkää olla.. mut kuite, jos on vain kaks piuhaa, nii ei sitä sit pistokkeeltakaan muuta vaadita.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on kyllä aika tyhmä kysymys, mutta ei ole sähkötyöt mun juttu... Tällaiseen kattopistotulppaan (jossa tuo metallitappi eli maadoitus?) pitäisi asentaa Ikean lamppu jossa vain 2 johtoa (+sokeripala) ja pistotulppaa ei tule mukana, niin ostanko pistotulpaksi maadoitetun version KOPPLA Pistotulppa, maadoitettu valkoinen - IKEA ? Jos, niin mihin se tuon erillisen pistotulpan keltavihreä maapiuha menee kiinni, ei ainakaan sokeripalaan?

20221025_172507.jpg
Jos siinä asennettavassa ikean valaisimessa on merkki jossa on kaksi sisäkkäistä neliötä, niin käytät tuota aiemmin linkitettyä kaksilankaista pistoketta.

Maailmassa on myös vanhoja 0 luokan valaisimia, jotka on tarkoitettu asennettavaksi vain 0 luokan tilaan (huoneessa ei ole silloin myöskään maadoitettuja pistorasioita). Jos tuollaisessa valaisimessa on pistoke valmiina, se on tuosta tapin kohdasta umpinainen, niin ettei sitä saa asennettua tuohon maadoitettuun rasiaan.
 
Mikä liitin? TIG-hitsauskoneessa, pitäs tehdä adapteri Kempin kolviin.
 

Liitteet

  • IMG_20221028_071640.jpg
    IMG_20221028_071640.jpg
    1,8 MB · Luettu: 62
Olisi tällainen kytkentä:

regu.png


Kysymys kuuluu: voinko jättää tuon regulaattorin pois välistä ja toimiiko sähköryyppy edelleen normaalisti? Lähinnä siksi kysyn, että kun ei ole akkua tai valoja, niin tuntuu turhalle pitää tuota regulaattoriakaan pelkän ryypyn takia. Hämmästyttää kyllä kuvassa, että miten ennen regua on 12-30VAC ja jälkeen 12-14VAC, kun AC regu on vaan tuossa rinnalla? DC regussa menee selvästi läpi, jolloin asia on selvä. Onko AC regulaattori vaan sitten jokin tasoittava kuorma, vai miten se rajoittaa tuon jännitteen? Itse ryyppy on vaan periaatteessa vastus. Tietty se toimii hieman nopeammin, jos jännite onkin 30VAC eikä 14VAC, mutta muuta eroa ei ole. Ellei sitten hajoa liikaan tehoon?


Varmaan toimii ilman regulaattoriakin sitten, mutta itse en uskaltaisi jättää sitä silti pois. Monesti nuo pienkoneiden AC-regulaattorit on sellaisia, että vain oikosulkevat piirin. Eli kun jännite meinaa nousta taivaisiin, tuo regulaattori rupeaa johtamaan maihin ja kuristaa jännitteet halutulle tasolle molemmilta puoliltaan.

Akkua tai verkkovirtaa harvemmin voi kuristaa oikosulkemalla, mutta tuollaiset pienet magneetot voi eikä siitä tapahdu mitään, virta asettuu johonkin nimellisarvoonsa. Sitten toiset AC-säätimet toimivat tyristorilla, silloin ylimenevä teho leikataan vain aallosta pois.
 
Varmaan toimii ilman regulaattoriakin sitten, mutta itse en uskaltaisi jättää sitä silti pois. Monesti nuo pienkoneiden AC-regulaattorit on sellaisia, että vain oikosulkevat piirin. Eli kun jännite meinaa nousta taivaisiin, tuo regulaattori rupeaa johtamaan maihin ja kuristaa jännitteet halutulle tasolle molemmilta puoliltaan.

Akkua tai verkkovirtaa harvemmin voi kuristaa oikosulkemalla, mutta tuollaiset pienet magneetot voi eikä siitä tapahdu mitään, virta asettuu johonkin nimellisarvoonsa. Sitten toiset AC-säätimet toimivat tyristorilla, silloin ylimenevä teho leikataan vain aallosta pois.

Käsittääkseni tässä on tuollainen tyristorilla toimiva leikkaava säädin. Päätin jättää sen käyttöön. Nyt mietin voisiko tuon 10 Ohmin vastuksen jättää pois, niin ryyppy toimisi nopeammin, tai siis menisi nopeammin pois päältä? Testailin sitä labrapowerilla ja 12Vdc:llä. En muista paljonko otti virtaa aluksi, mutta melko nopeasti tippui vain 0.3A lukemaan.
 
Käsittääkseni tässä on tuollainen tyristorilla toimiva leikkaava säädin. Päätin jättää sen käyttöön. Nyt mietin voisiko tuon 10 Ohmin vastuksen jättää pois, niin ryyppy toimisi nopeammin, tai siis menisi nopeammin pois päältä? Testailin sitä labrapowerilla ja 12Vdc:llä. En muista paljonko otti virtaa aluksi, mutta melko nopeasti tippui vain 0.3A lukemaan.


En nyt tuota kytkentää täysin tiedä, mutta kuvassa on 5ohm ryyppyvastus? Jos korvaas sen 10ohm niin virta tippuu. Jos otat vastuksen pois virta voi kasvaa niin suureksi, että jotain rikkoontuu. Näillä tiedoilla mielestäni vastusarvon muuttaminen ei ole oikea tapa muuttaa aikaviivettä. Siihen tarvittaisiin ohituskytkin, ajastinpiiri tai -rele?

Ryypyn toiminta tuon kuvan perusteella minulle on myös mysteeri. Onko siellä siis vain jokin solenoidi ja vastuksia? Labrapowerin tasavirtatestaukset ei varmaksi anna ihan todenmukaista kuvaa, koska tuo näyttäisi toimivan vaihtovirralla.

Vaihtovirralla käämin virta tippuu induktanssin muutoksesta välittömästi vetotyön jälkeen. Samoin kuin kierrosluvun kasvaessa suuremman taajuuden/reaktanssi vaikutuksesta.
 
En nyt tuota kytkentää täysin tiedä, mutta kuvassa on 5ohm ryyppyvastus? Jos korvaas sen 10ohm niin virta tippuu. Jos otat vastuksen pois virta voi kasvaa niin suureksi, että jotain rikkoontuu. Näillä tiedoilla mielestäni vastusarvon muuttaminen ei ole oikea tapa muuttaa aikaviivettä. Siihen tarvittaisiin ohituskytkin, ajastinpiiri tai -rele?

Ryypyn toiminta tuon kuvan perusteella minulle on myös mysteeri. Onko siellä siis vain jokin solenoidi ja vastuksia? Labrapowerin tasavirtatestaukset ei varmaksi anna ihan todenmukaista kuvaa, koska tuo näyttäisi toimivan vaihtovirralla.

Vaihtovirralla käämin virta tippuu induktanssin muutoksesta välittömästi vetotyön jälkeen. Samoin kuin kierrosluvun kasvaessa suuremman taajuuden/reaktanssi vaikutuksesta.

Niin siis tuo sähköryyppy on käytännössä PTC vastus, jonka arvo on kylmänä 5 ohmia. Lämmetessään lämmittää vahaa, joka pakottaa sen neulan/luistin sulkemaan ryyppy kanavan kaaduttimessa. Sen kanssa on nyt 10 Ohmin vastus sarjassa.
 
Niin siis tuo sähköryyppy on käytännössä PTC vastus, jonka arvo on kylmänä 5 ohmia. Lämmetessään lämmittää vahaa, joka pakottaa sen neulan/luistin sulkemaan ryyppy kanavan kaaduttimessa. Sen kanssa on nyt 10 Ohmin vastus sarjassa.

Jos otat 10ohm vastuksen pois, ryyppy toimii nopeammin mutta oletko varma, että tuo PTC-vastus kestää pitkän aikaa kaikissa ympäristön lämpötiloissa hukata suuremman tehon lämmöksi? Vai kasvaako PTC:n arvo vastaavasti suuremmaksi, että virtaa ei kulje, ilman 10ohm etuvastustakaan?

Miksihän sinne alunperin on laitettu 10ohm? Onko se nimenomaan ryypyn säätämiseen tarkoitettu?
 
Käsittääkseni tässä on tuollainen tyristorilla toimiva leikkaava säädin. Päätin jättää sen käyttöön. Nyt mietin voisiko tuon 10 Ohmin vastuksen jättää pois, niin ryyppy toimisi nopeammin, tai siis menisi nopeammin pois päältä? Testailin sitä labrapowerilla ja 12Vdc:llä. En muista paljonko otti virtaa aluksi, mutta melko nopeasti tippui vain 0.3A lukemaan.
Minkälainen projekti tässä on kyseessä kun on noin riisutut varusteet? Eikö olis helpoin vaihtaa siihen käsiryyppy niin saa ne loputkin sähköt heittää mäkeen :think:
 
Lämpökamera remonttihommiin hakusessa. Onko kokemuksia Flir One Pro tai vastaavan hintaisista laitteista? Onko muita vaihtoehtoja? Jos juuri olet ostanut niin mistä, tuntuu hinta olevan sama joka kaupassa.

Täällä ois myös lämpökamera ostolistalla jotta näkisi mahdollisia kosteus/homevaurioita vanhasta talosta. Löysitkö mitään laitetta, onko käytännön kokemuksia jakaa?
 
Täällä ois myös lämpökamera ostolistalla jotta näkisi mahdollisia kosteus/homevaurioita vanhasta talosta. Löysitkö mitään laitetta, onko käytännön kokemuksia jakaa?

Flir One Pro tuli sitten hankittua ja erittäin tyytyväinen olen ollut. Oma ja parin kaverin taloa tullu kuvailtua. Hyvin löytyi ikkunat mistä pitää tiivisteet vaihtaa ja muutama kulma missä on jotain häikkää. Täytyy ens kesänä availla ja katsoa mitä löytyy.

Oli siis todella helppo käyttää ja laitteen oma akku riittänyt kyllä tosi hyvin kaikkiin kuvauksiin. Laadukkaan oloinen laite myös kaikin puolin. Stayprosta ostin ja nopeesti tuli.
 
Kempin TIG-kolvissa tuollainen 7-napainen amphenol liitin. Myykö vastaavia halpisliittimiä kukaan Suomessa/Oulussa? En löydä muualta kuin Radioduosta aitoja, hinta luokkaa 50e/kpl, ja jostain hitsaustarvikeliikkeistä yhtä kalliilla.

Myös hitsauskoneen päähän päähän tarvisi 5 napaisen tuchel(?) liittimen, mutta sen nyt voi ottaa alkuperäisestä kolvistakin.
 

Liitteet

  • photo_2022-11-08_16-03-44.jpg
    photo_2022-11-08_16-03-44.jpg
    171,2 KB · Luettu: 32
Kempin TIG-kolvissa tuollainen 7-napainen amphenol liitin. Myykö vastaavia halpisliittimiä kukaan Suomessa/Oulussa? En löydä muualta kuin Radioduosta aitoja, hinta luokkaa 50e/kpl, ja jostain hitsaustarvikeliikkeistä yhtä kalliilla.
Ladek on perinteisesti ollut järkihintainen näissä: Ladek Welding .
 
Onko kenelläkään kokemusta? Panasonic TX-49DX603E LED TV sammuu itsestään muutamien minuuttien jälkeen. Googlella löysin vain yleisohjeita, kuinka palautetaan tehdasasetukset, vaihdetaan powerin piirilevy tai huonoja lyyttejä.

Otin auki ja näyttää tältä:
20221109_153309.jpg


Lyyttejä on vain powerin levyllä, eivät näytä pullistuneilta ja niiden merkki on Rybycon. Nuo voisi kokeilla joutessaan vaihtaa, mutta enempää ei ole tarkoitus investoida, kun ei tuolla tv:llä mitään käyttöä ole.
 

Liitteet

  • 20221109_153344.jpg
    20221109_153344.jpg
    4,1 MB · Luettu: 28
En tiedä onko oikea ketju, mutta parempaa en löytänyt, eikä uutta viitsi aloittaa.

Miten saisi TV:n kaukosäätimen napeista merkinnät pois?

Kyseessä on sen verran käytössä ollut säädin, että useimmin käytetyistä napeista on merkinnät haalistuneet tai kadonneet kokonaan. Ajattelin että loputkin voisi poistaa, koska nappien sijainnit ja toiminnot muistaa ulkoa.

Säätimen saa purettua (olen tehnyt muutaman kerran) ja siitä erotettua pelkän "kumimaton".

Karhunkieltä on kokeiltu, mutta sen kanssa menee ikuisuus.

Pitäisi tietää mitä materiaalia kumimatto tarkalleen on, jottei sitä vaurioita ja millä aineella merkinnät on tehty, jotta vain ne liukenisi pois. Jollain kemikaalilla?
Jotkut napit ovat kokonaan värjättyjä, ehkä nekin saisi kokonaan mustaksi?

Kyseessä kuitenkin päivittäin käytössä oleva toimiva säädin, eikä sitä viitsisi rikkoa tai uutta vielä ostaa.
Jos sen saisi kestämään (ulkonäöllisesti) saman kuin telkkakin.
 
En tiedä onko oikea ketju, mutta parempaa en löytänyt, eikä uutta viitsi aloittaa.

Miten saisi TV:n kaukosäätimen napeista merkinnät pois?

Kyseessä on sen verran käytössä ollut säädin, että useimmin käytetyistä napeista on merkinnät haalistuneet tai kadonneet kokonaan. Ajattelin että loputkin voisi poistaa, koska nappien sijainnit ja toiminnot muistaa ulkoa.

Säätimen saa purettua (olen tehnyt muutaman kerran) ja siitä erotettua pelkän "kumimaton".

Karhunkieltä on kokeiltu, mutta sen kanssa menee ikuisuus.

Pitäisi tietää mitä materiaalia kumimatto tarkalleen on, jottei sitä vaurioita ja millä aineella merkinnät on tehty, jotta vain ne liukenisi pois. Jollain kemikaalilla?
Jotkut napit ovat kokonaan värjättyjä, ehkä nekin saisi kokonaan mustaksi?

Kyseessä kuitenkin päivittäin käytössä oleva toimiva säädin, eikä sitä viitsisi rikkoa tai uutta vielä ostaa.
Jos sen saisi kestämään (ulkonäöllisesti) saman kuin telkkakin.
Itse kokeilisin jotian 400 hiekkapaperia tai kynsilakan poisto ainetta
 
Itse kokeilisin jotian 400 hiekkapaperia tai kynsilakan poisto ainetta
Vedin kuussatasella kun nelisatasta ei löytyny omista hyllyistä.
Sain kaikki merkit poistettua, mutta nelisatasella homma olis todennäköisesti hoitunut nopeammin.
Lopputuloksena ihan hyvä matta pinta.
Kynsilakanpoistoainetta tai jotain muuta kemikaalia vois tulevaisuudessa kokeilla, koska hiomalla joutuu varomaan kumimaton repeytymistä.
 
En kyllä suosittelisi kynsilakanpoistoainetta eli asetonia. Voi nimittäin lähteä vähän enemmänkin pois.
 
En tiedä onko oikea ketju, mutta parempaa en löytänyt, eikä uutta viitsi aloittaa.

Miten saisi TV:n kaukosäätimen napeista merkinnät pois?

Kyseessä on sen verran käytössä ollut säädin, että useimmin käytetyistä napeista on merkinnät haalistuneet tai kadonneet kokonaan. Ajattelin että loputkin voisi poistaa, koska nappien sijainnit ja toiminnot muistaa ulkoa.

Säätimen saa purettua (olen tehnyt muutaman kerran) ja siitä erotettua pelkän "kumimaton".

Karhunkieltä on kokeiltu, mutta sen kanssa menee ikuisuus.

Pitäisi tietää mitä materiaalia kumimatto tarkalleen on, jottei sitä vaurioita ja millä aineella merkinnät on tehty, jotta vain ne liukenisi pois. Jollain kemikaalilla?
Jotkut napit ovat kokonaan värjättyjä, ehkä nekin saisi kokonaan mustaksi?

Kyseessä kuitenkin päivittäin käytössä oleva toimiva säädin, eikä sitä viitsisi rikkoa tai uutta vielä ostaa.
Jos sen saisi kestämään (ulkonäöllisesti) saman kuin telkkakin.
Maalia päälle.
 
Mistähän löytäisi 2032 pariston jossa on juotosliuskat kiinni? Partcot ja Digikeyt katsottu ja netistä ei löydy kuin jostain Kanadan Best Buysta joka ei postita Suomeen.

Tarvitsisi olla tämän näköinen, tärkeää olisi siis että nuo liuskat ovat samaan suuntaan ja noilla paikoilla:

1668427592586.png
 


Onko mitään kauppaa pääkaupunkiseudulla mistä noita saisi suoraan hyllystä? Mistään perus tavarataloista noita ei tunnu löytyvän vaikka olisi iso hylly täynnä erilaisia työhanskoja.
 
Onko mitään kauppaa pääkaupunkiseudulla mistä noita saisi suoraan hyllystä? Mistään perus tavarataloista noita ei tunnu löytyvän vaikka olisi iso hylly täynnä erilaisia työhanskoja.
Etra mahdollisesti. Valitettavasti sinne pitää rekisteröityä, että näkee varastosaldot, mutta se myy yksityisille myös.
 
Miten lämpökameralla näkee kosteuden tai homeen?

Hometta ei tietystikään, mutta sen jäljille saattaa päästä kosteusvauriokohdat löytämällä, lämmittämällä huonetta "nopeasti" ja katsomalla miten seinä/lattiapinnat reagoivat lämmönnousuun, kosteat pinnat lämpenevät paljon hitaammin joten nuo on helppo bongata lämpökameralla, toki tuo vaatii vielä erillisen varmistuksen kosteusmittarilla (tai vaikka kädellä jos vettä reilumminkin) että onko kyseessä kosteus vai esim. eristeen vähyys ja lämmön karkaus harakoille)
 
Hyperspektrikamera olisi tuossa toimiva, vaan ei taida olla markkinat vielä valmiita teknologian käyttöön?
Eli RGB+NIR kanavien lisäksi olisi tarpeelliset aallonpituudet mitattuna, joista voi sitten etsiä korrelaatiota esim. hiilidioksidin, metaanin ja muiden ominaisuuksien löytämiseen kuvasta. Käytetään esim. sähköpylväiden lahotarkastuksissa. Esim. Specim IQ on kait noin kymppitonnin laite, eli voisi kuvitella että pieniä yhden miehen firmoja voisi tuolla hinnalla olla markkinoilla. Tiedä sitten käykö laite juuri tuohon käyttöön.
 
Onko kukaan löytänyt wifillä toimivaa pistorasiaa, jossa toimisi kulutuksen seuranta? Olen nyt testannut kahta eri pistorasiaa:
Molemmat toimivat alussa hyvin mutta jonkin ajan päästä alkavat näyttämään nollaa kulutukseksi. Taitavat olla samoja eri brändillä varustettuna. Nedis lopetti yhdistämisen kokonaan ja palautin sen. Airam yhdistää vielä mutta kulutus näyttää nollaa. Wifi signaali on kohteessä vähän heikko mutta laitteet saavat kuitenkin yhteyden. Nämähän toimivat samalla Tuya alustalla eri brändeillä.
 
TM 20 / 2022 numerossa muutamaa tuollaista oli testattu, mukana Nedis WIFIP120FWT -jonka kohdalla ainakaan ei mitään mainintaa tuollaisista ongelmista.
 
Mulla toimineet nedikset luotettavasti ja ongelmitta. Noissahan ei kyllä kummoiset antennit ole, joten verkon syytä olla hyvä.
 
Ei toimi myöskään tämä:
Verkosta ei pitäisi olla kiinni kun modeemi on metrin päässä eikä siinä verkossa muita laitteita ole. Kokeilin myös talon verkolla aiemmin eikä toimi silläkään. Sen modeemi on parin seinän ja noin viiden metrin päässä.
Kai nämä eivät vaan toimi kun virta menee päälle ja pois.
Nollaa näyttää kwh vaikka kulutus 1600 wattia.
1669829166516.png


Tämän perässä on 1600 wattia lämmitystehoa jota ohjaa patteri.
1669829180551.png

Aiemmin Nediksellä pelkästään 600 watin patterilla kulutus kävi alussa 10 kilowattitunnissa per vuorokausi. Siitä kulutuskäyrä hiipui pikkuhiljaa.

Kytkinloki:
1669829448328.png
 
Viimeksi muokattu:
Vaikuttaako käytännössä mihinkään, jos virtalähde antaa 19,5 V ja laitteen takaseinässä 20 V. Thunderbolt-dock kyseessä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 407
Viestejä
4 506 925
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom